[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:41

besita schreef:
nog een leuk oefeningetje voor de controle
http://www.youtube.com/watch?v=cGprX1kMMq8

Thanx, Besita das een goeie en leerzame voor mijn partner (en zijn paard).

Hoop ook dat dit wel een echt springtopic blijft waarbij niet te veel penny-gehalte opkomt.
Geintje tussendoor is leuk maar serieus met springen bezig zijn is leuker. ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:09

besita schreef:
nog een leuk oefeningetje voor de controle
http://www.youtube.com/watch?v=cGprX1kMMq8

Dat is inderdaad een fijne oefening, maar wel belangrijk dat een paard al echt rustig is, want het is heel moeilijk om in draf, zonder paaltjes ervoor, fijn bij de sprong te komen. Dat lukt alleen maar als er echt complete rust in je paard zit.
Voor meer beginners zou ik dezelfde oefening doen, maar dan een stuk lager, want deze hoogte lijkt simpel, maar is dat niet.

Katja

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:11

Ik vind de oefening erg leuk maar zou niet tevreden zijn als mijn paard er zo doorheen liep zoals hij af en toe heeft.
Als ik tussen twee hindernissen terug naar draf wil dan wil ik ook echt draven en niet bijna stilstaan, een halve drafpas en dan toch maar weer een galopsprong.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:16

het is echt moeilijker dan je denkt hoor !! En inderdaad ook echt voor een gevorderder paard en ruiter ..
Moyersoen was wel ook een aparte top(stijl ) ruiter !!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:26

Ik denk dat het vrij moeilijk is dus maar ik zou dan liever tussenin een volte rijden als je de rust nog niet hebt. Je doet zo'n oefening toch niet alleen voor gehoorzaamheid maar ook voor de rust of zeg ik iets geks?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:40

dat wel ..maar paard weet na een paar keer doen ook de weg te vinden ..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:42

Maar dat is juist het moment waar je in je training naartoe wilt en doorheen wilt werken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:53

Katja schreef:
Maar dat is juist het moment waar je in je training naartoe wilt en doorheen wilt werken.

Ik zie dat echt als een oefening die je pas doet als al het andere helemaal onder controle is. Maar het ligt natuurlijk heel veel aan de hoogte. Doe je dit met hindernisjes van 10 of 20 cm, dan is het veel eenvoudiger dan met hindernissen van 1.00 mtr bijvoorbeeld.
Persoonlijk doe ik dit bijna nooit want de sport die ik bedrijf is uit galop, dus het liefst concentreer me daar op. Wel doe ik het met jonge paarden, maar dan heel laag, en meer om te spelen en ik toch aan het draven ben. Ik voel me ook niet zo comfortabel uit draf, omdat ik zo weinig invloed heb op de afstand. De ene keer ietsjes te groot, dan weer ietsjes te dicht...ik hou van perfecte afstanden omdat ik me daar nou eenmaal beter bij voel. Maar dat is iets persoonlijks, denk ik.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:59

Beste Marcel,

Hier weer een vraagje van ver weg.

Er heerst al sinds mensenheugenis een discussie tussen rijders onderling en disciplines onderling over het wel en wee van een paddock.

Vindt jij het van evident belang dat een paard, indien mogelijk, de hele dag buiten in een paddock moet zijn als hij niet werkt.

Maak jij hierbij een verschil tussen een goed sportpaard en een paard wat recreatief gereden wordt.

gr.

FraLex

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:59

Ik vind dat sommige paarden wel fijner worden vanuit draf kan niet helemaal uitleggen waarom is een beetje een gevoelskwestie.
In Amerika moest ik die hunters ontzettend veel vanuit draf laten komen en daarna gelijk weer terug naar draf net zolang tot ze bijna niet meer wilden maar dat zou ik met een springpaard nooit doen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:09

francescalex schreef:
Beste Marcel,
Hier weer een vraagje van ver weg.
Er heerst al sinds mensenheugenis een discussie tussen rijders onderling en disciplines onderling over het wel en wee van een paddock.
Vindt jij het van evident belang dat een paard, indien mogelijk, de hele dag buiten in een paddock moet zijn als hij niet werkt.
Maak jij hierbij een verschil tussen een goed sportpaard en een paard wat recreatief gereden wordt.
gr.
FraLex

In een ideale wereld zou ik mijn paarden de hele dag in de wei willen hebben. Maar ik merk aan ze dat ze zelf na een uurtje of wat, bij het hek komen vervelen en het liefst weer naar stal gaan.
Ik maak wel verschil tussen de paarden die gepensioneerd zijn en de wedstrijdpaarden. De wedstrijdpaarden lopen in paddocks van 20x20 meter en altijd alleen, terwijl de 'pensionados' in echte weilanden lopen, en ook met zn allen bij elkaar. Voor mij is dat puur een zaak van angst voor blessures. In een kleine paddock kunnen ze een beetje boken en spelen, maar een sprint zit er niet in, terwijl dat in de wei wel gaat.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:35

Typisch vind ik dat, onze wedstrijdpaarden gaan om 7 uur naar buiten en 's avonds om 7 uur weer naar binnen. Staan gewoon in de kudde met veulens en jaarlingen, maar hebben wel 2 x ruim 1,5 ha weiland ter beschikking. Zelfs in de sneeuw ging het hele zooitje naar buiten (wedstrijdpaarden hebben alleen voor ijzers). Mijn ervaring is dat als ze dagelijks naar buiten gaan, ze helemaal geen behoefte hebben aan gekdoenerij en sprintjes trekken. Ze staan ook echt neit bij het hek te druilen, we moeten ze 's avond met brok naar het hek toe lokken :D

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:41

Die van mij stond eerst in een groep buiten. Maar na de zoveelste keer dat ik hem binnen haalde met wondjes op de benen en dat soort dingen heb ik hem nu apart staan. Vind het risico gewoon te groot. En hij zit zo te klieren met andere paarden.
Nu gaat hij alleen in de wei. Staat wel langs andere paarden dus contact heeft hij wel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:43

Zal ook wel iets persoonlijks zijn. Iedere gek zijn gebrek. Ik ben sowieso wel overdreven voorzichtig, hoor ik van de mensen om me heen, dus dat zal wel waar zijn dan.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:27

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:39

MarcelDufour schreef:
Zal ook wel iets persoonlijks zijn. Iedere gek zijn gebrek. Ik ben sowieso wel overdreven voorzichtig, hoor ik van de mensen om me heen, dus dat zal wel waar zijn dan.

ik geef je wel gelijk hoor en bovendien hangt het wel een beetje van je niveau af ..maar vanaf een bepaald niveau vind ik het zelf niet bevorderlijk dat ze van 's morgens tot s'avond de wei in gaan ..met een dikke pens en helemaal zonder puf ..een paar uurtjes tussen het trainen door vind ik genoeg en in de winter is een uurtje of zo genoeg der valt toch niks te rapen

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:45

Hi Marcel,

Je zal wel denken daar heb je die gekke Nederlander weer die in ITalie woont en een pizza bakt met een bodem van karton.(grapje, was wel kan nu het staat in HK)

Ben benieuwd hoe jij denkt over de volgende casus daar in ITalie anders wordt gedacht over het trainen van springpaarden.

Het paard betreft een ruin, 7 jaar springt 1.25 op wedstrijd. Hoe zit volgens jouw een trainingsdag/week eruit volgens jouw maatstaven.

Ben erg benieuwd hoe jij dit ziet. Op deze vraag zet ik de joker in.

gr.

emile

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:47

besita schreef:
MarcelDufour schreef:

ik geef je wel gelijk hoor en bovendien hangt het wel een beetje van je niveau af ..maar vanaf een bepaald niveau vind ik het zelf niet bevorderlijk dat ze van 's morgens tot s'avond de wei in gaan ..met een dikke pens en helemaal zonder puf ..een paar uurtjes tussen het trainen door vind ik genoeg en in de winter is een uurtje of zo genoeg der valt toch niks te rapen

Er loopt er een op ZZL-niveau, een op Z2 niveau en eentje op L1 niveau (dressuur). Als ik ze niet buiten zet, (van de winter 1 dag gebeurd ivm sneeuwstorm) breken ze na een dag stalrust de box af :D en dan krijgen ze ook nog maar gewoon basisbrok.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:55

het is hier een springtopic ;)
en er spreek niemand van een dag stalrust ..maar ik vind een uurtje of 3-4 eigenlijk meer dan genoeg als ze ook nog eens 2 keer per dag getraind worden of 1 keer + buitenritje of stap/tredmolen

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:58

wat is het verschil tussen stap en tredmolen of zyn dat gewoon 2 namen voor hetzelfde?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:59

francescalex schreef:
Hi Marcel,
Je zal wel denken daar heb je die gekke Nederlander weer die in ITalie woont en een pizza bakt met een bodem van karton.(grapje, was wel kan nu het staat in HK)
Ben benieuwd hoe jij denkt over de volgende casus daar in ITalie anders wordt gedacht over het trainen van springpaarden.
Het paard betreft een ruin, 7 jaar springt 1.25 op wedstrijd. Hoe zit volgens jouw een trainingsdag/week eruit volgens jouw maatstaven.
Ben erg benieuwd hoe jij dit ziet. Op deze vraag zet ik de joker in.
gr.
emile

Daar heb ik geen enkel vast patroon in. De week van de wedstrijd ziet er heel anders uit dan die waar geen wedstrijd is. Ligt het er ook aan welk niveau een paard heeft. Zodra lopen ze internationaal dan spring ik eigenlijk zelden nog thuis. Zijn ze jonger dan doe ik weer vrij veel thuis en wat minder concours.
Dus is niet makkelijk om daar een eenduidig antwoord op te geven.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:01

besita schreef:
het is hier een springtopic ;)
en er spreek niemand van een dag stalrust ..maar ik vind een uurtje of 3-4 eigenlijk meer dan genoeg als ze ook nog eens 2 keer per dag getraind worden of 1 keer + buitenritje of stap/tredmolen

Ben al weg..........................
maar volgens mij is een paard een paard of ie nou dressuurt of springt!
Laatst bijgewerkt door Noppert op 12-03-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:02

An1985 schreef:
wat is het verschil tussen stap en tredmolen of zyn dat gewoon 2 namen voor hetzelfde?

links is een tredmolen, rechts een stapmolen.

Afbeelding Afbeelding

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:03

oooooh ok dus een tredmolen is een loopband!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:03

Hi Marcel,

Zou jij dit paard 2x per dag trainen en zo ja , hoe zie jij dit dan?

gr.

emile