Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:11

ja dat denken er blijkbaar wel meer kom ik net achter, maar nee ik ben op en top een klassieke ruiter, maar pik ook dingen uit het academische mee omdat ik een open blik wil houden en vind dat er overal wat te leren valt. Mijn eigen instructeur is ook leerling bij Ross, vandaar dat ik bij haar terecht kwam. Het is inderdaad een klap geld, maar ik heb er echt van genoten.

Misschien is dat 'eng' inderdaad iets te krap geformuleerd en ik heb geprobeerd om dat in latere posts te nuanceren.

De overkruiste galop is volledig juist, netjes dat je het ziet. Het was de eerste keer galop van het betreffende paard, en dat vond ik zo knap dat ik niet het hart had om hem eruit te halen.

Overigens is de zin over het afstappen van de reguliere dressuur een duidelijke knipoog naar 1 van de eerdere collums van deze dame waarin ze zelf stelt dat dressuur er is voor de ruiter en niet voor het paard.

Ik vind het jammer dat er gelijk met zoveel geweld gehakt wordt. Het was zomaar een uitspraak van mij na het lezen van de collumn. Zoals nu blijkt iets te ongenuanceerd. Maar om mij dan gelijk neer te sabelen vind ik wat onnodig.

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:20

Alles wat wij met onze paarden doen is primair om ons mens te plezieren. Zeker het rijden, en daarmee dus ook de dressuur. Paard vind het ook prima om in de wei te blijven staan bij zijn vriendjes en op zijn tijd zijn natje en zijn droogje krijgt.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:54

Ik kan letterlijk dingen aanwijzen uit de column die in dit topic zijn voorgekomen.

Ach, ik kan er wel om lachen. De schrijfster signaleert iets en uit haar ongenoegen op een pittige manier. De personen over wie die column gaat zouden vaker zo een spiegel voorgehouden moeten krijgen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:58

hwn schreef:
@Veulen84, wat bedoel je met kniehulpen? Ik probeer er juist op te letten dat ik mijn knieën loslaat (om paard niet te blokkeren in de beweging), alleen in een wending moet mijn knie logischerwijze iets meer contact maken. Of gebruik je kniehulpen om af te remmen? (zou ook wel werken bij de mijne denk ik, echter nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me nu ook niet iets wat standaard gedaan wordt)

Hier moest ik nog even op reageren. Zoals ik het ooit heb geleerd is het zo dat een paard dat z'n achterhand er ver onder brengt en daarbij zakt, meer behoefte heeft aan lucht rond de ribben en schouder. Dit omdat de spieren onder grote spanning staan (gespannen spieren vervormen iets en gedragen zich optisch dikker). Dit betekend dat een ruiter die daar naar toe werkt de knie los moet laten. Zonder je onderbeen dan aan te spannen en meer te gaan hangen in de beugels.

Als dat gelukt is dan voelt dat voor een paard heel vrij. Daardoor komt hij meer in verzameling. Op dit punt is elke vorm van druk een hulp. Je kan dan een nieuwe kniehulp gebruiken om het paard te vragen meer te verruimen. Echt te verruimen en niet versnellen.
(Ik heb ooit lang geleden op een paard met deze hulpen gezeten, een wonderlijk en bijzonder gevoel om te ontdekken dat zo iets kleins zo iets enorms te weeg kan brengen in het paard. En ik probeer het nog steeds te evenaren)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:23

Kniehulpen heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord :+

Ik heb jaren op een internationale stal gewoon en gewerkt en daar heel wat (wereld)toppers
mogen rijden, maar geen een die je kniehulpen moest geven :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:34

In de moderne dressuur spelen ze dan ook totaal geen rol. In de klassieke dressuur worden ze wel gebruikt (maar dan heb je het wel over paarden die voorbereid worden op schoolsprongen).
Ik vroeg me dus af hoe dat zit in de academische dressuur. We zien hier regelmatig filmpjes van paarden die daar klaar voor zouden moeten zijn, maar in hoeverre maken die gebruik van kniehulpen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:41

vur schreef:
Anoniem schreef:

Er staat toch geen naam bij :+ ? Ik denk dat er best mensen zijn die zo iemand er in herkennen.

Nee, er staat geen naam bij, maar dat hoeft ook niet. Het is wel heel overduidelijk wie ze bedoeld.

Inderdaad, komt nog bij dat degene die de blog geschreven heeft, ook in dit topic meedeed/doet. Overduidelijk dus :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:54

Peppertree schreef:
Wat ik wel grappig vind is dat ik dacht dat jij vooral academisch georiënteerd was, Caira. Ik vond Ross echt wel puur klassiek qua wat ze vertelde. Zou er dan toch ergens een gulden middenweg zijn waar je van beide kanten wat meepakt?

Ik denk het wel, als ik zie hoe probleemloos hier de overstap van academisch rechtrichten aan de hand naar klassiek rijden gaat.

@Caira, daar zou ik moeite mee hebben, met zwijgen en rijden (wss denkt mijn lesgever stiekem ook wel es: hou nu es je mond. :) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:00

Ik normaal ook, maar Ross deed me echt aan zo'n ouderwetse engelse rijschoolhouder denken, en ze zette ons zo gruwelijk aan het werk dat ik vaak niet eens tijd had om na te denken, alleen maar om te voelen en op te volgen. Een bijzondere ervaring, maar Ro ging zo gruwelijk swingen dat het alleen maar goed kon voelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:01

Veulen84 schreef:
hwn schreef:
@Veulen84, wat bedoel je met kniehulpen? Ik probeer er juist op te letten dat ik mijn knieën loslaat (om paard niet te blokkeren in de beweging), alleen in een wending moet mijn knie logischerwijze iets meer contact maken. Of gebruik je kniehulpen om af te remmen? (zou ook wel werken bij de mijne denk ik, echter nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me nu ook niet iets wat standaard gedaan wordt)

Hier moest ik nog even op reageren. Zoals ik het ooit heb geleerd is het zo dat een paard dat z'n achterhand er ver onder brengt en daarbij zakt, meer behoefte heeft aan lucht rond de ribben en schouder. Dit omdat de spieren onder grote spanning staan (gespannen spieren vervormen iets en gedragen zich optisch dikker). Dit betekend dat een ruiter die daar naar toe werkt de knie los moet laten. Zonder je onderbeen dan aan te spannen en meer te gaan hangen in de beugels.

Als dat gelukt is dan voelt dat voor een paard heel vrij. Daardoor komt hij meer in verzameling. Op dit punt is elke vorm van druk een hulp. Je kan dan een nieuwe kniehulp gebruiken om het paard te vragen meer te verruimen. Echt te verruimen en niet versnellen.
(Ik heb ooit lang geleden op een paard met deze hulpen gezeten, een wonderlijk en bijzonder gevoel om te ontdekken dat zo iets kleins zo iets enorms te weeg kan brengen in het paard. En ik probeer het nog steeds te evenaren)

Eigenlijk zijn die kniehulpen dus juist de knieën loslaten? Ik heb idd zo het verzet bij het aandraven eindelijk afgeleerd gekregen: door het paard meer ruimte te geven door mijn bekken en mijn knieën te openen, en daarop draaft ze spontaan aan. Ik zal es proberen of ze hierop ook verruimt, aangezien we haar nu via balkjes de draf leren verruimen (doet ze goed, alleen moet ik zorgen dat ik niet achterblijf in de beweging, want ze gooit dan natuurlijk veel hoger op).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:19

De kniehulp komt na het loslaten. Het openen van de knie (en je bekken, je hebt het goed geleerd ;) ) is een ondersteuning voor het loslaten in het lijf. Je paard hoort daar niet op aan te draven, hij hoort wel meer ruimte te hebben om z'n spieren te kunnen spannen. Waarschijnlijk is jou paard gevoelig voor druk en ervoer hij de druk als beknelling voor z'n spieren en ging ie in stagnatie. Je hoort eigenlijk nooit je knie aan je paard te hebben (mijn irritatie voor die achtelijk grote dressuurwrongen meteen ook).
Dus als je dan een keer spant en koppelt aan een beweging dan wordt dat een prachtige hulp.

Ik zou de hulp pas inzetten als je paard voldoende op z'n achterhand is (dus vanuit verzameling kan verruimen en weer terug), dan is de beschikking over meer subtiele hulpen handig.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:22

moet je niet juist altijd je bovenbenen en knieën ontspannen? Als je ze aanspant en eigenlijk wat knijpt, knijp je zijn rug af? Ik kreeg dat laatst ook weer als commentaar toen ik les had. Ik spande teveel als ik overgangen terug reed en daar reageerde mijn paard uiteraard op.

Ik begrijp die hulp dus niet zo goed. Hoe kan je paard de reactie geven die je wilt, als je hem eigenlijk belemmert met je knieën en voornamelijk bovenbenen? Je stopt namelijk met de hulp als hij de gewenste reactie geeft? Maar die kan hij eigenlijk niet geven?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:35

Nou ik snap er niets van....ik probeer altijd mezelf te ontspannen en mezelf lang te maken en ga zeker niet knijpen met knieën of bovenbenen.
De rest gebeurd op zit, kuit en ophoudingen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:38

Ik rij wel met knie hulpen.

Als ik een appuyement of een pirouette inzet, duw ik met mijn kuitbeen en knie en buitenteugel mijn paard opzij. Als het paard reageert is de hulp weer weg en wacht het op hulp dat tie rechtuit moet.

Bij mij is it a part of zithulpen.

Verder heb ik ze los.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:39

Als jij je been aanlegt dan kan je paard daar toch ook omheen 'buigen'? Je weet wanneer je de hulp moet gebruiken en je paard heeft geleerd daar iets mee te doen.

Ik vermoed dat je 2 dingen door elkaar haalt (of ik leg het niet goed uit). Wanneer jij je spieren om je paard spant dan knel je hem inderdaad vast. Maar als je een losse gebalanceerde zit hebt dan kun je individueel best een spier spannen/aanleggen. Denk daarbij aan je hand. Knijp maar eens je vingers en handpalm om je arm. Onaangenaam en je kunt met geen mogelijkheid je spieren van de omknelde arm meer spannen zonder dat je dat voelt. Leg nu je hand gewoon eens losjes op je arm en druk er met je vingers tegen aan. Niet heel aangenaam, maar je kan je spieren nog wel bewegen.

Dit is precies het geen wat je doet als je gaat drijven. Omklempt je been je paard dan zal die alleen maar vluchten (of stagneren) voor de druk. Laat je los en druk je er tegenaan, dan kun je daar een hulp van maken. Welk deel van je been dat is maakt niet uit. Je kunt ze als het goed is als je evenwichtig zit elke deel van je been individueel aanleggen (kuit, hak, dijbeen, knie enz)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:48

Klopt allemaal hoor, dat je je knieën moet ontspannen. Ik heb het echter altijd onbewust verkeerd gedaan, en niemand had het gezien (ik had dan ook niet vaak les, behalve es een lesje met een manegepaard, en ben ook ongeveer 15 jaar gestopt met rijden). Daarom reed ik bijna altijd met zweep omdat de meeste paarden verzet gaven op mijn aandraafhulpen, maar mijn merrie werd daar toen wat te loperig van. Heb deze zomer in het boek van Leandra Theunissen: "Van Ruiter naar trainer" gelezen dat dit de lange rugspier blokkeert, en toen viel het kwartje: ik drukte met mijn knieën als aandraafhulpen.

Mijn lesgever was echter niet overtuigd, dacht dat mijn paard met mijn voeten rammelde, dus heb ik tips gevraagd op de Belgische Bokt en enkele centered riding lessen gaan volgen om hierop te werken, aandraafprobleem opgelost. Ze is idd erg gevoelig, zelfs aan de longe moet ik vaak maar een andere gang denken en ze doet het al, vind het een heel fijn paard, en een goede leermeester omdat ze me zo duidelijk maakt als ik iets fout doe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:54

Gefeliciteerd trouwens :D

hier ook aan de appuyementen en (werk)pirouettes, maar ik doe dat alleen met mijn kuit
en verplaats mijn handen +/- 2 cm naar de buitenkant.
Maar ik druk hem niet met mijn knie opzij?
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 02-12-13 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:57

Thx :) . Over appuyementen en pirouettes kan ik nog niet meespreken, we zijn pas begonnen met de sbw. Daar moet ik ook mijn onderbeen gebruiken en niet mijn knie (al reageert ze hier vooral op zit en mijn buitenteugel tegen de hals, omdat dit meest lijkt op het werk aan de hand)

@Caira, ben wel benieuwd welke aspecten uit het academische je meeneemt in het klassieke.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:05

LL, thanks, ik heel bewust wel, ik leg hem echt aan.
Maar misschien is dat zo gegroeid omdat mijn stelten zo lang zijn.... Dan is dit makkelijker :D

Echt zeker in de pirouettes en bij de inzet van een appuyement. Verder niet voor zover ik nu kan verzinnen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:08

vanuit je onderbeen en daarbij eventueel ook je knie meenemen kan ik wel begrijpen. Helemaal met jouw lange benen zooist ;) maar bij mij was het beeld dat men bedoelde vanuit je bovenbeen met knie en een los onderbeen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:11

Dat komt je kont los van het zadel lijkt mij.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:14

ja volgens mij ook

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:16

volgens mij kun je geen ontspannen zit hebben als je met je bovenbenen en knie knijpt/klemt.
Als ik nu op de bank mijn bovenbenen span en mij knie naar binnen druk, dan spant nl mijn bips ook!

een keer doordrukken en direct los snap ik, zoals zooist al zei.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:41

Bovenbenen moeten voor zo ver ik weet eigenlijk ook altijd los en zacht zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:50

maar als je met mijn knie knijpt of naar binnen drukt, moet je wel je bovenbeen aanspannen....