[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:48

Aleeneh: Ik maak dan even mijn hand hard, alsof ze tegen een muurtje op loopt, een kleine ophouding, en zodra ik voel dat ze weer zacht wordt, geef ik na.

Zoals hier:
Afbeelding
Waar ze tegen de hand inkomt.

Hier:
Afbeelding

gaf ik een halve ophouding, en dan geeft ze dus weer na, je ziet ook dat mijn handen nu zachter zijn.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:08

Ik reed eerst op de manege en snapte er toen niets van, maar ben van instructrice veranderd en moet zeggen dat het nageven nu echt goed gaat. Mijn instructrice is zelf bezig met rechtrichten en aangezien ik op haar paard rijdt doe ik dat nu ook. Ik begin nu al te merken dat ze soepeler is aan beide kanten en ze minder weg valt. Krijg ook steeds vaker druk op twee teugels en ze zakt mooi. Moet zeggen dat, dat toch een stuk beter rijdt dan een paar dat de hele tijd met zijn hoofd naar boven loopt.

Wat wij altijd doen is buitenteugel eraan en van de hals. Binnenteugel ontspannen en vragen, hierdoor zakt ze. Als ze zakt moet ze voorwaartser lopen dus voorwaarts-neerwaarts. Dit aan allebei de kanten. Als ze weg valt een ophouding maken aan de buitenteugel en zo door eigenlijk. Omdat ik zelf nog niet een hele ervaren ruiter ben, heb ik nog geen constante druk op de teugels. Maar het gaat wel al een stuk beter. :)

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:59

_xrose jij zecht dat je heel erg met het rechtrichten bezig bent en is dit dan in de horizontale of in de verticale ballans en hoe kan je de verticale balans herstellen?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:02

uleon schreef:
_xrose jij zecht dat je heel erg met het rechtrichten bezig bent en is dit dan in de horizontale of in de verticale ballans en hoe kan je de verticale balans herstellen?

We zijn nu vooral bezig met het herstellen van de verticale balans. Dit doen we vooral door oefeningen aan de hand en onder het zadel. We doen gewoon veel met buigen aan de moeilijk kanten, voltes rijden zodat ze om het been moeten buigen etc. Het is een beetje lastig uit te leggen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:51

Yamcha schreef:
Aleeneh: Ik maak dan even mijn hand hard, alsof ze tegen een muurtje op loopt, een kleine ophouding, en zodra ik voel dat ze weer zacht wordt, geef ik na.

en wat doe je dan als je paard niet gaat nageven nadat ze tegen "een muurtje"/je hand is aangelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:53

Nou, je moet eerst zeker zijn dat jij goed meegaat in de beweging. Anders gaan ze de rug niet willen loslaten. Dan begin je sowieso niks.

Maar als je 100% zeker bent dat jij goed meegaat, maar die rug blijft als een plank aanvoelen en de mond van beton, komt de hele zadel/gebit/bit/masseur riedel.

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:25

Ik heb even een vraagje.. Mijn instructeur zei laatst tegen mij dat ik op de foute manier met mijn benen duw en dat het mij daardoor niet lukt om mijn paard aan de teugel te krijgen. Nu gaf hij een heel rare uitleg over hoe het dan wel moest en eigenlijk heb ik er niet veel van verstaan, is er misschien iemand die hier een duidelijke uitleg voor heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:38

Dat is een beetje lastig, als ik niet zie wat je doet.

Het beste is eigenlijk zo min mogelijk doen. Laat je benen gewoon afhangen. zitten op je billen en de binnenkant van je bovenbenen, voet eigenlijk iets over de bal (de bal van je voet, achter je tenen) naar buiten rollen, zodat je kleine teen voor je gevoel lager zit dan je grote teen, en dan ligt je been mooi aan het paard, klaar om te reageren, maar lekker los en ontspannen.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:38

Ik ga mee met Yamcha. Ik denk dat jouw instructeur bedoelt dat je benen niet goed aanliggen. Maar dat weet ik niet aangezien ik inderdaad niet weet hoe je zit.

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:35

Het is inderdaad wel moeilijk als jullie niet kunnen zien wat ik doe neem ik aan :p maar toch bedankt voor de reactie, de tip over hoe ik mijn voeten moet houden daar kan ik wel iets mee doen denk ik, als ik mij nu even inbeeld hoe ik normaal op een paard zit, dan denk ik niet dat ik dit correct doe! Ik zal het volgende keer eens proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:41

Ik ben benieuwd :)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:20

Is er nog iemand die tips voor mij heeft? Overigens, als ik met een ander bit rij (weet niet precies de naam, maar het is een rechte stang) dan hangt ze een stuk minder...
Mloulou schreef:
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ben de laatste tijd bezig met Fralla meer aan mijn been krijgen en sterker in de achterhand. Dus heel veel overgangen (bij elke letter doe ik wel iets), schijnovergangen, tempoverschillen en figuren rijden. dat gaat heel goed, ze reageert inmiddels stukken beter op mijn been en de overgangen worden beter gemaakt (ze valt niet terug in stap zoals eerst). De galop blijft trouwens moeilijk, die doe ik alleen nog maar op de lange zijde. Zodra we bij de korte zijde aankomen valt ze terug in draf. Ze springt ook vaak verkeerde aan. Ze moet dus duidelijk nog sterker worden...

Zodra ze opgewarmd is, zakt ze aan de voorkant zonder dat ik aan de voorkant zit. Ik vraag in de bochten alleen wat stelling door mijn binnenhand van de hals te halen. En als ze afgeleid is geef ik met mijn binnenhand een halve ophouding. Verder zit ik niet aan de voorkant.

Maar helaas gaat ze dan ook gelijk hangen. Ik heb geprobeerd om dan been te geven, maar dat helpt niet. Want als ze zakt, vertraagt ze ook en het lijkt wel alsof ze dan moeite heeft om het tempo te behouden. Ze wordt dan slechter voor mijn been lijkt het wel. Als ik een ophouding maak, reageert ze daar eigenlijk niet op. Ze blijft net zo hard hangen als daarvoor. Ineens de teugels helemaal losgooien heb ik ook al geprobeerd, maar doet haar ook weinig. Ik vind het fijn dat ze haar hals laat zakken, maar hoe leer ik haar dat dat niet betekent dat ze op de teugels mag hangen? Lang en laag prima, we zijn nog lang niet toe aan oprichting dus ik vraag echt niet heel veel van haar.

De laatste keer gooide ze ook steeds haar achterhand naar binnen. Ik hou dan contact met mijn buitenteugel en druk mijn binnenkuit aan. Daar reageert ze niet op. Het lijkt wel alsof ze het principe van wijken voor druk niet snapt. Kan dat? Zijn er misschien paarden die bij druk hier juist tegenin gaan in plaats van te wijken voor druk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:16

Als ze het op een ongebroken trens niet doet, pak een ongebroken trens. Het klinkt niet verkeerd wat je doet.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:26

Een paard rijd je toch niet nageeflijk dmv druk of een muurtje te maken met je handen? Mijn paard zakt zonder enige druk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:58

Zeg ik dat?

NaomixxYumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:58

Men pony is 3 en 10 maand. Maar loopt behoorlijk scheef. Reageert ook nog niet heel goed op men benen. Ik neem regelmatig binnen hoefslag mee om hem recht te richten, maar het helpt voor geen meter. Hebben jullie tips???

NaomixxYumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:02

max66 schreef:
mijn paard loopt (ik heb haar twee jaar) nog steeds niet (vanzelf) aan de teugel. Ik rijd ook met een contactteugel, zonder verder druk te zetten op de mond. Ze loopt wel lang en laag, maar niet "in de krul".

Ik heb wel eens het idee dat je er dan niet echt bij hoort ofzo. Bij mij op stal zijn ze allemaal erg bezig om hun paard (ik noem het maar) "in de krul" te laten lopen

Probeer is een keer zonder een contactteugel.
misschien helpt dat.

NaomixxYumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:07

Mloulou

Toen mijn pony in de galop verkeerd aansprong en terug viel. moest ik op de grotevolte bij A, C of E in galop het werkte niet gelijk de eerste keer maar later wel.

NaomixxYumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:15

Elsemiekex schreef:
Beste allemaal,

even een vraag aan diegene die antwoord wilt geven.

Ik rijd sinds een tijdje 2 paarden bij. Nu rijd met ik met name op een paard wat al op L/M niveau zit, en het nageeflijk rijden dus zelf al snapt.
Nu rijd ik sinds een tijdje ook op het andere paard, een kruising friesxtinker, omdat haar verzorgster ermee is gestopt. Gwen is 4 jaar oud, en moet vrijwel alles nog leren. Nu, zodra ik haar nageeflijk probeer te rijden lukt dit in stap best aardig maar zodra ik dit in draf probeer duikt ze continu weg met haar hoofd als het ware "onder mijn druk uit". Ik vind het erg vervelend omdat ik niet goed weet hoe ik hierop moet reageren, en bang ben dat ik haar gemixte signalen geef.
We hebben iedere maandag een groepsles met 3/4 andere paarden, dus dan ga ik er ook zeker aan werken, maar ik ben benieuwd naar jullie oplossing. (:
Alvast bedankt!

Men broer had dat ook. Hij moest met een langere teugel rijden of zijn handen naar voren doen en dan naar voren rijden als het paard zijn hoofd weer hetzelfde deed. Het werkte heel goed.

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:50

Iets heel anders: wat een prachtige kleur paard!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:34

NaomixxYumo schreef:
max66 schreef:
mijn paard loopt (ik heb haar twee jaar) nog steeds niet (vanzelf) aan de teugel. Ik rijd ook met een contactteugel, zonder verder druk te zetten op de mond. Ze loopt wel lang en laag, maar niet "in de krul".

Ik heb wel eens het idee dat je er dan niet echt bij hoort ofzo. Bij mij op stal zijn ze allemaal erg bezig om hun paard (ik noem het maar) "in de krul" te laten lopen

Probeer is een keer zonder een contactteugel.
misschien helpt dat.

kan ik eens proberen. Teugels in waslijntjes bedoel je?!

NaomixxYumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:38

Dat er een lichte druk is. Maar geen waslijnen.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:49

Wat moet ik me voorstellen bij een contacteugel? Als ik het zo lees rijd ik altijd met lichte druk, terwijl ik zelf altijd dacht dat het gewoon contact was :p kan iemand proberen om dat aan me uit te leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:53

Contact teugel. Twee t's. En teugel waarmee je contact houdt. Meer niet. Geen druk. Voelen wat de mond doet, zonder druk te zetten. Dat is een contactteugel.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:59

Sorry, dubbel t wist ik, alleen werkt m'n telefoon niet mee :o

dus that's it? Ik had een moeilijk iets verwacht :p iig dankjewel