[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:21

Joki schreef:
MarcelDufour schreef:

Zelfvertrouwen is goud waard!! Als jij al passief bent, kun je van je paard niets anders verwachten.

Klopt helemaal, maar als je steeds verder in een dip aan het raken bent, is het wel heel prettig als iemand zegt dat dit helaas toch de weg is. Want aan de manier (het toch dwingen erover gaan) begon ik te twijfelen omdat ze steeds vuiler ging weigeren.

Daarom blijf ik ook voorlopig even 60cm in het oefenparcours springen. Dat vind ik (en paard eigenlijk ook) zo laag dat we er ook met niet kloppende afstanden of een te hoog of te laag tempo door kunnen komen, zodat ik die zaken eerst kan uitvogelen terwijl we toch werken aan het vertrouwen op elkaar in het parcours (mijn paard schrikt niet en/of stopt niet als ik een rotafstand rijdt, als ik maar tempo genoeg heb om op groot te gaan lost ze het wel met zichzelf op, dus als ik het niet al te vaak doe kost het geen vertrouwen). Als ik dan eindelijk foutloze parcoursjes rijdt waar ik ook echt tevreden over ben, gaan we wel weer hoger

Wat jij beschrijft is precies de juiste manier naar succes. Zo gaat het helemaal goed komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:24

Flynn schreef:
MarcelDufour schreef:
Ik heb, en heb toch veel paarden gehad, nog niet meegemaakt dat ze niet over een Z konden. Maar moet ik wel bijzeggen dat ze wel hun opleiding bij mij gehad hebben, en ook al ben ik niet de beste, ze kregen wel atijd een perfecte afstand, dus dat maakt het wel makkelijker voor ze. Ik mis echt geen 10 cm in de afzet.

Je bedoelt dat ze wel een enkele hindernis van 1.30 halen? of n heel parcours ?
Ik heb dan wel een dressuurgefokte (Rubinson x Appolonios) maa rmet n B parcours heeft ie wel al moeite ..
Ik dacht namelijk dat je n heel parcours bedoelde ...

Ik bedoel echt een heel parcours. Heel zelden meegemaakt dat ze dat niet konden. Dagenen die het niet konden waren wel echte para-atleten.

Flynn

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:26

maar hoe leer je goed die afstanden te rijden .. ik begin t wel steeds meer aan te voelen enzo, maar soms heb ik toch echt een slechte afstand ..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:33

Flynn schreef:
maar hoe leer je goed die afstanden te rijden .. ik begin t wel steeds meer aan te voelen enzo, maar soms heb ik toch echt een slechte afstand ..

Lees vanaf pagina 1 en verdiep je vooral in de oefening met 4 a 5 paaltjes op de grond. Dat is echt heel nuttig voor dat wat jij wilt. je bouwt ritme en oog op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:34

MarcelDufour schreef:
Ik bedoel echt een heel parcours. Heel zelden meegemaakt dat ze dat niet konden. Dagenen die het niet konden waren wel echte para-atleten.

In ieder geval goed nieuws, dus iedereen die het Z niet haalt is dus eigenlijk de beperking van zijn paard :D ;) ,
dan wel het paard zit echt krom in elkaar.
En het paard is niet de beperking van de ruiter is iets wat we misschien wel niet willen horen :+
Dat ieder paard Z dressuur kan lopen geloof ik wel. (paar randvoorwaarden, zoals gezond, maar zouden ze moeten kunnen)

Overigens (bedenkt zich dat dit allicht meer dressuur opmerking is) vind ik het wel jammer dat er in mijn ogen
soms minder wordt geinvesteerd in het goed trainen van een simpeler paard.
Ook al heeft dat paard niet de potentie tot hogere sport, correct lopen en correct de oefeningen rijden moet
ook het minder bedeelde paard kunnen en ruiter en paard zullen er allicht door verbeteren.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:01

Hoi Marcel,

Hier weer een vraagje uit het verre zuiden. Ik ratel maar door en hoop dat je dit niet bezwaarlijk vindt.

Mijn Vraag: moet een springpaard goed kunnen verzamelen?

Het volgende was aan de hand maar de problemen zijn opgelost. De problemen kwamen door mijn oude zadel wat ik inmiddels naast de stoeprand heb gezet.

Hier de casus:
Mijn paard had last van zijn rug. Bij ons op de manege in ITalie is geweest, dr Marco Polettini.

In ITalie erg bekend om zijn stamcel onderzoek en genezing.

Hij wist mij te vertellen dat het paard (7 jaar oud en twee veulens gehad) ( Burggraaf x Fransien) zeer moeilijk kan verzamelen, daar dit een erfelijke kwestie is. Het ene paard heeft het wel en het ander paard heeft het niet of minder.

Zijn visie op het geheel: Dit paard heeft vaart nodig wanneer je het rijdt en inhouden voor een barriere werkt averechts. Je kan dan beter vaart maken en doorlopen zodat het paard zelf de afstand kan bepalen.

Tijdens de galop brengt hij zijn achterhand niet genoeg onder zijn lichaam.

Eveneens bij een wending , vaart maken, meer op de buitenteugel rijden en veel binnenbeen. Volgens hem zijn er een aantal rijders die deze paarden zeer goed kunnen rijden, die waren Ludger Beerbaum, Nick Skelten en Michael Whitaker.

Ben jij het met deze mening eens?

gr.

Emile
Laatst bijgewerkt door francescalex op 14-03-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:02

Er is mij wijsgemaakt, dat mijn paard een leuk B - L paard kan worden, maar hoger niet.

Ik wil t wel graag leren, als je immers van n wat slechtere n betere kunt maken, dan kan je toch heel wat met n goeie .. toch ?

Waar moet je eigenlijk vooral op letten bij t kopen van een springpaard ?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:30

Hoi Marcel, ik heb ook nog een vraagje.

Ik las net over wedstrijden in de vorm van klassiek en progressief, kun jij vertellen wat nou precies het verschil is?
En als je net begint in de B kun je dan beter progressief doen, of
juist klassiek?

Ik wil in de zomer officeel gaan starten, ben nu druk met oefenparcoursen rijden.
Bij oefenparcoursen hoef je nooit te groeten, maar officeel weet ik dat dat wel moet als je begint.
Maar waneer doe je dat nou precies?
Meteen als je binnenkomt, of wacht je eerst tot de 45 sec tijd terug gaan lopen?

Alvast bedankt!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:43

Hallo Marcel,

Ik heb sinds juli 2009 een nieuw paardje. Ze is nu bijna 4 jaar oud.
Heel braaf paard, met een super fijn karakter.
Afgelopen winter(november) begonnen met springen, ze pakt het super op en vind het heel erg leuk. Springen nu een parcoursje van zo'n 70 tot 80 cm. Er is alleen 1 probleem, ze is erg heet op de sprong. Ze is niet vervelend ofzo, maar ze loopt gewoon met springen door mijn hand en zit heen. Als ik het parcoursje uit galop neem en vervolgens tussen de hindernissen in draf(om rust moment in te lassen) en daarna op een x aantal meter voor de hindernis weer aan gallopeer is ze rustig. Maar als ik het hele parcours uit galop neem, is ze bijna niet te houden.
Vandaag voor het eerst op oefenparcours geweest, 70 cm was ik foutloos en 80 cm 1 balkje. Ook dan trekt ze soms enorm naar de hindernis toe. Al was ze een stuk rustiger en beter te rijden als op les, ze moet alleen meer leren te sluiten en te luisteren.

Wat zijn goede oefeningen en wat kan ik het beste trainen om haar gesloten en op mij te laten wachten voor de sprong?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:01

Joki schreef:
Vandaag mijn allereerste oefenparcoursje 60 cm gehad. Ik had geluk dat we het houtstapeltje waar ik mijn les van de week ook al zo een ruzie over had met losspringen mee mocht, want door een foute beslissing van mijn kant (ik dacht achter een ander aan te springen ipv op groot te rijden, maar Ferrose gaat niet met onbekende paarden mee) 2 weigeringen moeten incasseren erop. Maar goed daarna continue op groot gereden en sprong ze hem zonder twijfel. Eerste 'echte' rondje 2 weigeringen. Beide mijn eigen fout; 1x ging ik terugprutsen waardoor ik geen galopsprong meer overhad (mijn paard is een paard wat je vooral naar voren moet rijden, dan is ze veel overtuigder) en na het opnieuw aanrijden sprong ze wel maar trok de teugels uit mijn handen en ipv van te rijden, ging ik rustig mijn teugels zoeken en dan is 3 galopsprongen weinig als je paard het allemaal toch al te eng vind om te springen. Maar toen was ik goed link op mezelf en vanaf daar heeft ze het rondje incl muur en houtstapel foutloos afgemaakt. Tweede rondje was ik foutloos, maar had een paar keer een slechte afstand doordat ik niet goed genoeg koos: ik reed af en toe niet groot genoeg voor groot, maar ook niet klein genoeg voor klein. Maar gelukkig kan ze zich op 60cm er prima overredden dus was het in elk geval een goede oefening. Over 3 weken weer 2 rondjes.

Schoentje nog bedankt dat je me er van overtuigd hebt dat ze gewoon aangepakt moet voor weigeren want ze was nu toch een heel stuk meer door mij (en vooral indien nodig mijn zweep :+ ) veel meer te overtuigen door te gaan.

Ik ben blij dat ik je verder heb kunnen helpen!
Je paard zal nu heel snel doorhebben dat direct over de hindernis springen de makkelijkste manier is.
Succes nog verder!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:06

MarcelDufour schreef:

Ik denk dat je niet moet vergeten dat jij je paarden natuurlijk ook op talent uitkiest. Een hele slechte zal jij niet snel rijden.
Ik heb toch verschillende paarden gereden die qua vermogen echt niet over het Z konden, of zo onvoorzichtig dat ze er in het Z te veel palen af lopen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:17

ieris schreef:

Ik las net over wedstrijden in de vorm van klassiek en progressief, kun jij vertellen wat nou precies het verschil is?
juist klassiek?

Ik wil in de zomer officeel gaan starten, ben nu druk met oefenparcoursen rijden.
Bij oefenparcoursen hoef je nooit te groeten, maar officeel weet ik dat dat wel moet als je begint.
Meteen als je binnenkomt, of wacht je eerst tot de 45 sec tijd terug gaan lopen?

Alvast bedankt!

Bij een klassiek rij je een parcours met meestal 9 tot 12 hindernissen en minimaal 1 dubbelsprong. Als je foutloos bent mag je een barrage rijden over een verkort en verhoogt parcours.
Progressief parcours heeft 6 tot 8 hindernissen, die van laag naar hoog staan. de eerste is 1 punt, 2e 2 punten, etc. spring je er een hindernis af dan krijg je die punten niet. Een progressief kan direct op tijd of met barrage gereden worden.

Je moet niet groeten, maar het is wel netter. Ik vind het altijd prettig om even oogcontact te hebben gehad met de jury.
In het B springen op stijl krijg je wel punten voor het binnenkomen en groeten, dus is het wel handig om te doen. Voor een goed punt kun je het beste in galop of een voorwaartse draf binnen komen, je rijd naar de jury, recht halthouden en groeten, net als in een dressuurproef. Je kunt als je wilt ook nog een volte rijden voor dat je gaat groeten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:20

Flynn schreef:

oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Leg cavaletties of balkjes op de grond en galopeer daar overheen. leg ook een lijntje neer en varieer in galopsprongen. Dit kun je elke doen, door veel over lage sprongetjes te huppelen leer je vanzelf een afstand zien.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:26

francescalex schreef:
Hoi Marcel,

Hier weer een vraagje uit het verre zuiden. Ik ratel maar door en hoop dat je dit niet bezwaarlijk vindt.

Ja.
Als ze niet kunnen verzamelen, dan kom je in de problemen als het parcours wat hoger word. Je kunt niet altijd alleen maar naar voren blijven galoperen, als een lijntje dan kort staat moet je een galopsprong minder gaan maken, en in combinaties kom je dan helemaal in de problemen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:34

Sita_xx schreef:
Hallo Marcel,

Ik heb sinds juli 2009 een nieuw paardje. Ze is nu bijna 4 jaar oud.
Heel braaf paard, met een super fijn karakter.
Afgelopen winter(november) begonnen met springen, ze pakt het super op en vind het heel erg leuk. Springen nu een parcoursje van zo'n 70 tot 80 cm. Er is alleen 1 probleem, ze is erg heet op de sprong. Ze is niet vervelend ofzo, maar ze loopt gewoon met springen door mijn hand en zit heen. Als ik het parcoursje uit galop neem en vervolgens tussen de hindernissen in draf(om rust moment in te lassen) en daarna op een x aantal meter voor de hindernis weer aan gallopeer is ze rustig. Maar als ik het hele parcours uit galop neem, is ze bijna niet te houden.
Vandaag voor het eerst op oefenparcours geweest, 70 cm was ik foutloos en 80 cm 1 balkje. Ook dan trekt ze soms enorm naar de hindernis toe. Al was ze een stuk rustiger en beter te rijden als op les, ze moet alleen meer leren te sluiten en te luisteren.

Wat zijn goede oefeningen en wat kan ik het beste trainen om haar gesloten en op mij te laten wachten voor de sprong?

Terug in draf is een hele goede oefening om ze weer even rustig te krijgen. voorlopig gewoon blijven doen dus. probeer ook niet te veel met je zit terug te rijden, want door zwaar te zitten kunnen paarden soms juist heter worden. Ga dus licht zitten en houd het simpel, durf je hand ook te ontspannen als je opgevangen hebt. Door jezelf te sterk te maken worden paarden ook vaak heter.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:07

schoentje schreef:
MarcelDufour schreef:

Ik denk dat je niet moet vergeten dat jij je paarden natuurlijk ook op talent uitkiest. Een hele slechte zal jij niet snel rijden.
Ik heb toch verschillende paarden gereden die qua vermogen echt niet over het Z konden, of zo onvoorzichtig dat ze er in het Z te veel palen af lopen.

Dat bedoel ik, ookal heeft die van mij bij 1.10/1.20 steeds een goede afstand, hij zal toch regelmatig een paal eraftikken, en t kan hem ook niet veel schelen of ie m aanstoot, ookal stoot ie m 20 x achter elkaar bij wijze van spreken ...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:35

francescalex schreef:
Hoi Marcel,
Het volgende was aan de hand maar de problemen zijn opgelost. De problemen kwamen door mijn oude zadel wat ik inmiddels naast de stoeprand heb gezet.
Hier de casus:
Mijn paard had last van zijn rug. Bij ons op de manege in ITalie is geweest, dr Marco Polettini.
In ITalie erg bekend om zijn stamcel onderzoek en genezing.
Hij wist mij te vertellen dat het paard (7 jaar oud en twee veulens gehad) ( Burggraaf x Fransien) zeer moeilijk kan verzamelen, daar dit een erfelijke kwestie is. Het ene paard heeft het wel en het ander paard heeft het niet of minder.
Zijn visie op het geheel: Dit paard heeft vaart nodig wanneer je het rijdt en inhouden voor een barriere werkt averechts. Je kan dan beter vaart maken en doorlopen zodat het paard zelf de afstand kan bepalen.
Tijdens de galop brengt hij zijn achterhand niet genoeg onder zijn lichaam.
Eveneens bij een wending , vaart maken, meer op de buitenteugel rijden en veel binnenbeen. Volgens hem zijn er een aantal rijders die deze paarden zeer goed kunnen rijden, die waren Ludger Beerbaum, Nick Skelten en Michael Whitaker.
Ben jij het met deze mening eens?
gr.
Emile

Dit bevestigt mijn mening...schoenmaker hou je bij je leest!! Nee...hier ben ik het helemaal niet mee eens. Als er een ding is dat een springpaard moet kunnen, is het verzamelen, en als er aander ding is wat geen enkel paard kan, is het de afstand inschatten. Misschien een hele goeie dierenarts, maar een waardeloze springruiter.
Echt...voor een springpaard is verkorten en verlengen , bittere noodzaak.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:37

Flynn schreef:
Er is mij wijsgemaakt, dat mijn paard een leuk B - L paard kan worden, maar hoger niet.

Ik wil t wel graag leren, als je immers van n wat slechtere n betere kunt maken, dan kan je toch heel wat met n goeie .. toch ?

Ik let op gallopade, balans, vermogen, voorzichtigheid, karakter, goed te rijden zijn en vooral gezondheid.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:39

schoentje schreef:
MarcelDufour schreef:

Daar heb je ook wel gelijk in, en dat besef ik ook wel, maar ik kan ook alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ik weet wel dat er paarden rondlopen die nog geen M kunnen springen. Dus helemaal objectief is mijn opinie niet.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:41

MarcelDufour schreef:
Flynn schreef:

Ik let op gallopade, balans, vermogen, voorzichtigheid, karakter, goed te rijden zijn en vooral gezondheid.

en wat als ie nog niet zadelmak is ?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:44

Hoi Marcel,

Bedankt voor je mening. Ik zal dit varkentje zijn oren wassen als hij weer op de manege komt met de kennis die ik nu bezit.

Overigens, zijn methode van behandelen heeft geen effect gehad bij de problemen met het paard. Dit is een hele andere discussie over het wel of niet geloven in de materie van stamcel-behandeling.

Het heeft zich vanzelf opgelost.

ciao ciao

emile

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:44

ieris schreef:

juist klassiek?

Alvast bedankt!

Een klassiek is een parcours dat op basis van strafpunten en evt tijd wordt beoordeeld. Dus een balk en weigering zijn beiden 4 strafpunten. Een progressief is een parcours dat meestal over 6 tot 10 hindernissen gaat en ieder hindernis heeft een waarde gelijk aan het nummer van de hindernis. Dus als je een fout op hindernis 1 hebt krijg je maar 1 aftrekpunt, krijg je een fout op hindernis 6, dan krijg je 6 aftrekpunten. Over het algemeen is het ook oplopend in zwaarte. Hindernis 2 is moeilijker dan 1, 3 is weer moeilijker dan 2...enz..enz.
Het maakt niet zo veel uit welk parcours je rijdt....in de B zal je niet veel verschil zien in de hindernissen, alleen de telling is anders.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:48

Flynn schreef:
MarcelDufour schreef:

en wat als ie nog niet zadelmak is ?

Dan koop ik ze niet. Is mij te veel gokken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:49

francescalex schreef:
Hoi Marcel,

Bedankt voor je mening. Ik zal dit varkentje zijn oren wassen als hij weer op de manege komt met de kennis die ik nu bezit.

Overigens, zijn methode van behandelen heeft geen effect gehad bij de problemen met het paard. Dit is een hele andere discussie over het wel of niet geloven in de materie van stamcel-behandeling.

Het heeft zich vanzelf opgelost.

ciao ciao

emile

Stamcel behandeling kan goed werken, maar de beste ervaring daarmee heb ik met peesproblemen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:52

Hoi Marcel,

Een aantal paarden bij ons op de manege met beenproblemen werden geholpen via deze methode.

Zij liepen binnen een week alsof ze de marathon konden lopen. Ik wist niet wat ik zag.

Werkt deze methode aan een tijdelijke oplossing of permament.

gr.