Chimello, ik rij mijn paarden met bit en bitloos in. Met bitloos is het vooral belangrijk dat ze eerst goed leren wijken voor druk, dan kun je als je er eenmaal opzit met beendruk en nekreining sturen. Ik weet niet of je western of Engels rijd? Bitloos rij ik normaal altijd met boogjes in de teugels en zonder constante druk. Daarom is het ook belangrijk dat je paard zelf al de nodige balans heeft (kun je oefenen met longeren, los longeren en veel op ongelijk terrein draven) want je geeft je paard geen steun van voren.
Zelf doe ik altijd eerst grondwerk voordat ik er bitloos (ook met bit, maar vooral bitloos) opstap, zo kun je ze wijken voor druk aanleren. Wederzijds respect is heel belangrijk, want als hij er vandoor gaat is hij weg en kun jij eigenlijk bijna niets doen, misschien een noodstop maar ook dat kunnen ze negeren. Ook met bit kunnen ze weg zijn maar dat heb je nog enige tegendruk, bitloos niet. Grondwerk is dus erg belangrijk, ikzelf gebruik Parelli omdat het een duidelijke (en werkende) methode is maar dat kun jij zelf beslissen. Succes!
Hinke, minder eten en meer bewegen! En dat hoeft niet te betekenen dat jij er de hele tijd mee in de weer hoeft, maar je kunt ook de drinkbak en de hooiruif zo ver mogelijk van elkaar zetten zodat ze daarvoor een stukje moeten lopen, of extra omheining in de wei zetten, zodat ze veel bochten moeten maken om lekker gras, drinken en eten te kunnen hebben. Zo doen ze dat in het wild ook, de hele dag lopen.