Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mireya schreef:Misschien de domste vraag van de wereld maar ik stel hem toch.
Ik heb wat aan mijn nek waardoor mijn nek en schouders heel gespannen zijn. Kan het komen dat ik daardoor niet goed zit en het paard zich daardoor niet onstspant of zoek ik nou te ver weg?
lailapri schreef:en wat doen jullie dan precies om nagevelijk te rijden? Kun je het een beetje omschrijven?
Misschien kan ik nog wat bruikbare tips geven kun je die eventueel je volgende les voorstellen.
superwoman schreef:Mijn ervaring is dat een 'sterk' paard komt door een 'sterke' ruiterhand. Paard reageerd altijd op de ruiter. Er zullen gerust uitzonderingen zijn, maar zou er goed over na denken als je het op wil lossen. Een slof erbij pakken als de ruiter niet met een hele zachte hand rijdt is imo not done. Succes!
mireya schreef:Eigenlijk... Zit ik me net te bedenken he.
Ik ben wel de enigste die maar een paar stapjes in stap het paard aan de teugel krijgt...
Maar ik ben ook de enigste van de les die niet de hele tijd in de mond loopt te trekken.
Bij mij in de groep zetten ze hun buiten teugel vast... En binnen teugel trekken ze tegen hun knie aan en dan weerlos en dan weer vast. Dan zie je ook dat dat hoofdje niet langzaam zakt maar in 1 keer heel snel naar beneden gaat...
Dat lijkt me toch niet echt paard vriendelijk??
Petulan schreef:Meegeven, flexibel zijn, en aanvoelen waar jou paard een bepaalde mate van ondersteuning vraagt! Dus helemaal niks is te globaal, maar het zit 'm vooral in balans en de aanleuning
superwoman schreef:Mijn ervaring is dat een 'sterk' paard komt door een 'sterke' ruiterhand. Paard reageerd altijd op de ruiter. Er zullen gerust uitzonderingen zijn, maar zou er goed over na denken als je het op wil lossen. Een slof erbij pakken als de ruiter niet met een hele zachte hand rijdt is imo not done. Succes!
mireya schreef:En daar komt Mireya aan met haar dingen die ze nog niet helemaal weet.
Wat is nou een goede aanleuning?
En hoe beweeg je goed mee?