Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NaomixxYumo schreef:Dat er een lichte druk is. Maar geen waslijnen.
Aleeneh schreef:Ik vind deze discussie interessant over dat het niet mogelijk is om een correcte aanleuning te hebben bij geen druk op de teugels.
Mag ik vragen hoe jullie onderstaande rijfoto interpreteren van mij op mijn bijrijdpaardje? Ik rij western, en daarom is het streven er ook naar dat ik met een los teugeltje toch de correcte aanleuning hou. Daarom vraag ik me af hoe jullie dit dan zien. Is dit wel of niet correcte nageeflijkheid/aanleuning? Ik heb inderdaad dan niet de 'licht verende verbinding', omdat de teugels die druk nou eenmaal niet hebben, maar wel degelijk een paard dat licht aan de hulpen is, de hand volgt en de buikspieren aanspant/rug omhoog brengt. En wel degelijk een ruiter die los is in de handen en de beweging van het hoofd van het paard volgt en nageeft wanneer nodig.
[ Afbeelding ]
Carmen_vH schreef:Hallo,
Ik heb een vraag, en hoop dat iemand hier misschien een suggestie voor kan verzinnen.
Sinds kort heb ik een bijrijdpaard, dit is een 12jarige Italiaans Springpaard en een typische merrie. Heb er nu voor de 3e keer op gereden en het gaat nu beter, maar ze zit nog in de uitprobeerfase omdat ik nieuw ben (rennen en bokken etc.). Sinds vandaag, de 3e keer dat ik erop heb gereden begin ik haar meer door te krijgen hoe ik haar moet rijden. Totaal anders dan ik gewend ben.
Zij wordt namelijk met redelijk losse teugel gereden, zo los dat er geen contact is. Ik rijd het liefst wel met contactteugel, maar probeer niet teveel druk op te teugel te hebben. Maar elke keer als ik probeer contactteugel te krijgen, gaat ze rennen en soms ook bokken. Verder is ze wel heel goed te rijden op zit en balans, hierdoor kan ik haar dus wel terug krijgen.
Sturen kan verder wel (met 1 teugel), als het voorzichtig gebeurd. Maar als ik later goed op d'r kan rijden, zou ik ook weleens dressuur willen proberen, maar ze is hierdoor niet zo goed nagevelijk te rijden.
Weet iemand hier een handige oplossing voor? Geen ander bit, dit is geprobeerd maar dat bit was volgens mij te sterk voor haar en het helpt niet.
Simpelman schreef:Carmen_vH schreef:Hallo,
Ik heb een vraag, en hoop dat iemand hier misschien een suggestie voor kan verzinnen.
Sinds kort heb ik een bijrijdpaard, dit is een 12jarige Italiaans Springpaard en een typische merrie. Heb er nu voor de 3e keer op gereden en het gaat nu beter, maar ze zit nog in de uitprobeerfase omdat ik nieuw ben (rennen en bokken etc.). Sinds vandaag, de 3e keer dat ik erop heb gereden begin ik haar meer door te krijgen hoe ik haar moet rijden. Totaal anders dan ik gewend ben.
Zij wordt namelijk met redelijk losse teugel gereden, zo los dat er geen contact is. Ik rijd het liefst wel met contactteugel, maar probeer niet teveel druk op te teugel te hebben. Maar elke keer als ik probeer contactteugel te krijgen, gaat ze rennen en soms ook bokken. Verder is ze wel heel goed te rijden op zit en balans, hierdoor kan ik haar dus wel terug krijgen.
Sturen kan verder wel (met 1 teugel), als het voorzichtig gebeurd. Maar als ik later goed op d'r kan rijden, zou ik ook weleens dressuur willen proberen, maar ze is hierdoor niet zo goed nagevelijk te rijden.
Weet iemand hier een handige oplossing voor? Geen ander bit, dit is geprobeerd maar dat bit was volgens mij te sterk voor haar en het helpt niet.
Met het rennen en bokken geeft je paard aan dat je de rangorde tussen jullie niet hebt vastgesteld.
Om een paard te kunnen rijden moet je dit eerst in orde maken, zo niet dan kun je geen enkel probleem oplossen.
Je paard zal dan altijd je dominantie saboteren, het onderwerpt zich niet, het werkt niet mee.
Veel problemen met paarden, en waarschijnlijk ook het jouwe, komen hier uit voort.
Het is als bij jou zelf, een wildvreemde die je even gaat vertellen wat je moet doen, dat gaat zo maar niet.
Zoek hier even wat hulp bij.
Eenmaal de rangorde bevestigd kun je zo nodig met je vraag terugkomen....
Rena100 schreef:Wat ik me dan afvraag. Als ik op mijn paard zit en mijn handen stil, maar dan ook echt stil heb, niks doe met mijn handen dan een licht contact houden, haar probeer in mijn hand te laten lopen door voldoende voorwaartse drang te creëren, waarom loopt mijn paard dan sterren te kijken? Ik krijg het niet voor elkaar om met een rustige hand dat licht contact heeft mijn paard nageeflijk te rijden. Ik moet echt wat sterker inkomen, om vervolgens wel te ontspannen, maar dan nog blijft ze niet constant lopen. Het is heel hard werken en ik snap niet waarom. Het moet zoveel makkelijker kunnen, maar waarom lukt mij dat dan niet?