[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:29

Yes, bedankt :D

Toch vreemd dat zo'n post op internet mij direct een stuk verder helpt dan maanden rijlessen :\

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:34

Dat is idd erg..... het is zonde dat ik neit bij je in de buurt woon.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:40

Ja echt heel jammer. Als je nog eens in de buurt bent ben je zeer welkom om een keer een lesje te komen geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:43

Ik zou het met plezier doen :)

Starxpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:45

hoi hoi
ik meld me hier ook
ik heb best veel moeite met aan de teugel rijden
ben hiermee dan ook heel hard aan het trainen
bij sommige paarden gaat het te gemakkelijk (gelijk roll-kur)
en bij sommige is het echt ontzettend moeilijk

hebben jullie nog tips?

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:45

Hoi allemaal,
Ik meld mij hier ook.
Mijn pony loop graag in een "houding". Dit is dan meestal een valse knik. De laatste tijd probeer ik dan ook steeds meer hem in verschillende houding te laten lopen. Zo wissel ik af met halsstrekken (hier heeft hij ook moeite mee, krult graag op) enz. Ook loopt hij al snel opgekropt. Hij heeft een korte, dikke hals die echt wat meer lengte nodig heeft. Maar, hoe doe je dit? Ik heb namelijk al te horen gekregen dat ik de teugels beter wat langer kan laten. Dan komen er waslijntjes in. Maar dan kan hij toch nooit een stille aanleuning krijgen als ik geen contact heb met zijn mond? Ik hoop dat jullie tips hebben :) (Foto's zal ik zo snel mogelijk plaatsen)

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:06

Hallo,
ik had een vraagje,
op de manege heb ik een sportpony als vaste lespony, volgens mij ben ik de enige die haar wat meer dressuurgericht rijdt, dit gaat altijd wel goed, maar bij de galop loopt ze zelden nagevelijk, ik ben juist in de galop ontspannen en werk niet teveel. Ik heb altijd een goed contact met de mond, maar trek niet, mij is aangeleerd om haar naar beneden te rijden(dus niet trekken, zagen enz.), dus dat doe ik dan ook, de eerste galop gaat altijd goed, maar als ik daarna ga aangalopperen, dan draaft ze nagevelijk, actief en bij het aanspringen loopt ze ook niet onder mij weg, meestal springt ze al aan bij weinig druk van mijn benen, maar alsnog gooit ze haar hoofd omhoog en zet haar rug vast.

Iemand enig idee hoe ik hier aan kan werken?
Houdt er wel rekening mee dat het een manegepony is en ik maar één keer in de week kan rijden.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:16

Martine_R schreef:
Hoi :) Even een follow-up van mijn post.

Ik heb enkele buitenritjes gereden en vooral zelf geoefend met het loslaten van mijn lichaam. Het ontspannen van mijn kont, rug en schouders. Ik ben me er bewust van dat ik mijn bekken meer moet kantelen waardoor mijn kont meer 'onder' me komt, want nu zit ik teveel achterin het zadel.
Maar doordat ik nu ontspan, voel ik direct het verschil bij Doutze. Dus bedankt daarvoor Yamcha :D

Ik heb even 2 filmpjes om te laten zien hoe we er nu bij lopen. Uiteraard zijn tips weer erg welkom. Doutze komt nog regelmatig omhoog, maar knabbelt nu ook veel op het bit en zoekt de ontspanning ook vaak op. Ik merk dat ik zelf soms ook uit balans raak omdat hij plotseling harder en zachter kan gaan. Een constant tempo moeten we dus ook aan werken.

[ Video ]

[ Video ]

Twee korte video's, maar het geeft een beeld.

Misschien even wat rustiger zitten, meer naar achter in plaats van naar voor te zitten en je handen wat stiller houden, verder ziet het er echt relaxed uit.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:17

Martine_R schreef:

Toch vreemd dat zo'n post op internet mij direct een stuk verder helpt dan maanden rijlessen :\

Moet je niet een andere instructeur/instructrice?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:08

xBandit schreef:
Martine_R schreef:

Moet je niet een andere instructeur/instructrice?

Nou ik ben al een hele poos aan het zoeken naar iemand die echt bij mij past en waardoor ik ook resultaten boek. Van deze instructrice heb ik nu 4 lessen gehad en ik vond haar eigenlijk wel fijn, maar als ik zo lees wat Yamcha dan te zeggen heeft dan denk ik: 'Ja, dat is het gewoon precies. Niet teveel willen doen, lichaam niet aanspannen etc.'

Dus ja.. ik weet niet zo goed wat ik moet.. geode instructrices zijn lastig te vinden hier.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:54

Hoi,

Lang getwijfeld of ik hier om een mening zou vragen, maar ik zou toch graag eens willen weten hoe je kan zien of een paard op de voorhand loopt. Z'n rug correct gebruikt, in de juiste aanleuning loopt. Ik heb wel eens op internet voorbeeldjes opgezocht en dat op foto's van mijn rijden los gelaten, maar kom er dan nog niet helemaal uit.
De eerste foto's zijn van heel recent, en de bewerkte foto's van een jaar geleden. Ben eigenlijk pas sinds 1 maand weer wat fanatieker aan het rijden dus hij is eigenlijk veel te ruim in conditie, daarbij is hij wel wat spier kwijt aangezien hij toch bijna een half jaar zo goed als stil gestaan heeft.
Ik probeer zelf de foto's te beoordelen, maar als ik dat niet goed doe hoor ik dat graag. :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-XJSSPUCZ.jpg
Deze foto vind ik zelf wel netjes, wat me opviel is dat de lijn van m'n elleboog naar zijn mond niet helemaal recht is. Ook heeft hij iets zijn mond open, nou is het wel zo dat hij erg veel op het bit kauwt en er mee bezig is. Als hij dat doet is de verbinding ook niet stabiel, als ik hem dan wat mee voorwaarts laat gaan word dat beter.

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-4IEHTM3D.jpg
Deze foto laat zien denk ik dat hij erg op de voorhand galoppeert? Ook is mijn onderbeen te ver naar voor?

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-DQQAEILW.jpg
Weer een moment verder, nou zit ik heel erg achterin mn zadel, en m'n been draait raar weg.

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-GZHHC4IU.jpg
Draf moment, drukt hij iets z'n neusje eruit. Verder wel een mooi beeld wat ik eraan zie, mijn houding vind ik netjes. Hij is actief? Dat vind ik moeilijk te beoordelen
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-LMMLZXKW.jpg
Dit is een ronde verder, hij vind ik hem helemaal niet actief ogen? Ook lijkt m'n zadel wat achterover te vallen, of komt dat omdat ik erg achterop het zadel zit?

Deze foto's zijn dus van vorig jaar, hiermee heb ik geprobeerd te kijken of hij dus op de voorhand loopt of niet. Maar kon er uiteindelijk niet echt een duidelijke conclusie uit trekken. Het zijn natuurlijk moment opnamens, heb de beelden uit een filmpje gehaald. Want op het filmpje kan ik het helemaal niet beoordelen.

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-7OW7TMKH.jpg
Afbeelding

Ik heb dit voorbeeld gebruikt op de bewerkte foto's:
http://www.permicavallo.nl/opdevoorhand.jpg

Ik wil heel graag leren van de foto's, ik sta open voor commentaar of verbeterpunten.
In m'n training ben ik nu vooral bezig met overgangen rijden, om het dus actief te krijgen. Ik heb dan zelf erg veel moeite om netjes stil te blijven zitten in de overgangen. Als ik ga doorzitten dan gaat dat beter, alleen heb ik het idee dat dat niet zo fijn is voor hem als ik dat continu doe.
De meeste foto's staan in een linkje omdat ze te groot waren om te tonen. Maar ik hoop dat er toch naar gekeken word :D

Ben benieuwd!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:28

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:06

Hahaha, ja dat topic zocht ik eigenlijk! Bedankt :D

louiise96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:26

Mijn paard gaat hangen in de teugels, iemand een oplossing?

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:16

veel been geven

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:11

vraagje:
Ik ben nu bezig met "nagevelijk" rijden (onder begeleiding van instructrice), ik moet zeggen dat het erg goed gaat. Zowel paard als ik lijken ineens de slag te pakken te hebben!
Ik vind het hard werken, ik moet veel meer been geven als ik gewend was (spierpijn!). Volgens instructrice zal dit harde werken steeds minder worden en de hulpen steeds kleiner en zachter kunnen worden.

Als ik de overgang van stap naar draf wil maken komt ze weer omhoog, hebben jullie tips hiervoor? Verder merk ik dat ze echt onder me gaat swingen als ze nagevelijk loopt. Het voelt veel bewegelijker en losser, ik vraag me af of dit normaal is cq. de bedoeling is. Klopt het dat je paard lijkt te swingen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:29

niemand?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:50

Dit topic lijkt een beetje te zijn stilgevallen, maar max66, een paard nageeflijk rijden zou niet moeten voelen als hard werken. Het gaat er namelijk juist om dat het vanuit de ontspanning komt en paardrijden is vooral de kunst van het nietsdoen, zo ontspannen mogelijk en met zo min mogelijk signalen met je paard samenwerken. Je paard hoort inderdaad meer te gaan swingen als het de rug los laat, dus dat is wel goed. Maar je hoort zeker niet meer been te gaan geven of iets anders te gaan doen, je geeft been als je harder wil. Been = reactie, dus niet meer been gaan geven om nageeflijk te rijden daarmee stomp je eerder af. Dit is wat ik denk, maar als andere hier iets op aan te merken of bij aan te vullen hebben, ben ik benieuwd!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:05

Bedankt voor je reactie!

volgens mijn instructrice is het normaal dat je in het begin harder moet werken. Als paardje weet wat de bedoeling is, zegt ze, dan zullen de hulpen steeds zachter en kleiner kunnen worden.

Ik reed eerst altijd met een contactteugel, maar absoluut zonder druk op de teugel. Nu moet ik van de instructrice iets meer druk van voren nemen (en de teugels veel korter dan ik ben gewend). Het is dan logisch dat paardje in tempo terugkomt en dit moet je compenseren met het geven van been.
Zo kan ze ook beter verzamelen en wordt de rug bol. Ze gaat hierdoor dan ook "swingen" en het doorzitten is bv makkelijker (omdat de rug een veertje lijkt).

Ik moet zeggen dat na een week oefenen het al veel makkelijk gaat en ik minder hard hoef te werken. Ook de overgangen stap-draf en draf-stap gaan beter, zonder dat ze met het hoofd omhoog komt. Als ze dat wel (probeert) dan geef ik een klein kneepje in de teugel en ze zakt weer met haar hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:47

Topic is idd een beetje stilgevallen, maar Max, als je even terugleest, had je denk ik zelf al het antwoord kunnen vinden op je vraag.

Hoe dan ook, ik vind dat je op die manier van voor naar achter rijdt. Je trekt je paard in de mond (meer druk van voren nemen klinkt idd sympathieker, maar 't komt gewoon op hetzelfde neer) dus komt je paard terug in tempo. Dat is best braaf, een boksalvo zou logischer zijn, en zou ik zeer terecht vinden. Maar je paard is braaf, doet wat je eist, want vragen kun je dit niet noemen. En vervolgens geef je been??

Als je dat bij mijn Vienna doet, staat ze rechtop, op haar achterbenen, en terecht, want ze kan geen kant op. Ze kan niet naar voren, want daar wordt ze tegengehouden door de hand, niet naar achteren (wat in dit geval een logische respons zou zijn) want daar wordt ze tegengehouden door het been..... sorry, ik vind het een vreselijk oneerlijke manier van rijden, je paard heeft geen enkele keus meer. Als je denkt dat je paard op die manier gaat swingen, heb je nog nooit op een paard gezeten dat echt swingt. Je paard zal hard en stijf blijven want het afbuigen (want nageeflijkheid is het niet) is afgedwongen, en niet vrijwillig door je paard aangeboden.

Is dit normaal? Ja, in de zin dat je het veel mensen ziet doen, het lijkt min of meer de norm ja.
Is het de bedoeling?? Nee. Absoluut niet.

De bedoeling is, dat jij zit, zo ontspannen, dat je voor je gevoel geen enkele moeite hoeft te doen om te blijven zitten. Dus zachte billen, zachte bovenbenen, been lekker laten afhangen, mooi lang en los, als een natte dweil. Je buikspieren span je aan, je rugspieren meer ontspannen, schouders laten vallen, bovenarmen los, onderarmen draag je, en in je handen mag je teugel niet meer wegen dan een pakje boter (250 gr. de meeste ruiters hebben al snel meer dan 5 kg in de handen, is echt véél te veel). Je geeft been, door heel even lichtjes je kuit aan te leggen (bij Vienna hoef je alleen je bekken maar iets achterover te kantelen) en been los. Niet been blijven geven, je paard kan zelf wel lopen.
Je zorgt dat je paard heel goed aan je been is, zelf gráág voorwaarts wil, en als je paard niet direct al de onderkaak tegen het bit legt, kun je heel even je hand sluiten, even geeft je hand niet na, en zodra je voelt dat je paard zacht en smakelijk wordt in het mondje, en je hand mee naar voren en naar beneden wil nemen, wordt jouw hand weer zacht en nageeflijk.
Als je dat doet, rijd je je paard van achter naar voor. Je geeft je paard een keus, de nageeflijkheid en de aanleuning moet vrijwillig zijn, de keuze van het paard, en mag nooit opgedrongen worden door de ruiter. Sowieso krijg je op jouw manier nooit een echt nageeflijk paard, dat echt lekker gaat swingen met een slagroommondje, je paard zal leren achter het bit te kruipen, om je harde hand te ontwijken, je paard zal zich nooit vrijwillig overgeven, en als ze braaf zijn, blijven ze het heus wel doen hoor, maar ze hebben geen plezier in hun werk, dat neem je ze af, door zo een harde, onvriendelijke manier van rijden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:55

het is een mooi theoretisch verhaal Yamcha, maar ik moet je toch tegenspreken (ik denk namelijk dat je reageert op mijn post en voel me dus aangesproken).

Zoals je kunt lezen geef ik iets meer druk dan ik eerst deed, maar toen had ik nooit druk op de teugels. Het is zeker geen vijf kilo!
Verder is het volgens mij de bedoeling om je paard "op te sluiten" tussen je hand en je been om zo verzameling te krijgen. Als je OF achter de motor niet aan hebt OF aan de voorkant geen "rem" zal je paard nooit verzamelt kunnen lopen.
Mijn paard is altijd goed voorwaarts, maar zoals gebleken, als ik van voor niet een beetje druk geeft, loopt ze de energie aan de voorkant er weer uit waardoor ze niet gaat/kan verzamelen.

Het was hard werken, maar ik schreef ook dat het nu al veel makkelijker gaat. Ik kan volstaan met een kneepje in de teugels en ze weet wat de bedoeling is en gaat als zakken en begint te "swingen". Op dat moment heb ik totaal geen druk meer op de teugels. Pas als ze weer omhoog komt geef ik weer een kneepje om vervolgens te ontspannen in mijn hand als ze zakt. Ook in de overgangen lukt het steeds beter (dus zonder dat ze omhoog komt).

Als er iemand NIET hard en onvriendelijk rijd ben ik het wel, ik begrijp ook niet waar je dit leest. Ook snap ik niet waar je leest dat ik met harde hand rijd...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:23

Ik ben het met je eens max :j

Zoals Yamcha het formuleert is inderdaad in theorie mooi, maar in praktijk werkt het niet. Dan krijg je namelijk vaak een duikend paard, een paard dat de teugels uit je handen trekt, een onrustige aanleuning etc. dat soort problemen.

Ik rijdt echt niet met veel druk, het uitgangspunt bij mijn rijden is juist de druk eraf zodat het paard kan ontspannen. Maar -vooral in het begin- is het onmogelijk om totaal geen druk (aka gewicht van de teugels) van voren te hebben. Het paard moet dan namelijk nog leren zijn/haar lichaam juist te gebruiken. Je zet de motor vanachter aan, en ze komen van voren je hand tegen. Als je daar dan dus de voorkant volledig los laat nemen ze het hoofd mee naar voren en krijg je een paard dat op de voorhand kukelt of de pas niet netjes ruim afmaakt.

Nu zeg ik niet dat je je hand moet sluiten en flink de rem erop zodat ze verplicht 'af moeten buigen'. Dan ga je inderdaad valse knikken krijgen. Maar je moet wel een duidelijk punt geven waarop je paard de mogelijkheid krijgt zich te buigen, hij/zij moet weten waar de voorgrens zit zodat de energie die er van achter ingaat, van voren wordt teruggekoppeld tot een wat meer opwaartse beweging. En dat kan nou eenmaal niet als er geen/te weinig contact van voren is.

En die opwaartse beweging is wat dat 'swingen' veroorzaakt, een positief soort spanning die dus met een voorwaarste/opwaartse trant wordt afgevloeid.

Overigens ben ik niet zo'n fan van het kneepjes-principe, maar da's weer een heel andere discussie. Heel soms is een wat meer gesloten houding van de hand inderdaad net even nodig om op dat moment die energie nog iets meer terug te koppelen.

Sorry, is een beetje een warrig verhaal geworden geloof ik :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:16

ik vind ontspanning idd ook het allerbelangrijkste!

Als ik zie hoe mijn paardje tijdens het rijden met de oren flappert (alsof ze los zitten) dan denk ik dat ze er toch heel ontspannen bij blijft en ik echt niet hard of onvriendelijk rijd.
En idd, wat je zegt dat zegt mijn instructrice ook, in het begin als het paard nog moet leren hoe ze haar lichaam moet gebruiken, dan is het onmogelijk totaal geen druk op de teugels te hebben.
Ik merk nu al (na ruim een week) dan ik hele kleine hulpen kan geven zodat ze toch gaat zakken...

Miepee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:55

hoi, ik meld mij hier ook!
Ik heb sinds een maand of 3 een arabieren hengst van 17 jaar oud erbij gekregen. Veel van zijn achtergrond weet ik niet af helaas.. het is echt een lieverd met het alles in omgang etc. alleen 2 grote problemen. Longeren wil totaal niet.. (hij raakt volledig in paniek, hoe rustig, lief en langzaam ik ook met hem omga) en het aan de teugel lopen vind hij een hele opgave. Sinds een weekje nu met een glijdende martingaal erbij, ook dit brengt weinig succes met zich mee.

hoop dat iemand wat bruikbare tips heeft :o

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:16

Heb je iets meer informatie? Wat vindt hij een hele opgave? Ontspannen (is het een stresskip?), heeft hij moeite met buigen, is hij scheef etc. of is het puur het zakken. En wat doe jij?