[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:44

Joolien schreef:
Hallo!

Gister parcours gesprongen. Paard was de eerste proef flabbergasted van alle koeien(nepkoeien :') ) die in het parcours stonden, dus ik had 3 stops.
Het tweede parcours ging hij ontzettend fijn. Ik kon hem echt heel goed schakelen en passen. Hij was voorzichtig en superalert.
Ik had 2 foutjes, echte klassiekers :') De eerste fout was omdat de hindernis bij de uitgang stond en daar wilde hij heen, dus ik moest alle zeilen bijzetten om hem nog over de hindernis te krijgen.
De tweede fout was dat ik instuurde maar misschien iets te flauw waardoor hij aantrok op een andere hindernis, dus weer moest ik flink corrigeren om hem over de juiste sprong te krijgen.

Al met al kleine schoonheidsfoutjes maar ik was al heel trots op mn paardebeest dat hij zich zo fijn liet rijden!

En ik was stiekum ook trots op mezelf want ik kan het nog _O-

Ja, leuk...je stond niet op de dressuurlijst, daarom was je maar gaan springen he?
Je hebt geluk dat ik het niet eerder wist en waar het was, want anders was ik komen kijken. Dat had ik wel mee willen maken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:45

Joolien schreef:
Springert schreef:
Dat is de goeie manier. Je merkt vanzelf wel of je paard het onder controle begint te krijgen.
Zelf doe ik ze graag van kruisjes, en als het wat hoger wordt, maak ik er steiltjes van.
De hoeveelheid achter elkaar maakt niet zo veel uit. Zelf heb ik er regelmatig een stuk of 8 a 9 achter elkaar, maar wat wel belangrijk is, is dat je ze er rustig aan laat wennen. Vaak zal je in de problemen komen als je gelijk al een rij in- uitjes neerzet terwijl ze het nog niet goed kennen. Wat jij doet, eerst een rij drafpaaltjes en van daaruit opbouwen is de goeie manier.

In mijn les begin ik gewoon met een enkele sprong en bouw ik het rustig uit. Als de ponies het goed oppakken bouw ik het 1 voor 1 uit. Wij hebben een 20 X 80 mtr bak en ik heb er eens 10 achter elkaar gekregen. Ik hou het dan laag en het liefst kruisjes, dan blijven de ponies over het algemeen rechter en in het midden van de sprong. Ik ga met de ponies nooit hoger dan 60 cm.
De meningen over hoge in-uitjes zijn verdeeld. Ik heb wel eens een ruiter(weet niet meer wie) in een training 4 inuitjes van een meter zien springen, kan me niet voorstellen dat dat goed is?

Ja hoor, dat kan geen kwaad. Ik doe dat ook regelmatig...maar dat zijn paarden die er a) al heel geroutineerd in zijn, en b) veel vermogen hebben, dus voor hen is de inspanning op 1 meter hoogte net zo zwaar als voor andere paarden op 70 cm.

ieris

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:53

Hoi, ik heb ook nog een vraagje,

Ik ben in het weekend naar oefenspringen geweest, en heb een rondje van 90cm gedaan.
Het ging vrij goed, ik had alleen een weigering op nummer 5 een dubbelsprong met een oxer er voor.
De oxer was heel vol gebouwd met enorm felle spaanse kleuren
rood en geel, dit vond mijn paard een beetje eng.
Ik voelde al dat ze twijffelde dus die weigering was mijn eigen fout. 2e keer meer aangereden en toen sprong ze wel ruim er over heen.
Ik heb dit ook al is eerder gehad bij een felgekleurde oranje zwarte oxer.

Nu vraag ik mij dus af, hoe kun je het beste je paard aan felgekleurde hindernissen laten wennen, als je die zelf niet hebt?
Bij de vereneging waar ik oefen hebben ze alleen van die zeer veel gebruikte afgesleten bijna kleurloze balken.
Ik zet er wel is tonnen of pionnen onder maar dat maakt weinig indruk.
Heeft iemand tips om hindernissen spannender te maken, zonder meteen nieuwe balken aan te schaffen of alles over te verven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:55

Springert schreef:
Joolien schreef:

In mijn les begin ik gewoon met een enkele sprong en bouw ik het rustig uit. Als de ponies het goed oppakken bouw ik het 1 voor 1 uit. Wij hebben een 20 X 80 mtr bak en ik heb er eens 10 achter elkaar gekregen. Ik hou het dan laag en het liefst kruisjes, dan blijven de ponies over het algemeen rechter en in het midden van de sprong. Ik ga met de ponies nooit hoger dan 60 cm.
De meningen over hoge in-uitjes zijn verdeeld. Ik heb wel eens een ruiter(weet niet meer wie) in een training 4 inuitjes van een meter zien springen, kan me niet voorstellen dat dat goed is?

Ja hoor, dat kan geen kwaad. Ik doe dat ook regelmatig...maar dat zijn paarden die er a) al heel geroutineerd in zijn, en b) veel vermogen hebben, dus voor hen is de inspanning op 1 meter hoogte net zo zwaar als voor andere paarden op 70 cm.

Ja ik besloot zaterdag avond om half 10 dat ik ging springen. Zondagochtend had ik daar even heel veel spijt van omdat ik aan mezelf twijfelde, maar tijdens het parcours zat ik echt te genieten, ik kan t toch echt nog zat ik de hele tijd de denken, stom he :')

En over die in-uitjes. Ik heb me wel eens laten vertellen dat een bepaalde hoogte niet goed is voor de rug omdat ze dan teveel buiging moeten genereren, maar idd zal dit anders zijn bij vermogende paarden.

Mijn paard heeft ook vermogen, hij was met inspringen zo voorzichtig dat ie bijna over de staander heen sprong :') Iedereen keek me zo aan van wtf :')

Wat ik gister trouwens had met inspringen is dat ik tijdens de sprong echt helemaal los kwam van mn paard, terwijl ik goed mee ging enzo, hoe kan dat? Daarna ging het wel weer goed.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:05

ieris schreef:

Ik ben in het weekend naar oefenspringen geweest, en heb een rondje van 90cm gedaan.
Het ging vrij goed, ik had alleen een weigering op nummer 5 een dubbelsprong met een oxer er voor.
Ik voelde al dat ze twijffelde dus die weigering was mijn eigen fout. 2e keer meer aangereden en toen sprong ze wel ruim er over heen.

Nu vraag ik mij dus af, hoe kun je het beste je paard aan felgekleurde hindernissen laten wennen, als je die zelf niet hebt?
Bij de vereneging waar ik oefen hebben ze alleen van die zeer veel gebruikte afgesleten bijna kleurloze balken.
Heeft iemand tips om hindernissen spannender te maken, zonder meteen nieuwe balken aan te schaffen of alles over te verven?

nee, niets is te vergelijken met the real stuf.
Er is wel iets wat je kunt doen, dat zijn een paar van die zeiltjes aanschaffen...als ze dat springen, springen ze alles.
Zelf leid ik mijn paarden tot en met 1.10 alleen maar thuis op. De eerste parcoursen die ze buiten de deur lopen, zijn vaak gelijk 1.20, en zeer zelden levert dat problemen op. Die zeiltjes zijn niet duur, makkelijk te vervoeren, en zien er heel echt uit.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:07

Joolien schreef:
Springert schreef:

Ja ik besloot zaterdag avond om half 10 dat ik ging springen. Zondagochtend had ik daar even heel veel spijt van omdat ik aan mezelf twijfelde, maar tijdens het parcours zat ik echt te genieten, ik kan t toch echt nog zat ik de hele tijd de denken, stom he :')
En over die in-uitjes. Ik heb me wel eens laten vertellen dat een bepaalde hoogte niet goed is voor de rug omdat ze dan teveel buiging moeten genereren, maar idd zal dit anders zijn bij vermogende paarden.
Mijn paard heeft ook vermogen, hij was met inspringen zo voorzichtig dat ie bijna over de staander heen sprong :') Iedereen keek me zo aan van wtf :')
Wat ik gister trouwens had met inspringen is dat ik tijdens de sprong echt helemaal los kwam van mn paard, terwijl ik goed mee ging enzo, hoe kan dat? Daarna ging het wel weer goed.

Is toch logisch, als je paard zo hoog opspringt. Dan zal je waarschijnlijk net een fractie te vroeg naar voren zijn gekomen, en dan krijg je een beetje dat katapult effect.
Ik moet zeggen dat het me wel vaker verbaasd heeft hoeveel jij van springen weet voor iemand die zelden een parcourtje rijdt. %)
Dat moet betekenen dat je het wel heel erg leuk vindt, dat springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:13

Springert schreef:
ieris schreef:

nee, niets is te vergelijken met the real stuf.
Er is wel iets wat je kunt doen, dat zijn een paar van die zeiltjes aanschaffen...als ze dat springen, springen ze alles.
Zelf leid ik mijn paarden tot en met 1.10 alleen maar thuis op. De eerste parcoursen die ze buiten de deur lopen, zijn vaak gelijk 1.20, en zeer zelden levert dat problemen op. Die zeiltjes zijn niet duur, makkelijk te vervoeren, en zien er heel echt uit.

En ik denk dat het moeilijk wennen is, die kleuren, een wedstrijd parcours is altijd anders dan thuis.
Thuis zou mijn paard niet kijken naar die koeien maar op wedstrijd is dat anders.

Maar nu weet je het, dus mocht je op zo'n hindernis aanrijden, zorg er dan voor dat je voorbereid bent. Calculeer het in!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:35

Joolien schreef:
En ik denk dat het moeilijk wennen is, die kleuren, een wedstrijd parcours is altijd anders dan thuis.
Thuis zou mijn paard niet kijken naar die koeien maar op wedstrijd is dat anders.
Maar nu weet je het, dus mocht je op zo'n hindernis aanrijden, zorg er dan voor dat je voorbereid bent. Calculeer het in!

Is niet helemaal waar, Jolien. Eigenlijk zou je op iedere hindernis gewoon ontspannen aan moeten kunnen rijden...nergens zou extra druk of attentie nodig moeten zijn. Het gebeurt wel vaak, maar het is niet goed. Door extra attent te rijden krijgt een paard juist het gevoel dat er iets aparts te gebeuren staat. Kan ik jou toch ook nog steeds iets leren...mooi zo. ;-)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:40

Ik heb hindernissen wel eens helemaal ingepakt met landbouwplastic, geen staander of balk meer te zien. Perfect om te trainen op enge dingen.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:01

Hoi!

De vraag staat misschien al ergens, maar 120 pagina's doorlezen gaat me wat ver :o .
Hoe begin je met een jong paard met springen? Doel is niet wedstrijden; gewoon recreatie en handig als je een boomstammetje in het bos tegen komt. Galop is goed onder controle/ in balans. Balkjes al wel eens met grondwerk gedaan, verder nog niks. Wat moet je nu absoluut wel en niet doen?

Bedankt alvast!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:21

Jippie_G schreef:
Hoi!

De vraag staat misschien al ergens, maar 120 pagina's doorlezen gaat me wat ver :o .
Hoe begin je met een jong paard met springen? Doel is niet wedstrijden; gewoon recreatie en handig als je een boomstammetje in het bos tegen komt. Galop is goed onder controle/ in balans. Balkjes al wel eens met grondwerk gedaan, verder nog niks. Wat moet je nu absoluut wel en niet doen?

Bedankt alvast!

Vooral rustig alles opbouwen. Niks te haastig, daar komt zelden iets goeds van.
Beginnen met aan het einde van het rijtje drafpaaltjes een sprongetje te bouwen, en zo ga je, week na week, rustig verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:28

Springert schreef:
Joolien schreef:

Is niet helemaal waar, Jolien. Eigenlijk zou je op iedere hindernis gewoon ontspannen aan moeten kunnen rijden...nergens zou extra druk of attentie nodig moeten zijn. Het gebeurt wel vaak, maar het is niet goed. Door extra attent te rijden krijgt een paard juist het gevoel dat er iets aparts te gebeuren staat. Kan ik jou toch ook nog steeds iets leren...mooi zo. ;-)

Ik ben het niet helemaal met je eens Marcel.
Als je al langer met een paard springt en je kent hem of haar heel goed en je weet van te voren dat tie ergens wel eens kijkerig op kan zijn is het zaak om je paard attent aan je been te maken en zelf attent blijven om je niet te laten verassen.
Ik heb zelf een paard wat voor apparte fel gekleurde hindernissen nog wel eens kan stoppen, zeker de 1e keer aanrijden, nu weet ik bij wat voor kleuren ze dat doet en zorg ik dat ze scherp aan het been waardoor ze me niet vaak meer verrast.
Wat ik wel met je eens ben dat is als je naar een hindernis toerijdt waarvan je denkt ooooo, die is spannend zal dat zeker averechts werken.
Maar in principe ben ik het met Jolien eens.

Trainen op rare kleuren en combi,s kan soms echt heel erg helpen weten ik uit eigen ondervinding.
Overigens kan je op een zeer simpele manier een felgekleurde hindernis maken die je steeds kan veranderen.
Ik ga daar een foto van maken dat is makkelijker dan het hier uitleggen, dat volgt dus van de week nog.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:31

Springert schreef:
Joolien schreef:

Mja dat is misschien ook wel weer zo. Maar toch kun je er rekening mee houden onder het mom van 'een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen; ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:37

Joolien schreef:
Springert schreef:

Mja dat is misschien ook wel weer zo. Maar toch kun je er rekening mee houden onder het mom van 'een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen; ;)

Juist niet! Je wilt een paard kweken dat 100% betrouwbaar is, en dat bereik je alleen door altijd hetzelfde er naar toe te rijden. Zolang een paard niet alles springt waar je hem/haar heen rijdt, is er iets niet in orde. Maar ik begrijp je wel, alleen is het vaak zo dat na het met extra druk naar zo'n hindernis rijden, de rest van je parcours wat hectischer wordt. Rust is het allerbelangrijkste bij een goed springpaard. En rust bereik je door zelf ook altijd rustig te blijven. Als bij mij een paard al eens stopt, rij ik toch de tweede keer weer precies hetzelfde naar die hindernis. Ze moeten zelf hun angst overwinnen, dat moeten wij niet willen doen voor ze.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:39

SaskiaStar schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens Marcel.
Als je al langer met een paard springt en je kent hem of haar heel goed en je weet van te voren dat tie ergens wel eens kijkerig op kan zijn is het zaak om je paard attent aan je been te maken en zelf attent blijven om je niet te laten verassen.
Ik heb zelf een paard wat voor apparte fel gekleurde hindernissen nog wel eens kan stoppen, zeker de 1e keer aanrijden, nu weet ik bij wat voor kleuren ze dat doet en zorg ik dat ze scherp aan het been waardoor ze me niet vaak meer verast.
Wat ik wel met je eens ben dat is als je naar een hindernis toerijdt waarvan je denkt ooooo, die is spannend zal dat zeker averechts werken.
Maar in principe ben ik het met Jolien eens.

Trainen op rare kleuren en combi,s kan soms echt heel erg helpen weten ik uit eigen ondervinding.
Overigens kan je op een zeer simpele manier een felgekleurde hindernis maken die je steeds kan veranderen.
Ik ga daar een foto van maken dat is makkelijker dan het hier uitleggen, dat volgt dus van de week nog.

Nee...als een paard kijkerig is op bepaalde hindernissen, is ie dus nog steeds niet helemaal parcoursklaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:59

Vindt jij, maar jij hebt de lat of in dit geval de springbalken iets hoger liggen als de meesten, de (meeste)paarden waar wij mee springen zouden voor jouw (waarschijnlijk) ook niet goed genoeg zijn.
Als je praat over een jong paard ben ik het met je eens maar als je praat over paard met heel veel parcourservaring en die ZZ springen is kan je moeilijk zeggen dat tie niet parcours klaar is
(noem haar dan maar parcoursklaar met handicap ;) )

Thuis in de training zou ik ook precies hetzelfde blijven rijden.

Maar goed ieder zijn eigen mening, ik wil er geen welles, nietus spelletje van maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-10 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:02

Springert schreef:
Joolien schreef:

Juist niet! Je wilt een paard kweken dat 100% betrouwbaar is, en dat bereik je alleen door altijd hetzelfde er naar toe te rijden. Zolang een paard niet alles springt waar je hem/haar heen rijdt, is er iets niet in orde. Maar ik begrijp je wel, alleen is het vaak zo dat na het met extra druk naar zo'n hindernis rijden, de rest van je parcours wat hectischer wordt. Rust is het allerbelangrijkste bij een goed springpaard. En rust bereik je door zelf ook altijd rustig te blijven. Als bij mij een paard al eens stopt, rij ik toch de tweede keer weer precies hetzelfde naar die hindernis. Ze moeten zelf hun angst overwinnen, dat moeten wij niet willen doen voor ze.

Ja dat is wel weer zo. Het is ook niet zo dat ik anders aanrij (denk even terug aan gister) maar toch ben je dan scherper ofzo, dat zodra het paard terug komt, je sneller reageert ofzo.
Bij mij in de les mogen ze ook nooit harder op een hindernis aanrijden als het paard daarvoor heeft geweigerd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:38

SaskiaStar schreef:
Vindt jij, maar jij hebt de lat of in dit geval de springbalken iets hoger liggen als de meesten, de (meeste)paarden waar wij mee springen zouden voor jouw (waarschijnlijk) ook niet goed genoeg zijn.
Als je praat over een jong paard ben ik het met je eens maar als je praat over paard met heel veel parcourservaring en die ZZ springen is kan je moeilijk zeggen dat tie niet parcours klaar is
(noem haar dan maar parcoursklaar met handicap ;) )

Thuis in de training zou ik ook precies hetzelfde blijven rijden.

Maar goed ieder zijn eigen mening, ik wil er geen welles, nietus spelletje van maken.

Is geen welles nietes spelletje, is gewoon een uitleg van mijn kant waarom ik denk dat het zo zit. Maar uiteindelijk moet iedereen gewoon doen in het parcours wat ze het prettigst vinden, en ik verplicht niemand om het zo te doen als ik zeg. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Het belangrijkste is uiteindelijk dat je in Rome terecht komt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:40

Joolien schreef:
Ja dat is wel weer zo. Het is ook niet zo dat ik anders aanrij (denk even terug aan gister) maar toch ben je dan scherper ofzo, dat zodra het paard terug komt, je sneller reageert ofzo.
Bij mij in de les mogen ze ook nooit harder op een hindernis aanrijden als het paard daarvoor heeft geweigerd.

En , had je het gevoel dat de rest van je rit weer net zo ontspannen was als voor die stop, of was er iets veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:45

Springert schreef:
Joolien schreef:

En , had je het gevoel dat de rest van je rit weer net zo ontspannen was als voor die stop, of was er iets veranderd?

Ja de rest reed ik gewoon rustig, ik ging niet jagen en liet de hindernis op me af komen zoals mijn instructeur dat vroeger zo mooi zei :)

Zoals ik trouwens eerder al gezegd had, kwam ik 1 keer bij het inspringen helemaal los van mn paard. Ik hinderde hem niet oid, hij sprong gewoon erg hoog, maar hoe kan dat dan?!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:03

Joolien schreef:
Zoals ik trouwens eerder al gezegd had, kwam ik 1 keer bij het inspringen helemaal los van mn paard. Ik hinderde hem niet oid, hij sprong gewoon erg hoog, maar hoe kan dat dan?!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar..
Mijn paard springt ook echt belachelijk hoog terwijl dit helemaal niet nodig is.
Zelfs op brede hoge oxers, daar gaat hij vaak alleen juist maar nog hoger op met als gevolg dat ik wel eens gelanceerd word!
Onderstaande foto's word ik niet gelanceerd maar kan je wel zien wat ik bedoel t.o.v. het veel te hoog springen.
Ben ook wel benieuwd hoe dit komt en wat ik er aan kan doen want als ik boven de sprong zo loskom van het zadel kan je het soms gewoon niet voorkomen dat je terug klapt in het zadel als het ware en dat kan niet fijn zijn voor het paard natuurlijk.. :n Probeer het meestal iets op te vangen met mijn handen op de schoft maar dan nog..

Afbeelding Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:23

Ohh jouw paard is iig voorzichtig _O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:32

Joolien schreef:
Springert schreef:

Ja de rest reed ik gewoon rustig, ik ging niet jagen en liet de hindernis op me af komen zoals mijn instructeur dat vroeger zo mooi zei :)

Kijks eens naar 't antwoord van vandaag 10:07 uur!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:38

Hey Marcel,

Ik probeer dit topic al een tijdje te volgen en nu heb ik zelf een vraag...

Ik rij inmiddels een jaar met een al ouder paard (16 v. Garanco), tot nu toe alleen dressuur maar ik heb zelf vroeger veel gesprongen en wil dit eigenlijk weer gaan doen.

Nu vroeg ik me af of het nog nut heeft om met dit paard te gaan beginnen? we maken wel eens een paar sprongetjes en dat pakt ze wel goed op, ze springt altijd... Vroeger heeft ze wel eens een oefenparcours ed gesprongen maar nooit echt veel...

Het is niet mijn bedoeling om nog het Z te gaan halen maar zo af en toe een springwedstrijd lijkt me wel erg leuk...

Wat denk jij? (En als je anders een leuk paard te leen hebt hoor ik het graag :D)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:45

Joolien schreef:
Ohh jouw paard is iig voorzichtig _O-

Dat kan je wel zeggen ja! :')
Ik wist zelf eerder ook echt niet dat hij zo enorm hoog ging, het ziet er echt idioot uit haha..
Schrok er zelf van toen ik de foto's zag! _O-