[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziiggy__

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:10

Hallo,

ik heb een vraagje een vriendin van me rijd een paard en ze zegt dat het paard veelste diep aan de teugel loopt waardoor die op sommige momenten gaat hangen,
ze vroeg me hoe dit optelossen ik had enkele dingen vertelt maar ze snapte het niet of het werkte niet. Ik begin nu een beetje te twijfelen tussen het niet werken of het niet goed uitvoeren.
Ik had gevraagt of ik er een keer op mocht en dat mocht wel maar telkens als ik tijd heb heeft zij geen tijd !!

We kwamen toen op een discussie uit, ik vertelde haar dat ze veel moest drijven (als het ware het hoofd een beetje omhoog drijven) en dan van voor goed opsluiten..
Maar zij was het hier niet mee eens en wilde dit niet proberen.. !!
hiermee wil ik duidelijk maken ongeacht deze stelling goed of fout was dat als ze het er niet mee eens is het niet wil proberen, En dan kun je zeggen ag laat het haar toch uitzoeken maar het is een goede vriendin en die laat je niet zomaar zitten. En ik probeer haar ook wel over te halen, maar ik dacht mischien hebben jullie tips Haha!

heeft iemand dus nog tips hoe ik het haar goed uit kan leggen want ik heb werkelijk alles wat ik kon doen gedaan maar weet het nu ook even niet meer.. dus iemand tips Haha! ??

laurens_vh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:40

ik heb hetzelfde probleem met mijn paard hij gaat aan teugel lang en diep lopen, ik drijf hem dan meer vooruit maar hij gaat dan op mijn handen hangen.
ik heb zelf ook nog geen oplossing.
heeft iemand tips???????

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:40

Hollybolly schreef:
als de achterhand van je paard er voldoende onder zit hoef je echt niet veel druk uit te oefenen op het bit om je paard aan de teugel te krijgen. dit is in de krul trekken. maar ik kan dat zo niet zeggen Knipoog

Wat ik bedoel is echt niet in de krul trekken hoor... Je toont je paard op een zachte manier de weg (natuurlijk moet je hem wel actief houden, maar dacht dat dat reeds duidelijk gemaakt was Haha! ). Vanachter naar voor rijden, dus door hem actief op de achterhand te laten lopen en hem de weg te wijzen kom je het verst Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 20:10

laurens_vh schreef:
ik heb hetzelfde probleem met mijn paard hij gaat aan teugel lang en diep lopen, ik drijf hem dan meer vooruit maar hij gaat dan op mijn handen hangen.
ik heb zelf ook nog geen oplossing.
heeft iemand tips???????

heel erg actief rijden. dus veel overgangen, goed voorwaarts en voltes en wendingen rijden. vervolgens stop je even met aan de teugel om het paard weer wat vrijheid te geven en zijn hals weer kan oprichten. na een kwartiertje rijdt je m weer aan de teugel door actief te rijden.

cashaniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:12

Het lijkt me dat het paard van zichzelf automatisch al heel nageeflijk is, dus misschien moet je proberen hem/haar helemaal te ontspannen zonder enige druk te geven op de teugels. Onder de teugel lopen is namelijk meestal niet echt een teken van ontspanning, dus laat hem/haar eens helemaal uitstrekken en wissel eens met aanspanning en ontspanning, met nadruk op de ontspanning. Meestal helpen dat soort kleine dingen al.

snolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:28

mijn verzorgpony heeft nooit aan de teugel gereden(sorry hoor miss staat het wel ergens in die 12 pagina's maar dat ga ik niet alemaal doorlezen.) hoe moet ik der aan de teugel leren rijden?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 23:12

als je dat niet weet, moet je echt les gaan nemen. ik kan het wel gaan uitleggen, maar je hoeft maar iets verkeerd te doen of je verpest echt je paard. Knipoog en in elke pagina staat het tig keer uitgelegd dus ik ga mn verhaal niet voor de tiende keer herhalen Knipoog

laurens_vh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:20

bedankt voor de tips maar ik zit met het probleem hoe meer ik hem actief rijd hoe langer hij zich maakt en hoe meer zijn hals naar benden gaat en dan hangt hij echt op mijn handen. ik gisteren gereden en vanaf hij op mijn teugels ging hangen gaf ik meer druk met mijn been en ik open en sluit dan mijn ene hand en dan mijn andere.(zeker niet treken want daar ben ik resoluut tegen. zou dit een goeie oplossing zijn??
alvast bedankt voor de tips!!!!!!!

laurens_vh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:22

met openen en sluiten bedoel ik => mijn vuist toe knijpen en dan weer in de normaale houding brengen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 19:02

rijd hem anders even een tijdje niet aan de teugel, en let even bewust op de achterhand. die moet erbij, dan draagt het paard zichzelf meer, nu moet jij hem bij wijze van spreken dragen.

laurens_vh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:03

dat is een goed idee

bedankt

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 19:24

ik hoop dat het werkt... laat je weten of het gelukt is?

laurens_vh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:27

zeker en vast

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 19:32

Ziiggy__ schreef:
Hallo,

ik heb een vraagje een vriendin van me rijd een paard en ze zegt dat het paard veelste diep aan de teugel loopt waardoor die op sommige momenten gaat hangen,
ze vroeg me hoe dit optelossen ik had enkele dingen vertelt maar ze snapte het niet of het werkte niet. Ik begin nu een beetje te twijfelen tussen het niet werken of het niet goed uitvoeren.
Ik had gevraagt of ik er een keer op mocht en dat mocht wel maar telkens als ik tijd heb heeft zij geen tijd !!

We kwamen toen op een discussie uit, ik vertelde haar dat ze veel moest drijven (als het ware het hoofd een beetje omhoog drijven) en dan van voor goed opsluiten..
Maar zij was het hier niet mee eens en wilde dit niet proberen.. !!
hiermee wil ik duidelijk maken ongeacht deze stelling goed of fout was dat als ze het er niet mee eens is het niet wil proberen, En dan kun je zeggen ag laat het haar toch uitzoeken maar het is een goede vriendin en die laat je niet zomaar zitten. En ik probeer haar ook wel over te halen, maar ik dacht mischien hebben jullie tips Haha!

heeft iemand dus nog tips hoe ik het haar goed uit kan leggen want ik heb werkelijk alles wat ik kon doen gedaan maar weet het nu ook even niet meer.. dus iemand tips Haha! ??

zeg dat het paard hangt, omdat de achterhand er niet onder zit. ook met wedstrijden kan men zien of er met aan de teugel rijden teveel van voren is gewerkt. de achterhand moet eronder, want zo verpest je eigenlijk het paard. wanneer je van achteren naar voren traint, wordt het paard lichter in de hand, draagt zichzelf met zn achterhand en kan zo veel meer oefeningen doen, is lekker om op te zitten en geeft een mooi beeld van ontspanning.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:11

ik heb ook een vraagje
ik heb het probleem dat ik heel erg stijf/gespannen ben in mijn handen.
als ik met de teugels "speel" doe ik dit ook te grof
iemand een id hoe je wat soepeler word in je handen?

Nikita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:43

@ boaz, misschien moet je gewoon als je niet op het paard doen en soort rek oefenningen doen met je handen, zodat de bewegingen in je handen gecontroleerder worden.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:55

je handen van tevoren goed losschudden, en een keer zonder teugels rijden, en dan net doen of je ze wel beet hebt en dan je handen zo stil mogelijk proberen te houden. Knipoog let dus enkel even bewust op je handen. Knipoog heel rustig kneepjes geven enzo succes hoor

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:38

hellow, hier ben ik nog eens Haha!

Paard dat ik rijd, was echt niet aan de teugel te krijgen. Tot ik gisteren nog eens in de binnenbak ging trainen (slecht weer hier), na alweer een goede 20minuten sukkelen, kreeg ik plots de ingeving om een tandje bij te steken en eens echt vlotter(veel vlotter) te gaan rijden. en ja hoor na nog geen minuutje(!!!!) gaf ze zich helemaal. Nu is de vraag, rijd ik ze best dus voorwaarts neerwaarts en probeer ik ze dan geleidelijk aan terug meer te verzamelen en meer op te richten? Het is dus wel zo gisteren na een minuutje of 10 goed vlot te rijden en neerwaarts dan, wou ik ze iets meer verzamelen maar ik kreeg al direct terug verzet. Ik heb dan een grote volte gemaakt en die langzaam aan proberen te verkleinen en zo krijg ik dan toch iets meer verzameling. dus goed of slecht bezig?

alvast Vielen Dank Haha!

trippertjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:38

ik weet niet of ik dan talent heb.. maar ik heb van het weekend dus voor het eerst paard gereden.. en bij mij loopt ze blijkbaar al aan de teugel.. Haha!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:40

Hoi Iedereen

Ik ben ook een vraagje :
Mijn paardje is de voorbije jaren ( door vorige eigenaars ) louter recreatief gereden en op jumping. Nu heb ik iemand met hem laten rijden die mensen traint voor wedstrijden om zo'n beetje zijn niveau te bepalen en hij zou lichte tot midden dresuurwedstrijden aankunnen...

Ik ben dus volop beginnen trainen met 2x week prive lessen :
hij was in het begin niet vooruit te krijgen, had zo zijn eigen draftempo en dat wilde hij niet veranderen. Of soms schiet hij dan vooruit en 5 passen later is dat weer gedaan...dat hebben we er nu wel zo wat uitgekregen : stap is vlot, draf is vlot, enkel de galop is nog werk aan...
Ik rij ook heel veel overgangen : van draf naar stap en omgekeerd en ook naar galop. En ook heel veel schakelen. Dat heeft echt geholpen...

Het enige probleem is dat aan de teugel rijden : als je paardje goed actief is en zijn achterhand goed onderbrengt zou dit vanzelf moeten komen wordt hier vaak gezegd, bij de mijne is dat dus niet het geval...
Mijn instructrice vertelde me ook de binnenteugel te begrenzen en met de buitenteugel te vragen en dan goed drijven...maar dan moet ik echt beginnen trekken en wordt het een gevecht tussen hem en mij, zodat mijn armen de volgende dag mega stijf zijn...het paard is altijd sterker!
Nu heb ik bijzetteugels gekocht : gisteren eens geprobeert en dan geeft hij met momenten toch na...tis een wonder!
Nu was mijn vraag : als je al veel geprobeert hebt en er al even aan werkt en dit aan de teugel zijn echt niet verbeterd of komt, mag je dan die bijzetteugels gebruiken? Gaat dit nut hebben bedoel ik? En wat als ik ze na verloop van tijd er af haal...gaat hij dan nog aan de teugel rijden?
Want als ik ze aandoe lijkt hij de eerste 5 minuten echt dronken : hij weet precies niet welke richting hij uit moet, loopt tegen de kanten van de bak aan, kauwt enorm op zijn bit en schuimt echt in zijn mond...Is dat wel goed?
Of heeft iemand nog andere tips : gisteren kwam een meisje naar me toe en die bood me 2 elastieken aan die men gebruikt op de fiets om je boekentas vast te gespen...zo heeft mijn pony het geleerd zei ze...dat vind ik nu toch wat ver gaan Knipoog

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:36

@hollybilly en nikita

bedankt ik ga het zeker proberen Knipoog

pauluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:04

heeej allemaal,
krijd op dit moment een trakhener....een jaar nu.
gaat echt supergoed..helemaal los door de rug heen gereden Pling
had een week niet gereden..loopt nog steeds helemaal ontspannen..schouderbinnen en wijken gaan ook goed nu!!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 23:16

pauluss schreef:
heeej allemaal,
krijd op dit moment een trakhener....een jaar nu.
gaat echt supergoed..helemaal los door de rug heen gereden Pling
had een week niet gereden..loopt nog steeds helemaal ontspannen..schouderbinnen en wijken gaan ook goed nu!!

heel goed Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 23:19

Delriva schreef:
hellow, hier ben ik nog eens Haha!

Paard dat ik rijd, was echt niet aan de teugel te krijgen. Tot ik gisteren nog eens in de binnenbak ging trainen (slecht weer hier), na alweer een goede 20minuten sukkelen, kreeg ik plots de ingeving om een tandje bij te steken en eens echt vlotter(veel vlotter) te gaan rijden. en ja hoor na nog geen minuutje(!!!!) gaf ze zich helemaal. Nu is de vraag, rijd ik ze best dus voorwaarts neerwaarts en probeer ik ze dan geleidelijk aan terug meer te verzamelen en meer op te richten? Het is dus wel zo gisteren na een minuutje of 10 goed vlot te rijden en neerwaarts dan, wou ik ze iets meer verzamelen maar ik kreeg al direct terug verzet. Ik heb dan een grote volte gemaakt en die langzaam aan proberen te verkleinen en zo krijg ik dan toch iets meer verzameling. dus goed of slecht bezig?

alvast Vielen Dank Haha!

goed bezig, maar ik zou eigenlijk eerst even het voorwaarts neerwaarts blijven rijden. voor een paard valt het in het begin ook niet mee om in die houding te blijven lopen. dus eerst even goed trainen, zodat ze dat in ieder geval goed loopt. denk daarbij aan veel overgangen. want al moet je overgangen terug maken, dan heb je eerst ook een beetje verzameling nodig. laat anders even een ervaren iemand kijken, mocht het je na een tijdje nog niet lukken om je paard wat meer verzameld te krijgen Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 23:28

FlashyFreddy schreef:
Hoi Iedereen

Ik ben ook een vraagje :
Mijn paardje is de voorbije jaren ( door vorige eigenaars ) louter recreatief gereden en op jumping. Nu heb ik iemand met hem laten rijden die mensen traint voor wedstrijden om zo'n beetje zijn niveau te bepalen en hij zou lichte tot midden dresuurwedstrijden aankunnen...

Ik ben dus volop beginnen trainen met 2x week prive lessen :
hij was in het begin niet vooruit te krijgen, had zo zijn eigen draftempo en dat wilde hij niet veranderen. Of soms schiet hij dan vooruit en 5 passen later is dat weer gedaan...dat hebben we er nu wel zo wat uitgekregen : stap is vlot, draf is vlot, enkel de galop is nog werk aan...
Ik rij ook heel veel overgangen : van draf naar stap en omgekeerd en ook naar galop. En ook heel veel schakelen. Dat heeft echt geholpen...

Het enige probleem is dat aan de teugel rijden : als je paardje goed actief is en zijn achterhand goed onderbrengt zou dit vanzelf moeten komen wordt hier vaak gezegd, bij de mijne is dat dus niet het geval...
Mijn instructrice vertelde me ook de binnenteugel te begrenzen en met de buitenteugel te vragen en dan goed drijven...maar dan moet ik echt beginnen trekken en wordt het een gevecht tussen hem en mij, zodat mijn armen de volgende dag mega stijf zijn...het paard is altijd sterker!
Nu heb ik bijzetteugels gekocht : gisteren eens geprobeert en dan geeft hij met momenten toch na...tis een wonder!
Nu was mijn vraag : als je al veel geprobeert hebt en er al even aan werkt en dit aan de teugel zijn echt niet verbeterd of komt, mag je dan die bijzetteugels gebruiken? Gaat dit nut hebben bedoel ik? En wat als ik ze na verloop van tijd er af haal...gaat hij dan nog aan de teugel rijden?
Want als ik ze aandoe lijkt hij de eerste 5 minuten echt dronken : hij weet precies niet welke richting hij uit moet, loopt tegen de kanten van de bak aan, kauwt enorm op zijn bit en schuimt echt in zijn mond...Is dat wel goed?
Of heeft iemand nog andere tips : gisteren kwam een meisje naar me toe en die bood me 2 elastieken aan die men gebruikt op de fiets om je boekentas vast te gespen...zo heeft mijn pony het geleerd zei ze...dat vind ik nu toch wat ver gaan Knipoog

nou, ik zou stoppen met bijzetteugels of elastiek, en alles wat erbij zou moeten komen kijken. mijn merrie heeft er totaal geen baat bij gehad. ze liep toen wel nageeflijk, maar zonder die dingen is het gewoon net als anders. je moet er zelf meer 'feeling' in krijgen. je moet je hand goed nageeflijk houden, dus goed meebewegen en niet stijf op dezelfde plek houden. houd licht contact met de mond. drijf goed, en begin met snelle overgangen. dus paar passen draf, halthouden, stap. halthouden, weer snel in draf. even flinke middendraf en teruglaten komen. zet m aan het werk, maar nog niet aan de teugel. zo is de aandacht volledig op jou gericht, daarna ga je oefenen. zet m op een grote volte, met iets meer stelling dan normaal. laat m eerst goed om je binnenbeen buigen. volte openen en sluiten. dit doe je een aantal keer en je rijdt weer weg. nog steeds niet aan de teugel. want hij weet niet wat dat is, en zodra je dat wilt proberen verstijft hij meteen denk ik. dit doe je in je eerste trainingsuur. de volgende keer dat je gaat rijden doe je hetzelfde, alleen dan blijf je op de volte en zorg ervoor dat je goed drijft, de achterhand moet eronder blijven. zet een beetje druk op de buitenteugel, en vragen met je binnenhand. let op die stelling. je mag in het begin wel iets je handen breed zetten en zakken, maar zodra je paard het kan, ontspan je binnenhand (wel contact blijven houden) maar zorg dat je buitenhand erbij blijft, daar steunt je paard op.

succes