[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:10

Salim1995 schreef:
Nee heb geen video en ook geen foto's in iedergeval niet van toen het verkeerd ging, maar wil je weten wat er gebeurde toen het fout ging want dat weet ik wel!

Ja, maar in woorden kun je nooit uitleggen als in beeld. In beeld kijk ik naar veel meer details.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:14

Melanie_B schreef:
besita schreef:
en L en M en zelfs Z kan iedere normale knol normaal gezien lopen , getraind of niet dus als die zijn dagen helemaal in de wei doorbrengt ..fine

Denk je dat echt? :=

Dat geloof ik persoonlijk ook wel. Ik denk dat ieder internationaal springpaard makkelijk een Z dressuurproef kan lopen. Maar ik denk ook dat bijna ieder paard een Z springproef kan lopen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:18

MarcelDufour schreef:
Dat geloof ik persoonlijk ook wel. Ik denk dat ieder internationaal springpaard makkelijk een Z dressuurproef kan lopen. Maar ik denk ook dat bijna ieder paard een Z springproef kan lopen.

Hm, ik geloof daar niet zo in. Misschien wel een springpaard een dressuurproef
kan lopen, maar denk niet dat vele dressuurpaarden een Z parcours aan kunnen..

Joki

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:26

Vandaag mijn allereerste oefenparcoursje 60 cm gehad. Ik had geluk dat we het houtstapeltje waar ik mijn les van de week ook al zo een ruzie over had met losspringen mee mocht, want door een foute beslissing van mijn kant (ik dacht achter een ander aan te springen ipv op groot te rijden, maar Ferrose gaat niet met onbekende paarden mee) 2 weigeringen moeten incasseren erop. Maar goed daarna continue op groot gereden en sprong ze hem zonder twijfel. Eerste 'echte' rondje 2 weigeringen. Beide mijn eigen fout; 1x ging ik terugprutsen waardoor ik geen galopsprong meer overhad (mijn paard is een paard wat je vooral naar voren moet rijden, dan is ze veel overtuigder) en na het opnieuw aanrijden sprong ze wel maar trok de teugels uit mijn handen en ipv van te rijden, ging ik rustig mijn teugels zoeken en dan is 3 galopsprongen weinig als je paard het allemaal toch al te eng vind om te springen. Maar toen was ik goed link op mezelf en vanaf daar heeft ze het rondje incl muur en houtstapel foutloos afgemaakt. Tweede rondje was ik foutloos, maar had een paar keer een slechte afstand doordat ik niet goed genoeg koos: ik reed af en toe niet groot genoeg voor groot, maar ook niet klein genoeg voor klein. Maar gelukkig kan ze zich op 60cm er prima overredden dus was het in elk geval een goede oefening. Over 3 weken weer 2 rondjes.

Schoentje nog bedankt dat je me er van overtuigd hebt dat ze gewoon aangepakt moet voor weigeren want ze was nu toch een heel stuk meer door mij (en vooral indien nodig mijn zweep :+ ) veel meer te overtuigen door te gaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:43

Melanie_B schreef:
MarcelDufour schreef:

Nee, maar dat is ook niet eerlijk om dat te vragen van een dressuurpaard....ik bedoelde meer dat bijna ieder jong paard dat ik onder het zadel krijg, minstens Z springen wordt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:45

Joki schreef:
Vandaag mijn allereerste oefenparcoursje 60 cm gehad. Ik had geluk dat we het houtstapeltje waar ik mijn les van de week ook al zo een ruzie over had met losspringen mee mocht, want door een foute beslissing van mijn kant (ik dacht achter een ander aan te springen ipv op groot te rijden, maar Ferrose gaat niet met onbekende paarden mee) 2 weigeringen moeten incasseren erop. Maar goed daarna continue op groot gereden en sprong ze hem zonder twijfel. Eerste 'echte' rondje 2 weigeringen. Beide mijn eigen fout; 1x ging ik terugprutsen waardoor ik geen galopsprong meer overhad (mijn paard is een paard wat je vooral naar voren moet rijden, dan is ze veel overtuigder) en na het opnieuw aanrijden sprong ze wel maar trok de teugels uit mijn handen en ipv van te rijden, ging ik rustig mijn teugels zoeken en dan is 3 galopsprongen weinig als je paard het allemaal toch al te eng vind om te springen. Maar toen was ik goed link op mezelf en vanaf daar heeft ze het rondje incl muur en houtstapel foutloos afgemaakt. Tweede rondje was ik foutloos, maar had een paar keer een slechte afstand doordat ik niet goed genoeg koos: ik reed af en toe niet groot genoeg voor groot, maar ook niet klein genoeg voor klein. Maar gelukkig kan ze zich op 60cm er prima overredden dus was het in elk geval een goede oefening. Over 3 weken weer 2 rondjes.

Schoentje nog bedankt dat je me er van overtuigd hebt dat ze gewoon aangepakt moet voor weigeren want ze was nu toch een heel stuk meer door mij (en vooral indien nodig mijn zweep :+ ) veel meer te overtuigen door te gaan.

Zelfvertrouwen is goud waard!! Als jij al passief bent, kun je van je paard niets anders verwachten.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:53

Trouwens, marcel.. een heel andere vraag..
Ik wil begin april weer naar het concours, maar nu staat er
dat er 2 parcoursen worden vereden (mag), klassiek en progressief. Rubriek 1A is klassiek, (progressief 1B) , maar
nu heb je ook rubriek 2A klassiek (zelfde klasse), mag je
dan 2x klassiek starten?? Of moet je echt indien je 2 keer wilt, klassiek én progressief starten?

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:09

MarcelDufour schreef:
Salim1995 schreef:
Nee heb geen video en ook geen foto's in iedergeval niet van toen het verkeerd ging, maar wil je weten wat er gebeurde toen het fout ging want dat weet ik wel!

Ja, maar in woorden kun je nooit uitleggen als in beeld. In beeld kijk ik naar veel meer details.

ja dat is wel zo maar ik heb niks! weet je ik vertel het wel gewoon misschien heb je er tog wat aan!

Ik reed zoiezo wel te langzaam maar hij wou dus weigeren en ik gaf been dus hij sprong heel braaf van hem maar toen klapte hij zomaar in de hindrnis echt er midden in en toen had hij last van zijn been dus kon ook niet verder om te kijken of het nou gewoon een foutje was of dat hij dat uit angst of uit verveling deed! en daar zou ik tog graag wat advies over willen als het kan want wil het voor de volgende keer echt voorkomen!

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:11

Melanie_B schreef:
MarcelDufour schreef:

ik ben het ook niet helemaal met je eens want heb een pony voor de dressuur gekocht en die springt nou 1.25 zonder mij er op dan maar het kan dus wel

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:16

Melanie_B schreef:
Trouwens, marcel.. een heel andere vraag..
Ik wil begin april weer naar het concours, maar nu staat er
dat er 2 parcoursen worden vereden (mag), klassiek en progressief. Rubriek 1A is klassiek, (progressief 1B) , maar
nu heb je ook rubriek 2A klassiek (zelfde klasse), mag je
dan 2x klassiek starten?? Of moet je echt indien je 2 keer wilt, klassiek én progressief starten?

Dat ligt aan de uitschrijving. Hoort bij 2a ook een 2b?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:20

Ja 2B :j (progressief)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:25

Melanie_B schreef:

Daar heb je het al. Dat zijn twee verschillende klassen. Dus klassiek en progressief wordt het.
Maar progressief is een soort klassiek zonder dubbels, dus niks aan de hand.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:33

Nou marcel, volgends mij heeft lang niet elk paard het vermogen en de voorzichtigheid om Z te worden .. En anders moet je toch ff met mijn paard gaan praten :P

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:47

Afbeelding

misschien kan je hier wat mee marcel dit was tijdens het inspringen misschien ging het hier al niet helemaal goed!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:50

Ik heb mijn zusje nu een paar keer geholpen met haar paardje die zo schud met haar hoofd in galop en ze zijn al super vooruit gegaan dankzij jouw tips!
Ze doet in galop alleen nog verlichte zit en dat gaat erg goed, ze hebben allebei al veel meer balans en ze zijn een stuk rustiger geworden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:57

Flynn schreef:
Nou marcel, volgends mij heeft lang niet elk paard het vermogen en de voorzichtigheid om Z te worden .. En anders moet je toch ff met mijn paard gaan praten :P

Ik heb, en heb toch veel paarden gehad, nog niet meegemaakt dat ze niet over een Z konden. Maar moet ik wel bijzeggen dat ze wel hun opleiding bij mij gehad hebben, en ook al ben ik niet de beste, ze kregen wel atijd een perfecte afstand, dus dat maakt het wel makkelijker voor ze. Ik mis echt geen 10 cm in de afzet.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:00

MarcelDufour schreef:
Melanie_B schreef:

Daar heb je het al. Dat zijn twee verschillende klassen. Dus klassiek en progressief wordt het.

Is wel allebei B..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:08

Melanie_B schreef:
MarcelDufour schreef:

Is wel allebei B..

Dan hebben ze de B opgesplitst vanwege het aantal starts dat ze verwachten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:09

LetsgoKelly schreef:
Ik heb mijn zusje nu een paar keer geholpen met haar paardje die zo schud met haar hoofd in galop en ze zijn al super vooruit gegaan dankzij jouw tips!
Ze doet in galop alleen nog verlichte zit en dat gaat erg goed, ze hebben allebei al veel meer balans en ze zijn een stuk rustiger geworden.

Dat doet me echt heel veel plezier!! =:)
Want dat is waar ik het voor doe allemaal, hier. Voor resultaten als de jouwe.
En gratis ook nog! Moet niet gekker worden, hahahaha... _O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:11

Salim1995 schreef:
misschien ging inspringen hier al niet helemaal goed!

Ik zie alleen maar dat je hakken wat opgetrokken zijn, en je bovenlichaam wat dichter bij het paard kon zijn, maar aan je paard zelf zie ik weinig fouts. Springt rond en je stoort hem niet.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:13

MarcelDufour schreef:
LetsgoKelly schreef:

Dat doet me echt heel veel plezier!! =:)
Want dat is waar ik het voor doe allemaal, hier. Voor resultaten als de jouwe.
En gratis ook nog! Moet niet gekker worden, hahahaha... _O-

Ja dat is wel zo! Misschien moet ik eens een taartje bakken ;)
Mijn zusje had het ook echt bijna op willen geven terwijl het zo'n fijn paardje is.. Maar nu gaat het echt steeds veel beter gewoon door eigenlijk iets heel simpels.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:31

MarcelDufour schreef:
Salim1995 schreef:
misschien ging inspringen hier al niet helemaal goed!

Ik zie alleen maar dat je hakken wat opgetrokken zijn, en je bovenlichaam wat dichter bij het paard kon zijn, maar aan je paard zelf zie ik weinig fouts. Springt rond en je stoort hem niet.

ook dan weet ik het ook niet waarom dat gebeurde maar ik zie de volgende keer wel en als het dan weer fout gaat ga ik toch eens goed opletten en vraag of ze de volgende keer willen filmen want dan kan ik het laten zien. Heel erg bedankt voor je hulp :o

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:58

MarcelDufour schreef:
Salim1995 schreef:

Ik kreeg zojuist nog een paar foto's van de wedstrijd; dit is de hindernis waarop het gebeurde. Ik zie alleen dat hij erg dicht met zijn achterhand aan de hindernis zit, maar verder zou ik denken dat dit een mooie sprong had moeten worden
Afbeelding

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:05

MarcelDufour schreef:
Joki schreef:

Zelfvertrouwen is goud waard!! Als jij al passief bent, kun je van je paard niets anders verwachten.

Klopt helemaal, maar als je steeds verder in een dip aan het raken bent, is het wel heel prettig als iemand zegt dat dit helaas toch de weg is. Want aan de manier (het toch dwingen erover gaan) begon ik te twijfelen omdat ze steeds vuiler ging weigeren.

Daarom blijf ik ook voorlopig even 60cm in het oefenparcours springen. Dat vind ik (en paard eigenlijk ook) zo laag dat we er ook met niet kloppende afstanden of een te hoog of te laag tempo door kunnen komen, zodat ik die zaken eerst kan uitvogelen terwijl we toch werken aan het vertrouwen op elkaar in het parcours (mijn paard schrikt niet en/of stopt niet als ik een rotafstand rijdt, als ik maar tempo genoeg heb om op groot te gaan lost ze het wel met zichzelf op, dus als ik het niet al te vaak doe kost het geen vertrouwen). Als ik dan eindelijk foutloze parcoursjes rijdt waar ik ook echt tevreden over ben, gaan we wel weer hoger

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:10

MarcelDufour schreef:
Flynn schreef:

Ik heb, en heb toch veel paarden gehad, nog niet meegemaakt dat ze niet over een Z konden. Maar moet ik wel bijzeggen dat ze wel hun opleiding bij mij gehad hebben, en ook al ben ik niet de beste, ze kregen wel atijd een perfecte afstand, dus dat maakt het wel makkelijker voor ze. Ik mis echt geen 10 cm in de afzet.

Je bedoelt dat ze wel een enkele hindernis van 1.30 halen? of n heel parcours ?
Ik heb dan wel een dressuurgefokte (Rubinson x Appolonios) maa rmet n B parcours heeft ie wel al moeite ..
Ik dacht namelijk dat je n heel parcours bedoelde ...