ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:00

gisteren ff gelongeerd, ze was super lief met opzadelen etc, in de bak ook, maar toen kwam er een pony binnen haar gezichtsveld en toen vond ze dat ze ff moest stilstaan, kijken en hinniken, en toen ik haar voorwaarts wilde kwam ze wel ff in protest :P

niet zo gek, ze is al 6, en heeft 6 jaar mogen doen wat ze wild,e wanneer ze dat wilde.
Maar na een paar keer op precies het goede moment weer voorwaarts gezet te zijn deed ze haar rondje wel weer braaf :P gelijk gestopt, vandaag besteden we wel weer aandacht aan de andere hand.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:12

Ik ben een paar weken geleden begonnen met een 3 jarige. Lekkere hittepetit. Maar nu ze wat meer aan het werk komt vind ze het hartstikke leuk en is eigenlijk heel braaf.
Longeren vind ze leuk, heb al los een zadel erop gehad en de longeersingel van de week voor het eerst eraan gehad. Nog niet heel strak maar meer voor het idee, er zit wat op mijn rug. Deed ze ook nauwelijks wat tegen. Rennen en kleine bokjes :P (volgens mij durft ze niet heel hoog te bokken aan de lijn)

Hebben jullie ook ervaring met het wisselen van tanden en inrijden?
Deze is nog schuw voor het bit, heb er dan dus ook geen haast mee. Maar van de week wilde ze slecht eten, gooide het snoepje er weer uit, bleek dat ze toch wat last had. Hoe lang duurt zo'n wisselperiode ongeveer?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:08

Tanden wisselen ongeveer zo:
2 ½ jaar = binnensnijtanden wisselen, 4 stuks
3 ½ jaar = middensnijtanden wisselen, 4 stuks
4 ½ jaar = buitensnijtanden wisselen, 4 stuks

Tanden wisselen kan je heel makkelijk zien, want de tanden zitten voor in de mond, dus als je de lippen iets open doet zie je goed hoe het wisselen gaat, zo kon ik bij de van mij op 2 en een half precies zien dat de binnensnijtanden doorkwamen (oude tanden zaten er nog bovenop) toen zag ik dat de oude tanden van de nieuwe tanden afvielen, en dat hij echt halve babytandjes had, in een korte periode waren dat volwassen tanden, durf niet te zeggen hoe lang het geduurt heeft maar zeker niet meer dan 2 weken. In principe moeten ze met tanden wisselen geen last hebben van het bit.

Kiezen wisselen zo:
2 jaar en 8 maanden = eerste kiezen wisselen
2 jaar en 10 maanden = tweede kiezen wisselen
3 jaar en 8 maanden = derde kiezen wisselen
3 ½ tot 4 jaar = zesde kies komt door, blijvende kies

Met kiezen wisselen kunnen ze wel degelijk last hebben van het bit/eten kauwen, bit zit meer bij de kiezen in de buurt dan bij de tanden, daarnaast zijn de kiezen echt om het voedsel te 'malen' de tanden zijn alleen om bijvoorbeeld gras af te 'snijden'.

De oude kiezen noem je 'doppen' die blijven eerst namelijk als een dop op de nieuwe kies zitten, als het goed is vallen deze er zelf vanaf.

Dan heb je nog de wolfstandjes waar ze behoorlijk last van kunnen krijgen icm het bit. Dit is dus zeker iets om op te letten!

Het is echt te adviseren om bij jonge paarden elk halfjaar een tandartscheck te doen, dan worden haken tijdig weggehaald voor ze pijn gaan doen, en kunnen eventuele doppen op kiezen die zelf niet loslaten eraf gehaald worden.. En zeker voor de eerste keer bit gebruiken ff laten checken of alles goed is, zo wordt het bit geen nare ervaring.. Een goede tandarts kan je vaak ook adviseren over welk bit je moet gebruiken qua bijv. dikte, sommige paarden hebben maar weinig ruimte in de mond en dan kan je dus beter een dunner bit gebruiken dan een dikker bit..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:37

joepie joepie joepie.

wat een ander paard heb ik gekregen,
de eerste paar keer bitje in proberen te doen was een drama, bezweet en een uur later was het dan eindelijk gelukt, met veel spanning en stress.

en nu...nog geen 10 minuutjes gewoon het bitje steeds zo dicht mogelijk bij haar lippen houden, en ze nam hem zelf aan!

toen dacht ik 1 rondje in draf longeren, dan is ze alweer super braaf geweest!

buiten de bak stond een stoel dus ik dacht, nog even zo naast haar staan terwijl ik hoger ben, Waar ik een paar maanden terug niet eens kon borstelen zonder mijn been op te tillen, stond ik nu met mijn gewicht tegen haar aan te leunen, armen eroverheen, klopjes gegeven op haar zij, en ze stond er gewoon een tukkie bij te doen!

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4690_n.jpg
super trots op bo'tje :)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:34

Hallo ik meld mij ook!
Heb nu net 1(brightlin) paardje ingereden en ben nu met de tweede bezig.
Het eerste paard ging heel goed. Was wel wat rillerig maar super leergierig dus had het rijden snel onder
de knie. Nu ben ik haar aan het door rijden in de grote bak. Wat ze heel eng vind. Ze wil alleen maar naar de uitgang. Is dit bekend bij iemand?

Het tweede paardje (dalinda) ben ik voor 2 keer geleden af gevallen. Dacht me wel alleen te redden. Niet dus.
Ze heeft totaal geen balans en plakt heel erg aan mijn been. Als ik mijn been er aan leg stopt ze gelijk. Heel moeilijk om haar vooruit te houden. Nu los ik dat op door iemand achter haar te laten lopen met de zweep. Maar ik ben vaak alleen op stal dus schiet het allemaal niet echt op. lastig lastig. Als ik haar aanpak knikkert ze me er zo af. Beetje jammer :p

Heeft iemand hier tips voor?

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:59

ik heb voorlopig niets te melden
wegens het slechte weer & nu een voetblessure (bij mijzelf) en dat mijn binnenbeen ene hele brandwonde heeft (door van mijn ander paard te schuiven zonder zadel en men rijbroek heeft dat veroorzaakt) heeft mijn jonkie even vakantie

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:56

Inmiddels zijn we een aantal weken (en wat grondwerklessen) verder...
We hebben nu een zadel en een hoofdstel. Het bit vond Spetter maar niets, dus de afgelopen week regelmatig even het hoofdstel in gedaan zodat ze er aan kon wennen.
Vanmiddag het zadel met beugels er los aan op gelegd zodat ze ook daar even aan kon wennen. Na 3 rondjes in galop aan de longeerlijn te zijn gevlogen werd ze rustig. Mijn dochter is er (onder begeleiding van onze instructrice) opgeklommen en het 'werk' is begonnen :)
Vandaag dus de allereerste keer voor het 'echt' onder het zadel...
Mirthe en Spetter hebben wat met stap en draf geoefend en na een aantal rondjes is Mirthe zelfs al van de longeerlijn afgegaan.
Ik ben supertrots op deze twee kanjers! Ze vonden het allebei behoorlijk spannend. Spetter omdat het nieuw voor haar is en Mirthe omdat ze Spetter had zien steigeren door het hoofdstel/bit vorige week... ;)
Maar zie hier:
http://youtu.be/LL0bs_ITvb4

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:10

Wij doen ook even niks.
Enorm veel dazen hier, je wordt compleet opgegeten.
Ga volgende week eerst bezig met mijn andere merrie.
Met hoofdstel ,zadel enz.
Ze is een nerveus typje, heeft er een enorme hekel aan als je aan haar oren zit, lekker handig met hoofdstel omdoen.
Dus dat wordt wel een klus nog.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:45

Succes, Dakotah! Komt vast goed!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:58

Ik ga over 3 weken met onze 3,5 jarige beginnen.
Al wel afentoe aan de longe gehad en een hoofdstel met bit omgehad.
Alleen het bit is moeilijk in te krijgen iemandnog tips?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:59

Je kunt er wat appelstroop op smeren.
Wil wel eens helpen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:59

Tal1977 schreef:
Succes, Dakotah! Komt vast goed!

Dank je...

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:21

Appelstroop heb ik al eens geprobeerd vind ie niet lekker!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:54

Ik ben ondertussen een paar keer op de manege geweest om te rijden. Gaf totaal geen problemen. Nu gepland op een lesloze avond ivm vakantie. Straks vrijdag overdag les zodat ik andere paarden tegen kan komen. Als dat goed gaat kan hij mee naar de groepsles en dan moet de eerste wedstrijd in november ook gaan lukken.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:36

super zeg!
Hoop dat ik die van ons het volgend buiten seizoen klaar heb.
Maar eerst eens er mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 00:48

daarstraks terug flint gezadelt, was een hele tijd geleden dat ik nog op hem had gereden (wegens een paar weken geleden heel veel regen en daarna medische problemen langs mijn kant)
hij deed het goed, bokken is al veel minder, hij was wel beetje lui, maar we hebben niet gegalopeerd of zo (beetje dressuuroefeningen gedaan in stap en draf & het parcours dat ik de 12ste moet rijden gereden zonder sprongen (ik doe het niet mee met hem ;) )

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:28

Even een update na een lange tijd niet meer hier te zijn geweest :evaw:

Die van mij is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel. We hebben het momenteel erg moeilijk met enkele dingen; de stelling en buiging in de hoeken en in de voltes bijvoorbeeld. Het wilt soms gewoon niet lukken, hoe hard ik ook zit te zwoegen en te drukken met mijn binnenbeen, hij buigt geen centimeter. :\ En vooral impuls is ons grootste struikelblok. Als er geen impuls is kan je sommige oefeningen gewoon niet correct uitvoeren. En hij is zo lui soms! Ook de galop is hierdoor moeilijk. Ik moet flink porren voordat hij aanspringt, en krijg hem maar 2 rondjes rond voordat hij stilvalt. Ik denk dat ik ga overschakelen naar ander voer, en hopen dat er dan wat meer pit in komt.

Ik moet er zelf vooral op letten dat ik contact hou. Ik wil denk ik té voorzichtig zijn in zijn mond maar daardoor verlies ik vaak het contact. Maar hij is nog zo jong en ik ben als de dood om hem te verprutsen in z'n mond.

Door deze problemen (geen stelling of impuls) zit ik er niet helemaal lekker op, dus het rijd echt niet zo makkelijk :') Het is echt wennen nog steeds, en soms denk ik echt dat we op de plaats blijven trappelen. Al weet ik dat hij de laatste weken écht vooruitgang heeft geboekt. Want we hebben echt ook wel goede punten, zo is zijn stap bijvoorbeeld helemaal geweldig! Hij kan echt super ontspannen en ruim stappen. En de ontspanning en nageeflijkheid is de laatste dagen met sprongen vooruit gegaan. Enkel tijdens de moeilijke stukken komt hij soms nog wel eens tegen de hand, maar voor de rest heb ik hem echt ontspannen aan het lopen.

Ik heb soms zo m'n twijfels, maar ach, we komen er wel denk ik. Mijn vorige pony heb ik ook zelf ingereden en eigenhandig tot het Z gebracht. Dus het zal me met deze kanjer ook wel lukken. Hij is ook nog maar net 3 maanden onder het zadel. En hij is zo lief en wil echt werken voor je. Hij snapt het nog niet helemaal, (soms helemaal niet :') ), maar hij probéért het echt, dat vind ik echt heerlijk. Ik ben zo gek op hem <3

Maargoed, iedereen die tips of advies heeft, ik hoor het graag!
En nu nog snel even wat foto's van afgelopen weekend en van vandaag! (Incl nieuw zadel, singel en hoofdstel!)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:43

yay, heb met mijn volle gewicht gehangen, paar seconden, maar dat is voorlopig al heel wat :D :D :=
zolang je maar niet vanaf de grond probeert op te stappen (ook niet met behulp van een voetje.

ik denk eigenlijk (maar dat blijft speculatie) dat ze in het verleden een paar keer flink in d'r ribben is getrapt, door bijvoorbeeld een hoefsmid. want ze is doodsbang voor dat bokje van de hoefsmid,. en als je naast haar staat en 1 been optilt. 1+1=2 zou je denken, en verder is ze echt een dooie, kan zo naar de kinderboerderij, zolang je niet probeert haar hoefjes op te tillen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:48

Ik ben echt onwijs trots :D
Zondag voor het eerst erop. Hangen had ik al 2weken lang zelf (alleen) gedaan zonder problemen. Hij was super braaf. Netjes 2 kanten op gestapt, veel beloond en weer eraf. Maandag wat draf erbij gepakt ging ook erg goed, geen stap verkeerd.
Vandaag na heel even longeren er al op. Draven beide kanten op in longeerbak en daarna grote bak ingegaan. Linksom ging erg fijn, rechtsom 2x gestopt en stukje achteruit. Uiteindelijk toch nog even naar longeerbak om goed af te sluiten. Al met al ben ik super trots!
Instructrice vertelde me dat het misschien beter is om meteen los in de grote bak te gaan aangezien hij telkens belemmerd word met de longeerlijn door longeur aan z'n binnenbitring.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:01

En vandaag was het dan zover!
Mijn instructrice is terug van vakantie/huwelijksreis en dus konden we aan de slag met Angus :)
We hebben besloten dat zij er eerst op gaat om hem de basis aan te leren en dat ik de laatste 10 minuten van de les erop ga om mijn zelfvertrouwen op te bouwen. Zo bouwen we het uit tot ze er helemaal niet meer op gaat en ik het zelf durf te doen :)
Vandaag ging ze er dus voor het eerst op,zonder te longeren gelijk erop gestapt, en hij was zooooooo braaf :D stappen,halthouden,voltes,draven en voltes in draf! Hij is wel een beetje eigenwijs en wil dan ook weleens de andere kant op durven gaan,tis en blijft een haflinger he ;) Maar over het algemeen is hij super braaf, niet bokken of er vandoor gaan ofzo.
Volgende week weer zo en dan ga ik er zelf ook op de laatste 5 a 10 minuutjes :)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:50

Vandaag kreeg Angus weer les!
Hij was weer heel erg braaf en ik ben er zelf ook nog even op gestapt :)
Een paar rondjes gestapt en zelfs nog een rondje draf :D
Wel vreemd om dan op je eigen paard voor het eerst te draven,zijn gangen zijn heel anders dan die van onze tinker :+
Over een week ofzo heb ik een ander zadel want mijn boomloos is gewoon te lang voor zijn rug..

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:03

Leuk!!!!
Lijkt mij ook wel apart idd. voor het eerst erop.
Denk ook steeds, straks rijdt ze waardeloos, haha.
Of knalt ze er als een idioot vandoor, of gaat steigeren..
Jaja ik weet het, ik zie altijd van alles voor me, voor het ook maar gebeurt.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:04

Ik heb precies hetzelfde :o
Dat is ook de reden dat mijn instructrice hem eerst rijd en hem de basis leert en ik er dan de laatste 10 minuutjes op ga :)
Gisteren was wel goed voor mijn zelfvertrouwen :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:24

Ik heb hulp ingeschakeld,
hannes Driessen, hij komt ongeveer 15 keer, heeft veel ervaring met paarden die moeilijker zadelmak te maken zijn, of andere problemen vertonen.

en ik vind het voor mijzelf wel een kleine opluchting hoor, dat ik van de zijkant kan toekijken :)

ik heb er vertrouwen in hoor.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:55

Dakotah schreef:
Wij doen ook even niks.
Enorm veel dazen hier, je wordt compleet opgegeten.
Ga volgende week eerst bezig met mijn andere merrie.
Met hoofdstel ,zadel enz.
Ze is een nerveus typje, heeft er een enorme hekel aan als je aan haar oren zit, lekker handig met hoofdstel omdoen.
Dus dat wordt wel een klus nog.

Hier ook. -O- Heb mijn 3-jarige eerst weg gebracht om er een stuur, rem en gas op te zetten en 10 dagen later was ze weer thuis. Ze moest hier gelijk maar wennen aan het vliegenkleed, want zonder kan ik hier niet meer rijden...

Ze is wel erg groot en slungelig, dus ik rijd eigenlijk alleen maar buiten met d'r. Nog meer mensen hier die dat doen?
Lekker lange rechte stukken. Alleen vandaag over een paar balkjes gedraafd in de wei. Ze is nu ongeveer ruim 2 weken weer thuis en heb iets van +- 5x gereden, toen het zo warm was maar even niet.