[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:10

Als ik toch bezig ben, pak ik gelijk even je foto's erbij :)
Martine_R schreef:
Ik ga hier ook maar weer eens om extra tips vragen.

Wat korte informatie:
Ik rij een 5-jarige Friese ruin. Ik rij hem al anderhalf jaar regelmatig in de bak, maar sinds november heb ik een poging gedaan hem dressuurmatig wat meer op te pakken, en wat vaker te rijden. Ik weet dat hij moeite heeft met balans en kracht. Daar zijn we ook hard mee aan het oefenen. Nu is het alleen zo, dat hij al maanden op hetzelfde punt blijft hangen heb ik het idee.

Hij ontspant, momenten maar komt ook heel vaak weer met zijn hoofd omhoog, of soms gòòit hij zijn hoofd zelfs weer omhoog. Soms loopt hij echt even heel fijn, maar dat houdt hij nog geen halve minuut vol en het hoofd gaat weer omhoog.

Ik heb les, en wat ik zelf probeer te doen:
Contact houden, handen stil houden en mijn handen openen als hij nageeft.
Steun bieden met mijn benen, ik hou hem continue tussen mijn benen.
Ik probeer hem echt van achter naar voor te rijden door hem actief te houden, overgangen te rijden etc.

Daarom snap ik ook niet dat hij niet ontspannen wil lopen. Ik weet van mezelf dat ik geen sterruiter ben en ik heb vaak ook moeite met mijn houding en balans. Hier ben ik overigens aan het werken. Maar dit zou voor hem eigenlijk geen reden moeten zijn om niet te ontspannen, aangezien ik hem niet structureel in de weg zit.

Overigens:
- zadel is voor hem op maat gemaakt
- vrijdag a.s. gaat hij voor het eerst naar de tandarts

Heeft iemand nog tips?

Sommige momenten loopt hij zo:
[ Afbeelding ]

Maar meestal loopt hij zo:
[ Afbeelding ]

Nogmaals, ik heb les en tijdens de lessen gaat het ook wel iets beter maar nog altijd niet geweldig.
Ik verwacht echt niet van hem dat hij van de een op de andere dag de sterren van de hemel loopt, maar ik hoopte gewoon dat hij nu ongeveer wel een beetje ontspannen door de baan kon.. := Het maakt me onzeker en laat me twijfelen aan alles.

Ik zit even naar je houding te kijken. Zoals je misschien gelezen hebt, vind ik dat het belangrijkste van je rijden, uit een goede basishouding komen namelijk correcte hulpen. Ik ben niet geïnteresseerd in een Anky-achtige zit, dat is leuk als dat functioneel voor je is, maar als je alle zeilen moet bijzetten om zo te blijven zitten, heeft het weinig waarde, en ga je veel dubbele signalen geven naar je paard. Voilà.

Foto 1: ik zie knijpende billen, knijpende bovenbenen, een gespannen rug, strakke schouders, gespannen armen, gespannen nek, gespannen kaak. Je lijkt hier heel veel moeite te doen om een mooi plaatje neer te zetten. Je houdt hem goed op de plek en hij biedt logischerwijs stevig weerstand, is ook niet van plan die kaak los te gaan laten.
Je paard doet iets heel geweldigs: hij is ontzettend gehoorzaam. Kijk maar, gespannen billen, staartzwiep, gespannen rug, gespannen nek, gespannen kaak. Hij spiegelt je tot in de finesses. Wat hij in wezen doet is precies wat jij hem vraagt.

Het tweede plaatje word ik veel vrolijker van. Jij durft meer te zitten, nog wel met gespannen billen, maar je zít. Je schouders zijn los, je bovenarmen ontspannen, je draagt je handen, je durft meer naar voren en opwaarts te rijden, je blik is naar voren, je zit geeft ruimte.
En wat doet je paard? Kijk maar. Hij gaat ook meer op de achterhand, nog wel wat spanning, maar hij doet het wel. Ruimte in het voorbeen, omdat die schouder kan ontspannen, en hij daar niet meer zoveel gewicht pakt, kan hij dat been ook naar voren gaan gooien.

Wat hier imo nog ontbreekt, is finesse. Laat je kaak los, je rug los, span je buikspieren aan. Billen los, benen los en lang, laat maar afhangen, alleen been (of voorwaartse hulp) geven als dat nodig is. Op je billen zitten.
Wat je dan gaat krijgen, is een paard dat de weg naar voren gaat zoeken, omdat die weg ook vrij is. Bevestig je voorwaartse hulp, op elke voorwaartse hulp moet reactie komen, en dat wil ik omdat ik niet wil dat je hem elke pas vertelt, hij kan heel best zelf lopen, hij kon dat al 5 minuten nadat hij geboren was, en jij deed er dik een jaar over, dus hij weet beter dan jij hoe dat werkt :D
Wat je dan kunt doen, is been geven, en los, been laten afhangen. Dan krijgt hij de mogelijkheid om zijn buikspieren aan te spannen. Binnenbeen los en lang, en bij een wending zet je alléén meer gewicht op je binnenste zitbeenknobbel en je houdt je buitenteugel eraan. Meer niet. Je binnenhand geef je zo nodig naar voren mee, maar hij mag níet terug, nu niet en nooit. Ook al loopt jouw paard in contrastelling, dat is niet erg.

Want wat jij niet ziet, is dat er onderaan iets leuks gebeurt: het binnenachterbeen krijgt ruimte. En alles wat jij hoeft te doen is ruimte geven. Hij weet wel waar hij zijn benen moet neerzetten. En als dat kan, dan kan hij dat onder zijn lichaam gaan plaatsen, de buikspieren aanspannen (jij stoort hem namelijk niet meer) en de rug loslaten. En dan gaat hij naar je hand toe komen, dat voel je ook echt alsof hij je hand pakt en meeneemt. Dat is aanleuning, die komt vanuit het paard, nooit van jou. Hij legt zijn onderkaak tegen het bit aan. Hij kán al die dingen gaan doen, omdat jouw houding die ruimte geeft.

Ondertussen heb je nog niets gedaan met je handen. Je hebt alleen je rug en schouders losgelaten, je bovenarmen ontspannen, je bent je onderarmen gaan dragen, en je bent je buikspieren gaan aanspannen. Meer niet. Meer is er niet nodig om een paard uit te nodigen, ze komen wel, als ze de ruimte maar krijgen. Veel ruiters bluffen hun paarden af in de mond en in het lijf en dan komen ze niet meer, omdat ze je hand niet vertrouwen.

Nu komt het laatste stukje, want als je nu niets doet, gaat je paard hangen, en dat willen we niet, dus je biedt iets weerstand. Je trekt niet terug, je sluit alleen je hand. Op het moment, en niet eerder en niet later, dat je paard zacht wordt, begint te knabbelen en smakelijk voelt in je hand, geef jij na, en dat doe je niet door los te gooien, je wilt je aanleuning niet kwijt, je geeft je ringvinger iets mee naar voren.
Dat is het, op dat moment heb je je paard aan de teugel. Jij en je paard zijn nageeflijk. En dan voelt rijden opeens retesimpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:12

_xrose schreef:
Ik heb daar persoonlijk geen last van bij mijn paard. De handen naar voren gooien helpt juist goed en ze stopt er dan ook mee. Tegenwoordig doet ze het nooit meer.

Ik vind het niet goed. Je laat je paard op de voorhand flikkeren, je paard gaat hangen omdat jij te laat was met nageven. Dát is imo waar je aan moet werken, je geeft een halve ophouding (been eraan, handen sluiten, buikspieren aan) en je laat los zodra jouw paard weer zacht wordt.

Als je je handen naar voren gooit, ben je je aanleuning kwijt, moet je weer van voor af aan beginnen. Is imo ook een veel te grote correctie, vooral omdat het veel kleiner kan.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:29

Yamcha schreef:
_xrose schreef:
Ik heb daar persoonlijk geen last van bij mijn paard. De handen naar voren gooien helpt juist goed en ze stopt er dan ook mee. Tegenwoordig doet ze het nooit meer.

Ik vind het niet goed. Je laat je paard op de voorhand flikkeren, je paard gaat hangen omdat jij te laat was met nageven. Dát is imo waar je aan moet werken, je geeft een halve ophouding (been eraan, handen sluiten, buikspieren aan) en je laat los zodra jouw paard weer zacht wordt.

Als je je handen naar voren gooit, ben je je aanleuning kwijt, moet je weer van voor af aan beginnen. Is imo ook een veel te grote correctie, vooral omdat het veel kleiner kan.

Het is ook niet iets wat ik altijd doe hoor, ik heb het max. twee keer gedaan. Als ze bijvoorbeeld met haar neus op de grond loopt. Meestal geef ik inderdaad been, maar het is eigenlijk nooit meer nodig geweest. Ze heeft nu een fijne constante aanleuning.
Mijn instructrice heeft mij verteld dat het als het erg wordt op die manier moet.

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:33

Oké dat maakt het verhaal anders :j bij paarden die je niet op een andere manier kunt corrigeren, of althans niet kleiner, is het wel een manier ja, al zou ik er ook een reteharde schop bijgeven.....

vind hangen ook echt waardeloos gedrag, als is 't wel vaak aangeleerd hoor :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:40

Yamcha schreef:
Oké dat maakt het verhaal anders :j bij paarden die je niet op een andere manier kunt corrigeren, of althans niet kleiner, is het wel een manier ja, al zou ik er ook een reteharde schop bijgeven.....

vind hangen ook echt waardeloos gedrag, als is 't wel vaak aangeleerd hoor :)

Ja, het is inderdaad niet echt een goede manier als een paard maar een beetje hangt. Maar mijn paard liep echt met dr neus bij haar hoeven. Kan overigens ook een beetje door mij zijn gekomen aangezien ik hiervoor op de manege reed en nog nooit een paard nageefelijk heb gereden. Het zou ook wennen zijn geweest voor mij dus ik zou wel wat dingetjes fout hebben gedaan. Het gaat nu goed, we zijn denk ik wat beter op elkaar afgestemd nu. Al heb ik nog wel moeite met de hele tijd nageefelijk houden. Rij ook nog geen 2 jaar. Paard is ook pas 7 dus moet nog veel leren. Maar mijn instructrice is heel fijn en helpt me goed. :)

Ik vind hangen ook waardeloos ja. Het rijdt echt heel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:26

Nou, de mate van hangen maakt niet zoveel uit, wat uitmaakt is hoe duidelijk je moet zijn voor het door komt. Ik kende een Fjord die totaal niet reageerde op een kleine ophouding, en ook niet op een grote. Dan zal je toch lomp moeten gaan corrigeren.

Maar als een paard al reageert op een minimale correctie, is het niet nodig om hem groter te maken. Nooit meer doen dan nodig is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:11

Martine-, rij zelf jonge friese merrie en zij wil juist graag opkroppen en gaan hangen in je handen, of net zoals jou fries als giraf kijkerig gaan lopen.
Zij vindt het dus nog heel moeilijk uit haar eigen comfortzone te komen en mee te gaan langdurig in de juiste houding, ze wil wel maar vindt het moeilijk.
Is daardoor onrustig in hoofdhouding en ook tempo.
Heb haar niet ingereden, dat opkroppen zit "erin" nog...

Wij gaan steeds vanuit de ontspanning in lang en laag stap opbouwend naar stukjes actief zelfstandig lopen zowel im stap als draf, met goede reactie op beenrelease.
Gaat een overgang naar draf niet goed en raken we contact kwijt, dan gaan we weer terug naar die basis in zachtheid en weer overnieuw, eerst die ontspanning dan stukje werken.
Kost veel tijd, maar loont.
Wij geven haar veel rustmomenten in strekken en lange teugel bv, jonge paarden hebben dat nodig en beloon je ermee.
Een rondje lange teugel draf of galoppie vind ze heerlijk en dan doen ze hierna soms probleemloos wat pittig werken fijner.

Tips voor jou: je kunt proberen bij giraflopen, je handen ietwat verder uit elkaar te houden zodat je op tong ietwat meer druk krijgt.
Geef je daarbij wat been en meegeven met teugels steeds in contact maakt ie zich langer en ontspant.
Voel je kauw of slik reactie en zakken hoofd maak je handen weer opnieuw zacht en terug manenkam, zo maak je paardje duidelijk: daar wil ik je graag hebben, zo is het goed.
Ontspant je fries aan de longe of in het loswerken totaal niet en denkt dat ie giraf is, dan is er wat anders aan de hand.
Aan de longe hoort een jong en onbedorven *\o/* paardje fijn in zijn happyfeet zone te kunnen lopen, zeker in stap en draf moeten ze kunnen stoffiezuigen uit zichzelf, echt helemaal los kunnen laten.

Voor je eigen ontspanning in schouders (herken dit zo..) je ellebogen effe naar buiten draaien, krijg je vrijwel direct reactie dat hoofd zakt, paardje voelt dat direct.
Verder lijkt het op foto 1 of je meegenomen wordt voorover door paard, je oogt net zoals Yamcha al tikt gespannen in hele lijf, paard houdt wat in en neemt jou lijf mee.
Kan door dikke nek en manen jammergenoeg niet duidelijk zien wat ie doet met zijn nekspieren, zou graag daar iemand hier over horen wat daar van is te zeggen en aan te zien.

Foto 2 komen jullie van volte af en daar zijn jullie beide meer ontspannen, jou houding is fijner en paardje wil voorwaarts de lange zijde op.
Je kans in die voltes om hem inderdaad lager te krijgen, dat kun je voorbereiden voordat je erin rijdt.
Jammer dat foto niet fractie eerder is gemaakt, dan had je mooi binnen achterbeen kunnen zien waar die heen ging.
Dat zijn hoofd niet in model zit, whalla maak dat niet te negatief.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:12

Bedankt Yamcha! Ik heb je verhaal nu even doorgelezen en ga hem straks nog even een keer goed lezen. Het klopt als een bus wat je zegt, ik span mijn spieren allemaal enorm aan als ik te paard zit. Dat komt denk ik deels door de manier waarop ik mezelf heb aangeleerd te zitten maar ook omdat ik wel probéér om goed te zitten, maar dat maakt me juist meer gespannen.. Zò moeilijk voor me om ontspannen te zitten! Maar ik ga eraan werken!

edit: Yamcha, na het nogmaals lezen van je post: Als jij vind dat het tweede plaatje er beter uitziet, waarom geeft hij daar dan niet na? Wat houdt hem daar dan tegen? (Sorry, klinkt aanvallend maar is als een serieuze vraag bedoeld, weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden).
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-05-14 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:17

Peetstap ook bedankt voor de uitgebreide reactie, ook die ga ik nog even goed doorlezen later vandaag. :)

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat stofzuigen iets is dat hij al wel doet. Als ik hem die ruikte geef gaat hij heerlijk met zijn snoet naar de grond, ontspant hij en ik ook.
Ik doe gewoon teveel mijn best ofzo, waardoor de ontspanning soms ver te zoeken is terwijl hij inderdaad heel hard zijn best doet!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:31

Xmore: ben niet zo'n fan van deze optoming, men zet snel aardig druk en teveel ruis op bovenkant neus & achter oren en klemt kaken op elkaar.

In die kaken wil je nu juist ontspanning hebben en de signalen op zijkant hoofd.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:35

Yamcha schreef:
Nou, de mate van hangen maakt niet zoveel uit, wat uitmaakt is hoe duidelijk je moet zijn voor het door komt. Ik kende een Fjord die totaal niet reageerde op een kleine ophouding, en ook niet op een grote. Dan zal je toch lomp moeten gaan corrigeren.

Maar als een paard al reageert op een minimale correctie, is het niet nodig om hem groter te maken. Nooit meer doen dan nodig is.

Als ik er zo aan terug denk zijn mijn instructrice het ook echt alleen maar als ze inderdaad niet naar kleinere hulpen luisterde. :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:36

Martine: in een van je andere topics zie ik Doutze op foto1 precies zo in elkaar lopen als onze fries ;-) graag doet.
Maar zie in dat topic dus ook jullie ontspanning.
We willen vaak teveel en te goed en te snel, dat maakt een jong paard mij tenminste wel duidelijk.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:41

Peetstap schreef:
[***]: in een van je andere topics zie ik Doutze op foto1 precies zo in elkaar lopen als onze fries ;-) graag doet.
Maar zie in dat topic dus ook jullie ontspanning.
We willen vaak teveel en te goed en te snel, dat maakt een jong paard mij tenminste wel duidelijk.

Nou.. ik heb opzich met hem echt de tijd wel genomen en ook echt in het begin heel weinig van hem verwacht/ge-eisd. Maar nu komt de tijd dat ik denk van: hier gaat iets niet goed want het ene moment loopt hij heerlijk aan een lang teugeltje te stofzuigen en het volgende moment loopt hij als een giraffe. En dan wil ik gewoon weten waar het misgaat :)
Ik heb niet de ambitie om wedstrijden ofzo te rijden, dus ik heb de tijd.. maar als ik dan een paar maanden verder ben wil ik ook de bevestiging dat ik het goed doe. Wat nu dus niet kwam.

Stom, ik had er nooit bij nagedacht dat ikzelf moest ontspannen om mijn paard ook te laten ontspannen. Ik heb altijd gedacht: als hij maar niet de weg gezeten wordt door mij, en als mijn handen en polsen los en veerkrachtig zijn moet het goed gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:49

Martine_R schreef:
Bedankt Yamcha! Ik heb je verhaal nu even doorgelezen en ga hem straks nog even een keer goed lezen. Het klopt als een bus wat je zegt, ik span mijn spieren allemaal enorm aan als ik te paard zit. Dat komt denk ik deels door de manier waarop ik mezelf heb aangeleerd te zitten maar ook omdat ik wel probéér om goed te zitten, maar dat maakt me juist meer gespannen.. Zò moeilijk voor me om ontspannen te zitten! Maar ik ga eraan werken!

edit: Yamcha, na het nogmaals lezen van je post: Als jij vind dat het tweede plaatje er beter uitziet, waarom geeft hij daar dan niet na? Wat houdt hem daar dan tegen? (Sorry, klinkt aanvallend maar is als een serieuze vraag bedoeld, weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden).

valt me hoor, ik voel me niet zo snel aangevallen :D

wat hem daar tegenhoudt, zijn jouw binnenhand, je billen zijn nog iets te gespannen en je rug is nog niet los. Hij kan zijn rug dus nog niet loslaten. Je paard spiegelt jou.

Je moet naar het hele lijf kijken, niet alleen hoofd en hals. Op het eerste plaatje geeft hij ook niet na namelijk.

Wat ik beschreef, zijn de finesses. Paardrijden is en heleboel gevoel en timing. En daar ben je nog niet handig in, dat geeft niet, dat kun je leren. Het gevoel moet je leren herkennen. Als jouw billen en benen ontspannen zijn, en jij je buikspieren aanspant, zul je merken dat hij vanzelf je hand komt opzoeken, komt zakken. En vanuit dat kun je naar nageeflijk rijden toe. Weerstand bieden en nageven.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:52

Okee bedankt, ik ga ermee aan de slag.

Loveeehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:11

heeft er iemand tips voor wat je kan doen als een pony opeens begint te trekken met zn hoofd als hij nageeflijk loopt, terwijl je armen gewoon ontspannen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:16

Als dat gebeurt, is je paard niet nageeflijk, en jouw hand te streng waarschijnlijk.

Loveeehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:22

ik denk dat mijn hand dan te streng is want bij zn eigenaresse loopt hij super netjes. Heeft iemand misschien nog tips want ik aan een te strenge hand kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:25

Zo niet, dat moet ik dan zien. En instructeur kan je daarbij helpen, die kan je leren voelen wanneer je hand te streng wordt en je leren wat je in je handen zou moeten voelen.

Loveeehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:35

okee bedankt!!

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:10

Rena100 schreef:
Waarom heb je ervoor gekozen om met een hackamore te rijden? Is niet een van de vriendelijkste optomingen...Foto is ook niet volledig, dus ook lastig te beoordelen. En inderdaad iets te diep, maar daar werk je aan dus daar ga ik niets over zeggen verder.

Hier heb ik voor gekozen omdat mijn paard blaren in haar mond heeft, en ze er heel erg last van heeft. Maar met een gewoon bit loos hoofdstel reageert ze niet, en gaat ze aan de kletter.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:29

Hoi :) Even een follow-up van mijn post.

Ik heb enkele buitenritjes gereden en vooral zelf geoefend met het loslaten van mijn lichaam. Het ontspannen van mijn kont, rug en schouders. Ik ben me er bewust van dat ik mijn bekken meer moet kantelen waardoor mijn kont meer 'onder' me komt, want nu zit ik teveel achterin het zadel.
Maar doordat ik nu ontspan, voel ik direct het verschil bij Doutze. Dus bedankt daarvoor Yamcha :D

Ik heb even 2 filmpjes om te laten zien hoe we er nu bij lopen. Uiteraard zijn tips weer erg welkom. Doutze komt nog regelmatig omhoog, maar knabbelt nu ook veel op het bit en zoekt de ontspanning ook vaak op. Ik merk dat ik zelf soms ook uit balans raak omdat hij plotseling harder en zachter kan gaan. Een constant tempo moeten we dus ook aan werken.

Twee korte video's, maar het geeft een beeld.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:58

Yamcha? O:) :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:37

Yamcha zal je filmpejs eens bekijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:39

Goed bezig! je bent bezig te werken aan je balans, aan je zit, denk dat Doutze serieus niet makkelijk is wat dat betreft hoor, maar ga zo door!