Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:08

Wat mij vooral aan bents' zit opvalt is die holle rug, wat ik zo weird vind als je belangrijkste hulp je zit is, en verzamelde arbeid een belangrijk deel van je werk is.

Als ie z'n onderbenen wil afstrekken, prima, maar hoe zit dat metdie bovenbenen?

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:19

Hij heeft staand ook wel een hele holle rug (en een steekkontje daaronder hihi), gaf hij toen op cursus zelf aan als mankement in zijn lichamelijke bouw.
Tja, die bovenbenen gaan volgens mij mee naar voren.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:34

In de video's die ik gezien heb van de Hr. BB zit hij op zijn paard zoals gebruikelijk bij ruiters in het begin van de 17eeuw.

De "close contact" hulpen van knieën en kuiten zoals we ze nu toepassen waren in die tijd kennelijk niet gebruikelijk.
Men reed er op zitbeentjes, sporen en een "heel licht inwerkende" stang met lange scharen.
Er werd wel op heel anders gebouwde paarden gereden.
Een van de voornaamste doelen was er deftig uit te zien.

Er zijn een hoop dingen veranderd in de afgelopen 400 jaar.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 29-11-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:37

Ik meen toch dat de ideale heuppsitie toen ook al anders was, en dientengevolge de bovenbeenpositie. Men was vooral bezig een strijdvaardig paard te creeeren, vandaar de nadruk op passades in verlerlei vorm.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:49

Antoine de Puvinel
Afbeelding
BB
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik denk dat we dit in de Klassieke Dressuur een stoelzit zouden noemen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:57

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:57

Volgens mij als je je benen zo afsteekt als BB moet je wel je bovenbenen aanspannen anders vliegen je benen alle kanten op.
Door je bovenbenen aan te knijpen belemmer je je paard in zijn schoudervrijheid, hij kan niet fijn naar voren doortreden
Stil zitten betekent niks anders dan mee bewegen met de beweging die je paard aangeeft. Knijp je met je bovenbeen, dan is dat deel van je been dus tégen de beweging van je paard in.
Ruiters die knijpen met hun bovenbenen hebben altijd een heel onrustig onderbeen
Stevig zitten doe je op je zitbeenknobbels, je billen. Niet door je bovenbenen strak aan te spannen. Sterker nog, je duwt je billen juist uit het zadel omdat je je benen aanspant. En zonder je billen in het zadel, kun je geen juiste gewichtshulpen geven.

Ik vind mezelf nou niet bepaald een wereld ruiter, maar ook ik heb last van een holle rug (vandaar mijn rugklachten) maar op een paard zie je daar niks van terug dus ook dat kun je trainen

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 17:45

Wat al gezegd word, als je je benen zo afsteekt kom je toch juist met je kont uit het zadel?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:59

Dan kom je inderdaad volgens mij uit het zadel. Het is dan volgens mij niet mogelijk om dat te doen zonder je beenspieren aan te spannen. Dan stuiter je dus als het ware op die harde spieren.

Wat ik me trouwens afvraag. Hoe groot is het verschil in kniehulpen tussen klassiek en academisch? In de moderne dressuur worden ze vaak wel vergeten. Maar ik weet dat ze in klassiek wel veel gebruikt worden. Misschien academisch niet zo en kan BB dan daarom meer spanning toestaan in z'n bovenbeen?

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:02

Simpelman schreef:
[ Afbeelding ][ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Nog een leuk weetje... volgens de FB pagina van BB is het eerste plaatje van BB het toonbeeld van hoe je een perfecte uitgestrekt draf moet rijden tegenover Edward Gal op Totilas die volgens BB er uiteraard niks van bakt. -O- Hij zegt dan ook dat dit een algemeen voorbeeld is die iedereen gebruikt hoe het wel moet en hoe het dus niet moet. Voor mij toch maar weer een bewijs dat BB toch ook een megalomaan is :D :+

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:03

x_Kimberlyxx schreef:
Wat al gezegd word, als je je benen zo afsteekt kom je toch juist met je kont uit het zadel?

Dat is dus precies wat ik bedoel ;) Daarom zie je BB ook zo stuiteren :D

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:23

Wat ik me wel afvraag zijn er wel bepaalde afspraken/regels over houding en zit in de AR, want ik heb geen enkele AR ruiter zien zitten als BB. De meesten zitten te ver naar voren en in elkaar gedoken is dat bewust zo?
En Marius Schneider ondanks ik zijn paarden vreselijk vind bewegen zit hij wel "stil" (behalve zijn handen dan) en rechtop.
Ook neem ik m'n petje af voor Greetje Hakvoort die bleef toch wel zitten op dat paard wat explodeerde :) dat vond ik erg knap gedaan. Dat was dan ook het spannendste AR filmpje wat ik tot nu toe gezien heb.

Moet ook zeggen dat Marijke de Jong "netjes" zit, maar zij was voorheen volgens mij best een verdienstelijke amazone in de reguliere dressuur

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:11

Greetje Hakvoort op een eploderend paard? Heb je daar een link van? :o

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:15

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:19

Wow. Voor de rest ben ik geen ramptoerist hoor... :D

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:27

Peppertree schreef:
Wow. Voor de rest ben ik geen ramptoerist hoor... :D

Ze stak haar benen in ieder geval niet af *\o/* :D

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:32

Oh wow zeg, dat is een heel stoer filmpje. Knap dat ze in het zadel bleef (bitloos hoofdstelletje ook nog).
BB rijdt de paarden vnl. in heel laag tempo en aangezien ik weinig "Schwung" zie over het algemeen, zal het niet moeilijk zijn op de zitbeenderen gewoon naar achteren te blijven zitten in "zijn verzameling". Dat zijn benen zo naar voren steken, heeft ook met de stijgbeugelophanging en het model van zijn zadel te maken, zoals ik al schreef. Geloof echt niet dat hij met benen knijpt, eerder los zit. Marius Schneider heeft ook een veel mooiere houding, heb hem ooit op de Equitana gezien.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:36

thembi schreef:
Simpelman schreef:
[ Afbeelding ][ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Nog een leuk weetje... volgens de FB pagina van BB is het eerste plaatje van BB het toonbeeld van hoe je een perfecte uitgestrekt draf moet rijden tegenover Edward Gal op Totilas die volgens BB er uiteraard niks van bakt. -O- Hij zegt dan ook dat dit een algemeen voorbeeld is die iedereen gebruikt hoe het wel moet en hoe het dus niet moet. Voor mij toch maar weer een bewijs dat BB toch ook een megalomaan is :D :+

Niet om het 1 of ander, maar de uitgestrekte draf was van Edward met Totilas nu niet bepaald zijn sterkste onderdeel hoor.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:39

@Anyw, ik vind houding en zit zeker wel relevant om goed dressuur te rijden hoor, heeft een immense impact op het paard.

@Veulen84, wat bedoel je met kniehulpen? Ik probeer er juist op te letten dat ik mijn knieën loslaat (om paard niet te blokkeren in de beweging), alleen in een wending moet mijn knie logischerwijze iets meer contact maken. Of gebruik je kniehulpen om af te remmen? (zou ook wel werken bij de mijne denk ik, echter nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me nu ook niet iets wat standaard gedaan wordt)

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:02

vur schreef:
thembi schreef:
[Nog een leuk weetje... volgens de FB pagina van BB is het eerste plaatje van BB het toonbeeld van hoe je een perfecte uitgestrekt draf moet rijden tegenover Edward Gal op Totilas die volgens BB er uiteraard niks van bakt. -O- Hij zegt dan ook dat dit een algemeen voorbeeld is die iedereen gebruikt hoe het wel moet en hoe het dus niet moet. Voor mij toch maar weer een bewijs dat BB toch ook een megalomaan is :D :+

Niet om het 1 of ander, maar de uitgestrekte draf was van Edward met Totilas nu niet bepaald zijn sterkste onderdeel hoor.

Dan heb je de strekking niet begrepen ik vind het hilarisch dat BB zichzelf beter vindt dan Edward en Totilas en dat hij zichzelf als Voorbeeld ziet hoe het wel zou moeten. Over de uitgestrekte draf van Totilas is al genoeg gezegd en is nu niet aan de orde. De meningen zijn daarover verdeeld en dat zal altijd zo blijven. Maar als jij liever BB ziet rond stuiteren op een paard wat uit elkaar loopt en het achterbeen achter de massa aanhobbelt dan is dat jou goed recht.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:05

Op dat filmpje rijdt Greetje op een barebackpad. Dus dubbel knap dat je dan blijft zitten!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:30

Greetje heeft met haar paard Bongo Z gereden voordat ze de overstap maakte naar de AR. Ik dacht dat Greetje Bongo wel helemaal zelf heeft opgeleid.

thembi schreef:
Moet ook zeggen dat Marijke de Jong "netjes" zit, maar zij was voorheen volgens mij best een verdienstelijke amazone in de reguliere dressuur

Marijke is zelf nooit verder gekomen dan L dressuur en dat was niet het gevolg van een gebrek aan wedstrijd ambitie. Ze heeft inmiddels wel paarden die veel verder zijn opgeleid, maar dat heeft ze niet zelf gedaan. Ik heb begrepen dat ze ze kant en klaar heeft gekocht.

Maar dat doet er natuurlijk niet toe. Ze heeft wel een heel helder verhaal over hoe je paarden moet benaderen. En er zijn genoeg mensen die het leuk vinden wat ze doet want ze verdient er een hele goede boterham mee.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:33

Abacab schreef:
Greetje heeft met haar paard Bongo Z gereden voordat ze de overstap maakte naar de AR. Ik dacht dat Greetje Bongo wel helemaal zelf heeft opgeleid.

thembi schreef:

Marijke is zelf nooit verder gekomen dan L dressuur en dat was niet het gevolg van een gebrek aan wedstrijd ambitie. Ze heeft inmiddels wel paarden die veel verder zijn opgeleid, maar dat heeft ze niet zelf gedaan. Ik heb begrepen dat ze ze kant en klaar heeft gekocht.

Maar dat doet er natuurlijk niet toe. Ze heeft wel een heel helder verhaal over hoe je paarden moet benaderen. En er zijn genoeg mensen die het leuk vinden wat ze doet want ze verdient er een hele goede boterham mee.

Oké, zoveel weet ik er ook niet van maar ik dacht dat ze zelf ook minimaal Z had gereden, ze is inderdaad erg commercieel

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:50

thembi schreef:
[Nog een leuk weetje... volgens de FB pagina van BB is het eerste plaatje van BB het toonbeeld van hoe je een perfecte uitgestrekt draf moet rijden tegenover Edward Gal op Totilas die volgens BB er uiteraard niks van bakt. -O- Hij zegt dan ook dat dit een algemeen voorbeeld is die iedereen gebruikt hoe het wel moet en hoe het dus niet moet. Voor mij toch maar weer een bewijs dat BB toch ook een megalomaan is :D :+

Niet om het 1 of ander, maar de uitgestrekte draf was van Edward met Totilas nu niet bepaald zijn sterkste onderdeel hoor.[/quote]
Dan heb je de strekking niet begrepen ik vind het hilarisch dat BB zichzelf beter vindt dan Edward en Totilas en dat hij zichzelf als Voorbeeld ziet hoe het wel zou moeten. Over de uitgestrekte draf van Totilas is al genoeg gezegd en is nu niet aan de orde. De meningen zijn daarover verdeeld en dat zal altijd zo blijven. Maar als jij liever BB ziet rond stuiteren op een paard wat uit elkaar loopt en het achterbeen achter de massa aanhobbelt dan is dat jou goed recht.[/quote]

Ik weet niet hoe BB uitgestrekte draf rijdt. Ik kan daar gezien zijn filmpjes niet echt een beeld van vormen, maar voor hetzelfde geld is die inderdaad heel goed?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:40

Abacab schreef:

Niet waar. Paard is nu 8 en 4 jaar geleden is ze stapje voor stapje begonnen om hem via AR op te leiden. Wanneer zou ze dan precies Z met hem gereden moeten hebben voordat ze met hem aan AR begon?
Denk dat je in de war bent met haar pony Eroz waar ze vroeger Z mee heeft gereden, die ze inmiddels weer in haar bezit heeft en 'omgeschoold' heeft tot AR.

Abacab schreef:

Lijkt me ook niet waar. Voor haar is de zoektocht naar 'anders' rijden begonnen met Maestro. Die ze uiteindelijk zelf heeft opgeleid tot in ieder geval de levade. Sowieso is het niet handig om met een voorgeprogrammeerd (wedstrijd)paard AR te gaan doen. Je moet de meeste oefeningen opnieuw aanleren en vw-nw is vaak zelfs erg moeilijk voor ze. Ook buigen/knikken die paarden vaak in de hals door bij de 3e halswervel, dus dat soort dingen moet je er eerst weer uit zien te krijgen. Het is eerder zo dat je die paarden bij AR terecht ziet komen omdat ze uitgeblust zijn in de sport, niet omdat iemand in de AR ze bewust aankoopt omdat ze al kant en klaar zijn. In de AR beginnen die paarden gewoon (of juist) weer op nul.

En verder de discussie over de zit. Tja, iedere ruiter zit zoals hun lijf het toestaat op dat moment. Barebackpad kan je balans en gevoel verbeteren, je houding niet altijd.
Heb het al eens eerder geschreven, risico met nadruk op ontspanning is dat je zelf in elkaar zakt, kromme rug en schouders naar voor. Zijn gewoon dingen waar je op moet letten en waar instructie op kan wijzen. In de AR zie je over het algemeen geen fatsige ruiters dus dat is misschien wel een leuk pluspunt.