Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:11

Babootje schreef:
hwn schreef:
@Simpelman, hier ben ik het niet mee eens dat dit paard van BB op de voorhand loopt, daarvoor gaat dat achterbeen er m.i. te ver onder.

Het is ook heel simpel te zien aan de overgangen hwn. Die zijn niet vloeiend. Bijvoorbeeld, na het uitstrekken in draf valt het paard helemaal stil, bijna tot stilstand, terwijl dat niet de bedoeling is van BB (afgeleid van zijn kom, kom, klik, klik). Waarom? Omdat de achterhand helemaal niet meekomt (paard loopt uit elkaar). Zo'n overgang moet dragen zijn om er vloeiend uit te zien.

helemaal mee eens
Het paard van BB trekt gewoon een sprintje op de voorhand en valt dan stil, het heeft niks met uitgestrekte draf te maken .

In een uitgestrekte draf beweegt een paard zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft.
Een belangrijk onderdeel van impuls is de tijd van het zweefmoment ten opzichte van de tijd van het grondmoment; met andere woorden meer uitdrukking in de gangen.

Ook heb in dat filmpje geen zweefmomenten gezien, wel veel taktfouten en weinig tot geen activiteit in de achterhand

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:13

terpentijn schreef:
Het blijkt dat er ook in dit topic weer vele misverstanden bestaan over de duidingen van bepaalde begrippen: verzameling bijvoorbeeld.

In alle topics...
En lessen....

Daarom is dit forum interessant.
Leg gefundeerd uit zodat zoveel mogelijk mensen meer inzicht krijgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:14

Nu ja, het filmpje van BB vind ik natuurlijk een aanfluiting, ten eerste mist er tact.
Nergens gaat er een "gang" regelmatig.
Het is allemaal van een hakkeligheid (letterlijk), dat ik me ook afvraag wat hier nu de (educatieve) bedoeling van is.
Het blijkbaar AR gerelateerde gezwaai links-rechts-links met die zweep door BB vind ik ook weer duiden op conditionering van het paard, en niet op rijkunst.
Doe dat dan zonder zweep.
Als dit AR is gaat het IMO echt helemaal nergens over.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:43

listiglistje schreef:
hwn schreef:
@Simpelman, hier ben ik het niet mee eens dat dit paard van BB op de voorhand loopt, daarvoor gaat dat achterbeen er m.i. te ver onder.

Waarom wordt het paard dan loperig? Dat ziet nl iedereen (zelfs Arie53)....

Simpelweg omdat het paard gaat stuwen en niet het gewicht op het achterbeen heeft en dus niet vanuit het achterbeen vertrekt.
Natuurlijk wordt het achterbeen naar voren gezet bij stuwen, maar de bedoeling in de dressuur is dat het gewicht van voor naar achter wordt verplaatst.
Hoe hoger de africhtingsgraad, des te meer gewicht op de achterhand.

Maar idd wat simpelman zegt, BB is een handige ruiter en weet dit goed te verbloemen.

Dat heeft Arie niet gezegd.

Dit wel en dat heeft LL kennelijk niet gezien.
De lengte van de passen wordt in de uitgestrekte draf bepaald door het zweefmoment en daar gaan heel wat GP-paarden mank aan.
Citaat:
In het eerste filmpje van BB mist dit ook paard het zweefmoment. Rechtsachter maakt dit paardregelmatig een hanetred waarbij de pas (diagonaal) ook korter is. Niettemin is de stijl vriendelijk en niet forcerend maar het resultaat mist van vanwege de genoemde afwijking de balans en dat komt prompt in de uitgestrekte zonder een expliciet zweefmoment tot uitdrukking.

Ik ben het ook met hwn eens dat dit paard niet op de voorhand loopt want heeft conform de FEI/KNHS voorwaarden enkel met de gewichtsbelasting op de dragende benen van doen en daar zit geen of amper verschil tussen. Van het werkelijk op de voorhandgaan, kunnen heel wat duidelijker voorbeelden worden gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:51

Vind jij het getoonde van Bent Brenderup rijkunstig oké Arie?

Zou je aub willen antwoorden zonder andere combinaties of ruiters erbij te halen. Alvast bedankt

Aser

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:13

Ik vind dit filmpje niet het beste van BB. Ik heb (lang geleden alweer) video van hem gezien waar zijn paarden wel voorwaarts door alle gangen swingen dus ik snap ook niet waarom dit filmpje in de omloop is. Ik vind het niet representatief voor wat ik in ander beeldmateriaal van hem gezien heb.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:17

Dan zeggen we het zo:
Het paard ontlast in de draf beweging niet, zoals gewenst, optimaal de voorbenen doordat er geen impuls is waardoor er nagenoeg geen zweefmoment is.

In de landing en in het hieropvolgende deel van de beweging naar de verticaal zal er in het landende benenpaar een gelijkgewicht zijn tussen voor en achter.
Dit is 50% van de beweging.

Bij de afdruk naar het zweefmoment wordt een groot deel van de massa een moment naar achteren verplaatst en dus daarmee de voorhand ontlast.

Buiten dit is het paard in staat om de voorhand te ontlasten door deze vanuit buik, lendenen en rug op te tillen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:23

terpentijn schreef:
Nu ja, het filmpje van BB vind ik natuurlijk een aanfluiting, ten eerste mist er tact.
Nergens gaat er een "gang" regelmatig.
Het is allemaal van een hakkeligheid (letterlijk), dat ik me ook afvraag wat hier nu de (educatieve) bedoeling van is.
Het blijkbaar AR gerelateerde gezwaai links-rechts-links met die zweep door BB vind ik ook weer duiden op conditionering van het paard, en niet op rijkunst.
Doe dat dan zonder zweep.
Als dit AR is gaat het IMO echt helemaal nergens over.

Ja niets is zo belangrijk als takt dat is het eerste waar je mee begint met een jong paard en de eerste trede van het scala. Maar volgens sommige AR ruiters is het scala niet van belang en tja... Ik weet eigenlijk niet wat ik hier verderop kan zeggen....
In mijn ogen is het zoiets als tennissen zonder spelregels, dan heb je inderdaad geen scheidsrechter nodig. Gewoon een balletje opslaan en hupakee, wat maakt het uit of de bal in of uit is en je hebt dan ook geen goede techniek nodig want in feite alles geoorloofd. Begin misschien nu wel te begrijpen waarom AR ruiters zo fel tegen de wedstrijdsport zijn.
Wat mij ook verbaasd is het feit dat ze afgeven op de "moderne ruiter" die willen teveel en te snel en doen dit door rukken en plukken en schoppen en slaan om maar zo snel mogelijk in het "Z" of hoger te komen.

Maar is dit niet nou juist wat de AR ruiter doet?!. Ze hangen een heftig bit in het mond van het paard zodat hij alleen nog maar in de krul durft te lopen en maken overdreven veel gebruik van de zweep. Vervolgens slaan ze de hele basisafrichting over en beginnen met rechtrichten en verzameling zodat ze meteen met passage, piaffe, pirouettes e.d. kunnen beginnen met in het achterhoofd "dressuur is er voor het paard".
Ik hou het liever bij de reguliere dressuur, ik vind het scala juist helder en logisch

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:25

Aser schreef:
Ik vind dit filmpje niet het beste van BB. Ik heb (lang geleden alweer) video van hem gezien waar zijn paarden wel voorwaarts door alle gangen swingen dus ik snap ook niet waarom dit filmpje in de omloop is. Ik vind het niet representatief voor wat ik in ander beeldmateriaal van hem gezien heb.

Heb jij dan "beter" beeldmateriaal van hem, dat zou ik dan graag willen zien het andere wat we van hem hebben gezien is namelijk nog slechter -O-

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:33

@ Thembi. Ik zal begin deze week kijken of ik wat ervan op internet kan plaatsen

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:54

Aser schreef:
@ Thembi. Ik zal begin deze week kijken of ik wat ervan op internet kan plaatsen

Oke dankjewel Aser. misschien ook leuk om een filmpje te laten zien van een wat "betere AR ruiter" met een paard die geen "traumatisch verleden" heeft. Dan krijgen de KD/moderne ruiters misschien een positiever beeld en wordt het wat objectiever beoordeeld :)
Daar is regelmatig om gevraagd maar men laat niets zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:59

thembi schreef:
terpentijn schreef:
Begin misschien nu wel te begrijpen waarom AR ruiters zo fel tegen de wedstrijdsport zijn.
Wat mij ook verbaasd is het feit dat ze afgeven op de "moderne ruiter" die willen teveel en te snel en doen dit door rukken en plukken en schoppen en slaan om maar zo snel mogelijk in het "Z" of hoger te komen.

Maar is dit niet nou juist wat de AR ruiter doet?!. Ze hangen een heftig bit in het mond van het paard zodat hij alleen nog maar in de krul durft te lopen en maken overdreven veel gebruik van de zweep. Vervolgens slaan ze de hele basisafrichting over en beginnen met rechtrichten en verzameling zodat ze meteen met passage, piaffe, pirouettes e.d. kunnen beginnen met in het achterhoofd "dressuur is er voor het paard".
Ik hou het liever bij de reguliere dressuur, ik vind het scala juist helder en logisch

Hardlopers zijn doodlopers, die heb je in elke stroming....

ik zie het ook vaak op reguliere wedstrijden, stuurmanskunsten
of praktijken die mij niet aanstaan, maar ieder zijn ding denk ik dan maar!

Simpelman heel mooi dit forum, maar helaas willen sommige mensen het niet zien of begrijpen,
maar deze mensen komen zich vroeg of laat toch tegen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:08

Even off topic maar voor de liefhebbers van onze topsporters

Vandaag is Edward Gal 2e geworden in de Freestyle met Voice in Zweden
(het was zijn eerste wereldbekerwedstrijd voor "the Voice of Holland" :D ) met 79,275%
Gisteren was hij 3e in de GP met 74,574%

Hans Peter Minderhout was vandaag 3e geworden in de Freestyle met Romanov met 78,850%
Gisteren was hij 2e in de GP met 75.319%

Niet slecht toch, bij Voice waren er wel wat foutjes maar hij is pas enkele malen gestart op GP niveau
Tinne Vilhelmson-Silfven heeft de GP en Freestyle gewonnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:09

listiglistje schreef:
Simpelman heel mooi dit forum, maar helaas willen sommige mensen het niet zien of begrijpen,
maar deze mensen komen zich vroeg of laat toch tegen.

Ik vraag het mij af Listiglistje. Sommige mensen zijn zo overtuigd van hun zelf dat zij totaal niet open staan voor wat een ander zegt. Die verkondigt zijn/haar eigen religie en hebben niet door dat daar niemand (meer) naar wil luisteren en zij zo zichzelf behoorlijk ongeloofwaardig maken.
Maar gelukkig staan de meeste neuzen hier wel dezelfde kant op. Ik vind persoonlijk de berichten van Simpelman fijn om te lezen. :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:17

Ach je filtert de kunde of onkunde er zo uit ;)

En sommige mensen met tunnelvisie neem ik sowieso niet serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:31

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:39

Ik had onmiddellijk een bepaald persoon in mijn gedachten bij dit stukje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:48

Ik heb niemand speciaal in gedachte maar ik kwam dit stuk tegen in een magazine en vond het eigenlijk wel grappig om te lezen. Dat iemand zichzelf als uitzonderlijk begaafd ziet is daar aan toe. Ik vind het alleen wel een angstige gedachte dat dit soort mensen ook les geven. Ik hoop dan toch dat ze dit topic weten te vinden en het hen tot nadenken zet en/of dat ze wel een juiste instructeur treffen. Want eerlijk gezegd vind ik zo'n Bent Brenderup ook maar een goeroe met rare trekjes. Ik hoop dat er niet teveel mensen in zijn praatjes trappen. En zo zijn er nog wel meer goeroetypes. helaas maar waar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:02

Ik lees alleen van alles over sneeuw. Hebben jullie een andere versie voor?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:06

vur schreef:
Ik lees alleen van alles over sneeuw. Hebben jullie een andere versie voor?

Zit je op de goede pagina (74 en 75)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:11

ik vind dat mens die die collumns schrijft alleen maar eng

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:13

pagina 74/75 is helemaal achteraan. Het zijn in totaal 76 pagina's; alleen zijn de pagina's "opgesplitst" voor tablets/smartphones als je het magazine "rechtop" bekijkt. :)

uh... eng? "dat" mens? geen idee waar je het over hebt :+ eerlijk, scherp, kritisch, intelligent en grappig? ja dat wel *\o/*

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:15

Ik kan het ding niet openen, heb blijkbaar niet het juiste programma/versie ervoor.

Ik geef toe dat ik in het hele forum mijn ideaalbeeld nog niet tegengekomen ben, behalve dan met Spaanse paarden, maar dat geeft een vertekend beeld.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:19

Bij mij gaat op de pc dat ding door tot blz. 150-151?
Hoe heet het stukje??

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:20

Wauw. Als er columns over je geschreven worden, dan heb je wél indruk gemaakt :+ .