[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:41

hoe kan je eigenlijk goed zien of de achterhand er goed onder ziet?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:05

Als de passen van de voor en achter benen gelijk zijn, en ook moet de pas van het achter been van je paard de pas van het voorbeen overbruggen Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:28

Hallo iedereen.

Ik heb de laatste tijd een groot probleem met de paardjes waar ik op rijd nagevelijk aan de teugel te laten lopen [ als ik het zo goed zeg ].
Ik heb dan hele erge spanning in mijn linker arm die naar het paardje gaat en dan zet hij zich vast.
Eigenlijk ben ik het helemaal kwijt.
Ik weet niet meer hoe het voelt laat maar zeggen , het ritme ben ik kwijt.
Kan iemand het nog een keer helemaal uitleggen hoe je het doet en met tip's ?
Want ik rijd de meeste paardjes al z'n 3 jaar "aan de teugel*" maar nu gaat het opeens niet meer enzo.

*=nagevelijk enzo.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:10

is dat in draf?? in dat geval zou ik terug in stap gaan, weer netjes laten lopen en dan weer in draf. En dat steeds oefenen. ZOu dat misschien een oplossing zijn?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:31

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:59

sethlover schreef:
is dat in draf?? in dat geval zou ik terug in stap gaan, weer netjes laten lopen en dan weer in draf. En dat steeds oefenen. ZOu dat misschien een oplossing zijn?

ja , maar dat doe ik ook steeds , heeft alleen geen zin.
In galop lukt het beter.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:05

mireya schreef:
Hallo!!
Loop hij hier zo goed?
Commetaar overmijn houding mag ook.
Ik vind dat ik wat rechter op moet zitten en mijn handen moet dragen.
Maar ik keek naar beneden omdat zijn hoofdje omlaag ging!!!

Haha! http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=109188183&key=H4BNFSIZ Haha!

Volgens mij zit de achterhand er niet zo onder, gezien het achterbeen niet vlak bij het voorbeen op de grond komt Knipoog Hij loopt niet ruim genoeg simpel gezegd.
Ik weet het niet zeker hoor, maar dat dacht ik Bloos
Laatst bijgewerkt door leeneliefje op 19-10-08 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:09

inderdaad ziet het er wat voorovergekiept uit; het kruis is heel hoog terwijl dat eigenlijk moet dalen.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:31

En hoe krijg ik dat voor elkaar? Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:20

HorsesWoman schreef:
Hallo iedereen.

Ik heb de laatste tijd een groot probleem met de paardjes waar ik op rijd nagevelijk aan de teugel te laten lopen [ als ik het zo goed zeg ].
Ik heb dan hele erge spanning in mijn linker arm die naar het paardje gaat en dan zet hij zich vast.
Eigenlijk ben ik het helemaal kwijt.
Ik weet niet meer hoe het voelt laat maar zeggen , het ritme ben ik kwijt.
Kan iemand het nog een keer helemaal uitleggen hoe je het doet en met tip's ?
Want ik rijd de meeste paardjes al z'n 3 jaar "aan de teugel*" maar nu gaat het opeens niet meer enzo.

*=nagevelijk enzo.

Sorry maar ik denk dat je die 3 jaar niet correct heb gereden als je het nu kwijt bent.
Die spanning in je arm is natuurlijk verkeerden leer je het snelste af met prive-les - zodat je instructeur steeds kan aangeven dat je moet ontspannen. Dat werkt het beste. Afleren is moeilijker dan aanleren...
Hoe je moet rijden = in de laaste pags van dit topic al heel vaak uitgelegd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:28

mireya schreef:
Hallo!!
Loop hij hier zo goed?
Commetaar overmijn houding mag ook.
Ik vind dat ik wat rechter op moet zitten en mijn handen moet dragen.
Maar ik keek naar beneden omdat zijn hoofdje omlaag ging!!!

Haha! http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=109188183&key=H4BNFSIZ Haha!

Ik vind dit een goed begin. Ja OK dan!
voornamelijk recht blijven zitten en je handen meer dragen (en dus meer en knik in je armen)
- goed blijven werken aan het "aan je been" rijden door (schijn)overgangen.
Als je he constant zo aan de teugel kan laten lopen, kun je pas weer verder gaan met het meer bij elkaar rijden en daardoor ook minder op de voorhand.

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:50

Je kunt het ook vanuit stilstand proberen om het dan weer aan de teugel te krijgen en dan voltes krijgen en dan proberen in stap en dan weer volte en dan in draf... misschien weer even opbouwen per overgang.

Btw. met spelen voor diegene bedoelde ik neit trekken ik bedoelde gewoon een beetje kneepjes geven aan de teugel dus niet fel lopen trekken of heel hard lopen knijpen maar gewoon zachtjes.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:28

Vanuit stilstand? Frieske kun je misschien uitleggen waarom vanuit stilstand? Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:36

Uit stilstand is iig verkeerd.
Nageeflijkheid komt vanuit achter naar voren. Vanuit stilstand ben je aan de voorkant aan het klooien. Met kneepjes - hard of zacht-> ben je ook aan het klooien aan de voorkant.
Met en stille aanleuning bereik je het ook, maar dan beter. Paard is dan echt nageeflijk, volgt de ruiterhand.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:46

superwoman schreef:
Uit stilstand is iig verkeerd.
Nageeflijkheid komt vanuit achter naar voren. Vanuit stilstand ben je aan de voorkant aan het klooien. Met kneepjes - hard of zacht-> ben je ook aan het klooien aan de voorkant.
Met en stille aanleuning bereik je het ook, maar dan beter. Paard is dan echt nageeflijk, volgt de ruiterhand.

Op zich heb je gelijk. Toch kan het nuttig zijn bij een paard dat niet vanzelf nageeft om de nageeflijkheid even in stilstand te vragen. Maar dan wel met een volkomen passieve hand. Het kwartje valt dan vanzelf. Ik weet heel goed dat dat wat heel anders is dan aan de teugel rijden maar het kan wel helpen. Bij mijn paard ook. Als ik dat doe, heb ik hem niet meteen aan de teugel maar een paar rondjes later voel ik aan zijn rug wel, dat hij dan echt aan de teugel is. Ik verwijs even naar het boek van Evert van Loon (Ruiters en rechters), waar dit uitgebreid in beschreven wordt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:51

Als ik mijn paard in stilstand 'aan de teugel' vraag en stap dan weg, dan heb ik absoluut niet de achterhand eronder.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal snap Bloos (vanuit stilstand aan de teugel vragen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:06

beantsje schreef:
Op zich heb je gelijk. Toch kan het nuttig zijn bij een paard dat niet vanzelf nageeft om de nageeflijkheid even in stilstand te vragen. Maar dan wel met een volkomen passieve hand. Het kwartje valt dan vanzelf. Ik weet heel goed dat dat wat heel anders is dan aan de teugel rijden maar het kan wel helpen. Bij mijn paard ook. Als ik dat doe, heb ik hem niet meteen aan de teugel maar een paar rondjes later voel ik aan zijn rug wel, dat hij dan echt aan de teugel is. Ik verwijs even naar het boek van Evert van Loon (Ruiters en rechters), waar dit uitgebreid in beschreven wordt.

Ik ga het boek niet lezen Knipoog , maar zoals je het nu beschrijft vraag je een trucje.
Zoals je zelf beschrijft en Marchador der ervaring deelt, werk je niet met de achterhand.
Het krulletje moet het resultaat zijn van een paard wat ontspannen nageeft. Niet een middel om ontspanning en nageeflijkheid te krijgen.
Het kan best werken hoor, maar correct is het niet

KamouLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:32

Ik heb ook een paardje maar die loopt als ze zich ontspannen voelt gewoon uithaarzelf aan de teugel Lachen Soms werk ik er ook gewoon naartoe met dressuur enzo maar meestal begint ze er al mee uit haarzelf:)

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:29

Heyhey daar ben ik weer.

Rijdt nog steeds het paardje die zo hangt!
Gaat al een stuk beter Haha! begint al echt lekker te lopen.
In de overgangen komt ze alleen wat tegen de hand hier nog wat tips voor?
En ook als ik wat zijgangen begin te vragen word ze meteen erg zwaar of is dat misschien gewoon een teken dat dat nog wat te zwaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:41

Ik denk het laatste Lachen
Ik denk dat ze het gewoon nog wat zwaar vindt Lachen
Probeer je been er goed bij te houden met een overgang, ook een overgang naar een langzamere gang moet progressief zijn, het paard moet ten allen tijde voorwaarts blijven.... overgang van draf naar stap kun je bv. beter langzamer gaan lichtrijden, dan ineens stoppen met lichtrijden. Been eraan houden, zodat het paard fijn rondblijft, dan terugrijden op de zit. Overgang gemaakt, been erbij, zodat stappen niet slenteren wordt, maar een actieve, energieke stap blijft.

Fijn dat het beter gaat, stop als je voelt dat ze moe begint te worden, als het nog wel lekker gaat....
Beloon haar ook als ze haar best doet, maak het leuk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:20

cleopetra schreef:
Heyhey daar ben ik weer.

Rijdt nog steeds het paardje die zo hangt!
Gaat al een stuk beter Haha! begint al echt lekker te lopen.
In de overgangen komt ze alleen wat tegen de hand hier nog wat tips voor?
En ook als ik wat zijgangen begin te vragen word ze meteen erg zwaar of is dat misschien gewoon een teken dat dat nog wat te zwaar is?

iets dieper instellen voor de overgang Vork
Als dat lekkker gaat, ga je weer iets meer oprichting vragen.
overgangen zijn zwaar voor een paard, onderschat dat niet Knipoog

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:44

woo,, erg grote topic...

eerst moet je je ff afvragen wat je verstaat onde reen paard aan de teugel rijden..,, als je bedoelt het dier in 'de krul' te rijden, dat idd op gevoel doen, en dat kan je nuet uit een bokeje leren... wel moet je met de teugel verbinding hebbenmet de mond zodat je ophoudungen geeft en dat van acheteruit ondersteunt..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:23

superwoman schreef:
Ik ga het boek niet lezen Knipoog , maar zoals je het nu beschrijft vraag je een trucje.
Zoals je zelf beschrijft en Marchador der ervaring deelt, werk je niet met de achterhand.
Het krulletje moet het resultaat zijn van een paard wat ontspannen nageeft. Niet een middel om ontspanning en nageeflijkheid te krijgen.
Het kan best werken hoor, maar correct is het niet

Nou, niet te kort door de bocht hoor. Je moet het hele boek lezen, er staan ook heel veel foto's in van correct aan de teugel gereden paarden en niet correct in de krul lopende paarden. Bijzonder leerzaam. En laten we wel wezen, dit boek geniet niet voor niets een enorme reputatie in de paardenwereld.
Het is geen trucje en niet een middel om een paard aan de teugel te krijgen door het stilstaand te doen, het is een middel om te ervaren wat de natuurlijke reactie van een paard op druk is. En ook om het paard te leren hoe het onder die druk uit kan komen. Dus geen geschop, gewiebel, gezaag en geflos (en ook niet 'spelen met de mond').
Maar nogmaals, je moet het niet uit het verband rukken maar het hele boek lezen. Dan begrijp je het.

Zoals ik al zei: nee, een paard heb je op zo'n manier niet aan de teugel. Maar het kan een keertje helpen het kwartje te doen vallen wat de bedoeling is (en niet meer dan dat), mits je aan basisvoorwaarde 1: het goed aan het been zijn, hebt voldaan. Want zonder actief achterbeen gaat geen paard aan de teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:01

Ik ga het boek wel lezen Ja

Schijnt hoogst interessant te zijn.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:42

beantsje schreef:
Nou, niet te kort door de bocht hoor. Je moet het hele boek lezen, [knip]

Zoals ik al schreef - reageer ik op jouw uitleg.
Op die manier leer je imo de onervaren bokkers die dit hier lezen, een verkeerde manier.
Hoeveel meisjes heb ik wel niet gezien met een stilstaand paard in de krul waar zij heel trots op zijn.
Dat wil ik dus niet aanmoedigen, want dat is gewoon niet goed.