ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LePapillon

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:58

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:03

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:47

Ik heb haar pas eens gelongeerd met bijzet, vind het ook erg spannend om voor het eerst te doen vooral enkele longe. Vanwege dus rare sprongen etc. Heb niet door durven pakken dus had de touwtjes gewoon los hangen eigenlijk dus ze had het niet echt door.
Zou het een optie zijn als je een jong paard eerst los gooit in de bak met bijzet? Heb dat ooit eens gehoord maar heb hier ook mijn vraagtekens bij.
Met dubbele longe heb k nog noooooit van mn leven gewerkt, snap er danook niks van en wil niet zomaar even dubbele longe werk doen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:59

los gooien vind ik nog veel gevaarlijker dan aan de longe, als het paard inpaniek raakt heb je helemaal niks. Als je niet gewend bent aan dubbellonge moet je er zeker niet met een onervaren paard aan beginnen nee.. als ze erg braaf is zou je kunnen doen dat je de touwtjes steeds iets strakker zet, dat ze wel leert welke kant ontspanning geeft..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:21

Ja idd, vond het heel raar toen ik dat hoorde. Mn merrie wil ook nog wel eens door het draad springen als ze wat in paniek raakt dus dat is helemaal geen optie voor me.
Dubbele longe wou ik ook niet aan beginnen maar aan de andere kant lijkt het me wel veel beter, ook om haar wat makkelijker te leren sturen.
Ja touwtjes langzaam aan strakker doen lijkt mij ook het beste idee.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:53

elsenfox schreef:
:o Geen reacties?

ik zou in ieder geval een voetje geven met opstappen, als hij weg loopt kan hij jou dan omnverlopen en misschien perongelijk een trap geven, de benen er vaster aan houden, is mijn mening, wand als hij zou gaan rennen doe je automaties je onderbenen er aan, kan daar dan weer van gaan schrikken, verder ziet het er goed uit.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:45

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:13

ik ben al heeeeeel lang niet hier geweest.
ik zie vele nieuwe namen en paarden er bij gekomen leuk!!

ik zoek eigenlijk nu ervaring met de echte rodeo paarden :') op de longeersingel alleen al. Dus absoluut de druk niet accepteren om de buik. te keer gaan als een malle, grommen, alle kanten op bokken en gek doen, 4 benen de lucht in.. alles.

Hoe lang duurde het, voor dit over was bij jou paard. en hoe ben je er voor het eerst opgestapt?
Elk paard is anders natuurlijk, maar dit topic is om ervaringen te wisselen toch?

Ik heb nu ook het zadel er bij toen singel alleen wat beter ging. Op het zadel natuurlijk zelfde reactie, als een malle! Ik denk,. dat als ik er de eerste keer op kan, dat het paard dit ook weer als een malle gaat ervaren zogezegd... Ik hoop dat het zo is; dat als hij zadel accepteert dat het beter gaat, maar ergens denk ik; dat de longeersingel acceptatie 1 was, daarna zadel: ook opnieuw moeten accepteren. dus een ruiter er bij: ook opnieuw moeten accepteren; dus eerst de malle bokkesprongen er bij. (en niet te zuinig he ;') )

Wie weet hebben mensen hier ervaring?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:22

Wat een leuk topic! Ik meld me ook even, ik ben op dit moment een 5 jarige PRE aan het inrijden. Hij is vorig jaar zadelmak gemaakt maar verder is er niets mee gedaan. Ik ben nu een kleine maand met hem bezig, en gister zijn we voor het eerst een rondje los door de bak geweest!
Aan de longe kunnen we al goed stappen, draven en halthouden. Galop hebben we nog niet gedaan, hij is nog erg aan het zoeken naar balans onder het zadel, en ik denk dat ik er beter aan doe nog even te wachten met galopperen, wat denken jullie daarvan?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:54

ik galoppeer gemiddeld in de 3e week aan. als de draf er goed in zit, en ze een middendrafje kunnen doen zegmaar. En dan goed aan de longe bevestigen, op stemhulp. en dan als je er op zit (ik werk alleen).
en als ze er dan 'invallen' enooooorm belonen!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:22

Zou wel leuk zijn als het hier weer wat actiever wordt. (Niet dat ik een actieve bokker ben maar vind t erg handig om ervaringen te wisselen!)

FahyaFemke dat zijn lastige dingen. Ik kon zo snel niet terug lezen maar hoe lang heb je je paard al? En doe je ook aan grondwerk buiten het zadelmak maken? Als je paard je namelijk vertrouwd denk ik dat als je veel gehangen hebt wat je rustig moet opbouwen natuurlijk je er langzaam op kan gaan en hem natuurlijk altijd goed belonen! En eerst longeren misschien voor je gaat hangen en voor je er met de tijd op gaat zodat hij de zodanige energie kwijt is?
Mijn paard was een makkie hoor, 2 keer gehangen en toen ben ik erop gegaan maar het ging allemaal ook erg gemakkelijk bij haar. Dus aan mijn eigen ervaring heb je niet zoveel, dit is wat ik zou doen denk ik als ik jou verhaal lees.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:53

Ik doe dit voor mijn werk. dit is dus 1 vd zoveel paarden, ik heb er hier een aantal genoemd daarom kwam ik ooit in dit topic. En ook omdat ik zelf weer een jonkie gekocht had (de bange fries) waar ik mee begonnen was.

En ik graag mensen tips geef!! En nu: zoek ik zelf een ervaringsverhaal hihi.

Dit paard staat er een week (1 febr gebracht). Ik werk op natural horsemanship basis, dus grondwerken is stap 1. Maar gemiddeld blijft een paard hier 4 weken. Deze gaat dat niet halen, wel voor het zadelmak maken, maar niet met alle gangen onder de man denk ik. Ze was zeer fel op de longeersingel waar ik dus langer mee heb moeten oefenen, voor het zadel er op kon: en daar stuitert ze ook nog als een malle mee rond. Ze doet het wel steeds minder, zadel is nu 2 of 3 x opgeweest.
Gemiddeld zit ik er de 1e week wel al op. Ik heb bij dit paard wel al zonder zadel, met een krukje, druk op de rug uitgeoefent. Dat ging wel. Maar de longeersingel was eerst ook een paar stappen ok...en dan ontploft ze. Zo ook met het zadel. Dus ik vrees het ergste als ik er voor het eerst op zit haha ;)

Veel longeren van te voren kan ook tegen je werken: dan bouw je een conditie op. Als het paard dan tekeer gaat de eerste keer dat je er op zit; zal hij ook niet zomaar moe zijn ;) Ooit meegekregen van een rot in t vak, en daar geloof ik ook wel in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:41

Flint staat ondertussen weer eens stil, het meisje van vorige week is niks geworden, maar ik heb ondertussen een nicht van mij (die nh kent & toch ervaring heeft met 'moeilijke' paarden) gevraagt & zij gaat mij helpen met hem een beetje herop te voeden :D

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:43

Lijkt mij wel leuk werk FahyaFemke! En over het longeren, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik heb echt een makkelijk paard (tot nu toe :') ) dus heb nog nergens problemen mee. Wij zijn voornamelijk bezig met het op 1 tempo draven en in een volte wat meer stelling vragen omdat we behoorlijk recht door de bochten gaan en ze pakt het allemaal zo gemakkelijk op!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:22

@FahyaFemke: Oei,dat lijkt me moeilijk zeg als ze zo uit hun panty gaan := Succes ermee :)

Ik moet hier toch even melden dat ik heeeeeeeeeel erg trots en blij ben!!!!!
Gisteren(zaterdag) had ik les met Angus en zoals altijd gaat dan eerst mijn instructrice erop om stap,draf,galop en tegenwoordig ook een klein beetje zijgangen te rijden. Hij was SUPER braaf! Ik ging er na 20 minuutjes op om ook nog even te rijden :) Draven,voltes,gebroken lijnen,middendrafje gingen allemaal goed! Toen zei mij instructrice ineens "zet hem maar in een flinke middendraf","nog meer,nog meer!!","Ja goed zo! En als je in de bocht bent dan galoppeer je maar eens aan!"... Dat had ik eigenlijk helemaal niet gepland maar ik legde mijn buitenbeen naar achter en zei "Galop!" en ik zat in galop!!! :oo Ik heb gewoon een heel rondje gegaloppeerd,helemaal zelf en mijn pony was SUPER BRAAF! *\o/* Ik was zoooo blij dat ik nu nog zit te stuiteren :o Sorry voor het lange verhaal maar ik moest het even kwijt :D

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:26

Daar mag je ook heel trots op zijn! Wat fijn dat hij het allemaal zo goed doet! Lekker van genieten en dat stuiter gevoel ken ik wel haha. :))

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:26

Evelyne ik heb met genot je verhaaltje gelezen. werd er ook helemaal stuiterig van :):) klinkt super!!!

Nann zeker leuk werk. Vooral als het dan ook lukt ;) Ik geniet er nu al van dat deze merrie er steeds rustiger onder wordt. Maar ik doe voorzichtig, want hoop dit werk nog lang láng te mogen doen!! Heb ook tegen de eigenaar gezegd dat ik gemiddeld eigenlijk dit weekend er op had moeten zitten, maar dat ik eerst wil dat ze normaal doet met een zadel, voor ik er op ga. Dit begreep ze geloof ik ook wel, ze geeft het paard niet voor niks uit handen ;)

Vandaag ging het met nul bokkensprongen op de longeersingel, voor het eerst!! En het zadel moet ze wel weer even voor uit dr stekker, maar al snel trok ze bij, en voor de 2e keer ook weer uitgestapt met het zadel. Ze leert dus ook dat je kunt ontspannen met het zadel. Maar in het eerste rondje moet er tot nu toe wel even prooidier-achtig gedaan worden :')
heb gekeken, vandaag heeft ze voor de 4e x het zadel op haar rug gehad.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:35

Graag jullie mening en tips bij het volgende:

Een vriendin is haar bijna 6 jarige merrie aan het beleren (vorig jaar nog geveulend vandaar later gestart met beleren). Het is een gevoelige en soms wat rillerige dame, wel heel werkwillig en snel aan de commando's en hulpen. Singel en zadel gaven wat bokken maar gingen snel goed. Hangen ook en de eerste keren erop ook. De derde keer los gedraafd en toen plots geflipt en ruiter 2 keer hard afgegooid. Daarna ging opstappen niet meer en is besloten eerst de rug door kraker/osteopaat te laten nakijken. Daarna weer met zadel en zandzakken in zadel tassen begonnen.
Nu keek ik voor het eerst mee en zag het volgende: hangen in stilstand (inmiddels met een westernzadel) gaat goed en rustig. Toen al hanged weggestapt en na 10 stappen ging het hoofd van de merrie omhoog gevolgd door een rodeo bok waarmee ruiter valt, daarna meteen rust. Wel nog met af en toe stampen met een voorbeen. Dit zou een zich herhalend patroon aan het worden zijn.
Nu is er besloten een dierenarts naar de rug te laten kijken en dan weer verder te kijken.
Wat vinden jullie hiervan? Is dit pijn, angst of is dit een oudere zelfstandige merrie/moeder die het allemaal maar niet vindt.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:36

Lhundol schreef:
Graag jullie mening en tips bij het volgende:

Een vriendin is haar bijna 6 jarige merrie aan het beleren (vorig jaar nog geveulend vandaar later gestart met beleren). Het is een gevoelige en soms wat rillerige dame, wel heel werkwillig en snel aan de commando's en hulpen. Singel en zadel gaven wat bokken maar gingen snel goed. Hangen ook en de eerste keren erop ook. De derde keer los gedraafd en toen plots geflipt en ruiter 2 keer hard afgegooid. Daarna ging opstappen niet meer en is besloten eerst de rug door kraker/osteopaat te laten nakijken. Daarna weer met zadel en zandzakken in zadel tassen begonnen.
Nu keek ik voor het eerst mee en zag het volgende: hangen in stilstand (inmiddels met een westernzadel) gaat goed en rustig. Toen al hanged weggestapt en na 10 stappen ging het hoofd van de merrie omhoog gevolgd door een rodeo bok waarmee ruiter valt, daarna meteen rust. Wel nog met af en toe stampen met een voorbeen. Dit zou een zich herhalend patroon aan het worden zijn.
Nu is er besloten een dierenarts naar de rug te laten kijken en dan weer verder te kijken.
Wat vinden jullie hiervan? Is dit pijn, angst of is dit een oudere zelfstandige merrie/moeder die het allemaal maar niet vindt.

Lastig verhaal, wat heeft de osteopaat geconstateerd? Aan de hand daarvan kun je idd verder zoeken, maar als jullie de keer met draven toen de ruiter 2x gevallen is gestopt zijn kan het ook zijn dat ze dat spelletje heeft uitgevonden..

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:37

De osteopaat vond der wat vast zitten en heeft der gemaseerd. Gister een DA erbij die kon niets bijzonders vinden en toch besloten om met de DA erbij (ervaren ook in beleren van paarden) een grote man erop te zetten mt een goeie zit en in de longeerkraal haar in beweging te houden. Een flinke bok partij maar hij bleef zitten en daarna was het klaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:49

FahyaFemke schreef:
Veel longeren van te voren kan ook tegen je werken: dan bouw je een conditie op. Als het paard dan tekeer gaat de eerste keer dat je er op zit; zal hij ook niet zomaar moe zijn ;) Ooit meegekregen van een rot in t vak, en daar geloof ik ook wel in.

Dat is inderdaad een afweging die je moet maken. Ik zorg er graag voor dat een paard vanaf de grond al wat spieren heeft opgebouwd en ook al wat in balans kan lopen, ik hou niet van die extreme slungelaars die nog geen twee passen recht kunnen lopen wanneer ik erop kruip. :+

Dit voorjaar ga ik mijn eigen paardje inrijden, dus ik wil dit topic wel volgen. Al voorspel ik met haar erg weinig problemen, je weet maar nooit.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:05

Hoe ziet jullie trainings schema er uit voor een 4 jarige?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:14

Leuk dat er weer leven in de brouwerij is hierzo :)

@ Line18: mijne bijna 4 jarige, zet ik 3x in de week licht aan het werk(longeren of rijden).
Verder staat ze lekker hele dagen buiten.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:22

wat een leuk topic :) mag ik me hier ook melden? :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:59

Lhundol schreef:
De osteopaat vond der wat vast zitten en heeft der gemaseerd. Gister een DA erbij die kon niets bijzonders vinden en toch besloten om met de DA erbij (ervaren ook in beleren van paarden) een grote man erop te zetten mt een goeie zit en in de longeerkraal haar in beweging te houden. Een flinke bok partij maar hij bleef zitten en daarna was het klaar.

Alleen gemasseerd? Niet los gemaakt?
Wel fijn dat die man bleef zitten, hopelijk is het nu opgelost, maar dan moet de volgende ook wel blijven zitten anders ben je terug bij af..