ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:57

Mag ik me ook melden :D

Heb merrie van 3,5 jaar, ze kent al een stevige basis(stap, draf) en galop is nog wel ingewikkeld.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:27

Oef, gisteren weer een stapje verder gekomen.

Zoals ik al had verteld heb ik het uitbesteed, deze man komt nu 2x per week, en hij weet wat hij doet. dat bleek gisteren, ik heb veel gezien in mijn leventje :P een scala aan bokkende paarden, en steigerende paarden. Maar mijn knuffelige zoete Bo trok gisteren ALLES uit de kast, en eigenlijk werd ze toen nóg bozer omdat het totaaaal geen indruk maakte op deze man. ^-^

Nadat ze een paar keer 4 meter de lucht in was gesprongen met 4 benen, en een ontzettend hoog steigerde, naar deze man toe, gaf ze dan toch op, en ging ze een paar rondjes in draf aan de longe...

deze reactie werd uitgelokt door druk op de beugel te zetten, en als je er naast staat en je zet bijvoorbeeld je been in de beugel, gaat ze niet van angst een stapje opzij, maar ze komt altijd dominant op je af, ze loopt je letterlijk omver. En ze is al 6, dus je kan nagaan dat dit gedrag haar wellicht al vele malen heeft gegeven wat ze wilde, dat de mens ophield met doen wat zij liever niet had.

Maar na die taferelen van gisteren, en hoe die man het oploste, heb ik er wel 100% vertrouwen in, dit gaat goed komen, Bo gaat het opgeven, en gaat nieuwe dingen toe laten.

voor degene die nieuw zijn, zo'n hevige reactie kan natuurlijk zijn omdat ze pijn heeft, maar ik heb haar laten checken door Rodinde, en laten behandelen, het wás goed mis, en erg pijnlijk in haar rug en bekken gedeelte, maar Rodinde heeft zelf bevestigd dat de spieren en banden nu rustig waren, en geen pijn meer veroorzaakte, ik kon gaan beginnen met zadelmak maken.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:15

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:43

Ik meld me ook!
Ik ben Liset en mijn merrie is Precious Indyra (4 jaar).

Vorig jaar heeft mijn stalgenootje (meer ervaring dan ik zelf) er al op gezeten en beetje rond gestapt. Hier reageerde ze totaal niet op.
Ons doel dit jaar was: IK erop :D En dat is een paar weken geleden gebeurd. Aan de longe in de roundpen.
Lekker wat rondjes gestapt en ook hier, geen enkele kik.
Ze heeft nu wel weer tijd stilgestaan door enorme drukte op mijn werk en ikzelf 6 dagen werken...maar deze week gaan we weer verder.
Mijn doel voor dit jaar is in ieder geval behaald en volgend jaar hoop ik lekker door de bak te kunnen rijden.

Vanaf welk punt gaan jullie voor het eerst de bak in en hoe pakken jullie dit aan? Met een ander paard erbij? weer aan de longe?

*Edit hier een foto van mijn 1e keer op haar
Afbeelding

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:17

Ik heb van veulen af aan in de bak gewandeld terwijl andere reden, zowel met als tegen het verkeer in. Toen ik hem zadelmak ging maken eens gekeken of het goed ging als ik longeerde en een ander reed haar paard ( had op die stal maar 1 bak en de andere was op de hoogte dat het eerste keer was ) en toen dat geen indruk maakte gewoon mijn dingen gedaan met andere in de bak.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:40

Ja wachten tot ze op de nieuwe dingen niet meer reageert en dan volgrnde stap ondernemen!

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:42

Hallo!

Mag ik me hier ook melden? Ik ben Fleur, 22 jaar en heb veel ervaring met zadelmak maken (zelf doen en helpen) Ik zit nu alleen compleet vast..
Ik ben bezig met een 3jarige merrie, en het is werkelijk een schat van een beest. Ik zat er binnen twee weken op en heeft nooit een pas verkeerd gedaan. Nu is ze me een beetje te braaf.. Ze loopt niet! Zó frustrerend! Ik ben voornamelijk alleen met haar en dat gaat ook allemaal prima. Ik ben net weer daar geweest en het is gewoon niet meer leuk. Ik longeer haar eventjes (doe ik al niet te lang ivm moe worden, maar ze heeft een beetje spanning op het zadel wat eruit moet) dan ga ik erop zitten. Vervolgens kan ik er de hele dag op blijven zitten, het interesseert haar werkelijk geen hol.. Laatst heeft iemand haar opgejaagd met de zweep, wat resulteerde in een hoop paniek maar uiteindelijk wel gedraafd en gegalopeerd. Onder het lopen veel beloond en helemaal van mn teugels gebleven en ook met mn been eraf. Nu kom ik gewoon niet meer verder. Alle paarden die ik heb ingereden kon ik overhalen om te gaan lopen. Als iemand haar aan de longe heeft is dat alleen maar gezellig en blijft ze rondjes om diegene draaien. Nu is er laatst al iemand in het midden van de bak gaan staan en haar zo een beetje 'opgejaagd' . Toen heb ik een paar rondjes gestapt, haltgehouden en weer gestapt. Dat deed ze wel. Nu was ik er net weer, ik zat erop en ze stapte na een klein beetje pushen gewoon aan, ze schrok van iets en draafde aan, ook geen probleem. Toen nog een paar rondjes gestapt, haltegehouden en weer weggestapt. Ik dacht echt dat ze het eindelijk begon te snappen.. En dan staat madam weer stil en is ze met niks zover te krijgen om te gaan lopen. Ze reageerd niet op mijn been (logisch, kent ze ook niet, maar krijg helemaal geen reactie uitgelokt) niet op mijn stem, zelfs niet op een zweepje. Ik word er een beetje moedeloos van want ik heb dit nog nooit meegemaakt! Ik krijg haar ook niet om omgetrokken met de teugels, ze staat daar maar te koekeloeren. Ik ben natuurlijk hartstikke blij dat ze braaf is en het geen probleem vind dat ik erop zit, maar een beetje medewerking zou fijn zijn :')
Ik weet echt even niet meer wat ik nu moet doen, iemand dit meegemaakt? Of een idee wat er zou kunnen zijn? Ik heb een beetje het idee dat het gewoon een spelletje is, en ze snapt het natuurlijk ook niet helemaal.
Alvast bedankt!!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:15

@MoBi90: Gebruik je tijdens het longeren stemcommando's?
Zo ja, reageert ze daar ook goed op? Zo goed dat je dus geen zweep nodig hebt tijdens het longeren?
Als dat allemaal zo is en ze reageert niet op je stemcommando's als je erop zit dan zou ik het volgende doen: Eerst het commando stap geven met je stem,geen reactie?,been geven en nog eens commando stap met stem,geen reactie?, nog een keer doen en als ze dan nog niet reageert dan zou ik er een tik bijgeven op haar schouder of kont(wat je zelf makkelijker vind :) )
Hopelijk heb je er wat aan :)

Ik heb morgen weer les en dan ga ik er wss weer op!
Hopelijk is mijn moeder erbij en kan ze misschien een paar foto's maken :D

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:51

@ Evelyne: Ja ik longeer haar altijd zonder zweep. Commando's kent ze perfect. En wat je daarna zegt heb ik ook al geprobeerd.. heb haar zelfs al een finke mep gegeven met de zweep, hier reageerd ze ook niet op.. Dat wil ik ook niet doorzetten want ze moet me ook niet aan de zweep 'wennen'. Aaargh, het is zo moeilijk! Als het over een halve week nog niet vooruit gaat, ga ik er wel een man bijhalen die superduperveel ervaring heeft. Misschien dat hij het dan weet..

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:37

Lijkt wel alsof ze zich dan helemaal afsluit ofzo als ik zo je beschrijving lees..
Misschien inderdaad wel verstandig om er iemand bij te halen :)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:19

Instructrice van mijn stalgenoot heeft het wel eens over 3 fases gehad.
Je hebt dus ook Freeze, dan sluit een paard zich af en doet niks meer.
Misschien is het allemaal te snel voor haar gegaan?

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:20

Ja dat had ik me ook al bedacht omdat ze in het begin zo vreselijk goed alles oppakte. Ze is zichzelf misschien gewoon een beetje tegengekomen.. Ze is verder wel gewoon vrolijk en lief als altijd, alleen het gaspedaal is er nog niet echt hihi :P Ach ik kijk het deze week nog aan, ik heb geen haast met haar en ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft. Ze staat nu ook nog even alleen (kan wel over de draad aan de andere paarden) maar als het goed is krijgt ze vanaf volgende week een weidemaatje, ook een 3jarige merrie, dus misschien kan ze dan weer even lekker spelen en zich bedenken dat het allemaal niet zo spannend is :)
Bedankt voor de tips iig!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:20

Hopelijk kan ze het goed vinden met haar nieuwe weidemaatje :)

Vandaag weer les gehad maar er niet zelf opgezeten vandaag.
Meneer vond het grappig om iedere keer de hoefslag uit te gaan wanneer het niet gevraagd werd en gewoon lekker een beetje uit te proberen :+
Gelukkig is mijn instructrice niet snel onder de indruk en had hij al snel door dat het niet ging helpen om door te gaan. Hij was heel erg moe want ze had redelijk veel gedraafd,hij was het gewoon beu! Nog 1 keer normaal over dat ene stukje lopen en toen mocht hij stoppen :)
Hij had wel goed zijn best gedaan dus ik ben uiteraard trots op hem :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:36

moonprayer schreef:
Oef, gisteren weer een stapje verder gekomen.

Zoals ik al had verteld heb ik het uitbesteed, deze man komt nu 2x per week, en hij weet wat hij doet. dat bleek gisteren, ik heb veel gezien in mijn leventje :P een scala aan bokkende paarden, en steigerende paarden. Maar mijn knuffelige zoete Bo trok gisteren ALLES uit de kast, en eigenlijk werd ze toen nóg bozer omdat het totaaaal geen indruk maakte op deze man. ^-^

Nadat ze een paar keer 4 meter de lucht in was gesprongen met 4 benen, en een ontzettend hoog steigerde, naar deze man toe, gaf ze dan toch op, en ging ze een paar rondjes in draf aan de longe...

deze reactie werd uitgelokt door druk op de beugel te zetten, en als je er naast staat en je zet bijvoorbeeld je been in de beugel, gaat ze niet van angst een stapje opzij, maar ze komt altijd dominant op je af, ze loopt je letterlijk omver. En ze is al 6, dus je kan nagaan dat dit gedrag haar wellicht al vele malen heeft gegeven wat ze wilde, dat de mens ophield met doen wat zij liever niet had.

Maar na die taferelen van gisteren, en hoe die man het oploste, heb ik er wel 100% vertrouwen in, dit gaat goed komen, Bo gaat het opgeven, en gaat nieuwe dingen toe laten.

voor degene die nieuw zijn, zo'n hevige reactie kan natuurlijk zijn omdat ze pijn heeft, maar ik heb haar laten checken door Rodinde, en laten behandelen, het wás goed mis, en erg pijnlijk in haar rug en bekken gedeelte, maar Rodinde heeft zelf bevestigd dat de spieren en banden nu rustig waren, en geen pijn meer veroorzaakte, ik kon gaan beginnen met zadelmak maken.

:+ ben benieuwd of deze dame zich echt lekker overgeeft! Begin is er iig!

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:09

Vandaag weer even gelongeerd en haar los mij laten volgen in de roundpen. Dat zit er nog in gelukkig.
Ben blij dat ze goed op de stem reageert. Woensdag er zelf voor de 2e keer erop :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:25

wauw inderdaad wat een raar bericht ineens tussendoor.

Vandaag gaan we weer aan de slag met mijn madam.
nouja, ik sta aan de kant toe te kijken...
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-08-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ter info: spam bericht in topic is nu verwijderd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:45

raar bericht inderdaad :=

Lekker Moonprayer! foto's :D ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:47

Wauw zit foto's terug te krijgen, wat krijgt mijn 3.5 jarige al meer body :+:

Toen ik der kocht:
Afbeelding

Vorige week:
Afbeelding

Afbeelding

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:59

moonprayer schreef:
wauw inderdaad wat een raar bericht ineens tussendoor.

Vandaag gaan we weer aan de slag met mijn madam.
nouja, ik sta aan de kant toe te kijken...

Ik gister ook weer op mijn merrie gezeten en besloten dat ik niet verder ga.
Mijn stalgenootje neemt het over.
Mijn angst slaat over op mijn paard en daar reageerd ze op. Ik wil zo graag haar die 100% vertrouwen geven maar dat lukt me gewoon niet helaas.

dinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:09

MoBi90 schreef:
Ik ben bezig met een 3jarige merrie, en het is werkelijk een schat van een beest. Ik zat er binnen twee weken op en heeft nooit een pas verkeerd gedaan. Nu is ze me een beetje te braaf.. Ze loopt niet!

Hoe lang ben je precies bezig? Kan het zijn dat het misschien iets te snel voor je paard is gegaan? Het klinkt alsof het vertrouwen bij je paard ontbreekt en ze de hulpen niet begrijpt. Ik ben zelf bezig om mijn 4,5 jarige te beleren. Wat ik naast het longeren en rijden (5e keer erop) doe, is werken met de dubbele lijnen vanuit de menpositie achter het paard. Je geeft op die manier je paard vertrouwen om voorop te lopen en te leren luisteren naar jouw hulpen terwijl zij je niet ziet (hetzelfde als je op haar rug zit). Je kunt je paard vanaf de grond goed de stuurhulpen leren, halthouden, stappen, draven, stemcommando's en figuren rijden. Het kwartje valt dan veel makkelijker als je weer op haar rug zit. Ook beenhulpen zijn vanaf de grond te leren. En geef je paard de ruimte om het allemaal te verwerken.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:04

Die heeft inderdaad meer body gekregen SteffiY!
Leuk om te zien he! Ik zat laatst ook foto's terug te kijken van mijn jonkie, wat een verschil..

MoBi90, ik heb dezelfde vraag als Dinos, hoelang ben je in totaal bezig?
Het komt op mij ook over dat je te snel gaat voor het paard.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:08

Wij hebben gister weer de volgende stap gezet!

Eerst gelongeerd met zadel, dit was de 5e keer in 2 maanden tijd (met een maand vakantie tussendoor).

En toen voor het eerst de beugels eraan. Ik heb ze eerst aan haar laten zien en ermee over haar hals, buik en rug gewreven.
Daarna heb ik ze aan het zadel gehangen en ermee tegen haar buik getikt en mee gerammeld. Vervolgens lijn losgeklikt en toen dit:

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:17

Ik meld me hier ook als het mag. Ik ben nu bezig voor iemand anders een 8 jarige merrie 1.50 ong zadelmak te maken. Ik heb behoort van iemand anders die het heeft geprobeerd dat ze snel achterover slaat met zadel op. Ik ben dus nu vooral bezig met vertrouwen te winnen. Ik het er zonderzadel opgezeten en een stukje gestapt en dan hield me moeder dr vast. Maar straks met zadel zal ze wel moeilijker worden. Iemand tips ?

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:36

@ Lepapillon en dinos: Ik ben nu een maand met haar bezig. Ik ben steeds een stapje verder gegaan als zij aangaf dat het kon. In het begin ging dat heel vlug, prima, maar nu heeft ze duidelijk een grens aangegeven :j Ik wil haar nergens toe dwingen, probeer haar natuurlijk wel over te halen. Inmiddels hebben we gestapt (en perongeluk gedraafd) en dat doet ze heel braaf. Ik doe haar 6 dagen in de week, klinkt veel, maar wil haar gewoon elke dag even gepakt hebben. Ze hoeft ook geen uur aan het werk. We tutten lekker wat, zadelen op, dan 15 tot 20 minuutjes 'aan het werk' (longeren, erop en dan kijken wat ze doet) Met die lange lijnen is inderdaad een goeie, alleen beschik ik niet over heel veel materiaal. Ik moet het doen met wat ik heb zeg maar:) Ze doet verder ook alles super, heeft absoluut geen schrik voor mij. Ze laat me keurig opstappen en goed gaan zitten. Als ik erop zit kan ik overal aanzitten (oren, billen, buik enz) Zoals ik zelf ook al dacht is het gewoon wat te snel gegaan, maar we doen het op haar tempo en dat lag in het begin wat hoog. Ze is zichzelf gewoon voorbij gelopen, ik ik liep mee :+ Ik let nu wel eerder op de signalen. Het is ook niet de eerste die ik zadelmak maak dus niet denken dat ik maar wat doe :P Iig bedankt voor het meedenken!!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:21

6 dagen per week,iedere keer 15 tot 20 minuten..
Sorry,maar dat vind ik echt VEEL teveel :\
Je had vanaf het begin af aan rustig aan moeten doen ook al lag haar tempo volgens jou hoog.
Dat je vaker paarden hebt ingereden zegt helemaal niets :) Ieder paard is anders en reageert anders :)
Ik denk dat je echt teveel,te snel hebt gedaan..
Ik zou er dan ook eventjes niet meer opgaan en haar 3 tot 4 keer per week longeren,het is nog maar een jonge merrie,en dat een aantal weken doen en er dan pas weer eens voorzichtig op gaan zitten.
Ik denk dat ze even moet uitrusten van zoveel indrukken en dat ze zich daarom nu afsluit.
Succes er verder mee :)