ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:08

Ik zal me eens melden hier. Zag dit topic al lang voorbij komen, maar heb er nog niet op gereageerd omdat ik momenteel geen paard inrijd, maar vind het toch wel leuk om jullie verhalen te volgen en wat tips te geven af en toe. :)

Chimello, ik rij mijn paarden met bit en bitloos in. Met bitloos is het vooral belangrijk dat ze eerst goed leren wijken voor druk, dan kun je als je er eenmaal opzit met beendruk en nekreining sturen. Ik weet niet of je western of Engels rijd? Bitloos rij ik normaal altijd met boogjes in de teugels en zonder constante druk. Daarom is het ook belangrijk dat je paard zelf al de nodige balans heeft (kun je oefenen met longeren, los longeren en veel op ongelijk terrein draven) want je geeft je paard geen steun van voren.
Zelf doe ik altijd eerst grondwerk voordat ik er bitloos (ook met bit, maar vooral bitloos) opstap, zo kun je ze wijken voor druk aanleren. Wederzijds respect is heel belangrijk, want als hij er vandoor gaat is hij weg en kun jij eigenlijk bijna niets doen, misschien een noodstop maar ook dat kunnen ze negeren. Ook met bit kunnen ze weg zijn maar dat heb je nog enige tegendruk, bitloos niet. Grondwerk is dus erg belangrijk, ikzelf gebruik Parelli omdat het een duidelijke (en werkende) methode is maar dat kun jij zelf beslissen. Succes!

Hinke, minder eten en meer bewegen! En dat hoeft niet te betekenen dat jij er de hele tijd mee in de weer hoeft, maar je kunt ook de drinkbak en de hooiruif zo ver mogelijk van elkaar zetten zodat ze daarvoor een stukje moeten lopen, of extra omheining in de wei zetten, zodat ze veel bochten moeten maken om lekker gras, drinken en eten te kunnen hebben. Zo doen ze dat in het wild ook, de hele dag lopen. :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:42

Ze staat niet dag en nacht buiten en daarnaast sta ik op een pensionstal dus dat soort dingen kan ik allemaal niet zelf bepalen jammer genoeg narita:) Als ik zelf een stal had had ik het wel oz gedaan maar helaas.

Vanavond ga ik weer met die van mij aan de slag, met instructrice. Wss ook weer hangen. Ik vond haar maandag best wel stijvig lopen, daar heeft ze wel vaker last van.. Hopelijk stelt het niks voor.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:34

met flint gaat het steeds beter, bokt VEEL minder (soms af en toe een mini-bokje)
hij heeft (volgens het meisje dat er mee rijd) zalige gangen en hij galopeeerd (naar mijn zin) super mooi
Afbeelding
we rijden ook de laatste tijd gewoon samen in de piste:
Afbeelding

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:06

mooi dat hij steeds minder bokt, dat is toch vaak niet iets wat we wensen he ;)

Mijn paardje gaat vooruit, langzaam, maar ik denk dat ze die tijd nodig heeft.
zowieso, gisteren liep ze stukken ontspannen en nageeflijk over haar rug linksom!! Dat is echt nog nooit vertoond na haar rugblessure (die uiteraard behandeld is) maar linksom bleef ze ook lang na de behandeling nog lopen als een kachel, dat kon ze gewoon niet. en zo ineens, liet ze buiging en ontspanning zien! die bobbel bij haar lendenpartij is ook weer minder geworden. gewoon van in de weide lopen, want ik longeer maar 1x per week.

Ze ging nog wel uit haar schuif van de longeersingel, heel vreemd, aangezien ik doe op de poetsplaats al om had gedaan, ermee naar de bak ben gewandeld, en toen ik de lijn goed pakte en haar een rondje om wou sturen begonz e met 4 benen in de lucht te springen. vuurwerk dus,.

uiteindelijk begrijpt z (gelukkig steeds sneller) dat het geen enkel nut heeft, en is ze maar gaan draven. eerst heel hard. maar ontspande al vlug.

en toen was de singel wat scheef gezakt, dus ik wou hem recht sjorren, maar toen begon ze ook weer te springen, dus heb ik de longeerlijn door het laagste ringetje gedaan, en toen gaan draven, schoof die weer recht.

toen kwamen de singelstoten tegen haar voorbenen aan, weer vuurwerk, wat een knie actie. steeds heel hard draven...

wat dat toch is?? ook met poetsen, als je de hals poetst, en tegelijkertijd tegen haar bovenvoorbeen aankomt, dat is ze van kalm tot super gespannen in een mili seconde.

die bovenvoorbenen. word nog leuk met opstappen... maar ik hoop dat ze snel leert door die singelstoten die er lekker tegen aan friemelen dat het geen kwaad kan als je daar aangeraakt word.

het duurt écht extreem lang, ben al vanaf december zo'n beetje bezig.
maar ik denk dat ze die tijd écht nodig heeft.

Jammer voor mij :P ik wil zo graag voelen hoe ze loopt haha :P

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:11

Zo te lezen gaat het bij iedereen goed, ik lees alleen maar dat er vooruitgang in zit. Super!
Moonprayer: het is gewoon een kwestie van héééééél veel geduld.. ik mag bij die van mij niet aan zijn oren zitten, ik probeer zijn oren iedere dag even te aaien zodat hij weet dat het goed is. Ik doe dit nu al een half jaar en mag ze nu al 5 sec. aaien haha. Maar ik blijf volhouden en geduld hebben.

Verder gaat hier alles goed.
Noah heeft een weekje rust gehad en we zijn deze week weer begonnen met rijden, longeren en lopen.
Ik rijd hem nog steeds 3 á 4 keer in de week de overige dagen longeer of loop ik met hem. Hij heeft natuurlijk ook sowieso 1 dag rust.
In de bak rijden gaat beter. Noah vind het nogal leuk om de bak in een galop te verlaten.. Maar dit gaat beter, ik kan nu voorbij de poort rijden zonder dat hij een poging waagt.
Het buiten rijden gaat ook goed, ik ben begonnen met buiten ritten alleen te rijden. Dit gaat goed.

Ik rijd tegenwoordig wel met een martingaal en knopspoortjes. Noah was/is heel sterk, door de martingaal heb ik op de tijden wanneer het nodig is net wat meer kracht. De knopspoortjes rijd ik mee omdat Noah bijna niet meer op mijn been reageerde. Nu hoef ik mijn been alleen maar aan te leggen en hij stapt opzij.

Hoe gaat het bij jullie verder.. Wat doen jullie tijdens het rijden?
Wat vinden jullie belangrijk tijdens het inrijden?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:25

@sjar: je weet wel dat sporen daar niet voor bedoelt zijn?
Wat ik belangrijk vind met rijden bij een jong paard is dat hij eerst op zijn eigen benen leert lopen.
Ook vind ik het belangrijk dat hij alle commando's goed begrijpt en er perfect op reageert.

Met Angus gaat het heel erg goed!
Vorige week is mijn instructrice begonnen met een galopje :)
Hij vind het nog heel erg moeilijk en afgelopen dinsdag was het een waar bokfestijn!
Niet gemeen bedoelt maar gewoon omdat hij het moeilijk vind.
Je ziet dat het geestelijk heel erg vermoeiend voor hem is maar hij kan het wel echt hebben :)
Als hij terug de wei op mag na de les is hij helemaal stoer tegen zijn vriendjes hahaha!
Macho man xD

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:44

Elelyne: ik weet dat een spoor hier niet voor bedoeld is, dat het meer is om de hulpen te verfijnen. Dit doe ik in principe ook. Ik gebruik mijn spoor minimaal, maar heb hem op bepaalde momenten wel echt nodig.
Fijn dat het rijden goed gaat.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:39

Goeie berichten hier!

Ik heb inmiddels voor de 4e keer op mijn paardje gezeten.
Vandaag heb ik haar op m'n zit gestuurd, wat ze erg goed oppikte! Wel nog aan de longeerlijn, maar die hing dan slap.
Daarnaast kunnen we nu halthouden op zit+commando en zelf wegstappen met beetje drijven+stem.

Hier zat ik er vandaag net op:

Afbeelding

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:42

wauw lepapillon, ziet er goed uit!! mooi paard, en hoe jullie dit doen ziet er ook super vriendelijk uit!! mijn complimentjes :)!! _/-\o_

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:34

Mag ik me hier ook melden

Ik heb tijdje terug een prachtige welsh cob gekocht van 4 jaar
Toen hij bij mij kwam ben ik langzaam met hem aan de gang gegaan eerst allemaal lekker logeren met alleen halster en keer met zadeltje enz. Hij pakt het allemaal super is echt erg nuchter en met logeren is die niet voorruit te brandden. Nu ben ik onder begeleiding van iemand ( die altijd paarden inrijdt ) bezig met een beetje hangen enz.
Alleen ik kom niet verder als het hangen zodra hij namelijk mijn hoofd ziet of mijn gewicht voelt als we stukje stappen rent die echt heel hard weg en het is natuurlijk wennen maar heb nu al zon aantal keer gehangen maar zijn reactie blijft heftig.
Ik kan gewoon met zadel klapperen alles heb zelfs al gepoetst en dan hoger als hem staan en over hem heen hangen maakt hem allemaal niks uit.
Maar zodra hij maar pasje moet lopen vliegt die meteen , heeft iemand tips of heeft iemand dit ook meegemaakt?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:41

Wauw wat gaan jullie goed!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:44

lieskehh schreef:
.
Maar zodra hij maar pasje moet lopen vliegt die meteen , heeft iemand tips of heeft iemand dit ook meegemaakt?

Misschien kun je eerst eens een zak voer/ander gewicht op zijn zadel vastmaken, en laten stappen. Rent hij dan weg valt het er niet af en kan je hem uit laten razen totdat hij erachter komt dat het eigenlijk niet eng is. Heb dit in de praktijk nog niet toegepast, dus heb geen idee of het werkt, maar baad het niet schaadt het niet! (Zorg wel dat het gewicht goed vastzit en er niet afvalt! Anders kun je je paard alleen nog maar banger maken).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:53

@lepapillon; ziet er goed uit! heb je eerst ook gehangen of ben je er de erste keer meteen op gaan zitten?

@lieskeh: tsjah als hij verder wel nuchter is en het zadel en erover heenhangen niet eng vindt maar pas sschrikt als hij moet lopen terwijl je hangt, dan zou ik toch liever meteen opstappen ipv eerst hangen. Dan kun je ook beter met de bewegingen mee gaan, en hij krijgt niet de kans 'te ontsnappen' aan het gewicht. Als je denkt dat je wat bokken niet uit kan zitten zou ik er iemand anders bij vragen, voor 1 keer ;)
Dood gewicht op de rug zou ik persoonlijk zelf niet zo snel doen, ik zou niet weten hoe je zo'n dood gewicht veilig op de rug vast maakt zonder dat het gaat verschuiven bij wat bokkesprongen, en zo'n dood gewicht zullen ze alleen maar nog enger vinden imo ;)

Ik ga volgende week voor het eerst op die van mij zitten *\o/* Is nog best snel gegaan, we zijn nu nl een maand bezig.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:07

Ja weet alleen niet of ik er heel op kom, zodra hij namelijk iets aan de andere kant ziet snapt die het niet
En misschien moet ik gaan zitten en me gewoon even goed vasthoude, maar kwaad zit er dus echt niet in hij bokt steiger niet zelfs niet met eerste keer zadel, hij rent alleen en zelfs dat houdt hij niet lang vol
En heb wel lef om op te stappen, maar niet dat als ik me been erover heb dat hij gaat rennen want dan heb je niks.

Ik denk ook niet dat ik een zak brokken of iets derg strak op zijn rug krijg gebonden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:10

Leuk topic!
Mag ik me ook melden?

Ik heb nu een jaartje een onder het zadel (van Cavalier) (niet van mezelf) maar tis nog steeds een beetje een draak. We hebben er nu een ander bit in, en nu gaat het beter. Dressuur loopt ze al aardig, springen moet ze de techniek nog wat doorkrijgen maar daar zijn we hard mee aan het oefenen.
Waarschijnlijk wordt straks van de herfst nog 1 weggebracht om zadelmak te maken, maar dat houdt echt in alleen er even op, dan komt ie terug en mag ik de rest doen. Ook niet van mij overigens. Ben echt verliefd op hem, tis een schimmelruintje van Eurocommerce Dubai, echt een gaaf en lief dier!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:47

@lieskehh ik heb hetzelfde probleem een beetje.

alles gaat super prima, zonder protest, of angst. en zodra je gaat hangen, nouja dat gaat ook nog, maar zodra ze dan een stapje zet vliegt ze met 4 benen de lucht in, en dat gaat gelijk zo raar dat ik dat de beste cowboy nog niet zie uitzitten.

ik heb er nu een man bij, die gaat me helpen, we doen nu eerst met dubbele lijnen longeren, dat levert nog wel vuurwerk op, dus als dat steeds minder word, is het idee een beetje dat ze ons accepteert als leider, wetende dat al het enge wat we tot nu toe bij dr gedaan hebben, geen pijn heeft opgeleverd.

en as je pony trouwens helemaal niet boks, zou je ook kunnen zien als een teken dat hij misschien wel pijn heeft. Bo bokte eerder ook nooit, ik dacht bij mijzelf, ideaal straks met inrijden ;)

Maar ik ben langs de chiropracticus geweest. Rodinde.. en die constateerde toch dat ze een flinke rugblessure had. die is nu verholpen, haar rugwervels en heup banden liggen er nu weer rustig bij. Maar in hoeverre ze bang is dat iets pijn gaat doen, en hoe lang ze met pijn heeft gelopen weet simpelweg niemand.

en bokken!! oeps... als ze nu denkt, ja maar wacht ff ik vind dit niet een goed plan (één Longe over haar rug bijv.) dan kan ze stijgerend springen, en bokken dat is niet hoe ik het ooit eerder heb gezien.

Dus ff afwachtten.

woensdag gaan we weer verder

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:43

Lieskehh, misschien inderdaad even checken of het paard nergens pijn kan hebben!
Ligt het zadel wel goed? Of drukt het op een pijnlijk plek bij beweging met gewicht? Succes!

Hinke, ik had voor de dag dat ik erop ging nog niet gehangen. Het was ook niet het plan om er meteen op te gaan zitten,
maar ze was zo braaf tijdens het hangen en het stappen. Toen ben ik er meteen op gaan zitten.
Ik denk wel dat dit zo soepel kon gaan, omdat ik heel veel tijd en geduld in de voorbereidingen heb gestopt.
Dit is per paard verschillend natuurlijk, maar ik wist dat ik bij mijn paard echt de tijd moest nemen en dat heb ik ook gedaan :j

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:43

Fysio is er al bij geweest hij had geen blokkade, en zijn rug kon het ook niet zijn want als ik op de stenen à hangen en dan wat ga stappen rent die niet weg en als een paard last van zijn rug heeft reageert dat natuurlijk overal.

Ik denk gewoon dat het onwennig is maar wilde gewoon weten of eventueel jullie er ervaring mee hadden!
Maar ik ga gewoon speelse wijze met hem verder en gewoon lekker op me
Gemak zijn vertrouwen winnen ;)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:26

Sorry, ik moet even wat kwijt...

Ik heb vandaag aan de longeerlijn gereden op Angus!!!!!! *\o/*
Mijn instructrice is er eerst opgegaan en heeft een kwartiertje gereden en daarna ging ik erop aan de longeerlijn :D
Ik moest dus ineens alles zelf gaan doen en het ging echt supergoed!!
Ik ben helemaal blij en Angus was superbraaf!! :D *\o/*
We hebben zelfs gedraafd!
Klinkt echt heeeel dom maar voor mij is dit echt een hele grote stap en heel erg goed voor mijn zelfvertrouwen :o
Owh wat heb ik toch ook een brave pony, ik ben helemaal trots :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:23

haha super evelyne, prima toch, daar is dit topic ook wel voor bedoeld.
vanmiddag gaan we eindelijk weer verder met mijn dametje, eerst ff laten wennen aan dubbele longe. dat levert nog voldoende stress op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:45

met flint gaat het goed, hij (hout vasthouden :P) heeft toch al een week of zo niet gebokt, is lekker in de hand, alleen deze week klein ongevalletje gehad (ik zat er even op, kwam te dicht achter rahere waar verzorgster op zat & rahere schopte recht op men been, flint schrok & crosste weg, gelukkig blijven zitten & verder gereden)
foto's:
Afbeeldingmeisje dat hem normaal rijd
Afbeeldingmet mij
Afbeeldingen met rahere, ik en verzorgster (even voor duidelijkheid: rahere is 1m68 en ik rijd raar of zelden op flint, alleen dat we zo eens voor de lol paardenwissel doen :P het laatste 10 min. of zo)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:43

nou we zijn gisteren verder gegaan met bo, omdat het door omstandigheden al 3 weken geleden was, hadden we wel qua vertrouwen een paar stappen terug gedaan. dus we konden niet in een keer het bitje weer indoen, en de longeersingel omdoen.

Máár! waarz e een paar weken geleden flink zou hebben lopen bokken en steigeren, ging ze nu enkel wegrennen!
Dat vind ik wel een heel positief punt! en met het zweepje bij haar kont kriebelen, en tegen haar voorbenen (Voorbenen blijven zo gevoelig als er iets tegenaan komt, haar reactie blijft heftig) maar ze ging rennen, voorwaarts, ipv. dus ongeveer door het plafond te springen. of met haar achterbenen slaan.

en we zijn ge-eindigd met de longeersingel omdoen en die helemaal rond kunnen draaien, ze was er wel wat gespannen onder, maar liet het bekomen... en dat is wel weer 10 stappen voorwaarts.

als ik er straks op rijd, heb ik ook veel liever dat ze van schrik voorwaarts rent, dan dat ze op haar kop gaat staan ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:58

hm, en toen was het opeens weer volledig mis.

ik heb een beetje, (of eigenlijk niet?) een dilemma, Ik heb mijn vos merrie nu vanaf december.
ze was groen en onbeleerd. ik geloof deze verkopende partij hier oprecht in.

nu is echter het probleem, dat bo vaak erg braaf is, en heel rustig lijkt. Maar dit slaat zo in een keer om.
ontzettend onvoorspelbaar.

ben bij rodinde geweest in mei. die heeft haar behandeld, en dat was ook nodig, maar na de controle bleek dat alles rustig in de wervels lag, niks meer aan de hand. geen rug of bekken pijn meer.

en dat geef je tijd, en liefde, vertrouwen, geduld.
Maar we zijn nog geen steek verder. de ene keer kun je zo het longeersingeltje of zadeltje opleggen, en de andere dag flipt ze.

en écht flippen. zaterdag morgen had ze zich losgebokt, is ze tegen een auto aangerend, en tegen een muur aangerend, ze gilde en bokte.. bleef rennen en bokken, tot ze zich klem had gelopen, en toen heeft iemand haar kunnen pakken, en een grote box in kunnen zetten, hier heeft ze nog wel een uur staan trillen...ik heb veel gezien en meegemaakt... maar dit niet, zo onvoorspelbaar, zo raar. zo plots.

maar wel al zolang ik haar nu ken. Ik kan niet zeggen dat ze ooit wél betrouwbaar is geweest.

ik ben zelf eerlijk gezegd mijn vertrouwen volledig kwijt. dat merkte ik toen ik haar na dit voorval weer in de wei terug zette. was als de dood dat ze nu weer zou ontploffen, en letterlijk door het lint zou gaan, omdat ze een beetje zenuwachtig deed. ik weet niet of ze ooit "goed" is geweest, of ooit zal worden...

ik denk zelf dat het niet is op te lossen met geduld en vertrouwen... ze flipt erg vaak, en er is geen tussen fase, het is of kalm en goedwillig, óf helemaal verkeerd en echt blinde paniek.

een normaal bang paard loopt niet tegen een muur of auto op.
toch? die rent naar de wei toe, en gaat het open veld in.

bovendien staat ze op een pension stal met manege. er lopen regelmatig kleine kinderen en pony's over het erf... nu heeft ze een auto flink beschadigd, maar voor hetzelfde geld liep er een kindje.

ik ben gelukkig gewoon verzekerd, en bo had zelf geen schram. maar ik heb de schrik er goed in zitten en zie het zo niet meer zitten. Het is gewoon heel naar dat ze in omgang meestal super is, lekker kroelen, knuffelen, poetsen.. allemaal goed. tot je bijvoorbeeld aan haar voorbeen zit, dan word ze ineens nerveus. maar niet als je haar daar poetst.
en ook niet altijd..

lijkt mij dus geen lichamelijke kwestie, maar echt iets in haar koppie..

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:45

Zo dat klinkt inderdaad wel heftig ,
Het is alsof er iets knapt van binnen bij der en ze maar 1 weg uit gast en dat is gewoon rennen zo hard ze kan!
In stal opzadelen of longeersingel om doen is denk te riskant??

Nou ik had tijdje terug hier ook mijn verhaal gedaante en bij mij gaat het super
Heb er al opgezeten en hij is zo braaf geen stap verkeerd gezet we zijn nu elke dag rustig san me been aan laten wennen en zo kleine stappen verder!
Het rug probleem was het dus zeker nig want meneer is geen 1 keer meer gaan rennen doe het nu ook niet meer in de cirkel want hij weet dat die daar gelongeerd wordt en dus moet rennen daar!