Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:19

@Ansie, wat betekent fatsig? Is een woord dat hier in België niet zo bekend is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:21

Dik!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:22

Oh dan heb ik dat mis met Greetje. Maar zij heeft dus Z gereden bij de pony's. Is dat ook weer duidelijk. Ik dacht dat ze met B.ongo helemaal vast was gelopen in de reguliere dressuur. Maar dat zal dan met haar pony zijn geweest.

Die grote schimmel kan idd een paar kunstjes aan de hand maar die kan lang niet alles en ohz is het weer een verhaal apart en daar lees je trouwens ook niets over. De barokke schimmel die ze heeft, heeft ze kant en klaar van BB overgenomen. Verder heeft ze nog een Jazz die ZZ heeft gelopen. Vroeger had ze nog een hengst die ook alles al kende.

Het zegt ook wel iets over het niveau van de AR. Als iemand in de reguliere dressuur veroordeeld wordt tot Levenslang klasse L rijden en dan binnen de AR in afzienbare tijd alle toetsen en proeven tot op het allerhoogste niveau met goed gevolg af weet te leggen dan geeft dat wel te denken..... zulke dingen knagen aan de geloofwaardigheid van zo'n manier van rijden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:30

Abacab schreef:
Oh dan heb ik dat mis met Greetje. Maar zij heeft dus Z gereden bij de pony's. Is dat ook weer duidelijk. Ik dacht dat ze met B.ongo helemaal vast was gelopen in de reguliere dressuur. Maar dat zal dan met haar pony zijn geweest.

Die grote schimmel kan idd een paar kunstjes aan de hand maar die kan lang niet alles en ohz is het weer een verhaal apart en daar lees je trouwens ook niets over. De barokke schimmel die ze heeft, heeft ze kant en klaar van BB overgenomen. Verder heeft ze nog een Jazz die ZZ heeft gelopen. Vroeger had ze nog een hengst die ook alles al kende.

Het zegt ook wel iets over het niveau van de AR. Als iemand in de reguliere dressuur veroordeeld wordt tot Levenslang klasse L rijden en dan binnen de AR in afzienbare tijd alle toetsen en proeven tot op het allerhoogste niveau met goed gevolg af weet te leggen dan geeft dat wel te denken..... zulke dingen knagen aan de geloofwaardigheid van zo'n manier van rijden.

Greetje is met die pony niet vastgelopen, is verkocht omdat ze toen nog niet hoger mocht starten met E-pony. Op hoge leeftijd weer bij haar teruggekomen.

Ik heb van die Jazz filmpjes gezien hoe Marijke er mee begonnen is, om te janken zo slecht als dat paard 'op eigen benen' liep, ondanks ZZ niveau. Dus die is weer op nul begonnen bij haar. De Frederiksborger die ze nu heeft, heeft ze ook zelf opgeleid. Naja, ik vind niet dat je het zo makkelijk af kan schuiven op dat er hoog opgeleide paarden zijn aangekocht. Misschien 1 die ze dan als leermeester kon gebruiken. De rest is echt wel behoorlijk aan gesleuteld.

Wat dat laatste betreft. Dat ligt er aan, misschien wordt de basis dan WEL goed gelegd, aangezien weer op nul begonnen wordt, voor zowel ruiter als paard.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 29-11-13 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:39

@Peppertree, zijn dikke ruiters niet toegelaten in AR, of wat ???? :)

Een mooi verhaal vind ik ook dat van Florien De Graaf met Palmer (AV, ex renpaard, op 8 jaar al afgekeurd door artrose), die ze helemaal gerevalideerd heeft via AR, tot aan piaffe en levade. Intussen is ze zelf overgeschakeld naar klassiek (hoewel, denk dat ze nu eerder richting working equitation gaat), maar ook dat lukt prima met dit paard, dat intussen 24 jaar is. Ik geloof dat ze vorig jaar de levade stopgezet heeft omwille van zijn leeftijd, maar de andere oefeningen doet ie wel nog.

En heel veel respect dat iemand op haar leeftijd, en met zo'n vakkennis, zich nog altijd verder blijft ontwikkelen. Ik voelde me meer aangesproken door haar AR-verhaal dan haar klassieke aanpak, maar dat neemt niet weg dat ik toch grote bewondering heb voor haar.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:43

hwn schreef:

Die worden geadviseerd om eerst eens wat km's te gaan maken NAAST het paard. Nee grapje. Weet niet hoe dat zo komt. Zal wel toeval zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:15

Aja, idd, mss hebben die niet de fysiek om eerst het werk aan de hand vol te houden. Hoewel, ik ken sowieso maar weinig echt zwaarlijvige ruiters.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:17

Ansie schreef:
hwn schreef:

Die worden geadviseerd om eerst eens wat km's te gaan maken NAAST het paard. Nee grapje. Weet niet hoe dat zo komt. Zal wel toeval zijn.

Maar dat vrouwtje wat we laatst zagen die die ridderexamen aflegde was toch ook niet bepaald slank. Ik vind het trouwens ook niet echt kunnen om zo te praten, om mensen fatsig te noemen.
Daar mag dan wel grapjes over gemaakt worden. Terwijl vrouwen en gewicht toch altijd een teer onderwerp is.
Maar oh wee als iemand uit de KD/modern hoek een grapje maakt, dan wordt je meteen afgeblaft

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:23

thembi schreef:
Maar dat vrouwtje wat we laatst zagen die die ridderexamen aflegde was toch ook niet bepaald slank. Ik vind het trouwens ook niet echt kunnen om zo te praten, om mensen fatsig te noemen.
Daar mag dan wel grapjes over gemaakt worden. Terwijl vrouwen en gewicht toch altijd een teer onderwerp is.
Maar oh wee als iemand uit de KD/modern hoek een grapje maakt, dan wordt je meteen afgeblaft

Gevoelige snaar? Ik noem verder geen voorbeelden.
Het is toch algemeen bekend dat teveel vlees/vet in de weg zit tijdens het paardrijden en bij overgewicht een paard daar ook zo de nadelen van heeft. Net zoals sommige mensen hier egoïstisch genoemd worden als ze met bepaalde type paarden per se dressuurwerk willen doen, zo egoïstisch zijn mensen om met overgewicht op een paard te gaan zitten of iets anders; in een zeer slecht mood een paard gaan trainen. Is ook niet fair.
Maar goed, dat zal ook niet een typisch verschil zijn in KR of AR dus off topic.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 29-11-13 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:25

@Thembi, ik denk dat weinig mensen zich aangesproken moeten voelen door die reacties van Ansie, was op niemand persoonlijk gericht toch? (denk ik, geen idee of hier zwaarlijvige bokkers op dit forum zitten).

Niets mis trouwens met een zwaardere ruiter, als het op een geschikt paard is. En als die ruiter een goede balans heeft, kan die voor een paard veel sympathieker overkomen dan een lichtgewicht die van hot naar her wiebelt.

Ben zelf een lichtgewichtje, maar wel blond, en ik kan ook lachen met moppen over domme blondjes hoor.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:35

Ansie schreef:
Ik heb van die Jazz filmpjes gezien hoe Marijke er mee begonnen is, om te janken zo slecht als dat paard 'op eigen benen' liep, ondanks ZZ niveau. Dus die is weer op nul begonnen bij haar. De Frederiksborger die ze nu heeft, heeft ze ook zelf opgeleid. Naja, ik vind niet dat je het zo makkelijk af kan schuiven op dat er hoog opgeleide paarden zijn aangekocht. Misschien 1 die ze dan als leermeester kon gebruiken. De rest is echt wel behoorlijk aan gesleuteld.

Wat dat laatste betreft. Dat ligt er aan, misschien wordt de basis dan WEL goed gelegd, aangezien weer op nul begonnen wordt, voor zowel ruiter als paard.

Die Jazz heeft met 2 verschillende ruiters ZZ gelopen dus zo slecht is dat paard dan toch ook weer niet. Dat zij er niet veel mee kan wil nog niet zeggen dat het aan het paard ligt.... De barokke schimmel,............is toch door BB opgeleid en van BB gekocht. Lijkt me sterk dat die weer op 0 moest beginnen. Die Frederiksborger heb ik wel eens gezien op filmpjes, maar die kan echt nog helemaal niets, dus hoe zo opleiden?
Nogmaals ze heeft een informatieve site, een aanrader voor beginners. Maar het is ook niet voor niets dat ze geen ruiters meer 1 op 1 wil begeleiden of paarden aanneemt voor training en correctie.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:38

Ansie schreef:
thembi schreef:

Gevoelige snaar? Ik noem verder geen voorbeelden.
Het is toch algemeen bekend dat teveel vlees/vet in de weg zit tijdens het paardrijden en bij overgewicht een paard daar ook zo de nadelen van heeft. Net zoals sommige mensen hier egoïstisch genoemd worden als ze met bepaalde type paarden per se dressuurwerk willen doen, zo egoïstisch zijn mensen om met overgewicht op een paard te gaan zitten of iets anders; in een zeer slecht mood een paard gaan trainen. Is ook niet fair.
Maar goed, dat zal ook niet een typisch verschil zijn in KR of AR dus off topic.

Nou ja zeg , jij hebt lef...ik praat in het algemeen. nee ik heb geen last van overgewicht ben 43 1.65en weeg 65 kg, wil je mijn cupmaat ook nog weten??? :D .En ja toen ik jou leeftijd was woog ik 54kg Maar misschien gebrek aan levenservaring aan jou kant maar gewicht bij vrouwen is nu eenmaal een teer onderwerp. Maar als ik een grapje maak omdat Nombrado de illusie heeft dat ze GP instructie nodig heeft en dan ook verwacht dat die persoon bij haar thuis komt, krijg ik een uitbrander van heb ik jou daar. Moet wel zeggen dat ik via de Pb wel veel leuke reacties gehad heb op mijn grap

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:37

Abacab schreef:
Die Jazz heeft met 2 verschillende ruiters ZZ gelopen dus zo slecht is dat paard dan toch ook weer niet. Dat zij er niet veel mee kan wil nog niet zeggen dat het aan het paard ligt.... De barokke schimmel,............is toch door BB opgeleid en van BB gekocht. Lijkt me sterk dat die weer op 0 moest beginnen. Die Frederiksborger heb ik wel eens gezien op filmpjes, maar die kan echt nog helemaal niets, dus hoe zo opleiden?
Nogmaals ze heeft een informatieve site, een aanrader voor beginners. Maar het is ook niet voor niets dat ze geen ruiters meer 1 op 1 wil begeleiden of paarden aanneemt voor training en correctie.

Ik zeg ook niet dat het paard slecht is, slecht gereden misschien wel. Die van Bent zal denk ik vooral als leerpaard hebben gediend. Frederiksborger is nog jong.
Volgens mij is ze op 't moment erg druk met cursussen in het buitenland. Misschien vindt ze dat wel leuker dan 1 op 1 lesgeven. Zodoende verspreid ze haar kennis en wellicht heeft ze daardoor ook meer inkomsten.

@thembi, denk dat er nu genoeg over geschreven is, het was niet kwetsend bedoeld van mijn kant, was ook tegen niemand gericht. Lichte ruiters kunnen een paard ook enorm storen, zoals hwn terecht ook al opmerkte.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:57

Ansie schreef:
@thembi, denk dat er nu genoeg over geschreven is, het was niet kwetsend bedoeld van mijn kant, was ook tegen niemand gericht. Lichte ruiters kunnen een paard ook enorm storen, zoals hwn terecht ook al opmerkte.

Ik weet dat het niet tegen mij bedoeld was :D :+ , moest er nog eens bijkomen anders kom ik je opzoeken want mijn zus woont in Eindhoven, GRAPJE!!!!! *\%/* *\%/* *\%/*

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:00

In Eindhoven zijn we niet bang om wat tikken uit te delen ;) :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:03

Nope 8-) Eindhovuh de gekste :))

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:03

Ansie schreef:
In Eindhoven zijn we niet bang om wat tikken uit te delen ;) :D

HAHAHA dat zegt mijn zus ook altijd :D :D :+

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:10

listiglistje schreef:
Nope 8-) Eindhovuh de gekste :))

Ik heb ook in Eindhoven gewoond maar nu woon ik op stand in het altijd prachtige Breda :D :P O:)

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 07:12

@Vur nog even terugkomend op BB versus EG met een filmpje van BB die een uitgestrekte draf rijdt (althans een poging doet)

vur schreef:
Ik weet niet hoe BB uitgestrekte draf rijdt. Ik kan daar gezien zijn filmpjes niet echt een beeld van vormen, maar voor hetzelfde geld is die inderdaad heel goed?

Dit filmpje is al een keer eerder voorbij gekomen in het begin van dit topic. Hier is dus waar BB zijn zogenaamde "voorbeeld uitgestrekte draf" toont, die dus beter is als Edward en Totilas aldus grootmeester BB . Ik kan me niet voorstellen Vur dat jij dit GP niveau vindt. Dit is toch echt een belabberde poging -O-
http://www.youtube.com/watch?v=G4rrem4GPcc

Sorry maar dan zie ik veel liever dit, ik zie hier een prima uitgestrekte draf een paard en ruiter die enorm veel plezier aan elkaar beleven, elkaar vertrouwen en een goede partnerschap hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=Dj78ubYSlak

Het eerste filmpje vind ik tenenkrommend en het tweede filmpje vind ik hartverwarmend
Wat me ook opvalt is dat in het eerste filmpje de samenwerking niet goed is, paard staat niet aan de hulpen, continu klikken, veel gebruik van de zweep. In het tweede filmpje is er zoveel vertrouwen van het paard in de ruiter ondanks al het gejoel en geklap van de omstanders oftewel de algehele bombarie eromheen, desondanks is meestal een schouderklopje voldoende om de spanning bij het paard weer af te laten vloeien. (Jammer genoeg hebben Totilas en zijn huidige ruiter die klik niet)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:47

Helemaal eens over het lichaamsgebruik van beide paarden, de harmonie, de uitstraling. Maar even goed, de uitgestrekte draf die Totilas laat zien, is in mijn ogen geen uitgestrekte draf. Het paard van BB treedt in ieder geval met zijn achterbenen duidelijk over de afdruk van de voorbenen heen en verruimt (maar wordt ook loperig en ik zal dus over het verdere maar niet spreken |( )
Dus, hoe dan ook, als je alleen naar de verruiming in de uitgestrekte draf kijkt, is Totilas een heel verkeerd voorbeeld. Als ik aan uitgestrekte draf denk, dan zie ik Isabel Werth met 1 van haar paarden over de diagonaal walsen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:40

vur schreef:
Helemaal eens over het lichaamsgebruik van beide paarden, de harmonie, de uitstraling. Maar even goed, de uitgestrekte draf die Totilas laat zien, is in mijn ogen geen uitgestrekte draf. Het paard van BB treedt in ieder geval met zijn achterbenen duidelijk over de afdruk van de voorbenen heen en verruimt (maar wordt ook loperig en ik zal dus over het verdere maar niet spreken |( )
Dus, hoe dan ook, als je alleen naar de verruiming in de uitgestrekte draf kijkt, is Totilas een heel verkeerd voorbeeld. Als ik aan uitgestrekte draf denk, dan zie ik Isabel Werth met 1 van haar paarden over de diagonaal walsen.

BB kwam met de vergelijking niet ik!! :+ . Maar goed door zijn extreem voorbeen is de verhouding een beetje zoek, in slow motion treed het achterbeen toch voldoende onder en het zal een eeuwig discussiepunt blijven, maar goed dat was ook niet de issue!!. Isabel werth kan mij weer totaal niet bekoren. Ik persoonlijk zie veel liever de uitgestrekte draf van Uthopia, maar die is in de verzameling en in de galop weer een stuk minder.
Maar uiteindelijk het zijn allemaal toppers, hadden wij maar zulke paarden en konden wij maar half zo goed rijden als zij :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:05

Uthopia is in de uitgestrekte draf ook super ja. :j Die krijgt niet voor niks vaak 10-en.
Hoe dan ook, de manier van BB vind ik niks. De aanleuning is vaak onrustig en de rug weggedrukt en/of strak. Daardoor zie je nog al eens wat taktfouten. Jammer.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:19

Ook Bent kwam niet met die vergelijking hoor. Andere mensen hebben die foto's naast elkaar gezet. Bent is dat tegengekomen en heeft dat op zijn facebook gezet. Niet om te laten zien hoe goed hij is maar juist om het volgende aan te geven over zijn eigen foto
http://ts1.mm.bing.net/th?id=H.4761814258876584&w=178&h=141&c=7&rs=1&pid=1.7:
My ideals have changed since then....
I actually think that the pushing hindleg is working too much backwards, pushing the weight too heavy towards the frontleg. Therefore the front fetlock is bended too much. Compare it with the picture of Swan on this page, where the balance is better between the pushing hindleg and the carrying frontleg, so that the "schwung" lead to that the diagonal in the air is swinging forward.

Swan (al is dit niet uitgestrekte draf maar hij doelt op de koten in balans over de diagonaal):
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/396706_409609249085360_644786851_n.jpg

Vervolgens heeft ie deze foto geplaatst, waarbij hij schrijft dat hij dit een betere foto van hetzelfde paard (van de 1e foto) in uitgestrekte draf vindt. http://www.stutteri-kronplet.com/undervisning/brenderup-huginfritrav500.jpg

En over dat filmpje; met in ieder geval het tweede paard laat hij geen typische academische dressuur zien. Hij heeft dat paard destijds opgeleid volgens de principes van Pluvinel (zoals hij dat dan geïnterpreteerd heeft). En dan ook ALLEEN Pluvinel. Bij wijze van experiment. Dat vertellen ze er bij in het filmpje. Ook vertellen ze welke oefeningen en gangen hij toont. Geen enkel moment wordt bijvoorbeeld de 'normale galop' zoals wij hem kennen getoond. Als je denkt dat wel te moeten zien dan is het natuurlijk erg vreemd.
Ik vind het opvallend dat het paard best wel tot het uiterste gevraagd wordt in bepaalde oefeningen en vervolgens volkomen kalm met losse teugels blijft staan. Totaal niet opgefokt door het werk. Dat valt mij op.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 30-11-13 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:31

Ik vind de foto aansprekend. Hij mag er zelf nog wat mooier op gaan zitten, maar dat is muggenziften.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:07

vur schreef:

Dit wat de FEI m.b.t. de draf voorschrijft.
Citaat:
FEI Article 404 The trot.
1. The trot is a pace of 'two time' on alternate diagonal legs (left fore and right hind leg and vice versa) separated by a moment of suspension.

2. Working trot
This is a pace between the collected and the medium trot, in which a horse, not yet trained and ready for the collected movements, shows himself properly balanced and, remaining "on the bit", goes forward with even elastic steps and good hock action. The expression "good hock action" does not mean that collection is required quality of working trot. It only underlines the importance of an impulsion originating from the activity of the hind quarters.

3. The quality of the trot is judged by the general impression, the regularity and elasticity of the steps –originating from a supple back and well engaged hind quarters – and by the ability of maintaining the same rhythm and natural balance, even after a transition from one trot to another.

4.1 Collected trot
The horse, remaining "on the bit" moves forward with his neck raised and arched, The hocks, being well engaged, maintain an energetic impulsion, thus enabling the shouders to move greater ease in any direction. The horse's steps are shorter than in the other trots, but he is lighter and more mobile.

4.4 Extended trot.
The horse covers as much ground as possible. Maintaining the same candance, he lengthens his steps to the utmost as a great result of great impulsion from the hind quarters. The rider allows the horse, remaining "on the bit" without leaning on it, to lengthen his frame and to gain ground. The fore feet should touch the ground on the spot towards which they are pointing. The movement of the fore and hind legs should be similar (parallel) in the forward moving of the extension.

De lengte van de passen wordt in de uitgestrekte draf bepaald door het zweefmoment en daar gaan heel wat GP-paarden mank aan.

In het eerste filmpje van BB mist dit ook paard het zweefmoment. Rechtsachter maakt dit paardregelmatig een hanetred waarbij de pas (diagonaal) ook korter is. Niettemin is de stijl vriendelijk en niet forcerend maar het resultaat mist van vanwege de genoemde afwijking de balans en dat komt prompt in de uitgestrekte zonder een expliciet zweefmoment tot uitdrukking.

Hieronder een aantal foto's. Ik ben benieuwd welke, met inachtneming van de FEI regels, volgens jullie wel of niet voldoen aan de voorwaarden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding