Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:birgit_x schreef:Soms loopt mijn paard heel goed, en meteen aan de teugel. En op andere dagen vertikt hij het gewoon. ik probeer te ontspannen en mijn handen gewoon neer en stil te zetten, maar het lukt gewoon niet. Als ik er een vlottere gang in zet zit zijn achterhand er wel beter onder, en is het ook makkelijker, maar hij heeft er niet altijd zin in en hij valt heel snel terug naar een slomere gang..
Misschien iemand nog andere tips..?
Dan doe JIJ iets niet goed. Je paard de schuld geven is het stomste wat je kunt doen en zal je nooit jezelf verbeteren.
superwoman schreef:sethlover schreef:Ik heb vandaag eens voor de eerste keer in zoveel tijd zonder martingaal gereden, mijn seth liep heel mooi rond, maar wat hij altijd zonder martingaal heeft? Hij gaat altijd uitproberen rennen bokken en als er een paard uit de bak gaat achteruit en steigeren. Kan je benen geven wat je wilt gaat tie bokken en met de zweep ook. Maar het wordt al steeds minder als ik hem een inspannende oefeninng laat doen waarbij al zijn aandacht op mij is gevestigd.
Maar af en toe is hij zooo erg dan ben ik echt bang dat ik eraf val:
Steigeren bokken rennen stoppen achteruit bokken steigeren, soms werd ik zo bang dat ik gewoon afstapte (ik weet het is slecht maar ik durfde gewoon niet meer) Dit was een paar weken geleden ok nog zo, maar nu ik hem meer zijn aandacht op mij laat vestigen word het wel minder. Maar dat is wel super moeilijk als hij heel erg verliefd is op zo'n paard (hij is een ruin maar af en toe denkt tie nog dat tie nog wat heeft)
Misschien nog andere tips hiervoor?
-of de martingaal zit te strak
- of het zit tussen jullie oren en gaan daardoor net iets anders om met de (ont)spanning
- of hij loopt niet correct aan de teugel (valse knik) waar hij uit wil onstsnappen
(btw vind ik afstappen niet slecht- het is dommer om door te gaan en er af te vallen)
Hoe zit het met begeleiding en hoe denkt die over dit alles?
sethlover schreef:Maar wat doet de martingaal eigenlijk?
Hij gaat me namelijk buiten makkelijker vandoor(enschrikken) zonder martingaal. (terwijl martingaal zit echt niet te strak)
superwoman schreef:sethlover schreef:Maar wat doet de martingaal eigenlijk?
Hij gaat me namelijk buiten makkelijker vandoor(enschrikken) zonder martingaal. (terwijl martingaal zit echt niet te strak)
Zou wel handig zijn als je van te voren had geweten wat een martingaal doet.
De martingaal hoort ervoor te zorgen dat als hij z'n hoofd té hoog gooit, écht hóóg richting wolken- de teugeldruk naar beneden trekt. Als het paard normaal loopt (dus niet afgebogen) zou de martingaal niks mogen doen.
- het is niet erg om met martingaal te rijden, omdat deze hulpteugel bij correct gebruik niets doet.
Wel blijven lessen! en pas als je er aan toe bent hem af doen.
Carlijnnn schreef:mijn haffie doet het aardig goed, allen galop gaat het neusje meteen zo hoog mogelijk de lucht in. met overgangen lukt het ook niet. iemand tips?
ook wil ze lings heel moeilijk los laten heeft iemand daar goede oefenigen voor?
mireya schreef:Ik had nog een vraag...
In de les van donderdag rijd ik steeds op dezelfde pony.
Na een half uurtje gaan we even rustig stappen. Dan gaat ze wel aan de teugel. Hoe kan dat?
Als we daarna weer gaan aandraven blijft ze aan de teugel maar het kost heel veel moeite om haar in draf te krijgen en ze gaat dan ook heel erg raar lopen wat niet fijn zit. Hoe kan dat?
Dan heb ik haar eindelijk op het goede tempo en dan gaat dat hoofd weer omhoog en dat blijft ook zo. Hoe kan dat dan?
Bedankt alvast!
mireya schreef:Heb ik allemaal gedaan. En ik heb haar ook echt niet in de krul getrokken. Ik heb geeneens gespeelt met de teugels.
Het is wel een manege paardje,
Loenalover15 schreef:ik heb ook een probleeem met aan de teugel rijden me paard wil het gewoon niet doen als ik me handen helemala laag doe doet ze ghet wel in de stap dan en in de draf enzo doet ze het niet met geeneen treukje misschien tips?
Citaat:Aan de teugel rijden begint met het werken aan de achterkant - goed aan het been maken van het paard. Door een constante lichte aanleuning te houden, zal elk paard of elke pony vanzelf buigen in z'n hals. Doet je pony het niet, dan doe je toch iets of meerdere dingen niet geheel goed.
sethlover schreef:Ik had eerst een bitje dat was te groot, dus een kleinere gekocht. 2 maanden later en nu is dit bit teklein, dus kan ik die 1e weer pakken !! Vet raar dat de mond groter wordt! (paard is 13)
Hij liep vandaag ook een beetje te kloemelen met zijn hoofd omdat dit bitje nu te klein is.
MirandaFuego schreef:KiWiKo schreef:Ik ben het met Toby eens![]()
![]()
elke combinatie heeft net iets anders nodig
Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!