Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:52

Ik vind het altijd moeilijk om op een plaatje de diagonaliteit van de benen te beoordelen die van de grond zijn. Hiervoor moet je je eigenlijk voorstellen waar ze zouden landen als ze op de grond komen, en mijn visualisatie laat de laatste tijd wel te wensen over.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:06

Moeten we nu dan in dit topic zowel JUDGE als JURY gaan uithangen?
Ik dacht dat het een discussietopic was en geen beoordelingstopic.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:19

Alsof een jury allemaal stills opgestuurd krijgt en op basis daarvan een oordeel velt?
Kun je net zo goed voortaan de mooiste momenten per gevraagd onderdeel per proef van jou en je paard per e-mail opsturen en vragen of ze de winstpunten terug willen mailen + de plastick zilveren beker.
Bij de ene still een schuine horizon, bij de andere een surfende mevrouw, daar weer 1 voorbeen aan de grond en achter/voorbeenverhoudingen die niet kloppen, een mooi moment van Rath en wat mindere van Edward. Dan kun je beter filmpjes vergelijken en zie ik liever Gal in stoelzit maar met harmonie met het zwarte wonder door de baan walsen ipv een te vroeg optredende strakke Rath die nog geen eenheid is met zijn paard. Maar goed het was een KR/AR topic en geen Rath/Gal topic.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:26

Dat bedoel ik dus, "moeten" we nu allemaal al die foto's gaan zitten begluren., analyseren, uitrafelen en.... kom nou, weer dat gemiere.... dat nergens over gaat.
Voor diegenen die dat wel heel erg leuk vinden... vooral doen, ik zie echter ook niet echt in wat dit nu bijdraagt aan de AR-KR discussie.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:44

terpentijn schreef:
Dat bedoel ik dus, "moeten" we nu allemaal al die foto's gaan zitten begluren., analyseren, uitrafelen en.... kom nou, weer dat gemiere.... dat nergens over gaat.
Voor diegenen die dat wel heel erg leuk vinden... vooral doen, ik zie echter ook niet echt in wat dit nu bijdraagt aan de AR-KR discussie.

Gaat het nu weer over de foto's van Arie? eerlijk gezegd zie ik ze gewoon als Spam
en lees ik het niet eens meer door :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:47

thembi schreef:
terpentijn schreef:

Gaat het nu weer over de foto's van Arie? eerlijk gezegd zie ik ze gewoon als Spam
en lees ik het niet eens meer door :D

Het zijn de gevolgen van een rijstijl. Wat je er meedoet of niet ziet, is jouw zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:09

Ik vind je niet prettig discussiëren Arie om steeds opnieuw je gekopieerde FEI regelementen te moeten zien en je volhardende manier van foto's spammen. Ook zou ik het prettig vinden als je wat minder op de persoon zou spelen. Zo houden we het voor iedereen leuk en interessant om hier mee te lezen of mee te praten.
Het is de toon die de muziek maakt. ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:15

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:54

Dit is een toonbeeld van een paard dat op de voorhand loopt!
Achter de loodlijn, overbend, geen tact, onregelmatig tempo.
Een heel handige ruiter die loopt te knoeien.
Wie zou dit willen bereiken....?

http://www.youtube.com/watch?v=G4rrem4GPcc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:12

Bah, wat een eng mannetje. Ik weet niet wat hij aan het doen is maar het lijkt nergens naar. :n

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:20

Abacab schreef:
thembi schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=Dj78ubYSlak

Het eerste filmpje vind ik tenenkrommend en het tweede filmpje vind ik hartverwarmend)

Precies.
Geweldig om dat 2de filmpje weer eens te zien.

Ik vind beide filmpjes niet mooi. Het beeld van een paard dat alles schijnbaar "uit zichzelf" doet, ontbreekt. En wat Totilas betreft: wat jullie uitgestrekte draf noemen, zie ik eerder als Spaanse pas (of Spaanse draf in dit geval).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:12

Anoniem schreef:
Ik vind je niet prettig discussiëren Arie om steeds opnieuw je gekopieerde FEI regelementen te moeten zien en je volhardende manier van foto's spammen. Ook zou ik het prettig vinden als je wat minder op de persoon zou spelen. Zo houden we het voor iedereen leuk en interessant om hier mee te lezen of mee te praten.
Het is de toon die de muziek maakt. ;)

Waar slaat dit op? Ik heb geen naam in deze post genoemd. Bovendien gaat het hier niet om personen maar wat de paarden laten zien. Ik bepaal overigens zelf wel wat ik wel of niet laat zien.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 30-11-13 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:16

@Arie, met alle respect, maar je geeft ons vaak het gevoel dat we in de klas zitten, en dat je ons wilt ondervragen. Als je een vraag stelt, geef dan ook gelijk het (volgens jou juiste) antwoord erbij, zo zullen je posts mss minder overgeslagen worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:24

Iedereen mag zijn eigen oordeel hebben en kijken of die aan de FEI regels beantwoordt. Ongeacht welke stijl men ook rijdt, dat blijft echter wel de referentie in de uitvoering en dat is enkel de bedoeling van deze foto's.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:33

hwn schreef:
Ik vind beide filmpjes niet mooi. Het beeld van een paard dat alles schijnbaar "uit zichzelf" doet, ontbreekt. En wat Totilas betreft: wat jullie uitgestrekte draf noemen, zie ik eerder als Spaanse pas (of Spaanse draf in dit geval).

Zoals eerder gezegd over de uitgestrekte draf zullen de meningen altijd verdeeld blijven maar Spaanse draf nou nee...
Edward en Totilas, een unieke combinatie :wow: . Dressuur is de ultieme samenwerking tussen paard en ruiter gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Helaas maar weinig ruiters die dit zo in de praktijk weten te brengen ! En dat lieten deze 2 in dit filmpje met volle overtuiging zien, Het plezier bij beiden spatten er vanaf *\o/* . En het vertrouwen wat Totilas in Edward had (en andersom), van spektakel en totale aanspanning in de piaffe tot totale ontspanning en zo mak als een lammetje in de stap en zo stil blijven staan.

Vergeleken met BB geeft EG toch echt maar minmale hulpen
Laatst bijgewerkt door thembi op 01-12-13 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:41

hwn schreef:
@Arie, met alle respect, maar je geeft ons vaak het gevoel dat we in de klas zitten, en dat je ons wilt ondervragen. Als je een vraag stelt, geef dan ook gelijk het (volgens jou juiste) antwoord erbij, zo zullen je posts mss minder overgeslagen worden.

Helemaal mee eens, maar zijn manier van discussiëren is op deze manier op z'n zacht gezegd ergerlijk te noemen. alsof hij alle wijsheid in pacht heeft.

Maar zodra het over ruitergevoel gaat dan kan hij niet meepraten omdat al zijn kennis theoretisch is.
Ik vind juist de praktijkervaringen van anderen erg leerzaam en heb ik veel meer aan. Die denigrerende wedervragen negeer ik al bij voorbaat.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:13

Simpelman schreef:

Waar leid je aan af dat dit paard op de voorhand loopt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:17

terpentijn schreef:

Citaat:
Het paard van BB treedt in ieder geval met zijn achterbenen duidelijk over de afdruk van de voorbenen heen en verruimt (maar wordt ook loperig en ik zal dus over het verdere maar niet spreken).

De reactie had betrekking of de verruiming zo wordt voorgeschreven en moet worden beoordeeld.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 01-12-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:46

arie53 schreef:
Simpelman schreef:

Waar leid je aan af dat dit paard op de voorhand loopt?

Doordat er geen voorwaarts is, waardoor er geen of nagenoeg geen zweefmoment is.
Doordat het paard het achterbeen pas begint te spannen om te stuwen, niet om de massa voorwaarts omhoog te stuwen.
Doordat het paard de rug niet welft in de afdruk veroorzaakt doordat het achter de teugel gaat, waardoor het in de valse verzameling de massa niet optilt maar alleen de benen omhoog tilt, het loopt in tweeën.

Doordat er geen gelijkmatige tact is, dus geen gelijkmatige energie inbreng.

Er zijn wel losgelatenheid en souplesse maar er is geen impuls, dus geen werkelijk dragen.

Er is geen sprake van harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Het is allemaal bekwaam gefrutsel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:13

@Simpelman, hier ben ik het niet mee eens dat dit paard van BB op de voorhand loopt, daarvoor gaat dat achterbeen er m.i. te ver onder.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:41

hwn schreef:
@Simpelman, hier ben ik het niet mee eens dat dit paard van BB op de voorhand loopt, daarvoor gaat dat achterbeen er m.i. te ver onder.

Het is niet het onderbrengen van het achterbeen dat doet dragen, het is de afdruk, de impuls.
Het iets verder onderbrengen van de achtervoet veranderd nagenoeg niets aan de gewichtsverdeling tussen voorhand en achterhand.
Dit is uitvoerig uitgezocht en gecontroleerd door heel veel verschillende mensen met verschillende technieken.

Zak door je knieeën en ga zo 200m rondwandelen, het is een onnatuurlijke manier om te bewegen maar dat is alles.
Doe nu hetzelfde maar maak per pas kleine voorwaarts opwaartse sprongetjes.
Doe weer die 200m, je kent nu het niet geringe verschil aan energie inbreng.

Het is die ingebrachte extra energie vanuit de achterhand die de voorhand ontlast.
Denk aan het speeedboat effect dat ik hiervoor beschreef.

Hoe meer verzameling hoe meer zweefmoment er moet zijn......

BB kan iedereen wel lopen vertellen dat het paard op de achterhand gaat dragen wanneer het de voet verder onderbrengt, maar het is hij die het zegt en verder niets.

Meesters als Podhasjky zeggen hetzelfde, maar je kunt hun teksten alleen maar begrijpen als je rijden kunt wat ze schrijven.
Ze schrijven namelijk niet alles omdat een deel van de feiten voor hen evident zijn.

Een wiel moet om te kunnen werken ronddraaien, stel je voor dat iemand die dat niet door heeft een wiel onder zijn kruiwagen zet.

Voor Podhasjky is het zo vanzelfsprekend dat een paard tactmatig, mét impuls voorwaarts gaat dat hij er zelfs niet aan denkt dat op te schrijven als hij zegt dat het paard beter gaat dragen als het het achterbeen onderbrengt, maar dat feit alleen doet niets...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:00

hwn schreef:

Waarom wordt het paard dan loperig? Dat ziet nl iedereen (zelfs Arie53)....

Simpelweg omdat het paard gaat stuwen en niet het gewicht op het achterbeen heeft en dus niet vanuit het achterbeen vertrekt.
Natuurlijk wordt het achterbeen naar voren gezet bij stuwen, maar de bedoeling in de dressuur is dat het gewicht van voor naar achter wordt verplaatst.
Hoe hoger de africhtingsgraad, des te meer gewicht op de achterhand.

Maar idd wat simpelman zegt, BB is een handige ruiter en weet dit goed te verbloemen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:58

Ja en weer merk ik op, dat het moeilijk uitleggen is en blijft aan mensen die zelf niet of nauwelijks daadwerkelijk paardrijden.
Er wordt vaak genoeg gemurmeld: paardrijden leer je niet uit een boekje, en zo is het ook precies.
Theoretische kennis is zeker onmisbaar, maar niet BELANGRIJKER dan praktische ervaring.

Zeker is dat een paard dat het achterbeen goed onderbrengt, laten we zeggen: ook zonder ruiter in stap en draf OVER de indruk van het voorbeen gaat, niet per defenitie een dragend paard is, dragen is meer gewicht op (kunnen) nemen, dat is niet synoniem aan het achterbeen zo ver mogelijk naar voren kunnen zetten.

Een ieder die paardrijdt en het betreffende, beginnende (of nog ongetrainde oudere) paard eerst in vrije beweging en vervolgens aan de longe heeft gezien/gehad, zal opmerken dat de ondertreding dan al minder wordt. Dat wordt nog beperkter als er een ruiter op plaatsneemt.

Het paard zal eerstens moeten leren om diezelfde ondertreding als die eerst liet zien zonder ruiter, uit te voeren MET een ruiter er op.
Daarbij komt het aan op louter ontwikkelen van balans en spierkracht.
Zodra dat weer "hersteld" is, kun je spreken van het gewicht (dus met ruiter, want zonder ruiter heeft ieder paard een natuurlijk verdeeld evenwicht) verdeeld over 4 benen.

Zo lang een paard nog niet die balans en kracht heeft, hoef je verder nergens mee bezig te zijn.
Pas als men opmerkt dat het paard ook onder de ruiter diens eigen passen heeft hervonden kun je een stap verder gaan.

En kun je verder met wat doelgerichter gaan rijden, het paard kan nu immers pas de ruiter schadeloos voortdragen.
Hierbij wordt in geen geval aan de balansstok hoofd-hals gemorreld, behalve een licht teugelcontact.

Het blijkt dat er ook in dit topic weer vele misverstanden bestaan over de duidingen van bepaalde begrippen: verzameling bijvoorbeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:06

hwn schreef:

Het is ook heel simpel te zien aan de overgangen hwn. Die zijn niet vloeiend. Bijvoorbeeld, na het uitstrekken in draf valt het paard helemaal stil, bijna tot stilstand, terwijl dat niet de bedoeling is van BB (afgeleid van zijn kom, kom, klik, klik). Waarom? Omdat de achterhand helemaal niet meekomt (paard loopt uit elkaar). Zo'n overgang moet dragen zijn om er vloeiend uit te zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:11

Als je gewend bent te kijken zie je het in een oogopslag.
Het vraagt technische analyse om dat ook aan anderen duidelijk te maken.

Kom met jullie commentaren.