[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:31

wil je ook een keeer bij mij rijden Lachen?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:00

Jaaaaaa!!!
Lijkt me leuk! Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:17

mireya schreef:
Het waren ook maar een paar stapjes... Toen weer omhoog en weer een paar...Maar erin blijven of draven... Nee lukt niet Tong uitsteken

het belangrijkste is juist het begin. Als jij het paard nageeflijk weet te krijgen, dan is nageeflijk houden geen probleem meer. tip is om dus niet geforceerd zitten en bang zijn dat ie z'n hoofd weer omhoog gooit.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:10

Maar donderdag had ik hem ontspannen aan de teugel lopen...
Het is een veel bereden manege paard dus moet ik dna volgende week donderdag weer helemaal op nieuw beginnen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:51

mireya schreef:
Maar donderdag had ik hem ontspannen aan de teugel lopen...
Het is een veel bereden manege paard dus moet ik dna volgende week donderdag weer helemaal op nieuw beginnen?

dat moet altijd.
Je begint altijd met ontspanning en langzaam met rek en strek/buig oefeningen.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:30

Ja... Meestal durf ik niet van de hoefslag af te gaan in de les... Omdat ik dan 'opval' en dan roepen ze nare dingen tegen me Boos!
Maar vorige week deed ik dat wel. Ik reed niet langer dan een halve bak op de hoefslag.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:38

mireya schreef:
Ja... Meestal durf ik niet van de hoefslag af te gaan in de les... Omdat ik dan 'opval' en dan roepen ze nare dingen tegen me Boos!
Maar vorige week deed ik dat wel. Ik reed niet langer dan een halve bak op de hoefslag.

Ik kan me jou topic nog herrineren geloof ik.. Werd jij niet gepest op je manege? Meid waarom ga je daar niet weg? Als je niet durft te rijden (in de zin van werken met je paard) omdat je ander nageroepen wordt dan ga je echt niet vooruit komen hoor! Ik zou daar al eeuwen geleden weg zijn gegaan, want zo is het niet leuk en leer je niks bij. Pas als je gaat werken tijdens de les, zelfstandig voltes draaien etc. etc. dan ga je ook vooruit en dan gaat je paardje ook constanter aan de teugel lopen. Maar je hebt twee opties, of je gaat daar weg of je gaat de volgende keer gewoon fijn werken met dat paardje en trekt je helemaal niks meer aan van die mederuiters. Want nu zin je in een cirkeltje waar je niet uit komt als je niks onderneemt.
Ps. Neem deze post aub niet op als een aanval, zo is hij echt niet bedoeld.

Nog wat tips om een paard lekker nageeflijk te krijgen, blijf contact op beide teugels houden en drijf hem naar je hand toe, maak veel overgangen zoals van bijna stap naar draf en dan even verruimen, maak voltes eens wat kleiner en probeer vanuit daar naar een grote volte te wijken, en als ook gewoon op een volte wat verruimen, en dan weer een overgang naar stap 2 of 3 meter en dan weer aandraven. Maarrr onder al deze oefeningen is het belangrijk dat je gelijk contact houdt op je teugels en dat je met je hele lichaam stelling etc aangeeft, anders werkt de optelsom niet.
Veel succes voor je volgende les in ieder geval.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:42

Bedankt!
En ja dat was mijn topic ja. Maar ik ga daar expres niet weg.
Ik leer daar heel veel met rijden. En er zijn niet meer echt lessen op mijn (spring) nivo waar mensen van mijn leeftijd in zitten. Er zitten allemaal 16 17 18 jarige in ( Ja, je zo denken dat die verstandig zouden zijn )
En eigenlijk leer ik er ook wel wat meer voor mezelf op te komen Lachen
maar het gaat al beter in die les Lachen

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:12

Ik rijd even een paard voor iemand anders, nou doe ik dat wel vaker, maar deze is echt onmogelijk!
Heb er van de week meer dan een uur mee lopen worstelen!

Het probleem is niet dat ik haar niet rond krijg, dat is simpel, maar daarna gaat ze hangen echt niet normaal meer!

Nou heb ik dat probleem ook wel vaker opgelost!
Ze is nogal lui, dus eerst lekker voorwaarts gemaakt, dat was ook niet zo een probleem.
Overgangen rijden, maar terugkomen doet ze ook heel slecht, word alleen maar nog zwaarder en trekken...
het is ook elke keer echt een halve seconde laat ze los en dan geeft ik na en dan meteen "BAM" weer 600 kilo in mijn handen!
Ben er echt en einde raad afgestapt?

Help???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:48

Ik vraag me af hoe je haar dan rond krijgt? Een paard wat niet van achter naar voor loopt (en dat is bij dit paard het geval) is niet zonder trucs rond te krijgen. Kan het zijn dat ze wel heel makkelijk inknikt, maar dat je vervolgens een valse knik hebt? Zo klinkt het wel namelijk Lachen
Overigens kán ze hangen omdat ze iets heeft om op te hangen: jouw handen. Zodra ze wil hangen, been erbij, en hand openen. Desnoods geef je een lange teugel. Lachen

Dit paard loopt niet op de eigen 4 benen, ze gebruikt jouw handen als extra been..... goed van achter uit rijden (dan zou ze het eigenlijk al niet meer moeten doen, paarden kunnen alleen zo hangen en zwaar worden als ze geweldig op de voorhand lopen).
Dat rond krijgen is bij dit paard niet zo heel belangrijk, belangrijker is dat ze van achter naar voor gereden wordt, dat het binnenachterbeen goed aan het werk gezet wordt. Eerst aan het been maken, desnoods met een lang teugeltje, en pas als ze goed die achterhand gebruikt, oppakken.
Succes Knipoog

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:18

Zodra je gewoon je teugels opneemt en been geeft, geeft ze na, tot zover gaat het goed.
Maar dan vlak erna duikt ze in mijn hand, dan is mjin reactie hand sluiten en been, paard geeft weer na , ik geeft weer na, maar dan duikt ze onmiddelijk weer in mijn hand...
Dus dan maar met de kop in de lucht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:34

Je zou kunnen proberen met een slofje haar heel zachtjes voorwaarts neerwaarts te vragen, maar als ze ook op de slof gaat leunen, idd maar even met de kop in de lucht.
Belangrijker is nu dat ze op haar eigen 4 benen leert lopen, goed aan het been gemaakt wordt (met een lange dressuurzweep, liever geen spoortjes, anders wordt ze daar ook doof voor) en van achteruit vertrekt. Dan komt dat koppie vanzelf wel op de goede plek, maar dan zonder het hangen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:49

cleopetra schreef:
Zodra je gewoon je teugels opneemt en been geeft, geeft ze na, tot zover gaat het goed.
Maar dan vlak erna duikt ze in mijn hand, dan is mjin reactie hand sluiten en been, paard geeft weer na , ik geeft weer na, maar dan duikt ze onmiddelijk weer in mijn hand...
Dus dan maar met de kop in de lucht?

Als jij je hand sluit en been geeft, dan geef je tegenstrijdige hulpen. Dat moet je duus iig niet doen Knipoog
Veel tempo-wisselingen maken (écht veel!) en niet alleen in gangen van stap naar draf, maar ook veel verruimen en terug nemen. Bedenk dat het terug gaan in tempo vaak meer kracht kost en dus dat ze eerder kan gaan hangen. Rustige/vloeiende overgangen vragen.
Verder is kop in de lucht ook geen verstandig idee, dan zou ik eerder gaan voor neus over de grond als jij er maar voor zorgt dat je niet (terug) gaat hangen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:26

ik rij op een haffie wedstrijden en ik probeer hem echt de hele tijd aan de teugel te rijden
maar het lukt niet
hoeveel druk ik ook geef
ik rij met slof of bijzet (niet altijd)
maar het helpt gewoon niet
en als ik heel erg druk geef en ik ga een beetje spelen dan begint hij al met z'n hoofd ze schudden
mijn instructrice zegt dan dan moet je wat minder doen maar als ik dat doe dan doe ik het eigenlijk niet
hij pakt ook het bit vast op links (zo'n gevoel heb ik)
ook als ik zo min mogelijk speel schud hij (afentoe) met z'n hoofd en hij reageert er volgens mij ook niet op
heel afentoe maar dan ook heel af en toe loopt hij mooi (alleen in stap)
en als we gaan aandraven dan hup kop omhoog
hoe strak ik mijn teugels ook heb hij vind er altijd wel een manier op om zijn kop omhoog te kunnen doen Boos!
terwijl hij heel mooi kan lopen
met slof en bijzet heb ik heb zo rond

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:32

Ontspanning is het sleutelwoord. Ga eens met lange teugel rijden, zorg dat het achterbeen eronder komt, maak wendingen, overgangen, maak het dier aan je been, zorg dat je een goede eigen houding heb. Wat jij met die bijzet en slof voor elkaar krijgt is een valse knik, dat is niet aan de teugel, dat is in de krul en dat is juist heel slecht. Het paard volgt uit jou, van achter naar voren en niet andersom.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:34

Ja maar dat vind ik geen paardrijden eigenlijk. Zo zie je dat het alleen met hulpmiddelen lukt. Ik zou heel veel aan de motor gaan werken, veel overgangen en veel voltes..lekker veel buigen met stelling maar wel de buitenhand er goed bij. Niet spelen en klooien, maar handen stil en contact. Natuurlijk geen spanning en getrek! Als je gaat aandraven moet ze actief zijn en jij houdt contact op de teugels. Zelf dus mooi je handen rechtop en goed op je houding letten. Belangrijkste dus overgangen, overgangen en actief houden! Die manieren gaat ie bedenken als hij er onderuit wil komen en dus niet goed aan het werk is..achterhand actief en veel kleine/slangen -voltes rijden en tempowisselingen/veruimen.. Knipoog

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:01

Dankje voor de tips, ga haar morgen weer rijden en zal wat meer aan het voorwaarts rijden gaan werken, probleem is wel dat ze op een gegeven moment bijna niet meer terug te rijden is, ze is zo sterk :S
Maja morgen weer met frisse moed aan de gang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:03

superwoman schreef:
Verder is kop in de lucht ook geen verstandig idee, dan zou ik eerder gaan voor neus over de grond als jij er maar voor zorgt dat je niet (terug) gaat hangen.

In theorie heb je gelijk, zit me alleen even af te vragen hoe je dat voor elkaar wilt krijgen.....
Omdat het paard veel te makkelijk inknikt, iets weerstand bieden gaat dus niet.

Je zou met een lang teugeltje kunnen rijden, maar als het paard zo vast zit is het nog maar de vraag of ie dan wel naar beneden wil...... Knipoog
(dat vastzitten haal ik een beetje uit de post van cleopatra)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:05

corientjuhh schreef:
ik rij op een haffie wedstrijden en ik probeer hem echt de hele tijd aan de teugel te rijden
maar het lukt niet
hoeveel druk ik ook geef
en als ik heel erg druk geef en ik ga een beetje spelen dan begint hij al met z'n hoofd ze schudden
mijn instructrice zegt dan dan moet je wat minder doen maar als ik dat doe dan doe ik het eigenlijk niet
ook als ik zo min mogelijk speel schud hij (afentoe) met z'n hoofd en hij reageert er volgens mij ook niet op
hoe strak ik mijn teugels ook heb hij vind er altijd wel een manier op om zijn kop omhoog te kunnen doen Boos!

Tuurlijk heb je hem met slof en bijzet 'mooi rond'...... Gewoon blijven doen dus Haha! Haha! Haha!

Ik zal er maar bij zeggen dat je dat natuurlijk niet moet doen voor je de post nog serieus neemt of iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:10

@ corientjuh: denk dat je paard al heel wat fijner loopt als je niet steeds aan die voorkant zit. Geen druk geven, da's gewoon trekken, en niet spelen, da's gewoon zagen. Ik geef je paard groot gelijk dat ie het niet pikt!!!

Niet zelf vastpakken op links (het paard pakt nl niet vast JIJ pakt vast, JIJ moet dus loslaten). En die teugels niet zo strak..... alleen het gewicht van de teugel zelf moet je in je handen hebben, niet meer.

Niks meer met je handen doen, luisteren naar je instructrice, en veel meer aan het been maken.... en gooi die hulpteugels weg, jij gebruikt ze om je paard in de krul te trekken......

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:18

Yamcha schreef:
superwoman schreef:

In theorie heb je gelijk, zit me alleen even af te vragen hoe je dat voor elkaar wilt krijgen.....
Omdat het paard veel te makkelijk inknikt, iets weerstand bieden gaat dus niet.

Je zou met een lang teugeltje kunnen rijden, maar als het paard zo vast zit is het nog maar de vraag of ie dan wel naar beneden wil...... Knipoog
(dat vastzitten haal ik een beetje uit de post van cleopatra)

Met een lang teugeltje loopt ze met een hele lange hals en ja gewoon over de hoefslag sloffen dan zakt ze wel, maar dan loopt ze op de voorhand en absoluut niet aan het been!
Haar dan voorwaarts krijgen is dan niet zo een probleem, dat respect heb ik ondertussen wel voor elkaar!
Maar dan zal ze ook weer terug moeten komen en dat lukt niet aan de lange teugel en word het trekken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:31

cleopetra / Yamcha - Huh Ze liep toch zo nageeflijk bij het oppakken van de teugels?
Citaat:
Met een lang teugeltje loopt ze met een hele lange hals en ja gewoon over de hoefslag sloffen dan zakt ze wel, maar dan loopt ze op de voorhand en absoluut niet aan het been!
als ze met een lange hals niet meer aan je been is, is dat waar je aan moet werken.
Tempo-wisselingen maken

Citaat:
Haar dan voorwaarts krijgen is dan niet zo een probleem, dat respect heb ik ondertussen wel voor elkaar!Maar dan zal ze ook weer terug moeten komen en dat lukt niet aan de lange teugel en word het trekken...

Dan zul je haar minder voorwaarts moeten laten gaan en op je zit terug vragen. Trekken is iig verkeerd, je zal ter ondersteuning korte ophoudingen kunnen maken.
De tempo-wisselingen dus minder groot maken.

Het correct aan de teugel rijden is ver van je bed show aangezien ze niet aan het been is, kan ze nooit lekker van achter naar voren worden gereden. Het niet voorwaarts gaan, hangen en trekken geeft duidelijk aan dat er eerst veel meer aan de basis van de basis gewerkt moet worden.(aangezien ik basis normaal zie als L niveau, bedoel ik nog verder terug Knipoog )
Een stukje vertrouwen en het leuk maken van het rijden is erg belangrijk. Nu wil ze niet werken. Het beste is om veel te belonen en weinig te vragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:38

corientjuhh schreef:
maar het lukt niet
hoeveel druk ik ook geef

Dan zou ik maar snel stoppen met al dat getrek!
Die pony geeft met het schudden aan dat de druk te hoog is.
Aan de teugel rijden doe je niet op druk en ook niet met spelen in de mond.
De reden waarom hij niet zo reageerd zoals jij wil, is simpel gezegd, omdat je het verkeerd doet!
Een slof in zulke onervaren handen vind ik eerlijk gezegd gevaarlijk.

Aan de teugel rijden begint met het werken aan de achterkant - goed aan het been maken van het paard. Door een constante lichte aanleuning te houden, zal elk paard of elke pony vanzelf buigen in z'n hals. Doet je pony het niet, dan doe je toch iets of meerdere dingen niet geheel goed.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:42

En wat voor dingen kun je dan fout doen?
Owja... Steeds vaker zie ik bij verschillende manege pony's het hoofdje bij mij omlaag gaan Haha! Maar een paar stapjes maar oke.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:50

mireya schreef:
En wat voor dingen kun je dan fout doen?
Owja... Steeds vaker zie ik bij verschillende manege pony's het hoofdje bij mij omlaag gaan Haha! Maar een paar stapjes maar oke.

Vaak niet echt goed aan het been. (bijv Paard is wel vorwaarts maar niet aan het been)
Geen constante lichte aanleuning. (zeker ook bij de bochten en voltes dat ruiters teveel aan de binnenteugel trekken. Maar ook bij rechtuit, te weinig 1 met de beweging van de paardenmond)
Wanneer je het paard tegen werkt met je "vaste" schouder,arm of hand kan het paard nooit ontspannen gaan zakken

Fijn dat het steeds beter gaat. Het kan ook niet ineens goed gaan,stapje voor stapje is perfect!
(tenzij er net een goede ruiter op heeft gezeten- het paard vind aan de teugel namelijk best fijn lopen - hij/zij draagt daardoor de ruiter makkelijker)