ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

niek_aaron

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:51

ga dit topic ook volgen, krijg binnenkort een western bereden paardje....4 maanden onder t zadel als t hier komt.....

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:56

@moonprayer: dat is nogal wat zeg.. pff.. ik snap best dat je je vertrouwen kwijt bent in Bo. Wat doe je zoal met Bo. Heb je het idee dat je zijn vertrouwen al hebt gewonnen of nog niet? Heeft hij een hecht maatje aan een ander paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:19

flint is nu 5 maanden onder het zadel doet het heel goed
alleen de rechterhand blijft een probleem (crost als een halve gek in de hoek & gooit dan alles dicht) meisje dat er mee rijd vind het dus echt niet veilig om met hem op die hand te oefenen dus voorlopig kruip ik er altijd een 10 minuutjes op om die kant te oefenen (geloof mij, mij heeft hij er ook al proberen af te gooien op die manier)
voor de rest gaat dus links alles super, voltes (grote en kleine) rustige galopjes, gebroken lijn, geen probleem
zelfs heeft de verzorgster er vandaag voor de eerste keer (oke niet voor flint want ik had het een paar maand eerder al gedaan) op hem gezeten zonder zadel (tijdens het uitstappen) hij deed echt niks
ze kan zelfs langs 2 kanten op en afsteigen, als ze zonder zadel op hem zit op hem gaan liggen, hij doet echt niks

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:33

ik kom ook eens even een kijkje nemen! ik heb nu nog een twee jarige maar hij komt zo rond maart/april naar stal om alvast wat in de hand te nemen en dan als hij 3 is en uitgegroeid ga ik beginnen met inrijden. maar wat ik nog een moeilijke beslissing vind is. wat voor een zadel nemen jullie? zelf was ik van plan een springzadeltje te nemen voor het inrijden, omdat dit naar mijn idee een betere schoudervrijheid nog geeft voor zo'n jong paard en voor mezelf wat lekkerder zit voor als hij nog eens een gekke sprong wil gaan maken. maar ik wil wel uiteindelijk dressuur zadel want ja daar is hij uiteindelijk voor? wat zouden jullie doen? en wat is jullie ervaring erin? vind het wel helemaal spannend, maar heb wel een heleboel hulp. hij komt op mijn werk te staan en daar gaat een collega me helpen, die nu ook al veel paarden inrijd, en zelf vind ik dat deze paarden echt goed gaan! ze dwingt ze niet in een houding heeft alle geduld van de wereld en rijd heel netjes.. dus ik ben heel blij dat zei mij wilt helpen. als hij eenmaal ingereden is, wil ik gaan lessen bij mijn baas, die rijd zelf heel veel jonge paarden en ook veel van eigen fok door gereden naar hoger niveau... nou ben wel benieuwd naar jullie mening over mijn zadelissue

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:54

een veelzijdigheids of springzadeltje inderdaad.
en als hij niet helemaal past, los ik dat liever even op met wat schuimrubber kussentjes dan het perfect passende zadel te zoeken, want zodra je regelmatig gaat trainen veranderen die spieren zo verschrikkelijk veel, dan kun je elke maand wel weer een ander zadel erop moeten leggen,

maar het liefst eentje met een open schoft gedeelte, en liever ietsje te ruim dan te smal. zodat de spieren wel de ruimte krijgen om te ontwikkelen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:59

Ik zou altijd voor een zadel gaan waar je je zelf veilig in voelt en uiteraard moet het wel passen op je paard! Als het zadel al gelijk pijn doet omdat het niet past zal je paard geen positief gevoel kweken bij het rijden. Je leert je kinderen ook niet lopen op te kleine schoenen. Ik heb mijn paard ook beleerd met een veelzijdigheidszadel, en nu rijd ik haar met een dressuurzadel. Die van mij moet er toch wel aan geloven, die heeft al veel verschillende zadels op haar rug gehad, telkens als ik een nieuw model binnen krijg en het is haar maat dat probeer ik het uit :-).

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:21

Jeetje wat heftig moonprayer... :(:)

Ik heb vandaag voor de 6e x op mijn jonkie gezeten en voor het eerst gedraafd.
Ik vond het wel een beetje spannend, maar ze hield zich rustig. We hebben lekker een paar rondjes ontspannen kunnen draven op beide kanten :)
We kunnen nu ook zelf wegstappen en aandraven zonder hulp van mijn instructice, die de longe vast heeft.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:55

Moonprayer, wat vervelend! Heb je zelf al veel ervaring in het inrijden van paarden?
Je zou eens kunnen kijken naar een expert voor probleempaarden, die ze goed observeert als ze er bijvoorbeeld vandoor gaan en kan kijken wat haar daartoe drijft, en of het angst is of volkomen blindheid (bord voor haar hoofd en gassen maar). Helaas ben ik hier geen expert in, heb ook geen adresjes maar ze bestaan wel. Maar dit moet je natuurlijk zelf in overweging nemen, weet niet hoeveel tijd je aan dit paard wil besteden en hoe het financieel met je zit. In ieder geval veel succes, je zit wel in een lastig parket! Je gaat je natuurlijk hechten aan zo'n beestje en dan is het zo vervelend als het allemaal niet naar wens gaat. :(:)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:09

Narita, ik he zelf veel ervaring, én ik had er al een prof bij gehaald, omdat ik al inzag dat ze zich niet normaal gedroeg.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:56

Hmmm, wat een moeilijk iets Moonprayer..
Wij hebben hier op stal een paard dat op de grond super braaf is, met longeren ook, maar zodra je erop stapt dan gaat het knopje om en is het 1 en al spanning.. Hij is lichamelijk helemaal in orde en toen doet hij echt overdreven paniekerig terwijl er niets aan de hand is. De eigenaresse weet het ook niet en is al 8 jaar met hem bezig en proberen.

Zadel issues.. Boomloos?

Vanmiddag had ik weer les met Angus :)
Instructrice erop 15 minuutjes,stap-draf-linkerhand galop en in de galop bokt hij nog steeds :+ Hij vind het gewoon moeilijk en galoppeert ook overkruist soms. Toen mocht ik erop,aan de longeerlijn, en dat ging heel goed! We hadden wel even een miscommunicatie want hij valt soms stil en ik gaf hem een klein tikje met de zweep.. Dat was volgens meneer te hard en dus ging hij heeeeel erg hard draven ineens :') Ik bleef wel rustig en mijn instructrice zei "gewoon rustig lichtrijden en een paar keer goed uitademen, dan komtie vanzelf terug",en ze had gelijk :D
Voor het uitstappen heeft ze me los geklikt en mocht ik zelf een paar rondjes stappen!
Dat was de eerste keer en hij was heeeel braaf *\o/*
Wel wennen dat je opeens weer zoveel op je hulpen moet letten en constant moet ondersteunen en opletten :o

Angus na de les vanmiddag
Afbeelding

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:56

Narita schreef:
Moonprayer, wat vervelend! Heb je zelf al veel ervaring in het inrijden van paarden?
Je zou eens kunnen kijken naar een expert voor probleempaarden, die ze goed observeert als ze er bijvoorbeeld vandoor gaan en kan kijken wat haar daartoe drijft, en of het angst is of volkomen blindheid (bord voor haar hoofd en gassen maar). Helaas ben ik hier geen expert in, heb ook geen adresjes maar ze bestaan wel. Maar dit moet je natuurlijk zelf in overweging nemen, weet niet hoeveel tijd je aan dit paard wil besteden en hoe het financieel met je zit. In ieder geval veel succes, je zit wel in een lastig parket! Je gaat je natuurlijk hechten aan zo'n beestje en dan is het zo vervelend als het allemaal niet naar wens gaat. :(:)

Juist omdat ze al veel ervaring heeft is er al een expert bijgehaald. Deze man stond er dan ook bij toen Bo vanuit het niets ontplofte en een "rampage" startte.

Volgens mij is deze man het er ook mee eens dat dit gedrag niet meer valt onder een behandelplan? Zeg ik het zo netjes?

Maar echte besluiten zijn er nog niet, alleen stel, je geeft hem weg?

En de nieuwe eigenaar verongelukt ermee, of erger nog: verkoopt hem door als je er eindelijk op kan gaan zitten....

Wie het weet mag het zeggen......

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:42

eigenlijk is er dus wel een écht besluit.

het is in dit geval geen gevalletje, "rangorde / vertrouwen.. we hebben dit goed en geduldig aangepakt, ook is ze door (mijn mening) Nederlands beste paardenarts en osteopaat behandeld. Dit mocht niet baten, integendeel, ze word steeds gevaarlijker. Wellicht heeft ze toch ergens heel erg pijn, kramp, wie het weet mag het zeggen. Maar ik heb niet de middelen, en het vertrouwen om dit nog langer voort te zetten.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:00

Jeetje Moonprayer, echt heel moeilijk. Weggeven kan je alleen doen als je 100% zekerheid dat diegene Bo niet in de handel terecht laat komen. Je moet er inderdaad niet aan denken dat er toch iemand gaat verongelukken met dit paard. De enige die ik nog aan kan raden is Gerry van Oossanen (www.equireva.nl) zij ziet vaak dingen die anderen over het hoofd zien en is eerlijk in het advies, ook als het niet gunstig is. Ik zou ook niet weten wat ik zou doen eerlijk gezegd. Je hebt veel geduld gehad, dat mag duidelijk zijn. Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:56

met flint gaat het steeds beter en beter

hier een foto'tje van hoe braaf hij wel kan zijn (soms ook niet) (ruiter lag zo maar 5 min. of zo)
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:54

meiden/jongens, sorry dat ik al zoooooo lang niks heb laten horen. maar ik zie het berichtje van moonprayer.. en ik weet idd dat je wel vanaf december of iets bezig bent, want toen was ik ook in dit topic ivm de bange fries Britt. Dus wil even reageren:
Ik wil je even heel veel succes wensen, met het beslissen hoe nu verder. Ik denk zelf, dat een second-opinion voor haar rug een goede is, dus bij een andere dokter.
En, dat klinkt niet leuk, maar laat een hersentumor uitsluiten.... Een kennis van me had ook zo'n paard, niemand begreep er wat van, van het ene op het andere moment echt levensgevaarlijk. Ze hebben haar laten scannen en jawel...een hersentumor. Dan KUN je nog maar 1 ding doen....en dat is niet weggeven..

Ik blijf voor je hopen dat het goedkomt, maar een paard dat overal tegen aan rent...klinkt niet goed. Als het in een fractie van een seconde is kan ik er nog mee leven, want dan gaat het per ongeluk. Maar gaat het echt van rennen rennen rennen BOEM een muur/auto/iets anders? Dan zou ik echt de noodbel rinkelen; en haar nog verder door de molen halen.

Ik heb het zelf dus heel druk mensen, vandaar dat ik helemaal niet meer reageerde... Ik weet ook niet of ik hier al gemeld had dat ik 2 fellponies heb ingereden? Nou daarna wilde ik alsnog verder met mijn eigen fries Anna, maar Anna bleef ook in verzet gaan. Ik heb bij haar bloedlaten prikken en wat kwam er uit: lever onsteking, de lever deed het nog maar voor 50 %. Wow.....dat kwam als een klap aan. Ze moest aan de prednison, we konden niet anders....maar heb dit ondersteund met Mariadistelzaad, en een levertinctuur, paardenbloemblad en een kruidenmix. Zo zijn we weken verder gegaan, weer op rust.. Er was ondertussen ook een osteopaat geweest en die voelde weinig van een ontsteking (ik dacht yes misschien slaat de pred dus aan!) maar hij vond haar wel over het geheel erg stijf. Dus hij vond aan het werk ermee. Ik heb hier mee gewacht tot de predkuur over was, en ik nogmaals bloed moest laten prikken om te kijken hoe het er binnen aan toe ging. Dat was vorige week, en de leverwaardes waren ineens goed!!
Enkel het kalium (??) was geloof ik verhoogd, maar niet schokkend. Maar de spierenzymen waren ook verhoofd, en dát was wel vreemd. Het was ook niet vreselijk schokkend hoog, maar wel apart. CPK 435 (hoort <269) LBH 594 (hoort <400). Dit duidde er volgens de DA op dat ze hard gewerkt had en daarna te veel gegeten: maar we weten allebei dat Anna niks doet.. Dan kon het nog een trap zijn van een ander paard... dus hij vond het niet noemenswaardig om daar nu direct op in te gaan gezien de niet vreselijk verhoogde waardes.
Het doel met de controle vh bloed na de prednisonkuur was om te kijken of er nog iets met de diepere organen aan de hand was; nee dus! Geweldig. Nu moet ik dus aan het werk met haar, en moet ik aankijken wat er met de spieren gebeurd. als ik problemen blijf ondervinden moet ik weer bellen en gaan we weer bloedprikken en verder onderzoeken naar mogelijk een spieraandoening.....

Zo een heel verhaal sorry hoor. Ff mn tijd inhalen dat ik er niet was :P
Ondertussen is er qua africhtwerk de afgelopen tijd; een AraboFries hier geweest om in te rijden, die is weer thuis. Er staat nu een Friese merrie, en sinds gister een Tinkermerrie! Heb een trekpaard thuis onder het zadel gekregen, ben bezig met een kruising kentucky mountain horse, Britt de bange fries heeft in juli wedstrijd gehad en daarna rust die heb ik sinds vorige week tegelijk met Anna weer opgepakt.
En met mn oudste zelf ingereden eigen paardje (Fahya) ben ik 16 september Nederlands Kampioen Bitloos geworden in de klasse L :D
Echt, zo druk, maar zo geweldig mijn werk :D

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:42

Mijn topper vandaag!

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn we blij mee!
Afbeelding

En los. Het is hier duidelijk te zien dat ik moeite heb met mijn balans en spanning vasthoud.
Maar hier krijg ik hele fijne begeleiding in :j
Afbeelding

Lekker uitstappen in de hele bak voor het eerst!
Afbeelding

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:32

wauw dat ziet er super uit!!! echt heel mooi, vriendelijk. erg mooi paard ook ^^

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:43

Mag ik mij hier ook melden? Kwam er net pas achter dat tip topic bestond. Ik heb gister voor het eerst op mijn paard gezeten met zadel en hoofdstel. Zonder zadel komen we een aardig eind, nu ook nog met hoop ik. Gister ongeveer 15 minuten door de bak gestapt, ze liep alsof ze het al jaren deed.

Ziet er goed uit hierboven, wat je zelfs zegt zie je dat je wel wat spanning vasthoud maar dat is niet gek toch? Het is ook spannend. En met goede begeleiding moet dat helemaal goed komen! Leuk paard ook trouwens!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:13

Wat een gaaf paard hierboven zeg :j

Vanmiddag had Angus weer les en dit keer heeft hij op allebei de handen een galopje gedaan!
Hij vind het nog steeds moeilijk hoor maar hij doet zijn best :)
Het laatste kwartiertje heb ik zelf gereden, helemaal zelf los door de bak in stap en draf :D
Ik heb zelfs voltes gereden in draf! *\o/*
Nu ben ik natuurlijk helemaal blij en trots,hij heeft geen stap verkeerd gezet :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:17

LePapillon schreef:
Mijn topper vandaag!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier zijn we blij mee!
[ Afbeelding ]

En los. Het is hier duidelijk te zien dat ik moeite heb met mijn balans en spanning vasthoud.
Maar hier krijg ik hele fijne begeleiding in :j
[ Afbeelding ]

Lekker uitstappen in de hele bak voor het eerst!
[ Afbeelding ]

wauw gaaf! ziet er goed uit!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:22

Ik heb pas ook op mijn paard gezeten maar ze vind draven heel spannend. Volgende keer gaan we dat maar even doen aan de longe, dat zal haar wel helpen denk ik.

Hoe doen jullie het met zadels? Hebben jullie al een 'goed' zadel voor je jonge paard? En blijft deze goed passen? Ze raken toch meer in bespiering etc.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:07

lepapilon mooi paard, ziet er ontspannen uit!
je beugels lijken wel een beetje lang? Maar als je het prettig vind zitten natuurlijk prima, maar zo op het oog zou ik ze een gaatje korter doen voor de stevigheid (en dan ook je balans).

ik krijg soms zadels mee van de eigenaren, maar gebruikte eerst vaak mijn boomloos. en daarna kopen mensen dan een passend zadel voor zichzelf. Het paard wat ik nu heb staan merk ik dat hij al in de bespiering komt, dus het zadel toch anders komt te liggen. In 4 weken tijd. Dus een passend zadel op een jonkie leggen is erg moeilijk, ik denk dat je al heel snel weer een zadelmaker er bij moet hebben dan om het aan te passen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:07

Nann__ schreef:
Ik heb pas ook op mijn paard gezeten maar ze vind draven heel spannend. Volgende keer gaan we dat maar even doen aan de longe, dat zal haar wel helpen denk ik.

Hoe doen jullie het met zadels? Hebben jullie al een 'goed' zadel voor je jonge paard? En blijft deze goed passen? Ze raken toch meer in bespiering etc.

Ja ik heb voor het inrijden zadel laten aanmeten, en ga deze elk half jaar laten controleren :j

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:09

Ik wil mij ook aansluiten bij dit topic. Ik ben ook bezig mijn 3,5 jarige merrie zadelmak/in te rijden. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en of jullie mij ook tips kunnen geven.

Mijn merrie heet Carrera en is dus 3,5 jaar, ik heb haar zelf gefokt en vorige week heb ik voor het eerst op haar gezeten *D Na zo'n poos wachten toch wel heel speciaal en wat deed ze het goed <3 Vandaag weer en ook rond gestapt, ze lijkt het prima te vinden tot nu toe. Ik hoop van het weekend rond te kunnen stappen aan de longeerlijn en dit verder uit te bouwen, want hulpen (zit/teugel/been) kent ze nog niet :P

Voor mij best een tijd geleden dat ik een paard in gereden heb, dus vind het wel erg spannend! Hoelang heeft het bijvoorbeeld bij jullie geduurt voordat jullie los konden rond rijden? Dus dat de longeerlijn eraf kon? En hoe leren jullie de beenhulpen aan? In samenhang met de stemhulpen? Ze let nu nog meer op degene die naast haar loopt dan op mij.

De eerstvolgende keer, wil ik een stapje verder gaan, dus erop stappen en rond stappen aan de longeerlijn, ipv dat ze achter de geleider aan loopt. Ik hoop dat dit goed gaat, want ze is heel erg geneigd erachter aan te lopen.

Dit is mijn merrie en ik zit er voor het eerst op :

Afbeelding

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:01

Mijn merrie vond het ook heel lastig om om mijn instructrice heen te lopen i.p.v. met haar mee.
Dit heeft even wat geduld en overtuigingskracht nodig gehad, maar toen ze het eenmaal snapte ging het goed.

Beenhulp snapte ze ontzettend snel! Eerst deden we been+stemcommando+hulp van longeur.
Daarna alleen been+stemcommando en toen op een gegeven moment gaf ik al been voordat ik mijn stem gebruikte en toen ging ze al.
De vorige keer kon ik haar vloeiende overgangen stap-draf en draf-stap na elkaar laten maken zonder wat te zeggen.

Even denken wanneer ik ook alweer voor het eerst los ging.. Volgens mij vanaf de 6e x.
Toen heb ik haar los uitgestapt, wel nog in een afgezet stuk van de bak. De keren daarna ook in draf gedaan.
Vorige keer hebben we voor het eerst gestapt in de hele bak. Daar zijn de foto's op deze pagina ook van :)
I.v.m. het weer en ziekte heb ik er na de foto's niet meer op gezeten, nu zaterdag weer.