[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:02

nee helemaal niet
Super dat je daar aan denkt.
Leg maar eens een telefoonboek op je hoofd en loop ermee.
Leg hem nu iets uit balans en voel wat het doet in je lijf. je moet corrigeren en spieren aanspannen die je niet aanspande, en moet scheef lopen op het uit balans zijn te corrigeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:23

mireya schreef:
Misschien de domste vraag van de wereld maar ik stel hem toch.
Ik heb wat aan mijn nek waardoor mijn nek en schouders heel gespannen zijn. Kan het komen dat ik daardoor niet goed zit en het paard zich daardoor niet onstspant of zoek ik nou te ver weg?

Dat kan zeker.
Zéker als je schouders gespannen zijn, mis je weer een stukje 'elastiek' in je aanleuning. Hopelijk zit je verder wel recht op je paard en niet schuin, want dat heeft helemaal grote gevolgen.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:14

Verder zit ik wel recht Lachen

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:13

Nou heb vandaag les gehad, mijn paard heeft zich nu in zijn hoofd gezet dat hij in de draf niet nageeflijk moet zijn, en hij is zoooo ontzettend sterk zeg.
Nou heeft de instructrice na afloop er even op gereden, zij vond hem zelfs nog sterk!
Volgende week hebben we afgesproken dat eerst de instructrice een half uur rijdt en dan ik, lijkt me wel een goed iedee Haha!
Nou had ze het ook over een slofteugel??
Wat is de werking van een slofteugel nou precies??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:22

en wat doen jullie dan precies om nagevelijk te rijden? Kun je het een beetje omschrijven?
Misschien kan ik nog wat bruikbare tips geven kun je die eventueel je volgende les voorstellen.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 17-10-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:02

In de krul trekken neem ik aan...

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:59

lailapri schreef:
en wat doen jullie dan precies om nagevelijk te rijden? Kun je het een beetje omschrijven?
Misschien kan ik nog wat bruikbare tips geven kun je die eventueel je volgende les voorstellen.

Nou niet echt Tong uitsteken, dat hij lager loopt, dus in de krul.
Ja hoor! brand maar los

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:23

Mijn ervaring is dat een 'sterk' paard komt door een 'sterke' ruiterhand. Paard reageerd altijd op de ruiter. Er zullen gerust uitzonderingen zijn, maar zou er goed over na denken als je het op wil lossen. Een slof erbij pakken als de ruiter niet met een hele zachte hand rijdt is imo not done. Succes!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:14

Eigenlijk... Zit ik me net te bedenken he.
Ik ben wel de enigste die maar een paar stapjes in stap het paard aan de teugel krijgt...
Maar ik ben ook de enigste van de les die niet de hele tijd in de mond loopt te trekken.
Bij mij in de groep zetten ze hun buiten teugel vast... En binnen teugel trekken ze tegen hun knie aan en dan weerlos en dan weer vast. Dan zie je ook dat dat hoofdje niet langzaam zakt maar in 1 keer heel snel naar beneden gaat...
Dat lijkt me toch niet echt paard vriendelijk??

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:20

superwoman schreef:
Mijn ervaring is dat een 'sterk' paard komt door een 'sterke' ruiterhand. Paard reageerd altijd op de ruiter. Er zullen gerust uitzonderingen zijn, maar zou er goed over na denken als je het op wil lossen. Een slof erbij pakken als de ruiter niet met een hele zachte hand rijdt is imo not done. Succes!

ik weet het, haha Tong uitsteken nee ik heb een hele zachte hand volgens de instructrice, maar ik kijk eens hoe het gaat volgende week als eerst de instructrice hem wat losser maakt. En dan ik erop.
Ik probeer de slofteugel wel zo lang mogelijk uit te stellen want ik weet dat de werkingen heel sterk zijn.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:07

het blijft soms lastig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:48

mireya schreef:
Eigenlijk... Zit ik me net te bedenken he.
Ik ben wel de enigste die maar een paar stapjes in stap het paard aan de teugel krijgt...
Maar ik ben ook de enigste van de les die niet de hele tijd in de mond loopt te trekken.
Bij mij in de groep zetten ze hun buiten teugel vast... En binnen teugel trekken ze tegen hun knie aan en dan weerlos en dan weer vast. Dan zie je ook dat dat hoofdje niet langzaam zakt maar in 1 keer heel snel naar beneden gaat...
Dat lijkt me toch niet echt paard vriendelijk??

Dat is nu letterlijk in de krul trekken Lachen

Niet paardvriendelijk??? Imo is het pure dierenmishandeling...... Boos!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:31

Och dus eigenlijk rijd ik beter Tong uitsteken
Tsss stommerds uit mijn les Tong uitsteken

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:14

bij manegeles ging het mij altijd om de lol nu nog steeds eigenlijk xD:P maarja is bij jou manege zeker anders:)

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:33

Maar goed. Dus eigenlijk als ik het goed begrijp hoef ik als ik hem op de goede manier aan de tuegel wil krijgen, NIETS te doen met mijn handen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:43

Meegeven, flexibel zijn, en aanvoelen waar jou paard een bepaalde mate van ondersteuning vraagt! Dus helemaal niks is te globaal, maar het zit 'm vooral in balans en de aanleuning Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:52

@mireya: ik heb toch een vraagje, waarom ben je er eigelijk zo op dat aan de teugel rijden gefocust? Imo ben je er veel te veel mee bezig om het paard nog goed te kunnen aanvoelen. Als het paard er klaar voor is gaat het vanzelf. Ik wil daarbij voornamelijk een voorgaande post van jou aanhalen. Dat hij opeens rond kwam juist toen je niks deed. Waarom blijf je er dan zo enorm mee bezig? Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:14

Petulan schreef:
Meegeven, flexibel zijn, en aanvoelen waar jou paard een bepaalde mate van ondersteuning vraagt! Dus helemaal niks is te globaal, maar het zit 'm vooral in balans en de aanleuning Lachen

idd. Een constante aanleuning is the key.
Meeste ruiters doen eerder te veel.
Net als de andere hulpen trouwens Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:17

superwoman schreef:

ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik op een druk gespannen paard ga trekken maar vaak worden ze strek en dribbelig en denk ik onee ontspannen laat het los en niet veel later lopen ze rustig en vaak ook nagevelijk.

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:19

Ik had altijd geleerd, dat je paard goed voorwaarts bij het achterbeen moet zijn. Dan een beetje spelen met de teugels(knijpen en los, niet hard trekken!!) en dan gaat die vanzelf naar beneden als het goed is, beetje voltes rijden enz.. van te voren zodat hij wat soepeler is in zijn lijf kan ook geen kwaat Haha!

Edit: ik ben jullie even voor hoor: paard moet er wel klaar voor zijn natuurlijk Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:48

Ik ben niet voor het spelen, ik ben voor een zachte ten op zichte van de mond stille hand en goede zit en beenhulpen. Meer als eens een ophouding is dan niet mogelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:01

Idd, dat "spelen" is veelste veel....
Gewoon een constante aanleuning, waarbij de ruiter goed mee gaat met de beweging is genoeg.

edit - en het paard is er klaar voor als deze geen lichamelijke problemen heeft.
Een paard wat goed aan het been is en met een goede aanleuning, zal vanzelf zakken met z'n hoofd

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:07

En daar komt Mireya aan met haar dingen die ze nog niet helemaal weet.
Wat is nou een goede aanleuning?
En hoe beweeg je goed mee?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:31

De bewegingen van het hoofd zijn anders als die van de rug. je moet zowel de bewegingen van de rug kunnen volgen met oa je heupen en met je handen en armen die van het hoofd. Je houd licht contact en dat contact blijft zoveel mogelijk hetzelfde dus je zou je handen stil moeten houden maar omdat je paard zijn hoofd beweegt, beweeg die die bewegingen mee.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:40

mireya schreef:
En daar komt Mireya aan met haar dingen die ze nog niet helemaal weet.
Wat is nou een goede aanleuning?
En hoe beweeg je goed mee?

Mag ik je een tip geven? Verdiep je eens in wat literatuur, in mijn ogen liefst vanuit de Duitse rijstijl. Daarin vind je ook veel antwoorden op je vragen!!