[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:00

Als je paard niet kan ontspannen kan je rijden wat je wil, maar je zal het nooit goed gaan krijgen.
Als ze kan ontspannen kan je veel zijgangen gaan rijden. Zijgangen rijden zorgen ook weer voor ontspanning.
Voorwaarts oplossen heeft geen zin. Dat ze al niet in stap op je been reageert geeft aan dat het voor dit paard één grote onduidelijke chaos is geworden als je het mij vraagt.
Ik zou een goede instructeur zoeken en dan kijken of je haar in stap kan ontspannen, vervolgens nagefelijk kan krijgen in de goede lengtebuiging en daarbij weer meer op de zit kan gaan rijden, vervolgens komt ze ook weer meer aan het been. Daarna komt de rest pas weer eens aan de beurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:24

Rena100 schreef:
Wat ik me dan afvraag. Als ik op mijn paard zit en mijn handen stil, maar dan ook echt stil heb, niks doe met mijn handen dan een licht contact houden, haar probeer in mijn hand te laten lopen door voldoende voorwaartse drang te creëren, waarom loopt mijn paard dan sterren te kijken? Ik krijg het niet voor elkaar om met een rustige hand dat licht contact heeft mijn paard nageeflijk te rijden. Ik moet echt wat sterker inkomen, om vervolgens wel te ontspannen, maar dan nog blijft ze niet constant lopen. Het is heel hard werken en ik snap niet waarom. Het moet zoveel makkelijker kunnen, maar waarom lukt mij dat dan niet?

Je doet teveel. Ik geef echt een minimum aan hulpen, en de hulpen die ik geef ook nog zo klein als mogelijk. Als ik een voorwaartse reactie sorteer door mijn zit naar voren toe te openen, geef ik niet ook nog been. Dat is dan al teveel, en alles wat teveel is, zorgt voor spanning, en gaat ten koste van de nageeflijkheid. Het probleem is dat je heel hard werkt. Je moet terug, terug naar het niets doen. Naar gewoon zitten, voelen. Voel of je in balans bent, voel of je los bent, of je stabiel bent, of je met minimale vormspanning kan blijven zitten, zonder voor je gevoel iets te doen. Gewoon zitten, rechtop, benen laten hangen, lang en los, geen been geven. Dan open je je zit, voor je gevoel duw je je paard met je zitknobbels naar voren, en je hand staat toe; geen centimeters, millimeters. Dat is alles. Je corrigeert alleen als je paard tegen je been inkomt, of tegen je hand. Paard zakt te diep, vlucht weg voor je hand, dan geef je been, en ontspant, zachte billen, zachte bovenbenen, zodat de energie door je heen kan, naar voren kan. Jij moet alleen contact maken, geen druk, je moet het paard met je been naar je hand toe rijden.
Je paard moet vanuit de schoft de rug loslaten, en vanuit die opwaartse boog de onderkaak tegen het bit aanleggen. Dan bied je heel iets weerstand, een klein friemeltje is zat, waarmee je zegt: dit is goed, daar blijven alsjeblieft. Paard wordt zacht en smakelijk (nageven): jij geeft na. Millimeters is genoeg, open je hand iets, meer niet. Heel veel mensen doen teveel. Drukken dat binnenbeen erin, geven elke pas been, is allemaal niet nodig. Binnenbeen lang laten, los, ontspannen, geen druk. Alleen been geven (of je zit openen) als je ook echt wilt verruimen of versnellen. Verruimen kun je ook heel subtiel doen door je kuit eraan te houden, en met je billen iets mee te lopen, en je buikspieren aan te spannen, altijd toestaan met de hand als je dat wilt. Nooit meer doen dan strikt noodzakelijk.
Sommige paarden geven pas een voorwaartse reactie als je je zit opent, of toestaat met je hand. Wat ook nog een probleem kan zijn bij een hoger opgeleid paard is dat jij meer gewicht hebt op een kant als de andere. Of met je zit je paard opzij duwt, niet voldoende naar voren gericht of juist teveel. Stuur met je navel, je navel bepaalt de richting. Wees je bewust van wat jouw lichaam doet. En ontspan je kaken, veel mensen rijden met gespannen kaak, wat zorgt voor veel onbewuste spanning in je lichaam. Daardoor geef je signalen waarvan je jezelf niet bewust bent.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:37

Heel bijzonder dat je het hebt over mijn kaken, dat doe ik inderdaad. Dinsdag bij mijn manueel therapeut geweest en die zei het ook. Ik doe te veel...en vind het zo moeilijk om dit NIET te doen.

Ik heb een hele fijne instructrice, alleen ik merk aan mezelf dat het gewoon niet lukt. Ook al zijn er echt dagen dat het super gaat. Ik ga morgen wat tips proberen! Ontspan, ontspan en ontspan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:41

Dat is ook wat het zo verschrikkelijk moeilijk maakt. Rijden is vooral een heleboel niet doen, en mensen zijn controlefreaks, en wij willen vooral dóen, en regelen. Loslaten, iets overlaten..... dat is de moeilijkheid vaak. En dat loslaten dan ook nog gecoördineerd doen. Goed dat je bij een manueel therapeut komt, dat zouden veel meer ruiters moeten doen.

korengevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:08

Citaat:
Helaas is nageeflijk rijden niet met trucjes te bereiken. Nageeflijk wordt een paard alleen als de ruiter helemaal correct erop zit. Van jouw beschrijving heb ik het vermoeden dat je paard niet in zijn lichaam nageeflijk loopt, maar alleen zijn hals buigt en dus in een valse krul loopt.
Daaraan wil ik nog even toevoegen dat als je korte kneepjes geeft afwisselend in beide teugels, je het paard vreselijk in de mond zaagt. Dat heen en weer getrek van het bit doet je paard pijn, dus ik gok dat hij daarom zijn hoofd naar beneden doet: om die pijn te ontwijken.

Helemaal mee eens!

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:22

wat mij is opgevallen is dat als je een paard met net iets te lange teugels rijd is het dier veel ontspannender en dan komt hij vanzelf door. bij een vriendin van werkt dat echt heel goed, ook de band tussen haar en haar pony is er veel beter van geworden en de pony vind het rijden nu vele malen leuker.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:12

Heyy
Ik heb een beetje een probleem. Als ik vraag dan kan ik mn buitenhand niet stil houden waardoor ik dus ga zagen. Het zagen gaat niet echt als zagen maar ik beweeg mn hand meer op de manier als ik ga staan bij het lichtrijden gaat mn buitenhand mee omhoog en mn binnenhand blijft beneden. In de stap in galop gaat het wel goed. Heeft iemand misschien tips?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:12

Hallo,
Mag ik hier een vraag neerleggen, sinds ik weer spring met mijn paard is hij veel soepeler in zijn lijf. Achterhand komt makkelijk onder het lichaam en hij volgt mijn hand netjes. Voelt fijn in de hand is niet te zwaar. Voelt zijn schoft ook omhoog komen.
Nu train ik hem om de dag en spring ik 1 a 2 weken in de week met hem. Tijdens rijden loopt hij fijn. Maar met uitstappen en ik geef hem een lange teugel. Gooit hij zijn hoofd in de lucht en rekt hij zijn hals uit omhoog, neusje ook helemaal omhoog.

Kan dit aan de spieren liggen? Dat hij dit niet gewend is of moet ik verder zoeken. Iemand die dit ook al eens heeft gezien?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:40

Ash: het zou best kunnen dat je paard zijn rugspieren wat gevoeliger zijn. Denk zelf maar als je zelf een zwaardere work out doet krijg je ook spierpijn. Misschien probeert hij het op die manier wat te ontlichten (rug hol maken). Ik heb geen idee hoor, ik roep maar wat het eerste in mij op komt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:22

Ik ga hier ook maar weer eens om extra tips vragen.

Wat korte informatie:
Ik rij een 5-jarige Friese ruin. Ik rij hem al anderhalf jaar regelmatig in de bak, maar sinds november heb ik een poging gedaan hem dressuurmatig wat meer op te pakken, en wat vaker te rijden. Ik weet dat hij moeite heeft met balans en kracht. Daar zijn we ook hard mee aan het oefenen. Nu is het alleen zo, dat hij al maanden op hetzelfde punt blijft hangen heb ik het idee.

Hij ontspant, momenten maar komt ook heel vaak weer met zijn hoofd omhoog, of soms gòòit hij zijn hoofd zelfs weer omhoog. Soms loopt hij echt even heel fijn, maar dat houdt hij nog geen halve minuut vol en het hoofd gaat weer omhoog.

Ik heb les, en wat ik zelf probeer te doen:
Contact houden, handen stil houden en mijn handen openen als hij nageeft.
Steun bieden met mijn benen, ik hou hem continue tussen mijn benen.
Ik probeer hem echt van achter naar voor te rijden door hem actief te houden, overgangen te rijden etc.

Daarom snap ik ook niet dat hij niet ontspannen wil lopen. Ik weet van mezelf dat ik geen sterruiter ben en ik heb vaak ook moeite met mijn houding en balans. Hier ben ik overigens aan het werken. Maar dit zou voor hem eigenlijk geen reden moeten zijn om niet te ontspannen, aangezien ik hem niet structureel in de weg zit.

Overigens:
- zadel is voor hem op maat gemaakt
- vrijdag a.s. gaat hij voor het eerst naar de tandarts

Heeft iemand nog tips?

Sommige momenten loopt hij zo:
Afbeelding

Maar meestal loopt hij zo:
Afbeelding

Nogmaals, ik heb les en tijdens de lessen gaat het ook wel iets beter maar nog altijd niet geweldig.
Ik verwacht echt niet van hem dat hij van de een op de andere dag de sterren van de hemel loopt, maar ik hoopte gewoon dat hij nu ongeveer wel een beetje ontspannen door de baan kon.. := Het maakt me onzeker en laat me twijfelen aan alles.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:43

Iemand? :\

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:56

op de eerste foto loopt ie idd mooi ontspannen. Op de tweede foto drukt ie z'n rug weg.
Ik zou je helaas geen tips kunnen geven, vind dat je op de foto's vriendelijk rijdt, met een vriendelijke hand. Het enige dat ik kan bedenken is dat ie misschien last heeft van zijn rug?!
En volgens mij zijn friezen sowieso wat lastiger nageefelijk te rijden...

Sorry, echte tips heb ik niet voor je!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:01

@Martine_R Wat ik bij mijn pony meestal doe, als ze dit doet is mijn buitenteugel goed op contact blijven rijden en de binnenteugel ontspannen. Dit steeds blijven doen tot dat ze aan je buitenteugel komt. Hierna kan je met je binnenteugel weer gaan vragen ontspannen en van daaruit zakt ze eigenlijk altijd weer. Ik weet niet of je er iets aan hebt. :)

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:14

Een kennis van mij zegt dat je kneepjes moet geven aan de buitenteugel om je paard aan de teugel te rijden. Klopt dit?
Want hier lees ik dan weer dat je niets met je handen moet doen dus ik snap het niet meer :? :? :?

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:44

marissa160 schreef:
[ Afbeelding ]

kijk ik dacht bij me zelf eerst dat me paard goed aan de teugel liep maar wat bleek mijn vriendin zei dat mijn paard behoorlijk achter de loodlijn loopt...
ten eerste wat is de loodlijn?
ten tweede wat moet ik doen om me paard wel op de goeie manier aan de teugel te laten lopen?

-O- je paard loopt echt heel erg hard achter de teugel... achterhand komt ook niet mee.
de loodlijn is de lijn loodrecht op de grond, je paard zou, als hij goed aan de teugel loopt, met zijn hoofd deze loodlijn moeten volgen.
stap je paard eerst goed los, geef hem de volle teugel. Doe dit op beide handen.
Daarna kan je (ook op beide handen) een beetje stelling vragen d.m.v. je zit en je binnenteugel op te heffen. Je merkt normaal dat het bij je paard aan één kant moeilijker gaat. (Natuurlijke scheefheid, jij schrijft ook met je linker- of rechterhand, poetst je tanden met linker- of rechterhand... dit is bij je paard ook zo. Je kan hem hierbij 'helpen' d.m.v. rechtrichten.) Oefen deze kant dan ook eens zo goed. Hierna kan je lichtjes met je teugels beginnen spelen. HIERBIJ BEDOEL IK DUS NIET "ZAGEN". Geef heel lichte kneepjes links en rechts, wanneer je paard zijn hoofd gaat meedoen met de beweging trek je te hard. Dus je speelt met je teugels, geef tegelijk ook benen. Niet voortdurend want dan reageert je paard er niet meer op. Het benen geven zorgt ervoor dat je paard zijn achterhand onder de massa plaatst. Wanneer je paard mooi op de loodlijn zit (dit hoeft niet lang te zijn, zeker niet in het begin, 1 seconde is zelfs al genoeg), stop je meteen met het spelen en beloon je je paard. Dit kan je een aantal keer herhalen, maar doe dit in het begin niet te vaak, want dit is heel vermoeiend voor je paard. De volgende keer doe je dit weer, normaal begrijpt je paard dit al een beetje en houdt hij vanzelf zijn hoofd al een beetje langer op z'n plaats. Wanneer ie weer naar boven wil, geef je benen. Hier gaan de meeste paarden vanzelf al terug van zakken. Laat je teugels zo veel mogelijk met rust!!
Dit bouw je dan op, en normaal gaat je paard vanzelf merken dat het handiger lopen is zo en dit altijd doen wanneer hij ruitergewicht moet dragen.

Ik wil nog wel even zeggen dat wat jij nu hier op die foto laat zien heel slecht is voor je paard. Hij kan hier erg veel pijn van krijgen! Hij loopt ook totaal niet ontspannen, en ontspanning is net de bedoeling van het hele 'aan de teugel'.

Stuur mij maar een pb wanneer je nog vragen hebt.

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:50

hoi , ik meld me even , ik heb niet echt iets gelezen uit dit topic, dus sorry als dit al meerdere keren is gevraagd. :o
als ik mijn paard aan de teugel rijd , gaat hij heel erg hangen in mijn armen , ik krijg gewoon heel veel last van mijn armen tijdens het rijden en dat is gewoon niet te doen .. dus heeft iemand tips om hem wel aan de teugel te krijgen maar hem niet in mijn armen te laten hangen?
alvast bedankt ! :D

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:55

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:50

thunderbuddy schreef:
hoi , ik meld me even , ik heb niet echt iets gelezen uit dit topic, dus sorry als dit al meerdere keren is gevraagd. :o
als ik mijn paard aan de teugel rijd , gaat hij heel erg hangen in mijn armen , ik krijg gewoon heel veel last van mijn armen tijdens het rijden en dat is gewoon niet te doen .. dus heeft iemand tips om hem wel aan de teugel te krijgen maar hem niet in mijn armen te laten hangen?

Hoe is het met je tempo? Als een paard hangt, is hij vaak niet actief genoeg met het achterbeen. Door dit meer te activeren zou die ook losser en zachter moeten worden van voren.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:20

@ninietje_x Heeft kneepjes geven aan de teugels niet gewoon hetzelfde effect als zagen en zakt hij dus om het bit te ontwijken? Voor zover ik weet is dat namelijk niet nodig en hoort een paard mits hij goed gereden wordt en met goed contact aan de teugels vanzelf te zakken en zijn hier dus geen kneepjes voor nodig. Met kneepjes geven, geef je hem eigenlijk juist steeds een klein beetje druk aan het bit, terwijl je, je handen juist stil hoort te houden en een constante teugeldruk moet hebben. Ik ben geen expert in rijden, maar zo heb ik het begrepen.

@thunderbuddy het paard dat ik rij doet dit ook soms, mijn instructrice zegt dan altijd dat ik mijn handen even naar voren moet gooien, zodat hij geen steun meer heeft. Hij schrikt dan misschien eventjes, maar loopt vervolgens weer op eigen benen. Meestal zoeken ze je daarna vanzelf weer op. Ook helpt meer been geven vaak, maar als ze echt heel erg gaan hangen doe ik het andere meestal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:38

Het "kneepjes" geven in/aan de teugels is gewoon een trucje, en zal nooit echte aanleuning opleveren.
Dat dit nog wordt aangeraden is toch wel iets uit de nitwit-middeleeuwen. Het is niets anders dan je paard "dwaingen" die kop in een bepaalde houding te verbuigen.
dat is niet de bedoeling van dressuur.
Ik heb eens iemand gekend die haar paard had geleerd (na een paar fikse zaagbewegingen) op het commando "KOP!" acuut in te buigen.
dan ben je toch wel aardig de weg kwijt waar het eerlijk en vooral goed en kundig paard rijden betreft, lijkt mij.
Ik schrok me rot toen ik dat eens aan iemand anders vertelde en die gewoon zei: Ja maar dat doe ik ook (weliswaar ander aangeleerd commando). Die zag daar dus kennelijk ook niets ongewoons aan.

het kneepjes en zagen verhaal is gewoon hetzelfde: het brengt een paard nooit tot die ontspannen aanleuning die je hebben wil.
Wat dan wel?
geduld, voorwaarts rijden en steeds door een even ophoudende hand vragen of het paard er al aan toe is om toe te geven . Vragen, niet dwingen.
Met genoeg geduld hoef je het niet eens te vragen, maar bieden de paarden het zelf aan (dat moet je dan wel opmerken, natuurlijk, het is vaak maar heel eventjes).
Rest mij te zeggen dat ik er ee enorme hekel aan heb als mensen vragen "hoe krijg ik 'm aan de teugel" (want dat betekent 9 van de 10 keer: "in de krul" of "afgebogen"), terwijl dat een gevolg van goed paardrijden zou moeten zijn en niet een streven naar.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:51

Yamcha schreef:
Rena100 schreef:
Wat ik me dan afvraag. Als ik op mijn paard zit en mijn handen stil, maar dan ook echt stil heb, niks doe met mijn handen dan een licht contact houden, haar probeer in mijn hand te laten lopen door voldoende voorwaartse drang te creëren, waarom loopt mijn paard dan sterren te kijken? Ik krijg het niet voor elkaar om met een rustige hand dat licht contact heeft mijn paard nageeflijk te rijden. Ik moet echt wat sterker inkomen, om vervolgens wel te ontspannen, maar dan nog blijft ze niet constant lopen. Het is heel hard werken en ik snap niet waarom. Het moet zoveel makkelijker kunnen, maar waarom lukt mij dat dan niet?

Je doet teveel. Ik geef echt een minimum aan hulpen, en de hulpen die ik geef ook nog zo klein als mogelijk. Als ik een voorwaartse reactie sorteer door mijn zit naar voren toe te openen, geef ik niet ook nog been. Dat is dan al teveel, en alles wat teveel is, zorgt voor spanning, en gaat ten koste van de nageeflijkheid. Het probleem is dat je heel hard werkt. Je moet terug, terug naar het niets doen. Naar gewoon zitten, voelen. Voel of je in balans bent, voel of je los bent, of je stabiel bent, of je met minimale vormspanning kan blijven zitten, zonder voor je gevoel iets te doen. Gewoon zitten, rechtop, benen laten hangen, lang en los, geen been geven. Dan open je je zit, voor je gevoel duw je je paard met je zitknobbels naar voren, en je hand staat toe; geen centimeters, millimeters. Dat is alles. Je corrigeert alleen als je paard tegen je been inkomt, of tegen je hand. Paard zakt te diep, vlucht weg voor je hand, dan geef je been, en ontspant, zachte billen, zachte bovenbenen, zodat de energie door je heen kan, naar voren kan. Jij moet alleen contact maken, geen druk, je moet het paard met je been naar je hand toe rijden.
Je paard moet vanuit de schoft de rug loslaten, en vanuit die opwaartse boog de onderkaak tegen het bit aanleggen. Dan bied je heel iets weerstand, een klein friemeltje is zat, waarmee je zegt: dit is goed, daar blijven alsjeblieft. Paard wordt zacht en smakelijk (nageven): jij geeft na. Millimeters is genoeg, open je hand iets, meer niet. Heel veel mensen doen teveel. Drukken dat binnenbeen erin, geven elke pas been, is allemaal niet nodig. Binnenbeen lang laten, los, ontspannen, geen druk. Alleen been geven (of je zit openen) als je ook echt wilt verruimen of versnellen. Verruimen kun je ook heel subtiel doen door je kuit eraan te houden, en met je billen iets mee te lopen, en je buikspieren aan te spannen, altijd toestaan met de hand als je dat wilt. Nooit meer doen dan strikt noodzakelijk.
Sommige paarden geven pas een voorwaartse reactie als je je zit opent, of toestaat met je hand. Wat ook nog een probleem kan zijn bij een hoger opgeleid paard is dat jij meer gewicht hebt op een kant als de andere. Of met je zit je paard opzij duwt, niet voldoende naar voren gericht of juist teveel. Stuur met je navel, je navel bepaalt de richting. Wees je bewust van wat jouw lichaam doet. En ontspan je kaken, veel mensen rijden met gespannen kaak, wat zorgt voor veel onbewuste spanning in je lichaam. Daardoor geef je signalen waarvan je jezelf niet bewust bent.

Mooi, ook even een eye opener voor mij weer ! Dank je.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:07

Terpentijn, zou jij of iemand anders met ongeveer dezelfde visie en kennis mij wat tips willen geven op bovenstaande post?

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:49

terpentijn schreef:
Het "kneepjes" geven in/aan de teugels is gewoon een trucje, en zal nooit echte aanleuning opleveren.
Dat dit nog wordt aangeraden is toch wel iets uit de nitwit-middeleeuwen. Het is niets anders dan je paard "dwaingen" die kop in een bepaalde houding te verbuigen.
dat is niet de bedoeling van dressuur.
Ik heb eens iemand gekend die haar paard had geleerd (na een paar fikse zaagbewegingen) op het commando "KOP!" acuut in te buigen.
dan ben je toch wel aardig de weg kwijt waar het eerlijk en vooral goed en kundig paard rijden betreft, lijkt mij.
Ik schrok me rot toen ik dat eens aan iemand anders vertelde en die gewoon zei: Ja maar dat doe ik ook (weliswaar ander aangeleerd commando). Die zag daar dus kennelijk ook niets ongewoons aan.

het kneepjes en zagen verhaal is gewoon hetzelfde: het brengt een paard nooit tot die ontspannen aanleuning die je hebben wil.
Wat dan wel?
geduld, voorwaarts rijden en steeds door een even ophoudende hand vragen of het paard er al aan toe is om toe te geven . Vragen, niet dwingen.
Met genoeg geduld hoef je het niet eens te vragen, maar bieden de paarden het zelf aan (dat moet je dan wel opmerken, natuurlijk, het is vaak maar heel eventjes).
Rest mij te zeggen dat ik er ee enorme hekel aan heb als mensen vragen "hoe krijg ik 'm aan de teugel" (want dat betekent 9 van de 10 keer: "in de krul" of "afgebogen"), terwijl dat een gevolg van goed paardrijden zou moeten zijn en niet een streven naar.

amenn! _/-\o_

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:49

Rena100 schreef:
thunderbuddy schreef:

Hoe is het met je tempo? Als een paard hangt, is hij vaak niet actief genoeg met het achterbeen. Door dit meer te activeren zou die ook losser en zachter moeten worden van voren.

Hij loopt een lekkere voorwaartse draf

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:51

_xrose schreef:
@ninietje_x Heeft kneepjes geven aan de teugels niet gewoon hetzelfde effect als zagen en zakt hij dus om het bit te ontwijken? Voor zover ik weet is dat namelijk niet nodig en hoort een paard mits hij goed gereden wordt en met goed contact aan de teugels vanzelf te zakken en zijn hier dus geen kneepjes voor nodig. Met kneepjes geven, geef je hem eigenlijk juist steeds een klein beetje druk aan het bit, terwijl je, je handen juist stil hoort te houden en een constante teugeldruk moet hebben. Ik ben geen expert in rijden, maar zo heb ik het begrepen.

@thunderbuddy het paard dat ik rij doet dit ook soms, mijn instructrice zegt dan altijd dat ik mijn handen even naar voren moet gooien, zodat hij geen steun meer heeft. Hij schrikt dan misschien eventjes, maar loopt vervolgens weer op eigen benen. Meestal zoeken ze je daarna vanzelf weer op. Ook helpt meer been geven vaak, maar als ze echt heel erg gaan hangen doe ik het andere meestal.

Bedankt ik ga het proberen