[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:49

Heel veel dingen van paardrijden zijn echt best simpel. Wat het moeilijk maakt, is dat het zo lastig uit te voeren is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:09

NaomixxYumo schreef:
Dat er een lichte druk is. Maar geen waslijnen.

oh, dus juist met (meer) druk op de teugels bedoel je?! Ik heb nu helemaal geen druk op de teugels en dat wil ik ook niet.

Bevestigd mij weer in mijn veronderstelling dat iedereen die het paard "in de krul" heeft lopen wel IETS met zijn handen doet.....

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:05

ja tuurlijk want anders kan die nooit in een goede aanleuning zijn als je de teugels slap hebt hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:09

Wat is dan volgens jou aanleuning, Tobiaspruim?

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:09

Wat is aanleuning?

Aanleuning is de licht verende druk die het paard aanneemt op de teugel als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft aangenomen. Op het moment dat het paard aanleuning neemt voelt dat als een licht verende verbinding doordat paard onderkaak tegen bit aanlegt en de ruiterhand aanneemt. Een paard dat in aanleuning gaat neemt een verende verbinding aan de teugels als gevolg van een vermeerderd ondertredend achterbeen en een losgelaten en welvende rug. De aanleuning, ook wel "het bit aannemen" genoemd is een initiatief van het paard. Contact gaat dus uit van de rijder en aanleuning gaat uit van het paard.

Hand, teugel en bit dienen voor het overbrengen van de communicatie en mogen niet krachtiger zijn dan dat voor deze communicatie nodig is. Een paard heeft een goede aanleuning wanneer het gewillig de teugel aanneemt en volgt. Aanleuning mag nooit bereikt worden door terugwerkende teugelhulpen.

Ontstaan van de aanleuning

Aanleuning komt tot stand als een paard ontspannen gaat, losgelaten is en aan de hulpen van de ruiter staat, de ruiter heeft het paard onder controle en het paard gaat met impuls, door vertrouwen in de hand van de ruiter te hebben en als de ruiter een onafhankelijke zit en een stille hand heeft. Aanleuning wordt dus onderhouden door voorwaarts drijvende hulpen, een ononderbroken en harmonieuze samenwerking van hand en zit en onderbeen. Ook hoort een paard voor een goede aanleuning een goede mond te hebben dat wil zeggen levendig en kauwend op het bit.

Het ontstaan van aanleuning met het paard komt op drie punten tot stand:
Het been;
Je zitvlak, je knie en je heup;
Teugelcontact.

Die drie samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden. Het paard neemt het bit aan en treedt als het ware ‟aan de hand van de ruiter‟. Zo ontstaat aanleuning.

Aanleuning is een van onderdelen van het skala der ausbildung. De verschillende onderdelen van dat skala kunnen niet los van elkaar kunnen worden gezien, alle begrippen hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. Bij het africhten en scholen van paarden is het skala een belangrijke richtlijn.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:10

even van wiki gekopieerd

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:15

ik bedoel niet dat je moet trekken ofzo maar dat je geen slappe teugel moet hebben, zoals hier boven staat een licht verende druk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:16

Ja, maar dat was niet mijn vraag. Googelen kan ik ook wel. Mijn vraag was wat het volgens jou is, omdat het paard volgens jou niet in een correcte aanleuning kan zijn als de teugels slap hangen. Ik wil weten waarom dat volgens jou zo is.

En wat is voor jou dan een licht verende druk? Hoe voelt dat voor jou? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:20

als je de teugels slap hebt hangen kan je geen fijne hulpen geven want je hebt geen contact met de mond.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:21

de teugels niet slap maar ook niet strak en als jou hand naar voren gaat dat je paard/pony het bit volgt met de mond en dat je altijd contact met de mond hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:23

Ja, oke, maar hoe doe je dat dan? Hoe voelt dat voor jou? Wat doe je met je lijf?

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:26

goed voorwaarts houden en dan als die goed ontspannen is dan vraag ik hem met een lichte weerstand biedende hand en dan geeft ie vaak na

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:27

hoe voelt dat? hij gaat over de rug lopen ik kan hem veel beter sturen en fijnere hulpen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:29

Kan het volgende keer in 1 post? Zou fijn zijn.

En nee, ik wil weten wat jij voelt, in je armen, in je handen, je schouders, je rug, je buikspieren, je kont, je benen. Wat vóel je. Niet je boekjes erbij pakken en niet googelen.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:31

ik heb niks erbij gepakt hoor dat komt van mijzelf. hij voelt veel lichter in de hand en ik kan veel beter zitten.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:18

Hallo,

Ik heb een vraag, en hoop dat iemand hier misschien een suggestie voor kan verzinnen.

Sinds kort heb ik een bijrijdpaard, dit is een 12jarige Italiaans Springpaard en een typische merrie. Heb er nu voor de 3e keer op gereden en het gaat nu beter, maar ze zit nog in de uitprobeerfase omdat ik nieuw ben (rennen en bokken etc.). Sinds vandaag, de 3e keer dat ik erop heb gereden begin ik haar meer door te krijgen hoe ik haar moet rijden. Totaal anders dan ik gewend ben.

Zij wordt namelijk met redelijk losse teugel gereden, zo los dat er geen contact is. Ik rijd het liefst wel met contactteugel, maar probeer niet teveel druk op te teugel te hebben. Maar elke keer als ik probeer contactteugel te krijgen, gaat ze rennen en soms ook bokken. Verder is ze wel heel goed te rijden op zit en balans, hierdoor kan ik haar dus wel terug krijgen.
Sturen kan verder wel (met 1 teugel), als het voorzichtig gebeurd. Maar als ik later goed op d'r kan rijden, zou ik ook weleens dressuur willen proberen, maar ze is hierdoor niet zo goed nagevelijk te rijden.

Weet iemand hier een handige oplossing voor? Geen ander bit, dit is geprobeerd maar dat bit was volgens mij te sterk voor haar en het helpt niet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:26

Ik vind deze discussie interessant over dat het niet mogelijk is om een correcte aanleuning te hebben bij geen druk op de teugels.

Mag ik vragen hoe jullie onderstaande rijfoto interpreteren van mij op mijn bijrijdpaardje? Ik rij western, en daarom is het streven er ook naar dat ik met een los teugeltje toch de correcte aanleuning hou. Daarom vraag ik me af hoe jullie dit dan zien. Is dit wel of niet correcte nageeflijkheid/aanleuning? Ik heb inderdaad dan niet de 'licht verende verbinding', omdat de teugels die druk nou eenmaal niet hebben, maar wel degelijk een paard dat licht aan de hulpen is, de hand volgt en de buikspieren aanspant/rug omhoog brengt. En wel degelijk een ruiter die los is in de handen en de beweging van het hoofd van het paard volgt en nageeft wanneer nodig.

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 03:00

Aleeneh schreef:
Ik vind deze discussie interessant over dat het niet mogelijk is om een correcte aanleuning te hebben bij geen druk op de teugels.

Mag ik vragen hoe jullie onderstaande rijfoto interpreteren van mij op mijn bijrijdpaardje? Ik rij western, en daarom is het streven er ook naar dat ik met een los teugeltje toch de correcte aanleuning hou. Daarom vraag ik me af hoe jullie dit dan zien. Is dit wel of niet correcte nageeflijkheid/aanleuning? Ik heb inderdaad dan niet de 'licht verende verbinding', omdat de teugels die druk nou eenmaal niet hebben, maar wel degelijk een paard dat licht aan de hulpen is, de hand volgt en de buikspieren aanspant/rug omhoog brengt. En wel degelijk een ruiter die los is in de handen en de beweging van het hoofd van het paard volgt en nageeft wanneer nodig.

[ Afbeelding ]

Je had me al eerder gevraagd te reageren....
Je paard is zo te zien geconcentreerd op jou, het lijkt er op dat het zijn best doet om het je naar de zin te maken maar je vraagt ook niet meer dan dat.
Je hebt géén aanleuning, aanleuning komt voort uit een voorwaartse drang, je paard is hier niet voorwaarts.
Je hebt nu een paard dat achter de teugel gaat, dat wil zeggen het heeft een houding aangenomen.
De rug bolling die je noemt zie ik niet.
Ook rug bolling moet voortkomen vanuit voorwaartse drang, de rug welft dan op doordat de achterhand meer voorwaartse druk levert die begrensd wordt door de hand.

Het aan de teugel zij is meer dan dat je hier laat zien.
Aan de teugel is ontspanning, voorwaartse drang, aanleuning en van daar uit nageeflijkheid.
We hebben het hier dan over Klassieke Dressuur en niet over Western.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 03:08

Carmen_vH schreef:
Hallo,

Ik heb een vraag, en hoop dat iemand hier misschien een suggestie voor kan verzinnen.

Sinds kort heb ik een bijrijdpaard, dit is een 12jarige Italiaans Springpaard en een typische merrie. Heb er nu voor de 3e keer op gereden en het gaat nu beter, maar ze zit nog in de uitprobeerfase omdat ik nieuw ben (rennen en bokken etc.). Sinds vandaag, de 3e keer dat ik erop heb gereden begin ik haar meer door te krijgen hoe ik haar moet rijden. Totaal anders dan ik gewend ben.

Zij wordt namelijk met redelijk losse teugel gereden, zo los dat er geen contact is. Ik rijd het liefst wel met contactteugel, maar probeer niet teveel druk op te teugel te hebben. Maar elke keer als ik probeer contactteugel te krijgen, gaat ze rennen en soms ook bokken. Verder is ze wel heel goed te rijden op zit en balans, hierdoor kan ik haar dus wel terug krijgen.
Sturen kan verder wel (met 1 teugel), als het voorzichtig gebeurd. Maar als ik later goed op d'r kan rijden, zou ik ook weleens dressuur willen proberen, maar ze is hierdoor niet zo goed nagevelijk te rijden.

Weet iemand hier een handige oplossing voor? Geen ander bit, dit is geprobeerd maar dat bit was volgens mij te sterk voor haar en het helpt niet.

Met het rennen en bokken geeft je paard aan dat je de rangorde tussen jullie niet hebt vastgesteld.
Om een paard te kunnen rijden moet je dit eerst in orde maken, zo niet dan kun je geen enkel probleem oplossen.
Je paard zal dan altijd je dominantie saboteren, het onderwerpt zich niet, het werkt niet mee.
Veel problemen met paarden, en waarschijnlijk ook het jouwe, komen hier uit voort.

Het is als bij jou zelf, een wildvreemde die je even gaat vertellen wat je moet doen, dat gaat zo maar niet.
Zoek hier even wat hulp bij.

Eenmaal de rangorde bevestigd kun je zo nodig met je vraag terugkomen....

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:30

Simpelman schreef:
Carmen_vH schreef:
Hallo,

Met het rennen en bokken geeft je paard aan dat je de rangorde tussen jullie niet hebt vastgesteld.
Om een paard te kunnen rijden moet je dit eerst in orde maken, zo niet dan kun je geen enkel probleem oplossen.
Je paard zal dan altijd je dominantie saboteren, het onderwerpt zich niet, het werkt niet mee.
Veel problemen met paarden, en waarschijnlijk ook het jouwe, komen hier uit voort.

Het is als bij jou zelf, een wildvreemde die je even gaat vertellen wat je moet doen, dat gaat zo maar niet.
Zoek hier even wat hulp bij.

Eenmaal de rangorde bevestigd kun je zo nodig met je vraag terugkomen....

Bedankt voor je reactie, maar hierom had ik niet gevraagd zoals je kunt lezen.
Het rennen en bokken valt inmiddels namelijk mee en ligt wat anders zoals je denkt, de eigenaresse weet hier denk ik ook wel wat meer van. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:37

Oh

Rebecca19_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:15

Ik vind dat je je rijstijl aan moet passen naar die van het paard. Het is voor jezelf even wennen, maar bij mij werkt dat altijd goed.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:18

Wat ik me dan afvraag. Als ik op mijn paard zit en mijn handen stil, maar dan ook echt stil heb, niks doe met mijn handen dan een licht contact houden, haar probeer in mijn hand te laten lopen door voldoende voorwaartse drang te creëren, waarom loopt mijn paard dan sterren te kijken? Ik krijg het niet voor elkaar om met een rustige hand dat licht contact heeft mijn paard nageeflijk te rijden. Ik moet echt wat sterker inkomen, om vervolgens wel te ontspannen, maar dan nog blijft ze niet constant lopen. Het is heel hard werken en ik snap niet waarom. Het moet zoveel makkelijker kunnen, maar waarom lukt mij dat dan niet?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:32

Rena100 schreef:
Wat ik me dan afvraag. Als ik op mijn paard zit en mijn handen stil, maar dan ook echt stil heb, niks doe met mijn handen dan een licht contact houden, haar probeer in mijn hand te laten lopen door voldoende voorwaartse drang te creëren, waarom loopt mijn paard dan sterren te kijken? Ik krijg het niet voor elkaar om met een rustige hand dat licht contact heeft mijn paard nageeflijk te rijden. Ik moet echt wat sterker inkomen, om vervolgens wel te ontspannen, maar dan nog blijft ze niet constant lopen. Het is heel hard werken en ik snap niet waarom. Het moet zoveel makkelijker kunnen, maar waarom lukt mij dat dan niet?

Hoe ontspannen is je paard? En hoe soepel in het lijf?

Er is veel meer nodig is om een paard in balans en nagefelijk naar de hand te rijden dan alleen een lichte contactteugel. Een lichte contactteugel gebruik je bij een jong of net ingereden paard, of een verreden paard. Maar een verreden paard heeft al een hele trukendoos verzameld om aan vervelende/harde of onduidelijk hulpen te ontkomen. Dan zit je dus met die trukendoos, en dan moet je meer revaliderend gaan rijden.
Voordat ik mijn jonge paard redelijk in balans heb, ben ik eerst een reeks losmaak oefeningen op beide zijden aan het rijden, zoals inbuigen op de volte, waarbij ze goed moet buigen rond het binnenbeen, na moet geven op de binnenteugel, en de buitenteugel moet aannemen. Alles met een ontspannen en lage hals. Dan schouderbuitenwaarts en schouderbinnenwaarts, pasje wijken, etc. Als dat allemaal redelijk gaat, ga ik haar eens recht op hoefslag rijden en ga ik voelen of ze gelijk aanneemt op beide teugels. En dan ook corrigeer ik haar als ze teveel gewicht aan een kant neemt, door even een parade te doen met de teugel (en haar dus te vragen haar kaak los te laten). Of als ze teveel aan een been kleeft geef ik een kleine hulp dat ze niet tegen mijn been aan mag lopen, maar ze moet midden onder mij lopen.
Dat is bij mij het voorwerk voordat ze redelijk in balans, en nagefelijk loopt op een contactteugel.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:57

Ontstpannen kan ik haar niet noemen, omdat ze heel erg tegen mijn hand in gaat. Dit zorg voor spanning. Soepel is ze wel.
Te zwaar in de hand is ze juist niet, eerder veel te los. Ze laat mij echt continu los laten, omdat ze er anders tegen in gaat hangen, dan laat ik los, maar wel echt los, dus boogje in de teugels. Dat is niet goed, dat weet ik en ik vind het lastig om dat patroon te doorbreken. Ze is altijd met extreem losse teugel gereden en ik wil juist een vaste verbinding zonder boogjes.
Een grote trukendoos heeft ze ook, op het moment dat ik contact maak bijvoorbeeld tijdens het instappen, dan begint zij alle kanten op te draaien, travers, renvers, apuyement, alles doet ze. Ze heeft ooit Z gelopen dus de pasjes kent ze ook. Ik probeer het dan voorwaarts op te lossen, maar tijdens de stap reageert ze niet of nauwelijks op mijn been dus wat doe ik: ik laat los! Ik word soms zo moe van mezelf, maar ook van mn paard. In draf gaat het redelijk, dan heb ik meer contact, maar dan nog krijg ik haar niet ontspannen nageeflijk. Galop gaat het best, dan is ze losjes in mijn hand met een vast contact, dus zonder boogjes, én nageeflijk.