ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:00

Ik heb een afspraak met de zadelmaker, als die geweest is gaan wij echt fanatiek beginnen. Vind het wel een heel handig topic. Ook om te kijken hoe anderen dingen oplossen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:28

Ik kom ook maar eens kijken, hulp kan altijd handig zijn op zn tijd! Ik ben Carola en heb vaak wel pony's beleerd en ingereden. Ging altijd prima samen met mijn vader. Nu heb ik de overgang gemaakt naar de paarden en moet ik eerlijk zeggen dat het wat spannender is. Ik heb nu een 3 jarige springgefokte merrie maar door haar brave karakter wil ik haar zelf wel proberen om in te rijden, dan weet ik precies hoe het gebeurt en kan ik haar naar mijn eigen hand zetten.
Op dit moment kent ze het hoofdstel al en beginsel van het longeren. Alleen het longeren gaat nog niet altijd goed, heeft iemand misschien tips om het longeren direct helemaal goed aan te leren, of hoe het wat makkelijker gaat? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:30

morgen word het een spannende dag voor flint (3 jaar, een half jaar onder het zadel) en zijn verzorgster (13 jaar, rijd nu anderhalf jaar)
ze gaan voor de eerste keer SAMEN buiten de weide rijden (flint is al wel 4 of 5x met mij buiten geweest & verzorgster een paar keer met Rahere, maar nog nooit samen)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:58

hallo,

ik ben hier tijdje geleden ook geweest met het probleem dat ik niet kon hangen op mijn paard omdat die het eng vond en ging rennen.
ik ben helemaal overnieuw begonnen met lekker rustig opstappen hangen zodra goed ging meteen eraf.

En nu draaf ik al in de bak rond :D, maandag ga ik voor het eerst losrijden maar ik vetrouw hem volledig want hij is echt zo lief, er zit geen kwaad in het is alleen nog onwennig maar dat is logisch..

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:47

de buitenrit vandaag was super
ik had zelfs meer problemen met rahere dan de verzorgster met flint
alleen is hij 1 keer bij mijn buren geschrokken door een vrachtwagen van een bedrijf dat veranda's en zo zet, maar ik had toen rahere aan de hand & kon dus even helpen (was een meisje bij dat rahere dan vastpakte)
op de baan wat kijkerig & wat nerveus, in het bos was er niets meer van te merken
Flint heeft ook zijn eerste sprong gedaan (niet dat we dat wekelijks of maandelijks gaan doen, dit was gewoon eens voor de lol)
een paar foto's:
Afbeelding
Afbeeldingde springfoto
Afbeelding
Afbeelding
Afbeeldingdit is een stukje dat eerst omlaag gaat en dan omhoog ;)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:05

Hi!

Ik deed een poosje geleden mee in dit forum, heb verder af en toe nog meegelezen maar niet meer meegekletst. Nu loop ik tegen een probleempje aan waar een van jullie misschien ervaring mee hebben. Nu heb ik mijn paardje vorig jaar zelf ingereden, ging allemaal super! :D Afgelopen lente/zomer enige tijd verzet gehad in de vorm van hoofdschudden en onder mij vandaan te rennen waarna ik de tandarts/ostheopaat/zadelmaker heb laten komen. Met zn gebit was alles prima, zadel lag niet meer goed dus een nieuw zadel aan laten meten, en de ostheopaat heeft hem behandelt en kon mij ook precies vertellen op welke plekken hij vast zat in zn lichaam en dat het bijna zeker van zn zadel kwam. Hij heeft hierdoor denk ik zo'n 2 maanden lekker kunnen luieren in de paddock/wei waarna ik de training weer ben begonnen. Vanaf het begin af aan heb ik toen les gekregen, hem met los teugeltje gereden om hem zo veel mogelijk op zn eigen benen te leren lopen en vanaf een aantal weken geleden begonnen met de aanleuning. Dit ging allemaal heel goed en er zat iedere les weer enige vooruitgang in (af en toe een training dat je denkt _-:( daar gelaten, maar dat is normaal met jonge paarden). Nu zitten we sinds 1,5 week weer in een dipje, alleen begint hij nu ook weer onder mij vandaan te rennen.. Nu istie altijd al sensibel voor het been geweest maar ik heb het gevoel dat we weer terug bij af zijn. Ik ga opnieuw een afspraak inplannen bij de zadelmaker want naar mijn idee is hij ook flink in zijn hele lichaam veranderd! Het wordt een echte beer :') .

Maar nu vroeg ik mij af, heeft een van jullie ook zo'n sensibel paard wat eigenlijk "wegrent" voor je been en hoe gaan jullie hiermee om? Als jullie nog andere ervaringen/tips hebben hoor ik dat natuurlijk ook heel graag :j

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:20

@Carolaaa, ik heb mijn paard leren longeren ongeveer via de manier van Parelli. Ik heb hem eerst geleerd om op mijn hulp (beetje wiebelen van het halstertouwtje) een paar passen achteruit te laten lopen zodat ik genoeg ruimte had om hem weg te sturen op de volte. Dan deed ik EERST mijn hand (en lichaam gaat mee) uitsteken naar de richting waarnaar hij moest lopen (snapte ie voor het eerst natuurlijk helemaal niks van :') ) , luisterde hij hier niet naar ging ik met mijn andere hand een beetje wiebelen met het achtereind van het longeertouw, luisterde hij nog steeds niet ging ik rondjes draaien met het achtereind van het longeertouw, luisterde hij nog niet dan kreeg ie doordat ik naar hem toe ging draaien een pets op zn billen met het achtereind van het longeertouw. Het gaat om het opbouwen van je "fases". Als je het voor het eerst doet zul je waarschijnlijk tot de laatste fase moeten gaan, maar het uiteindelijke doel is dat je uiteindelijk alleen hoeft te wijzen naar de richting waar jij hem heen wilt sturen. En geloof me, dit gaat supersnel! :D Als hij dan stil stond na een half rondje gewandelt/gedraafd (maakt op dat moment niet uit zolang hij maar snapt dat ie de volte op moest), haalde ik hem weer naar binnen, beloonde ik hem en stuurde ik hem weer opnieuw terug. Zo bouw je het uiteindelijk uit naar hele voltes en met je stemcommando's erbij!

@Lieskehh, ziet er goed uit!! :D soms moet je idd weer helemaal terug naar de basis, maar het resultaat mag er zeker wezen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:32

Dankje voor je uitleg! Ik ga er mee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:11

met Flint gaat het alsmaar beter en beter, het bokken (dat mss sommige mensen nog wel weten van weken geleden) is volledig weg (alleen bij een buitenritje soms nog is een vreugde bokje)
vandaag heeft de verzorgster er voor de eerste keer zonder zadel (wel met een bbp) op gegalopeerd :D
flint is gelukkig niet te stout & blijft dus gemakkelijk staan (even voor de duidelijkheid: hij had al met zadel gereden, daarom zweet hij zo ;)
Afbeelding
Afbeelding
en even samen met mij en rahere in actie (niet op rahere zijn reactie letten, hij kan erg uit de hoek komen tegenover flint (derstraks was ik even zen deken aan het vastdoen & had hem niet vast & hij viel uit het niets flint aan, verzorgster is gelukkig niet gevallen)
Afbeelding
en na het werk nog even chillen (en flint had jeuk :P
Afbeelding

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:02

leuk topic! Ik heb zelf een 3,5 jarige new forest ruin die ik aan het inrijden ben onder begeleiding.
ik volg :j

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:12

't Gaat goed zo te zien chalinka! Goed bezig! Ziet er leuk uit :) Fijn dat hij niet meer bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:40

vandaag heb ik er zelf eens op gereden (doe ik normaal nooit, maar verzorgster kon paar dagen niet & heeft het mij gevraagt) het ging wel goed, alleen galoperen ging niet zo makkelijk (ben ook groter en zwaarder dan de verzorgster, maar hij kan me nog aan hoor ;) ) dus dat heb ik ook niet gedaan, gewoon wat stap en draf, maar mijn tong hing wel op men tenen er na en die van hem ook :P
wel was het nogal lastig, het zadel past wel onder mij, maar de stijgbeugelriemen waren veel te kort

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:35

Eindelijk heb ik dan ook eens een paar foto's om te laten zien!
Vandaag had ik les met Angus en mijn moeder was zo lief om foto's te maken :D
Helaas is de binnenbak erg donker bij ons dus het zijn geen super geweldige foto's :o

Afbeelding
Eerst mijn instructrice erop

Afbeelding
Ik erop :D Ik zet net een volte in,in stap :)

Afbeelding
Drafje

Afbeelding

Afbeelding
Ik moest lachen dus ik heb een beetje een vreemd hoofd :o :+

Ik ben superblij met deze foto's,ook al zijn het er niet veel, want vandaag ging het echt goed!
Ze gingen alle paarden binnen zetten terwijl ik aan het draven was en dat was best spannend.
Hij lette niet meer op mij en ging hinniken naar paarden.
Mijn instructrice: "Ja, gewoon door blijven rijden! Dit moet hij ook maar leren en normaal vinden!" :')
Het ging ook goed want ik bleef rustig, een hele overwinning dus voor mij vandaag :D *\o/*

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:45

Goed bericht Evelyne!
Al vind ik jou er beter opzitten als je instructrice, het lijkt alsof ze nogal op de teugels hangt en dan moet je dus vooral niet doen bij een paard dat nog niet nageeflijk loopt. Vind jou er wel netjes opzitten, lekker je paard op eigen benen leren lopen :j

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:56

Bedankt voor je compliment Narita :D Altijd leuk om te horen!
Ik denk dat het echt een moment opname is van mijn instructrice..
Ze rijd sowieso wel altijd met haar handen hoger dan de meeste denk ik,antoine de bodt methode, dus misschien lijkt het dan wel zo :) Ze zit hem echter niet in de weg hoor :)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:14

Ziet er goed uit evelyne :-)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:24

Dankjewel :D

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:48

morgen voor de tweede keer op mijn lieve pony, zo'n zin in!
even een kort overzichtje:
ik kocht hem begin juli dit jaar. hij was al zadelmak, en ik dacht dat het inrijden niet zo'n punt zou zijn bij hem. achteraf ben ik veel te snel voor hem gegaan, waardoor ik er na een aantal 'ritjes' af ben gevallen. zowel ik als Florian waren hier erg van geschrokken, en ik baalde daarbij ook enorm van mezelf dat ik er zo makkelijk over had gedacht... :( ik zag het even niet meer zitten, maar gelukkig heb ik toch doorgezet. :j
ik heb de afgelopen 2,5 maand heel veel vooruitgang gemaakt. gewoon begonnen bij het begin; aan elkaar laten wennen, vertrouwen opgebouwd, longeren.. hij was ook zo erg geschrokken van mijn val dat hij zelfs een hand op zijn rug al eng vond, en een dekje was al helemaal eng. het zadel, daar begon ik niet eens meer aan. ik heb er lang over gedaan, maar ik heb het voor elkaar gekregen dat hij het zadel met klapperende beugels en al helemaal niet meer eng vind. :)
daarna het hangen heel vaak geoefend, van beide kanten. toen vond mijn instructrice, die ik er inmiddels bij had gehaald, dat ik er weer op kon. dat was vorige week zondag. ik wist dat ik en hij goed voorbereid waren, maar toch altijd weer spannend zo'n moment! gelukkig heeft hij zich keurig gedragen, echt trots was ik! we hebben stapje voor stapje, instructrice ernaast en ik er op, rondjes door de longeerbak gestapt, en hij ging al ontspannen in zijn hals :).
deze week helaas weinig tijd gehad door school en werk.. alleen woensdag een wandeling over de weg gemaakt. dat doet hij trouwens ook super, hij is ontzettend verkeersmak! :)
maargoed, morgen ga ik er dus weer op. dit keer waarschijnlijk ook een drafje erbij aan de longeerlijn. ik ben zo benieud hoe hij reageerd, en hoe zijn gangen zitten! :D
hij is in april 3 geworden, en is nu dus 3,5 jaar. hij meet ongeveer 1.46. mijn doel uiteindelijk is om lekker strandritten met hem te maken, dressuur en spring basis er goed in krijgen. en dan uiteindelijk ook gaan crossen. maar dat duurt natuurlijk nog wel een tijdje, gelukkig heb ik geen haast :).
hier een fotootje van mijn knappe new forester Hietveld's Florian:
Afbeelding

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:13

nou, ik heb op hem gedraafd! op het begin was hij wat onzeker, maar dat werd uiteindelijk wat minder.
mijn instructrice had hem eerst gelongeerd, en hij was erg braaf. daarna opgestapt, en zij probeerde hem aan de hand mee te laten draven. maar op haar stem reageerde hij niet zo goed. op mijn stem, die hij gewend is, reageerde hij supergoed. dus ik kon hem zelf in draf krijgen met enkel mijn stem, en op hoooo ging hij weer braaf stappen.
ze hield hem eerst aan de hand, omdat ze wou voorkomen dat hij uit schrik zou gaan rennen en bokken. Florian is namelijk erg beleefd, en loopt niet door je heen. daarom leek haar dit de beste manier. aan het eind van het filmpje zie je dat ik al wat meer afstand van haar mocht nemen.
tussendoor hebben we het op en afstappen een paar keer herhaald. we vinden het namelijk erg belangrijk dat hij dat niet eng vind, en braaf stil blijft staan.
zijn draf zit, voor zover ik nu heb ervaren, lekker! veel kijkplezier, en een reactie of opmerking zou leuk zijn :).

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:30

:o Geen reacties?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:45

Hij vind het duidelijk nog heeeeel erg spannend allemaal!
Knap van je dat je zo rustig blijft toen hij er ff vandoor schoot :D
Ik denk dat het wel goed komt als je zo rustig blijft doorgaan :)
Owh, pas op dat je niet teveel achter over gaat zitten,is het enige commentaar wat ik kan bedenken :)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:59

@ evelyne : ja, hij vond het inderdaad erg spannend. ondanks de spanning bleef hij heel braaf. maar ik weet; hij is wel een bommetje. nu is natuurlijk ook gefilmd op het moment dat hij met iets nieuws te maken kreeg; draf ohz. en ik weet dat hij de tweede keer dingen al veel meer ontspannen doet. dus zolang we het 'rijden' iedere keer niet te lang doen, en positief eindigen gaat hij volgens mijn instructrice snel vooruit. precies zoals je zegt dus :).
bedankt voor je reactie & commentaar :j !

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:41

Hello! Ik ben er ook weer eens.
Longeren zit er eindelijk netjes op, ook zadel kent ze al.
Ik wil eigenlijk langzamerhand beginnen met bijzet. Om alvast wat spieren te kweken en straks naast het rijden er bij te hebben voor afwisseling.
Hoe kan ik haar het beste bijzetten? Heb zelf wel een methode maar vrag me af of die wel goed is, heb die van oude buren geleerd.
Vraag me ook af wat het beste is bij jonge paardjes.
Zoou iemand me daarmee kunnen helpen?

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:31

ik heb mijn pony ook met bijzet gelongeerd om wat spiertjes te kweken. :j
mij werd aangeraden om het met een longeersingel te doen. en dan van boven op (bij de schoft) een touwtje door het bit en dan tussen de benen door aan de singel weer vast te maken. wel een touwtje gebruiken dat soepel door het bit glijd, of nog beter een katrolletje er aan.
niet te strak, maar ook niet te los. succes!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:53

Daar is al eens eerder een discussie op geweest in dit topic, ik vind longeren van groene paarden met bijzet erg gevaarlijk. Ben voorstander van dubbel longe mocht hij iets raars doen (omhoog komen oid) kun je meegeven..
Zal per paard afhankelijk zijn denk, maar ik zou het nooit gebruiken :n