ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:01

line18 schreef:
Hoe ziet jullie trainings schema er uit voor een 4 jarige?

Die van mij heeft echt zijn werk wel nodig, staat hele dagen in de paddock maar rij ik toch echt om de dag en de andere dagen of dubbel longe of gewoon longe of een vrije dag..
Hij blesseert zichzelf keer op keer als ik hem geen beweging geef.. Nu is hij ook een hengst die al aardig in zijn bespiering etc zit.. Zal ff een foto van hem zoeken

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:03

Afbeelding
Afbeelding
Wil hem van de zomer wel een maand of 2 vrij geven, maar weet niet of dat gaat lukken..

SteffiiY

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:48

wauw ziet ergoed uit!
hoe groot is hij?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:57

Best aan de maat, zo rond de 1.76 ik ben ook erg lang dus het valt nog niet zo op haha

Hij was die dag met rijden trouwens niet zo heel fijn, zijn nu heel erg bezig met de hand laten volgen om wat meer lengte in het frame te krijgen, hij is al zo kort en maakt zich graag nog korter :=
Wel een heel fijn dier trouwens maar niet de makkelijkste ohz

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:59

onik vond hem juist klein lijken! maar komt doordat jij dan groot bent :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:03

Ja haha nee klein is hij zeker niet := maar goed ik heb dus ook een grote nodig haha, was als veulen met 4maanden al 1.40 met 1 jaar 1.50 met 2jaar 1.60 met 3jaar 1.70 en volgens de berekeningen zou hij moeten uitkomen op 1.78,5 en 1.80

Hier een foto van een vriendin van mij, toen zij erop zat heel even, dan zie je mss wel hoe groot hij is
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cheyentic op 17-02-13 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:04

Hij is overigens wel weer heel kort in de th wervelkolom, heb een maatzadel moeten komen met een brede boom maar wel maar 16" kort..

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:36

wouw stoer paard hierboven :j

ik wil me ook graag melden met mijn friese ruintje :) we zijn nu een beetje begonnen met inrijden ivm verveling en hij is er vind ik al wel klaar voor...
2 weken terug hebben we er voor de 1e keer in de stal op gezeten, en afgelopen dinsdag voor het eerst in de binnenbak en een rondje gestapt :)

nu hebben we afgelopen vrijdag weer in de binnenbak geoefend en hij was wederom weer super braaf :D
eerst op en af gestapt een aantal keer maar dat vind hij prima :D en toen maar gaan stappen :)

op een duur vertrouwde we het wel en hebben we zelfs los gelopen :D

hier wat foto's :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en zelfs los *\o/*
Afbeelding
Afbeelding[/quote]

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:54

Wauw wat een gaaf paard cheyentic! Echt een plaatje!

Mijn paard word in april 4. Nu rij ik haar 2 keer in de week in de bak, 1 keer word ze gelongeerd met bijzet hierbij vraag ik alleen lang en laag en dit doet ze zonder druk eigenlijk en 1 keer in de week naar buiten de ene week erop de andere week ernaast.

Ziet er goed uit gossa4ever! Leuk setje ook. :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:13

@gossa mooi dier hoor en wat fijn dat hij het zo braaf opstapt, als ze het vertrouwen hebben is het zadelmak maken niet zo moeilijk, hoe oud is hij?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:37

cheyentic schreef:
Ja haha nee klein is hij zeker niet := maar goed ik heb dus ook een grote nodig haha, was als veulen met 4maanden al 1.40 met 1 jaar 1.50 met 2jaar 1.60 met 3jaar 1.70 en volgens de berekeningen zou hij moeten uitkomen op 1.78,5 en 1.80

Hier een foto van een vriendin van mij, toen zij erop zat heel even, dan zie je mss wel hoe groot hij is
[ Afbeelding ]

hihi daar oogt hij al groter! tof beest! hoever is hij doorgereden?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:25

@ cheyentic

Bedankt :D ja klopt hij is al bij mij sinds dat hij 3 maanden oud is en we hebben in die tijd ook veel meegemaakt wat onze band alleen maar heeft versterkt, dus het vertrouwen is er zeker

Hij is helaas nog niet officieel 3, in mei word hij pas drie, maar het is een erg slim dier dat echt nieuwe dingen nodig heeft, longeren kent hij al een poosje en fietsen ook, ook waren we begonnen met bandje slepen door de bak maar dat ligt even een poosje stil ivm de vorst enz...

Maar hij begon zich zo ontiegelijk te vervelen, continue trappen tegen de stalwand aan en maar zwaaien met zn hoofd waardoor hij iedere keer zijn hoofd openhaalde ( lees van kruin onder de maantop naar begin van zn neus) dus hij had weer iets nieuws nodig om over na te denken.

Nu hebben we 1 keer gezeten in de stal en 2 keer in de binnenbak op en afstappen geoefend en max 5 min stappen en je merkt echt gewoon dat hij rustiger in zijn koppie begint te worden, hij staat niet meer zo asociaal te stampen in de stal en te zwaaien..

Dusja helaas dat we wat eerder beginnen dan gepland maar hij geeft het zef aan, en we doen het rustig aan, tot eind april begin mei houden we 2 maal per week 5 mijn stappen aan :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:47

Leuk zeg!

Hier nog even een foto van mijn puppy:

Afbeelding

Afbeelding

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:35

SteffiiY schreef:
cheyentic schreef:

[ Afbeelding ]

hihi daar oogt hij al groter! tof beest! hoever is hij doorgereden?

Niet hahahaha daar zijn we nu druk mee, hij heeft een eigen willetje en wil vooral heel groot en stoer lopen. Ik ben dus heel hard aan het werk om hem in mijn tempo gewoon klein en in balans te laten lopen met lengte in zijn hals en lijf, hij is al zo kort en heeft erg de neiging zich op te krullen..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:38

gossa4ever schreef:
@ cheyentic

Bedankt :D ja klopt hij is al bij mij sinds dat hij 3 maanden oud is en we hebben in die tijd ook veel meegemaakt wat onze band alleen maar heeft versterkt, dus het vertrouwen is er zeker

Hij is helaas nog niet officieel 3, in mei word hij pas drie, maar het is een erg slim dier dat echt nieuwe dingen nodig heeft, longeren kent hij al een poosje en fietsen ook, ook waren we begonnen met bandje slepen door de bak maar dat ligt even een poosje stil ivm de vorst enz...

Maar hij begon zich zo ontiegelijk te vervelen, continue trappen tegen de stalwand aan en maar zwaaien met zn hoofd waardoor hij iedere keer zijn hoofd openhaalde ( lees van kruin onder de maantop naar begin van zn neus) dus hij had weer iets nieuws nodig om over na te denken.

Nu hebben we 1 keer gezeten in de stal en 2 keer in de binnenbak op en afstappen geoefend en max 5 min stappen en je merkt echt gewoon dat hij rustiger in zijn koppie begint te worden, hij staat niet meer zo asociaal te stampen in de stal en te zwaaien..

Dusja helaas dat we wat eerder beginnen dan gepland maar hij geeft het zef aan, en we doen het rustig aan, tot eind april begin mei houden we 2 maal per week 5 mijn stappen aan :)

Dat vervelen ken ik ja, heeft die van mij ook, alleen gelukkig is die een jaar ouder, dus ook lichamelijk wat verder ontwikkeld. Maar ach als je rustig aan doet en de frequentie laag houdt komt het helemaal goed, straks kunnen ze weer het land op en kun je als dat nodig is qua ontwikkeling en groei weer even gas terug nemen, dat is mijn planning iig haha

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:39

SteffiiY schreef:
Leuk zeg!

Hier nog even een foto van mijn puppy:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oeh wat een gave schimmel zeg! Watvoor één is dat er?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:56

Had ik dit topic maar even eerder ontdekt!
Ik ben in het bezit van een bijna 4 jarige merrie.. Erg leuk beestje maar al aardig wat heuvels met haar moeten beklimmen. Het is absoluut niet de makkelijkste. Het inrijden ging werkelijk waar top! Ze was super blij, en ik moet mezelf af entoe echt even op de rem zetten om niet te snel met er te willen. Ze was zo braaf dat ik af en toe wel eens vergat dat ze nog maar 3 is. Na het zadelmak maken kwam het door rijden. Hierin kwamen we de eerste botsingen tegen met elkaar. Ik ben overgestapt naar een nieuwe instructie puur op het recht richten.. Helaas ging dit al snel niet goed, van haar moest ik er door pakken, ik had een eigenwijze pony en daardoor ging ik vooral uit veel kracht me pony door vragen naar beneden.. Hier had ik totaal geen goed gevoel en ik ben met haar gestopt. Helaas was het al te laat en had ik een complete scheve pony.. We hebben even een tijdje niet gereden, verhuisd naar een nieuwe stal en haar even een tijdje de rust gegeven om weer een beetje te herstellen. Ik heb haar 2 weken in longeer training gezet en ik zag er per dag op knappen. Hierna zijn we weer begonnen met lessen bij de nieuwe stal eigenaresse! Wat een verschil!!! Al snel ging het weer berg afwaarts en stond mevrouw weer stil. Weer in longeer training. Ik stapte hierna op zonder zadel en wauw mijn paard was op me pinken te rijden! Volgende dag vol goeie moed met zadel aan gelopen. Toen ik begon te rijden blokkeerde ze volledig ze wou alleen maar rennen en drukte haar hele rug weg.. AAHJA! Mijn zadel dus! We hebben zadelmaker laten komen en ik heb nu weer een goed passend zadel.. Van de week liep ze wat onregelmatig maar gelukkig is dit goed hersteld na een paar dagen box rust.. Helaas heb ik weer alleen een zadelmak paard. der balans is weer volledig weg en we beginnen weer aardig overnieuw! Het is dat ik er zeg maar op kan zitten maar verder moeten we nu weer beginnen bij 0!

Fototje van hoe we eerst gingen! In de tijd dat ze zo onwijs braaf was tijdens het inrijden!!

Eerste keer erop:
Afbeelding

Paar weken later voordat we aan de verkeerde lessen begonnen:
Afbeelding

Als jullie juiste tips voor mij hebben wil ik ook wel foto's plaatsen van hoe het nu gaat! ze is nu echt volledig uit balans. En foto's van nu zijn niet te vergelijken met hoe goed ze toen ging!
Laatst bijgewerkt door _Naomii_ op 18-02-13 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:57

@Cheyentic: Het is een cruzado! (lusitano x gelders)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:57

@naomii, wat vervelend zeg van dat soort dingen, ik zie heel veel ellende voorbij komen van niet passende zadels, zowel bij jonge als bij oudere paarden. Vaak is na een passend zadel alleen het zadel vervangen niet genoeg, de rug zit vast de doorbloeding blijft slecht en het paard durft niet meer te ontspannen ohz uit angst voor pijn. De lol is eruit zeg maar.
Ik zou je dan ook aanraden om eerst een gediplomeerde osteopaat of chiropractor te bellen en die eens te laten kijken. Daarnaast zorgen dat als je nu les neemt dat diegene echt alleen basis werk blijft doen, paard moet op eigen benen in balans jou hand gaan opzoeken en daar gaan nageven en niet andersom. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb veel contacten in veel gebieden van Nederland dus als je iemand zoekt laat het maar weten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:58

SteffiiY schreef:
@Cheyentic: Het is een cruzado! (lusitano x gelders)

Aha vandaar ook die korte rug :D mooi dier hoor! Is hij fijn te rijden?

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:02

Wauw cheyentic wat een knap beestje van jou helemaal mijn smaak :)

En nog een knappe schimmel voorbij zien komen en een leuk friesje die het heel goed doet :j

Ik zal vanavond ook een fotot van de mijne plaatsen weer een keer haha,
we zijn nu in de les en ik zelf ook voornamelijk bezig met lang en laag rijden omdat hij heel erg de neiging heeft zijn eigen op te kroppen, galop is voor hem nog een lastig punt dus we maken veel rechte stukken waardoor zijn lichaam mooi recht wordt. Verder is die nu alweer bijna 4 maanden onder het zadel wat gaat de tijd hard :D.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:14

cheyentic schreef:
@naomii, wat vervelend zeg van dat soort dingen, ik zie heel veel ellende voorbij komen van niet passende zadels, zowel bij jonge als bij oudere paarden. Vaak is na een passend zadel alleen het zadel vervangen niet genoeg, de rug zit vast de doorbloeding blijft slecht en het paard durft niet meer te ontspannen ohz uit angst voor pijn. De lol is eruit zeg maar.
Ik zou je dan ook aanraden om eerst een gediplomeerde osteopaat of chiropractor te bellen en die eens te laten kijken. Daarnaast zorgen dat als je nu les neemt dat diegene echt alleen basis werk blijft doen, paard moet op eigen benen in balans jou hand gaan opzoeken en daar gaan nageven en niet andersom. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb veel contacten in veel gebieden van Nederland dus als je iemand zoekt laat het maar weten

Bedankt voor je reactie! Ik woon in noordholland pony staat in Schoorl.. Voor mijn gevoel is het ook belangrijk als er iemand langs komt om haar rug te bekijken etc.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:15

Ja daar komt inderdaad die korte rug vandaan :j
Ze is erg fijn en compact dus dat is met rijden heel erg prettig!
Ze is heel fijn te rijden, enkel wil ze nog wel is te diep duiken en lekker in en houding lopen.
Dus nu bezig met lang en laag rijden :j

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:19

Jeej, dit topic komt weer tot leven! Ik vind het altijd zo leuk en interessant om alles te lezen!
Mijn puppy gaat heel goed. Hij is nu 3 maanden ohz. Door omstandigheden niet veel in de bak kunnen rijden, maar wel lekker in het weiland en op buitenrit conditie en vertrouwen op kunnen bouwen :-) .
Vanaf nu ga ik een keer per week in de bak trainen (en lessen), een keer per week longeren met lichte bijzet en eens in de week buitenritje maken. Hij is nog echt een puppy, en wordt begin april 4.
Hier ons eerste topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1683302

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:32

_Naomii_ schreef:
Had ik dit topic maar even eerder ontdekt!
Ik ben in het bezit van een bijna 4 jarige merrie.. Erg leuk beestje maar al aardig wat heuvels met haar moeten beklimmen. Het is absoluut niet de makkelijkste. Het inrijden ging werkelijk waar top! Ze was super blij, en ik moet mezelf af entoe echt even op de rem zetten om niet te snel met er te willen. Ze was zo braaf dat ik af en toe wel eens vergat dat ze nog maar 3 is. Na het zadelmak maken kwam het door rijden. Hierin kwamen we de eerste botsingen tegen met elkaar. Ik ben overgestapt naar een nieuwe instructie puur op het recht richten.. Helaas ging dit al snel niet goed, van haar moest ik er door pakken, ik had een eigenwijze pony en daardoor ging ik vooral uit veel kracht me pony door vragen naar beneden.. Hier had ik totaal geen goed gevoel en ik ben met haar gestopt. Helaas was het al te laat en had ik een complete scheve pony.. We hebben even een tijdje niet gereden, verhuisd naar een nieuwe stal en haar even een tijdje de rust gegeven om weer een beetje te herstellen. Ik heb haar 2 weken in longeer training gezet en ik zag er per dag op knappen. Hierna zijn we weer begonnen met lessen bij de nieuwe stal eigenaresse! Wat een verschil!!! Al snel ging het weer berg afwaarts en stond mevrouw weer stil. Weer in longeer training. Ik stapte hierna op zonder zadel en wauw mijn paard was op me pinken te rijden! Volgende dag vol goeie moed met zadel aan gelopen. Toen ik begon te rijden blokkeerde ze volledig ze wou alleen maar rennen en drukte haar hele rug weg.. AAHJA! Mijn zadel dus! We hebben zadelmaker laten komen en ik heb nu weer een goed passend zadel.. Van de week liep ze wat onregelmatig maar gelukkig is dit goed hersteld na een paar dagen box rust.. Helaas heb ik weer alleen een zadelmak paard. der balans is weer volledig weg en we beginnen weer aardig overnieuw! Het is dat ik er zeg maar op kan zitten maar verder moeten we nu weer beginnen bij 0!

Fototje van hoe we eerst gingen! In de tijd dat ze zo onwijs braaf was tijdens het inrijden!!

Eerste keer erop:
http://imageshack.us/a/img7/9779/303332 ... 747016.jpg

Paar weken later voordat we aan de verkeerde lessen begonnen:
http://imageshack.us/a/img208/7791/5506 ... 348998.jpg

Als jullie juiste tips voor mij hebben wil ik ook wel foto's plaatsen van hoe het nu gaat! ze is nu echt volledig uit balans. En foto's van nu zijn niet te vergelijken met hoe goed ze toen ging!

Ik hoop voor jullie dat het nu alleen maar met stijgende lijn gaat met een nieuw zadel en nieuwe instructrice. :j Leuk paardje heb je! En een ostheopaat lijkt mij ook geen slecht idee.

Wij hebben morgen weer les. Ze pakt alles zo goed op! Misschien dat we morgen wat foto's laten maken, ligt eraan of er iemand op stal is.