[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemiekex

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:35

Beste allemaal,

even een vraag aan diegene die antwoord wilt geven.

Ik rijd sinds een tijdje 2 paarden bij. Nu rijd met ik met name op een paard wat al op L/M niveau zit, en het nageeflijk rijden dus zelf al snapt.
Nu rijd ik sinds een tijdje ook op het andere paard, een kruising friesxtinker, omdat haar verzorgster ermee is gestopt. Gwen is 4 jaar oud, en moet vrijwel alles nog leren. Nu, zodra ik haar nageeflijk probeer te rijden lukt dit in stap best aardig maar zodra ik dit in draf probeer duikt ze continu weg met haar hoofd als het ware "onder mijn druk uit". Ik vind het erg vervelend omdat ik niet goed weet hoe ik hierop moet reageren, en bang ben dat ik haar gemixte signalen geef.
We hebben iedere maandag een groepsles met 3/4 andere paarden, dus dan ga ik er ook zeker aan werken, maar ik ben benieuwd naar jullie oplossing. (:
Alvast bedankt!

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:39

Begrijp ik dat ze achter de teugel loopt met kin richting borst?

Dat is een heel lastig probleem. Je moet haar uitlokken om de neus naar voren te doen. Dat kun je doen door been te geven en effe voorwaarts te rijden, of juist terug, overgangen te rijden. Of cavaletti. Paarden zullen al dravend over de balkjes niet meer zo gemakkelijk achter het bit gaan, eerder het hoofd omhoog doen en zo met de mond tegen je hand aan komen.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:09

Dat zou het best wel eens kunnen zijn inderdaad, ik probeer het goed te voelen maar ik zal morgen eens vragen of dat iemand erop kan letten wat ze nou precies doet.
Ze is van zichzelf al veel te voorwaarts dus ik probeer op het moment met name onder haar tempo te gaan rijden omdat ze zelf echt er vandoor schiet anders (het afgelopen jaar is er met haar vrij weinig gedaan, behalve racen) dus overgangen rijden moet zeker gaan lukken. Ik zal binnenkort ook eens wat balkjes in de bak gaan leggen, en kijken hoe ze hierop reageert.
Dankjewel voor je reactie!

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:34

Elsemiekex schreef:
Dat zou het best wel eens kunnen zijn inderdaad, ik probeer het goed te voelen maar ik zal morgen eens vragen of dat iemand erop kan letten wat ze nou precies doet.
Ze is van zichzelf al veel te voorwaarts dus ik probeer op het moment met name onder haar tempo te gaan rijden omdat ze zelf echt er vandoor schiet anders (het afgelopen jaar is er met haar vrij weinig gedaan, behalve racen) dus overgangen rijden moet zeker gaan lukken. Ik zal binnenkort ook eens wat balkjes in de bak gaan leggen, en kijken hoe ze hierop reageert.

Hoe is het contact in de mond? Rijd je haar met druk of veel gewicht in de hand omdat ze zo loperig is?Ik vind het heel goed van je om juist onder het tempo te lopen, maar doe het wel zonder handrem erop.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:11

calippe schreef:
Elsemiekex schreef:

Hoe is het contact in de mond? Rijd je haar met druk of veel gewicht in de hand omdat ze zo loperig is?Ik vind het heel goed van je om juist onder het tempo te lopen, maar doe het wel zonder handrem erop.

Ik probeer haar zoveel mogelijk met mijn zit terug te rijden, maar op het moment is dit nog geen doen. Als ik haar alleen met mijn zit zou gaan rijden schiet ze er tot nu toe iedere keer van door, zeker in het begin. Als ik al een tijdje aan het rijden ben verminder ik vanzelf wel de druk op mijn handen, maar eerder durf ik dat niet toe te laten. Ze is enorm sterk en ik ben bang dat als ik haar niet tegen houd, zij dat zelf ook niet doet. Ze is al een keer eerder tegen een hek aangerend (met een andere ruiter) en dat wil ik uiteraard voorkomen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:41

Elsemiekex schreef:
Ik probeer haar zoveel mogelijk met mijn zit terug te rijden, maar op het moment is dit nog geen doen. Als ik haar alleen met mijn zit zou gaan rijden schiet ze er tot nu toe iedere keer van door, zeker in het begin. Als ik al een tijdje aan het rijden ben verminder ik vanzelf wel de druk op mijn handen, maar eerder durf ik dat niet toe te laten. Ze is enorm sterk en ik ben bang dat als ik haar niet tegen houd, zij dat zelf ook niet doet. Ze is al een keer eerder tegen een hek aangerend (met een andere ruiter) en dat wil ik uiteraard voorkomen.

Heel goed dat je haar met zit probeert te rijden maar je MOET echt loslaten. Anders heeft jouw druk geen effect meer.
Als ze dan onder je vandaan vlucht, dan kun je haar weer opvangen maar dan altijd weer loslaten. Anders zal ze nooit ontspannen. Je hebt geen keus.

Desnoods vang je haar 50 x achter elkaar op, maar je moet tussendoor echt loslaten, en zo snel mogelijk op een reactie van haar kant.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:58

hoi allemaal.
Wil toch even jullie mening over het volgende.
vorig jaar heb ik een paard gekocht (januari 2013/dec 2012) en ik kon in princiepe niet eens normaal paardrijden ik reed voor 4 jaar terug op een manege paard en in de tussentijd op een oude knol buitenritjes hihi.
Ik heb een eigen paard gekocht van al mijn gespaarde geld en ben weer gaan leren rijden, in stapjes zelfs eerst aan de longe en langzaam door tot los.
Mijn paard vond het heerlijk om altijd maar te lopen hoe zij dat wou gewoon lekker als een kameel en toen ik in de zomer op les ging is er een boel veranderd. De lesgever was nogal van de harde hand, ik moest maar doorpakken en als het niet lukte goed been. We gingen al eens naar een scherper bit (dunner gebroken trens), andere sporen. ik dacht o hier moeten we even doorheen dat komt wel goed, ze zal wel weten waar ze het over heeft. paard had trouwens ook geen manieren in de donder geen centje respect (ook niet toen we een vriendelijk bit en zonder sporen reden) ook thuis in de omgang niet. Ik was niet consequent genoeg.
Toch was mijn paard het zat en op het gegeven moment had mijn lesgeefster geen voldoening meer uit haar les met mij, ongelukkig zijn we van haar afgekomen maar toch is dat het beste wat er gebeurt is. de vrouw waar ik altijd de bak gebruikte opende min of meer mijn ogen met een andere manier vna rijden; ontspanning komt en dat dwing je niet af.
Zo doende...

hier een foto weergave
Afbeelding

ik heb een heel ander paard onder mijn kont. de enige minpunten zijn wel te benoemen; ik duik snel naar voren, trek de hakken op, recht zitten etc. maar goed we zijn al wel een eind gekomen.
Paard was heel scheef geraakt (was ze ook al een beetje) ze zwaait echt uit en loopt snel weg over de buitenschouder. hier werken we allemaal nog aan. de laatste 3 maanden ben ik zo aan het rijden.
Nu na 15 min rijden hoor ik een luid gebries en laat ze los en ontspant.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:24

Elsemiekex schreef:

Hoe rijd je haar terug op zit?
Ik heb ook geleerd mijn paard op zit terug te rijden. Ik maak mijn bewegingen kleiner en 'stijver'. Als het paard het juiste tempo heeft ga ik weer mee in de beweging, word ik losser. Als mijn paard loperig is, dan gebruik ik mijn binnenkant van mijn bovenbenen, die druk ik iets aan, daar kan je halt op houden of ook tempo mee bepalen. Ik noem het 'de notenkraker'. Je kan daar heel subtiel mee werken op den duur. En het paard vindt het prettiger dan de hele tijd ophoudingen in zijn mond terwijl de rest van de ruiter meedendert in zijn tempo. Beter met jouw lijf ook aanduiden welk tempo moet komen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:09

Gerritt schreef:
hoi allemaal.
Wil toch even jullie mening over het volgende.
vorig jaar heb ik een paard gekocht (januari 2013/dec 2012) en ik kon in princiepe niet eens normaal paardrijden ik reed voor 4 jaar terug op een manege paard en in de tussentijd op een oude knol buitenritjes hihi.
Ik heb een eigen paard gekocht van al mijn gespaarde geld en ben weer gaan leren rijden, in stapjes zelfs eerst aan de longe en langzaam door tot los.
Mijn paard vond het heerlijk om altijd maar te lopen hoe zij dat wou gewoon lekker als een kameel en toen ik in de zomer op les ging is er een boel veranderd. De lesgever was nogal van de harde hand, ik moest maar doorpakken en als het niet lukte goed been. We gingen al eens naar een scherper bit (dunner gebroken trens), andere sporen. ik dacht o hier moeten we even doorheen dat komt wel goed, ze zal wel weten waar ze het over heeft. paard had trouwens ook geen manieren in de donder geen centje respect (ook niet toen we een vriendelijk bit en zonder sporen reden) ook thuis in de omgang niet. Ik was niet consequent genoeg.
Toch was mijn paard het zat en op het gegeven moment had mijn lesgeefster geen voldoening meer uit haar les met mij, ongelukkig zijn we van haar afgekomen maar toch is dat het beste wat er gebeurt is. de vrouw waar ik altijd de bak gebruikte opende min of meer. mijn ogen met een andere manier vna rijden; ontspanning komt en dat dwing je niet af.
Zo doende...

hier een foto weergave
[ Afbeelding ]

ik heb een heel ander paard onder mijn kont. de enige minpunten zijn wel te benoemen; ik duik snel naar voren, trek de hakken op, recht zitten etc. maar goed we zijn al wel een eind gekomen.
Paard was heel scheef geraakt (was ze ook al een beetje) ze zwaait echt uit en loopt snel weg over de buitenschouder. hier werken we allemaal nog aan. de laatste 3 maanden ben ik zo aan het rijden.
Nu na 15 min rijden hoor ik een luid gebries en laat ze los en ontspant.

Als je optrekt, dan ben je zelfs nog niet erg losgelaten. En los kunnen laten is ook een beetje een mental State of mind. Bovenbenen stijlen naar onder leggen, dan komt de rest vanzelf op de goede plek terecht. En buitenteugel er meer bij als ze over haar schouder weg loopt. Desnoods zodanig dat ze naar buiten gesteld loopt.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:11

Fransje_70 schreef:
Elsemiekex schreef:

Ik heb ook geleerd mijn paard op zit terug te rijden. Ik maak mijn bewegingen kleiner en 'stijver'. Als het paard het juiste tempo heeft ga ik weer mee in de beweging, word ik losser. Als mijn paard loperig is, dan gebruik ik mijn binnenkant van mijn bovenbenen, die druk ik iets aan, daar kan je halt op houden of ook tempo mee bepalen. Ik noem het 'de notenkraker'. Je kan daar heel subtiel mee werken op den duur. En het paard vindt het prettiger dan de hele tijd ophoudingen in zijn mond terwijl de rest van de ruiter meedendert in zijn tempo. Beter met jouw lijf ook aanduiden welk tempo moet komen.

Dat met doe bovenbenen is een truc die ze me jaren geleden aangeleerd hebben bij stoeterij breidablik. Werkt wel. Maar ik blijf in het licht rijden ook dicht bij het zadel, kom er zo min mogelijk uit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:20

Simpelman schreef:
Begin met het laatste en je hebt geen hulpteugel meer nodig....
Hulpteugels worden in de praktijk alleen maar fout gebruikt omdat degeen die hem gebruikt er niet mee om kan gaan.

Iemand die dat wel kan heeft geen hulpteugel nodig.
In ontspanning en vertrouwen doet een paard alles dat je van hem vraagt, mits dit redelijk is....

Met een hulpteugel kun je het paard iets afdwingen dat het niet kan of wil geven.
Het is slim hier eerst over na te gaan denken.

Jij gaat dus bij voorbaat uit van verkeerd gebruik.
Daar zitten we al niet op 1 lijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:33

Even bijgelezen. Wat betreft hulpteugels, ga ik toch met Simpelman mee.
Ik vind het een risico om als onervaren ruiter en hulpmiddel te gebruiken. Je moet al leren wat je moet voelen, en met een hulpmiddel wordt dat gevoel ook vaak nog anders. Dat maakt imo de kans om er een hoop ellende mee aan te richten wel erg groot.
Ben je ervaren genoeg om hulpteugels op de goede manier te gebruiken, heb je ze waarschijnlijk niet nodig. Als je een paard met rijden niet los genoeg krijgt, kan een masseur vaak meer soelaas brengen dan een hulpmiddel imo.
Verder ben ik wat terughoudend met een paard snel los willen hebben. Je loopt dan imo en risico op spierpijn en blessures. Ik vind dat je een paard geleidelijk moet gymnasticeren. Paarden zijn niet van suiker, en grens opzoeken is imo niet verkeerd, maar er is een verschil tussen de grenzen opzoeken en eroverheen gaan. Dat laatste moet je imo niet willen.
Let wel: Ik ben niet bij voorbaat al tegen. Ik ben er alleen wel erg terughoudend mee. De praktijk is dat ik nooit iets gebruik.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:13

sneeuwpop schreef:
Simpelman schreef:
Begin met het laatste en je hebt geen hulpteugel meer nodig....
Hulpteugels worden in de praktijk alleen maar fout gebruikt omdat degeen die hem gebruikt er niet mee om kan gaan.

Iemand die dat wel kan heeft geen hulpteugel nodig.
In ontspanning en vertrouwen doet een paard alles dat je van hem vraagt, mits dit redelijk is....

Met een hulpteugel kun je het paard iets afdwingen dat het niet kan of wil geven.
Het is slim hier eerst over na te gaan denken.

Jij gaat dus bij voorbaat uit van verkeerd gebruik.
Daar zitten we al niet op 1 lijn

Ik ga inderdaad bij voorbaat uit van verkeerd gebruik.
Nogmaals, als je weet wat je ermee moet doen dan heb je ze niet nodig.

Yamcha heeft gelijk met dat te snel "los" willen maken.
Het "los" maken dat we met een hulpteugel kunnen afdwingen is geen mentale ontspanning voortkomend uit vertrouwen, begrip en aanvaarding van het werk dat we van het paard vragen maar overgave van het paard, het kan niet anders.
Dit is als een scheermes in de handen van een aap.
De onkundige ruiter kan nu zijn paard verder dwingen in wat voor lichaamshouding ook te gaan bewegen.
De ruiter neemt nu de plaats van een deskundig fysiotherapeut of sportcoach in, de signalen van het paard dat zichzelf voelt worden uitgeschakeld.

Losgelatenheid is een mentale staat van het paard die we als ruiter moeten zien te verdienen en al trainend moeten vasthouden.
Dit is het kader dat het paard ons aanbiedt om op een harmonieuze en natuurlijke wijze ontwikkeld te kunnen worden.
Het is aan de ruiter om dit kader in nederigheid te aanvaarden.

Het gebruik van hulpteugels geeft een schijnoplossing, het is een beloning van de ruiter.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:27

Yamcha, een hulpteugel gebruiken om een paard losser te krijgen is verkeerd gebruik.
Een hulpteugel is een hulp voor de ruiter niet een manier om je paard te verbeteren/trainen.

Imo kan een hulpteugel door een minimale begrensing helpen met oefenen zodat de ruiter een stillere aanleuning krijgt (mits deze wel het paard scherp aan het been kan zetten en houden)
Wanneer het paard en ruiter in een negatieve cirkel zitten, dan ben ik van mening dat een hulpmiddel kan helpen om die cirkel sneller te doorbreken. Dit dus met begeleiding, want zonder begeleiding kun je imo niet hard genoeg aan je fouten werken.
Bij goed gebruik is een hulpteugel niet onvriendelijk. Daarbij zijn er veel verschillende.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:32

De posten van simpelman vind ik vaak zeer waardevol. Goed en duidelijk onschreven.
Echter is me wel opgevallen dat hij erg zwart en wit ziet.
Dat er maar 1 manier de juiste is...
Daar ben ik het dus niet mee eens. Soms kun je waardevolle dingen halen uit de trainingsmanieren van anderen terwijl je het niet met alles eens hoeft te zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:40

sneeuwpop schreef:
De posten van simpelman vind ik vaak zeer waardevol. Goed en duidelijk onschreven.
Echter is me wel opgevallen dat hij erg zwart en wit ziet.
Dat er maar 1 manier de juiste is...
Daar ben ik het dus niet mee eens. Soms kun je waardevolle dingen halen uit de trainingsmanieren van anderen terwijl je het niet met alles eens hoeft te zijn.

Zwart wit is dringend noodzakelijk.
Kijk om je heen, iedereen is een beetje aan het smokkelen en bezig de grenzen te verleggen.
Het gevolg is dat er geen grenzen meer zijn, niemand weet namelijk meer waar ze liggen.

Ik plaats (voor de zoveelste keer) de het FEI reglement, dit zijn de grenzen, er staat geen letter te veel en geen letter te weinig.
Het houdt rekening met het paard en de menselijke zwakheid.
Het is ethiek.
Kijk waar je met je hulpteugels over de grens gaat....

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:46

Ik wil wel een casus toevoegen:

1 van mijn paarden wil niet graag 'zakken'.
Hij doet dingen die je verwacht van een jong paard: hij is niet recht, niet in balans. Daar kun je aan werken.
Maar in vrijwel alle vormen van arbeid schiet hij in een 'houding' waarin hij niet kan ontspannen: hoofd omhoog, en dus met weggedrukte rug, en toen ik hem kocht ook nog met een loeier van een onderhals.
Ik heb hem toch maar eens helemaal laten doorlichten, en zijn lijf is weer op alfabetische volgorde gezet ;-)
De arts kwam echter schiefels tegen in zijn mond, en dat verklaart natuurlijk wel waarom een hoofdstel/ een bit/ het rijden spanning oproept. Maar ook in het loswerken, of rijden zonder bit schiet hij in de houding die hij zichzelf blijkbaar heeft aangeleerd om overeind te blijven.

Ik heb hem eerst geleerd te zakken aan de hand. Dit oefen ik al een hele lange tijd. Hem laten ervaren dat loslaten prettig is.
Ik heb gewerkt met kaptoom, met een bitloos hoofdstel, en zo nu en dan met bit.
In stap wil hij nu zakken, dat doet hij vrij aardig. Hij zakt mooi, en blijft toch actief... netjes. Zodra je echter wil versnellen of een oefening wil doen schiet hij weer in zijn zelfgekozen houding.
Zo ook aan de longe, of dubbellonge of zelfs in het loswerken.
Hij vind het fantastisch op om stap te gaan, iets te doen.
Maar ik wil graag dat hij leert zijn lijf goed te gebruiken, ik ben zuinig op hem.

Hoe leer ik dit paard te zakken, los te laten? 'Aan de teugel' droom ik alleen nog maar van.
Ontspannen voorwaarts neerwaarts zou al een heeeeele prestatie zijn.
Zijn er mensen met ideeën?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:48

De volgens jou juiste manier is ook niet in 1 dag ontstaan en zijn door de jaren heen ook aanpassingen op gemaakt om uit te komen waar je nu bent.
Paarden worden door de jaren heen ook op anders gefokt.

Imo is het niet verstandig om stug (!) vast te houden, terwijl de rest van de wereld wel veranderd.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:29

Ninx schreef:

Hij doet dingen die je verwacht van een jong paard: hij is niet recht, niet in balans. Daar kun je aan werken.
Maar in vrijwel alle vormen van arbeid schiet hij in een 'houding' waarin hij niet kan ontspannen: hoofd omhoog, en dus met weggedrukte rug, en toen ik hem kocht ook nog met een loeier van een onderhals.
Ik heb hem toch maar eens helemaal laten doorlichten, en zijn lijf is weer op alfabetische volgorde gezet ;-)
De arts kwam echter schiefels tegen in zijn mond, en dat verklaart natuurlijk wel waarom een hoofdstel/ een bit/ het rijden spanning oproept. Maar ook in het loswerken, of rijden zonder bit schiet hij in de houding die hij zichzelf blijkbaar heeft aangeleerd om overeind te blijven.

Ik heb hem eerst geleerd te zakken aan de hand. Dit oefen ik al een hele lange tijd. Hem laten ervaren dat loslaten prettig is.
In stap wil hij nu zakken, dat doet hij vrij aardig. Hij zakt mooi, en blijft toch actief... netjes. Zodra je echter wil versnellen of een oefening wil doen schiet hij weer in zijn zelfgekozen houding.
Maar ik wil graag dat hij leert zijn lijf goed te gebruiken, ik ben zuinig op hem.

Hoe leer ik dit paard te zakken, los te laten? 'Aan de teugel' droom ik alleen nog maar van.

Eerst het paard herstellen in de balans en dat doen je door de buitenteugel erbij te pakken en hem daar met de benen tegen aan te rijden. Met die stelling naar buiten herstel je de balans en durft hij los te laten. Pas in de losgelatenheid kun je werken aan stelling en lengtebuiging naar binnen. Laat je niet tot andersom verleiden.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:37

calippe schreef:
Elsemiekex schreef:

Heel goed dat je haar met zit probeert te rijden maar je MOET echt loslaten. Anders heeft jouw druk geen effect meer.
Als ze dan onder je vandaan vlucht, dan kun je haar weer opvangen maar dan altijd weer loslaten. Anders zal ze nooit ontspannen. Je hebt geen keus.

Desnoods vang je haar 50 x achter elkaar op, maar je moet tussendoor echt loslaten, en zo snel mogelijk op een reactie van haar kant.

Oké! Ik ga vanavond weer rijden dus dan ga ik het zeker proberen, eens zien hoe het gaat. Dankjewel voor de tips in ieder geval!

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:39

Fransje_70 schreef:
Elsemiekex schreef:

Ik ga zeker proberen te doen wat je hier nu zegt. Hoe ik normaal gesproken terugrijd met mijn zit is dus door echt zwaar te gaan zitten en mezelf helemaal lang te maken, hakken goed uitdrukken etc. Mezelf zo zwaar mogelijk maken, dit is wat ik geleerd heb op de manege.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:01

Elsemiekex schreef:
Oké! Ik ga vanavond weer rijden dus dan ga ik het zeker proberen, eens zien hoe het gaat. Dankjewel voor de tips in ieder geval!

Knop omzetten en doen he!
Niet bij voorbaat in willen grijpen. Laat je paard maar de fout in gaan en weer onder je vandaan kachelen. Gewoon zo snel mogelijk opmerken en ingrijpen middels een ophouding. En daarna altijd weer handen ontspannen.

Want een paard die in de mond vastgehouden wordt, zal NOOIT in de rug los gaan laten. Dat is niet des paards. Ze moet maar leren om bij jou te blijven zónder die handrem erop.

En als je 100x een ophouding moet maken, dan doe je dat maar 100x. Op een dag valt dat kwartje wel een keer.

Succes ermee. Het zal je niet mee vallen als je het allemaal in je eentje moet doen en niemand die met je mee kijkt om je ergens op te wijzen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:29

Elsemiekex schreef:
Ik ga zeker proberen te doen wat je hier nu zegt. Hoe ik normaal gesproken terugrijd met mijn zit is dus door echt zwaar te gaan zitten en mezelf helemaal lang te maken, hakken goed uitdrukken etc. Mezelf zo zwaar mogelijk maken, dit is wat ik geleerd heb op de manege.

Lang maken en zwaar worden is niet terugrijden op zit. In stap beweegt je bekken links rechts links rechts met het bewegen van het achterbeen. Je moet deze schommelbeweging met meerdere of mindere druk tegenrijden ahw. Zwaar maken/lang maken is gewoon als een aardappelzak gaan zitten, het paard kan daar niets mee. Als ie bokt oid dan heb je daar wel wat aan. In draf is het klein maken van je lichtrijden, ahw wat 'verstijven'.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:40

calippe schreef:
Ninx schreef:

Eerst het paard herstellen in de balans en dat doen je door de buitenteugel erbij te pakken en hem daar met de benen tegen aan te rijden. Met die stelling naar buiten herstel je de balans en durft hij los te laten. Pas in de losgelatenheid kun je werken aan stelling en lengtebuiging naar binnen. Laat je niet tot andersom verleiden.

ja wat Calippe hierboven zegt. Mijn jonge PRE heeft ook veel moeite met voorwaarts neerwaarts /lengtebuiging vanwege haar barokke bouw en jeugdigheid (gebrek aan balans).

Eerst ga je werken aan lengtebuiging op de volte, parade met binnenhand omhoog zodat paard kaak loslaat, daar op nageeft, dan binnenbeen eraan en opvangen op de buitenteugel, elke keer opnieuw totdat het paard zelf in de lengtebuiging blijft lopen. Op het moment dat ie op de buitenteugel komt, geef je op de binnenteugel na (niet vast blijven houden/naar binnen blijven trekken). Echt stappenplan na elkaar doen: 1. Parade binnenhand 2. drijvend binnenbeen 3.opvangen op buitenteugel. Elke keer herhalen als ie eruit valt/zwabbert etc. Dit kan heel lang duren.
Als ie min of meer in lengtebuiging blijft volte vergroten door op buitenzitbeenknobbel te gaan zitten met instanthouding van de lengtebuiging. Valt ie er dan uit: zie stap 1 tm 3. Uiteindelijk op de hoefslag sturen, handen bij elkaar, check gelijke aanleuning op beide teugels, stuur m voorwaarts in je handen. Als het paard in balans is, zal hij in je handen zakken. Bij elke zwabber, parade op kant waar hij vasthoudt, en voorwaarts drijven (op het been dat ie dan optilt, dus altijd met 1 been aandrijven in stap nooit met 2 benen tegelijk).

Etc. Heel veel geduld hebben, en rustig doorvragen tot hij het gaat snappen.

Ik heb een hele goede instructrice die je fanatastisch hiermee kan helpen.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:09

Fransje_70 schreef:
Elsemiekex schreef:

Lang maken en zwaar worden is niet terugrijden op zit. In stap beweegt je bekken links rechts links rechts met het bewegen van het achterbeen. Je moet deze schommelbeweging met meerdere of mindere druk tegenrijden ahw. Zwaar maken/lang maken is gewoon als een aardappelzak gaan zitten, het paard kan daar niets mee. Als ie bokt oid dan heb je daar wel wat aan. In draf is het klein maken van je lichtrijden, ahw wat 'verstijven'.

Oké, ik ga zo rijden en dan ga ik het proberen! Wie weet wat voor wonderen het gaat verrichten, haha (: Dankjewel!