Citaat:Zeg maar dat je bokt instructeur het je verboden heeft, en als ze vragen wie dat dan wel is, dan laat ze me maar mailen, zal ik het ze haarfijn uitleggen!
haha heel goed!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarcelDufour schreef:LizzyLover schreef:Ik zie heel vaak ruiters die tijdens hun parcour in de beugels blijven staan i.p.v te gaan zitten. Ik vraag mij al heel lang af waarom ruiters dat doen.
Verlichte zit heet dat. De twee belangrijkste redenen zijn dat je;
a) merkt dat je paard wat 'vrijer en makkelijker' gallopeert.
b)je vangt op die manier bijna alle schokken en bewegingen op. Je benen dienen op die manier als een soort schokdempers.
Ik ben een heel groot voorstander van deze manier van rijden. Ik leer het ook al mijn leerlingen. Het kost heel veel moeite in het begin, maar net als alles begin je daar rustig mee...stapje voor stapje...iedere dag een beetje langer, en op den duur merk je dat je zomaar 20 minuten achter elkaar kunt galloperen op die manier.
justSaar schreef:hooi marcel,
ik stel maar nogmaals mijn vraag want er was helaas eerder over heen gelezen
ik heb een 4 jarig paard waarmee ik langzamer hand mee wil gaan beginnen met springen.
hoe vaak en hoe kan ik dit het beste doen?
bij haar vorige eigenaar heeft ze al een parcoursje (50 cm) gedaan, dus ze kent het verder wel maar ik wil het gaan uitbouwen, haar vertrouwder maken en meer km er in gaan maken.
groetjes sarah
MarcelDufour schreef:het is een gewoon paardje wat je hebt, toch? Normale maat?
Ik vind trouwens dat je al heel vlug een parcourtje aan het springen bent met een 4-jarige.
Mijn 4-jarigen hebben nog geen sprong gezien momenteel. De eerste keer dat die gaan huppelen is pas in de zomer.
Yontheke schreef:Eventjes mijn vooruitgang laten zien sinds dit topic bestaat!
Zo sprong mijn paard eerst (absoluut helemaal niks, ook mijn schuld en dit was ongeveer de 10de keer dat hij sprong en de eerste keer in de binnenpiste) dit is gefilmd begin januari.
http://www.youtube.com/watch?v=esXaVoFfHho
En zo springt hij nu (begin maart) :
http://www.youtube.com/watch?v=tsV10k0-ZRQ
En nog een fotootje :
]http://img717.imageshack.us/img717/959/andorsprong.jpg[/img]
Filmpjes zijn wat wazig omdat het in de binnenpiste is!
Dus dankjewel MarcelDufour en Schoentje voor de heerlijke tips!
vivana schreef:Hey Marcel;
Gaat goed hier in dat topic...
Mijn vraag; als ik met onze 5jr ruin een sprongetje maak, zeg een kruisje van zo'n 50cm(uit galop) dan springt hij vrijwel altijd bijna boven de staanders uit,spectaculaire dus.
Doet mijn man precies hetzelfde valt meneer erover heen....
We plaatsen hem diep.
Waar ligt dit aan? Zou ik dan gewoon te veel helpen druk erop hebben....
(ben wel altijd aan het denken dat ik hem goed aan m'n been moet houden,dat ie er niet vanaf valt op zo'n sprongetje)..
Hij zegt ook altijd, als er klanten komen laat ik hem jouw voorrijden dan hoeft ie niet hoger als 50cm te springen....
_likepink_ schreef:Ik had nog 1 vraag.
Als ik 2 oxers achter elkaar zet.
Ik heb btw een E-pony van 1.53m.
Welke afstand moet ik dan hebben tussen de 2sprong.
Want de oxers springt een paard toch heel anders als 2stijl vind ik.
Ik dacht dat het voor 2sprong oxers 10.50m is.
Is dat de goeie afstand?Het gaat dan om oxers van 90cm tot 1.10m.
Ik wil dan graag 2galops sprongen.
Maar heb geen idee of dat wel de goeie afstand is, want een stijl 2sprong zet ik meestal op 7m.
Trouwens de hindernis met de V is echt een wonder middel
MarcelDufour schreef:@Falona
Dat steunen op de schoft doe ik ook heel vaak, precies om de reden die jij geeft. Je hebt inderdaad meer controle over het tempo.
Dat te vroeg naar voren gaan, dat moet ik zien. Heb je een filmpje wat je naar me zou kunnen mialen via PB?
sanneXjessy schreef:Ik heb ook een vraag![]()
Als ik thuis of in de les gewoon spring is E-mijn pony (1.51 m) best wel rustig tijdens een parcourtje.
Maar op wedstrijd kan ik haar amper houden...
Ze vind het springen heel leuk, maar gaat er veel te hard op af.
Vooral bij een lange afstand voor de hindernis.
Hebben jullie tips of oefeningen dat ik haar bij me kan houden op wedstrijd?
Juventus schreef:vandaag eindelijk weer eens springles gehad, heerlijk,...
kon veel dingen hier uit het topic oefenen.
balkjes gegaloppeerd a la Marcel, daarna in-uitjes en lijntje 4 galopsprongen en dubbelsprongetje,.. niet hoog, alleen dubbel later iets hoger, heerlijk gesprongen. Leuk dit soort oefeningen,.. Was de 1e keer bij deze instructrice,.. goed bevallen,..
Alleen vraagje: de in- uitjes, je komt in draf in, nou vroeg ik de afstanden en zei ze 1e op ca. 2.90, daarna 3.25. Maar ligt die drafbalk dan op 2.90 of het 1e in-uitje?
Want ik dacht dat een drafbalk op 2.20 ongeveer lag maar dat zal ik wel helemaal mis hebben,..
Falona schreef:MarcelDufour schreef:@Falona
Dat steunen op de schoft doe ik ook heel vaak, precies om de reden die jij geeft. Je hebt inderdaad meer controle over het tempo.
Dat te vroeg naar voren gaan, dat moet ik zien. Heb je een filmpje wat je naar me zou kunnen mialen via PB?
Na lang speuren een filmpje van mijn *ahum* springkwaliteiten gevonden. Het enige filmateriaal van mij te paard dat bestaat. En het was nou niet bepaald mijn beste wedstrijdHet filmpje is 6 jaar gelden gemaakt, maar volgens mijn man is het wel nog steeds representatief voor mijn springkunsten. Inclusief de finale
![]()
Het paard onder mijn kont had ik net 15 minuten van tevoren voor het eerst gezien en was nou niet bepaald mijn type springpaard. Ik heb er ook niet meer mee gereden dan wat je op de filmpjes ziet. In combinatie met hindernissen van 100cm kan het dan wel eens lastig worden zoals je ziet. Dit is dus niet mijn eigen paard.
http://www.youtube.com/user/Falona79#p/ ... Ygw7XCebxc