[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:02

superwoman schreef:
cleopetra / Yamcha - Huh Ze liep toch zo nageeflijk bij het oppakken van de teugels?

Imo geen nageeflijkheid, ze knikt in en gaan dan hangen.
Geen constante lichte aanleuning = imo geen nageeflijkheid Lachen
superwoman schreef:
Het correct aan de teugel rijden is ver van je bed show aangezien ze niet aan het been is, kan ze nooit lekker van achter naar voren worden gereden. Het niet voorwaarts gaan, hangen en trekken geeft duidelijk aan dat er eerst veel meer aan de basis van de basis gewerkt moet worden.(aangezien ik basis normaal zie als L niveau, bedoel ik nog verder terug Knipoog )
Een stukje vertrouwen en het leuk maken van het rijden is erg belangrijk. Nu wil ze niet werken. Het beste is om veel te belonen en weinig te vragen.

Dat is dus precies wat ik bedoelde Lachen
Wat het paard doet, is inknikken, maar omdat ze neit aan het been is, en gaat hangen, moet je dat imo van achteruit oplossen.... goed aan het been maken, goed voorwaarts rijden, van achter naar voor Lachen
Dan zou het koppie uiteindelijk op de goede plek moeten komen, maar imo is dat nu nog niet aan de orde Lachen

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:13

Weet niet of ze een valse knik maakt hoor als ze rond gaat.
Voelt bij mij alsof ze het heel even goed doet en dan daarna meteen voorover valt.
want ik doe altijd eerst even mijn been eraan als ik ga beginnen en dan oppakken.

maar nou dus ff op een rijtje:

Alleen licht contact zoeken of ander liever een slap teugeltje als ze op dat lichte contact al gaat hangen.
Kleinere tempowisselingen zodat ze nog terug te krijgen is.

Nou hopen dat het morgen maar beter gaat, had namenlijk de eigenaar aangeboden om het paard een tijdje te rijden om haar los te krijgen, zou toch vervelend zijn als het mij dan ook niet lukt :S
Ben eigenlijk nooit tegen zo'n problemen aangelopen.
Thx iig Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:30

cleopetra schreef:
Weet niet of ze een valse knik maakt hoor als ze rond gaat.
Voelt bij mij alsof ze het heel even goed doet en dan daarna meteen voorover valt.
want ik doe altijd eerst even mijn been eraan als ik ga beginnen en dan oppakken.

Bij het geval van inknikken = de hals niet mooi rond, maar zit een knik in. (de 3e(?) nekwervel vanaf de oren geloof ik) Soms kun je het verschil niet eens voelen.
Voor de oefeningen, maakt het eiigenlijk niet zoveel uit wat ze doet.

Citaat:
maar nou dus ff op een rijtje:

Alleen licht contact zoeken of ander liever een slap teugeltje als ze op dat lichte contact al gaat hangen.
Kleinere tempowisselingen zodat ze nog terug te krijgen is.

-veel belonen
- als ze beter aan je been wordt is, weer een lichte aankleuning vragen maar zeker niet terug gaan hangen. Ook met een lange teugel kun je contact houden, maar kan ze onmogelijk verder zakken-hangen Knipoog
-zorgen dat de neusje omlaag gaat-blijft en niet omhoog of opgekruld richting de romp

Citaat:
Nou hopen dat het morgen maar beter gaat, had namenlijk de eigenaar aangeboden om het paard een tijdje te rijden om haar los te krijgen, zou toch vervelend zijn als het mij dan ook niet lukt :S
Ben eigenlijk nooit tegen zo'n problemen aangelopen.
Thx iig Lachen

Dit paardje is gewoon heel lang slecht gereden of heeft last van der lijf.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:37

Mireya Het is ook goed om veel overgangen te rijden en tempo wisselingen in stap en draf daar worden ze ook ontspannen van in hun lijf. En door tempo wisselingen gaan ze ook minder hangen op de hand mits je goed van achter uit blijft rijden. En van voren contact blijven houden maar wel met ontspannen handen en armen zet je zelf niet vast. Paardje ontspant dus jij ook, paardje moet op eigen benen lopen en niet op jou handen probeer dat te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:43

Andersom Knipoog
Ruiter ontspant dus paard ook Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:06

Tja ik ben nogal gespannen en mijn lichaam als ik rij. Kan het daar aanliggen? Want als we naar een half uurtje even lekker stappen zit ik veel ontspannender en dan gaat hij ook wat aan de teugel... Kan dat daar aan liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:11

Dat kan zelfs wel de oorzaak zijn. Als de ruiter niet ontspant, kan paard ook niet ontspannen Lachen
En als een paard niet ontspannen is, kan het niet nageeflijk zijn Lachen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:17

Hmm over een uur heb ik les. Laat ik dat maar eens uitproberen.
Maar als ik me ontspan ben ik altijd bang dat ik teveel beweeg... Zit te schudden en te hobbelen in het zadel...
En even een vraag over de benen Lachen
Moetr je die TEGEN de paarden buik aan leggen of er lichtjes er van af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:49

Als een natte dweil er tegenaan Lachen

Als je je ontspant beweeg je juist veel minder, omdat je niet gaat stuiteren Lachen

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:16

Ik heb vandaag eens voor de eerste keer in zoveel tijd zonder martingaal gereden, mijn seth liep heel mooi rond, maar wat hij altijd zonder martingaal heeft? Hij gaat altijd uitproberen rennen bokken en als er een paard uit de bak gaat achteruit en steigeren. Kan je benen geven wat je wilt gaat tie bokken en met de zweep ook. Maar het wordt al steeds minder als ik hem een inspannende oefeninng laat doen waarbij al zijn aandacht op mij is gevestigd.
Maar af en toe is hij zooo erg dan ben ik echt bang dat ik eraf val:
Steigeren bokken rennen stoppen achteruit bokken steigeren, soms werd ik zo bang dat ik gewoon afstapte (ik weet het is slecht maar ik durfde gewoon niet meer) Dit was een paar weken geleden ok nog zo, maar nu ik hem meer zijn aandacht op mij laat vestigen word het wel minder. Maar dat is wel super moeilijk als hij heel erg verliefd is op zo'n paard (hij is een ruin maar af en toe denkt tie nog dat tie nog wat heeft)
Misschien nog andere tips hiervoor?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:52

Soms loopt mijn paard heel goed, en meteen aan de teugel. En op andere dagen vertikt hij het gewoon. ik probeer te ontspannen en mijn handen gewoon neer en stil te zetten, maar het lukt gewoon niet. Als ik er een vlottere gang in zet zit zijn achterhand er wel beter onder, en is het ook makkelijker, maar hij heeft er niet altijd zin in en hij valt heel snel terug naar een slomere gang..
Misschien iemand nog andere tips..?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:24

Nou gister weer gereden op het paardje en het ging al honderd procent beter Haha!
Met frisse moed en blik er tegenaan gegaan Knipoog
Ik kon nu in ieder geval gewoon aan haar werken i.p.v. alleen maar worstelen, lekker veel overgangen en 8-tjes gereden.
Wel moeilijk om er steeds op tijd bij te zijn, want zo heel stiekem kan ze steeds een beetje zwaarder worden...
Na een minuut of 20 werd ze al moe en werd het steeds moeilijker om de achtehand erbij te houden en haar licht te houden dus ben ik na 25 minuten, maar gestopt, volgende week weer verder Lachen

Thx voor de tips Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:12

cleopetra schreef:
Nou gister weer gereden op het paardje en het ging al honderd procent beter Haha!
Ik kon nu in ieder geval gewoon aan haar werken i.p.v. alleen maar worstelen, lekker veel overgangen en 8-tjes gereden.
Wel moeilijk om er steeds op tijd bij te zijn, want zo heel stiekem kan ze steeds een beetje zwaarder worden...
Na een minuut of 20 werd ze al moe en werd het steeds moeilijker om de achtehand erbij te houden en haar licht te houden dus ben ik na 25 minuten, maar gestopt, volgende week weer verder Lachen

Thx voor de tips Lachen

geweldig en goed om na 25 min te stoppen OK dan!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:14

mijn pony wisselt het beetje af. maar hij is niet goed aan het been, en ik krijg het maar niet beter Boos!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:15

Hoe denken jullie trouwens over het volgende.

Als mijn paard ziek is, hangt natuurlijk helemaal vanaf wat hij heeft. Dan bouw je geleidelijk aan het rijden weer op.
Maar wat als je nu als ruiter ziek bent, met een langere periode kan je een bijrijder zoeken of weer geleidelijk aan het rijden opbouwen.
Maar met een weekje ziek vind ik een bijrijder wat onzin. Paard heeft een week vrij gehad. Pak je het rijden dan weer gewoon op net als anders?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:17

sethlover schreef:
Ik heb vandaag eens voor de eerste keer in zoveel tijd zonder martingaal gereden, mijn seth liep heel mooi rond, maar wat hij altijd zonder martingaal heeft? Hij gaat altijd uitproberen rennen bokken en als er een paard uit de bak gaat achteruit en steigeren. Kan je benen geven wat je wilt gaat tie bokken en met de zweep ook. Maar het wordt al steeds minder als ik hem een inspannende oefeninng laat doen waarbij al zijn aandacht op mij is gevestigd.
Maar af en toe is hij zooo erg dan ben ik echt bang dat ik eraf val:
Steigeren bokken rennen stoppen achteruit bokken steigeren, soms werd ik zo bang dat ik gewoon afstapte (ik weet het is slecht maar ik durfde gewoon niet meer) Dit was een paar weken geleden ok nog zo, maar nu ik hem meer zijn aandacht op mij laat vestigen word het wel minder. Maar dat is wel super moeilijk als hij heel erg verliefd is op zo'n paard (hij is een ruin maar af en toe denkt tie nog dat tie nog wat heeft)
Misschien nog andere tips hiervoor?

-of de martingaal zit te strak
- of het zit tussen jullie oren en gaan daardoor net iets anders om met de (ont)spanning
- of hij loopt niet correct aan de teugel (valse knik) waar hij uit wil onstsnappen

(btw vind ik afstappen niet slecht- het is dommer om door te gaan en er af te vallen)
Hoe zit het met begeleiding en hoe denkt die over dit alles?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:18

Angela, herkenbaar probleem. Bij mij wordt het nu wel beter.
Veel overgangen, tempowisselingen. Als ze moe wordt moet ik toch even doorzetten om zo haar conditie te verbeteren. Zo doe ik op de lange zijde bijvoorbeeld: H tot E middendraf dan weer arbeidsdraf en van F tot B weer middendraf. Opbouwend naar een lange zijde middendraf, korte zijde arbeidsdraf en op de lange zijde weer middendraf. Goed aan het been houden en desnoods als het paard niet reageerd een tikje. Zo kun je het tempo opbouwend verhogen.
Icm overgangen, schijnovergangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:20

cleopetra schreef:

Thx voor de tips Lachen

Heel goed! OK dan!

Super ook dat je gestopt bent toen ze moe begon te worden. Het zal steeds langer goed gaan, hoor, 't is natuurlijk zwaar werk voor haar nu Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:21

Marchador schreef:
Hoe denken jullie trouwens over het volgende.

Als mijn paard ziek is, hangt natuurlijk helemaal vanaf wat hij heeft. Dan bouw je geleidelijk aan het rijden weer op.
Maar wat als je nu als ruiter ziek bent, met een langere periode kan je een bijrijder zoeken of weer geleidelijk aan het rijden opbouwen.
Maar met een weekje ziek vind ik een bijrijder wat onzin. Paard heeft een week vrij gehad. Pak je het rijden dan weer gewoon op net als anders?

Als het paard vrij heeft gehad om wat voor reden dan ook, begin je altijd weer met de basis en niet te lang.- hangt er vanaf wat hij ondertussen nog wel heeft gedaan. Met een stapmolen blijft de conditie en zul je alleen voorzichtig moeten zijn met buigen.De wei of in een box verschilt natuurlijk ook.
Een bijrijder hoeft niet positief te zijn, dus imo kan vrij geven een goede optie zijn. Ook goed voor het geestelijke en lichamelijke voor het paard hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:22

birgit_x schreef:
Soms loopt mijn paard heel goed, en meteen aan de teugel. En op andere dagen vertikt hij het gewoon. ik probeer te ontspannen en mijn handen gewoon neer en stil te zetten, maar het lukt gewoon niet. Als ik er een vlottere gang in zet zit zijn achterhand er wel beter onder, en is het ook makkelijker, maar hij heeft er niet altijd zin in en hij valt heel snel terug naar een slomere gang..
Misschien iemand nog andere tips..?

Dan doe JIJ iets niet goed. Je paard de schuld geven is het stomste wat je kunt doen en zal je nooit jezelf verbeteren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:24

Okee duidelijk.
Ik ben zelf dus de afgelopen week ziek geweest waardoor Jikke heeft stilgestaan, eergister heb ik haar gelongeerd zo'n 15 minuten in totaal.
Nu ben ik zelf altijd van het oppakken, dus als ik nu weer ga rijden dan rijd ik gewoon lekker los en is het wel weer genoeg geweest voor die dag.
De eerste week doe ik zowieso wat rustiger aan en daarna kijk ik naar het paard. Ik hoorde laatst iemand die het rijden gewoon weer oppakt als vanouds en vroeg me af of het rijden dan wel weer nodig is.
Ik voel me er zelf prettiger bij dus ik zal het zo ook houden om het op te bouwen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:27

marchador bedankt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:30

Angela, geen dank Knipoog
Feit is wel dat je er consequent in moet zijn, dus door blijven zetten.
Wordt je zelf moe, gan dan stappen. Als je zelf moe wordt komt het je paard ook niet ten goede aangezien je niet consequent kan zijn op dat moment Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:32

ja okee.

hoop dat ik vandaag kan rijden met dit geweldige weer, maar ben ziek, misschien dat vanmiddag wat beter gaat.

maar nu heeft hij alweer behoorlijk dikke vacht en ik merk dat hij dan minder reageert kan dat ook kloppen ? dikke vacht dat hij het dan niet zo 'goed'voelt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:36

Dat merkte ik bij mijn poyn ook altijd dat ze minder reageerde, maar zij had echt ook een hele dikke vacht. Ik heb haar toen laten scheren. Plus dat dat ook niet ten goede kwam voor haar conditie, ze moet al die vacht natuurlijk wel meedragen Knipoog