[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:24

gwenniieee schreef:
Het is idd zo dat je je paard moet aanvoelen.
Het ene paard is lichter in de mond dan de ander en dan heb ik het nog niet over hoe makkelijk of moeilijk je hem naar beneden kan krijgen.
Het lukt vanzelf wel.

fijn dat je dat zo zegt want het is echt zo, want mijn haffie liep ook helemaal uitelkaar
nu nog niet helemaal naar beneden, maar wel mooier na 3 kwart jaar trainen trainen en nog eens trainen

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:36

je moet ook niet verwachten dat het lukt in 10 minuten ik heb wel eens wara bij een mange paard 1,5 jaar over gadaan maar als het dan lukt dan ben zo blij en dat gevoel wat je dan berijkt hebt is zo mooi dat vergeet je nooit meer dus gedult is een schone zaak

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:56

jaaa mijn paard vind het nog heel moeilijk maar ik heb er in totaal drie maanden over gedaan todat die het eindelijk deed en het begreeep en toen was ik zo blij datr ik hem zo erg heb verwend en beloond en nu lukt het redelijk maar ik heb een paar weken niet gereden vanwege koliek en nu is die het weer verleert nu doet die het niet meer iemand tips ?? Haha!

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:44

meisjes die ik ken, zitten vaak op hyves, en maken dan foto s van hun met hun pony en hebben hem dan "aan de teugel"
maar eigenlijk trekken ze dan gewoon de teugen zo ver naar onder dat het dier geen keus heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:48

Loenalover15 schreef:
jaaa mijn paard vind het nog heel moeilijk maar ik heb er in totaal drie maanden over gedaan todat die het eindelijk deed en het begreeep en toen was ik zo blij datr ik hem zo erg heb verwend en beloond en nu lukt het redelijk maar ik heb een paar weken niet gereden vanwege koliek en nu is die het weer verleert nu doet die het niet meer iemand tips ?? Haha!

Het paard verleert het niet hoor Lachen

Paarden kunnen dat van nature.... zal de ruiter zijn die het verleert dan denk ik Lachen
Als je er zolang over doet, doe je stomweg iets niet goed. Heel simpel.

Gewoon van achter naar voren rijden, goed zitten, teugels netjes op maat, en alleen het gewicht van de teugel in je handen.... dan komt-ie zo.

superwoman

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:13

masculin2 schreef:
Bloed,zweet en tranen MAAR VOORAL GEDULD!! sommige paarden zijn verkeerd gereden en dan zal de ruiter van goede huizen moeten komen en echt goed op gevoel moeten kunnen rijden om tot een oplossing te kunnen komen.

huh, wat voor paarden rij je dan, als het bloed zweet en tranen kost?

Als een paard lang verkeerd is gereden moet je vaak eerst weer beginnen met het paard aan je been zetten. Echter bloed,zweet en tranen...snap ik niet Verward (of je instructeur slaat je in elkaar wanneer je het verkeerd doet Tong uitsteken )

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:30

het lukt me nog steeds niet :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:32

Dan doe je iets neit goed.

Neem les.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:01

Owja...
Ik heb nog een vraagje Lachen
Als ik aan het draven ben... Dan moet ik het paardje zo wat elke pas aandrijven anders draaft hij te sloom... Dat hoort lijkt me niet echt zo...

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:03

@mireya dat was vroeger zo maar nu niet meer, je moet hem als hij niet op je been reageert met het zweepje een tikje geven op de voorhand of achterhand, dat ligt er maar aan. ( Heeft mijn instructrice mij laatst helemaal uitgelegd:P)

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:13

Eeeehm... Dan kan ik hem bijna elke minuut slaan Boos!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:16

Als het een manege paardje is dan word het moeilijk.. mag je niet met sporen rijden?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:17

Ik vind dat je helemaal niks met een zweepje moet doen om dat probleem te verhelpen. Lekker alle middelen weglaten en eens goed overgangen rijden en in die overgangen naar voren en weer terug. Bij geen reactie een flinke schop vooruit en paar passen flink naar voren dan op de zit weer netjes terug. Ook zo in galop goed naar voren houden anders eens een stuk overdreven naar voren en dan weer terug, even goed wakker maken. Goed reageren aan heb been kan ook zonder sporen (die daar ook helemaal niet voor zijn) en zonder zweep. Ik rijd ook regelmatig zonder hulpmiddelen en dat vind ik heerlijk om daarmee eens flink aan de slag te gaan. Krijg soms amper reactie, draaf sufjes door de bak en de galop is eigenlijk helemaal geen sprong en dus geen galop. Hoppa been erbij en een stuk overdreven naar voren en weer rustig terug. Hoop dat je er wat aan hebt met de zweep bereik je niks want mijn merrie gaat dan alleen maar goed lopen omdat ze niet een tik wil ontvangen, das mijn mening op de vorige reactie en wat tips voor jou Mireya.. hoop dat je er wat aan hebt Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:19

Ja bedankt Lachen
Ik rij ook niet met sporen en voor de zweep ben ik ook niet zo...
Ik rij er wel mee maar dat is voor het springen want hij laat zijn voor beentjes nog wel eens hangen en als ik dan een klein beetje op zijn schouder drukt werkt dat Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:14

tikje geven is imo niet verkeerd als je eerder met je been heb aangegeven wat je bedoeld. Een schop met je benen kan ook zorgen voor storing door het bewegen. Let er iig GOED op dat je bij het aandrijven je handen ontspant en misschien iets naar voren kunt brengen, zodat je niet onbedoeld de teugels/handen naar je toe trekt. En verder je been stil houden. Ook veel tempo-wisselingen maken!
Als je dat niet doet, is het logisch dat het saai wordt en hij niet meer op jouw let.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:29

Toch ben ik van mening dat het paard dan voor de zweep gaat lopen..niet dat ik tegen met zweep rijden ben hoor. Mijn merrie weet dondersgoed wanneer de zweep weggelegd wordt en luistert dan slechter. Bij het oefenen mag er best een storing voorkomen, geen reactie? Hoppa eens flink naar voren rijden en weer rustig terug na dit 1x te hebben gedaan heb je geen schop meer nodig en zijn er dus ook geen storingen meer. Met de rest van het stukje ben ik het eens..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:41

Die storing kan soms betekenen dat je het paard tegen werkt. Dan is het het erg verwarrend voor het paard om de juiste conclusie te trekken van de bedoeling van de ruiter.

Een paard wat reageerd op de zweep zoals jouw paard is in veel gevallen 'verpest' (dus niet álle gevallen!). Bij goed gebruik van de zweep, dus heel weinig!, zal het paard de link niet leggen om harder te gaan lopen als de zweep er bij is. De zweep zou als aanwijsstokje moeten dienen,niet als dwangmiddel.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:53

Ik geef liever benen dan dat ik een zweep erbij heb en moet gebruiken als aanwijsstokje al helemaal niet. Ik snap ook niet wat dan goed gebruik van een zweep moet zijn buiten het voorwaarts rijden..voor veel paarden is alleen al het rijden met zweep automatisch een middel om harder te gaan lopen omdat de zweep verkeerd wordt gebruikt. Ik heb mijn paard er nooit mee geslagen toch loopt ze automatisch heel snel en gehaast heb dus niet graag de zweep erbij en heb de zweep nergens voor nodig omdat ze prima aan het been loopt. En nee mijn paard is alles behalve verpest ! En nu hebben we het over de storing die wordt veroorzaakt na het geven van een schop bij geen reactie. Als die storing er voor zorgt dat het paard goed voorwaarts loopt en daarna geen harde schop meer nodig heeft is dat prima en is het aan de hulpen. Bij mijn merrie heb ik dan trouwens geen storing maar ik zie dan verschil een stuk flink wegdraven en weer terugnemen, wakker schudden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:45

Joceline schreef:
Ik snap ook niet wat dan goed gebruik van een zweep moet zijn buiten het voorwaarts rijden..

tja..... Rolleyes
Een zweepje kun je ook gebruiken omdat je wil dat het paard z'n achterbenen meer activeerd. Of wanneer je paard niet goed op je been reageerd als je zijwaards wil. Als het paard dan vooruit schiet, is dat niet fijn Tong uitsteken Juiste dosering van de 'tik' en de timing zijn erg belangrijk.
Ik vind dat iedereen die een zweep gebruikt, ook ooit zichzelf een tik moet hebben gegeven. Het komt namelijk behoorlijk hard aan en dan kan je beter doseren Vork
Op een manege (veel, niet alle) zijn ze erg makkelijk met een zweep en ook met het paard stout te noemen. In veel gevallen doet de ruiter nog van alles fout en is het logisch dat het paard of de pony niet doet wat de ruiter wil. Zonde is dat Ja

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:09

Tja met elk woord wat je zei ben ik het eens, maar als mireya's paard niet goed aan het been is is mijn tip niet naar de zweep te grijpen zoals eerder door iemand anders werd aangeraden

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:17

Nope. Tong uitsteken
Maar ik ga het morgen proberen Lachen Overgangen rijden Lachen

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:22

mensne zeggen tegen mij datn ik met een zwarder bit moet gaan rijden klopt dit of niet ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:27

Loenalover15 schreef:
mensne zeggen tegen mij datn ik met een zwarder bit moet gaan rijden klopt dit of niet ??

met als doel?
Ik zou niet weten waarom... Verward

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:39

superwoman schreef:
Loenalover15 schreef:

met als doel?
Ik zou niet weten waarom... Verward

Wilde ik net gaan typen! Ik hoop niet dat de reden is om zo een paard nageeflijk te rijden..

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:19

Misschien de domste vraag van de wereld maar ik stel hem toch.
Ik heb wat aan mijn nek waardoor mijn nek en schouders heel gespannen zijn. Kan het komen dat ik daardoor niet goed zit en het paard zich daardoor niet onstspant of zoek ik nou te ver weg?