[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:11

calippe schreef:
Elsemiekex schreef:
Oké! Ik ga vanavond weer rijden dus dan ga ik het zeker proberen, eens zien hoe het gaat. Dankjewel voor de tips in ieder geval!

Knop omzetten en doen he!
Niet bij voorbaat in willen grijpen. Laat je paard maar de fout in gaan en weer onder je vandaan kachelen. Gewoon zo snel mogelijk opmerken en ingrijpen middels een ophouding. En daarna altijd weer handen ontspannen.

Want een paard die in de mond vastgehouden wordt, zal NOOIT in de rug los gaan laten. Dat is niet des paards. Ze moet maar leren om bij jou te blijven zónder die handrem erop.

En als je 100x een ophouding moet maken, dan doe je dat maar 100x. Op een dag valt dat kwartje wel een keer.

Succes ermee. Het zal je niet mee vallen als je het allemaal in je eentje moet doen en niemand die met je mee kijkt om je ergens op te wijzen.

Dankjewel! Voor vanavond zijn er twee mensen bij, ik ga ze zeker vragen of dat ze erop kunnen letten en kunnen zeggen wat ze zien, aankomende maandag heb ik weer les en dan ga ik het ook aankaarten. Ben benieuwd hoe ze erop gaat reageren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:29

sneeuwpop schreef:
De volgens jou juiste manier is ook niet in 1 dag ontstaan en zijn door de jaren heen ook aanpassingen op gemaakt om uit te komen waar je nu bent.
Paarden worden door de jaren heen ook op anders gefokt.

Imo is het niet verstandig om stug (!) vast te houden, terwijl de rest van de wereld wel veranderd.

Wat moet er dan aangepast worden?

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

calippe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:30

Ga dat ook effe uitleggen aan de jury Simpelman. En ook hoe dat er uit ziet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:39

sneeuwpop schreef:
De volgens jou juiste manier is ook niet in 1 dag ontstaan en zijn door de jaren heen ook aanpassingen op gemaakt om uit te komen waar je nu bent.
Paarden worden door de jaren heen ook op anders gefokt.

Imo is het niet verstandig om stug (!) vast te houden, terwijl de rest van de wereld wel veranderd.

De wereld is idd enorm veranderd, tegenwoordig moet alles snel, zo niet direct.

De biomechanica van het paard is echter niet veranderd, en ook al zijn de paarden groter, luxer en leniger geworden, het skelet en het spierskelet zijn nog altijd hetzelfde, al duizenden jaren. Spieren hebben nog altijd dezelfde opbouw, zijn nog altijd even kwetsbaar, nog altijd is een vastzittende spier even stug, nog altijd heeft een spier tijd nodig om te groeien, en met al dat gerichte fokken groeien spieren niet sneller, zijn paarden niet sneller los als ze vastzitten in hun lijf, en lopen we nog altijd tegen dezelfde dingen aan.

Uiteraard is de klassieke rijkunst niet ineens ontstaan. Dat kost tijd en moeite.
Een paard opleiden kost jaren, een goede basis leggen bij een ruiter ook. Een paard heeft een jaar of 8, 9 nodig om volwassen te worden, maar problemen moeten opeens 'snel' opgelost worden? Ik vind dat onlogisch.

Ik kan me het gebruik van een hulpteugel voorstellen als je je paard inmiddels helemaal losgewerkt hebt, losmakende oefeningen hebt gedaan, een en ander ondersteunt met paardgerichte huisvesting en voeding (dat maakt uit!) eventueel een masseur erbij hebt gehad, en het paard durft toch nog niet helemaal zich te geven. Ik heb dat eens meegemaakt, en een (losse!) slof hielp om de aanleuning zo te krijgen zo de ruiter wilde, na 10 minuten ging de slof eraf, het paard bleef het bit aannemen zonder erop te hangen of erachter te kruipen, actieve achterhand, los over de rug, achter de schoft, lengte in de hals en over de hele bovenlijn. Maar dat moet je kunnen, en dan heb je hem maar heel kort nodig.

Die handigheid heeft een beginnende ruiter niet, voor zulk gebruik heb je nog een veel fijner gevoel nodig dan met alleen een teugeltje en een trensje, dus om het de beginnende ruiter te laten voelen vind ik een hulpteugel (en dan met name de slof, want die wordt voor dat doel vaak gebruikt) zeer ongeschikt, omdat de kracht die je uitoefent veel groter is dan je zelf kunt voelen, als jij al niet kunt voelen of je paard nageeflijk is met alleen een trensje en een teugeltje, kun je het helemaal niet met een slof.

Een ervaren, gevoelige ruiter is doorgaans handig genoeg om een en ander zonder hulpmiddel te kunnen, dus ik blijf erbij dat volgens mij een hulpteugel maar heel zelden nodig is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:49

calippe schreef:

FEI wil zeggen Fédération Equestre International.
Dit is de overkoepelende federatie van alle wedstrijdsport.
Alle ruiters op de wereld samen hebben dus voor de regels en teksten van het FEI gekozen als inkadering van die wedstrijden.

De jury hoort hem uit het hoofd te kennen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:57

Simpelman schreef:
calippe schreef:

FEI wil zeggen Fédération Equestre International.
Dit is de overkoepelende federatie van alle wedstrijdsport.
Alle ruiters op de wereld samen hebben dus voor de regels en teksten van het FEI gekozen als inkadering van die wedstrijden.

De jury hoort hem uit het hoofd te kennen.

Maar ze herkennen het niet altijd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:57

Ik zeg ook zeker niet dat een hulpteugel nodig is. ik geef alleen aan dat het de ruiter wel kan helpen.
het kan ook tussen de oren werken... En ik vind het niet erg om een hulpmiddel te gebruiken om zo het probleem ( van de ruiter) sneller op te lossen. (niet dat ik een instructeur ben)

idd goede ruiters hebben het zeker niet nodig.
Gebruik ze zelf ook niet, maar vind het overdreven om er zo'n issue van te maken. zonder hulpteugel en slechte instructie kun je ook een hoop schade aanrichten. Paard in de krul zetten is imo ook gewoon een teken van het niet begrijpen. dat is geen begrenzen meer.

ik doelde op verandering vooral op lenigheid/lossigheid en sensibelheid.

ik denk eigenlijk dat het mens eigen is dat er weinig geduld is en dit niet in de laatste jaren zoveel erger is geworden...
vroegah zag ik ook veel misstanden en nu met internet kun je veel opzoeken en je niet meer zo afhankelijk maakt van de mensenkennis (of juist niet) in je directe omgeving.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 13:27

Quote uit openingspost:
Citaat:
De bedoeling van dit topic is het helpen van mensen die vragen hierover hebben. Als je wilt discusieren kun je hier terecht: [RT-D] Discussies

Zouden jullie je discussie in een ander topic willen houden? Dan houden we het hier overzichtelijk voor mensen die specifieke vragen hebben. Bedankt!

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:15

heey ik heb een klein probleempje in stap gaat mijn vp heel mooi over de rug en aan de teugel lopen maar zodra ik aandraaf valt dit weg bij zijn eignaar valt hij niet weg en ik weet daarom bijna zeker dat dit aan mij licht maar is dit een kwestie van niet opgeven en goed blijven voelen of eerst beter een band krijgen met een paard en aan onze samenwerking werkende kl en dan weer proberen ps ik verzorg hem nu 3 weken en doe hem ong 2x per week eigenlijk 1x maar word nogwellis best wel vaak een x extra gevraagt

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:00

misschien is je zit wel niet goed dat ie dan niet goed over de rug wil lopen.

Vera_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:57

Voldoende been blijven geven, altijd vanuit je been blijven werken. Als hij/zij niet actief is, is het moeilijk om hem/haar er doorheen te krijgen..

sarasun1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:47

Mijn paard is vanzelf 'aan de teugel' gaan lopen, als je paard eenmaal recht is en leert zijn rug te ontspannen, zal hij zakken. Met een beetje oprichting en geduld lopen ze zomaar. Nu moet je gewoon consequent blijven met je handen, een beetje druk als hij zijn rug er uit drukt, en ontspannen als hij weer inzakt. Succes!

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:02

Ik rij nu ook een paardje waarmee ik daar veel te veel mee bezig ben..
Zoals hier boven staat, als ik ontspan doet ze het bijna al vanzelf, wel je been en handen erbij houden natuurlijk maar niet teveel mee bezig zijn.

Maar weet iemand hoe ik haar dan goed bij me kan houden? Als ik stap en ik heb haar ontspannen zeg maar, en ik ga draven wilt ze nog wel eens als een ''kameel'' lopen :P.

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:36

Je zegt het zelf al als je heel ontspannen bent gebeurt het bijna vanzelf al, ik zou vedergaan met het ontspannen rijden en het de tijd geven wss lukt het dan vanzelf ook in de draf.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:05

Ik loop tegen het probleem aan dat mijn paard niet constant wil lopen, als ik gewoon, normale en lichte druk op mijn teugels houd, dan loopt ze via alle kanten onder mij weg, dus travers, wijken enz. Wanneer ik dan mijn teugels iets losser laat, dan krijgt ik boogjes in mijn teugels en begint ze heel erg overdreven op het bit te kouwen en te wiebelen, hierbij beweegt ze ook haar hoofd om het bit vast te pakken. Ik heb een onrustige hand waar ik heel hard mee bezig ben maar het lukt me gewoon nog niet om mijn hand heel stil te houden. in de stap kan ik mijn hand wel wat stiller houden maar ook dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Ligt het aan mijn bit dat te veel uitnodigt om te knabbelen, ik heb nu een dubbelgebroken watertrens, welke snel neigt om uit de mondhoeken te steken zeg maar. Kan dit deels opgelost worden door een ander bit, dat wellicht wat rustiger ligt in de mond?

Hoe kan ik leren om mijn handen stiller te houden? Omdat ik vaak van die boogjes in de teugels heb, ben ik snel geneigd om mijn handen naar me toe te halen zodat ik weer een lijntje krijg in plaats van boogjes. Terwijl ik mijn hand gewoon op de plek zou moeten houden, echter ze loopt gewoon niet IN mijn hand.

Ik word helemaal gefrustreerd van mijzelf dat het mij niet lukt en dat reageer ik dan weer af op mijn paard wat natuurlijk niet eerlijk is tegenover het paard...help!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:23

Hoi Rena100. Contact houden is inderdaad erg belangrijk voor een fijne constante aanleuning. Pak de teugels maar wat korter en plaats je hand meer naar voren waardoor je ook contact kunt houden als zij zich korter maakt. Geef op dat moment (of net ervoor ;) ) been om haar weer naar je hand toe te krijgen.
Een bit kan verschil maken, je zou eens een ander bit (bv. enkelgebroken of helemaal niet gebroken) kunnen proberen.
Een manier om je handen stiller te houden is je pink uitsteken en proberen deze tegen de schoft of voorkant zadel aan te houden. Of je bevestigt een bokriempje aan je zadel en pakt dit een tijdje met je pink vast.
Het "via alle kanten weglopen" corrigeren met je been. Is het zo dat je/ze overcorrigeert? Dus paard gaat naar links, jij drukt je linkerbeen aan en vervolgens gaat ze weer te veel naar rechts? Probeer dan je hulpen klein te houden en wacht op het effect. Jullie moeten hiermee op elkaar ingespeeld raken.
Succes en veel plezier met oefenen! +:)+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:36

Teugels korter pakken heb ik uiteraard al geprobeerd, maar ook dan blijft zij heel erg knabbelen en ik onrustig. Op het moment dat ik haar iets in mijn handen heb lopen, dan is het binnen een tel weer weg en vliegt ze weer met haar hoofd omhoog. Wanneer ik haar dan weer wil oppakken vliegt ze in een ruk met haar hoofd naar beneden om vervolgens ook weer haar hoofd omhoog te doen. Ik heb meestal wat meer druk op links dan op rechts, wanneer ik deze druk wil verdelen en gelijk wil maken, en mijn handen hierbij op gelijke hoogte houd, dan loopt ze heel leuk met een belachelijk vele rechterstelling. Dus mijn reactie is dan: linkerteugel er weer bij.

Inderdaad kan het kloppen dat ze overcorrigeert. Bij teugeldruk en been vliegt ze alle kanten op. Gaat ze naar links en doe mijn linker been eraan, dan vliegt ze naar rechts enz. Maar ook bij geen been loopt ze onder me weg bij teugeldruk, dan kan ik haar laten wijken of travers laten lopen alleen door teugeldruk, heb het toevallig gisteren geoefend om met een stille hand haar rechtuit te laten lopen, maar ze loopt echt zo scheef als een banaan. Als ze nou gewoon eens rechtuit zou blijven lopen....(stom paard :P)

Dat met mijn pinken ga ik eens uitproberen vanavond. Inmiddels ook tweedehands een ongebroken rubberen trensje gekocht, kan ik dat ook eens proberen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:51

Ik zou die voorkant voor even laten voor wat die is en eerst zorgen dat ze correct aan je been is. Elke stap is van jou, naar voren, terug op zit en binnenhoefslag rijden. En dat laatste zal eerst moeilijk genoeg zijn.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:58

Binnenhoefslag pak ik vrijwel altijd mee, rijd eigenlijk nooit op de hoefslag. Ze is wel aan het been, maar alleen als ik geen teugeldruk heb. Wil ik mijn teugels eigenlijk gewoon lichtjes oppakken zodat ik in ieder geval iets voel in plaats van boogjes heb dan wil ze niet meer. Laat ik haar met hele losse teugel lopen dan wil ze ook wel vooruit. Maar op het moment dat zij dan iets ziet aan de andere kan van de bakrand, dan ben ik natuurlijk te laat met opvangen want ik heb geen verbinding.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:07

ahh ok, nou ik wil best rijtechnisch meedenken, maar er zijn bokkers die hier veel kundiger antwoord op kunnen geven dan ik. Ik ben overigens wel benieuwd hoe het met haar gebit is, omdat ik de indruk krijg dat ze megagevoelig is in de mond.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:17

gebit wordt regelmatig nagekeken en is dus wel in orde. Ook wordt ze 1x per half jaar behandeld door osteopaat. Ze is inderdaad gevoelig in de mond, de eigenares (ze is niet van mijzelf) reed haar vroeger altijd met los teugeltje. Heel af en toe stapt ze er zelf nog eens op en ook dan met een hele losse verbinding. Ik snap niet hoe ze het doet, want met zo'n losse teugel kan ik haar niet rijden. Maar goed, zij heeft ook wel een beetje een bijzondere rijstijl (volgens mijn instructrice :P). Ik kan mezelf echt wel tienduizend keer voor de kop slaan, het lukt me gewoon niet en ik raak er gefrustreerd van. Ik heb trouwens wel gewoon 1x per week les, mijn instructrice wil niet meer op haar rijden omdat ze het een vervelend paard vindt om te rijden haha :P

PS. elke tip is welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:26

Denk dat zij een heel goed leerpaard kan zijn, maar dan heb je er wel een goede instructeur bij nodig, die je uit kan leggen waarom ze doet wat ze doet.
Vienna is zo leuk om, als ik er teveel aan zit met mijn binnenbeen, over de buitenschouder weg te lopen. Als je dat dan met je teugel probeert te corrigeren, heb je een paard onder je dat alle kanten op kronkelt, behalve de goede, natuurlijk.
Lynn gaat bij teveel binnenbeen gewoon wijken, als je je buitenteugel eraan hebt tenminste :') buiten teugel er dan aan is wijken met buitenstelling. De oplossing is simpel: been eraf. Of eraan zonder druk.
Paarden die alles goed doen, ook al doe jij het fout, leer je niet heel veel van. Dit soort dames, die precies doen wat je zegt, ook al bedoel je iets anders, kun je veel van leren. Maar dan moet je er wel iemand naast hebben die je bewust maakt van wat je doet. Anders gaan sommigen het paard straffen voor de fouten die ze zelf maken, en dat vind ik oneerlijk.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:43

Yamcha: klopt helemaal. Het paard heeft voorheen (vele jaren geleden) Z dressuur gelopen en M gesprongen. Ze kent alle knopjes, van het wijken, schouder binnen, travers en galopwissels. Ik rijd haar al een langere tijd en altijd gaat het met ups and downs. Nu zit ik weer in zo'n dipje en loop ik tegen problemen aan die ik vaker terug zie komen. Mijn instructrice is heel fijn en ik leer er ook heel veel van. Ze pakt altijd die punten aan die het meest naar voren komen. Ik straf mijn paard eigenlijk nooit omwille van mijn eigen frustratie, maar als ik gefrustreerd ben straal ik dat natuurlijk wel uit onbewust. En het is eigenlijk zo'n lief paard die alles wel wil doen wat je vraagt. Alleen dat hoofd krijg ik niet rustig. Als voorbeeld kan ik vanuit stap of zelfs stilstand aanspringen in galop, weer terug naar de stap, aanspringen in de andere galop en op weinig hulpen. Ik hoef mijn been maar iets te verleggen en ze weet welke galop ik wil enz. Alleen ik krijg geen rustig aanleuning. Af en toe gaat het even fijn, maar meestal gaat het erg onrustig en alles. Ik pak af en toe ook een wedstrijdje mee en dat is helemaal een drama. Dan ben ik gespannen voor de wedstrijd (ook al stelt het geen ene reet voor) en zij is lekker sterren aan het kijken...op mijn protocollen staat ook altijd, "moet nageeflijker", "meer rust in hoofdhouding" enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:41

Ik kom hier ook binnenvallen met een rij probleempje.

Ik heb een fries van 11 jaar, de laatste tijd best wel wat brokken mee gehad.
Ze is nooit echt dressuur matig door gereden.
Oefeningen als de rechtergalop kent ze niet, daar waren wij mee bezig.
Op een gegeven moment ging het rijden behoorlijk lastig, mevrouw pakte haar bit op rechts vast en ze werdt stuurloos, vervolgens zag ze niet meer waar ze liep, heb de bakrand en de hindernis palen al op me af zien komen.
Vervolgens zijn wij naar de tandarts geweest, hier kwam uit dat ze een splinter op rechts had waar ze behoorlijk last van had.
Dat is behandeld en ze heeft een week op rust gestaan.
Toen ben ik er weer op gestapt, maar weer het zelfde.
Ik heb toen een les gehad en uiteindelijk zat het tussen haar oren, want aan het einde van de les liep ze heerlijk.
Vervolgens werdt ze het weekend daarna kreupel, een pees blessure.
1,5 maand zijn we daar mee bezig geweest, eerst alleen maar koelen. 3x per dag.
Vervolgens kleine wandelingen maken en sinds deze week rijden we weer in de bak.
Veel stappen en kleine beetjes draven.
Maar ze deed weer precies het zelfde, de rechter kant van haar bit vast pakken.
Wat ik dan doe was terug trekken zodat zij los zou laten, dit werkte.... voor 3 seconden.
Op gegeven moment zei een andere ruiter dat je juist links dan moet vast pakken en rechts los laten.
En wonder boven wonder, dit werkte! Ik had plotseling een paard wat je met pinkjes kon rijden.

Maar is dit juist? Als ze rechts vast houd moet je dan rechts los laten en links vast pakken?
En dan veel rechterbeen geven?

Dit werkte dus gisteren totaal niet.. het leek wel of ze aan beide kanten het bit vast pakte en gewoon met haar hoofd omhoog liep.
Met het rijden zelf loopt ze soms ook alle kanten op, dan rij ik op de hoefslag en dan loopt ze zo van de hoefslag af. Als er andere paarden in de bak rijden, wilt ze het liefst naar die andere paarden toe, als ik dan bijv er achter rijd en ik wil een volte in, kan ik haar er amper weg sturen.
Ik heb ook het gevoel dat ze helemaal geen respect voor mij heeft, er geen rekening mee houd dat ik op haar zit.
In het bos bijv gaat ze het liefst de weg in naar de manege. Ik moet altijd op letten als er geen zij wegen naar de manege zijn. Want als we daar langs komen dan houd ze het bit vast en gaat die weg in, of we nu stappen of in ren galop zijn. Dat laatste kan ik dus niet met haar doen omdat dit dus dan erg gevaarlijk wordt.
Ik denk ook dat ik het daar eerst moet gaan zoeken, dat we vriendjes worden.
Maar het is een heel lief en aanhankelijk paard, je rijd er ook zo mee weg, ze zal nooit gaan bokken, steigeren of weg rennen. Dus ik krijg heel veel reacties van "Och Amora is zo lief ect" of "Amora is het makkelijkste paard wat er is" Maar als ik iets rij technisch wil gaan doen is het een heel ander paard.

Voor dat ze kreupel werd had ik elke week prive les.
Toen ging het wel redelijk, ik wou aankomende week weer beginnen met les, maar ik wordt die week erna geopereerd en kan dus dan weer 2 a 3 weken niet rijden.... |o

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:45

ik denk dat je haar gewoon moet aanpakken, en zelf niet gaan hangen aan de teugel, en veel schakelen en dan terugrijden.