[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:57

Sannnn schreef:
Instructeur was er ook nog ff en die zei dat ik in de training meer op ontspannenheid moet gaan trainen. Dus dat ga ik nu ff doen, laat het dressuur wel even zitten. O:) Dat gaat toch wel goed en wil het parcours in. Dus ga vandaag of morgen ff lekker laag trainen en dan ook nog ff lekker bosritje maken op de verlichte zit trainen, spierpijn kweken :+
.

Haha! Same here! Ik ben ook bezig om op ontspannenheid te trainen.. En ik heb meteen al een heel ander paard.. Zelfs in een dressuurproef merk ik het verschil van training.. Nu nog druk aan het oefenen met springen.. Maar ik heb nu al een veel relaxder paard.. Echt top!
En idd spierpijn kweken.. Oeff.. 1e keer voelde ik meteen me kuiten ;) haha..

Bedankt voor de tips.. ik blijf druk oefenen:P

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:02

Sannnn schreef:
Wat ik me eigenlijk af vroeg. Omdat velen de keuze hebben gemaakt voor of springen of dressuur of SGW. Zou een paard dresuur en springen kunnen samen? Op m/ z niveau. Of is het toch beter om te kiezen voor 1 tak? Vooral omdat je qua training met dressuur en springen wel heel anders rijdt..

Ik rij het ook allebei (wel nog op B niveau, haha). En wil het allebei blijven doen zolang het goed gaat. Ik denk dat M/Z niveau nog wel gaat allebei maar als je verder komt dat je dan wel een keuze moet maken. Je traint voor allebei toch op een andere manier.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:02

Sha_r0n schreef:
Haha! Same here! Ik ben ook bezig om op ontspannenheid te trainen.. En ik heb meteen al een heel ander paard.. Zelfs in een dressuurproef merk ik het verschil van training.. Nu nog druk aan het oefenen met springen.. Maar ik heb nu al een veel relaxder paard.. Echt top!
En idd spierpijn kweken.. Oeff.. 1e keer voelde ik meteen me kuiten ;) haha..

Bedankt voor de tips.. ik blijf druk oefenen:P

Haha, leuk om te horen dat jij ook gelijk al heel ander paard hebt! Ik reed eerst voornamelijk dressuur zodat ik haar dan leerde kennen. Heb haar nu bijna een jaar. Maar reed ook dressuur met springen. Had ik er hoger in de houding etc. En dan ging ze rennen en deed ik hetgeen wat je niet moet doen. Hand erbij. Maar nu moet ik haar lager en meer ontspannen rijden, lukt echt. Voelt gelijk stuk beter en moet haar laten springen... Ik wou zelf springen :P
In het bos deed ik het al wel met galop.. Maar dan minder intensief.. Wil ook gaan crossen dus moet nu echt meer aan de conditie werken ;) Maar leuk dat zij het vindt en ik ook :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:05

Sannnn schreef:
Wou iedereen nog ff bedanken voor de tips etc in dit topic. Heb gister weer keer BB gesprongen. Ging echt goed! had lekker tempo, controle.. kon haar terug nemen etc wanneer ik wou. Moest haar maar 1 keer terug naar draf nemen om galop te herstellen.. Was ook foutloos. Vertrouwen was er weer van beide kanten!
Instructeur was er ook nog ff en die zei dat ik in de training meer op ontspannenheid moet gaan trainen. Dus dat ga ik nu ff doen, laat het dressuur wel even zitten. O:) Dat gaat toch wel goed en wil het parcours in. Dus ga vandaag of morgen ff lekker laag trainen en dan ook nog ff lekker bosritje maken op de verlichte zit trainen, spierpijn kweken :+

Wat ik me eigenlijk af vroeg. Omdat velen de keuze hebben gemaakt voor of springen of dressuur of SGW. Zou een paard dresuur en springen kunnen samen? Op m/ z niveau. Of is het toch beter om te kiezen voor 1 tak? Vooral omdat je qua training met dressuur en springen wel heel anders rijdt..

Gefeliciteerd met je goeie gevoel. Want dat is het belangrijkste.
Ja, hoor, ik denk dat je tot Z deze 2 diciplines zeker kunt combineren. Zodra kom je hoger, dan zal dat een lastig verhaal worden.

francescalex

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:12

Beste Marcel,

Zag ook dat je internationaal heb gesprongen in het Zuiden van Europa. Ik zit met het volgende probleem. Een zeer groot probleem.

Nederlandse paarden in ITalie is een straf in de zomer wat betreft zeer kleine vliegjes ( die we in NL niet hebben) en zeer grote horzels.

De paarden draaien hier helemaal van door. Gebruik standaard al een soort Burka voor de paarden waarbij alleen hun ogen te zien zijn.

Hoe ga jij hier mee om en wat gebruik jij voor producten dat deze pestkoppen ver weg blijven van het paard.

Ben echt opzoek naar de Holy Grale voor dit probleem.

gr.

emile

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:23

ziamara schreef:
@sabinee, zeg het dan gewoon in dit topic ..

Ik vroeg eerst voor de zekerheid of hij ze niet in de paddock zet ofzo - en dat bericht had ik geplaatst in een HK topic. Ik wist niet dat hij in mijn berichten ging snuffelen, maar ik schaam me verder niet voor deze uitspraak - ík vind het te weinig en mijn mening mag gegeven worden. Ik had het ook wel in dit topic gezet, maar dat deed Marcel al voor me ;) .

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:21

zooooooooo ook weer terug van concours,... fijn gevoel,...
(vond t stiekem best een beetje lastig parcours,.. Chris van Gelder had gebouwd en over het algemeen is het dan wel wat pittiger,.. maar het viel mee en was makkelijker te rijden dan ik vantevoren dacht)

ik heb geprobeerd om mijn paard niet teveel te drukken met losspringen zoals marcel eerder in het topic zei en het was heel apart om gelijk te voelen dat ie dan echt makkelijker/beter springt,.. ik deed volgens mij echt teveel :-)

vervolgens parcours in en (heel zenuwachtig tsssss) mijn parcours gereden en ik had een fijn tempo/ritme en het ging allemaal best lekker, kwam in de juiste galop en moeilijke lijntjes ook goed doorgekomen, alleen bij hindernis 6 zat ik teveel te mikken op de simpelste steil die erin zat en toen kwam ik te dicht, stom,.. eigen schuld,.. leermoment,.. .
Had m nl 2x heel ietsje groter laten gaan en nu liet ik m te dicht,.. tja kan hij niks aan doen,..
bovendien redt hij zicht altijd beter als ik m ietsje groter af laat gaan, maar ja wou te precies en dat ging net niet.

Was dus vandaag tevreden over mn paard en ook stiekem een keer over mezelf (want er ging ook best veel goed van wat ik graag wilde), en ik weet waarom ik de fout had en heb toch wel weer geleerd deze wedstrijd :-)
en heb na de fout gewoon normaal doorgereden ipv helemaal te gaan stressen.
Had redelijk rustig gereden voor ons doen,.. de tijd stond op 78 en ik had 77.9 (kan dus toch wel een beetje mikken hahah)

Laatste binnenwedstrijd voor ons,.. op naar buiten, 3 april eerst een cross,.. daarna weer normale springparcoursen. Toch altijd weer anders buiten,.. weer op gras, stiften indraaien (ieeeeeee nadeel)

Dus wederom bedankt voor de tips,.. vind het leuk dat ze werken,..
(stofzuigeren blijft lastig maar ook dat blijven we gewoon oefenen)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:26

francescalex schreef:
Beste Marcel,
Zag ook dat je internationaal heb gesprongen in het Zuiden van Europa. Ik zit met het volgende probleem. Een zeer groot probleem.
Nederlandse paarden in ITalie is een straf in de zomer wat betreft zeer kleine vliegjes ( die we in NL niet hebben) en zeer grote horzels.
De paarden draaien hier helemaal van door. Gebruik standaard al een soort Burka voor de paarden waarbij alleen hun ogen te zien zijn.
Hoe ga jij hier mee om en wat gebruik jij voor producten dat deze pestkoppen ver weg blijven van het paard.
gr.
emile

Ja...dat probleem is mij bekend...voral die horzels. helaas ben ik nog nooit een middeltje tegen gekomen dat echt werkt. Lijkt wel of die horzels maar een ding begrijpen.....

Afbeelding

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:28

Ik denk dat het wel kan, maar dat het wel afhankelijk is van het paard dat je hebt. Denk niet dat ieder paard voor alle takken van paardensport geschikt is. Heleen Slebos (heleenxx hier op Bokt) heeft wel zo'n enorm veelzijdig paard en zij is uiteraard een heel veelzijdig amazone. Ze rijdt Z2 dressuur+32, ZZ-L, L springen+37, B SGW+8, Klasse 1 endurance+9, TREC. Het kan dus wel :D

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:39

beste marcel,

Ik vraag me af hoe het kan dat mijn pony tijdens het los springen echt de sterren van de hemel springt en als ik het parcours in ga hij heel sloom is en zelf bijna zijn benen breekt omdat hij midden in de hindernis springt, en je kan ook niet van hem zegge dat hij moe was want hij HOU van springen en hij heeft een fel karakter en een lang uithoudingsvermogen. dus een heleboel???????? voor mij

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:42

Salim1995 schreef:
beste marcel,

Ik vraag me af hoe het kan dat mijn pony tijdens het los springen echt de sterren van de hemel springt en als ik het parcours in ga hij heel sloom is en zelf bijna zijn benen breekt omdat hij midden in de hindernis springt, en je kan ook niet van hem zegge dat hij moe was want hij HOU van springen en hij heeft een fel karakter en een lang uithoudingsvermogen. dus een heleboel???????? voor mij

Los springen en onder de man zijn twee verschillende zaken. Ik heb paarden gehad en gezien die los helemaal niks konden, en in de ring alles, en andersom ook. Ik koop bijvoorbeeld nooit een paard op zn losspringen, want dat is me veel te gevaarlijk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:02

nou inderdaad ..kocht ooit eens een gruwelijke chique merrie 4 jaar en vrijspringen abnormaal daar ..maar die mannen bouwden olympische hindernissen ..beest was zadelmak ..
de koop rond ..heb nooit een parcours kunnen rondspringen zonder dat ze van de eerste tot de laatst tikte ..en er dus ook telkens een paar palen vielen :( poedersuiker maar het was wel een wijze les
..eens ze zadelmak zijn laat ik trouwens nooit meer losspringen ( ze zijn dan hand en been gewend en gaan in vrijheid helemaal anders springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:33

MarcelDufour schreef:
beste marcel,

Los springen en onder de man zijn twee verschillende zaken. Ik heb paarden gehad en gezien die los helemaal niks konden, en in de ring alles, en andersom ook. Ik koop bijvoorbeeld nooit een paard op zn losspringen, want dat is me veel te gevaarlijk.

Marcel jij hebt het over vrij springen, en Salim over inspringen voor ze het parcours in gaat volgens mij!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:37

MarcelDufour schreef:
francescalex schreef:
Beste Marcel,
gr.
emile

Ja...dat probleem is mij bekend...voral die horzels. helaas ben ik nog nooit een middeltje tegen gekomen dat echt werkt. Lijkt wel of die horzels maar een ding begrijpen.....

Afbeelding

een mix van dettol, knoflookazijn en water wil wel eens helpen.. stuk goedkoper dan al die andere spuitspullen en werkt net zo goed

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:45

Sabinee__ schreef:
ziamara schreef:
@sabinee, zeg het dan gewoon in dit topic ..

Ik vroeg eerst voor de zekerheid of hij ze niet in de paddock zet ofzo - en dat bericht had ik geplaatst in een HK topic. Ik wist niet dat hij in mijn berichten ging snuffelen, maar ik schaam me verder niet voor deze uitspraak - ík vind het te weinig en mijn mening mag gegeven worden. Ik had het ook wel in dit topic gezet, maar dat deed Marcel al voor me ;) .

ik zeg toch ook niet dat je je hoeft te schamen, en ik zeg toch ook niet dat je je mening niet mag zeggen?
ik heb alleen gezegt zeg het dan in deze topic & niet in een ander topic, vind ik beetje achter iemand zijn rug om praten! maar hey, dat is mijn mening! en die mag gegeven worden toch?

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:00

Sas1965: ja ik bedoel inspringen!
Marcel:Maar ik heb hem ook als dressuur pony gekocht niet wetende dat hij zo goed kon springen en ik heb al vaker springwedstrijden gedaan en daar was hij juist super voor het been en ging het goed en je kan ook niet zegge dat hij dan zijn dag niet heeft want met het inspringen ging het gewoon super.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:02

sas1965 schreef:
MarcelDufour schreef:
beste marcel,

Marcel jij hebt het over vrij springen, en Salim over inspringen voor ze het parcours in gaat volgens mij!

hahaha...ik ben bang dat je wel eens gelijk kunt hebben...had het anders gelezen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:05

Salim1995 schreef:
Marcel:Maar ik heb hem ook als dressuur pony gekocht niet wetende dat hij zo goed kon springen en ik heb al vaker springwedstrijden gedaan en daar was hij juist super voor het been en ging het goed en je kan ook niet zegge dat hij dan zijn dag niet heeft want met het inspringen ging het gewoon super.

Eigenlijk best wel jammer dat je het zo bedoelde, want dat is me ook een raadsel en daar heb ik geen oplossing voor. Andersom maak ik het wel eens mee, dat ze matig zijn tijdens het losrijden en goed in de ring, maar zoals jij het vertelt, daar weet ik geen raad mee. Heb je videomateriaal dat ik zou kunnen zien? Als je dat liever niet in het topic zet, mag je me dat ook als PB sturen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:52

ik heb t allebei n keer gehad, met t zelfde paard, maar die dacht de 1e keer in de ring van bekijk t maar, over die knalgele hindernis ga ik niet heen, en de 2e x was hier in tolbert en toen sprong ie alles netjes :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:57

Ten eerste, echt een geweldig topic Marcel! Echt super dat je hier tijd voor neemt! +:)+

Ik vroeg me af wat je vind van de springmanieren van mijn 5 jarige merrie. Haar afstammeling is Sydney x Voltaire en ze is 1,63. Ik heb haar sinds september vorig jaar, toen had ze nog nooit onder de man gesprongen (op de gok gekocht O:)) We hebben nog geen officiele wedstrijden gereden door een winterstop.
Ze wordt vaak heel heet met springen. (ze is snel gestresst) Maar door veel oefenen op ontspanning gaat het steeds beter.
Vandaag weer gesprongen en ik had toevallig de filmcamera mee, dus maar wat gefilmd. (Camera op bakpaal, film aan en springen maar!) We hebben een lange winterstop gehad dus ze is wat spierloos. Ze was heel rustig vandaag, daar was heel blij mee! Ik heb natuurlijk wel springles, hij vindt der heel goed springen, maar dat zeggen ze natuurlijk allemaal :+ Dus ben benieuwd van jij van der vind! Het enige wat ik kan zien is dat ze soms haar voorbenen wat laat hangen, maarja op deze hoogte hoeft ze ze natuurlijk ook niet echt in te trekken.

En heb je een tip hoe ik af kan leren dat ik te vroeg in de verlichte zit ga zitten? Dat stamt uit mijn pony tijd, ik heb 'echt' leren springen op een fjord en ondanks dat we L parcoursen reden, was haar springtechniek niet super. Ze had niet echt een duidelijke afzet, waardoor ik nooit heb leren wachten op de afzet van het paard. Ik heb echt het gevoel dat ik niet langer kan wachten met in de verlichte zit gaan zitten, maar op dit filmpje zie ik toch weer dat ik eerder ga staan als dat Adin afzet.. En bij de landing zit ik heel appart.

Bijna alle sprongen deed ik als dubbel (zodat ik zeker weet dat we goed uitkomen) Ik kom dan uit draf in op een laag kruisje met een galopbalk ervoor, dan op 1 galopsprong de 'echte' sprong. Alleen de laatste sprong uit het filmpje is 'alleenstaand' (Zie je gelijk dat ze beter springt!)

Ohja let niet op mijn crossoutfit, dat was een grapje op stal, ik zou vandaag oefencross hebben maar ben niet gegaan omdat er in die buurt rhino was geconstateerd ;)

Alvast bedankt!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:14

Ligt dat nou aan mijn computer dat t heel irritant kijken is, dat t lijkt of ie steeds blijft haken, of heb je dat zo bewerkt ?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:20

Ik heb er foto's tussen gezet (stills) omdat het anders heel onoverzichtelijk werd, omdat elke sprong maar een klein stukje is ;)

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:41

MarcelDufour schreef:
Salim1995 schreef:

Eigenlijk best wel jammer dat je het zo bedoelde, want dat is me ook een raadsel en daar heb ik geen oplossing voor. Andersom maak ik het wel eens mee, dat ze matig zijn tijdens het losrijden en goed in de ring, maar zoals jij het vertelt, daar weet ik geen raad mee. Heb je videomateriaal dat ik zou kunnen zien? Als je dat liever niet in het topic zet, mag je me dat ook als PB sturen.

Nee heb geen video en ook geen foto's in iedergeval niet van toen het verkeerd ging, maar wil je weten wat er gebeurde toen het fout ging want dat weet ik wel!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:25

MarcelDufour schreef:

Dat heeft die van mij wel eens, Als die met losrijden een ramp is, dan spring
hij in de ring super!!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:30

besita schreef:
en L en M en zelfs Z kan iedere normale knol normaal gezien lopen , getraind of niet dus als die zijn dagen helemaal in de wei doorbrengt ..fine

Denk je dat echt? :=