ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:31

@moonprayer

de kracht die ik in mijn benen en armen heb is dusdanig anders als bij een gewoon persoon.
jij kan een paard op been rijden.
maar iemand die zijn spieren niet meer werken in de benen (voor 75 % werkt mijn rechter been nog 95% linker been)
dan worden mijn hulpen heel anders naar hem toe als hij geleert is en moet hij het weer anders leren en dat vind ik gewoon oneerlijk voor hem.
en we waren al een flink end op weg.
we zaten nog wel aan longeerlijn.
maar we deden stappen, draven, stilstaan
volte groter en kleiner proberen te maken en zo.
en nu in me eentje ga ik da niet redden.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:53

@mrjnx jammer dat je er af gevallen bent
@line18 en als je nu met de gene die hem voor je gaat inrijden duidelijke afspraken maakt.
Ik heb redelijk wat ervaring met paarden inrijden en ik denk dat je wat dit soort dingen betreft best aan de wensen van de eigenaar kan voldoen. Dan dus met wat minder beenhulpen/druk inrijden.

Het gaat super, helaas gaat Marques zaterdag alweer naar huis, maar ben alweer met een nieuw paardje bezig.

Afbeelding

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:18

ik denk persoonlijk ook dat de gene die gaat inrijden gewoon aan de eisen van de eigenaar kan voldoen. dan leer je het paard niet wijken voor de druk van het been bij het openen of sluiten van de volte, maar met een stokje ofzo.

en meteen laten wennen aan doorzitten= ik neem aan dat je met zo weinig spierfunctie ook niet kunt lichtrijden?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:14

line18 schreef:
bij mij staat het helaas even stil.
de gene die mij hielp heeft contact verbroken dus sta ik er nu alleen voor.
en weet niet of het verstandig is om in me eentje me paardje in te gaan rijden.
maar als ik op andere moet wachten duurt het nog een paar jaar.
en dat vind ik ook niet leuk.
en hem door andere laten inrijden lijkt me ook geen slim plan met me handen en benen wand ik heb gewoon hele andere kracht in mijn handen en benen als een "gewoon" persoon.
en dan kan er straks een "gewoon" persoon op hem rijden en ik zelf niet.
baal er als een stekker van.

dus misschien iemand die mij kan helpen( mijn pony staat in roosendaal)

Ik woon in de buurt, maar heb niet al te veel tijd.. (werk, studie en 3 paarden te rijden)
Maar daar is wel wat op te vinden. Overigens ga ik wel met de rest mee dat een ander ook moet kunnen inspelen op de eisen van de eigenaar tijdens inrijden.

sas27: Jammer van Marques, maar leuk dat je weer een ander hebt.

Spannend moonprayer!

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:23

@mistralleke ik wist dat hij weer weg ging dus heel jammer is het niet, ik heb hem namelijk ingereden voor mensen. Ook al ben ik stiekem wel een beetje gek op deze stoere hengst.

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:42

zucht vandaag even van m'n roze wolk gevallen letterlijk en figuurlijk

het rijden ging de afgelopen trainingen zeer goed kunne al wat oefeningetjes achter elkaar rijgen
ook halthouden van uit draf begint te lukken

en niet onbelangrijk de gas *vroemvroem*

nu vandaag was het waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden
hem denk ik iets te lang gelongeerd (de tijd een beetje mis ingeschat)
maar ja als stoere hengst moet je je toch laten zien maar ja daarna ben je dan zoooo moe :Z moet je van je vrouwtje nog eens lopen

maar goed waren op de linkerhand bij A op de cirkel aan het galoperen
besluit meneer ineens dat een cirkel bij C in contragalop ook met lukken :Y)

nu was ik daar niet op voorbereid dus ik hing half aan de linker kant van m'n zadel en de muur kwam me toch wel héél dicht zo

me laten vallen (hit air, airbag vest vijrwel afgegaan als ik op grond lag -:(- )

maar ja dat ding zit om je romp en ik moet het natuurlijk kunnen om op m'n achterste te vallen _-:(

tist ondertussen stond mooi bij X naar mij te kijken wat ik daar nu zat te doen :?

er dan nog even opgekropen om mijn zelfvertouwen een beetje op te krikken en natuurlijk om hem niet te leren dat als hij er iemand afgooit hij naar zijn stal mag

nog een stapje en een drafje aan de longe
daarna terug op de correcte manier afgestapt en beloond

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:18

line18: Vervelende situatie! Hopelijk vind je een oplossing :)
danaderese: Oei,vallen is nooit fijn! Wel goed dat je gewoon weer bent opgestapt en bent gestopt wanneer het goed ging +:)+

Ik heb hier de knoop doorgehakt! Het moet klaar zijn met dat stomme gedoe van mezelf dat ik niet op mijn eigen pony durf te stappen :( :o
Ik les met mijn tinker bij een stalgenootje van me en nu heb ik besloten dat ik gewoon gelijk les ga nemen met mijn haflinger bij haar,had ik gewoon gelijk moeten doen natuurlijk :o
We beginnen wel pas over 3 weken want ze gaat trouwen en op huwelijksreis,heb ik 3 weken de tijd om hem actief te longeren en op conditie te krijgen :)
Als ik mijn eerste les heb gehad dan zal ik hier ff updaten hoe het ging :)

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:04

Leuk topic, ik meld mij ook aan!

Mijn draak is eind mei 3 geworden en heb er nu 4x op gezeten. Pakt alles supergoed op onder het zadel terwijl ze aan de hand echt een zenuwpees kan zijn.

Eergisteren voor de 2e keer gedraafd. Vind het lastig om haar te sturen en te drijven. Deze 2 dingen samen zijn voor haar toch nog teveel dus heb mij eergister als een ponymeisje aan het zadel vastgehouden en alleen maar voorwaarts proberen te laten lopen. draven, drijven en als ze doorloopt benen los, bij terugval weer drijven en dat is voor nu genoeg.

Heb gehoord dat als je eerst gaat oefenen met dubbele longe, het paard het ''sturen'' onder het zadel sneller oppakt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:48

Ik kijk zo nu en dan even mee in dit topic. Nu wil ik me ook wel even laten horen! ;)

Sinds begin mei heb ik hier een ijslander staan die ingereden moet worden voor kennissen.
Daarvoor heeft hij heerlijk in een groep gestaan en kunnen opgroeien. Hij is net 4 jaar, dus nog een jonkie.

Ik heb mijn paarden aan huis, dus ongemerkt hebben we vanaf het begin al veel contact gehad. Het is een erg mensgericht en leergierig paard. Het is gewoon een leukerdje!

De eerste paar dagen heeft hij gewoon wat mogen wennen en toen ben ik de daarna wat met hem gaan wandelen hier in de buurt. Hiermee was hij af en toe wel wat 'stout'; springen en bokken. Maar al snel was het vertrouwen in mij er wel en liep hij me overal netjes achterna vol vertrouwen.

Longeren had hij al geleerd bij zijn eigenaren, maar hier vond hij het wel weer even lastig. Maar ook dit was weer snel opgepakt. Ik heb geen bak aan huis, dus moet altijd een 0,5 of 1 km lopen om bij een bak te zijn.
Wanneer het longeren weer goed ging hebben we de stap ook weer genomen om erop te klimmen. Bij de eigenaren hadden ze/ik er al op gezeten en wat gestapt. Dus daar konden we mee verder.

Na een keer of 4 a 5 aan de longe ben ik los gaan rijden in de bak. Dit vind hij nog wel erg lastig. Het been begrijpt hij ondertussen wel, maar in de bak is hij nog lastig voorwaarts te houden. Hij is nog met zoveel bezig in de bak met zijn balans etc.
De terugweg ben ik op een gegeven moment er op blijven zitten (wel aan de longe) en ook dit deed hij super braaf.

Iedere keer zijn we direct gestopt op het moment dat hij iets goed deed wat nieuw voor hem was of wat hij moeilijk vond. Dit betekende aan het begin dat ik soms maar 5 min erop zat. Maar de volgende keer dat ik het zelfde van m vroeg hij het direct goed oppakte. Super!

Vorige week heb ik een klein buitenritje met hem gemaakt aan de longe. Hij doet het erg goed en heeft nog geen stap verkeerd gezet. Wanneer hij iets moeilijk/spannend vind dat heeft hij soms even wat 'denk-tijd' nodig en daarna pakt hij het weer super op. Ik merk aan hem dat hij vertrouwd op mijn stem, ik kan hem heel gemakkelijk ergens 'doorheen' praten. Hij heeft veel bevestiging nodig in wat hij goed doet, maar je merkt meteen dat hij echt zelf verzekerder van wordt!

Na 2 keer aan de longe buiten geweest te zijn ben ik los gegaan (wel met iemand er nog bij) en ook dit doet hij super. Draven hebben we ook al gedaan, dit gaat een stuk gemakkelijker/voorwaartser dan in de bak.
En na 2 keer los met iemand erbij, ben ik nu ook alweer 2 keer alleen op pad geweest. Wel alleen bekende omgeving. (woon tegenover een bosje). Hij doet het zo goed! Ben trots op hem. We zorgen ervoor dat het leuk voor hem blijft, want juist daar kunnen we heel veel uithalen!

Momenteel zijn we dus op niveau dat we al (kleine) buitenritjes kunnen maken. Waarbij we stappen en draven. In de bak is het voorwaarts nog wat lastig en de korte bochten ook. Ivm zijn balans etc.

Oeps, erg lang verhaal zo dus ik stop maar even. :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:57

welkom Adawi :) klinkt goed. mooi op weg al dus.

ik heb bo gisteren gelongeerd, en ze was super relaxed, 1 bok gegeven met rechtsom galopperen.
Daarna ben ik op de bakrand geklommen, en zat ik dus op dezelfde hoogte als wanneer ik er zometeen bovenop zou zitten, een seconde zou ze even schrikken, maar herstelde direct en vond het daarna prima, ik heb uit die positie haar beugels opgestoken, en wat aan het zadel gerommeld en gedrukt. en daarna natuurlijk een dikke knuffel, wat muesly en weer lekker het land in gezet bij haar vriendjes.
Gaat helemaal goed komen. Merk het aan alles dat ze nu geen pijn meer heeft, kende haar niet anders natuurlijk, maar het is nu echt een ander paard geworden. Vertrouwen moet nog helemaal groeien, maar we zijn al een heel eind op weg.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:48

Goede verhalen hier allemaal, jullie gaan goed vooruit! nu ik nog.. haha

Indezz is inmiddels van stal verhuis en staat er nu bijna een maand. Hij had wel wat tijd nodig om te wennen want was veranderd van een iets wat dominant paard wat nergens van onder de indruk is naar een paard wat erg onzeker was en overal van schrok. Inmiddels is hij zichzelf weer zo goed als, wel nog wat extra oplettend. Dus sinds een weekje ben ik weer begonnen met longeren, nu 2 x met zadel gelongeerd en op het einde even gehangen. Hij is harstikke braaf alleen ik moet de moed zoeken om erop te klimmen :p ben bang dat hij een kolder in de kop krijgt als ik er eenmaal op zit, maar zal daar toch een keertje overheen moeten. Afgelopen maandag wel nog even opgestapt, met dat ik zat schrok hij van iemand die de bocht om kwam, en het enige wat hij deed was er naartoe omdraaien om te kijken wat het nu was, en nog ben ik niet helemaal overtuigd dat ik een braaf paard heb, haha. Hoewel dit wel mijn vertrouwen in hem deed stijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 01:54

tijdje geleden dat ik hier nog eens geweest was
met flint gaat het goed, soms wel wat bokkerig of hevig, maar het gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:44

oke, vandaag na 2 maanden ohz te zijn was het de eerste keer BOEM
meneer begon te bokken & echt hoog te bokken, vlieg in zen hals, probeer hem nog te stoppen met lopen, meneer schud is goed, ja doei baasje ga jij de grond maar eens inspecteren

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:47

Ok, weet je de reden van het bokken? Ligt je zadel nog wel goed, en zijn de tanden nagekeken? Omdat je schrijft dat hij het wel vaker doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:20

zadels liggen echt wel goed hoor (ik heb er 2, ik gebruik er nu een ander dat trouwens beter past dan het vorige
af en toe bokt hij is 1x of zo als we beginnen galoperen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:02

Probeerde alleen te helpen, meestal geven ze het namelijk aan als er iets is en niet zomaar zonder reden.. zo bleef indezz niet meer stilstaan met opstappen, begon met een pasje en paar keer erna echt niet blijven staan, had hem op zijn kop kunnen geven maar wilde voor de zekerheid toch na laten kijken door zadelmaker, bleek het zadel toch niet te passen. Andere zadel en hij blijft weer stilstaan. Ik ben van mening dat je signalen nooit moet negeren, hoe klein ook totdat je 100% zeker bent dat het uit proberen is en in mijn ogdn zeg je zelf dat dit zadel beter ligt, maar beter betekend niet goed altijd

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:01

Afgelopen zondag heb ik mijn,shetlander en de ijslander naar het land gebracht. Dit is ongeveer 4 km van mijn huis vandaan en ongeveer een km van het (grote) bos.
We hebben ze naast de fiets meegenomen. Tweede keer naast de fiets en een, voor hem, nieuwe weg. Hij was hartstikke braaf! Netjes gestapt en gedraafd. Nu even rust gehad om te wennen op de nieuwe plek en de nieuwe paarden, maar snel weer aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:12

vandaag voor de eerste keer op flint gezeten zonder bit (en even rondgestapt), hij deed het goed :D
ja, ik heb geen rijbroek of laarzen aan, het was ook niet de bedoeling dat ik opgezadelt ging rijden, gewono even zonder zadel
cap had ik maar pas door als ik de foto's zag, oops (normaal rijd ik altijd met cap op hem ;) )
jammer genoeg kijkt hij niet echt vrolijk (het was al wel avond, dus niet in die hitte vanmiddag)
Afbeelding
Afbeelding

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:22

Ik zal dan ook maar eens afkomen ea.

We zijn nu al goed op weg met mijn verzorgpaard:
Naam: Foxfire (Ik noem hem altijd Fox of Foxie)
Ras: Tinker x onbekend. (Iets met een fransedraver, maar ook ene kruising.)
Leeftijd: 3 jaar
Wat doen we met hem: We zijn voornamelijk bezig met veel longeren en de stemhulpen erin te krijgen. waar hij nu al heel goed op reageert. Nu beginnen we het 'rijden' ook langzaampjes op te bouwen. We hebben er al 3 keer op gezeten en het ging heel goed. Hij schrok een paar keer vane en vogeltje of zo, maar stapt daarna al hele braaf door. We gaan nu langzaam ana beginnen met ene drafje, omdat ehtz o goed gaat. Maar we doen het nogs eteds rustig aan. Langzaam de teugels mee beginnen te sturen, en beenhulpen. Het gaat al heel goed.
Wat kan hij: Vast staan aan de poetspaal zonder te klieren (wat hij vroeger nooit goed deed.) Voetjes geven (de laatste tijd gaat het veel beter, eerst was het altijd enorm intensief werk) Braaf meelopen en halt houden. Longeren, het zadel erop, hoofdstel aan, een ruiter erop. Reageren op stemhulpen, een beetje op beenhulpen en teugels. En nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:17

vandaag ben ik met flint voor de eerste keer naar het bos gereden (en natuurlijk ook in het bos ;) ) hij deed het erg goed, niet er vandoor of zo gegaan, alleen heel de straat bijeen hinnikken als hij een paard/pony zag

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:03

ik kan naar stal verhuizen, nouja, bo verhuisd... dan gaan we van start :) jeej, exited!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:48

vandaag flint & blesco gezadelt (blesco voro men moeder) en naar het bos gereden, 2de keer voor flint, 1ste keer met vriendje er bij
aangezien ik een maand geleden bijna in de vaart was gesukkelt met mijn ander paard (niet goed gelopen op steentjes, mistrapt, hij kon zich nog net herpakken of we staken in de vaart) was het voor mij de uitdaging om een flint die bang is voor plassen dus naast de vaart te laten gaan, waar het vol met plassen stond, aangezien blesco even uit het oog was & flint veel te dicht aan de kant ging, raakte ik en hij ook lichtjes in paniek, maar uiteindelijk zijn we er toch zonder kleerscheuren doorgegaan (met hulp van blesco)
daarna op een ruiterpad naast een rustige weg gegaan, wat gedraaft & omdat flint wel een galopje wilde hem even de leiding laten nemen, even een vreugdebokje, maar daarna gewoon braaf galopje
daarna terug het half uur - uur naar huis gewandelt aan een lang teugeltje naast/achter blesco (hing van verkeer af)

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:55

Interessant, volg dit eventjes!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:27

Spannend moonprayer!! Houd ons op de hoogte hé?

Welkom Natsuki, heb je ook foto's?

Daan gaat erg goed, ze begint spannende dingen steeds minder spannend te vinden. Alles is ook steeds beter bevestigd, galop blijft voorlopig nog wel een behoorlijk verbeterpuntje. Maar ach, ze houdt haar voetjes weer op de grond dus we mogen niet klagen :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 07:40

line18 schreef:
@moonprayer

de kracht die ik in mijn benen en armen heb is dusdanig anders als bij een gewoon persoon.
jij kan een paard op been rijden.
maar iemand die zijn spieren niet meer werken in de benen (voor 75 % werkt mijn rechter been nog 95% linker been)
dan worden mijn hulpen heel anders naar hem toe als hij geleert is en moet hij het weer anders leren en dat vind ik gewoon oneerlijk voor hem.
en we waren al een flink end op weg.
we zaten nog wel aan longeerlijn.
maar we deden stappen, draven, stilstaan
volte groter en kleiner proberen te maken en zo.
en nu in me eentje ga ik da niet redden.

een paard kan je laten wennen aan de kleinste hulpen ook al heb je de kracht niet in je benen, als je het maar wel in je houding en zit heb , Stokkel rijd ook paard op kampioenschappen (met een beperking) heeft maar 1 been en 1 arm, dus wie ben jij om het niet te kunnen, je kan je alleen maar verbeteren, jonge paarden kan je ook leren sturen en aan drijven op je zit, dus niet zeuren aan de gang en heb er vertrouwen in . *\o/*