[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:05

Wat is het verschil met lang en laag en lang, laag en diep?

Hoe rijd je je paard lang en laag?

Misschien een foto?

xxliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:22

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat 'over de rug lopen' is. Iedereen heeft het er altijd over, kan iemand me het uitleggen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:44

AmoorM schreef:
Wat is het verschil met lang en laag en lang, laag en diep?

Hoe rijd je je paard lang en laag?

Misschien een foto?

Lang en laag:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lang laag en diep:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:45

xxliene schreef:
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat 'over de rug lopen' is. Iedereen heeft het er altijd over, kan iemand me het uitleggen?

Over de rug lopen:
Afbeelding

Rena100

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:33

@AmoorM: als je paard sterk is op een kant, absoluut niet gaan terugtrekken. De kant waar ze sterk op is moet smakelijker worden, dus zachter. De kant waarop ze zacht is (waarschijnlijk is ze daar te licht en te zacht) moet juist meer een lijntje worden. Je doel is om op beide kanten dezelfde druk te krijgen.

Veel succes.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:54

Ik heb een jonge arabier van ruim 3 jaar en momenteel zijn we bezig met de aanleuning. Na het tweemaal behandelen door chiropractor kon zij heerlijk stukjes nageven. Ik doe longeren aan de dubbele longe als training van de achterhand maar sindsdien heeft zij ohz moeite om na te geven en over de rug te lopen. Kameel wil ik het niet noemen maar gewoon normaal. Haar achterhand zet ze er mooi onder maar het nageven word daardoor moeilijker. Heeft iemand tips hier voor of komt het vanzelf?

Ik heb meestal een lichte contact teugel maar ze wil nog wel eens naar voren of omlaag trekken waardoor ze de teugels uit mijn handen trekt. Bij het kloten met bit en hoofd geef ik lichte kneepjes tot ze weer ontspannen is. Dan houd ik me handen stil en ik geef mee. Soms zakt ze maar dit is vaak voor korte duur. Heel afwisselend dus!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:41

Hoi iedereen,
Mag ik vragen hoe jullie dit moment beoordelen?
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0304_o.jpg
Volgens mij is het een behoorlijke voorwaarts-neerwaarts, mond ongeveer ter hoogte van de boeg. Pony brengt de achterhand nog niet altijd goed onder, maar op deze foto oogt ze wel actief genoeg. Volgens mij ook voldoende ruggebruik?

Benieuwd :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:59

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:38

Oh, excuseer, doe ik dan even!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:28

Niemand tips voor mij?

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:35

Wendy_Chewie schreef:
Oh, excuseer, doe ik dan even!

Dat had je toch al gedaan? B-)

ammixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:05

ik vind dat je je paard zonder al te veel te trekken aan de teagel moet kunnen rijden :) zit er het meest ondspannen uit

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:21

kellaxy schreef:
Ik heb een jonge arabier van ruim 3 jaar en momenteel zijn we bezig met de aanleuning. Na het tweemaal behandelen door chiropractor kon zij heerlijk stukjes nageven. Ik doe longeren aan de dubbele longe als training van de achterhand maar sindsdien heeft zij ohz moeite om na te geven en over de rug te lopen. Kameel wil ik het niet noemen maar gewoon normaal. Haar achterhand zet ze er mooi onder maar het nageven word daardoor moeilijker. Heeft iemand tips hier voor of komt het vanzelf?

Ik heb meestal een lichte contact teugel maar ze wil nog wel eens naar voren of omlaag trekken waardoor ze de teugels uit mijn handen trekt. Bij het kloten met bit en hoofd geef ik lichte kneepjes tot ze weer ontspannen is. Dan houd ik me handen stil en ik geef mee. Soms zakt ze maar dit is vaak voor korte duur. Heel afwisselend dus!

Het eerste jaar dénk je helemaal niet over "nageven".
Je rijdt zo afwisselend mogelijk buiten aan een contactteugel.
Een conctact teugel wil zeggen dat de ruiter een permanenet licht, zacht, sopepel, teder contact onderhoudt met de paardenmond.
Wat het paard ook met zijn hoofd doet, de ruiter volgt.

Een paard heeft zekere een jaar nodig om zijn lichamelijk en geestelijk evenwicht te hervinden met een ruiter op zijn rug.
Het is verkeerd om het daarbij te storen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:48

Wat doe ik dan volgens jou dat ik het verstoor? Ik ben helemaal niet constant met de voorkant bezig hoor. Maar ik wil dat ze ontspannen loopt. Want dan gaat ze uiteindelijk vanzelf nageven. Ik geef altijd mee met haar hoofd en als ze netjes in de aanleuning is hou ik mijn handen stil en ontspannen. Verder doen we veel afwisseling, zowel in de bak met overgangen, schijnovergangen, slangevoltes, rechte lijnen, balkjes draven en naar buiten om lange rechte stukken te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:22

Ik denk niet dat hij bedoelt dat je het verstoort. Wat je doet, ontspannen meegaan is imo gewoon prima. Het kost gewoon tijd voor een jong paard om het evenwicht te hervinden. Consequent van achter naar voor rijden helpt daarbij.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:36

Ik vind het fijn om te lezen wat Simpelman typt. Mijn Haflinger is nu bijna een jaar onder het zadel en eigenlijk geeft hij nog steeds niet na. Hij ontspant zich wel maar loopt niet 'aan de teugel'. Ik ben met name bezig met het vinden van een lekker tempo en het oefenen van zijn balans. Ik heb hier ook les bij, maar is het werkelijk zo dat als een paard volledig ontspannen is hij 'vanzelf' aan de teugel gaat lopen? Ben hier erg benieuwd naar :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:57

mijn paard loopt (ik heb haar twee jaar) nog steeds niet (vanzelf) aan de teugel. Ik rijd ook met een contactteugel, zonder verder druk te zetten op de mond. Ze loopt wel lang en laag, maar niet "in de krul".

Ik heb wel eens het idee dat je er dan niet echt bij hoort ofzo. Bij mij op stal zijn ze allemaal erg bezig om hun paard (ik noem het maar) "in de krul" te laten lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:04

Het ligt er maar aan hoe je het doet.
Geruk en gepluk aan de voorkant schiet niets op. Als je paard in balans is,een soort horizontale balans, en je zit je paard niet in de weg, je corrigeert wel op tegen de hand in komen en op achter de teugel komen (met been, niet met de hand) kun je je paard netjes nageeflijk hebben, aan de teugel, en dan is het kinderlijk eenvoudig. De moeilijkheid zit hem ook niet in het aan de teugel. De moeilijkheid zit hem in het je paard niet in de weg zitten en op een goede manier je hulpen geven.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:09

Wat bedoel je precies met 'tegen de hand inkomen'? Bedoel je hiermee dat het paard gaat hangen, juist trekken om meer ruimte te krijgen? Ik snap niet precies wat je hier mee bedoelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:17

Als ik mijn teugels vasthou, en mijn paard is niet zacht en smakelijk in het mondje, maar houdt vast in de onderkaak, en duwt tegen het bit, zodat de mond voelt alsof hij van beton is (het voelt of het bit vastgepakt wordt, dat is niet zo, want dat is fysiek onmogelijk) dan komt het paard tegen de hand in.

Een paard heeft daar wel altijd een reden voor, het kan zijn een ruiter die niet meezit, zodat het paard de rug achter de schoft niet los kan maken, en dus de hals niet vanuit de schoft kan laten vallen, het kan zijn een ruiter die teveel aan de binnenteugel zit, zodat het paard over de buitenschouder wegloopt, en geen gelijk contact heeft op beide teugels, het kan zijn dat de spieren niet voldoende hersteld zijn van de dag ervoor, zodat het paard gevraagde eenvoudig niet kán, en het ligt echt 9 van de 10 keer aan de ruiter hoor, die overige keren kan het wel zijn dat er iets is met de tanden, zadel, rug, whatever.

Maar dat is tegen de hand in komen dus. En als dat structureel gebeurt, vind ik het heel goed om kritisch te gaan kijken wat er fout gaat, en begin dan bij jezelf.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:21

Ik snap nu wel wat je bedoelt inderdaad! Is het mogelijk dat sommige rassen minder snel hun hals vanuit de schoft willen/kunnen laten vallen? Ik kan me voorstellen dat mijn jonge ruin om deze reden niet snel laag en rond komt, dat ik hem alsnog uit balans breng. We werken hier aan maar het is erg lastig! Waar is longeren eigenlijk precies goed voor? Ik doe het wel eens met onze merrie om haar beweging te geven maar verder eigenlijk niet met dubbele lijnen of hulpstukken, heb hier nooit echt aan gedacht.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:42

mijn paard komt niet tegen de hand in. Ik heb gewoon los teugelcontact (geen waslijntjes maar ook geen druk), ik "speel" ook niet met mijn handen/vingers (mijn instructrice raadt dit altijd wel aan om de kaak los te maken, maar dit doe ik dus niet).
Ik zie iedereen altijd spelen met de teugels, ik geloof dus niet dat je je paard "aan de teugel" kunt laten lopen zonder iets te doen met je handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:02

Eight schreef:
Ik snap nu wel wat je bedoelt inderdaad! Is het mogelijk dat sommige rassen minder snel hun hals vanuit de schoft willen/kunnen laten vallen? Ik kan me voorstellen dat mijn jonge ruin om deze reden niet snel laag en rond komt, dat ik hem alsnog uit balans breng. We werken hier aan maar het is erg lastig! Waar is longeren eigenlijk precies goed voor? Ik doe het wel eens met onze merrie om haar beweging te geven maar verder eigenlijk niet met dubbele lijnen of hulpstukken, heb hier nooit echt aan gedacht.

Zolang de merrie zelf de buikspieren aanspant en zelf de hals laat vallen, zie ik geen aanleiding om hulpstukken te gebruiken, ik vind het gevaar van hulpstukken dat je een paard forceert in een houding waar het zelf nog niet aan toe is.

max66 schreef:
mijn paard komt niet tegen de hand in. Ik heb gewoon los teugelcontact (geen waslijntjes maar ook geen druk), ik "speel" ook niet met mijn handen/vingers (mijn instructrice raadt dit altijd wel aan om de kaak los te maken, maar dit doe ik dus niet).
Ik zie iedereen altijd spelen met de teugels, ik geloof dus niet dat je je paard "aan de teugel" kunt laten lopen zonder iets te doen met je handen

Aan de teugel is ook een stuk gehoorzaamheid, je paard moet leren om te wijken voor druk (wat niet wil zeggen dat je druk moet zetten tot je paard nageeft) maar door te corrigeren als ze tegen de hand in komen, en been te geven op het moment dat ze achter de teugel kruipen, leert je paard dat dat 2 dingen zijn die niet mogen. Als je ze netjes over de rug (daar komt het deel zitten dan weer om de hoek) naar je hand rijdt, en je hebt ze geleerd dat ze niet mogen hangen op je hand, zal je paard in principe gaan nageven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:44

Yamcha, hoe zou jij corrigeren op het moment dat een paard tegen de hand komt?

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:14

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ben de laatste tijd bezig met Fralla meer aan mijn been krijgen en sterker in de achterhand. Dus heel veel overgangen (bij elke letter doe ik wel iets), schijnovergangen, tempoverschillen en figuren rijden. dat gaat heel goed, ze reageert inmiddels stukken beter op mijn been en de overgangen worden beter gemaakt (ze valt niet terug in stap zoals eerst). De galop blijft trouwens moeilijk, die doe ik alleen nog maar op de lange zijde. Zodra we bij de korte zijde aankomen valt ze terug in draf. Ze springt ook vaak verkeerde aan. Ze moet dus duidelijk nog sterker worden...

Zodra ze opgewarmd is, zakt ze aan de voorkant zonder dat ik aan de voorkant zit. Ik vraag in de bochten alleen wat stelling door mijn binnenhand van de hals te halen. En als ze afgeleid is geef ik met mijn binnenhand een halve ophouding. Verder zit ik niet aan de voorkant.

Maar helaas gaat ze dan ook gelijk hangen. Ik heb geprobeerd om dan been te geven, maar dat helpt niet. Want als ze zakt, vertraagt ze ook en het lijkt wel alsof ze dan moeite heeft om het tempo te behouden. Ze wordt dan slechter voor mijn been lijkt het wel. Als ik een ophouding maak, reageert ze daar eigenlijk niet op. Ze blijft net zo hard hangen als daarvoor. Ineens de teugels helemaal losgooien heb ik ook al geprobeerd, maar doet haar ook weinig. Ik vind het fijn dat ze haar hals laat zakken, maar hoe leer ik haar dat dat niet betekent dat ze op de teugels mag hangen? Lang en laag prima, we zijn nog lang niet toe aan oprichting dus ik vraag echt niet heel veel van haar.

De laatste keer gooide ze ook steeds haar achterhand naar binnen. Ik hou dan contact met mijn buitenteugel en druk mijn binnenkuit aan. Daar reageert ze niet op. Het lijkt wel alsof ze het principe van wijken voor druk niet snapt. Kan dat? Zijn er misschien paarden die bij druk hier juist tegenin gaan in plaats van te wijken voor druk?