[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:09

schoentje schreef:
Ik kan je filmpje niet zien, er staat dat je hem verwijderd hebt.

Klopt, ik ben er vanmiddag mee aan het klooien geweest omdat Marcel hem niet kan zien. Had hem al verwijdert voor ik er erg in had.
Nog steeds geen oplossing daarvoor gevonden trouwens, maar ik heb hem wel nog een keer online gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=4-JeHKuVzEo

M_Vainqueur

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:11

Hoi, Ik hoop ondertussen ook een vraag:)

Heb een heel fijn paardje wat met wat mankementjes tussen de sprongen fijn is de rijden. Maar nu hadden we in de les een dubbel staan(op normale afstand) maar hoe netjes en rustig ik ook op de eerste aankom, hij blijft veel te dicht op de tweede komen. Hij springt heel fanatiek over hindernissen heen(wat natuurlijk fijn is) en heeft heel veel galop. Nu wil ik de kwaliteit van zijn galop niet verpesten. Maar toch zonder fouten door de dubbel heen kunnen komen. BTW, hij gaat níet rennen ofzo! Heeft iemand een tip om dit passend te gaan maken?? Ohja, een lijntje met 4 of 5 galopsprongen gaat al wel veel beter maar dan heb ik ook veel meer tijd om diep te gaan zitten waar die dan ook op reageert.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:16

schoentje schreef:
Juventus schreef:
ah goeie tip,.. :-) dat is makkelijk uitmeten inderdaad.
Dankje!

moet je wel zeker weten dat ze 3 m zijn :D

_O- :)* inderdaad!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:25

Falona schreef:
schoentje schreef:
Ik kan je filmpje niet zien, er staat dat je hem verwijderd hebt.

Klopt, ik ben er vanmiddag mee aan het klooien geweest omdat Marcel hem niet kan zien. Had hem al verwijdert voor ik er erg in had.
Nog steeds geen oplossing daarvoor gevonden trouwens, maar ik heb hem wel nog een keer online gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=4-JeHKuVzEo

Oei deed het zeer?
Ik denk dat je eerst aan je balans op de sprong moet werken voordat je zo hoog gaat springen, ik vind het een flink parcours.
Het is zeker een nadeel voor je balans als je met een dressuurzadel springt, je kunt je beugels dan niet zo kort doen en dus niet ver genoeg met je zitvlak uit het zadel, waardoor je in de landing dus een zet mee krijgt.

Verlichte zit maakt het wel makkelijker om je parcours te rijden en kun je gerust in het parcours doen, het is wel belangrijk dat je voor de sprong je bovenlichaam iets terug brengt, dan ben je beter voorbereid als hij zou weigeren. Ga nooit te zwaar zitten tussen de hindernissen.
Om een goede verlichte zit op de sprong te krijgen, kun je dus toch het beste met een spring- of vz-zadel rijden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:04

Het was al de tweede keer dat ik er naast lag :o Het viel op zich mee, maar de (geleende) cap was naar zijn haaien. Met die van mij spring ik ook absoluut niet zo hoog. Ik moet eerst maar eens fatsoenlijk over die hindernissen komen, ik heb nog teveel spanning en probeer haar nog te krampachtig bij me te houden waardoor ze op een enkele hindernis niet voorwaarts genoeg is en ik haar in een parcours op een gegeven moment kwijt raak.

Dit zijn beelden van een studentenwedstrijd in 2004. Je krijgt daar dmv loting een paard toegewezen. Je mag een rondje stap/draf/galop, twee sprongetjes en vervolgens een parcoursje springen (paarden zijn over het algemeen al wel losgereden door ruiters die niet aan de wedstrijd meedoen). Het is dus niet mijn eigen paard waar ik mee spring op deze filmpjes! Het paard is ook niet echt representatief voor hoe mijn paard reageert in het parcours.

Officeel mag daar het L (wat dit is) in de voorronde op 60 tot 100 staan, maar 100 wordt eigenlijk nooit gebouwd omdat de meeste maneges dit onverantwoord vinden (wat het in mijn ogen ook is). Deze manege bouwt wel steevast op 100cm "want dat kunnen de paarden makkelijk". Ja, de paarden misschien wel (het is een echte springmanege), maar de ruiters is een ander verhaal. En dan te bedenken dat ik al aardig wat springlesjes had gehad en op dat moment ook wekelijks springles had. Er zijn ook genoeg studenten die door het systeem op een gegeven moment in het L terecht komen, maar nog nooit meer hebben gesprongen dan zo'n 5 keer per jaar een wedstrijdje.

Dit is overigens de tweede keer dat ik op deze betreffende wedstrijd L heb gesprongen. Het eerste jaar had ik iets meer geluk qua paard en ook niet door dat het op een meter stond. Daarna ben ik daar nooit meer gestart omdat ik van mening ben dat ze daar onverantwoord bouwen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:09

Na weken meegelezen te hebben toch een vraagje:
Mijn dochter heeft sinds kort een 13 jarige d-pony.
Nu heeft de vorige eigenaar er L mee gesprongen en de eigenaar daarvoor M. Het is een voorwaartse pony. Als er al een hindernis in de bak komt, begint zij al heet te worden. Bij de vorige eigenaars had zij vaak de snelste tijd. Nu wil ik dat zij voor me dochter er op gaat springen eerst wat rustiger wordt.
Nu ben ik vandaag begonnen met een balk gewoon in de hoefslag te leggen en dat zij daar gewoon overheen moet stappen. Dit krijg je dus niet voor elkaar, elke keer maakt ze er een mega sprong van. Zijn er nog andere manieren om de pony wat rustiger te krijgen, zodat hij op een gewone manier over een balk loopt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:15

nicole3939 schreef:
Na weken meegelezen te hebben toch een vraagje:
Mijn dochter heeft sinds kort een 13 jarige d-pony.
Nu heeft de vorige eigenaar er L mee gesprongen en de eigenaar daarvoor M. Het is een voorwaartse pony. Als er al een hindernis in de bak komt, begint zij al heet te worden. Bij de vorige eigenaars had zij vaak de snelste tijd. Nu wil ik dat zij voor me dochter er op gaat springen eerst wat rustiger wordt.
Nu ben ik vandaag begonnen met een balk gewoon in de hoefslag te leggen en dat zij daar gewoon overheen moet stappen. Dit krijg je dus niet voor elkaar, elke keer maakt ze er een mega sprong van. Zijn er nog andere manieren om de pony wat rustiger te krijgen, zodat hij op een gewone manier over een balk loopt?

leg gewoon een balk neer ergens midden in de bak, en net zolang erover draven tot ze wel normaal doet.
Nou is het wel zo dat de kans om een 13-jarige pony nog ander gedrag aan te leren, zeer moeilijk is.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:19

Draven ging helemaal niet, daarom in stap geprobeerd. Volte telkens groter maken, tot ze op een gegeven moment voor de balk kwam. Dan gewoon alsof er niets aan de hand was, door willen stappen op de volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:22

Ik heb me in een gekke bui aangemeld voor wedstrijd morgen _O-

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:41

Ons springen gaat ook erg vooruit! Vooral door de rust nu om het samen met de eigenaar te doen en niet in de clubles.
Dinsdag onze eerst oxer gesprongen, laag begonnen en uiteindelijk 95 cm. Ik was helemaal blij :)
Gisteren was hier in de buurt een springclinic van Wim Bonhof, heen gegaan om te kijken en natuurlijk meteen kriebels om wat te proberen.
Vandaag de volgende controle oefening gedaan. eerst 5 drafbalken en om ong 10 meter 4 stap balken en dus na die drafbalken je paard netje terug rijden naar stap en die balken doen. Zonder handrem te gebruiken...
Daarna van de stapbalken een stijltje gebouwd en van de andere kant gereden. Dus eerst een sprongentje vanuit rustige draf en daarna meteen terug naar draf en dan de balkjes. Nou deze oefening zag er veel simpeler uit bij de L combinaties van gisteren dan dat het was met mijn jonkie!! Heel wat oefenen, maar duidelijke vooruitgang tussen eerste poging en laatste paar. Ook filmer geregeld en heb het dus ook terug kunnen zien, dat vind ik voor springen wel nog fijner/leerzamer dan bij dressuur. Weet alleen niet of ik die filmpjes hier durf te plaatsen hoor ;)

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:22

M_Vainqueur schreef:

Heb een heel fijn paardje wat met wat mankementjes tussen de sprongen fijn is de rijden. Maar nu hadden we in de les een dubbel staan(op normale afstand) maar hoe netjes en rustig ik ook op de eerste aankom, hij blijft veel te dicht op de tweede komen. Hij springt heel fanatiek over hindernissen heen(wat natuurlijk fijn is) en heeft heel veel galop. Nu wil ik de kwaliteit van zijn galop niet verpesten. Maar toch zonder fouten door de dubbel heen kunnen komen. BTW, hij gaat níet rennen ofzo! Heeft iemand een tip om dit passend te gaan maken?? Ohja, een lijntje met 4 of 5 galopsprongen gaat al wel veel beter maar dan heb ik ook veel meer tijd om diep te gaan zitten waar die dan ook op reageert.

Komt ie met teveel schwung en snelheid over de eerste en wordt het daardoor niet passend? Of komt ie te dicht onder de eerste waardoor er een galopspong extra in de dubbel moet worden gemaakt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:30

nicole3939 schreef:
Draven ging helemaal niet, daarom in stap geprobeerd. Volte telkens groter maken, tot ze op een gegeven moment voor de balk kwam. Dan gewoon alsof er niets aan de hand was, door willen stappen op de volte.

Desnoods draaf je een uur lang over 1 balkje heen....kan me niet voorstellen dat die pony dat gekke gedoe een uur volhoudt. Geduld en op je gemak blijven. Wel in je achterhoofd houden dat doordat die pony zo vaak hard heeft gelopen in de ring, dit misschien niet meer af te leren is.
Belangrijk is ook dat er gewoon naar dat balkje gereden wordt alsof het er niet ligt. Niet aparte dingen gaan doen, want dat voelt die pony heel goed aan. Gewoon honderden keren er overheen draven, al springt ie de eerste 30 keer er over heen, lachen, ontspannen blijven en opnieuw. Niet kwaad worden, niet extra tegen gaan houden, dat werkt allemaal averechts. En iedere dag herhalen, keer op keer. Je moet rekenen dat wat is aangeleerd in, pakweg, 9 jaar, gaat niet in 1 dag verdwijnen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-03-10 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:35

M_Vainqueur schreef:

Voor jou zou het heel goed zijn om balkjes op de grond te hebben liggen, zodat je paard aanwent om een bepaalde lengte in galop te krijgen.
Ik zal het hier een beetje uitleggen. ¦ staat voor balkje en x is sprong.

¦ ¦ ¦ ¦ x ¦ x

tussen de eerste 4 balkjes zit 2.90 en de dubbel staat op 7 meter. De balk in de dubbel ligt precies in het midden. Niet hoog beginnen, omhoog kan altijd nog. En dit doe je gewoon in galop, je zoekt je afstand op het eerste balkje.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:53

Even als toevoeging op de post hierboven: in dit topic staat een link naar een filmpje van een springles bij Piet Raaymakers. Daar staat een soortgelijk lijntje opgebouwd. Marcel legt er alleen een paar extra galopbalken voor om zeker te zijn van een juiste afstand op de sprongetjes.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:27

Excuseme schreef:
M_Vainqueur schreef:

Komt ie met teveel schwung en snelheid over de eerste en wordt het daardoor niet passend? Of komt ie te dicht onder de eerste waardoor er een galopspong extra in de dubbel moet worden gemaakt?

Ik denk te veel swung maar zeker niet te veel snelheid(al zet die flink af waardoor die boven de sprong misschien wel heel veel snelheid maakt.) Maar er worden geen sprongen extra gemaakt.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:29

Springert schreef:
M_Vainqueur schreef:

Voor jou zou het heel goed zijn om balkjes op de grond te hebben liggen, zodat je paard aanwent om een bepaalde lengte in galop te krijgen.

¦ ¦ ¦ ¦ x ¦ x

tussen de eerste 4 balkjes zit 2.90 en de dubbel staat op 7 meter. De balk in de dubbel ligt precies in het midden. Niet hoog beginnen, omhoog kan altijd nog. En dit doe je gewoon in galop, je zoekt je afstand op het eerste balkje.

Dankje voor de reactie! Ik zal dit eens proberen.
edit; kan ik dit ook proberen met een dubbel waar twee galopsprongen tussen zitten? Omdat die daar meer 'moeite' mee lijkt te hebben dan met 1 galopsprong.

xxxlinzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:06

Springert schreef:
nicole3939 schreef:

de pony die is zo gek gemaakt door de eigenaar voordat ik haar kreeg, dat kregen wij er ook niet goed uit, ik had om de week privéles springen. ze is al een stuk rustiger geworden;), vooral met balken, snap wel wat je bedoeld. maar misschien kan ze nog wel wat rustiger worden. en over 1 en de zelfde balk heen dan weet ze het spelletje en dan vind ze het juist leuk om harder te gaan, dus misschien een tip, leg gewoon een paar balken neer op verschillende plekken 2 is al goed;). dan focust ze zich minder op die ene balk;). hoop dat jullie er nog wel plezier van hebben vooral anouck

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:04

Een vraagje, is de afstand tussen in uitjes, hetzelfde, als je ze in draf en galop neemt? of moeten ze breder als je ze uit galop neemt ?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:41

M_Vainqueur schreef:
Springert schreef:

¦ ¦ ¦ ¦ x ¦ x

Dankje voor de reactie! Ik zal dit eens proberen.
edit; kan ik dit ook proberen met een dubbel waar twee galopsprongen tussen zitten? Omdat die daar meer 'moeite' mee lijkt te hebben dan met 1 galopsprong.

Ja hoor, dan kun je gewoon 2 balken neerleggen tussen die dubbel, als je dat mocht willen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:46

Flynn schreef:
Een vraagje, is de afstand tussen in uitjes, hetzelfde, als je ze in draf en galop neemt? of moeten ze breder als je ze uit galop neemt ?

Ja, die afstand is hetzelfde, ik zou het alleen nooit uit galop doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:50

xxxlinzzz schreef:
de pony die is zo gek gemaakt door de eigenaar voordat ik haar kreeg, dat kregen wij er ook niet goed uit, ik had om de week privéles springen. ze is al een stuk rustiger geworden;), vooral met balken, snap wel wat je bedoeld. maar misschien kan ze nog wel wat rustiger worden. en over 1 en de zelfde balk heen dan weet ze het spelletje en dan vind ze het juist leuk om harder te gaan, dus misschien een tip, leg gewoon een paar balken neer op verschillende plekken 2 is al goed;). dan focust ze zich minder op die ene balk;). hoop dat jullie er nog wel plezier van hebben vooral anouck

Maakt op zich niets uit wie het gedaan heeft, hoor. Je ziet het heel vaak in de praktijk, zelf heb ik ook wel een paardje of wat verpest door te vaak te hard te rijden. Achteraf komt de spijt pas, maar ik heb mn lesje geleerd en kies nu precies uit welke proeven ik het waard vind om te proberen te willen winnen, en wanneer ik er voor kies om op mn gemak te rijden.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:27

Ook nog een vraag over in-uitjes, wat raden jullie aan qua hoeveelheid achterelkaar en hoogte? En kruisjes of stijltjes?
Ik weet dat hoe meer en hoe hoger moeilijker is, maar vind het moeilijk in te schatten wat dan wel goed is.
Wilde het sowieso opbouwen met eerst 8 a 9 drafbalkjes en dan steeds van twee een sprongetje maken zoals eerder in dit topic is uitgelegd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:40

Martenique schreef:
Ook nog een vraag over in-uitjes, wat raden jullie aan qua hoeveelheid achterelkaar en hoogte? En kruisjes of stijltjes?
Ik weet dat hoe meer en hoe hoger moeilijker is, maar vind het moeilijk in te schatten wat dan wel goed is.
Wilde het sowieso opbouwen met eerst 8 a 9 drafbalkjes en dan steeds van twee een sprongetje maken zoals eerder in dit topic is uitgelegd.

Dat is de goeie manier. Je merkt vanzelf wel of je paard het onder controle begint te krijgen.
Zelf doe ik ze graag van kruisjes, en als het wat hoger wordt, maak ik er steiltjes van.
De hoeveelheid achter elkaar maakt niet zo veel uit. Zelf heb ik er regelmatig een stuk of 8 a 9 achter elkaar, maar wat wel belangrijk is, is dat je ze er rustig aan laat wennen. Vaak zal je in de problemen komen als je gelijk al een rij in- uitjes neerzet terwijl ze het nog niet goed kennen. Wat jij doet, eerst een rij drafpaaltjes en van daaruit opbouwen is de goeie manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:58

Hallo!

Gister parcours gesprongen. Paard was de eerste proef flabbergasted van alle koeien(nepkoeien :') ) die in het parcours stonden, dus ik had 3 stops.
Het tweede parcours ging hij ontzettend fijn. Ik kon hem echt heel goed schakelen en passen. Hij was voorzichtig en superalert.
Ik had 2 foutjes, echte klassiekers :') De eerste fout was omdat de hindernis bij de uitgang stond en daar wilde hij heen, dus ik moest alle zeilen bijzetten om hem nog over de hindernis te krijgen.
De tweede fout was dat ik instuurde maar misschien iets te flauw waardoor hij aantrok op een andere hindernis, dus weer moest ik flink corrigeren om hem over de juiste sprong te krijgen.

Al met al kleine schoonheidsfoutjes maar ik was al heel trots op mn paardebeest dat hij zich zo fijn liet rijden!

En ik was stiekum ook trots op mezelf want ik kan het nog _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:01

Springert schreef:
Martenique schreef:

Dat is de goeie manier. Je merkt vanzelf wel of je paard het onder controle begint te krijgen.
Zelf doe ik ze graag van kruisjes, en als het wat hoger wordt, maak ik er steiltjes van.
De hoeveelheid achter elkaar maakt niet zo veel uit. Zelf heb ik er regelmatig een stuk of 8 a 9 achter elkaar, maar wat wel belangrijk is, is dat je ze er rustig aan laat wennen. Vaak zal je in de problemen komen als je gelijk al een rij in- uitjes neerzet terwijl ze het nog niet goed kennen. Wat jij doet, eerst een rij drafpaaltjes en van daaruit opbouwen is de goeie manier.

In mijn les begin ik gewoon met een enkele sprong en bouw ik het rustig uit. Als de ponies het goed oppakken bouw ik het 1 voor 1 uit. Wij hebben een 20 X 80 mtr bak en ik heb er eens 10 achter elkaar gekregen. Ik hou het dan laag en het liefst kruisjes, dan blijven de ponies over het algemeen rechter en in het midden van de sprong. Ik ga met de ponies nooit hoger dan 60 cm.

De meningen over hoge in-uitjes zijn verdeeld. Ik heb wel eens een ruiter(weet niet meer wie) in een training 4 inuitjes van een meter zien springen, kan me niet voorstellen dat dat goed is?