Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:46

rug in rust
Afbeelding
zakken achterhand romp stabiel maken (klaar om weg te schieten)
Afbeelding
rug in beweging vrijheid
Afbeelding
rug in beweging
Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:49

arie53 schreef:
Simpelman schreef:
[ Afbeelding ][@arie53,
Mooi voorbeeld van een paard dat rijkunstig met een bolle bovenlijn gaat. (de hals iets teveel, achter de loodlijn, soi..)
Je begint het te begrijpen.

En met het diepste punt tussen de voorbenen. Oprichting van de voorhand nul komma nul. Dat is ook mechanisch logisch. Bij een boog ligt het hoogste punt in het midden en vormen de uiteinden altijd een lager punt van het midden
Aan de voorzijde betekent dit dus dat voorhand daalt in plaats van rijst.

Citaat:
@Arie, dit gaat wel over een paard dat rechtgericht wordt (had geloof ik medische problemen door scheefheid), je gaat me nu toch niet vertellen dat jouw paarden van dag één op de achterhand gaan?

En van de rug hol-bol, de rug kan idd in beweging heel wat boller dan in rust, wss wordt dit hiermee bedoeld. Met alle respect, maar die foto van die hengst van jou die hier een tijd geleden passeerde, met die holle rug, dat had mijn merrie ook een maand geleden. Heb er snel een osteo bijgehaald, en nu is haar rug weer normaal.

Ik heb hier geen hengsten van mij noch door anderen laten passeren. Van de foto gaf ik alleen het visuele beeld en geen waardeoordeel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:54

@Airnt,

Zowel bij de speedboat als bij de motor of de bus gaat het hier even om het geven van een voorbeeld dat iedereen kent.
Het gaat om het achterblijven van de massa bij versnelling.
Bij de speedboat wordt de massa achter van onderen meegenomen en zie je de voorkant omhoog komen, pas in tweede instantie door de druk op de boeg.
Kijk maar naar de motorfiets, die heeft geen druk op de boeg.

Iedere afdruk mét impuls van een paard is een kortstondige versnelling, duidelijk voelbaar in het zadel.
Bij iedere pas mét impuls, achter onder, valt dus een deel van de massa op de achterhand omdat de massa achterblijft en de voorkant omhoog komt.

Bij een gelijkmatige snelheid en passen zonder impuls zal dit effect uitblijven.
Ik denk dat men in de Klassieke Dressuur daarom zo veel nadruk legt op het voorwaarts gaan mét impuls.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:54

nombrado schreef:
rechte rug ,

[ Afbeelding ]

Ik vind dit meer een weggedrukte (holle) rug

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:55

nombrado schreef:
rug in beweging
[ Afbeelding ]

Deze foto heb ik al meerdere keren gezien. Het verbaast me ontzettend dat jij jezelf hier in wedstrijdkleding op het paard hebt gephotoshopt. Waarom is dat nombrado? Vind het zo'n raar gezicht.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:05

mag ik vragen wie van jullie een sport achtergrond heeft? Turnen, dansen, ballet, schaatsen of andere balans sporten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:07

Ik heb geturnd en gedanst.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:26

judo, atletiek en jazzballet :)

En vroeger op de manege was het ook balanssport, zonder handjes en beugels,
bekertjes water vast en gevuld houden, gulden tussen je knieën, zonder zadel gymnastiekoefeningen op je pony :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:08

:j Zitlessen zondagsmorgens op een bank bij de LRV. Voeten van de vloer en voor en achter optillen en in balans blijven zitten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:14

kwam dit filmpje tegen:
Zie hier de beweging in vrijheid van de hengsten.
Ik zie nergens enig bolle rug
wel een romp die stabiel gemaakt word, door de achterhand zakken om voor los te krijgen en te imponeren.
Let ook goed op hoofd en halshouding (balans)
http://www.youtube.com/watch?v=3pnCqvLmkt0

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:15

@Listinglistje, die gulden tussen je knieën (of het lichtrijden zonder stijgbeugels), da's nu net hetgeen ze in goede zitlessen (bijv. centered riding) proberen af te leren. Als je met je knieën knijpt, ga je de lange rugspier blokkeren en rem je je paard af. Heeft me bijna 3 jaar gekost om erachter te komen waarom "mijn madam" vaak verzet gaf bij het aandraven, hierop gewerkt in een CR les, en nu hoef ik maar draf te denken en ze is vertrokken.

@Arie, ik geloof dat iemand anders dacht dat dat een hengst van jou was, vandaar het misverstand.

@Nombrado, de rug wordt wel boller (of anders gezegd minder hol), dus wss wordt dit ermee bedoeld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:20

hwn schreef:
@Nombrado, de rug wordt wel boller (of anders gezegd minder hol), dus wss wordt dit ermee bedoeld.

Misschien lijkt het bol, maar het is het bekken wat kantelt waardoor het lijkt of de rug boller wordt.
het is dus optisch bedrog

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:23

hwn knijpende knieen heb ik geen meer last meer van, helaas tegenwoordig wel last van kapstokken/richtingaanwijzers :o :o :o

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:50

@Listinglistje, ik ken dit probleem, heb ik ook vaak last van op één kant (maar in mijn geval dan vaak in combinatie met een knijpende knie, ik voel mijn paard gelijk ontspannen als ik mijn voet corrigeer). Mss es proberen je hielen minder uit te drukken en je voeten wat meer horizontaal te houden, alsof je op de grond zou staan? Vaak moet je, om dat gevoel te krijgen, je stijgbeugel nog meer onder de bal van je voet doen, dus je voet iets dieper in de beugels (weet ik, in centered riding schoppen ze wel enkele "heilige huisjes" in). Anders wel fijne houding hoor, alleen mag je hiel mss wat meer onder je heup komen. Mijn houding is nog lang zo goed niet als de jouwe hoor, de theorie heb ik stilaan al mee, nu moet de praktijk nog volgen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:54

Citaat:
Het opbollen gebeurt maar gedurende een deel van de pas in het andere deel zakt de rug terug

Voor alle duidelijkheid om dit misverstand voor goed uit de wereld te helpen:
Het is de romp die wordt opgelift door de ledematen. Vandaar de op en neergaande verticale beweging van de romp in de landing en de afzet.

Als een paard er niet in slaagt (bouw of invloed van de ruiter) door het bekken naar voren te kantelen (recht maken van de rug) en vervolgens via de lange rugspier, bekken, hals en romp stabiel te maken, kan hij de romp niet liften en krijg je een strampelende, ongecadanseerde, stotende beweging.

Om nog een wijdverbreid misverstand uit de wereld te helpen:

Het zijn dus niet de buikspieren die romp omhoog brengen maar enkel de ledematen. De buikspieren hebben geen verbinding in het skelet die een opwaartse beweging van de romp mogelijk maakt.

Wat doen de buikspieren wel?
Ze onderhouden enkel de heffing en buiging van de achterbenen en dat is niet gering. Zonder buikspieren is het been wel te heffen maar niet in die stand te houden.
Daarom is het van belang om geen paarden met optrokken rompjes te fokken maar met veel rompdiepte ('Hinterrippe'). Dat levert ook veel buikspieren op en stelt het paard in staat om de benen sterk te heffen/te buigen en die positie vast te houden voor de noodzakelijke verzameling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:08

hwn schreef:
@Listinglistje, die gulden tussen je knieën (of het lichtrijden zonder stijgbeugels), da's nu net hetgeen ze in goede zitlessen (bijv. centered riding) proberen af te leren.

dat is waar, overigens niet alleen in centered riding hoor, gewoon voortschrijdend inzicht, net als het voorwaarts zijn dat is sinds de ranaissance dressuur.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:43

Moderatoropmerking:
Enkele vervelende en totaal onnodige persoonlijke akties verwijderd. Kan het weer even een poosje zónder elkaar te proberen in diskrediet te brengen?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:30

is dat voorwaarts zijn niet beoogd in de renaissance?

pluvinel zegt dat het meest fantastische wat je kunt doen op een paard een Passade en courbette is: (wending om de achterhand in courbetten (niet wiener-courbetten, welteverstaan) en dan een paar carriere sprongen en dan weer terug in een achterhandwending in courbetten. )

Hij verteld verder dat het zo indrukwekkend is omdat het paard sterk moet versnellen, en zonder enige moeite terug moet komen door gebruik van verzameling, maar ook weer snel moet kunnen vertrekken enz.

het is natuurlijk een oefening die in 1610 nog steeds sterk noodzakelijk was in de oorlogvoering, met name voor lansiers (itt kurassiers) maar voorwaartsheid is geboden in al dergelijke oefeningen.

Vergelijkbaar met rejoneo, hoewel ze daar natuurlijk defensief rijden en dit soort dingen offensief zijn, maar beiden is voorwaarts gereden werk van levensbelang.

er zijn gewoon nogal veel vooroordelen over historische ruiterij.
Heel eerlijk gezegd, ik weet echt niet zo zeker of AR een goeie weergave is van historische ruiterij... en ik weet ook niet of dat ook zelf maar de bedoeling is. Ik meen te begrijpen dat het ooit een interess was van BB, maar hij gebruikt nu de oude meesters eerder als een groot ideeenboek. (niet denigrerend bedoeld) het ideaal wat de AR voor ogen heeft ziet er niet echt weerhaft uit.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:39

''De rijkunst is bedoeld om de natuurlijke bewegingen van het paard te vervolmaken en het paard zover te brengen dat het in staat en bereid is deze bewegingen (die het paard in vrijheid uitsluitend bij emotionele opwinding zou maken) op commando van de ruiter uit te voeren.'' Gustav Steinbrecht

Doel van de AR en KR lijkt mij hetzelfde. Of men daar bij de AR (BB bijvoorbeeld) ook in slaagt, is een andere vraag.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:43

geval van nadruk. 'vervolmaken' is nogal in the eye of the beholder

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:42

listiglistje schreef:
hwn knijpende knieen heb ik geen meer last meer van, helaas tegenwoordig wel last van kapstokken/richtingaanwijzers :o :o :o

[ Afbeelding ]

Je kapstokken komen voort uit een verkeerde beenligging.
Ontspan je eerst volledig, van boven tot onder, zoek je evenwicht, laat alles afhangen.
Ga in je gevoel op de boven binnenkant van je dijen zitten.
Dat kan niet dat weet ik maar het gaat om hoe het voelt.
Laatje onderbenen afhangen, vergeet "tenen omhoog" dat is van geen belang.
Pas zonodig je beugellengte aan.

Denk aan niets anders dan "op de bovenkant van mijn dijen", evenwicht, ontspanning.
Doe niets, laat je meenemen door je paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:03

Dat alles laten afhangen heb ik wat te letterlijk genomen. Benen liggen daardoor nu redelijk naar tevredenheid (het is natuurlijk nooit goed genoeg).... maar laat mijn schouders nu ook volledig hangen :(

Heb je daar nog goede tips voor Simpelman, dat ik mijn schouders meer naar achteren doe en daarmee weer wat rechterop ga zitten, zonder dat ik de spanning terug krijg in mijn lijf en benen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:11

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:16

Mooi stuk Simpelman!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:23

Dank je Simpelman...ik ga er mee aan de slag!