Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:@Veulen84, wat bedoel je met kniehulpen? Ik probeer er juist op te letten dat ik mijn knieën loslaat (om paard niet te blokkeren in de beweging), alleen in een wending moet mijn knie logischerwijze iets meer contact maken. Of gebruik je kniehulpen om af te remmen? (zou ook wel werken bij de mijne denk ik, echter nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me nu ook niet iets wat standaard gedaan wordt)
vur schreef:Anoniem schreef:
Er staat toch geen naam bij? Ik denk dat er best mensen zijn die zo iemand er in herkennen.
Nee, er staat geen naam bij, maar dat hoeft ook niet. Het is wel heel overduidelijk wie ze bedoeld.
Peppertree schreef:Wat ik wel grappig vind is dat ik dacht dat jij vooral academisch georiënteerd was, Caira. Ik vond Ross echt wel puur klassiek qua wat ze vertelde. Zou er dan toch ergens een gulden middenweg zijn waar je van beide kanten wat meepakt?
Veulen84 schreef:hwn schreef:@Veulen84, wat bedoel je met kniehulpen? Ik probeer er juist op te letten dat ik mijn knieën loslaat (om paard niet te blokkeren in de beweging), alleen in een wending moet mijn knie logischerwijze iets meer contact maken. Of gebruik je kniehulpen om af te remmen? (zou ook wel werken bij de mijne denk ik, echter nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me nu ook niet iets wat standaard gedaan wordt)
Hier moest ik nog even op reageren. Zoals ik het ooit heb geleerd is het zo dat een paard dat z'n achterhand er ver onder brengt en daarbij zakt, meer behoefte heeft aan lucht rond de ribben en schouder. Dit omdat de spieren onder grote spanning staan (gespannen spieren vervormen iets en gedragen zich optisch dikker). Dit betekend dat een ruiter die daar naar toe werkt de knie los moet laten. Zonder je onderbeen dan aan te spannen en meer te gaan hangen in de beugels.
Als dat gelukt is dan voelt dat voor een paard heel vrij. Daardoor komt hij meer in verzameling. Op dit punt is elke vorm van druk een hulp. Je kan dan een nieuwe kniehulp gebruiken om het paard te vragen meer te verruimen. Echt te verruimen en niet versnellen.
(Ik heb ooit lang geleden op een paard met deze hulpen gezeten, een wonderlijk en bijzonder gevoel om te ontdekken dat zo iets kleins zo iets enorms te weeg kan brengen in het paard. En ik probeer het nog steeds te evenaren)