[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:03

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:13

Heimdallr schreef:
Heimdallr schreef:
Nou ben benieuwd :')

deze zijn echt al oud hoor, rij nu western.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 6166_o.jpg

iemand?

Ik vind dat je er netjes op zit ! :j
Probeer iets meer een knik in je armen te houden, en naar de mond toe te rijden!

Monchou

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:31

Ik vind het jammer dat er in dit topic steeds minder mensen reageren als Joolien, Terpentijn, Simpelman etc. die er ècht wat vanaf weten.

No offence naar anderen, maar het niveau is wel wat omlaag gegaan met 'geef maar kneepjes' en andere opmerkingen die iedere random ruiter had kunnen maken. Ik kom hier als ik echt ergens mee zit en goed advies wil van mensen die weten waar ze het over hebben...

Waar zijn de experts? Kom terug! :')

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:47

Ik denk ook dat met de ene "kneepjes" wat anders word bedoeld als met dr andere "kneepjes".

De ene bedoelt constant of vaak links rechts links rechts kneepje. zo fout! Waar de ander bedoelt: je paard voorwaarts en actief rijden, contactteugel, als dat goed gaat kun je je paard voorzichtig vragen (!) dmv hele kleine "kneepjes" de 1 zegt links rechts en de ander zegt buitenteugel eraan en links kneepjes geven. Dan stimuleer je je paard om te gaan kauwen zodat hij ontspant en na gaat geven. Dus niet constant en ik wil het eigenlijk niet eens kneepjes noemen.

Wat ik bedoel te zeggen.. Volgens mij word het "kneepjes geven" heel vaak verkeerd geïnterpreteerd en nog erger, verkeerd uitgeoefend!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:58

kellaxy schreef:
Ik denk ook dat met de ene "kneepjes" wat anders word bedoeld als met dr andere "kneepjes".

De ene bedoelt constant of vaak links rechts links rechts kneepje. zo fout! Waar de ander bedoelt: je paard voorwaarts en actief rijden, contactteugel, als dat goed gaat kun je je paard voorzichtig vragen (!) dmv hele kleine "kneepjes" de 1 zegt links rechts en de ander zegt buitenteugel eraan en links kneepjes geven. Dan stimuleer je je paard om te gaan kauwen zodat hij ontspant en na gaat geven. Dus niet constant en ik wil het eigenlijk niet eens kneepjes noemen.

Wat ik bedoel te zeggen.. Volgens mij word het "kneepjes geven" heel vaak verkeerd geïnterpreteerd en nog erger, verkeerd uitgeoefend!

Dat tweede is dus precies wat ik bedoelde met "kneepjes". En wanneer ie dan doet wat je vraagt meteen ophouden en belonen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:03

Ik heb het ook niet alleen per sè over de kneepjes en ik bedoel het ook niet naar iemand persoonlijk :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:07

Haha ik had het ook niet naar iemand persoonlijk maar het valt me op dat daar toch verwarring in zit bij mensen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:04

Ik weet niet of wat hierboven staat onderandere over mij gaat, maar wilde even duidelijk maken dat met vragen en ontspannen ik echt een bocht om ga bedoel en geen kneepjes geven in de teugels. Ik haal de binnenteugel echt een stukje van de hals en doe beweeg hem daarna weer op zijn plek. Mijn pony zakt hier namelijk vaak op, waarschijnlijk vooral op contact aan de buitenteugel maar dit helpt. Ik hou mijn handen gewoon stil. Ik zag het overigens niet als een aanval, wilde het alleen even duidelijk maken. :)

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:38

Afbeelding

Commentaar? Tips?
Bitloos <3.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:48

het hoofd staat iets achter de loodlijn, maar het ziet er wel ontspannen uit vind ik :)

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:35

Horsenart95 schreef:
het hoofd staat iets achter de loodlijn, maar het ziet er wel ontspannen uit vind ik :)

Ah thanks! Jaa klopt, ze heeft een tijdje gehad (door de verzorgster) dat ze te diep ging lopen omdat ze het 'mooi' vond. Ik probeer hij nu door middel van lessen recht te krijgen. Ze loopt ook heel lekker in mijn hand nu, eerst trok ze en hing ze aan mijn armen zeg maar. Ik ben best wel trots op haar, dat ze zo lief en ontspannen kan lopen. Bitloos doet ze het helemaal super (met bit trouwens ook, maar ik geef mijn voorkeur aan bitloos rijden).

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:36

Ze was die dag (maandag) trouwens wel echt enorm hengstig en heeft wel een aantal bokken gegeven. Hier heb ik hele grappige foto's van dat mijn beste vriend op haar reed! :P

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:52

Waarom heb je ervoor gekozen om met een hackamore te rijden? Is niet een van de vriendelijkste optomingen...Foto is ook niet volledig, dus ook lastig te beoordelen. En inderdaad iets te diep, maar daar werk je aan dus daar ga ik niets over zeggen verder.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:33

ninietje_x schreef:
kellaxy schreef:

Dat tweede is dus precies wat ik bedoelde met "kneepjes". En wanneer ie dan doet wat je vraagt meteen ophouden en belonen.

Hier hetzelfde. Mijn paardje neemt graag het bit vast en als ze dit doet, geef ik een kneepje (op de tweede manier) om even te zeggen, hela, laat los. Van zodra ze loslaat is is het verder voorwaarts rijden met een contactteugel (zoals je dit zo mooi verwoord).

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:33

xxIsaa schreef:
Ik vind dat je er netjes op zit ! :j
Probeer iets meer een knik in je armen te houden, en naar de mond toe te rijden!

Dankje! Ik heb mijn handen wel enorm laag op die foto, en op een andere foto die ik nog ergens heb (kan hem gerust plaatsen als jullie willen) is hij wat gespannen naar mijn mening. Paardje is moeilijk te rijden en vooral dressuurmatig. Maar zo af en toe rij ik een beetje dressuur.

Klopt van die knik. :) Maar komt tevens dat op deze foto mijn handen erg laag zitten. Normaal heb ik wel een knikje, maar niet heel erg.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:16

hey bokkers!
sinds kort heb ik een andere instructeur en dit is heel erg wennen. Met kleine stapjes wordt het aan de teugel lopen steeds beter. toen ik bij deze stal ben gaan rijden, hebben we vooral gewerkt aan actief draven met daarbij de teugels helemaal los. De bedoeling was dat ze dan zou ontspannen en haar hoofd omlaag zou brengen. Dit is uiteindelijk gelukt en zijn we haar meer aan het oppakken. Wat ik nu zie is dat ze juist als ik begin met rijden, niet snel nageeft. Na een tijdje wat loswerken komt dit :) . Omdat ik vroeger een beetje aan het zagen was (ja sorry) en te hard aan het trekken was, leerde mijn instructeur mij aan dat een klein beetje ''weerstand'' bieden genoeg was. Dit bleek ook zo, alleen nu heb ik het probleem: Als ik weerstand bied, en ze is daarna rond dan heb ik de neiging om mijn teugels helemaal los te gooien (groot boogje). Ik erger me hier echt aan! Telkens hangen mijn teugels veel te los. Nu ben ik wel bezig met ze gewoon op maat te houden, punt! Maar mijn pony denkt dan dat ik weer ''weerstand'' biedt. Dus gaat ze daar soms tegenin. Mijn vraag: hoe kan ik mijn pony los en rond houden, zonder dat mijn teugels in een boogje hangen. Ik vind dit opeens heel erg moeilijk, heb hier ook nooit last van gehad. bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:13

ninietje_x schreef:
kellaxy schreef:

Er zijn idd kneepjes en kneepjes. De kneepjes links en rechts en constant, vallen wat mij betreft onder 'zagen' voegen ook niet zoveel toe, want imo ben je dan van voor naar achter aan het rijden.
Ikzelf ben ook geen fan van hele kleine kneepjes om je paard te 'vragen'. In principe moet je paard, als jij goed zit en goed met de beweging meegaat, en basically niets doet, en de voorwaartse drang gewaarborgd is (en dit is echt heel belangrijk, betekent niet dat je moet gaan racen, wel dat je paard op de kleinste voorwaartse hulp al naar voren wil, actief en alert is):

Citaat:
Je moet terug, terug naar het niets doen. Naar gewoon zitten, voelen. Voel of je in balans bent, voel of je los bent, of je stabiel bent, of je met minimale vormspanning kan blijven zitten, zonder voor je gevoel iets te doen. Gewoon zitten, rechtop, benen laten hangen, lang en los, geen been geven. Dan open je je zit, voor je gevoel duw je je paard met je zitknobbels naar voren, en je hand staat toe; geen centimeters, millimeters. Dat is alles. Je corrigeert alleen als je paard tegen je been inkomt, of tegen je hand.

In wezen moet je paard daarop al willen zakken. Wat er dan gebeurt, is dat het paard van achter uit de rug achter de schoft loslaat, en dan gaat hij in wezen al zakken (die kneepjes om hem te vragen kun je dan achterwege laten). Ontspanning is ook een state of mind.
Dan vang je hem op, je biedt heel iets weerstand, liefst op je buitenteugel, en dat betekent niet dat je je hand terugtrekt, je sluit hem even, paard wordt zacht en smakelijk, je geeft na.
Dat is het kneepje. Dat zijn echt millimeters, geen centimeters, en je hand mag niet van zijn plaats. Je binnenhand blijft naar voren en luchtig, soms helpt het om hem nog iets naar voren mee te geven, als je je paard nog wat dieper wilt hebben, en je sluit je hand daar waar je je paard wilt hebben lopen, paard wordt zacht, je geeft na.

@ Xsarinax: ik denk dat je hier teveel doet, lukt het om je hand op de plaats te houden, en alleen met je ringvinger iets naar voren te gaan, dus niet met je hele hand? Het kan zijn dat je pony dan weer druk neemt, dan ga je weer je hand sluiten, zodra je voelt dat ze weer zacht wordt, geef je weer na. Dat is voor je paard echt een duidelijke manier om te zeggen: zoveel druk wil ik, en niet meer dan dat. Nee, je mag niet op mijn handen hangen, en nee, je mag niet in je eigen houding lopen. Probeer dat eens?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:00

@yamcha, ik zal het gaan proberen! En dat is misschien ook wel het probleem ze hangt op mijn hand idd. Dus dan heb ik als reactie dat ik mijn teugels te los houd :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:27

Ja, dat denk ik wel. Ik denk dat het zo werkt, ongeveer, ja. Ze moet echt leren om op eigen benen te lopen, en dat komt best goed hoor! En jij moet leren om veel kleiner dingen te gaan doen :) millimeters, geen centimeters.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:28

Hoihoi!

Een tijdje geleden (denk 2 maanden geleden ongeveer?) voor t laatst vergelijkingsfoto's geplaatst hier in het topic, omdat we nu weer 2 maanden verder zijn en voor mijn gevoel ook écht vooruit zijn gegaan wilde ik weer nieuwe vergelijkingsfoto's plaatsen. Ik hoop dat jullie ook vooruitgang zien, alhoewel de vooruitgang 'm vooral zit in meer aan het been zijn. Nando reageerde namelijk niet goed op beenhulpen en had geen respect voor de zweep en eigenlijk was het enige wat hij deed als ik een hulp gaf, bokken. Samen met m'n instructrice heb ik hier echt keihard aan gewerkt, want eerlijk is eerlijk, ik had er eigenlijk helemaal geen zin meer in in heel het dressuur/bakwerk. Toen het bokken redelijk acceptabel was (het ging echt van kwaad tot erger tot alle hoeken van de bak tot 4 rondes aan een stuk door bokken tot erafvallen en weer opstappen en vervolgens verder bokken hmppff leuk hoor rijden in de bak) hebben we nog een oefenwedstrijdje gereden en daar 'winst' gereden, het was geen winstpuntwaardige proef ;). Een maand daarna zijn we heerlijk 2 weken buiten wezen rijden, bos strand en in de polder ff genieten...Toch wel met wat tegenzin weer begonnen met rijden in de bak, en dat ging tegen alle verwachtingen in gewoon ZONDER bokken. Als ik nu drijf dan gebeurt er ook iets, hij gaat naar voor! En dat is nog wel eens wennen ;).

Ik rijd nu overigens tijdelijk met m'n springzadel, deze zit voor mij fijner.

(de linkerfoto's zijn van februari, rechterfoto's van mei)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb veel gehad aan de tips van vorige x, al zullen de tips misschien nu niet veel veranderen aangezien ik nog steeds verder moet werken aan m'n eigen houding, maar hopelijk zijn we weer een stapje verder :D.

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:31

Hoihoi,
iemand hier had als tip gegeven je handen naar voor te gooien, als je paard hangt met aan de teugel lopen, ik heb dit geprobeerd maar meneer maakt er juist gebruik van en loopt weer lekker als n giraf met zn koppie omhoog.. -O- Als ik hem hierna weer aan de teugel rijdt gaat hij weer gewoon hangen.. :( Hoe kan ik dit oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:02

Been erbij en een halve ophouding, dus even je hand sluiten, been geven, buikspieren aanspannen en dat alles zodra paard gaat hangen, binnen de seconde. Wordt paard weer licht in je hand, geef je meteen na, ringvinger dus millimeters naar voren. Handen naar voren gooien is niet zo handig, dan ben je je eigen balans en die van het paard volledig kwijt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:51

Yamcha, zou jij mij ook wat tips willen geven op mijn post van vorige pagina? O:)

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:38

Yamcha schreef:
Been erbij en een halve ophouding, dus even je hand sluiten, been geven, buikspieren aanspannen en dat alles zodra paard gaat hangen, binnen de seconde. Wordt paard weer licht in je hand, geef je meteen na, ringvinger dus millimeters naar voren. Handen naar voren gooien is niet zo handig, dan ben je je eigen balans en die van het paard volledig kwijt.

Bedankt! :D

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:03

Ik heb daar persoonlijk geen last van bij mijn paard. De handen naar voren gooien helpt juist goed en ze stopt er dan ook mee. Tegenwoordig doet ze het nooit meer.