Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Vind jij het getoonde van Bent Brenderup rijkunstig oké Arie?
Zou je aub willen antwoorden zonder andere combinaties of ruiters erbij te halen. Alvast bedankt
Citaat:8. The rhythm that a horse maintains in all his paces is fundamental to Dressage.
arie53 schreef:Rijkunstig is voor mij okay als een paard onder het zadel in alle oefeningen de natuurlijke beweging presenteert. Daarbij is het ritme van doorslaggevend belang.
hwn schreef:Paarden gaan in het begin van hun africhting toch altijd nog op de voorhand. Florien De Graaf (in de tijd toen ze bij Bastiaan De Recht in opleiding was) heeft me nog verteld dat een paard er geen schade van ondervindt om op de voorhand te gaan (aangezien dit hun natuurlijke houding is), als ie tenminste met zijn hoofd niet hoog loopt. En laat dit nu net het probleem zijn met paarden die in de krul getrokken worden...
Ik geloof idd dat het voor de rug geen kwaad kan, maar ben niet helemaal overtuigd qua belasting van de voorbenen.
Anoniem schreef:arie53 schreef:Rijkunstig is voor mij okay als een paard onder het zadel in alle oefeningen de natuurlijke beweging presenteert. Daarbij is het ritme van doorslaggevend belang.
Een paard beweegt van nature op de voorhand Arie. Ik mag toch aannemen dat je weet dat het in de dressuur niet gewenst is om op de voorhand te gaan.
Hoe hoger de africhting, hoe meer het gewicht van de voorhand naar de achterhand wordt verplaatst.
Electra63 schreef:hwn schreef:Paarden gaan in het begin van hun africhting toch altijd nog op de voorhand. Florien De Graaf (in de tijd toen ze bij Bastiaan De Recht in opleiding was) heeft me nog verteld dat een paard er geen schade van ondervindt om op de voorhand te gaan (aangezien dit hun natuurlijke houding is), als ie tenminste met zijn hoofd niet hoog loopt. En laat dit nu net het probleem zijn met paarden die in de krul getrokken worden...
Ik geloof idd dat het voor de rug geen kwaad kan, maar ben niet helemaal overtuigd qua belasting van de voorbenen.
Paarden in de natuur hebben geen ruiter te dragen. Paarden die op de voorhand lopen met een ruiter op de rug zijn blessuregevoelig, sloffen en struikelen eerder, zijn minder wendbaar enz. Het nadeel van met het hoofd omhoog lopen, is dat het paard dan niet zijn rug gebruikt, maar de rug wegdrukt. Als er dan nog een ruiter op zit van 60 - 90 kg (in het gunstigste geval), dan kan je de kwetsbaarheid wel begrijpen, lijkt me.
Ik verbaas me dan ook over de uitleg van Florien de Graaf.
midgie schreef:Ik zou zelf niet laten stofzuigen, want juist dan vallen ze op de voorhand, een paard wat zijn achterhand goed gebruikt kan idd best laag lopen zonder op de voorhand te vallen.
Maar stofzuigen is echt naar voren denk ik, tenminste je voelt wel degelijk het verschil van laag lopen en dragen of stofzuigen en naar voren vallen.
hwn schreef:Je hebt me verkeerd begrepen denk ik: als het paard nog op de voorhand loopt, MAG ie het hoofd NIET hoog houden, anders beschadigt het idd de rug. Een paard dat bijv. voorwaarts-neerwaarts loopt, in de "dehnungshaltung" om de terminologie van Anja Beran te gebruiken, loopt toch ook nog niet op de achterhand? En deze oefening is nochtans heel goed voor de rug.
Babootje schreef:hwn schreef:Je hebt me verkeerd begrepen denk ik: als het paard nog op de voorhand loopt, MAG ie het hoofd NIET hoog houden, anders beschadigt het idd de rug. Een paard dat bijv. voorwaarts-neerwaarts loopt, in de "dehnungshaltung" om de terminologie van Anja Beran te gebruiken, loopt toch ook nog niet op de achterhand? En deze oefening is nochtans heel goed voor de rug.
@Geryon, idd helemaal niet erg om je paard eens te laten "stofzuigeren" voor ontspanning, maar wil je er wat aan hebben als oefening voor de rug, heeft het natuurlijk alleen maar zin om het paard aangesloten te houden vanuit een actief achterbeen en niet uit elkaar vallend op de voorhand. Anders krijg je een kiep effect zeg maar (voorhand laag en achterhand omhoog) en doet het voor de rug niets.
Probleem is dat je heel vaak mensen ziet rijden in een naar hun idee voorwaarts neerwaarts houding, terwijl het paard eigenlijk op de voorhand loopt. En dat is niet de bedoeling.
Zooist schreef:LL, thanks, ik heel bewust wel, ik leg hem echt aan.
Maar misschien is dat zo gegroeid omdat mijn stelten zo lang zijn.... Dan is dit makkelijker
Echt zeker in de pirouettes en bij de inzet van een appuyement. Verder niet voor zover ik nu kan verzinnen.
hwn schreef:LL, wees blij! Ik heb alle moeite van de wereld om niet te knijpen met mijn knieën. Voor ik ga aandraven, moet ik eerst een halve minuut denken over hoe ik het weer moet doen, omdat ik het zolang verkeerd gedaan heb. (Ging vandaag es niet zo lekker onder het zadel, madam was zo scheef als wat, op de ene hand stilvallen, op de andere hand versnellen, maar ja, we kunnen niet iedere keer vooruitgang maken hé, en we zijn toch netjes geëindigd)