Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karl66 schreef:Het ging mij niet in de discussie om verzameling aan de orde te stellen, maar de reactie als ik niet honderd procent zeker weet dat het niet schadelijk is, ook al heb ik geen onderbouwde reden om aan te nemen dat het wel schadelijk is, dan doe ik het niet. Die reactie vind ik prima maar dan zou ik voor de zekerheid maar niet op een paard stappen, want je weet nooit wat ze nog gaan ontdekken.

Karl66 schreef:Maar welk onderzoek geeft dan aan dat het slecht is?
Astragirl schreef:Karl66 schreef:Maar welk onderzoek geeft dan aan dat het slecht is?
Welk geeft aan dat het goed is?
Karl66 schreef:Tineke Bartels heeft onderzoek in Utrecht laten doen voor ze ermee begon om uit te sluiten dat LDR nadelige gevolgen had voor haar paarden voor ze het ging toepassen.
Een gerenomeerd onderzoekster als Clayton geeft aan dat het een goede trainingsmethode is, zonder enige opmerking over nadelige gevolgen.
Een gerespecteerd paardenfysiotherapeute als Solange Schrijer zegt op basis van haar kennis dat het mits goed toegepast toegevoegde waarde heeft zonder nadelige gevolgen.
Karl66 schreef:Een gerespecteerd paardenfysiotherapeute als Solange Schrijer zegt op basis van haar kennis dat het mits goed toegepast toegevoegde waarde heeft zonder nadelige gevolgen.
Idd wel aangegeven in de plaatjes, maar veel mensen zal het niet zijn opgevallen en het 'nadelige' ervan werd dus niet over gesproken...
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Het ging mij niet in de discussie om verzameling aan de orde te stellen, maar de reactie als ik niet honderd procent zeker weet dat het niet schadelijk is, ....
Je vergelijkt hier appels met peren: Verzameling wordt al eeuwen toegepast ....
Citaat:Clayton haar achtergrond ken ik niet
Citaat:Solange is de fysio van Anky
Citaat:en haar collega's zijn het niet allemaal eens met haar bevindingen.
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Tineke Bartels heeft onderzoek in Utrecht laten doen voor ze ermee begon om uit te sluiten dat LDR nadelige gevolgen had voor haar paarden voor ze het ging toepassen.
Een gerenomeerd onderzoekster als Clayton geeft aan dat het een goede trainingsmethode is, zonder enige opmerking over nadelige gevolgen.
Een gerespecteerd paardenfysiotherapeute als Solange Schrijer zegt op basis van haar kennis dat het mits goed toegepast toegevoegde waarde heeft zonder nadelige gevolgen.
Clayton haar achtergrond ken ik niet, maar het Utrecht onderzoek is dus in opdracht van Tineke gedaan, vóór ze LDR ging gebruiken? Waarom is dat dan nog altijd niet gepubliceerd? Ze gebruikt het toch al jaren nu?
Solange is de fysio van Anky (dus niet geheel unbiased), en haar collega's zijn het niet allemaal eens met haar bevindingen.
Over voorbenen en verzameling:
Men heeft eens gekeken of bij de piaffe inderdaad het gewicht naar de achterbenen verschuift. Meen dat ze daar Rusty voor gebruikt hebben: Conclusie: Nee, gebeurt niet(!!!), meeste gewicht blijft voor.
Daaruit zou je 2 conclusies kunnen trekken:
1. Met verzameling verschuift gewicht niet naar de achterhand (was conclusie van de onderzoekers)
2. Paard piaffeerde niet correct.
Paul Belasik (USA) heeft hetzelfde experiment gedaan (aan de Uni) met een paard dat hij zelf heeft opgeleid (klassieke school). Hier zag je wél de gewichtsverschuiving naar achteren in de piaffe, vrij exact ook de verdeling zoals die in alle boeken staat.
Schokkend dus: Toppaard Rusty vertoond dus een nep-piaffe, maar de juries zien dit niet.
Ik heb dan ook het donkerbruine vermoeden dat het voorbeenonderzoek waar jij naar refereert ook niet naar correcte verzameling heeft gekeken, want het lijkt mij vrij onlogisch dat de puntbelasting hoger wordt terwijl de totale voorhand belasting afneemt. Maar goed, heb onderzoek niet gezien.
Astragirl schreef:Ik vergelijk LDR een beetje met de ballerinas vande oostbloklanden. Ze staan allemaal aan de top en komen tot schitterende resultaten, MAAR onder welke omstandigeheden? Vergeten we niet een beetje het paard als een dier opzich en geen sportmiddel die je maar tot het uiterste moet trainen? Waar is het welzijn naast het fysieke onderdeel? Zijn hier bevindingen? Ik vind het op beide vlakken negatief....
Astragirl schreef:Ja, ok, maar niet op die extreme manier ....
Ik kijk naar het totale plaatje, en de ontspanning mis ik, dat geeft al een soort indicatie van het welzijn opzich, om zich vrij te bewegen. Dan ontstaat natuurlijk de discussie of op de LL vrij bewegen is...
Maar hoe weet jij dan dat het welzijn niet geschaad wordt?
missmuts schreef:HC, waar ligt volgens jou de grens van dwang? Is bit- en zadelloos rondrijden voor jou dwangloos? Ik bedoel het niet flauw; ik probeer mee te gaan in je gedachtegang.

Karl66 schreef:Een groot verschil is dat Anky en consorten hun training continue op het paard aanpassen en juist heel goed kijken wat het paard zelf aangeeft. Als je dat met het duitse systeem vergelijkt, waarbij een paard in een systeem gedwongen wordt en onafhankelijk van zijn eigen identiteit maar moet leren presteren binnen die manier van trainen. Dan denk ik dat bij dat paard waarbij LDR in de training wordt toegepast het welzijn een stuk minder geschaad