superwoman schreef:Die kop gaat vanzelf als de rest goed is. Dus eerst werken aan het scherper maken op je been.
yep , dankj voor de reactie
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:Die kop gaat vanzelf als de rest goed is. Dus eerst werken aan het scherper maken op je been.
mireya schreef:Jaja... Ik zonet, in de manege les. Na een half uur dressuur en een kwartier springen even pauze nemen voordat we het volgende parcour gingen springen. Ik zit lekker om me heen te kijken, hoor ik ineens 'knabbel knabbel' en voel niks meer in mijn handen... Ik kijk naar voren... HELUP!!! WAAR IK ZIJN HOOFD?! OoowhDaar beneden... Hij loopt aan de teugel...
![]()
![]()
En dat op een MANEGE paard... Waar ik na ondertussen 19 keer rijden nog geen 1 keer dit heb mee meegemaakt... Hij kwam er wel laat mee... In draf en galop wou hij het niet meer... Maar ik ben wel super trots!!!
superwoman schreef:ginasansjo schreef:Ik zit ook met een probleempje. Mijn paard is links altijd vrij snel los. Maar rechtsom is echt een probleem. Hij blijft daar zo'n beetje in zijn zelfhouding "hangen"en wil niet genoeg door de nek en voorwaarts neerwaarts gaan. Iemand tips hoe ik hem er sneller "doorheen" krijg?
Als eerste zou ik graag willen weten wat je instructeur er over zegt, dan kan ik een beetje een beeld vormen om het hoe en waarom.
Ook hoe je rijdt en wat je er aan doet, is belangrijk om te weten.
ginasansjo schreef:Ik denk niet dat hij scheef is. Hij wil gewoon niet zo snel loslaten rechtsom. soms moet ik een half uur rijden voordat hij uberhaupt een beetje ontspant. Mijn instructice zegt dat ik veel overgangen moet maken. En veel figuren. Dus dat doe ik maar het helpt niet echt. Is een Thiedemann teugel misschien een oplossing?
ginasansjo schreef:Hij loopt wel rond rechtsom maar hij blijft een beetje hangen. Als ik mijn handen naar voren doe om te kijken of hij voorwaarts/neerwaarts wil gaan doet hij dus niets. Linksom wel. Ik heb een klein beetje stelling en wel op de buitenteugel.
superwoman schreef:ginasansjo schreef:Hij loopt wel rond rechtsom maar hij blijft een beetje hangen. Als ik mijn handen naar voren doe om te kijken of hij voorwaarts/neerwaarts wil gaan doet hij dus niets. Linksom wel. Ik heb een klein beetje stelling en wel op de buitenteugel.
Hij is rechtsom dus niet nageeflijk, maar loopt in een valse buiging.
Het kan zijn dat een osteopaat je kan helpen (blokkades)
Het kan zijn dat het kan helpen als je buitenstelling vraagt rechtsom '(wel nageeflijk!) en dan steeds rechter maakt en nageeflijk houdt. De buitenschouder zal je dan goed mee nemen.
Ook op de andere hand buitenstelling vragen en ook als dat lukt - anders later bochten rijden met buitenstelling.
Wat ook kan helpen is een slofje (onder begeleiding! ) en dan lang en laag vragen (liefst neus over de grond) zonder druk en dan beginnen met grrote 8jes rijden. Daarvoor zou ik wel de slof eerst gebruiken met longeren (grote circel en ruimte geoeg geven om lekker laag met z'n neus te kunnen komen.
Denk erom dat een slof voorzichtig gebruikt moet worden, zeker omdat het paard zichzelf nu beschermd door niet na te geven- zorg dat je 'm niet dwingt en daardoor mischien blessures veroorzaakt.
Paard goed aan het been = de basis en ik neem aan dat dat wel het geval is!
Aangezien hij vast zit op 1 kant is hij wel degelijk scheef
Marchador schreef:Ik vraag me af waarom de stelling naar buiten niet genoeg helpt?
Persoonlijk denk ik ook niet dat de thiedemann je daarbij gaat helpen.
klomp schreef:Tja, mijn inziens gaat een tiedeman het probleem voor jou niet oplossen. Stelling naar buiten vragen is dan een betere optie. Uiteraard werkt dat niet in 1 keer,besef wel dat je de spieren dan aan het oprekken bent, jij kan ook niet in één keer de spagaat zonder te hebben geoefend, daar moet je dus rekening mee houden. Je vraagt steeds contrastelling en dan wel zover tot je voelt dat je paard nageeft, dan geef jij ook na en stel je hem weer recht. Dit kun je ook op voltes doen e.d.
ginasansjo schreef:Volgens mijn instructrice helpt de thiedemann wel en zij rijd Grand Prix dus ik geloof haar wel. Zij is ervan overtuigd dat het wel zal helpen. Natuurlijk niet de 1ste keer maar ik moet nu dus 1 maand hier mee rijden.
ginasansjo schreef:Volgens mijn instructrice helpt de thiedemann wel en zij rijd Grand Prix dus ik geloof haar wel. Zij is ervan overtuigd dat het wel zal helpen. Natuurlijk niet de 1ste keer maar ik moet nu dus 1 maand hier mee rijden.
mireya schreef:Noujaaa... Hij liep niet achter de teugel... Maar ik voelde hem nog wel maar ineens VEEL lichter... En ik keek in de spiegel maar hij zat echt perfect hoor!!En weglopen voor mijn hulpen? Dat is alsof ik mijn teugels straks had en dat had ik totaal niet.
mireya schreef:Nee zeker niet te diep!! Hij liep echt loodrecht met zijn neusje naar beneden en hals netjes rond. Zijn neus wees niet naar zijn hoefjes hoor!!