[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:04

Marcel een tijdje geleden heb ik je een pb gestuurd over ons mishandelde paard.
Ze vind dat je fantastische ideeën hebt, die snoepjespot vind ze geweldig.
Of het resultaat gaat hebben weten we nog niet, tijd zal het leren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:11

Noppert schreef:
besita schreef:
het is hier een springtopic ;)
en er spreek niemand van een dag stalrust ..maar ik vind een uurtje of 3-4 eigenlijk meer dan genoeg als ze ook nog eens 2 keer per dag getraind worden of 1 keer + buitenritje of stap/tredmolen

Ben al weg..........................
maar volgens mij is een paard een paard of ie nou dressuurt of springt!

Je hoeft helemaal niet weg hoor, maar inderdaad is dit een puur op springen gericht topic. Er is in mijn ogen wel verschil tussen de training van een dressuur en springpaard. Dressuurpaarden worden veel vaker getraind op een werkmanier dan springpaarden.
m.a.w. bij springpaarden zijn er veel dagen tussen dat er alleen ontspannen gereden wordt, terwijl een dressuurpaard bijna iedere dag getraind wordt op de oefeningen die hij in de ring moet doen. Maar dat in het land gooien heeft ook te maken, bij mij dan, met de waarde van zo'n paard. Een internationaal goed springpaard is al gelijk tonnen waard, dus daar doe je toch automatisch voorzichtiger mee. Ik tenminste.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:17

en L en M en zelfs Z kan iedere normale knol normaal gezien lopen , getraind of niet dus als die zijn dagen helemaal in de wei doorbrengt ..fine

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:17

francescalex schreef:
Hi Marcel,

Zou jij dit paard 2x per dag trainen en zo ja , hoe zie jij dit dan?

gr.

emile

Bij mij ziet de dag van een paard er als volgt uit.
's morgens om half 7 aan de molen stappen, 's middags rijden, dat kan zijn echt trainen maar ook het bos in, dan 's avonds een half uurtje rustig draven aan de drafmolen. Maar dat is 10 minuten draven rechtsom, 5 minuten stap, 10 minuten draven linksom en afsluiten met weer 5 minuten stap. Maar dat is geen werkdraf, maar een langzame ontspannen draf.
Dat doet ieder paard bij mij, of ie nou jong of oud is, of ie nou hoog of laag niveau loopt.
En als het weer het toelaat lopen ze ook nog een uurtje, soms 2, in de wei.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:18

Ik wil het voor mijn paarden leuk houden, dus ik wil graag afwisseling in de arbeid die ze moeten doen, dus niet alleen dressuur, maar ook springen en regelmatig een flinke buitenrit, vandaar dat ik hier wat vragen had. Ik heb vroeger heel veel gesprongen, toen ik stage liep op de Molenberg in Leende, vandaar dat ik dacht dat met mijn huidige paard ook er bij te kunnen doen, de realiteit was helaas anders :D
Ik ga het gewoon rustig met hem opbouwen en dan zien we wel.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:35

na heel veel meelezen toch de moed om een vraag te stellen. Zou heel graag willen dat ik mijn paard (gekocht om mee te springen) ontspannen met de neus over de grond kan laten lopen het liefst in alle gangen. Ze heeft alleen enorm veel looplust en hoort en ziet ook alles. Dus het lukt niet zo met de ontspanning. Heb alle tips gelezen. Geeft toe dat ik toch steeds met de hand moet ingrijpen omdat ze anders alleen maar steeds harder gaat. Moet ik gewoon volhouden en hopen dat ze zich een keer overgeeft aan de ontspanning en de balans vindt. Merk dat ze onzeker wordt als ze niet vastgehouden wordt. Ze kent het duidelijk niet is ws altijd vastgehouden. Of zou ik d'r beter altijd eerst longeren zodat ze een deel van de energie kwijt is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:07

MarcelDufour schreef:
Er is in mijn ogen wel verschil tussen de training van een dressuur en springpaard. Dressuurpaarden worden veel vaker getraind op een werkmanier dan springpaarden.
m.a.w. bij springpaarden zijn er veel dagen tussen dat er alleen ontspannen gereden wordt, terwijl een dressuurpaard bijna iedere dag getraind wordt op de oefeningen die hij in de ring moet doen.
Dat doen alleen slechte dressuurruiters, de rest traint ook voornamelijk op ontspanning, losgelatenheid en gehoorzaamheid.

Ik probeerde mijn paarden altijd zoveel mogelijk buiten te hebben maar het is niet altijd even makkelijk vooral omdat ik veel hengsten reed en je daar toch anders mee omgaat met loszetten.
Waarde van een paard vind ik in dat verhaal minder interessant maar ik was altijd wel extra voorzichtig als er een belangrijke wedstrijd aan zat te komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:25

Lami schreef:
na heel veel meelezen toch de moed om een vraag te stellen. Zou heel graag willen dat ik mijn paard (gekocht om mee te springen) ontspannen met de neus over de grond kan laten lopen het liefst in alle gangen. Ze heeft alleen enorm veel looplust en hoort en ziet ook alles. Dus het lukt niet zo met de ontspanning. Heb alle tips gelezen. Geeft toe dat ik toch steeds met de hand moet ingrijpen omdat ze anders alleen maar steeds harder gaat. Moet ik gewoon volhouden en hopen dat ze zich een keer overgeeft aan de ontspanning en de balans vindt. Merk dat ze onzeker wordt als ze niet vastgehouden wordt. Ze kent het duidelijk niet is ws altijd vastgehouden. Of zou ik d'r beter altijd eerst longeren zodat ze een deel van de energie kwijt is.

Je kunt logeren als dat helpt, maar het belangrijkste is dat je zelf helemaal ontspannen bent. Zitten alsof je op je luie stoelt thuis zit. Het begint allemaal in stap, lekker teugel lang, en laat maar stappen. Misschien naast iemand die ook aan het stappen is, en je kletst gewoon over het weer, of maakt niet uit, als je maar relaxed bent. Dan zal je paard dat op den duur (normaalgesproken) ook gaan doen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:00

MarcelDufour schreef:
Katja schreef:
Maar dat is juist het moment waar je in je training naartoe wilt en doorheen wilt werken.

Ik zie dat echt als een oefening die je pas doet als al het andere helemaal onder controle is. Maar het ligt natuurlijk heel veel aan de hoogte. Doe je dit met hindernisjes van 10 of 20 cm, dan is het veel eenvoudiger dan met hindernissen van 1.00 mtr bijvoorbeeld.
Persoonlijk doe ik dit bijna nooit want de sport die ik bedrijf is uit galop, dus het liefst concentreer me daar op. Wel doe ik het met jonge paarden, maar dan heel laag, en meer om te spelen en ik toch aan het draven ben. Ik voel me ook niet zo comfortabel uit draf, omdat ik zo weinig invloed heb op de afstand. De ene keer ietsjes te groot, dan weer ietsjes te dicht...ik hou van perfecte afstanden omdat ik me daar nou eenmaal beter bij voel. Maar dat is iets persoonlijks, denk ik.

Hé, leuk dat je dat zegt! Ik loop net tegen die vraag aan.
Ik laat mijn dochter vaak eerst de in-uitjes vanuit draf doen en daarna pas vanuit galop. Ze zegt dat ze het vanuit draf minder prettig vindt: moeilijker om goed mee te komen, zit anders. Ik wilde juist de vraag gaan stellen of het erg belangrijk is dit steeds ook vanuit de draf te blijven oefenen of dat geen probleem is als je het vooral vanuit de galop doet. Natuurlijk wel altijd eerst gewoon balken draven om los te maken van tevoren.

Overigens fijn om te zien dat er nog steeds geregeld serieuze vragen blijven komen ;)
Dit topic gaat gewoon door, mensen vinden het wel als ze een echte vraag hebben. Volgens mij is het al aardig bekend namelijk en worden ze anders wel doorverwezen.

Katja

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:04

Met een drafbalkje wordt het wel makkelijker om fijn in draf in te komen en een lekker afstand te hebben.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:21

Hallo Marcel.

In de zomer ga ik het paard van mijn moeder rijden, vooral springgericht af en toe in de week,en omdat we hem willen verkopen zou het fijn zijn dat ie goed bevestigd een sprongetje kan maken, dressuurmatig loopt ie goed en niet zo lomp.
Hij is een lompe reus van 1.86 (V. Guidam) en dan als ik hem ga rijden 8jaar.

Nu moet ik wel balken lopen en veel in uitjes dat ie minder lomp word en over de hindernis heen valt.Maar hoe ver moeten die afstanden dan wel niet zijn?
Hij word heel snel enthausiast en valt over de hindernis wat ik me nog kan herinneren toen ik er ooit opzat.
Maar dan denk ik dat de normale afstand te kort is.
En wat zou u doen met een groot lomp paard wat heel snel controle over de balken verliest?(Dat kan ook aan mij hebben gelegen)Wat verder uit elkaar of de balken wat korter zetten?
En als hij zover is, ga ik zeker de hindernis met een V doen, omdat ik denk dat het voor hem een erg goeie is dat ie meteen leert recht te springen, maar dan wil ik hem niet heel krap zetten.
Maargoed ik vind hem best wel een hele opgave...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:20

Lami schreef:

werkt op het moment dat je paard weg wil rennen, langzaam gaan lichtrijden niet, zodat je het paard meer met je zit tegen houdt dan met je hand?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:24

_likepink_ schreef:
Hallo Marcel.

In de zomer ga ik het paard van mijn moeder rijden, vooral springgericht af en toe in de week,en omdat we hem willen verkopen zou het fijn zijn dat ie goed bevestigd een sprongetje kan maken, dressuurmatig loopt ie goed en niet zo lomp.

Nu moet ik wel balken lopen en veel in uitjes dat ie minder lomp word en over de hindernis heen valt.Maar hoe ver moeten die afstanden dan wel niet zijn?
Hij word heel snel enthausiast en valt over de hindernis wat ik me nog kan herinneren toen ik er ooit opzat.
En wat zou u doen met een groot lomp paard wat heel snel controle over de balken verliest?(Dat kan ook aan mij hebben gelegen)Wat verder uit elkaar of de balken wat korter zetten?
En als hij zover is, ga ik zeker de hindernis met een V doen, omdat ik denk dat het voor hem een erg goeie is dat ie meteen leert recht te springen, maar dan wil ik hem niet heel krap zetten.

Bij paarden moet je de afstanden niet aan gaan passen aan hun maat. Ik heb zelf ook hele grote paarden, weliswaar geen 1.86, maar 1.80, of dicht daarbij. In het parcours worden de maten ook niet aangepast aan jouw paard, dus zal je hem moeten leren om zichzelf aan te passen. Dat grote paarden wat lomp zijn, dat zie je heel vaak. Over het algemeen worden die pas wakker als het hoog wordt. Wat je wel met een groot paard moet aanleren is dat je niet mee gaat in hun grote gallopade, met grote paarden kan je uit een rustig handgalopje komen, dan springen ze het beste.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:24

MarcelDufour schreef:
_likepink_ schreef:
Hallo Marcel.

Bij paarden moet je de afstanden niet aan gaan passen aan hun maat. Ik heb zelf ook hele grote paarden, weliswaar geen 1.86, maar 1.80, of dicht daarbij. In het parcours worden de maten ook niet aangepast aan jouw paard, dus zal je hem moeten leren om zichzelf aan te passen. Dat grote paarden wat lomp zijn, dat zie je heel vaak. Over het algemeen worden die pas wakker als het hoog wordt. Wat je wel met een groot paard moet aanleren is dat je niet mee gaat in hun grote gallopade, met grote paarden kan je uit een rustig handgalopje komen, dan springen ze het beste.

Oke heel erg bedankt!
Mij werd altijd gezegt dat je juist uit een ruime gallop aan moest rijden, dat leek me niet zo slim..Maar bedankt voor de tip.Iig weer een stukje wijzer geworden :)*

Maar wat ik me net bedacht, is het dan wel slim om balken ook uit een gallop te nemen.Of zijn er nog goede oefeningen voor een kleinere gallop, aangezien hij heel erg enthausiast is, en ik niet gewent ben om op grote paarden te ''rijden'' ipv losrijden alleen.
En wat wij in de les moeten doen is juist met grote gallops sprongen, maar als we hem wel willen verkopen is het toch beter als hij een kleine gallop heeft maar wel makkelijk kan schakelen zonder heet te worden.Want mijn instructriece wilt juist dat ie heel ruim gaat lopen, en dan vind ik het al 10 keer niks om met een onevenwichtig paard ergens over heen te stormen.
Misschien is het niet gepast om het in een springtopic te vragen, maar hoe krijg ik een kleinere gallops sprong zonder in z'n mond te hangen?
Beetje rare vraag maargoed ben niks anders gewent dan vooruit te rijden en dan maar controle te zoeken :o , en als je dan zo'n beest hebt is het wel een ander verhaal _O-
En toen ik ooit om een goede instructeur vroeg in mijn omgeving, denk dat als ik aan dit paard begin dat we haar dan bellen (Hester K.), omdat we al iemand hebben gevonden die hier heel dichtbij ons woont, maar weer niet past bij mij en dit paard...En ik wil niet dat ik hem ga verprutsen omdat ik geen groot paard gewent ben die nog vrij groen is.En dat ie ook als een reus loopt...
Ik kan ook wel even kijken of ik nog een foto heb van als hij springt, of een filmpje, en ook van onder het zadel, dan kan er ook gezien worden hoe hij loopt.

Alvast bedankt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:03

_likepink_ schreef:
MarcelDufour schreef:
Oke heel erg bedankt!
Mij werd altijd gezegt dat je juist uit een ruime gallop aan moest rijden, dat leek me niet zo slim..Maar bedankt voor de tip.Iig weer een stukje wijzer geworden :)*

Maar wat ik me net bedacht, is het dan wel slim om balken ook uit een gallop te nemen.Of zijn er nog goede oefeningen voor een kleinere gallop, aangezien hij heel erg enthausiast is, en ik niet gewent ben om op grote paarden te ''rijden'' ipv losrijden alleen.
En wat wij in de les moeten doen is juist met grote gallops sprongen, maar als we hem wel willen verkopen is het toch beter als hij een kleine gallop heeft maar wel makkelijk kan schakelen zonder heet te worden.Want mijn instructriece wilt juist dat ie heel ruim gaat lopen, en dan vind ik het al 10 keer niks om met een onevenwichtig paard ergens over heen te stormen.
Misschien is het niet gepast om het in een springtopic te vragen, maar hoe krijg ik een kleinere gallops sprong zonder in z'n mond te hangen?
Beetje rare vraag maargoed ben niks anders gewent dan vooruit te rijden en dan maar controle te zoeken :o , en als je dan zo'n beest hebt is het wel een ander verhaal _O-
En toen ik ooit om een goede instructeur vroeg in mijn omgeving, denk dat als ik aan dit paard begin dat we haar dan bellen (Hester K.), omdat we al iemand hebben gevonden die hier heel dichtbij ons woont, maar weer niet past bij mij en dit paard...En ik wil niet dat ik hem ga verprutsen omdat ik geen groot paard gewent ben die nog vrij groen is.En dat ie ook als een reus loopt...
Ik kan ook wel even kijken of ik nog een foto heb van als hij springt, of een filmpje, en ook van onder het zadel, dan kan er ook gezien worden hoe hij loopt.

Alvast bedankt!

Ja, hoor, je kan ook met een groot paard balken uit galop nemen. Maar je begint met een balkje, als dat goed gaat, op 2.90 mtr erachter nog een, en als dat goed gaat, weer een en zo bouw je dat op. Niet gelijk de hele rij in een keer neerleggen. Je moet met een groot paard juist helemaal niet ruim gaan galloperen...dat kennen ze van nature goed genoeg, juist verkorten, en verkorten is weer vrij makkelijk als je paard ontspannen is. Dus lekker veel met lange teugel rijden in stap en draf, en hem zowat in slaap wiegen. Hoe langzemer zo'n groot paard loopt, des te beter. Dat maakt alles een stuk gemakkelijker.
Hester Klompenmaker is een hele goeie instructrice...daar kan je echt wijzer worden, en vette kans dat ze je ongeveer hetzelfde zal zeggen als ik nu gedaan heb.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:48

Om even terug te komen op de gemoederen die waren ontstaan over de verplaatsing van het topic van RT-->HK.
Wij dachten hier een verstandige keuze te hebben gemaakt, om jullie iets meer vrijheid van reageren te geven, aangezien het zo nu en dan wel eens wat afweek van de gerichte vragen over het springen. We hebben echter opnieuw overlegd en hebben de voors- en tegens besproken en zijn tot de conclusie gekomen dat het topic op RT past met een huiskamer tag[=HK in de titel]. Dit betekent dat er iets meer vrijheid is om het over andere dingen te hebben zolang het topic maar wel informatief blijft, wij nemen aan dat iedereen dat begrijpt en er ook zorg voor zal dragen dat dit gebeurt.

Berichten die alleen maar gingen over de verplaatsing naar HK zijn verwijderd voor de leesbaarheid van het topic. Als je het niet eens bent met een verplaatsing kun je dat beter via pb met de betreffende moderator of een andere moderator overleggen. Dat is veel effectiever omdat de reacties in het topic na een verplaatsing lang niet altijd gelezen worden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:11

Kaatje schreef:
Marcel een tijdje geleden heb ik je een pb gestuurd over ons mishandelde paard.
Ze vind dat je fantastische ideeën hebt, die snoepjespot vind ze geweldig.
Of het resultaat gaat hebben weten we nog niet, tijd zal het leren.

Hahaha, maar het moet wel nut hebben natuurlijk. Merk je al iets van toenadering en/of vertrouwen?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:11

MarcelDufour schreef:
Er is in mijn ogen wel verschil tussen de training van een dressuur en springpaard. Dressuurpaarden worden veel vaker getraind op een werkmanier dan springpaarden.
m.a.w. bij springpaarden zijn er veel dagen tussen dat er alleen ontspannen gereden wordt, terwijl een dressuurpaard bijna iedere dag getraind wordt op de oefeningen die hij in de ring moet doen.

Dat is echt klinklare onzin!
Een goede dressuurruiter traint juist helemaal niet op de oefeningen :n
Neem eens een kijkje in de stallen bij Anky, Hans Peter, Aat. Je bent vast van harte welkom en je zult geen oefening zien, tenzij het paard binnen een week een wedstrijd loopt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:29

SanderP schreef:
MarcelDufour schreef:

Dat is echt klinklare onzin!
Een goede dressuurruiter traint juist helemaal niet op de oefeningen :n
Neem eens een kijkje in de stallen bij Anky, Hans Peter, Aat. Je bent vast van harte welkom en je zult geen oefening zien, tenzij het paard binnen een week een wedstrijd loopt.

Dat is dus precies wat ik zeg. Springpaarden worden in de week van een concours alleen nog maar ontspannen gereden! Dus daar heb je het verschil al. Buiten dat worden dressuurpaarden ook op concours tijdens de opwarming flink in het zweet gereden (niet allemaal, maar wel de meesten) terwijl je dit bij springpaarden juist andersom ziet. Maar goed, het is ook mijn mening, ieder staat het vrij om daar anders over te denken.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:01

MarcelDufour schreef:
Dat is dus precies wat ik zeg. Springpaarden worden in de week van een concours alleen nog maar ontspannen gereden! Dus daar heb je het verschil al. Buiten dat worden dressuurpaarden ook op concours tijdens de opwarming flink in het zweet gereden (niet allemaal, maar wel de meesten) terwijl je dit bij springpaarden juist andersom ziet. Maar goed, het is ook mijn mening, ieder staat het vrij om daar anders over te denken.

Dat is helemaal niet precies wat je zegt. Er zit nogal een verschil tussen iedere dag op oefeningen trainen en alleen de week voor de wedstrijd de oefeningen erbij pakken. Dat is het verschil tussen het leren van 'kunstjes' en het fysiek trainen van een paard. Heeft niets met mening te maken, maar met feiten.

Dat een dressuurpaard in het zweet gereden wordt en een springpaard niet, heeft trouwens te maken met het verschil tussen de training van een stayer en een sprinter. Bob de Jong heeft ook een totaal andere trainingsafloop en wedstrijdvoorbereiding dan Erben Wennemars. Dat maakt de training van de één niet slechter dan de training van de ander.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:51

SanderP schreef:
MarcelDufour schreef:

Dat is helemaal niet precies wat je zegt. Er zit nogal een verschil tussen iedere dag op oefeningen trainen en alleen de week voor de wedstrijd de oefeningen erbij pakken. Dat is het verschil tussen het leren van 'kunstjes' en het fysiek trainen van een paard. Heeft niets met mening te maken, maar met feiten.

Dat een dressuurpaard in het zweet gereden wordt en een springpaard niet, heeft trouwens te maken met het verschil tussen de training van een stayer en een sprinter. Bob de Jong heeft ook een totaal andere trainingsafloop en wedstrijdvoorbereiding dan Erben Wennemars. Dat maakt de training van de één niet slechter dan de training van de ander.

Maar waar haal je nou vandaan dat ik de ene training slechter vind dan de ander????? Er werd gezegd dat een dressuurpaard en springpaard hetzelfde zijn, en daar reageerde ik op dat dat niet zo was. Maar nergens stel ik dat de ene beter is dan de andere. Dat heb je of verkeerd gelezen of verkeerd opgevat.
Maar ik blijf overeind houden dat de meeste, ik zeg niet allemaal, dressuurruiters wel iedere dag stelling vragen. Zelden zullen ze een paard een uur lekker laten doen wat ie wil. De meesten komen uit stal, en binnen 5 minuten loopt het beest aan de teugel. Maar, nogmaals, dat is over het algemeen, uitzonderingen daargelaten dus.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:59

MarcelDufour schreef:
En als het weer het toelaat lopen ze ook nog een uurtje, soms 2, in de wei.

De rest van de dag op stal of in de paddock ?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:02

Sabinee__ schreef:
De rest van de dag op stal of in de paddock ?

Op stal.
Sabinee__ schreef:
Nopee :D ..
Omg, zat net te kijken in t topic vam Marcel Dufour, maar zijn paarden kom dagelijks 1 uur in de wei/buiten en met mazzel 2 := ..

Ik begrijp dat jij dat niks vindt, maar dat kan gewoon niet anders als je zoveel hengsten hebt. Die springen gelijk naar de andere wei als ze merrie's zien. In een ideale wereld had ik ze het liefst alleen maar in de wei, maar dat gaat nou eenmaal niet.

ziamara

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:39

@sabinee, zeg het dan gewoon in dit topic ..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:50

Wou iedereen nog ff bedanken voor de tips etc in dit topic. Heb gister weer keer BB gesprongen. Ging echt goed! had lekker tempo, controle.. kon haar terug nemen etc wanneer ik wou. Moest haar maar 1 keer terug naar draf nemen om galop te herstellen.. Was ook foutloos. Vertrouwen was er weer van beide kanten!
Instructeur was er ook nog ff en die zei dat ik in de training meer op ontspannenheid moet gaan trainen. Dus dat ga ik nu ff doen, laat het dressuur wel even zitten. O:) Dat gaat toch wel goed en wil het parcours in. Dus ga vandaag of morgen ff lekker laag trainen en dan ook nog ff lekker bosritje maken op de verlichte zit trainen, spierpijn kweken :+

Wat ik me eigenlijk af vroeg. Omdat velen de keuze hebben gemaakt voor of springen of dressuur of SGW. Zou een paard dresuur en springen kunnen samen? Op m/ z niveau. Of is het toch beter om te kiezen voor 1 tak? Vooral omdat je qua training met dressuur en springen wel heel anders rijdt..