ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:28

Longeren ziet ergoed uit :D Lepappilon :j

@Mobi: Eerlijk gezegd vind ik 6x in de week ook veel hoor, ik vind 3 a 4x toch wel de max.
Ik rijd mijn 3.5 jarige nu 2x in de week en rest staat ze lekker op het land..

Ik zou even haar de rust geven, om alles op een rijtje te zetten, zet der desnoods een paar weekjes op het land en pak haar dan weer op.

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:59

Nouja, ik denk dat jullie me niet helemaal begrijpen.. Maar maakt niet uit, het lukt ons zo ook wel :j

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:01

Iemand nog tips voor mij :') ?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:37

@MoBi90: Als wij het snappen volgens jou dan heb je het vast niet goed uitgelegd :)
Is niet erg maar dan hoef je niet gelijk beledigd te zijn..
Zoals ik het lees ga je er 6 keer per week op na haar even te longeren,dat vind ik heel erg veel.

@cindy1000: Ik heb daar geen ervaring mee,sorry. Hopelijk doet ze het straks niet als je zo doorgaat op deze manier :) Succes alvast!

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:44

Nee ik ben absoluut niet beledigd, maar na het topic hier wat verder doorgelezen te hebben ben ik erachter gekomen dat dit niet het juiste topic is voor mij, hier word op een hele andere manier zadelmak gemaakt. Maakt niet uit, iedere zijn ding !

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:16

Owh, je bent niet voor het alles rustig aan doen maar voor het overdonderen?
Succes verder ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:24

@cindy1000, je zal deze vraag vast al vaak gehad hebben, maar paard is nagekeken + zadel ook?
Aangezien je wel zonder zadel kan rijden...

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:52

Het zadel is niet van mij, maar het zadel ligt ook op een jonge hengst die even breed/groot als haar is.
Maar miss gaat het mrt zadel op straks wel gewoon goed, want dat stijgeren hoeft niet perse van mij :P

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:06

SteffiiY: wat een verschil die voor en na foto. Hij heeft zeker meer body gekregen. Mooi paard.
Mobi: zes keer in de week een (jong) paard rijden vind ik persoonlijk te veel. Wanneer krijgt hij tijd om zijn oefeningen te overdenken en een dagje rust..
Lepappilon: het longeren ziet er goed uit, leuk!

Nu zal ik weer wat over ons vertellen. Het rijden gaat super goed. Ik rijd voornamelijk buiten (nu heb ik geen keus, want ze staan 's zomers bij mijn oom en daar kan ik alleen maar buiten rijden :D)
Ik ben overgestapt van instructrice en dit heeft heel goed voor ons uitgepakt. We zijn nu vooral bezig met het recht richten, aan het been zijn, halthouden en buigingen op de voltes etc. Noah doet super zijn best en pakt alles goed op.

Ik rijd Noah tussen de 2 en de 4 keer per week. Het ligt er maar net aan wat het weer en mijn (werk)planning doen.. ;) Verder loop ik veel met Noah aan de hand en tut ik met hem door hem te poetsen, vlechten etc. Hier geniet hij van.

Wanneer Noah weer thuis staat (dan hebben we weer een bak in ons bezit) wil ik hem wat meer gaan oppakken. Hij heeft meer conditie gekregen en houd het (intensief) rijden nu beter vol.
Wanneer hij weer thuis staat wil ik hem 3 á 4 keer in de week gaan rijden 1 á 2 keer in de week longeren en dan nog 1 dagje een rondje lopen met hem. Ook krijgt hij minimaal 1 á 2 dagen rust in de week om alles te overdenken. Ik bekijk per week vaak hoe het allemaal loopt.

Rijden jullie voornamelijk in de bak of maken jullie ook weleens een buitenrit met jullie jonge paard/pony?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:17

Evelyne schreef:
Succes verder ;)

Dat kun je toch niet meteen concluderen? Ook als je zo vaak rijdt kun je het nog rustig aanpakken imo.

Mag ik me hier ook melden? Ik heb een 3 jarige kwpn-er die door mijn ouders gefokt is, en sinds haar geboorte van mij is. Sinds 3 weken staat ze bij mij op stal om te beleren. Mijn instructrice komt 2 keer per week om haar te beleren (ik doe het dus niet zelf).

Dit is de dame in kwestie
Afbeelding

Hoe ver we al zijn: in de winter heeft ze al eens een zadel en hoofdstel in gehad, en dat ging eigenlijk meteen goed. We zijn daar nu mee verder gegaan: longeren met zadel, en gisteren even hangen. We nemen bewust veel tijd voor dit paard, omdat het nogal een apart gebakje kan zijn. Ze is eigenlijk super braaf, maar kan niet tegen druk (dan komt ze omhoog).
Ik zal de vorderingen hier posten, voor de geinteresseerden:)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:22

cindy1000 schreef:

Zonder zadel rijden slaat ze niet achterover en met zadel wel? Wat doet ze als je haar alleen met zadel longeert? Als ze dan wel rustig is, zou je idd denken dat het iets met de rug is, of dat het zadel op 1 punt drukt oid. Als ze niet rustig is met zadel longeren, zou ik een paar weken alleen dat doen, tot ze daar 100% aan gewend is:)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:23

Hinke schreef:
Evelyne schreef:
Succes verder ;)

Dat kun je toch niet meteen concluderen? Ook als je zo vaak rijdt kun je het nog rustig aanpakken imo.

6 keer in de week op een jong paard stappen is het al niet rustig aanpakken dus ik ga er dan vanuit dat ze tijdens het rijden ook al wel meer vraagt dan alleen maar rustig wat stappen,eens halthouden en weer wegstappen.
Helaas wil ze verder niet meer reageren in dit topic want wij snappen haar blijkbaar niet en wij doen het op "een andere manier". Verdere uitleg hoef je dus ook niet te verwachten van haar kant denk ik zo :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:26

Ok, maar je kan dit ook wat minder aanvallend formuleren imo, dan komen tips en adviezen ook beter aan. En ik vind 6 keer per week niet altijd teveel, als je bijv steeds 10 min. doet, zolang je ze na het beleren ook maar weer rust geeft. Zo doen ze het op beleer/inrijstallen ook vaak.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:29

Sorry, ik ga niet in op je post want ik kan nu wel 100 dingen gaan vertellen over beleer/inrijstallen..
Waarom ik dan reageer? Ik reageer omdat ik geleerd heb dat je altijd wat terug moet zeggen als er tegen je gepraat word :) Als je trouwens goed gelezen had heb ik haar eerst advies gegeven zonder dat ik nog maar wist dat ze er 6x per week op zat. Dat jij dit als aanvallend ziet ligt denk ik aan jou :)
En nu zeg ik er niks meer over want de persoon waar het over gaat heeft hier toch geen boodschap aan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:30

Juistem. Laten we dan nu weer on topic gaan..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:34

MoBi90 schreef:
Nee ik ben absoluut niet beledigd, maar na het topic hier wat verder doorgelezen te hebben ben ik erachter gekomen dat dit niet het juiste topic is voor mij, hier word op een hele andere manier zadelmak gemaakt. Maakt niet uit, iedere zijn ding !

Klopt ieder zijn ding :j succes verder!

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:38

Hinke schreef:
cindy1000 schreef:

Zonder zadel rijden slaat ze niet achterover en met zadel wel? Wat doet ze als je haar alleen met zadel longeert? Als ze dan wel rustig is, zou je idd denken dat het iets met de rug is, of dat het zadel op 1 punt drukt oid. Als ze niet rustig is met zadel longeren, zou ik een paar weken alleen dat doen, tot ze daar 100% aan gewend is:)

met zadellongeren ga ik nog doen, eerst nog even zonder en dan binnekort met zadel. Eerst maar zien hoe dat gaat. Ik hoop dat het goed gaat, dan heb ik wel een leuk paardje aan haar !

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:42

@cindy: Ok, daar begin ik altijd mee, met mét zadel longeren. Ik zou er niet eens op durven stappen voordat ze helemaal gewend zijn aan een zadel.
Hopelijk lukt het dan wel, zonder achter over slaan :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:44

Ik ga ook meelezen, ik rij mijn paarden ook zelf in (recreatief western) dus het is leuk andere ervaringen te lezen of overwinningen te delen :+

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:45

Hinke schreef:
@cindy: Ok, daar begin ik altijd mee, met mét zadel longeren. Ik zou er niet eens op durven stappen voordat ze helemaal gewend zijn aan een zadel.

haha, tis mn eerste keer beleren dus ik doe alles om eerst dr vertrouwen te winnen, zeker met de gedachte dat ze achterover is geslagen. Dat ik er op ging zitten was eigelijk ook een soort van opwelling, ik ging voor de grap eens kijken hoe het hangen ging. dat vond ze prima, en dan er even opzitten. ging ook prima, nouja dan een stukje stappen. Ging ook prima :) ! Dus straks longeren en ondertussen en zo nu en dan nog even zonder zadel op en dan eens kijken hoe ze op het zadel reageert :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:56

foute post ;) moest het ergens anders plaatsen

met flint doe ik bijna niets meer (hij is wel ingereden)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:23

cindy1000 schreef:
Hinke schreef:

haha, tis mn eerste keer beleren dus ik doe alles om eerst dr vertrouwen te winnen, zeker met de gedachte dat ze achterover is geslagen. Dat ik er op ging zitten was eigelijk ook een soort van opwelling, ik ging voor de grap eens kijken hoe het hangen ging. dat vond ze prima, en dan er even opzitten. ging ook prima, nouja dan een stukje stappen. Ging ook prima :) ! Dus straks longeren en ondertussen en zo nu en dan nog even zonder zadel op en dan eens kijken hoe ze op het zadel reageert :)

Leuk, hopelijk pakt ze het goed op:)

Wat doen jullie met een te dikke 3 jarige? Die van mij is toch wel echt te dik. Van de zijkant zie je het niet zo maar van de voorkant steekt ze links en rechts een stuk uit :) Ze krijgt onbeperkt kuil en een halve kilo biks per dag. Qua longeren doen we niet vaker dan 3 keer per week wat. Meer bewegen of minder eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:09

vandaag maar is de moed (en de verzogster :P ) gehad om flint te zadelen
buiten een paar boksessies ging het wel goed (hij heeft een tijd stilgestaan

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:49

@Hinke: Minder eten zou ik doen. En in plaats van onbeperkt kuil onbeperkt hooi. Ik geef die van mij alleen maar een beetje muesli met lijnzaad olie als ze gewerkt hebben en als ze op stal staan kunnen ze hooi eten. Verder staan ze hier nog steeds 24/7 op de wei :)

Gisteren had Angus weer les! Hij was vorige week al begonnen met uitproberen op 1 kant..
De hoefslag af steeds op het zelfde punt en gewoon klooien :+
Instructrice heeft hem eventjes aangepakt en toen hield er mee op,totdat hij verzon dat het ook ergens anders kon :') Uiteindelijk is hij zo boos geworden dat hij een bok heeft gegeven! Gelukkig niks extreems :) Daarentegen was hij eigenlijk wel heel erg braaf want hij heeft best wat moeilijke dingen gedaan voor zijn doen :D
Aan het einde van de les ben ik er nog ff opgegaan,rondje gestapt,gebroken lijn gereden,rondje gedraaft :D
Ik was weer helemaal trots :o

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:53

Ik ga zo op twee paardjes zitten weer. Een is zover dat het zadel erop kan voor ik opstap de ander heeft wat meer tijd nodig.
Zijn er nog mensen die bitloos met een zijn gaan inrijden? Heb een paard dat geen bit in kan vanwege haar verleden en een paar ervaringen van anderen zou leuk zijn.