Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Abacab schreef:Oh dan heb ik dat mis met Greetje. Maar zij heeft dus Z gereden bij de pony's. Is dat ook weer duidelijk. Ik dacht dat ze met B.ongo helemaal vast was gelopen in de reguliere dressuur. Maar dat zal dan met haar pony zijn geweest.
Die grote schimmel kan idd een paar kunstjes aan de hand maar die kan lang niet alles en ohz is het weer een verhaal apart en daar lees je trouwens ook niets over. De barokke schimmel die ze heeft, heeft ze kant en klaar van BB overgenomen. Verder heeft ze nog een Jazz die ZZ heeft gelopen. Vroeger had ze nog een hengst die ook alles al kende.
Het zegt ook wel iets over het niveau van de AR. Als iemand in de reguliere dressuur veroordeeld wordt tot Levenslang klasse L rijden en dan binnen de AR in afzienbare tijd alle toetsen en proeven tot op het allerhoogste niveau met goed gevolg af weet te leggen dan geeft dat wel te denken..... zulke dingen knagen aan de geloofwaardigheid van zo'n manier van rijden.
Ansie schreef:hwn schreef:@Peppertree, zijn dikke ruiters niet toegelaten in AR, of wat ????
Die worden geadviseerd om eerst eens wat km's te gaan maken NAAST het paard. Nee grapje. Weet niet hoe dat zo komt. Zal wel toeval zijn.
thembi schreef:Maar dat vrouwtje wat we laatst zagen die die ridderexamen aflegde was toch ook niet bepaald slank. Ik vind het trouwens ook niet echt kunnen om zo te praten, om mensen fatsig te noemen.
Daar mag dan wel grapjes over gemaakt worden. Terwijl vrouwen en gewicht toch altijd een teer onderwerp is.
Maar oh wee als iemand uit de KD/modern hoek een grapje maakt, dan wordt je meteen afgeblaft
Ansie schreef:Ik heb van die Jazz filmpjes gezien hoe Marijke er mee begonnen is, om te janken zo slecht als dat paard 'op eigen benen' liep, ondanks ZZ niveau. Dus die is weer op nul begonnen bij haar. De Frederiksborger die ze nu heeft, heeft ze ook zelf opgeleid. Naja, ik vind niet dat je het zo makkelijk af kan schuiven op dat er hoog opgeleide paarden zijn aangekocht. Misschien 1 die ze dan als leermeester kon gebruiken. De rest is echt wel behoorlijk aan gesleuteld.
Wat dat laatste betreft. Dat ligt er aan, misschien wordt de basis dan WEL goed gelegd, aangezien weer op nul begonnen wordt, voor zowel ruiter als paard.
Ansie schreef:thembi schreef:Maar dat vrouwtje wat we laatst zagen die die ridderexamen aflegde was toch ook niet bepaald slank. Ik vind het trouwens ook niet echt kunnen om zo te praten, om mensen fatsig te noemen.
Daar mag dan wel grapjes over gemaakt worden. Terwijl vrouwen en gewicht toch altijd een teer onderwerp is.
Maar oh wee als iemand uit de KD/modern hoek een grapje maakt, dan wordt je meteen afgeblaft
Gevoelige snaar? Ik noem verder geen voorbeelden.
Het is toch algemeen bekend dat teveel vlees/vet in de weg zit tijdens het paardrijden en bij overgewicht een paard daar ook zo de nadelen van heeft. Net zoals sommige mensen hier egoïstisch genoemd worden als ze met bepaalde type paarden per se dressuurwerk willen doen, zo egoïstisch zijn mensen om met overgewicht op een paard te gaan zitten of iets anders; in een zeer slecht mood een paard gaan trainen. Is ook niet fair.
Maar goed, dat zal ook niet een typisch verschil zijn in KR of AR dus off topic.
Abacab schreef:Die Jazz heeft met 2 verschillende ruiters ZZ gelopen dus zo slecht is dat paard dan toch ook weer niet. Dat zij er niet veel mee kan wil nog niet zeggen dat het aan het paard ligt.... De barokke schimmel,............is toch door BB opgeleid en van BB gekocht. Lijkt me sterk dat die weer op 0 moest beginnen. Die Frederiksborger heb ik wel eens gezien op filmpjes, maar die kan echt nog helemaal niets, dus hoe zo opleiden?
Nogmaals ze heeft een informatieve site, een aanrader voor beginners. Maar het is ook niet voor niets dat ze geen ruiters meer 1 op 1 wil begeleiden of paarden aanneemt voor training en correctie.
Ansie schreef:@thembi, denk dat er nu genoeg over geschreven is, het was niet kwetsend bedoeld van mijn kant, was ook tegen niemand gericht. Lichte ruiters kunnen een paard ook enorm storen, zoals hwn terecht ook al opmerkte.
vur schreef:Ik weet niet hoe BB uitgestrekte draf rijdt. Ik kan daar gezien zijn filmpjes niet echt een beeld van vormen, maar voor hetzelfde geld is die inderdaad heel goed?
vur schreef:Helemaal eens over het lichaamsgebruik van beide paarden, de harmonie, de uitstraling. Maar even goed, de uitgestrekte draf die Totilas laat zien, is in mijn ogen geen uitgestrekte draf. Het paard van BB treedt in ieder geval met zijn achterbenen duidelijk over de afdruk van de voorbenen heen en verruimt (maar wordt ook loperig en ik zal dus over het verdere maar niet spreken)
Dus, hoe dan ook, als je alleen naar de verruiming in de uitgestrekte draf kijkt, is Totilas een heel verkeerd voorbeeld. Als ik aan uitgestrekte draf denk, dan zie ik Isabel Werth met 1 van haar paarden over de diagonaal walsen.
vur schreef:Helemaal eens over het lichaamsgebruik van beide paarden, de harmonie, de uitstraling. Maar even goed, de uitgestrekte draf die Totilas laat zien, is in mijn ogen geen uitgestrekte draf. Het paard van BB treedt in ieder geval met zijn achterbenen duidelijk over de afdruk van de voorbenen heen en verruimt (maar wordt ook loperig en ik zal dus over het verdere maar niet spreken)
Dus, hoe dan ook, als je alleen naar de verruiming in de uitgestrekte draf kijkt, is Totilas een heel verkeerd voorbeeld. Als ik aan uitgestrekte draf denk, dan zie ik Isabel Werth met 1 van haar paarden over de diagonaal walsen.
Citaat:FEI Article 404 The trot.
1. The trot is a pace of 'two time' on alternate diagonal legs (left fore and right hind leg and vice versa) separated by a moment of suspension.
2. Working trot
This is a pace between the collected and the medium trot, in which a horse, not yet trained and ready for the collected movements, shows himself properly balanced and, remaining "on the bit", goes forward with even elastic steps and good hock action. The expression "good hock action" does not mean that collection is required quality of working trot. It only underlines the importance of an impulsion originating from the activity of the hind quarters.
3. The quality of the trot is judged by the general impression, the regularity and elasticity of the steps –originating from a supple back and well engaged hind quarters – and by the ability of maintaining the same rhythm and natural balance, even after a transition from one trot to another.
4.1 Collected trot
The horse, remaining "on the bit" moves forward with his neck raised and arched, The hocks, being well engaged, maintain an energetic impulsion, thus enabling the shouders to move greater ease in any direction. The horse's steps are shorter than in the other trots, but he is lighter and more mobile.
4.4 Extended trot.
The horse covers as much ground as possible. Maintaining the same candance, he lengthens his steps to the utmost as a great result of great impulsion from the hind quarters. The rider allows the horse, remaining "on the bit" without leaning on it, to lengthen his frame and to gain ground. The fore feet should touch the ground on the spot towards which they are pointing. The movement of the fore and hind legs should be similar (parallel) in the forward moving of the extension.