[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:01

Ben ik het mee eens..wij kunnen niet zien als jij bijvoorbeeld steeds iets trekt met je binnenhand of bijvoorbeeld te weinig been geeft. Een instructrice corrogeert elk fout stapje wat je neemt en zo leer je er goed van. Nog even een vraagje voor n vriendin van me; haar paard loopt best lang nog, niet mooi rond. Wel heeft ze haar handen ontspannen en goed..ook heeft ze de achterhand er goed onder en houdt ze goed het been eraan. Het paard wil nog niet zakken..wat zeggen jullie dan? En nee er zijn geen medische klachten o.i.d Lachen
Ook is het paard niet scheef o.i.d en is wel ontspannen.
Op mijn advies doet ze ook al veel aan buigen, slangevoltes stellingen e.d

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:21

Joceline schreef:
Ben ik het mee eens..wij kunnen niet zien als jij bijvoorbeeld steeds iets trekt met je binnenhand of bijvoorbeeld te weinig been geeft. Een instructrice corrogeert elk fout stapje wat je neemt en zo leer je er goed van. Nog even een vraagje voor n vriendin van me; haar paard loopt best lang nog, niet mooi rond. Wel heeft ze haar handen ontspannen en goed..ook heeft ze de achterhand er goed onder en houdt ze goed het been eraan. Het paard wil nog niet zakken..wat zeggen jullie dan? En nee er zijn geen medische klachten o.i.d Lachen
Ook is het paard niet scheef o.i.d en is wel ontspannen.
Op mijn advies doet ze ook al veel aan buigen, slangevoltes stellingen e.d

Moeilijk te zeggen zo.
Wat zegt haar instructrise er van? Want dan kan ik ook een beetje een beeld krijgen.
De meeste ruiters die hun paard niet nageeflijk rijden zullen bij het buigen teveel aan de binnenteugel trekken. Ik weet dus niet of dit goed advies is.
Anders kan het helpen om een meer gevorderde ruiter erop te zetten om te voelen en misschien wat tips geven.
Soms helpt het als het paard even aan de teugel wordt gereden - dat het wat gemakkelijker is voor haar en het kan voelen om vervolgens zelf op zoek te gaan naar dat gevoel. Door het kijken kan ze ook veel leren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:25

klomp schreef:
omdat je niet kan zien of diegene waar je advies aan geeft, daadwerkelijk alles goed uitvoert...dat is ook een risico.

Vaak kunnen ze het niet juist uitvoeren... logisch hoor.
Daarom is de basis van aan de teugel meer dan zat in dit topic, dus aan het been en een lichte aanleuning. De meeste hebben dat echt nog niet onder de knie. Over het correct sturen nog niet gesproken Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:34

Haar instructrice zei inderdaad te streng met binnenhand, maar omdat ze daar zo op hamert heeft ze dat nu niet meer. Beide teugels eraan, en toch lukt het niet. Het paard wordt ook door een ander gereden en bij haar lukt het wel.
Zo is het eigenlijk bij mij en mijn zus ook, als zij er opstapt heeft ze hem na een tijdje prachtig lopen..dan is ze weer los en zette ze mij vaak erop om het te voelen. Nu was het wel zo dat ik herkende dat ze heerlijk liep en ik bijna geen gewicht in handen had (zoals het hoort) maar toch heeft ze er nu voor gekozen ons met rust te laten en het zelf te leren. Want hierdoor wist het paard precies wie er op stapte en ik reed hem na een tijdje toch weer vast. Nu gaat het prima omdat ze mij vertelde hoe ze het oploste en ik het zo ook herkende plus dat ik ook veel dingen zelf fout deed. Ze moet inderdaad even iemand erop laten rijden die haar uitlegt wat wanneer gebeurt en het haar dan ook laten zien/voelen en corrigeren..ik zal het haar eens aanraden!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:53

Hey, ik hoop dat jullie mij nog een handje kunnen helpen.

Ik heb een halve hackney, met een hele dikke speknek, die het liefste zo hoog mogelijk ingesteld loopt en lekker kort in de hals Sigaar Ik rijd hem altijd vwnw los, veel voltes e.d, ook een hoop overgangen en schijnovergangen. Daar wordt hij mooi los van. Alleen het probleem waar ik tegenaanloop is dat hij zich wat verstopt. Hij gaat iets achter de loodlijn lopen, komt wat terug in tempo en ik heb niets in mijn hand. Een heel fijn gevoel natuurlijk, maar dit is helaas schijn Clown Zodra je iets meer vraag komt hij ertegenin en als je weer rechtdoor gaat is hij weer ontspannen.
We doen heel veel schakelen , zodat hij meer lengte krijgt en werkpirouettes in galop om hem op zijn achterbeen te krijgen. In de galop is hij super, maar stap en draf schort er nog een hoop aan. Maar hebben jullie nog tips om wat meer gewicht in handen te krijgen. Zodat ik hem echt van achteruit naar de hand kan rijden?

Ik heb 2 x per week les, maar ben benieuwd of jullie nog andere ideeën hebben, zodat ik die met instructie kan proberen.

Groetjes Els Marie

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:57

Tayga, vervelend probleem. Het paard wat ik rijd is ook zo te omschrijven. Ze vind het moeilijk en moet nog veel bespiering krijgen. Ze kruipt vaak achter de loodlijn.
Wat ik moet doen van mijn instructrice is de een ophouding geven zodat zij in ieder geval haar hals en hoofd meer omhoog brengt. Verder goed naar voren rijden, dus komt ze terug in tempo dan geef ik been bij (nu wil het zo zijn dat de fries die ik rijd amper tot niet reageerd op mijn been, dus komt er een tik met de zweep achteraan).

Hoe oud is je pony?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:06

Moos is 9. Ben er nu echt wel 1,5 jaar heel fanatiek mee aan de gang, maar krijg het er niet uit Bloos En ik kom mezelf (Moos z'n aanleuning) nu tegen in de hogere oefeningen Bloos .

Moos loopt niet zozeer heel erg achter de loodlijn, hoogstens met losrijden. Maar wel genoeg om zich te verstoppen. Moet hem inderdaad wat omhoog halen of naar voren rijden. Maar dit helpt helaas niet genoeg. Als ik hem iets hoger laat lopen, heb ik ook te weinig in handen of hij loopt te hoog en tegen de hand.

Moeilijk, moeilijk Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:08

Hmm lastig, wat zegt je instructrice dan? Of ook dat je naar voren moet rijden en zijn hoofd en hals omhoog moet brengen?

Nou dit volg ik wel even ben benieuwd!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:13

Ja dit zijn de tips van mijn instructeur, maar dat moet toch na 5 jaar wel gaan helpen Huilen

Rijd nu sinds 1,5 maand ook bij iemand anders en zij let alleen maar op zijn achterbeen. Daar knapt hij wel van op. Maar het is zo moeilijk om hem fijn te rijden als ik alleen ben... Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:25

Tayga schreef:
Ja dit zijn de tips van mijn instructeur, maar dat moet toch na 5 jaar wel gaan helpen Huilen

Rijd nu sinds 1,5 maand ook bij iemand anders en zij let alleen maar op zijn achterbeen. Daar knapt hij wel van op. Maar het is zo moeilijk om hem fijn te rijden als ik alleen ben... Bloos

Dan lijkt het mij vrij duidelijk zo op jouw commentaar af, dat hij er van achter niet genoeg bij is en dat hij dus onmogelijk hoger ingsteld kan worden. Als je alleen z'n hoofd omhoog vraagt, zonder dat hij er achter goed genoeg bij is, zal hij z'n rug hol maken of blokkeren om z'n hoofd omhoog te kunnen brengen. Een te lichte aanleuning en tegen de hand is dan een logische reactie.

Je zal toch het gevoel terug moeten zoeken als jij alleen ben. Desnoods nog meer les zodat je het gevoel nog beter leert kennen.
Die andere instructeur lijkt me NU zonde van je geld, omdat deze jouw in deze situatie niet verder kan helpen. - wil niet zeggen dat hij niet goed is of jouw niet goed heeft geholpen en zef nog kán helpen, maar op dit moment komen jullie er niet samen uit. Misschien een pauze inlassen bij die instructeur?

Ik heb ook verschillende instructeurs gehad en van elk heb ik wat geleerd. Soms kom je op een punt waar je niet erg meer vooruit gaat en dan kan een andere instructeur je verder helpen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:07

Hai hai,
Nog even een vraagje van mij.
Hoe denken jullie over het rijden met een elastiek die helemaal los hangt. (genoeg ruimte dus)
Ik heb namelijk gistere met elastiek gereden. En hij ging veel lekkeder over zijn rug lopen.
Liep zelf iets aan de teugel als ik mijn hulpen gaf terwijl hij normaal amper omlaag gaat.
Als hij nagevelijk liep hing zijn elastiek dus gewoon en zat er geen druk op.
Hoe denken jullie hierover?
Is het goed om hem zo goed te laten wennen aan aan de teugel lopen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:11

Nee persoonlijk vind ik van niet Lachen
Welke reden zat erachter dat je diet hebt gedaan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:02

OohafoO schreef:
Hai hai,
Nog even een vraagje van mij.
Hoe denken jullie over het rijden met een elastiek die helemaal los hangt. (genoeg ruimte dus)
Ik heb namelijk gistere met elastiek gereden. En hij ging veel lekkeder over zijn rug lopen.
Liep zelf iets aan de teugel als ik mijn hulpen gaf terwijl hij normaal amper omlaag gaat.
Als hij nagevelijk liep hing zijn elastiek dus gewoon en zat er geen druk op.
Hoe denken jullie hierover?
Is het goed om hem zo goed te laten wennen aan aan de teugel lopen?

het is een hulpmiddel voor jou! Het paard weet wel hoe hij aan de teugel moet lopen bij de juiste hulpen!
Het kan jou helpen, omdat je zo een makkelijk opstapje heb - het is echter niet de bedoeling dat je niet meer zonder kan.
Zonder les raad ik het af Een hulpteugel kan schadelijk zijn bij verkeerd gebruik en dat is dus ook als het paard niet goed op de hulpteugel reageerd. (achter de teugel ofzo)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:50

superwoman schreef:
Tayga schreef:

Dan lijkt het mij vrij duidelijk zo op jouw commentaar af, dat hij er van achter niet genoeg bij is en dat hij dus onmogelijk hoger ingsteld kan worden. Als je alleen z'n hoofd omhoog vraagt, zonder dat hij er achter goed genoeg bij is, zal hij z'n rug hol maken of blokkeren om z'n hoofd omhoog te kunnen brengen. Een te lichte aanleuning en tegen de hand is dan een logische reactie.

Je zal toch het gevoel terug moeten zoeken als jij alleen ben. Desnoods nog meer les zodat je het gevoel nog beter leert kennen.
Die andere instructeur lijkt me NU zonde van je geld, omdat deze jouw in deze situatie niet verder kan helpen. - wil niet zeggen dat hij niet goed is of jouw niet goed heeft geholpen en zef nog kán helpen, maar op dit moment komen jullie er niet samen uit. Misschien een pauze inlassen bij die instructeur?

Ik heb ook verschillende instructeurs gehad en van elk heb ik wat geleerd. Soms kom je op een punt waar je niet erg meer vooruit gaat en dan kan een andere instructeur je verder helpen.

Okay bedankt!

Dan zit ik op de goede weg, ik moet dan alleen een stapje terug doen als ik zelf rijd. Omdat ik hem in mijn eentje niet genoeg op het achterbeen krijg, wat bij instructie 2 wel lukt! Verklaart ook waarom we bij haar alles zowat alles spelenderwijs zo voor de grap een keer kunnen doen als we hem achter goed aan het werk hebben. Je gaat altijd zo twijfelen he, als je zelf zit te prutsen Bloos , terwijl hij in de les zo goed loopt.

Afbeelding
Zo liep hij eerder altijd, niet echt actief achter. Hoewel hij zijn rug niet hol maakt.

Afbeelding
Hier zijn we op de goede weg toch qua achterbeen?

(ik weet dat ik rechtop moet zitten, schouders naar achter en geen kapstokken Bloos. Wordt hard aan gewerkt)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:59

galop en draf zijn natuurlijk heel verschillend en kan ik niet vergelijken of je vooruit bent gegaan. Ik neem het wel van je aan hoor Knipoog
imo zit je idd op de goede weg. Je voelt weer vooruitgang en dat is de bedoeling Knipoog

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:01

Niet echt handig vergelijkingsmateriaal idd Bloos Maar ik heb niets anders Knipoog

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:34

Ik zit ook met een probleempje. Mijn paard is links altijd vrij snel los. Maar rechtsom is echt een probleem. Hij blijft daar zo'n beetje in zijn zelfhouding "hangen"en wil niet genoeg door de nek en voorwaarts neerwaarts gaan. Iemand tips hoe ik hem er sneller "doorheen" krijg?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:40

Ik wil gewoon eens weten hoe jullie hierover denken:

Ik heb sinds 4 maanden een leuke warmbloed, hij is 13 en hij heeft nogal veel energie. Nou is dat in 2 maanden flink veranderd, hij is zelfs heel sloom in de bak!
Eerst rammelde hij met zijn hoofd, maar nu buigt hij al een beetje. Alleen hij heeft soms dagen, dan krijg je hem echt totaal niet laag, hij doet zijn kop gewoon omhoog. En dat doet tie of in galop, of in draf. Nou galopeer ik niet de hele tijd, dus in draf vind ik het wat erger.
Wat kan ik doen om hem toch omlaag te vragen, zonder dat ik hem iets verkeerd aanleer want als ik iets verkeerd doe, weet hij het de volgende keer weer precies zo te doen.

PM me of reageer hier op...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:47

Heb indd ook les met het elastiek gehad.
Hij hangt echt heel losjes ook met de les die ik ermee heb gehad.
Vandaag zonder gereden ging wel goed Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:12

ginasansjo schreef:
Ik zit ook met een probleempje. Mijn paard is links altijd vrij snel los. Maar rechtsom is echt een probleem. Hij blijft daar zo'n beetje in zijn zelfhouding "hangen"en wil niet genoeg door de nek en voorwaarts neerwaarts gaan. Iemand tips hoe ik hem er sneller "doorheen" krijg?

Als eerste zou ik graag willen weten wat je instructeur er over zegt, dan kan ik een beetje een beeld vormen om het hoe en waarom.
Ook hoe je rijdt en wat je er aan doet, is belangrijk om te weten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:14

sethlover schreef:

Ik heb sinds 4 maanden een leuke warmbloed, hij is 13 en hij heeft nogal veel energie. Nou is dat in 2 maanden flink veranderd, hij is zelfs heel sloom in de bak!
Eerst rammelde hij met zijn hoofd, maar nu buigt hij al een beetje. Alleen hij heeft soms dagen, dan krijg je hem echt totaal niet laag, hij doet zijn kop gewoon omhoog. En dat doet tie of in galop, of in draf. Nou galopeer ik niet de hele tijd, dus in draf vind ik het wat erger.
Wat kan ik doen om hem toch omlaag te vragen, zonder dat ik hem iets verkeerd aanleer want als ik iets verkeerd doe, weet hij het de volgende keer weer precies zo te doen.

Wat doe jij om z'n kop omlaag te krijgen? en waarom denk je waarom hij nu slom is geworden?
Heb je wel les?

@OohafoO , Fijn dat het vandaag goed ging!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:17

superwoman schreef:
sethlover schreef:

Wat doe jij om z'n kop omlaag te krijgen? en waarom denk je waarom hij nu slom is geworden?
Heb je wel les?

Gewoon vragen, strakke teugel aanhouden totdat hij weer rustiger is en een beetje naar onder loopt. Omdat hij geen problemen meer heeft met zijn tanden, maar goed dat is een lang verhaal.
Ik heb bijna elke week priveles ja.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:25

sethlover schreef:
Gewoon vragen, strakke teugel aanhouden totdat hij weer rustiger is en een beetje naar onder loopt. Omdat hij geen problemen meer heeft met zijn tanden, maar goed dat is een lang verhaal.

Wat zegt je instructeur dan?
"gewoon" strakke teugel is natuurlijk niet "gewoon".
Als je paard nu sloom is, dan is hij niet aan je been en als hij niet aan je been is, rij je 'm niet van achter naar voren. Je bent dus aan de voorkant aan het klooien -of misschien zet je 'm zelfs op de rem, aangezien hij eerder wel veel energie had om te lopen. Wanneer je paard netjes aan het been is en jij een normale aanleuning heb, zal z'n hoofd "gewoon" zakken.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:32

superwoman schreef:
sethlover schreef:

Wat zegt je instructeur dan?
"gewoon" strakke teugel is natuurlijk niet "gewoon".
Als je paard nu sloom is, dan is hij niet aan je been en als hij niet aan je been is, rij je 'm niet van achter naar voren. Je bent dus aan de voorkant aan het klooien -of misschien zet je 'm zelfs op de rem, aangezien hij eerder wel veel energie had om te lopen. Wanneer je paard netjes aan het been is en jij een normale aanleuning heb, zal z'n hoofd "gewoon" zakken.

Ja dat met dat sloom en snel verschil heb ik niet voor 100 % uitgelegd, komt door zijn tanden. Maar dat is een heel verhaal zoals ik al eerder zei.
Ik rij met normale teugel, hij is inderdaad niet perfect voor het been, en daar zijn we ook aan het werken.
Mijn instructrice zegt dat hij heel erg sterk is, en dat hij niet altijd zijn dagen heeft (daar ben ik het volkomen mee eens)
Maar ik vroeg me gewoon af wat jullie doen, om je paard naar beneden laten zakken en die vraag is nu beantwoord denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:42

Die kop gaat vanzelf als de rest goed is. Dus eerst werken aan het scherper maken op je been.