Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sethlover schreef:is dat in draf?? in dat geval zou ik terug in stap gaan, weer netjes laten lopen en dan weer in draf. En dat steeds oefenen. ZOu dat misschien een oplossing zijn?
mireya schreef:Hallo!!
Loop hij hier zo goed?
Commetaar overmijn houding mag ook.
Ik vind dat ik wat rechter op moet zitten en mijn handen moet dragen.
Maar ik keek naar beneden omdat zijn hoofdje omlaag ging!!!
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=109188183&key=H4BNFSIZ
![]()
HorsesWoman schreef:Hallo iedereen.
Ik heb de laatste tijd een groot probleem met de paardjes waar ik op rijd nagevelijk aan de teugel te laten lopen [ als ik het zo goed zeg ].
Ik heb dan hele erge spanning in mijn linker arm die naar het paardje gaat en dan zet hij zich vast.
Eigenlijk ben ik het helemaal kwijt.
Ik weet niet meer hoe het voelt laat maar zeggen , het ritme ben ik kwijt.
Kan iemand het nog een keer helemaal uitleggen hoe je het doet en met tip's ?
Want ik rijd de meeste paardjes al z'n 3 jaar "aan de teugel*" maar nu gaat het opeens niet meer enzo.
*=nagevelijk enzo.
mireya schreef:Hallo!!
Loop hij hier zo goed?
Commetaar overmijn houding mag ook.
Ik vind dat ik wat rechter op moet zitten en mijn handen moet dragen.
Maar ik keek naar beneden omdat zijn hoofdje omlaag ging!!!
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=109188183&key=H4BNFSIZ
![]()
superwoman schreef:Uit stilstand is iig verkeerd.
Nageeflijkheid komt vanuit achter naar voren. Vanuit stilstand ben je aan de voorkant aan het klooien. Met kneepjes - hard of zacht-> ben je ook aan het klooien aan de voorkant.
Met en stille aanleuning bereik je het ook, maar dan beter. Paard is dan echt nageeflijk, volgt de ruiterhand.
beantsje schreef:Op zich heb je gelijk. Toch kan het nuttig zijn bij een paard dat niet vanzelf nageeft om de nageeflijkheid even in stilstand te vragen. Maar dan wel met een volkomen passieve hand. Het kwartje valt dan vanzelf. Ik weet heel goed dat dat wat heel anders is dan aan de teugel rijden maar het kan wel helpen. Bij mijn paard ook. Als ik dat doe, heb ik hem niet meteen aan de teugel maar een paar rondjes later voel ik aan zijn rug wel, dat hij dan echt aan de teugel is. Ik verwijs even naar het boek van Evert van Loon (Ruiters en rechters), waar dit uitgebreid in beschreven wordt.
cleopetra schreef:Heyhey daar ben ik weer.
Rijdt nog steeds het paardje die zo hangt!
Gaat al een stuk beterbegint al echt lekker te lopen.
In de overgangen komt ze alleen wat tegen de hand hier nog wat tips voor?
En ook als ik wat zijgangen begin te vragen word ze meteen erg zwaar of is dat misschien gewoon een teken dat dat nog wat te zwaar is?
superwoman schreef:Ik ga het boek niet lezen, maar zoals je het nu beschrijft vraag je een trucje.
Zoals je zelf beschrijft en Marchador der ervaring deelt, werk je niet met de achterhand.
Het krulletje moet het resultaat zijn van een paard wat ontspannen nageeft. Niet een middel om ontspanning en nageeflijkheid te krijgen.
Het kan best werken hoor, maar correct is het niet
beantsje schreef:Nou, niet te kort door de bocht hoor. Je moet het hele boek lezen, [knip]