Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

morocco

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:15

Ook in de AR gebruikt men verschillende beenhulpen.
Dit zijn ophoudingen met verschillende delen van je been.
Bv de knie eenzijdige buiten ophouding wordt samen met je onderbeen gebruikt bij een appuyement en pirouette.
Als je een eenzijdige binnenbovenbeen ophouding geeft vraag je je paard meer om je been heen te buigen.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik les had van een AR instructrice, maar ik geloof dat het zoiets was. Maar misschien kan Ansie daar iets meer over vertellen?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:07

listiglistje schreef:
maar als je met mijn knie knijpt of naar binnen drukt, moet je wel je bovenbeen aanspannen....

Vaak zo niet altijd moet je voor een hulp tijdelijk een spier aanspannen en dan weer ontspannen.....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:04

Anoniem schreef:
Vind jij het getoonde van Bent Brenderup rijkunstig oké Arie?

Zou je aub willen antwoorden zonder andere combinaties of ruiters erbij te halen. Alvast bedankt

Rijkunstig is voor mij okay als een paard onder het zadel in alle oefeningen de natuurlijke beweging presenteert. Daarbij is het ritme van doorslaggevend belang.

Citaat:
8. The rhythm that a horse maintains in all his paces is fundamental to Dressage.

En dat mis ik, zoals ik al eerder had aangegeven, bij deze presentatie.

Bovendien vind ik het optreden met die zweep constant in één hand nogal theatraal en verstoort het niet alleen de balans van de ruiter maar ook die van het paard. Ik kan mij niet voorstellen dat Pluvinel zijn paarden zo opleidde. Weliswaar staat hij op een aantal (niet alle) tekeningen zo afgebeeld maar dat wil niet zeggen dat hij de opleiding ook zo uitvoerde. En dat maakt BB er m.i. wel van.

Daarnaast richt BB zich op de barokke paarden paarden. Op zich is daar niets mis mee, maar de Knabstruppers hebben bij lange na niet meer de harmonische kwaliteit die ze aan het eind van de 19e eeuw hadden en dat manco laat zich onder het zadel goed terugzien.

Dat neemt niet weg dat hij rijkunstig best een aantal zaken goed onder de knie heeft en een matig paard zonder forceren nog redelijk vriendelijk kan presenteren. Of het daarbij ook voldoet aan de FEI-voorwaarden is een heel andere vraag. Overigens kan die vraag bij elke rijstijl en presentatie gesteld worden.

Dan voldoen de harmonische paarden en de klassieke rijstijl zoals die door Anja Beran wordt gepresenteerd m.i. veel meer aan dat beeld. Die vind ik van een uitgesproken afzonderlijk hoge klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:39

arie53 schreef:
Rijkunstig is voor mij okay als een paard onder het zadel in alle oefeningen de natuurlijke beweging presenteert. Daarbij is het ritme van doorslaggevend belang.

Een paard beweegt van nature op de voorhand Arie. Ik mag toch aannemen dat je weet dat het in de dressuur niet gewenst is om op de voorhand te gaan.
Hoe hoger de africhting, hoe meer het gewicht van de voorhand naar de achterhand wordt verplaatst.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:37

Paarden gaan in het begin van hun africhting toch altijd nog op de voorhand. Florien De Graaf (in de tijd toen ze bij Bastiaan De Recht in opleiding was) heeft me nog verteld dat een paard er geen schade van ondervindt om op de voorhand te gaan (aangezien dit hun natuurlijke houding is), als ie tenminste met zijn hoofd niet hoog loopt. En laat dit nu net het probleem zijn met paarden die in de krul getrokken worden...

Ik geloof idd dat het voor de rug geen kwaad kan, maar ben niet helemaal overtuigd qua belasting van de voorbenen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:55

hwn schreef:
Paarden gaan in het begin van hun africhting toch altijd nog op de voorhand. Florien De Graaf (in de tijd toen ze bij Bastiaan De Recht in opleiding was) heeft me nog verteld dat een paard er geen schade van ondervindt om op de voorhand te gaan (aangezien dit hun natuurlijke houding is), als ie tenminste met zijn hoofd niet hoog loopt. En laat dit nu net het probleem zijn met paarden die in de krul getrokken worden...

Ik geloof idd dat het voor de rug geen kwaad kan, maar ben niet helemaal overtuigd qua belasting van de voorbenen.

Paarden in de natuur hebben geen ruiter te dragen. Paarden die op de voorhand lopen met een ruiter op de rug zijn blessuregevoelig, sloffen en struikelen eerder, zijn minder wendbaar enz. Het nadeel van met het hoofd omhoog lopen, is dat het paard dan niet zijn rug gebruikt, maar de rug wegdrukt. Als er dan nog een ruiter op zit van 60 - 90 kg (in het gunstigste geval), dan kan je de kwetsbaarheid wel begrijpen, lijkt me.
Ik verbaas me dan ook over de uitleg van Florien de Graaf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:51

Anoniem schreef:
arie53 schreef:

Een paard beweegt van nature op de voorhand Arie. Ik mag toch aannemen dat je weet dat het in de dressuur niet gewenst is om op de voorhand te gaan.
Hoe hoger de africhting, hoe meer het gewicht van de voorhand naar de achterhand wordt verplaatst.

Een paard wat trots loopt , loopt niet op de voorhand,
Dat is het doel van de AR ruiter en miss ook wel de KR ruiter om een paard zo te laten lopen dat hij trots is en zo natuurlijk mogelijk beweegt met een ruiter op de rug en dat verschil voel je echt, in je zit en in je handen,

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:23

Electra63 schreef:
hwn schreef:

Paarden in de natuur hebben geen ruiter te dragen. Paarden die op de voorhand lopen met een ruiter op de rug zijn blessuregevoelig, sloffen en struikelen eerder, zijn minder wendbaar enz. Het nadeel van met het hoofd omhoog lopen, is dat het paard dan niet zijn rug gebruikt, maar de rug wegdrukt. Als er dan nog een ruiter op zit van 60 - 90 kg (in het gunstigste geval), dan kan je de kwetsbaarheid wel begrijpen, lijkt me.
Ik verbaas me dan ook over de uitleg van Florien de Graaf.

Je hebt me verkeerd begrepen denk ik: als het paard nog op de voorhand loopt, MAG ie het hoofd NIET hoog houden, anders beschadigt het idd de rug. Een paard dat bijv. voorwaarts-neerwaarts loopt, in de "dehnungshaltung" om de terminologie van Anja Beran te gebruiken, loopt toch ook nog niet op de achterhand? En deze oefening is nochtans heel goed voor de rug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:47

Een voorwaarts neerwaarts gereden paard mag niet "op de voorhand" gaan. Ook bij het voorwaarts neerwaarts rijden moet een paard aangesloten en van achteren naar voren blijven bewegen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:05

@Babootje, wat bedoel je met 'aangesloten'? Ze mogen idd met hun neus niet te laag lopen, al kan af en toe es "stofzuigen" geen kwaad.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:19

Ik zou zelf niet laten stofzuigen, want juist dan vallen ze op de voorhand, een paard wat zijn achterhand goed gebruikt kan idd best laag lopen zonder op de voorhand te vallen.
Maar stofzuigen is echt naar voren denk ik, tenminste je voelt wel degelijk het verschil van laag lopen en dragen of stofzuigen en naar voren vallen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:28

Ik ontmoedigde het bij de mijne in het begin niet, omdat ze kwam van een heel ongezonde en veel te hoge hoofdhouding. Over die voorhand maakte ik me geen zorgen, wel over de rug, en dan had ik liever dat ze wat overdreef in die richting. Nu zorg ik wel dat ze niet te laag gaat (helaas ging ze vandaag eerder te hoog, duidelijk een minder dagje).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:35

midgie schreef:
Ik zou zelf niet laten stofzuigen, want juist dan vallen ze op de voorhand, een paard wat zijn achterhand goed gebruikt kan idd best laag lopen zonder op de voorhand te vallen.
Maar stofzuigen is echt naar voren denk ik, tenminste je voelt wel degelijk het verschil van laag lopen en dragen of stofzuigen en naar voren vallen.

Al is het lichamelijk geen training, het kan mentaal wel erg fijn zijn voor een paard (bijv. een verreden paard) om lekker ontspannen te stofzuigen. Dan vind ik het juist belangrijk om mee te pakken. Het lijkt wel of training altijd lichamelijk nut moet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:41

hwn schreef:
Je hebt me verkeerd begrepen denk ik: als het paard nog op de voorhand loopt, MAG ie het hoofd NIET hoog houden, anders beschadigt het idd de rug. Een paard dat bijv. voorwaarts-neerwaarts loopt, in de "dehnungshaltung" om de terminologie van Anja Beran te gebruiken, loopt toch ook nog niet op de achterhand? En deze oefening is nochtans heel goed voor de rug.

@Geryon, idd helemaal niet erg om je paard eens te laten "stofzuigeren" voor ontspanning, maar wil je er wat aan hebben als oefening voor de rug, heeft het natuurlijk alleen maar zin om het paard aangesloten te houden vanuit een actief achterbeen en niet uit elkaar vallend op de voorhand. Anders krijg je een kiep effect zeg maar (voorhand laag en achterhand omhoog) en doet het voor de rug niets.
Probleem is dat je heel vaak mensen ziet rijden in een naar hun idee voorwaarts neerwaarts houding, terwijl het paard eigenlijk op de voorhand loopt. En dat is niet de bedoeling.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:50

Babootje schreef:
hwn schreef:

@Geryon, idd helemaal niet erg om je paard eens te laten "stofzuigeren" voor ontspanning, maar wil je er wat aan hebben als oefening voor de rug, heeft het natuurlijk alleen maar zin om het paard aangesloten te houden vanuit een actief achterbeen en niet uit elkaar vallend op de voorhand. Anders krijg je een kiep effect zeg maar (voorhand laag en achterhand omhoog) en doet het voor de rug niets.
Probleem is dat je heel vaak mensen ziet rijden in een naar hun idee voorwaarts neerwaarts houding, terwijl het paard eigenlijk op de voorhand loopt. En dat is niet de bedoeling.

En dat terwijl het eigenlijk 'natuurkundig' best logisch is dat gewoon alleen de voorkant naar beneden er niet voor zorgt dat de rug 'opbolt'(och jee wat ik nou :+). Ben het met je eens.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:30

Zooist schreef:
LL, thanks, ik heel bewust wel, ik leg hem echt aan.
Maar misschien is dat zo gegroeid omdat mijn stelten zo lang zijn.... Dan is dit makkelijker :D

Echt zeker in de pirouettes en bij de inzet van een appuyement. Verder niet voor zover ik nu kan verzinnen.

Vandaag geprobeerd, maar het lukt mij niet om mijn knie en kuit flink door te drukken :+ of ik moet misschien wat meer oefenen :P

Maar ik heb dikke ronde bovenbenen +billen (met teveel spek) en korte pootjes, dus daar kan het ook aan liggen :o mij lukt alleen kuit....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:43

LL, wees blij! Ik heb alle moeite van de wereld om niet te knijpen met mijn knieën. Voor ik ga aandraven, moet ik eerst een halve minuut denken over hoe ik het weer moet doen, omdat ik het zolang verkeerd gedaan heb. (Ging vandaag es niet zo lekker onder het zadel, madam was zo scheef als wat, op de ene hand stilvallen, op de andere hand versnellen, maar ja, we kunnen niet iedere keer vooruitgang maken hé, en we zijn toch netjes geëindigd)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:43

Ik heb dunne lange benen zonder beenvet :P

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:45

hwn schreef:
LL, wees blij! Ik heb alle moeite van de wereld om niet te knijpen met mijn knieën. Voor ik ga aandraven, moet ik eerst een halve minuut denken over hoe ik het weer moet doen, omdat ik het zolang verkeerd gedaan heb. (Ging vandaag es niet zo lekker onder het zadel, madam was zo scheef als wat, op de ene hand stilvallen, op de andere hand versnellen, maar ja, we kunnen niet iedere keer vooruitgang maken hé, en we zijn toch netjes geëindigd)

uhm dit gaat over de knie aandrukken in appuyementen en pirouettes ;)

Zooist rijdt inter 2 en gaat volgens mij binnenkort GP, dus tips van haar neem ik van harte aan :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-12-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:48

Zooist schreef:
Ik heb dunne lange benen zonder beenvet :P

Jaloersssss :D

overigens lukte het in de pirouette wel aardig...maar de appjes echt niet :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:54

Ik doe het ook echt alleen bij de inzet. Zeker in de zigzag wel erg makkelijk en onzichtbaar omzetten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:09

iemand poste dit op facebook:

Vergelijkend onderzoek (Universität Göttingen) onder 2500 ruiters van de verschillende disciplines in Duitsland leverde o.a. het volgende beeld:

Beoefenaren van de klassieke rijkunst
* hebben een rijtechnisch hoog niveau
* hebben nauwelijks belangstelling voor wedstrijdsport
* zijn overwegend hobbyisten
* stellen het welzijn van het paard voorop
* hechten veel waarde aan esthetiek en cultuur
* hechten minder waarde aan gezelligheid en competitie, zijn
overwegend individualisten en nauwelijks verbonden aan verenigingen
* besteden weinig geld aan merkartikelen uit de ruitersportzaak
* zien zich het minst van alle disciplines als topsporters

http://www.equimondi.de/magazin/diesund ... 2-10-36-35

ik ga er even van uit dat hier met 'Beoefenaren van de klassieke rijkunst' Barockreiter worden bedoeld.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:24

Airnt, wat wil je hiermee zeggen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:30

Ja want volgens mij heb je klassiek en je hebt "klassiek" :D

Ik zie mezelf als klassiek, ook al wordt je hier als wedstrijdruiter gebombardeerd tot modern wat dat ook mogen zijn :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:46

Zooist schreef:
Airnt, wat wil je hiermee zeggen?

ja vraag ik me ook af. wat is je punt hiermee Airnt?

off topic, grappige namen die paarden van jou Zooist (die van jou ook trouwens :D )