[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:23

Ik heb hetzelfde als amarylis. Juist dan trek ik mn rug hol, schouders op en ga ik knijpen.
Met zitles steun ik ook niet op mn knieeen.. Maar dan werk ik ook aan het doorzitten en niet lichtrijden.
Met lang en laag losrijden in verlichte zit in draf leun ik meer op mn knie/bovenbeen, maar dan krijg ik wel mega rugpijn.
Wil ze overigens best weer een gaatje langer doen, op voetbal gaan rijden en testen wat ik doe als ik op mn knie steun, maar ik denk dat ik dan juist meer naar voren val.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:21

somehow denk ik dat er hier een misverstand is, Simpelman kennende, wil hij niet dat je gaat knijpen of naar voren valt..... maar ik wacht even af.

jotoma, heb jij een foto van dat je lang en laag in draf losrijdt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:03

Jotom, span je je buikspieren wel voldoende aan in verlichte zit? Dat zou je "klachten" deels onderbouwen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:31

Haha nee ik snap dat knijpen en naar voren vallen niet de bedoeling is! Ik kan het ook pas bevestigen als ik gereden heb, dus dit was alleen een aanname.

Ik heb van het lang laag draven geen foto. De rugpijn komt na 3 a 5x de bak rond, als ik weer gewoon licht rijd is het ook vrij snel weer weg. Buikspieren let ik bij verlichte zit minder op moet ik zeggen. Ik train deze wel zo'n 4x in de week, net als mn rug. Dus het zal m denk ik in mn houding zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 08:45

Nog een keer geplaatst:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:02

Ik heb dit eerder gelezen en toegepast. Ik mis daarin alleen stuk lichtrijden en verlichte zit. Ik heb bovenstaande toegepast bij mn zitlessen tijdens het doorzitten.
Wat ik eerder deed als ik alleen mn tenen in de beugels had en ging lichtrijden of verlichte zit is op mn tenen gaan staan, hak optrekken en daarna naar voren vallen.
Ik merkte dat wanneer ik mn voet iets verder door de beugel doe en dus ieta terug val op de bal van voet dit allemaal niet gebeurd. Ik heb mn voet gewoon recht en kan mn been lang maken, dan blijf ik automatisch recht zitten. Ik het dit nog niet getest met een gaatje langer in de beugels.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:58

Jotoma schreef:
Ik heb dit eerder gelezen en toegepast. Ik mis daarin alleen stuk lichtrijden en verlichte zit. Ik heb bovenstaande toegepast bij mn zitlessen tijdens het doorzitten.
Wat ik eerder deed als ik alleen mn tenen in de beugels had en ging lichtrijden of verlichte zit is op mn tenen gaan staan, hak optrekken en daarna naar voren vallen.
Ik merkte dat wanneer ik mn voet iets verder door de beugel doe en dus ieta terug val op de bal van voet dit allemaal niet gebeurd. Ik heb mn voet gewoon recht en kan mn been lang maken, dan blijf ik automatisch recht zitten. Ik het dit nog niet getest met een gaatje langer in de beugels.

De verlichte zit is een ander verhaal.

Lichtrijden is hetzelfde verhaal.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:45

Ik ga de volgende training even beter letten op waar ik nou meer op steun. Knie of voet.
Simpelman, wat is het andere verhaal bij verlichte zit? Gezien ik daar rugpijn krijg als ik dit lange tijd achter elkaar doe.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:23

vanaf wanneer kun je leren aan de teugel lopen? Ik rij nu ong. 4-5 jaar en ik wil het graag leren zodat ik en mijn paardje ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:02

Leer zitten, zodat je het paard niet in de weg zit, leer met je handen nageven en soms weerstand bieden, zodat je een zachte, lichte verbinding kunt onderhouden, en dan loopt je paard aan de teugel voor je het weet.

En vergeet het, zodra je je erop gaat focussen, gaat het mis, want dan ga je teveel met de voorkant bezig zijn.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:04

Yamcha schreef:
Leer zitten, zodat je het paard niet in de weg zit, leer met je handen nageven en soms weerstand bieden, zodat je een zachte, lichte verbinding kunt onderhouden, en dan loopt je paard aan de teugel voor je het weet.

En vergeet het, zodra je je erop gaat focussen, gaat het mis, want dan ga je teveel met de voorkant bezig zijn.

dankje ik dacht dat het altijd zo ingewikkeld was maar het is dus gewoon lekker ontspannen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:07

Nope, mensen maken het vaak vreselijk ingewikkeld, maar dat is het helemaal niet. Maar laat die kneepjes, het geduw met je benen, en het gepluk alsjeblieft achterwege..... echt, begin er nooit aan.

Lekker ontspannen en je paard niet in de weg zitten, is op zich wel lastig, maar heel veel ingewikkelder dan dat wordt het niet.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:41

Ik ben mijn 10jarige opnieuw aan het berijden, na 1maand volledig stilstaan en erna 2 maand enkel longeren (veel schakelen in tempo en gang). Zijn bespiering komt mooi terug, ook zijn achterhand is veel sterker geworden. Ondertussen 1maand opnieuw ohz. Super dus :D

Enkel loop ik tegen een probleem, al lang.. Toen ik hem vorig jaar kocht liep hij enorm achter de teugel. Sinds we het werk hebben heropgepakt, beginnen we van nul. Dus de eerste week enkel lange teugels en veel zigzaggen (mijn lichaamshouding assosieren met een bepaalde richting) en ook overgangen op stem (en die associeren met mijn lichaamshouding). Dit gaat super, hij verandert van richting als ik de andere kant opkijk. Ook de stemhulpen zijn geassocieerd met de lichaamshulpen.

2 weken geleden ben ik begonnen met de teugels op te pakken, meer en meer de juiste lengte. De eerste 3 dagen ging dit goed, zodra ik de teugels korter nam liet hij het bit los. Echter is het erna over gegaan naar een trekspelletje. Hij begint te trekken en hierdoor zijn mijn handen/armen zeer onstabiel en winst hij het 'spelletje'. Hij loopt niet meer achter de teugel dus dat is al heel wat, maar nu botsen we dus op dit probleem aan. TA, DA, osteo en nieuw zadel in december en januari gehad dus medisch in orde.

Wat moet ik nu doen?
Ik kreeg als advies om me in verlichte zit te zetten en mijn handen en teugels te blokkeren op zijn nek. Zo win ik het 'spelletje' aangezien de teugels niet meegaan met zijn trekgedoe. Zodra hij het bit loslaat gaat de druk van mijn vingers weg en verleng ik langzaam de teugels tot op juiste lengte waarbij hij het bit blijft loslaten. Dus hij volgt mijn hand dan. Zodra hij opnieuw vastneemt, neem ik de teugels opnieuw strak tot hij weer ontspant. Dit heeft hij zeer snel door en laat snel het bit los. Op het moment dat hij loslaat, is hij zalig te rijden, mijn (been)hulpen worden uitgevoerd. Hij draait mooi rond mijn been en het schakelen gaat uitstekend (meer doen we momenteel nog niet) Nu is het wel dat ik dus vooral in verlichte zit rij, en dan betwijfel ik of dit wel correct is. Aangezien hierdoor mijn lichaamsgewicht op zijn voorhand ligt, kan hij dan wel correct zijn achterhand gebruiken om aan de teugel te lopen?

Ik doe veel ovegangen in tempo en gang om de achterhand te activeren. Wanneer hij licht in de hand voelt, zet ik mij nu (sinds 3dagen) terug recht (gewonde houding) waarbij ik mijn handen/armen zo weinig mogelijk beweeg. Dit gaat enkele passen goed maar zodra hij voelt dat mijn armen/handen onstabiel zijn, begint het opnieuw. Dit verder zetten tot ik meer en meer de 'gewone' houding' kan aannemen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:52

crazygirl1 schreef:
Hij begint te trekken en hierdoor zijn mijn handen/armen zeer onstabiel en winst hij het 'spelletje'.

Even om het probleem te snappen. geeft hij rukken of gaat hij hangen?
En hoezo je handen onstabiel, wat doen ze?

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:25

dat probleem had ik ook mijn instructrice zei ook in de verlichte zit gaan rijden, en dan alles op zijn plaats houden, als hij zich dan ook maar 3 sec. ontspant (aan de teugel loopt) meteen belonen en stoppen (met die ene oefening) en doorgaan met iets anders en zo steeds langer volhouden. Nu gaat bij mij steeds beter. +:)+

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:26

Beide, afwisselend. Hij beweegt constant zijn hoofd, hangt vooral op de rechterhand (is zijn zwakke kant, is heel linksgebogen). Hij probeert zolang hij wint, omdat hij weet dat ik (onbewust) toegeef. Mijn handen bewegen om zijn gedrag te corrigeren maar ook omdat hij de teugels uit men handen trekt. Mijn handen blijven dan ook totaal niet op dezelfde lengte. Onbewust wil ik dan corrigeren en dus wordt het een 'spelletje' tussen zijn hoofd/mond en mijn handen/armen waarbij hij helaas wint.

Mijn handen vielen me op doordat mijn nieuwe zadel zich beschadigd door de wrijving van mijn linkerhand (te laag). Ook viel het me al eerder op dat de teugellengte voordurend veranderd (kan wel 10cm verschillen). Ideaal voor hem zou stabiele (wel meegaande!) handen/armen maar die heb ik niet. Enige wat ik zou kunnen doen, is een stabielere/profesionele ruiter eropzetten zodat hij begrijpt dat er geen spelletje is tussen zijn mond en de handen van zijn ruiter. Dat durf ik helaas niet, vorige lesgever die er is opgekropen (en nogtans gesponserd wordt door zadelmerk en dus goede resultaten heeft etc) die is er afgestapt met blaren (van het trekken) en mijn paard had opengescheurde mondhoeken. Geen fijn zicht, hij liep dan wel niet te handen/trekken maar voor mijn oog liep hij gedwongen ipv ontspannen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:34

tja als het aan je eigen handhouding ligt....dan denk ik dat vastzetten van je handen jouw probleem groter gaat maken. misschien dat het wel wat beter gaat met je paard, al vind ik het geen prettige manier (hij geeft immers aan dat hij last heeft van jou en jij gaat dat afstraffen.... )
Daarbij wordt je dan zelf een soort van bijzetteugel.

Is een stapje terug met meer teugellengte geen optie? Toen het dus nog wel goed ging?

als een paard gaat hangen, dan wiebbel ik trouwens wel even met mijn handen, dan is het niet prettig om op te hangen...;) (kleine hulp wanneer je er snel bij bent)
Daarbij lopen mijn paarden actief en schakel ik veel, dus extra been is dan imo niet een juiste oplossing.

Als hij echt een ruk geeft zou ik eerder voor een hulpteugel gaan en dan veel les gericht op je handen, zodat de hulpteugel snel af kan.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:10

Ik begin altijd met losse teugels en zigzaggen. Opwarming waarbij hij veel van hand veranderd en dus ook soepeler wordt.

Dus volgens jou is het vastzetten van mijn handen niet goed?
Welke hulpteugel zou kunnen helpen?

Ik geef zeker toe dat ik angstig ben tgo lesgevers. Ik lees veel op bokt en begrijp het ook goed maar het uitvoeren is nog een stap verder. Ik heb met Delco al meerdere lesgevers gehad en telkens na enkele lessen gestopt omdat de lesgever te snel wil evolueren. Met als gevolg dat ik de lessen ben gestopt met blaren of 1week rugpijn. En dan spreek ik nog niet over Delco zijn houding, rampzalig, ik kon hem zelfs niet meer stoppen van stap naar halt. Ik heb nu gegevens van een nieuwe lesgevers (geschoold bij Oliveira) maar twijfel enorm, ik wil niet weer achteruit gaan maar ergens kan ik het ook niet alleen :s

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:33

ik kan zo via internet echt geen hulpteugel aanraden, dat is persoonlijk. Het is om de ruiter te helpen.
Soms is het ook een kwestie van proberen waar jij het beste/snelste goed op reageert.

Belangrijkste is toch wel je instructie, want een hulpteugel alleen gaat hem ook niet worden.
doormiddel van een hulpteugel kan je wat meer rust krijgen en meer aan je arm-hand houding kan werken, zonder dat het paard je aan alle kanten weg trekt.
Zoals je nu aangeeft dat je geen goede instructie hebt, denk ik dat een hulpteugel nu ook geen oplossing gaat zijn.

Het vastzetten van je handen is natuurlijk niet goed. Het kan wel eens een oplossing bieden voor een paard wat je uit het zadel trekt, maar voor je houding is dat heel slecht. Je moet juist meeveren en dat is dus het tegenovergestelde.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:59

Yamcha schreef:
Nope, mensen maken het vaak vreselijk ingewikkeld, maar dat is het helemaal niet. Maar laat die kneepjes, het geduw met je benen, en het gepluk alsjeblieft achterwege..... echt, begin er nooit aan.

Lekker ontspannen en je paard niet in de weg zitten, is op zich wel lastig, maar heel veel ingewikkelder dan dat wordt het niet.

:j
Goed Yamcha!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:02

crazygirl1 schreef:
Ik begin altijd met losse teugels en zigzaggen. Opwarming waarbij hij veel van hand veranderd en dus ook soepeler wordt.

Dus volgens jou is het vastzetten van mijn handen niet goed?
Welke hulpteugel zou kunnen helpen?

Ik geef zeker toe dat ik angstig ben tgo lesgevers. Ik lees veel op bokt en begrijp het ook goed maar het uitvoeren is nog een stap verder. Ik heb met Delco al meerdere lesgevers gehad en telkens na enkele lessen gestopt omdat de lesgever te snel wil evolueren. Met als gevolg dat ik de lessen ben gestopt met blaren of 1week rugpijn. En dan spreek ik nog niet over Delco zijn houding, rampzalig, ik kon hem zelfs niet meer stoppen van stap naar halt. Ik heb nu gegevens van een nieuwe lesgevers (geschoold bij Oliveira) maar twijfel enorm, ik wil niet weer achteruit gaan maar ergens kan ik het ook niet alleen :s

Een oud gezegde:
"Wanneer de kennis van de ruiter ophoudt dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen."

Blijf van de hulpteugels af, hiermee los je het probleem niet op.
Jij bent het probleem, zoek goede instructie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:45

Ik zie niet in waarom je geen hulpmiddelen mag gebruiken. Tuurlijk is er een grote valkuil van verkeerd gebruik, maar indien goed gebruik kan de ruiter zijn fouten sneller oplossen en dat is voor het paard ook beter.

Maar zonder goede instructeur geloof ik ook dat de kans op verkeerd gebruik te groot is.

Ik zat nog wel te denken dat het zigzaggen wat je doet wel eens het probleem groter kon maken.
Je probleem zit in je handen, dus veel sturen lijkt me niet handig. Eerst de basis, zorgen dat je handen op de juiste plaats en goed ontspannen en dus mee gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:52

sneeuwpop schreef:
Ik zie niet in waarom je geen hulpmiddelen mag gebruiken. Tuurlijk is er een grote valkuil van verkeerd gebruik, maar indien goed gebruik kan de ruiter zijn fouten sneller oplossen en dat is voor het paard ook beter.

De ruiter kan het probleem niet oplossen zonder hulpmiddel.
Met hulpmiddel zal hij dat dan ook niet kunnen oplossen, hij weet namelijk kennelijk niet wat de oplossing is.

Met gebruik van hulpmiddelen krijg je dan vervolgens het in de krul rijden, het overnemen van het paard, het paard murw rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:55

Met behulp van een hulpteugel kan je het paard begrenzen. Wanneer je een hulpteugel strak aan trekt zal deze idd in een krul gaan lopen. Dat is imo niet de bedoeling. Zolang het paard in eerste instantie netjes aan het been wordt gereden ben ik van menig dat het wel kan helpen.

Nogmaals voor de ruiter dus en altijd maar voor zeer korte duur, anders raak je imo ook het gevoel kwijt en kan een hulpteugel een verlengde worden van de ruiter (dat deze dus zonder geen idee meer heeft)

Ik denk iig niet zwart en wit, maar ook grijs.
Belangrijkste is imo dat de ruiter snel zijn fouten corrigeerd en daarbij het paard lekker los in zijn lijf te laten bewegen. Dat laatste gebeurd niet als men de hulpteugel imo niet goed gebruikt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:08

sneeuwpop schreef:
Met behulp van een hulpteugel kan je het paard begrenzen. Wanneer je een hulpteugel strak aan trekt zal deze idd in een krul gaan lopen. Dat is imo niet de bedoeling. Zolang het paard in eerste instantie netjes aan het been wordt gereden ben ik van menig dat het wel kan helpen.

Nogmaals voor de ruiter dus en altijd maar voor zeer korte duur, anders raak je imo ook het gevoel kwijt en kan een hulpteugel een verlengde worden van de ruiter (dat deze dus zonder geen idee meer heeft)

Ik denk iig niet zwart en wit, maar ook grijs.
Belangrijkste is imo dat de ruiter snel zijn fouten corrigeerd en daarbij het paard lekker los in zijn lijf te laten bewegen. Dat laatste gebeurd niet als men de hulpteugel imo niet goed gebruikt

Begin met het laatste en je hebt geen hulpteugel meer nodig....
Hulpteugels worden in de praktijk alleen maar fout gebruikt omdat degeen die hem gebruikt er niet mee om kan gaan.

Iemand die dat wel kan heeft geen hulpteugel nodig.
In ontspanning en vertrouwen doet een paard alles dat je van hem vraagt, mits dit redelijk is....

Met een hulpteugel kun je het paard iets afdwingen dat het niet kan of wil geven.
Het is slim hier eerst over na te gaan denken.