Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:41

Dat is zeker een mooie Simpelman!

Ik heb een paar keer een ruiterfit training gedaan. Daarin kreek je heel veel balans en coördinatieoefeningen. Juist omdat je dan even niet bezig bent met je paard wordt je bewust van wat er in je eigen lijf gebeurd. Je leert ook goed je onderlijf en bovenlijf onafhankelijk van elkaar te bewegen. Door gericht bepaalde spiergroepen te trainen kun je ook je houding verbeteren. Heb je naast je paard bijvoorbeeld ook al een houding waarbij je schouders bijvoorbeeld krom houdt, dan heb je dat op je paard ook, tenzij je ze dan heel geforceerd recht probeert te maken. Maar dat veroorzaakt spanning en dan kun je minder makkelijk ontspannen zitten. Je kunt dan bijvoorbeeld de spieren tussen je schouderbladen trainen, zodat die korter en sterker worden. Dan komen je schouders al een stuk rechter zonder dat je daarmee dan geforceerd bezig hoef te zijn.

Tijdens die training kreeg je ook veel oefeningen om je buik en rugspieren, en dan met name de dieperliggende kleine spieren te versterken. (rompstabiliteit) Goed getrainde sterke en soepele buik er rugspieren maken het ook makkelijker om vloeiend met de beweging mee te gaan. Ik merkte het verschil pas toen in een paar weken na mijn bevalling op mijn paard stapte. Mijn buik spieren waren toen nog behoorlijk slap, veel slapper dan normaal en het koste mijn toen echt veel meer moeite om mee te blijven in de beweging.

Ik heb nu overigens ook het probleem van ongemerkt knijpen met mijn bovenbenen. Ik heb door omstandigheden sowieso nu wat meer stress, waardoor ik wat moeilijker kan ontspannen en dat heeft zijn weerslag op het paard :o Ontspannen op je paard zitten is niet alleen een kwestie van je lijf trainen en oefenen, maar ook in hoeverre je als mens lekker in je vel zit, mentaal in balans bent.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:04

Dank je Simpelman!

Mijn instructrice zegt dat ik mijn knie naar binnen moet draaien voor mijn gevoel, dan kom je dus ook op je dijen te zitten.

Soms denk ik eraan, maar het blijft moeilijk!
Ook omdat ik daar eigenlijk te veel vet heb zitten (weeg bijna 90 kilo :o )
Dus eigenlijk moet daar wat aan gedaan worden, nu zijn mijn bovenbenen
te rond om makkelijk te liggen/af te laten hangen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:14

Citaat:
Tijdens die training kreeg je ook veel oefeningen om je buik en rugspieren, en dan met name de dieperliggende kleine spieren te versterken. (rompstabiliteit) Goed getrainde sterke en soepele buik er rugspieren maken het ook makkelijker om vloeiend met de beweging mee te gaan.

Het aantrekken van de buikspieren (heffen van de benen) gaat altijd samen met aantrekken van de lendenspieren. Daarmee maak je de romp stabiel. Bij een paard is dit anders. Merkwaardig genoeg wordt deze combinatie van spieren in de anatomie van het paard nogal eens misplaatst vertaald. Men spreekt bij een instabiliteit van de romp dat het paard de rugspieren moet loslaten terwijl het omgekeerde juist van toepassing is.

Citaat:
Ik merkte het verschil pas toen in een paar weken na mijn bevalling op mijn paard stapte. Mijn buik spieren waren toen nog behoorlijk slap, veel slapper dan normaal en het koste mijn toen echt veel meer moeite om mee te blijven in de beweging.

Een soepele beweging heeft alles met rompstabiliteit te maken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:48

Viennanova schreef:
Kijk eens naar het paard in deze link en vertel me dan het verschil; http://www.keuzeinpaarden.nl/te-koop/clint

Ik denk Viennanova dat we wel qua model en de daaruit voortvloeiende gebalanceerde bewegingen wel op dezelfde lijn zitten. Ik waardeer op dit terrein je inzicht en kennis en onderschrijf die ook. Alleen de juiste biomechanische benoeming wil nog wel eens tot mispercepties leiden.

Wat je bij het betrokken paard ziet, is een te lange lendenpartij waardoor biomechanisch de rompstabiliteit niet of onvoldoende gewaarborgd kan worden. Hetgeen in de beweging leidt tot een weggedrukte of beter gezegd niet gedragen romp.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 28-11-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:03

Simpelman schreef:
arie53 schreef:
Nu begrijp ik het. Wat recht is, noem jij gewoon bol.

arie53,

Probeer eens iets van iemand aan te nemen.

De term "een paard kan en moet zijn rug rijkunstig opbollen"

wil zeggen dat de ruiter in het zadel het gevoel krijgt dat het paard zijn rug opbolt.
Dit opbollen is gering, het is relatief aan de gereden oefening.
Het verschil tussen hol maken en bol maken is maximaal zo'n 6cm.

Het gevoel komt voort uit het feit dat als een ruiter op de rug van een paard gaat zitten deze in rust enigszins inzakt (hol wordt), drijft de ruiter nu zijn ontspannen paard aan dan zal het paard door zijn buikspieren aan te spannen de rug terug omhoog drukken, jij noemt dat recht, wij noemen dat bol omdat dat zo voelt.

Dit opbollen kunnen we nog iets versterken door tegelijkertijd het kruis licht aan te trekken en een halve ophouding met de teugel te geven.
Het opbollen gebeurt maar gedurende een deel van de pas in het andere deel zakt de rug terug.
Het is heel belangrijk voor een goede ruiter dit te voelen en te kunnen beheersen.
Het maakt het verschil tussen wat wij noemen het in twee delen lopen en de Dürchlassigkeit.
Een paard dat zich op deze manier beweegt noemen we een rugganger en dat is het tegenovergestelde van dat wat jij Polderdressuur noemt, paarden die zonder ruggebruik bewegen.

Het is dus een uitdrukking van ruiters onder elkaar, ze begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Plaatjes zijn van geen belang, je kunt er niets mee voelen.

Beste Simpelman rijtechnisch zul je van mij op je bijdragen geen enkel commentaar zien. Integendeel zelfs, ik onderschrijf ze volledig en ben er ook van overtuigt dat je deskundige rijkunstige bijdragen het ultieme doel hebben om de balans, schoonheid en gratie in de rijkunst tot uitdrukking te brengen.

Alleen de juiste biomechanische benoemingen, waar overigens de moderne paardenwereld mank aangaat, leiden nog al eens tot anatomische misverstanden en woordverwarring. Op dit terrein kruisen we dan, overigens met alle respect, wel eens de degens.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:05

Simpelman: Goede uitleg. Mooi vind ik het ook dat je het hebt over gevoel. Op veel stallen en maneges wil men ruiters in een model plaatsen. Het moet er op een bepaalde manier uit zien. Zo gaat het tegen het gevoel in. Gespannen en geforceerde spieren kunnen veel minder voelen.

timokyana

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:12

Een idee als Simpelman eens een clinic houd? Lijkt me zeer interessant!

Vind het een fijne en duidelijk uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:31

timokyana schreef:

Heb al in zijn profiel gespiekt. Hij geeft geen les -O-

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:45

[***] schreef:
timokyana schreef:

Heb al in zijn profiel gespiekt. Hij geeft geen les -O-

Jammer!!
Hadden wij ook van de partij geweest.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:11

Veulen84 schreef:
Simpelman: Goede uitleg. Mooi vind ik het ook dat je het hebt over gevoel. Op veel stallen en maneges wil men ruiters in een model plaatsen. Het moet er op een bepaalde manier uit zien. Zo gaat het tegen het gevoel in. Gespannen en geforceerde spieren kunnen veel minder voelen.

Helemaal mee eens, meestal zijn lesgeefsters goed om les te geven vanuit het gevoel, heb het nog maar weinig meegemaakt met lesgevers. Die van mij heb ik ook wat problemen mee op dat vlak, dus dan pik ik elders es een les centered riding mee, en combineer ik beide tips (wel heel erg vermoeiend: mijn dressuurles is in het Frans, mijn CR les in het Engels (lesgeefster is van Duitse origine) dus dan zit ik met instructies in 3 talen in mijn hoofd, ook niet zo goed voor mijn reactiesnelheid, en ben al zo'n slome :( .

Wat die correcte beenligging betreft: paar wegen geleden zadelpasclinic van Saddlefit4life meegevolgd, en daar leerden ze ons dat vrouwen helaas een nadeel hebben qua aanhechting van de benen en stabiliteit van het bekken. Komt daar nog bij dat de meeste zadels gemaakt zijn door mannen voor mannen, waardoor we eigenlijk niet op de correcte zadels zitten. Helaas kostte het "vrouwenzadel" dat ze bij hadden tussen 3600 en 5000 euro, en ik voelde me er niet comfortabel in, ik zat te gedwongen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:00

hwn schreef:
[Wat die correcte beenligging betreft: paar wegen geleden(...)

oeps, bedoelde natuurlijk paar WEKEN geleden

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:44

toch zijn bepaalde dingen wel van belang (zoals bijvoorbeeld dat landen op je voeten deel van zijn uitleg) in termen van een bepaalde houding.

zo blijft voor mij altijd een punt van aandacht de heuporientatie. de knieen horen niet op te trekken en toch de heupen naar achter gerold, zodat de rug niet hol wordt, etc.

het openen van het heupgewricht is voor velen best lastig ivm spierlengtes die horen bij zittend werk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:54

Schouder, elleboog, heup, hak leerden wij vroeger al.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:20

jasmijn78 schreef:

Ik heb nu overigens ook het probleem van ongemerkt knijpen met mijn bovenbenen. Ik heb door omstandigheden sowieso nu wat meer stress, waardoor ik wat moeilijker kan ontspannen en dat heeft zijn weerslag op het paard :o Ontspannen op je paard zitten is niet alleen een kwestie van je lijf trainen en oefenen, maar ook in hoeverre je als mens lekker in je vel zit, mentaal in balans bent.

Ontspannen op je paard zitten heeft ook veel te maken met core ademhaling. Als je je bekkenbodemspieren beheerst en je diepliggende buikspieren leert te gebruiken (pyramidalis, psoas), gaat je houding met stappen vooruit. Ontspannen in de rest van het lijf, goede core spanning in centrum van je lichaam. Ik kan met het aantrekken van mijn bekkenbodemspieren mijn paard verzamelen en verruimen. Ademhaling is een tool waar vanuit de CR wel aandacht voor is, maar wat mij betreft is het voor elke ruiter de sleutel voor een goede balans op het paard en de ingang voor een heel stuk verkleining van veel hulpen. Helaas heeft het voor veel ruiters nog een 'softe' klank, maar het is een heel krachtig instrument bij het rijden, en totaal niet soft of zweverig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:28

arie53 schreef:

Mss is het in Nederland beter, maar als je hier in België een dagje naar de doorsnee manege gaat kijken, dan kan je de ruiters (en zeker amazones) die zo rijden, op één hand tellen.

Idd heel wat herkenbare punten voor mij, ben gaan fitnessen in functie van het paardrijden, krijg ook wat "trampolineles" in mijn CR (oa voor openen van de heupen), en ademhaling, heb es moeten beginnen kauwgum kauwen van een lesgeefster om toch te blijven ademen. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:38

Ik heb 10 jaar geleden een ongeluk gehad. Me rug is redelijk het zwakste punt in me lijf. Op een paard kreeg ik het nooit goed. Deed ook veel zeer. Liet me paard eindelijk los, schoot ik vast.

Maar sinds ik me meer ben gaan bezighouden met alleen maar van achter naar voor werken en niet meer probeer me paard percee rond te maken... Ik merk dat ik ineens zonder inspanningen of extra hulp een veel beter houding heb. Kijk ik in de rijbaanspiegel en dan denk ik "ben ik dat". Rugpijn is ook zo goed als weg (naja bij het rijden dan toch).

Nu moet ik nog even leren dat ik me er niks van aan moet trekken dat andere willen liever rond en laag willen zien, terwijl dat voor mij nu geen meerwaarde meer heeft.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:01

Ik zelf vind de tips van Hester Bransen http://www.ruitergevoel.com altijd wel praktisch, helder en vooral niet ingewikkeld over houding en zit. Je moet sowieso aan zoveel dingen denken als je op een paard zit, het is al ingewikkeld genoeg daarom vind ik bv. de clinics van Anky ook altijd fijn om naar te kijken.
Als ik soms lees wat sommige mensen beschrijven wat je allemaal moet doen voor je een SBW inrijdt nou dan ben ik alweer een baklengte verder :D .
Ik heb zelf veel jonge paarden ingereden en was niet meer zo bezig met mijn houding en zit. Wat ik toen belangrijk vond was dat ik mee was met de beweging van het paard en dat ik ze niet stoorde in de mond.
Nu heb ik een paard wat verder doorgeleerd (ZZ) is en dan merk je toch wel dat er wel wat dingetjes ingeslopen zijn die ik nu weer af heb moet leren. Ik ben geen 20 meer inmiddels 43 en mijn rodeodagen zijn echt voorbij :o. BV de laatste 2 paarden die ik hiervoor reed voor iemand waren behoorlijk geflipt, die waren overigens al wel ingereden maar op een verkeerde manier, bv een was een PRE die altijd gereden was met een pelham (vandaar mijn aversie tegen dat soort bitten) en dus niet meer met een normaal bit te rijden was . Maar goed ik begon ook behoorlijk met m'n bovenbenen te knijpen door de spanning. Terwijl als je je benen gewoon af laat hangen steun je met de bal van je voet in de beugels. Knijpen met je bovenbenen is echt funest, slecht voor je beenligging. Ze zeggen dat je je tenen naar binnen moet draaien maar dan blokkeer je je enkels, je kunt beter je hakken naar buiten draaien want dan heb je meteen de juiste beenligging.
Rechtop zitten is ook heel belangrijk, schouders laag en openen(terug dus)adem je gelijk ook beter door (ik heb van nature een rechte rug en rechte schouders maar trok mijn hakken op waardoor je toch iets naar voren kantelt).
Naar voren kijken en je lijnen afkijken dus de richting waar je heengaat is ook iets wat heel veel ruiters niet doen, heb zelf ook weleens de neiging om naar beneden te kijken. Als je dat doet ben ook niet zo bezig met het kijken naar het hoofd van het paard. Ik heb ook 2x per week een uur intensief les en tegen mijn instructrice gezegd dat ze heel streng voor mij moet zijn daarin *\o/*. Ook doe ik bijna elke dag buispieroefeningen en oefeningen voor mijn rug en merk echt verschil. Het is wel een groot voordeel als je als jong kind hebt leren rijden, ik was 7 dan zit het er toch meer ingebakken. Net zoals de eerste taal die ik leerde Engels was, ik was 6 toen ik Nederlands leerde en ik klink nu als een echte
Brabantse :D .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:27

Fransje_70 schreef:
jasmijn78 schreef:

Ontspannen op je paard zitten heeft ook veel te maken met core ademhaling. Als je je bekkenbodemspieren beheerst en je diepliggende buikspieren leert te gebruiken (pyramidalis, psoas), gaat je houding met stappen vooruit. Ontspannen in de rest van het lijf, goede core spanning in centrum van je lichaam. Ik kan met het aantrekken van mijn bekkenbodemspieren mijn paard verzamelen en verruimen. Ademhaling is een tool waar vanuit de CR wel aandacht voor is, maar wat mij betreft is het voor elke ruiter de sleutel voor een goede balans op het paard en de ingang voor een heel stuk verkleining van veel hulpen. Helaas heeft het voor veel ruiters nog een 'softe' klank, maar het is een heel krachtig instrument bij het rijden, en totaal niet soft of zweverig.

Ik vond onderstaande site, interessant!

http://www.ademhalingvoorruiters.nl/

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:42

Airnt schreef:
toch zijn bepaalde dingen wel van belang (zoals bijvoorbeeld dat landen op je voeten deel van zijn uitleg) in termen van een bepaalde houding.

zo blijft voor mij altijd een punt van aandacht de heuporientatie. de knieen horen niet op te trekken en toch de heupen naar achter gerold, zodat de rug niet hol wordt, etc.

het openen van het heupgewricht is voor velen best lastig ivm spierlengtes die horen bij zittend werk.

klopt, de spierlengtes vooral bij de binnenbovenbeen lengtes is vaak het probleem (helemaal bij de wat bredere paarden)
maar ook het leren ontspannen van de heupspieren is voor veel mensen lastig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:42

arie53 schreef:

Dat is een plaatje van het gewenste resultaat en dat resultaat is goed.

Het probleem is dat wanneer je dit resultaat probeert te bereiken je gaat "doen".
Het te bereiken resultaat wordt in stukjes geknipt en belandt zo in je bewustzijn.
Schouders naar achteren, ellebogen tegen je lichaam, hakken naar beneden, recht op, enz..

In werkelijkheid is een goede zit één geheel, alles gaat met alles.
Je kunt dit alleen bereiken vanuit innerlijke stilte.
De oefening "evenwicht en ontspanning", "geef je aan je paard", zoals die ik hierboven plaatste is manipulatief.
Het neemt je mee naar je innerlijke stilte én heeft als resultaat een juiste zit.

Het kost je een geruime tijd om dit te bereiken, onze stilte wordt telkens verstoort door allerlei opkomende ideeën zoals het in stukjes knippen van de zit.
Het is resultaat is heel bevredigend en waard er de tijd voor te nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:44

nombrado schreef:
Airnt schreef:

klopt, de spierlengtes vooral bij de binnenbovenbeen lengtes is vaak het probleem (helemaal bij de wat bredere paarden)
maar ook het leren ontspannen van de heupspieren is voor veel mensen lastig.

Iemand kan maximaal zo goed zitten als zijn en de lichaamsbouw van zijn paard toestaan.
Dat is zijn persoonlijke perfectie....

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:02

Is dit nu een houding en zit topic?
Met mijn post van een paar pagina's terug (p110 dacht ik) probeerde ik het oorspronkelijke onderwerp weer nieuw leven in te blazen. Helaas gaat niemand daar verder op in en wordt het eerst een 'bolle-ruggen-topic' en later een zit en houding uitwisseling.
Terwijl bijvoorbeeld het feit dat de ar een eigen meetlat en skala heeft me best interessant leek om verder naar te kijken en te vergelijken met kr (wat voor zover ik weet nog steeds het idee was van dit topic)

Jammer, ik vond de eerdere discussie bij vlagen best interessant namelijk...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:31

Simpelman schreef:
Iemand kan maximaal zo goed zitten als zijn en de lichaamsbouw van zijn paard toestaan.
Dat is zijn persoonlijke perfectie....

Klopt...maar dat accepteren is nog niet zo makkelijk. Ik heb zelf geen ideale ruiterbouw. Ben 1.65, heb naar verhouding een lang lijf en korte pootjes en armen. Daarnaast ook nog van het type peer :(
Mijn vorige paard was heel erg rondgeribt, wat dus anatomisch gezien een totale mismatch was. Mijn onderbenen gingen volledig een eigen leven leiden en heb een hoop aan mijn zit verknalt door geforceerd dat probleem op te willen lossen. Knijpen hier, knijpen daar, om maar mijn onderbenen op zijn plek te houden.
Mijn huidige paard 'past' mij veel beter. Heb ook weer mijn benen los leren laten en die hangen redelijk ontspannen af, maar ik ben dus met mijn bovenlichaam nu volledig ingezakt naar voren. |( Nou ja, zo houden we wat te oefenen...paardrijden is een leven lang leren toch :j Vind de beschrijving van Simpelman in ieder geval heel duidelijk en ga dat proberen in de praktijk toe te passen. Ga ook eens aan de slag met de ademhalingsoefeningen. Ben het wel volledig met Jasmijn eens dat als je lekker in je vel zit, zitten ook veel fijner gaat. Als ik niet lekker in mijn vel zit, houd ik het ook op lichtrijden, om mijn paard zo min mogelijk met mijn spanning op te zadelen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:55

Grappig, ik pas door de lengte van mijn benen juist beter op een rondgeribt paard. Dat ademhalen herken ik, als ik begin met lichtrijden moet ik altijd even een keer diep ademhalen om in het "juiste ritme" te komen. Als ik moe ben of niet lekker in mijn vel zit, pak ik het paard aan de longe. Ik ga er dan niet op zitten, ik werk mezelf en daarmee het paard ook tegen.

Weetje, Anyw, hoe interessant het ook allemaal is, die theorie en vergelijkingen, uiteindelijk komt het op maar een ding neer: Hebben jij en je paard plezier. De rest is bijzaak. Interessant, maar bijzaak.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:05

Ha Anyw, misschien kunnen we dan over de zit van BB verder discussiëren, is ook heel apart met die benen zo naar voren gestoken. Heb zo'n Epona zadel (door hem ontwikkeld) gehad, heerlijk zadel op de stijgbeugelophanging na, laat je geen normale dressuurhouding mogelijk maken. Deuber heeft de stijgbeugelophanging betreft de barokke zadels wat gunstiger en maakt normaal lichtrijden ook mogelijk.