[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:37

mijn pony's krijgen ook echt een hele dikke wintervacht. shet+fjord ze zijn altijd erge teddy's wil voor volgend jaar toch wat anders

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:41

Oh ja die krijgen inderdaad ook een erge wintervacht. Misschien kan je het oplossen met een deken? Of is de vacht daar al te dik voor op het moment?
Bizar wel he, die friezen hebben nog helemaal geen wintervacht evenals mijn paard, mijn pony daarintegen begint al echt een beer te worden Haha!

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:41

superwoman schreef:
birgit_x schreef:
Soms loopt mijn paard heel goed, en meteen aan de teugel. En op andere dagen vertikt hij het gewoon. ik probeer te ontspannen en mijn handen gewoon neer en stil te zetten, maar het lukt gewoon niet. Als ik er een vlottere gang in zet zit zijn achterhand er wel beter onder, en is het ook makkelijker, maar hij heeft er niet altijd zin in en hij valt heel snel terug naar een slomere gang..
Misschien iemand nog andere tips..?

Dan doe JIJ iets niet goed. Je paard de schuld geven is het stomste wat je kunt doen en zal je nooit jezelf verbeteren.

Je paard doet het in ieder geval niet express!
Er is altijd wel iets geks aan de hand.
Heb nu ook weer een goeie les gehad.
Dinsdag:
Paard was moe, bak was zwaar, ik wou te snel en het ging waardeloos!
Donderdag:
Fris paard(dag ervoor lekker gewandeld) Goeie bak (opgedroogt) en ik ben er met een andere plannen opgestapt (beginnen van voor af aan) En het ging geweldig.

Je paard kan bijv:
Weinig rust gehad hebben (snachts drukte in de stal bevalling ziekte enz.)
Koud gehad hebben op het land(stijfheid)
Zich niet zo lekker voelen(heb jij ook wel is)

Jij kan:
Je hoofd er niet bij hebben.
Verkeerde doelen stellen.
Of je miss ook niet zo lekker voelen

Weersomstandigheden
Bodem
Hoeveel paarden rijden er in de bak
Etc etc etc

Zo kun je nog wel duizende dingen verzinnen wat van invloed kan zijn op hoe het gaat die dag!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:48

wij hebben geen dekens. en ze staan ook 24/7 buiten Tong uitsteken

maar ik ga wel opzoek naar dekens

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:05

Wel lekker dat ze buiten staan, die van mij staan inmiddels 's nachts binnen. Binennkort krijgen ze wel een dekentje op.
Nu moet ik zeggen dat mijn pony met een ongevoerde regendeken goed uit de voeten komt. Haar wintervacht wordt toch al met deze deken beperkt. Een gevoerde zal ze ook niet nodig hebben, ik denk dat ze het te warm gaat krijgen Schijnheilig

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:09

oh dat is wel handig.

wij zouden deze winter stallen krijgen dus ben benieuwd

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:38

superwoman schreef:
sethlover schreef:
Ik heb vandaag eens voor de eerste keer in zoveel tijd zonder martingaal gereden, mijn seth liep heel mooi rond, maar wat hij altijd zonder martingaal heeft? Hij gaat altijd uitproberen rennen bokken en als er een paard uit de bak gaat achteruit en steigeren. Kan je benen geven wat je wilt gaat tie bokken en met de zweep ook. Maar het wordt al steeds minder als ik hem een inspannende oefeninng laat doen waarbij al zijn aandacht op mij is gevestigd.
Maar af en toe is hij zooo erg dan ben ik echt bang dat ik eraf val:
Steigeren bokken rennen stoppen achteruit bokken steigeren, soms werd ik zo bang dat ik gewoon afstapte (ik weet het is slecht maar ik durfde gewoon niet meer) Dit was een paar weken geleden ok nog zo, maar nu ik hem meer zijn aandacht op mij laat vestigen word het wel minder. Maar dat is wel super moeilijk als hij heel erg verliefd is op zo'n paard (hij is een ruin maar af en toe denkt tie nog dat tie nog wat heeft)
Misschien nog andere tips hiervoor?

-of de martingaal zit te strak
- of het zit tussen jullie oren en gaan daardoor net iets anders om met de (ont)spanning
- of hij loopt niet correct aan de teugel (valse knik) waar hij uit wil onstsnappen

(btw vind ik afstappen niet slecht- het is dommer om door te gaan en er af te vallen)
Hoe zit het met begeleiding en hoe denkt die over dit alles?

Over martingaal zit te strak kan niet,
Dat zou misschien wel kunnen, maar ik weet niet zeker:P
Hoe merk je dat?? Misschien is dat zo maar weet ik ook niet zeker:P

(okeej, ja dat vond ik zelf ook maar er zijn altijd van die mensen ...)
We zijn eraan aan het werken, alleen ik rijd altijd met martingaal, kweet niet, in het begin liep hij echt alitjd met zijn hoofd in de wolken(en toen was het beter dat ik een martingaal pakte) maar nu valt wel mee.
Maar wat doet de martingaal eigenlijk?
Hij gaat me namelijk buiten makkelijker vandoor(enschrikken) zonder martingaal. (terwijl martingaal zit echt niet te strak)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:17

Die zorgt dat je contact houdt met de mond als het paard zijn hoofd omhoog gooit, het zorgt ervoor dat het bit naar de kaak blijft werken en niet naar de tanden (dat werkt veel minder in). Martingaal moet tot de keel komen als het paard op rust staat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:58

sethlover schreef:
Hij gaat me namelijk buiten makkelijker vandoor(enschrikken) zonder martingaal. (terwijl martingaal zit echt niet te strak)

Zou wel handig zijn als je van te voren had geweten wat een martingaal doet.
De martingaal hoort ervoor te zorgen dat als hij z'n hoofd té hoog gooit, écht hóóg richting wolken Knipoog - de teugeldruk naar beneden trekt. Als het paard normaal loopt (dus niet afgebogen) zou de martingaal niks mogen doen.
- het is niet erg om met martingaal te rijden, omdat deze hulpteugel bij correct gebruik niets doet.
Wel blijven lessen! en pas als je er aan toe bent hem af doen.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:03

mijn haffie doet het aardig goed, allen galop gaat het neusje meteen zo hoog mogelijk de lucht in. met overgangen lukt het ook niet. iemand tips?

ook wil ze lings heel moeilijk los laten heeft iemand daar goede oefenigen voor?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:10

superwoman schreef:
sethlover schreef:

Zou wel handig zijn als je van te voren had geweten wat een martingaal doet.
De martingaal hoort ervoor te zorgen dat als hij z'n hoofd té hoog gooit, écht hóóg richting wolken Knipoog - de teugeldruk naar beneden trekt. Als het paard normaal loopt (dus niet afgebogen) zou de martingaal niks mogen doen.
- het is niet erg om met martingaal te rijden, omdat deze hulpteugel bij correct gebruik niets doet.
Wel blijven lessen! en pas als je er aan toe bent hem af doen.

Jaa Tong uitsteken is ook .. maar is zo stom om te vrage omdat ik al 7 jaar rijd. Ik dacht wel al zoiets, maar hij loopt echt buiten ook echt heel erg met zijn hoofd naar de hemel.
Ja hij loopt inderdaad normaal.
Maar dat is goeie tip wat je zegt Thankss:)

(let niet op me spelling want het is HERFSTVAKANTIE Haha! )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:47

Carlijnnn schreef:
mijn haffie doet het aardig goed, allen galop gaat het neusje meteen zo hoog mogelijk de lucht in. met overgangen lukt het ook niet. iemand tips?

ook wil ze lings heel moeilijk los laten heeft iemand daar goede oefenigen voor?

Wat zegt je instructeur. Vaak is het toch en reactie op de ruiter.
Of de ruiter gaat niet genoeg mee in de beweging (zit of/en teugel)
Of/en de ruiter geeft te weinig voorbereiding op de overgang.

Vast zitten aan en kant = ook vaak de ruiter die vast houdt. Regelmatig buitenstelling vragen is iets wat weinig kwaad kan en in veel gevallen wel helpt.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:17

Ik had nog een vraag...
In de les van donderdag rijd ik steeds op dezelfde pony.
Na een half uurtje gaan we even rustig stappen. Dan gaat ze wel aan de teugel. Hoe kan dat?
Als we daarna weer gaan aandraven blijft ze aan de teugel maar het kost heel veel moeite om haar in draf te krijgen en ze gaat dan ook heel erg raar lopen wat niet fijn zit. Hoe kan dat?
Dan heb ik haar eindelijk op het goede tempo en dan gaat dat hoofd weer omhoog en dat blijft ook zo. Hoe kan dat dan? Tong uitsteken
Bedankt alvast! Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:41

mireya schreef:
Ik had nog een vraag...
In de les van donderdag rijd ik steeds op dezelfde pony.
Na een half uurtje gaan we even rustig stappen. Dan gaat ze wel aan de teugel. Hoe kan dat?
Als we daarna weer gaan aandraven blijft ze aan de teugel maar het kost heel veel moeite om haar in draf te krijgen en ze gaat dan ook heel erg raar lopen wat niet fijn zit. Hoe kan dat?
Dan heb ik haar eindelijk op het goede tempo en dan gaat dat hoofd weer omhoog en dat blijft ook zo. Hoe kan dat dan? Tong uitsteken
Bedankt alvast! Lachen

Ik weet niet wat jij doet in dat haf uurtje.
Als je niks geks doet en dus niet met druk werkt, zal ze gewoon meer ontspannen en dus zakken met haar hoofd.

Als je haar niet makkelijk in draf krijgt en rond blijft - dan is ze niet goed aan het been en loopt ze niet correct van achter naar voren aan de teugel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:42

Wat bedoel je met raar lopen?
Ik denk dat ze het moeilijk vind, niet voldoende bespiering heeft om zo in een juist tempo aan de teugel te lopen Lachen
Overgangen, tempowisselingen om de achterhand te activeren

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:57

Heb ik allemaal gedaan. En ik heb haar ook echt niet in de krul getrokken. Ik heb geeneens gespeelt met de teugels.
Het is wel een manege paardje,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:59

mireya schreef:
Heb ik allemaal gedaan. En ik heb haar ook echt niet in de krul getrokken. Ik heb geeneens gespeelt met de teugels.
Het is wel een manege paardje,

Dan is ze blijkbaar toch niet goed genoeg aan je been - aan werken dus, door veel overgangen Knipoog

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:35

ik heb ook een probleeem met aan de teugel rijden me paard wil het gewoon niet doen als ik me handen helemala laag doe doet ze ghet wel in de stap dan en in de draf enzo doet ze het niet met geeneen treukje misschien tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:01

Loenalover15 schreef:
ik heb ook een probleeem met aan de teugel rijden me paard wil het gewoon niet doen als ik me handen helemala laag doe doet ze ghet wel in de stap dan en in de draf enzo doet ze het niet met geeneen treukje misschien tips?

Nee- handen laag zetten = een trucje die werkt met druk.
Zo wil je je paard niet aan de teugel hebben, want dan kom je niet verder!

NIET meer doen dus!

2 pags terug! - er staat ook wat er vaak fout gaat, dus zoek dat ff op als je het wilt weten Knipoog
Citaat:
Aan de teugel rijden begint met het werken aan de achterkant - goed aan het been maken van het paard. Door een constante lichte aanleuning te houden, zal elk paard of elke pony vanzelf buigen in z'n hals. Doet je pony het niet, dan doe je toch iets of meerdere dingen niet geheel goed.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 12-10-08 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:03

okee en heb je misschien tips die wel werken:P

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:07

Ik had eerst een bitje dat was te groot, dus een kleinere gekocht. 2 maanden later en nu is dit bit teklein, dus kan ik die 1e weer pakken !! Vet raar dat de mond groter wordt! (paard is 13)
Hij liep vandaag ook een beetje te kloemelen met zijn hoofd omdat dit bitje nu te klein is.

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:10

okeee okeee das wel poedersuiker

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:42

sethlover schreef:
Ik had eerst een bitje dat was te groot, dus een kleinere gekocht. 2 maanden later en nu is dit bit teklein, dus kan ik die 1e weer pakken !! Vet raar dat de mond groter wordt! (paard is 13)
Hij liep vandaag ook een beetje te kloemelen met zijn hoofd omdat dit bitje nu te klein is.

Dat kán helemaal niet! Verward

masculin2

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:38

MirandaFuego schreef:
KiWiKo schreef:
Ik ben het met Toby eens Haha! Haha!

elke combinatie heeft net iets anders nodig

Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!

Bloed,zweet en tranen MAAR VOORAL GEDULD!! sommige paarden zijn verkeerd gereden en dan zal de ruiter van goede huizen moeten komen en echt goed op gevoel moeten kunnen rijden om tot een oplossing te kunnen komen.

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:21

Het is idd zo dat je je paard moet aanvoelen.
Het ene paard is lichter in de mond dan de ander en dan heb ik het nog niet over hoe makkelijk of moeilijk je hem naar beneden kan krijgen.
Het lukt vanzelf wel.