[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:54

Citaat:
Zeg maar dat je bokt instructeur het je verboden heeft, en als ze vragen wie dat dan wel is, dan laat ze me maar mailen, zal ik het ze haarfijn uitleggen!

haha heel goed!

IkenVin

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:56

Ik zal het doorgeven!
In ieder geval super bedankt (begon toch wel een beetje te twijfelen gister)..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:06

MarcelDufour schreef:
LizzyLover schreef:
Ik zie heel vaak ruiters die tijdens hun parcour in de beugels blijven staan i.p.v te gaan zitten. Ik vraag mij al heel lang af waarom ruiters dat doen.

Verlichte zit heet dat. De twee belangrijkste redenen zijn dat je;
a) merkt dat je paard wat 'vrijer en makkelijker' gallopeert.
b)je vangt op die manier bijna alle schokken en bewegingen op. Je benen dienen op die manier als een soort schokdempers.
Ik ben een heel groot voorstander van deze manier van rijden. Ik leer het ook al mijn leerlingen. Het kost heel veel moeite in het begin, maar net als alles begin je daar rustig mee...stapje voor stapje...iedere dag een beetje langer, en op den duur merk je dat je zomaar 20 minuten achter elkaar kunt galloperen op die manier.

Het is een reactie van een tijdje terug, maar ik zou hier graag op willen doorvragen.

Ik ben absoluut geen goeie springer, maar heb wel aardig wat springkilometers op de teller staan. Mijn grootste probleem is dat ik de neiging heb te vroeg naar voren te gaan èn dat ik niet op tijd terug kom na de sprong. Ik wil dus wel eens gelanceerd worden :o

Nu rijd ik een 13-jarige merrie die een aantal jaar terug onder een andere ruiter Z-springen is geweest. Die kent het klappen van de zweep dus wel, maar kan ook erg heet worden. Wanneer ik met een groep de bossen in ga galopeer ik vaak in de verlichte zit omdat ik het dan net wat makkelijker kan uitzitten (welliswaar met een beetje hulp van mijn handen op de schoft omdat ik het anders vanwege mijn rugklachten niet vol kan houden). Ik merk daarbij dat ik ook mijn been er beter aan kan houden en meer controle heb over het tempo. Maar ik ben een beetje huiverig om dit in een springparcoursje te proberen. Temeer omdat mijn paard dus erg heet word naar de hindernis toe en ik de neiging heb te vroeg naar voren te gaan.

Zou het op basis van deze gegevens verstandig zijn voor mij om meer in verlichte zit te gaan rijden met het springen?

Ik merk trouwens wel dat ik na de sprong meestal in de verlichte zit blijf zitten om haar terug te rijden. De enkele losse sprongetjes die ik tegenwoordig maak zijn trouwens allemaal met dressuurzadel omdat ik nauwelijks meer spring en momenteel niet de beschikking heb over een passend spring of vzh zadel.

Er speelt nog wel veel meer bij mij, maar dat wordt voornamelijk tussen mijn oren veroorzaakt. Daar moet ik denk ik gewoon zelf aan werken door kilometers te maken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:45

@Falona
Dat steunen op de schoft doe ik ook heel vaak, precies om de reden die jij geeft. Je hebt inderdaad meer controle over het tempo.
Dat te vroeg naar voren gaan, dat moet ik zien. Heb je een filmpje wat je naar me zou kunnen mialen via PB?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:28

Eventjes mijn vooruitgang laten zien sinds dit topic bestaat!
Zo sprong mijn paard eerst (absoluut helemaal niks, ook mijn schuld en dit was ongeveer de 10de keer dat hij sprong en de eerste keer in de binnenpiste) dit is gefilmd begin januari.
http://www.youtube.com/watch?v=esXaVoFfHho

En zo springt hij nu (begin maart) :
http://www.youtube.com/watch?v=tsV10k0-ZRQ

En nog een fotootje :
Afbeelding

Filmpjes zijn wat wazig omdat het in de binnenpiste is!

Dus dankjewel MarcelDufour en Schoentje voor de heerlijke tips! _/-\o_

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:02

hooi marcel,

ik stel maar nogmaals mijn vraag want er was helaas eerder over heen gelezen :Y)
ik heb een 4 jarig paard waarmee ik langzamer hand mee wil gaan beginnen met springen.
hoe vaak en hoe kan ik dit het beste doen?
bij haar vorige eigenaar heeft ze al een parcoursje (50 cm) gedaan, dus ze kent het verder wel maar ik wil het gaan uitbouwen, haar vertrouwder maken en meer km er in gaan maken.

groetjes sarah

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:24

justSaar schreef:
hooi marcel,

ik stel maar nogmaals mijn vraag want er was helaas eerder over heen gelezen :Y)
ik heb een 4 jarig paard waarmee ik langzamer hand mee wil gaan beginnen met springen.
hoe vaak en hoe kan ik dit het beste doen?
bij haar vorige eigenaar heeft ze al een parcoursje (50 cm) gedaan, dus ze kent het verder wel maar ik wil het gaan uitbouwen, haar vertrouwder maken en meer km er in gaan maken.

groetjes sarah

Met een vierjarig paard is 2 keer per week hele kleine dingetjes doen het beste. Dit is mooi de tijd om de rust en gehoorzaamheid er in te krijgen. Veel balkjeswerk, kleine huppeltjes, en alles lekker ontspannen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:58

Ik word niet vaak gefotografeerd of gefilmd als ik aan het rijden ben dus die zou ik dan moeten laten maken. Ik zal dat binnenkort wel eens laten doen, want ik ben wel benieuwd hoe iemand van buitenaf naar mijn springkwaliteiten kijkt.

Ik zou misschien van een aantal jaren terug nog een filmpje kunnen vinden van een studentenwedstrijd. Ik heb daar een voor mij onbekend paard onder de kont en spring een parcrous van een meter. Overigens kom ik niet verder dan hindernis 5 omdat ik gelanceerd word. Ik neem aan dat ik daar ook te vroeg uit het zadel kwam :+ Dat is de enige keer dat ik gefilmd ben tijdens het rijden en dat was ook voordat ik angst kreeg voor het springen. Ik weet niet of zo'n oud filmpje nog enig nut heeft om mijn springstijl te beoordelen? Dat te vroeg uit het zadel komen heb ik altijd al gehad, maar ik ben ondertussen toch wel wat jaartjes ouder en wijzer (en banger).

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:14

MarcelDufour schreef:
het is een gewoon paardje wat je hebt, toch? Normale maat?
Ik vind trouwens dat je al heel vlug een parcourtje aan het springen bent met een 4-jarige.
Mijn 4-jarigen hebben nog geen sprong gezien momenteel. De eerste keer dat die gaan huppelen is pas in de zomer.

Dit was haar allereerste oefenparcours. Pas in juli spring ik er weer 1.
Verder heb ik 1 x in de week les. En dus spring ik ook zoiezo niet meer dan 1 x in de week. ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:34

Yontheke schreef:
Eventjes mijn vooruitgang laten zien sinds dit topic bestaat!
Zo sprong mijn paard eerst (absoluut helemaal niks, ook mijn schuld en dit was ongeveer de 10de keer dat hij sprong en de eerste keer in de binnenpiste) dit is gefilmd begin januari.
http://www.youtube.com/watch?v=esXaVoFfHho

En zo springt hij nu (begin maart) :
http://www.youtube.com/watch?v=tsV10k0-ZRQ

En nog een fotootje :
]http://img717.imageshack.us/img717/959/andorsprong.jpg[/img]

Filmpjes zijn wat wazig omdat het in de binnenpiste is!

Dus dankjewel MarcelDufour en Schoentje voor de heerlijke tips! _/-\o_

Graag gedaan!
Op het 2e filmpje is niet zoveel te zien, maar de galop ziet er netjes uit.
Op het eerste filmpje valt me vooral op dat je op de sprong nog wat uit balans bent. in de landing knal je met je bibs op de lepel van het zadel
Zorg dat de balans beter word, ga niet te vroeg terug zitten op de sprong.
Succes verder!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:45

Hey Marcel;
Gaat goed hier in dat topic...

Mijn vraag; als ik met onze 5jr ruin een sprongetje maak, zeg een kruisje van zo'n 50cm(uit galop) dan springt hij vrijwel altijd bijna boven de staanders uit,spectaculaire dus.
Doet mijn man precies hetzelfde valt meneer erover heen....
We plaatsen hem diep.
Waar ligt dit aan? Zou ik dan gewoon te veel helpen druk erop hebben....
(ben wel altijd aan het denken dat ik hem goed aan m'n been moet houden,dat ie er niet vanaf valt op zo'n sprongetje)..

Hij zegt ook altijd, als er klanten komen laat ik hem jouw voorrijden dan hoeft ie niet hoger als 50cm te springen.... :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:08

vivana schreef:
Hey Marcel;
Gaat goed hier in dat topic...

Mijn vraag; als ik met onze 5jr ruin een sprongetje maak, zeg een kruisje van zo'n 50cm(uit galop) dan springt hij vrijwel altijd bijna boven de staanders uit,spectaculaire dus.
Doet mijn man precies hetzelfde valt meneer erover heen....
We plaatsen hem diep.
Waar ligt dit aan? Zou ik dan gewoon te veel helpen druk erop hebben....
(ben wel altijd aan het denken dat ik hem goed aan m'n been moet houden,dat ie er niet vanaf valt op zo'n sprongetje)..

Hij zegt ook altijd, als er klanten komen laat ik hem jouw voorrijden dan hoeft ie niet hoger als 50cm te springen.... :D

Dat zal dan inderdaad met druk te maken hebben. Bedenk wel dat een goed paard altijd goed springt op een kruisje, dus wat dat betreft is het goed nieuws. Ook is het zo dat veel paarden de sprong taxeren op de hoogste gedeeltes, dus een kruisje fopt ze een beetje wat dat betreft. Maar ik heb zelden een goed paard gehad, dat als een drol over een kruisje springt.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:37

Ik had nog 1 vraag.

Als ik 2 oxers achter elkaar zet.
Ik heb btw een E-pony van 1.53m.
Welke afstand moet ik dan hebben tussen de 2sprong.
Want de oxers springt een paard toch heel anders als 2stijl vind ik.
Ik dacht dat het voor 2sprong oxers 10.50m is.
Is dat de goeie afstand?Het gaat dan om oxers van 90cm tot 1.10m.
Ik wil dan graag 2galops sprongen.
Maar heb geen idee of dat wel de goeie afstand is, want een stijl 2sprong zet ik meestal op 7m.

Trouwens de hindernis met de V is echt een wonder middel _/-\o_

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:20

_likepink_ schreef:
Ik had nog 1 vraag.

Als ik 2 oxers achter elkaar zet.
Ik heb btw een E-pony van 1.53m.
Welke afstand moet ik dan hebben tussen de 2sprong.
Want de oxers springt een paard toch heel anders als 2stijl vind ik.
Ik dacht dat het voor 2sprong oxers 10.50m is.
Is dat de goeie afstand?Het gaat dan om oxers van 90cm tot 1.10m.
Ik wil dan graag 2galops sprongen.
Maar heb geen idee of dat wel de goeie afstand is, want een stijl 2sprong zet ik meestal op 7m.

Trouwens de hindernis met de V is echt een wonder middel _/-\o_

Ja...gaan ze fijn van springen, he?
De afstand is ongeveer tussen de 10 en 10.50, dus wat dat betreft zit je redelijk goed.
Doe je aan paardenconcoursen mee, of E-pony concoursen?

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:48

Na veel oefenspringen gaan we toch bij de paarden, vooral om de afstanden die ons makkelijker uitkomen.

Inderdaad, ze worden er ook veel rustiger door :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:19

Dan moet je inderdaad de maat tussen 10 meter en 10.50 aan moeten houden.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:25

Oke erg bedankt :j Dan weet iniedergeval dat ik de afstand morgen goed heb staan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:08

MarcelDufour schreef:
@Falona
Dat steunen op de schoft doe ik ook heel vaak, precies om de reden die jij geeft. Je hebt inderdaad meer controle over het tempo.
Dat te vroeg naar voren gaan, dat moet ik zien. Heb je een filmpje wat je naar me zou kunnen mialen via PB?

Na lang speuren een filmpje van mijn *ahum* springkwaliteiten gevonden. Het enige filmateriaal van mij te paard dat bestaat. En het was nou niet bepaald mijn beste wedstrijd :+ Het filmpje is 6 jaar gelden gemaakt, maar volgens mijn man is het wel nog steeds representatief voor mijn springkunsten. Inclusief de finale _-:(

Het paard onder mijn kont had ik net 15 minuten van tevoren voor het eerst gezien en was nou niet bepaald mijn type springpaard. Ik heb er ook niet meer mee gereden dan wat je op de filmpjes ziet. In combinatie met hindernissen van 100cm kan het dan wel eens lastig worden zoals je ziet. Dit is dus niet mijn eigen paard.

http://www.youtube.com/user/Falona79#p/ ... Ygw7XCebxc

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:50

Ik heb ook een vraag :o

Als ik thuis of in de les gewoon spring is E-mijn pony (1.51 m) best wel rustig tijdens een parcourtje.
Maar op wedstrijd kan ik haar amper houden...
Ze vind het springen heel leuk, maar gaat er veel te hard op af.
Vooral bij een lange afstand voor de hindernis.
Hebben jullie tips of oefeningen dat ik haar bij me kan houden op wedstrijd? :o

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:54

vandaag eindelijk weer eens springles gehad, heerlijk,...
kon veel dingen hier uit het topic oefenen.
balkjes gegaloppeerd a la Marcel, daarna in-uitjes (hij werd eerst helemaal heet op de balkjes en in-uitjes, maar later gelukkig wel rustiger, maar we doen dit ook veel te weinig en hij is enthousiast) en lijntje 4 galopsprongen en dubbelsprongetje,.. niet hoog, alleen dubbel later iets hoger, heerlijk gesprongen. Leuk dit soort oefeningen,.. Was de 1e keer bij deze instructrice,.. goed bevallen,..
Alleen het sluiten is zo moeilijk, hij vindt dat echt supermoeilijk, af en toe als ie zelf ziet dat het niet helemaal past, maakt ie volgens haar een drafpas ertussen omdat ie het moeilijker vindt oim zich te sluiten, dus flink dressuren :-)

Alleen vraagje: de in- uitjes, je komt in draf in, nou vroeg ik de afstanden en zei ze 1e op ca. 2.90, daarna 3.25. Maar ligt die drafbalk dan op 2.90 of het 1e in-uitje?
Want ik dacht dat een drafbalk op 2.20 ongeveer lag maar dat zal ik wel helemaal mis hebben,..
Laatst bijgewerkt door Qizz op 20-03-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:55

sanneXjessy schreef:
Ik heb ook een vraag :o

Als ik thuis of in de les gewoon spring is E-mijn pony (1.51 m) best wel rustig tijdens een parcourtje.
Maar op wedstrijd kan ik haar amper houden...
Ze vind het springen heel leuk, maar gaat er veel te hard op af.
Vooral bij een lange afstand voor de hindernis.
Hebben jullie tips of oefeningen dat ik haar bij me kan houden op wedstrijd? :o

Als hij dat thuis niet doet, dan moet je oefenparcoursen gaan rijden.
Iedere keer als je denkt dat je de controle kwijtraakt, maak je een volte of zet je je paard stil.
Thuis ook blijven werken aan de controle, regelmatig halthouden na de hindernis of op een lijntje, of een overgang naar draf maken.
Zorg dat je steeds, na het opvangen je hand weer kunt ontspannen en met een lichte contact naar de volgende hindernis kunt rijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:58

Juventus schreef:
vandaag eindelijk weer eens springles gehad, heerlijk,...
kon veel dingen hier uit het topic oefenen.
balkjes gegaloppeerd a la Marcel, daarna in-uitjes en lijntje 4 galopsprongen en dubbelsprongetje,.. niet hoog, alleen dubbel later iets hoger, heerlijk gesprongen. Leuk dit soort oefeningen,.. Was de 1e keer bij deze instructrice,.. goed bevallen,..

Alleen vraagje: de in- uitjes, je komt in draf in, nou vroeg ik de afstanden en zei ze 1e op ca. 2.90, daarna 3.25. Maar ligt die drafbalk dan op 2.90 of het 1e in-uitje?
Want ik dacht dat een drafbalk op 2.20 ongeveer lag maar dat zal ik wel helemaal mis hebben,..

alle in-uitjes moeten op dezelfde afstand staan. Ik zet ze meestal op 3 meter, omdat mijn balken 3m zijn en dat is makkelijk neer zetten. Ik leg dus gewoon een balk dwars tussen de sprongen om de afstand goed te zetten.
Een drafbalk ervoor leg ik meestal op 2.5m.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:00

ah goeie tip,.. :-) dat is makkelijk uitmeten inderdaad.
Dankje!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:00

Falona schreef:
MarcelDufour schreef:
@Falona

Na lang speuren een filmpje van mijn *ahum* springkwaliteiten gevonden. Het enige filmateriaal van mij te paard dat bestaat. En het was nou niet bepaald mijn beste wedstrijd :+ Het filmpje is 6 jaar gelden gemaakt, maar volgens mijn man is het wel nog steeds representatief voor mijn springkunsten. Inclusief de finale _-:(

Het paard onder mijn kont had ik net 15 minuten van tevoren voor het eerst gezien en was nou niet bepaald mijn type springpaard. Ik heb er ook niet meer mee gereden dan wat je op de filmpjes ziet. In combinatie met hindernissen van 100cm kan het dan wel eens lastig worden zoals je ziet. Dit is dus niet mijn eigen paard.

http://www.youtube.com/user/Falona79#p/ ... Ygw7XCebxc

Ik kan je filmpje niet zien, er staat dat je hem verwijderd hebt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:01

Juventus schreef:
ah goeie tip,.. :-) dat is makkelijk uitmeten inderdaad.
Dankje!

moet je wel zeker weten dat ze 3 m zijn :D