Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jotoma schreef:Ik heb dit eerder gelezen en toegepast. Ik mis daarin alleen stuk lichtrijden en verlichte zit. Ik heb bovenstaande toegepast bij mn zitlessen tijdens het doorzitten.
Wat ik eerder deed als ik alleen mn tenen in de beugels had en ging lichtrijden of verlichte zit is op mn tenen gaan staan, hak optrekken en daarna naar voren vallen.
Ik merkte dat wanneer ik mn voet iets verder door de beugel doe en dus ieta terug val op de bal van voet dit allemaal niet gebeurd. Ik heb mn voet gewoon recht en kan mn been lang maken, dan blijf ik automatisch recht zitten. Ik het dit nog niet getest met een gaatje langer in de beugels.
Yamcha schreef:Leer zitten, zodat je het paard niet in de weg zit, leer met je handen nageven en soms weerstand bieden, zodat je een zachte, lichte verbinding kunt onderhouden, en dan loopt je paard aan de teugel voor je het weet.
En vergeet het, zodra je je erop gaat focussen, gaat het mis, want dan ga je teveel met de voorkant bezig zijn.
Yamcha schreef:Nope, mensen maken het vaak vreselijk ingewikkeld, maar dat is het helemaal niet. Maar laat die kneepjes, het geduw met je benen, en het gepluk alsjeblieft achterwege..... echt, begin er nooit aan.
Lekker ontspannen en je paard niet in de weg zitten, is op zich wel lastig, maar heel veel ingewikkelder dan dat wordt het niet.
crazygirl1 schreef:Ik begin altijd met losse teugels en zigzaggen. Opwarming waarbij hij veel van hand veranderd en dus ook soepeler wordt.
Dus volgens jou is het vastzetten van mijn handen niet goed?
Welke hulpteugel zou kunnen helpen?
Ik geef zeker toe dat ik angstig ben tgo lesgevers. Ik lees veel op bokt en begrijp het ook goed maar het uitvoeren is nog een stap verder. Ik heb met Delco al meerdere lesgevers gehad en telkens na enkele lessen gestopt omdat de lesgever te snel wil evolueren. Met als gevolg dat ik de lessen ben gestopt met blaren of 1week rugpijn. En dan spreek ik nog niet over Delco zijn houding, rampzalig, ik kon hem zelfs niet meer stoppen van stap naar halt. Ik heb nu gegevens van een nieuwe lesgevers (geschoold bij Oliveira) maar twijfel enorm, ik wil niet weer achteruit gaan maar ergens kan ik het ook niet alleen :s
sneeuwpop schreef:Ik zie niet in waarom je geen hulpmiddelen mag gebruiken. Tuurlijk is er een grote valkuil van verkeerd gebruik, maar indien goed gebruik kan de ruiter zijn fouten sneller oplossen en dat is voor het paard ook beter.
sneeuwpop schreef:Met behulp van een hulpteugel kan je het paard begrenzen. Wanneer je een hulpteugel strak aan trekt zal deze idd in een krul gaan lopen. Dat is imo niet de bedoeling. Zolang het paard in eerste instantie netjes aan het been wordt gereden ben ik van menig dat het wel kan helpen.
Nogmaals voor de ruiter dus en altijd maar voor zeer korte duur, anders raak je imo ook het gevoel kwijt en kan een hulpteugel een verlengde worden van de ruiter (dat deze dus zonder geen idee meer heeft)
Ik denk iig niet zwart en wit, maar ook grijs.
Belangrijkste is imo dat de ruiter snel zijn fouten corrigeerd en daarbij het paard lekker los in zijn lijf te laten bewegen. Dat laatste gebeurd niet als men de hulpteugel imo niet goed gebruikt