[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:53

superwoman schreef:
Die kop gaat vanzelf als de rest goed is. Dus eerst werken aan het scherper maken op je been.

yep , dankj voor de reactie

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:14

Jaja... Ik zonet, in de manege les. Na een half uur dressuur en een kwartier springen even pauze nemen voordat we het volgende parcour gingen springen. Ik zit lekker om me heen te kijken, hoor ik ineens 'knabbel knabbel' en voel niks meer in mijn handen... Ik kijk naar voren... HELUP!!! WAAR IK ZIJN HOOFD?! Ooowh Bloos Daar beneden... Hij loopt aan de teugel... Clown Bloos
En dat op een MANEGE paard... Waar ik na ondertussen 19 keer rijden nog geen 1 keer dit heb mee meegemaakt... Hij kwam er wel laat mee... In draf en galop wou hij het niet meer... Maar ik ben wel super trots!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:27

Ik wil niet rot doen, maar weet je zeker dat hij niet achter de teugel liep? Ik gun het je graag dat hij goed liep, maar als het niet zo is, kun je daar maar beter vroeg achter komen Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:43

mireya schreef:
Jaja... Ik zonet, in de manege les. Na een half uur dressuur en een kwartier springen even pauze nemen voordat we het volgende parcour gingen springen. Ik zit lekker om me heen te kijken, hoor ik ineens 'knabbel knabbel' en voel niks meer in mijn handen... Ik kijk naar voren... HELUP!!! WAAR IK ZIJN HOOFD?! Ooowh Bloos Daar beneden... Hij loopt aan de teugel... Clown Bloos
En dat op een MANEGE paard... Waar ik na ondertussen 19 keer rijden nog geen 1 keer dit heb mee meegemaakt... Hij kwam er wel laat mee... In draf en galop wou hij het niet meer... Maar ik ben wel super trots!!!

Als je niks in je handen voelde dan moet ik je teleurstellen, dat was niet aan, maar achter de teugel. Onder jou hulpen weg komen dus. Als je paard nageeflijk is voel je de mond; je voelt niet zo veel, maar je voelt het wel; voel je niets meer dan is er ook geen contact meer. Als dit een volgende keer gebeurd neem je weer goed contact op je hand en geef je been, hierdoor drijf je ze naar je hand toe en zal dat duikelen vanzelf ophouden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:08

superwoman schreef:
ginasansjo schreef:
Ik zit ook met een probleempje. Mijn paard is links altijd vrij snel los. Maar rechtsom is echt een probleem. Hij blijft daar zo'n beetje in zijn zelfhouding "hangen"en wil niet genoeg door de nek en voorwaarts neerwaarts gaan. Iemand tips hoe ik hem er sneller "doorheen" krijg?

Als eerste zou ik graag willen weten wat je instructeur er over zegt, dan kan ik een beetje een beeld vormen om het hoe en waarom.
Ook hoe je rijdt en wat je er aan doet, is belangrijk om te weten.

buiten het antwoord van Superwomen; Ik denk dat dit paard scheef is (weet het wel zeker Haha! ) en je moet dus het lichaam van je paard rechtmaken door recht te richten, dit moet je samen met een instructeur oplossen. Wanneer je paard recht is kan die weer ontspannen en voorwaarts neerwaarts gaan. Net als mensen hebben ook paarden een kant die sterker is, net als dat ik linkshandig ben en daarmee dus handiger. Jouw taak is om de bespiering aan beide zijdes van je paard even lang te maken waardoor je paard zowel naar links als naar rechts soepel kan buigen/ bewegen. Dit is overigens niet in 1 dag opgelost, dat ligt aan de mate van de scheefheid van je paard.

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:29

Ik denk niet dat hij scheef is. Hij wil gewoon niet zo snel loslaten rechtsom. soms moet ik een half uur rijden voordat hij uberhaupt een beetje ontspant. Mijn instructice zegt dat ik veel overgangen moet maken. En veel figuren. Dus dat doe ik maar het helpt niet echt. Is een Thiedemann teugel misschien een oplossing?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:37

ginasansjo schreef:
Ik denk niet dat hij scheef is. Hij wil gewoon niet zo snel loslaten rechtsom. soms moet ik een half uur rijden voordat hij uberhaupt een beetje ontspant. Mijn instructice zegt dat ik veel overgangen moet maken. En veel figuren. Dus dat doe ik maar het helpt niet echt. Is een Thiedemann teugel misschien een oplossing?

nee een thiedeman - teugel is zeker geen oplossing wanneer een paard vast houdt.(ook niet als de ruiter vast houdt wat zeker het geval zal zijn )
Loopt hij helemaal niet rond rechtsom? en is de druk op beide teugels gelijk als je linksom rijdt?
Hoe zit het met stelling? Heb je 'm dan wel op je buitenteugel, of is de druk dan meer op de binnenteugel?

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:45

Hij loopt wel rond rechtsom maar hij blijft een beetje hangen. Als ik mijn handen naar voren doe om te kijken of hij voorwaarts/neerwaarts wil gaan doet hij dus niets. Linksom wel. Ik heb een klein beetje stelling en wel op de buitenteugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:17

ginasansjo schreef:
Hij loopt wel rond rechtsom maar hij blijft een beetje hangen. Als ik mijn handen naar voren doe om te kijken of hij voorwaarts/neerwaarts wil gaan doet hij dus niets. Linksom wel. Ik heb een klein beetje stelling en wel op de buitenteugel.

Hij is rechtsom dus niet nageeflijk, maar loopt in een valse buiging.
Het kan zijn dat een osteopaat je kan helpen (blokkades)
Het kan zijn dat het kan helpen als je buitenstelling vraagt rechtsom '(wel nageeflijk!) en dan steeds rechter maakt en nageeflijk houdt. De buitenschouder zal je dan goed mee nemen.
Ook op de andere hand buitenstelling vragen en ook als dat lukt - anders later bochten rijden met buitenstelling.
Wat ook kan helpen is een slofje (onder begeleiding! ) en dan lang en laag vragen (liefst neus over de grond) zonder druk en dan beginnen met grrote 8jes rijden. Daarvoor zou ik wel de slof eerst gebruiken met longeren (grote circel en ruimte geoeg geven om lekker laag met z'n neus te kunnen komen.
Denk erom dat een slof voorzichtig gebruikt moet worden, zeker omdat het paard zichzelf nu beschermd door niet na te geven- zorg dat je 'm niet dwingt en daardoor mischien blessures veroorzaakt.
Paard goed aan het been = de basis en ik neem aan dat dat wel het geval is!

Aangezien hij vast zit op 1 kant is hij wel degelijk scheef Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:52

superwoman schreef:
ginasansjo schreef:

Hij is rechtsom dus niet nageeflijk, maar loopt in een valse buiging.
Het kan zijn dat een osteopaat je kan helpen (blokkades)
Het kan zijn dat het kan helpen als je buitenstelling vraagt rechtsom '(wel nageeflijk!) en dan steeds rechter maakt en nageeflijk houdt. De buitenschouder zal je dan goed mee nemen.
Ook op de andere hand buitenstelling vragen en ook als dat lukt - anders later bochten rijden met buitenstelling.
Wat ook kan helpen is een slofje (onder begeleiding! ) en dan lang en laag vragen (liefst neus over de grond) zonder druk en dan beginnen met grrote 8jes rijden. Daarvoor zou ik wel de slof eerst gebruiken met longeren (grote circel en ruimte geoeg geven om lekker laag met z'n neus te kunnen komen.
Denk erom dat een slof voorzichtig gebruikt moet worden, zeker omdat het paard zichzelf nu beschermd door niet na te geven- zorg dat je 'm niet dwingt en daardoor mischien blessures veroorzaakt.
Paard goed aan het been = de basis en ik neem aan dat dat wel het geval is!

Aangezien hij vast zit op 1 kant is hij wel degelijk scheef Knipoog

OK dan!

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:17

Ik heb zojuist les gehad. volgens mijn instructrice is het probleem nu dat ik te snel ontspan in mijn linkerhand. Ik rijd sinds vandaag met Thiedemannteugel en van haar moet ik dit nu ongeveer 1 maand doen zodat hij weet wat er van hem verwacht wordt. Hopelijk gaat het dan beter. Stelling naar buiten helpt inderdaad maar niet genoeg.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:54

Tja, mijn inziens gaat een tiedeman het probleem voor jou niet oplossen. Stelling naar buiten vragen is dan een betere optie. Uiteraard werkt dat niet in 1 keer, besef wel dat je de spieren dan aan het oprekken bent, jij kan ook niet in één keer de spagaat zonder te hebben geoefend, daar moet je dus rekening mee houden. Je vraagt steeds contrastelling en dan wel zover tot je voelt dat je paard nageeft, dan geef jij ook na en stel je hem weer recht. Dit kun je ook op voltes doen e.d.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:57

Ik vraag me af waarom de stelling naar buiten niet genoeg helpt?
(Hoe vraag je de stelling naar buiten?)
Persoonlijk denk ik ook niet dat de thiedemann je daarbij gaat helpen.

En zoals hierboven werd gezegd, het heeft inderdaad wel tijd nodig Lachen
Laatst bijgewerkt door Marchador op 03-10-08 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:59

Marchador schreef:
Ik vraag me af waarom de stelling naar buiten niet genoeg helpt?
Persoonlijk denk ik ook niet dat de thiedemann je daarbij gaat helpen.

Waarschijnlijk omdat ze niet per direct resultaat heeft?
Daarom gaf ik al aan dat zoiets tijd kost, net als het oprekken van je spieren als de spagaat wilt leren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:00

klomp schreef:
Tja, mijn inziens gaat een tiedeman het probleem voor jou niet oplossen. Stelling naar buiten vragen is dan een betere optie. Uiteraard werkt dat niet in 1 keer,besef wel dat je de spieren dan aan het oprekken bent, jij kan ook niet in één keer de spagaat zonder te hebben geoefend, daar moet je dus rekening mee houden. Je vraagt steeds contrastelling en dan wel zover tot je voelt dat je paard nageeft, dan geef jij ook na en stel je hem weer recht. Dit kun je ook op voltes doen e.d.

helemaal mee eens!

Het paard zal best weten wat er van hem verwacht wordt als jij de juiste hulpen geeft.
Een hulpteugel is altijd voor de ruiter en niet voor het paard, dus die denkwijze is niet goed en zal daardoor het probleem niet oplossen.

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:02

Volgens mijn instructrice helpt de thiedemann wel en zij rijd Grand Prix dus ik geloof haar wel. Zij is ervan overtuigd dat het wel zal helpen. Natuurlijk niet de 1ste keer maar ik moet nu dus 1 maand hier mee rijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:05

ginasansjo schreef:
Volgens mijn instructrice helpt de thiedemann wel en zij rijd Grand Prix dus ik geloof haar wel. Zij is ervan overtuigd dat het wel zal helpen. Natuurlijk niet de 1ste keer maar ik moet nu dus 1 maand hier mee rijden.

Prima, als jij achter haar advies staat, jij moet je er immers goed bij voelen...vraag me alleen af of je paard dat ook vind.
Grand Prix zegt me niks, al was het Anky..ik vind haar advies bar slecht.
Evengoed wens ik je succes, over een maandje zien we je vraag hier wel weer verschijnen, omdat het niet gewerkt heeft.

Succes

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:06

Grand Prix zegt niets natuurlijk Lachen
Volgens een instructrice die mij les heeft gegeven, kon ik mijn paard mooi rond rijden met slofteugel. En ook zij reed niet in lichtere klasses Knipoog
Mooi voor het oog, maar het was niets hoor.

Maar ach als het voor jou werkt, moet je het vooral doen. Succes ermee OK dan!

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:07

Ik laat wel weten hoe het gaat. Houd jullie op de hoogte in ieder geval.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:08

ginasansjo schreef:

jij moet er van overtuigd zijn om de juiste reden...- niet omdat zij dat denkt.
Er moet een reden zijn, een uitleg hoe en waarom precies!
Jij moet snappen wat de thiedemann gaat doen om jou te helpen en uiteindelijk je paard.
Dáár leer je van en daardoor kun je echte keuzes maken!

Als zij de thiedemnann adviseerd, denk ik dat je een hoop niet helemaal goed doet, omdat dat een relatief veilige hulpteugel is voor de minder ervaren ruiter. Lips are sealed
edit- en dit bedoel ik niet negatief!!!!! iedereen moet het leren op "zijn/haar" manier en tempo

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:10

Noujaaa... Hij liep niet achter de teugel... Maar ik voelde hem nog wel maar ineens VEEL lichter... En ik keek in de spiegel maar hij zat echt perfect hoor!! Tong uitsteken En weglopen voor mijn hulpen? Dat is alsof ik mijn teugels straks had en dat had ik totaal niet. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:22

mireya schreef:
Noujaaa... Hij liep niet achter de teugel... Maar ik voelde hem nog wel maar ineens VEEL lichter... En ik keek in de spiegel maar hij zat echt perfect hoor!! Tong uitsteken En weglopen voor mijn hulpen? Dat is alsof ik mijn teugels straks had en dat had ik totaal niet. Lachen

weglopen voor de hulpen heeft niets te maken met strakke teugels.
Het neusje was dus wel op de loodlijn en hij liep niet diep?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:23

Nee zeker niet te diep!! Hij liep echt loodrecht met zijn neusje naar beneden en hals netjes rond. Zijn neus wees niet naar zijn hoefjes hoor!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:28

mireya schreef:
Nee zeker niet te diep!! Hij liep echt loodrecht met zijn neusje naar beneden en hals netjes rond. Zijn neus wees niet naar zijn hoefjes hoor!!

geweldig!!!!
Doordat je ineens z'n hoofd 'kwijt' was en beneden was, leek het er voor ons op dat z'n neus idd naar z'n hoeven wees Knipoog
Ben blij dat het een cx gelukt is. Nu nog leren herhalen wat je deed/wat je hulpen waren (wss helemaal niets Knipoog )

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:26

Het waren ook maar een paar stapjes... Toen weer omhoog en weer een paar...Maar erin blijven of draven... Nee lukt niet Tong uitsteken