[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:34

Marchador schreef:
Lastig te zeggen Knipoog
Feit blijft dat je op die manegepony of dat manegepaard rijd en het daarbij niet lukt.
Wie zegt dat het op een paard of pony van een particulier niet lukt Knipoog

Waar woon je? Ik nodig je uit! Haha!

Haha drenthe! Beetje ver weg!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:28

Dat is jammer, heb je niet de mogelijkheid daar om op een paard van een particulier te rijden. Puur om aan te voelen?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:34

Nee niet echt. Boos!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:34

waar woon je in drenthe ?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:58

mireya schreef:
Marchador schreef:
Lastig te zeggen Knipoog
Feit blijft dat je op die manegepony of dat manegepaard rijd en het daarbij niet lukt.
Wie zegt dat het op een paard of pony van een particulier niet lukt Knipoog

Waar woon je? Ik nodig je uit! Haha!

Haha drenthe! Beetje ver weg!

Ik wilde hetzelfde voorstel al doen, maar Drente is ook hier niet om de hoek Tong uitsteken

Het rijden gaat nogsteeds zo lekker meiden Haha! yeaaahhh Tong uitsteken

missylinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:52

Nou bij mij paard is het zo dat hij pas na een half uur aan de teugel loop! Eerst gaat hij vervelen en steeds tegen me hand in komen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:54

missylinsey, goed losrijden Lachen
Uiteindelijk zal het wat sneller gaan. Aan de teugel is natuurlijk niet een must, het is een reactie van een ontspannen paard.
Zolang je paard niet ontspannen is zal hij niet zakken Lachen

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:46

een aan de teugel lopend paard moet je verdienen. Als je zelf ontspannen bent, ontspant het paard ook. Speel een beetje met je hande zeg maar, zodat er een boogje in de nek komt.
PS: een boogje in de nek is niet het belangrijkste, het gaat erom dat het paard andere spieren gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:51

NIET spelen met je handen!!!!!

Handen gewoon stil, hoevaak moet ik het nog zeggen!

Kunnen jullie niet lezen ofzo??? Stoom uit je oren

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:54

angelax schreef:
waar woon je in drenthe ?

Assen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:07

Laat ik daar nou een paar maanden geleden vandaan verhuisd zijn Huilen van het lachen

Alleen woon ik er nu 200 km vandaan, dus 't schiet niet op Huilen van het lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:39

ken je hoogezand? ik woon daar vlakbij en bij mij mag je wel een keer rijden Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:02

Ja ik ken hoogezand Lachen
Wel eens geweest Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:11

Prachtig! Is dat ook geregeld! Ja

Ik ga denk ik maar eens wat meer meelezen hier, echt VEEL mensen gebruiken GEEN zoekfunctie of bladeren even het topic door naar wat er al is gezegd We (als ik zo vrij mag zijn voor anderen!) zijn geen papegaaien..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:17

Ah ja daar is een centraal topic voor toch Haha!
Ik kan me wel voorstellen dat je geen 100 pagina's terug gaat lezen, maar 5 ofzo moet goed te doen zijn, zijn er naar aanleiding daarvan nog vragen dan kunnen ze altijd gesteld worden Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:29

Lara_Silver schreef:
Ik heb even hulp nodig.. Mijn pony is gewoon absoluut niet meer nageeflijk, hij loopt wel fijn is perfect aan de hulpen maar hij heeft geen verdere connectie meer met de hand.. Hij is op kneepjes te sturen maar volgt mijn hand niet meer.. Eerst deed hij dat wel maar ik vond het nooit belangrijk dat hij in een houding liep zoals ik dat wou, maar nu doet hij het dus niet meer.
Ik ga hem binnenkort rechtrichten met hulp van de pensionstal hier in het dorp, zodat het lichamelijk evenwicht optimaal wordt. Heeft iemand nog suggesties? Hij drukt zich soms ook door het bit heen.

Ik wil even terugkomen op een quote van heeel lang geleden. Lachen (quote is uit Maart) Gewoon om te melden dat deze pony nu na een half jaar en 15 goede lessen helemaal los in het lijf en netjes nageeflijk loopt! Ik ga binnenkort zelfs mijn eerste wedstrijdje starten!
Dus voor iedereen die vertwijfeld is door zijn/haar pony waarbij nageeflijkheid onmogelijk lijkt? Geef de moed niet op en focus je helemaal niet meer hier op. Ga liever op je rijden letten, probeer je pony écht eens goed de baan rond te sturen; denk aan de stelling, gelijk contact op beide teugels, de signalen die je geeft met benen en handen als je een wending rijdt, werk eens aan dat wiebelende been, etc, etc, etc. En je zult zien, je werk wordt beloont. Knipoog Maarrrr ga vooral niet zelf aanrommelen, zoek goede hulp. Ik begon ook met een niet nageeflijke pony die zijn rug vast zette in ieder ander figuur dan rechtuit. Nu heb ik een soepele, rechtgerichte pony die zich op de kleinste hulpen laat rijden en mooi zacht in de mond is. Wat is de remedie voor al jullie problemen? Geduld en goede begeleiding. Ik zal binnenkort een voor en na foto posten hier. Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:32

YEEEAAAAAHHH!! Heel goed, echt serieus ik vind het heel goed dat je dat hier meldt! Het is geen kunstje van een paar minuten met een hoop gesjor, het is idd een optelsom van alles! Heeeeel goed, yeah tof echt heel goed!! Hahaha ben echt benieuwd naar je foto's!! Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:33

Lara Silver, super van je!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:00

Dankjulliewel! Haha!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:01

Zeer veel respect, ga zo door!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:18

Petulan schreef:
Prachtig! Is dat ook geregeld! Ja

Ik ga denk ik maar eens wat meer meelezen hier, echt VEEL mensen gebruiken GEEN zoekfunctie of bladeren even het topic door naar wat er al is gezegd We (als ik zo vrij mag zijn voor anderen!) zijn geen papegaaien..

Ik vind sommige mensen hier wel erg overdreven reageren als andere mensen per ongeluk iets zeggen of vragen wat al een keer verteld is. Vergeet niet dat er ook "nieuwe bokkers" bij komen die nog niet zo wegwijs zijn op bokt.
Daarnaast; er zijn meerdere wegen naar Rome, er is niet 1 standaard regel of manier om een paard te rijden.
Je kunt de basis aanhouden, maar sommigen hebben toch een ietwat andere gebruiksaanwijzing.
Daarnaast gaat het niet enkel om "hoe aan de teugel te rijden" want dat is een gevolg van goed rijden, maar daar hoort ook rechtrichten bij, een scheef paard kan namelijk nooit goed over de rug komen en dus nooit volledig ontspannen. Dan kan een ruiter zijn handen nog zo stil houden, maar dan gebeurt er dus nooit niks! Haha!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:25

Ik heb heeeeeeeeeeeeeeeel erg lang geleden ook hier wat gepost.
Ik moet zeggen dat de winter nog altijd het moeilijkst was.
Nu, sta ik op een andere stal, krijg ik weer privéles. Nu een tijdje niet ivm school vaste rooster ed.
Na 2 jaar gaat het pas lekker. We rijden winstpunten achter elkaar en nemen soms een prijsje mee naar huis! 202 punten in de B buiten in Broekland!

Toen reed ik met martinggaal slof elastiek. Martinggaal met springen zit ie er gewoon altijd om Ja
Slof, ik zou niet weten waar die ligt.

De pony had toen ik voor het eerst van mijn nieuwe instructrise, het meteen door leek het. Hij heeft toen de hele les netjes laag gelopen. Haha!

Ik zal nu ook wat vaker in dit topic zijn om mensen te helpen Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:32

Top hoor Lara_silver!
Met heel veel geduld respect voor elkaar en hele goede begeleiding ben jij er gekomen. Knap hoor! ga zo door dan kom je vast heel ver met je pony. en succes met starten straks. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:32

klomp schreef:
Daarnaast gaat het niet enkel om "hoe aan de teugel te rijden" want dat is een gevolg van goed rijden, maar daar hoort ook rechtrichten bij, een scheef paard kan namelijk nooit goed over de rug komen en dus nooit volledig ontspannen. Dan kan een ruiter zijn handen nog zo stil houden, maar dan gebeurt er dus nooit niks! Haha!

Dat is waar, maar dan moet je zéker niet zonder les gaan aanklooien.
Imo krijg je hier toch veel mensen die geen les krijgen, maar wel graag willen dat het paard met z'n kop in de krul loopt.
Leuk zo'n topic, maar je kunt hoogstends wat verder vragen hier naast je les en niet ipv les.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:58

superwoman schreef:
klomp schreef:

Dat is waar, maar dan moet je zéker niet zonder les gaan aanklooien.
Imo krijg je hier toch veel mensen die geen les krijgen, maar wel graag willen dat het paard met z'n kop in de krul loopt.
Leuk zo'n topic, maar je kunt hoogstends wat verder vragen hier naast je les en niet ipv les.

Precies, het is al lastig genoeg om alles uit te leggen via internet (dat kan ook verwarring brengen, omdat je niet kan zien of diegene waar je advies aan geeft, daadwerkelijk alles goed uitvoert...dat is ook een risico. Het blijft erg zonde dat mensen niet standaard les hebben. Mijn post was trouwens niet rot bedoeld, maar het viel me erg op, dus fijn dat je het goed bedoelt opvat!