Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:08

Het ging mij niet in de discussie om verzameling aan de orde te stellen, maar de reactie als ik niet honderd procent zeker weet dat het niet schadelijk is, ook al heb ik geen onderbouwde reden om aan te nemen dat het wel schadelijk is, dan doe ik het niet. Die reactie vind ik prima maar dan zou ik voor de zekerheid maar niet op een paard stappen, want je weet nooit wat ze nog gaan ontdekken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:51

Karl66 schreef:
Het ging mij niet in de discussie om verzameling aan de orde te stellen, maar de reactie als ik niet honderd procent zeker weet dat het niet schadelijk is, ook al heb ik geen onderbouwde reden om aan te nemen dat het wel schadelijk is, dan doe ik het niet. Die reactie vind ik prima maar dan zou ik voor de zekerheid maar niet op een paard stappen, want je weet nooit wat ze nog gaan ontdekken.

Je vergelijkt hier appels met peren: Verzameling wordt al eeuwen toegepast en de positieve effecten worden ook verklaard door het biomechanische effect daarvan. Onderzoeken die het tegendeel beweren ben ik nog niet tegen gekomen.

LDR is relatief nieuw, tenminste met de bewering dat dit beter is voor het paard z'n fysieke ontwikkeling. Er zijn enkele onderzoekjes gedaan, die allemaal geen uitsluiting kunnen geven, maar het ene onderzoek beweert dat het goed is, en de andere dat het slecht is. Zolang er geen uitsluitsel is lijkt het mij eerlijk tegenover het paard om die het voordeel van de twijfel te geven.

Ben wel benieuwd naar je verhaaltje over de puntbelasting van de voorbenen! Eerste vraag die dan weer in mij op komt: welk paard is als voorbeeld voor verzameling gebruikt? Was die wel verzameld? Daar is "men" al eens goed de fout mee ingegaan!! (maar da's een ander verhaal....)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:07

Maar welk onderzoek geeft dan aan dat het slecht is?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:23

Pfff die uitslag komt eraan hoop k
Magoe, ben ook wel benieuwd naar die dingen van verzameling. Want in principe zijn voorbenen steunpilaren en recht. Achterbenen zijn krom, maar wel gespierder... toch? Of zit k er nu helemaal langs

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:25

Karl66 schreef:

Welk geeft aan dat het goed is?

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:02

Hilary Clayton heeft zeer recent onderzoek gedaan naar de belasting van de voor- en achterbenen in de verzameling. Dus als jullie daar meer over willen weten, het staat vast in haar nieuwe boek!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:04

Astragirl schreef:
Karl66 schreef:

Welk geeft aan dat het goed is?

Tineke Bartels heeft onderzoek in Utrecht laten doen voor ze ermee begon om uit te sluiten dat LDR nadelige gevolgen had voor haar paarden voor ze het ging toepassen.

Een gerenomeerd onderzoekster als Clayton geeft aan dat het een goede trainingsmethode is, zonder enige opmerking over nadelige gevolgen.

Een gerespecteerd paardenfysiotherapeute als Solange Schrijer zegt op basis van haar kennis dat het mits goed toegepast toegevoegde waarde heeft zonder nadelige gevolgen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:06

Karl66 schreef:
Tineke Bartels heeft onderzoek in Utrecht laten doen voor ze ermee begon om uit te sluiten dat LDR nadelige gevolgen had voor haar paarden voor ze het ging toepassen.

Een gerenomeerd onderzoekster als Clayton geeft aan dat het een goede trainingsmethode is, zonder enige opmerking over nadelige gevolgen.

Een gerespecteerd paardenfysiotherapeute als Solange Schrijer zegt op basis van haar kennis dat het mits goed toegepast toegevoegde waarde heeft zonder nadelige gevolgen.

Clayton haar achtergrond ken ik niet, maar het Utrecht onderzoek is dus in opdracht van Tineke gedaan, vóór ze LDR ging gebruiken? Waarom is dat dan nog altijd niet gepubliceerd? Ze gebruikt het toch al jaren nu?

Solange is de fysio van Anky (dus niet geheel unbiased), en haar collega's zijn het niet allemaal eens met haar bevindingen.

Over voorbenen en verzameling:
Men heeft eens gekeken of bij de piaffe inderdaad het gewicht naar de achterbenen verschuift. Meen dat ze daar Rusty voor gebruikt hebben: Conclusie: Nee, gebeurt niet(!!!), meeste gewicht blijft voor.
Daaruit zou je 2 conclusies kunnen trekken:
1. Met verzameling verschuift gewicht niet naar de achterhand (was conclusie van de onderzoekers)
2. Paard piaffeerde niet correct.
Paul Belasik (USA) heeft hetzelfde experiment gedaan (aan de Uni) met een paard dat hij zelf heeft opgeleid (klassieke school). Hier zag je wél de gewichtsverschuiving naar achteren in de piaffe, vrij exact ook de verdeling zoals die in alle boeken staat.
Schokkend dus: Toppaard Rusty vertoond dus een nep-piaffe, maar de juries zien dit niet.
Ik heb dan ook het donkerbruine vermoeden dat het voorbeenonderzoek waar jij naar refereert ook niet naar correcte verzameling heeft gekeken, want het lijkt mij vrij onlogisch dat de puntbelasting hoger wordt terwijl de totale voorhand belasting afneemt. Maar goed, heb onderzoek niet gezien.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:45

Karl66 schreef:

Joa, maar dingen waar ik tegenaan liep waren:

-Ze zegt 'de hele onderlijn wordt meer aangespannen' Correct, maar dus ook de onderhals en dat wordt dan weer niet genoemd Idd wel aangegeven in de plaatjes, maar veel mensen zal het niet zijn opgevallen en het 'nadelige' ervan werd dus niet over gesproken...
-De rare kronkel in de hals, als het hoofd naar de borst wordt gebracht, werd niet (correct) op ingegaan...

Het zijn enkele voorbeelden, en door zulke onvolledige info heb ik iig de neiging om vraagtekens te zetten bij haar objectiviteit.
Kgeloof echt wel dat LDR positieve dingen bevat, maar de negatieve worden gewoonweg niet besproken! En als je mensen een objectieve en geloofwaardige visie wilt geven, moet je die negatievere aspecten -naar mijn mening- ook vermelden! En ja, iedere methode heeft zo zn negatieve kanten, maar dat wil niet zeggen dat je ze onbesproken moet laten...
En k doel niet op het 'fout toegepaste' LDR, maar op de negatieve effecten van goed toegepast LDR.

En idereen, danke voor de info over verzameling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:11

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Het ging mij niet in de discussie om verzameling aan de orde te stellen, maar de reactie als ik niet honderd procent zeker weet dat het niet schadelijk is, ....

Je vergelijkt hier appels met peren: Verzameling wordt al eeuwen toegepast ....

Milénnia zelfs; er zijn bijvoorbeeld érg fraaie verhalen en afbeeldingen van de Numidische cavalerie welke zonder optoming in échte verzameling reed en een cruciale rol speelde in de Punische oorlogen en later het Romeinse leger. Ongeveer 500 jaar lang!!

Mbt tot 'moderne' vormen van 'beleren' is het kritieke punt het dwangmatige. Wellicht dat je met een gemechaniseerd paard olympisch goud kan winnen doch het is een teken aan de wand dat de prijsuitrijking of zelfs over een parkeerplaats rijden al een punt is.
De numidiërs gingen in NoordAfrika en heel Europa supersuccesvol veldslagen in....

Hierbíj is het triest om te zien dat vrijwel geen paard op zelfs dat olympische niveau daadwerkeljk verzámeld loopt. Hint: kijk eens naar de schénkelbuiging in plaats van naar de voorlijn van de kop, die speelt voor verzameling geen rol

Het is net als met het schouder-binnenwaards; als je dat met de binnenteugel doet en niet op de binnenschénkel, kun je het beter láten.
Niet het schouder-binnenwaards maar de verkeede manier is schadelijk

Niet het door schenkelbuiging laten dragen van meer gewicht op de achterhand maar het dwangmatig buigen van de voorzijde is schadelijk.

Triest hoe door onbegrip oorzaak-en-gevolg verward worden en de warboel door napraterij tot wet uitgroeit.

De vaak genoemde S.Scrijver is een fraai voorbeeld van niet te volgen denksprongen tussen dingen die los van elkaar 'staan' op een vage basis en met het formuleren van randvoorwaarden volledig indekt is; het mengen van wel (door anderen in een ander verband) onderbouwde dingen met onzin. Gebakken lucht.

Allemaal in de jacht naar snel goud waarbij het páárd een middel en zéker geen doel meer is; het paardrijden zelf is daarbij als doel al vervlogen.
LDR is in mijn ogen een methodische belichaming van geld als doel waarbij de sport, de beoefening op zich ondergeschikt zijn en het páárd als partner in de samenwerkende twee-eenheid geen enkele rol meer speelt.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:12

Citaat:
Clayton haar achtergrond ken ik niet

Clayton is dierenarts, onderzoeker (professor), ruiter en ook trainer.

Citaat:
Solange is de fysio van Anky

Dit gegeven klopt niet

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:18

Het zou idd logischer zijn dat ze de fysio van de paarden van Anky is.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:19

Citaat:
en haar collega's zijn het niet allemaal eens met haar bevindingen.

In grote lijnen zijn de meeste collega's het wel eens dacht ik. We zijn alleen wat genuanceerder in onze uitspraken
Ben zelf ook niet uitgesproken pro-LDR, maar begrijp wel haar verhaal en weet dat ze op het forum maar de helft heeft verteld van alles wat ze erover weet. Dit omdat het hele verhaal een beetje begrijpbaar moest blijven, ook voor de wat minder ervaren ruiters onder ons. Zoals ik eerder al zei, het is redelijk gecompliceerd.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:39

Ik kom even met een rare gedachte/ vergelijk ivm met dwang/controle.

Baby's worden tegenwoordig ook weer meer ingebakerd. Vroeger was dit heel normaal en weer later werdt het dus ook als zielig/niet kunnen/niet gezond beoordeeld.
In het nu ,blijkt het weer te kunnen en zelfs aangemoeidigd te worden.
Je dwingt een baby hiermee in een bepaalde houding. een houding die hem ontspannen moet maken, zodat hij slaap kan toelaten
Denk dat je ldr hiermee wel kunt vergelijken. We brengen het paard in een houding die vluchtgedrag ontneemt en ontspanning oproept.
Helpt ook bij kleine kinderen die helmaal overstuur zijn. Houd ze stevig vast/ ga hun ongecontroleerbare bewegingen tegen en de spanning in hun lijfje zal verslappen en je kan weer met hun praten/beredeneren en hun sussen.

En een paard op de loodlijn houden als hij vluchtgedrag vertoont is ook dwang. Een paard zal natuurlijk z'n hoofd omhoog gooien, rug uitdrukken en gaan met die banaan.
Als wij op hen rijden blokkeer je dat, je dwingt hem z'n vluchtgedrag te negeren. En natuurlijk als het paard vertrouwen in ons heeft en wat angstig/gespannen wordt zal hij reageren op onze leiding.
En daardoor niet naar z'n explosief instinct luisteren. Maar vaak z''n er nog kleine spanningen in z'n lijf, hij blijft wel netjes onder je maar je voelt z'n gespannenheid, Als je hem dan even terug kan brengen naar een houding die hem rust/ontspanning brengt dan zal hij terug open staan voor jouw leiderschap.
Als een leidersmerrie ergens op af gaat en de rest vertrouwd het niet zie je dit ook. Ze volgen maar je ziet de opgewondenheid in kleine rondjes draven opgeheven oortjes naar voor, volgen ,twijfelen, weer terug volgen.
En kan je dan zeggen dat dit geen goede leidersmerrie is. nee toch... Paard heeft zelf ook nog een karakter/mening.

En bij degene die ldr goed toepassen is die houding dus een ontspanning/belonings houding. Dat dit wel eens een verkeert plaatje opleverd (foto) is het moment dat dit paard net zoals die baby even tegen prutteld om hem naar die houding te brengen/ te begeleiden. Maar is het dan slecht dat dwangmoment.
In m'n ogen niet.
Wat wel slecht is is dat ldr gebruiken om te blijven dwingen/dat het geen beloning/rustbrenger meer is.
Als je een baby gaat inbakeren terwijl hij dus geen slaap maar pijn , vieze luier heeft/behoeft is dit ook slecht. Ook verkeerd inbakeren is slecht.

Kuddegedrag, een paard maakt z'n eigen ook vaak rond(hoofd achter de loodlijn) en verheven naar andere soortgenoten. Als ze zo aan elkaar snufffelen. (zich bedwingen om niet aan hun vluchtinstinkt toe te geven )
Ik zeg niet dat dit zo diep is als de rollkurr maar toch een flink stuk achter de loodlijn.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:02

HC, waar ligt volgens jou de grens van dwang? Is bit- en zadelloos rondrijden voor jou dwangloos? Ik bedoel het niet flauw; ik probeer mee te gaan in je gedachtegang.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:01

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Clayton haar achtergrond ken ik niet, maar het Utrecht onderzoek is dus in opdracht van Tineke gedaan, vóór ze LDR ging gebruiken? Waarom is dat dan nog altijd niet gepubliceerd? Ze gebruikt het toch al jaren nu?

Solange is de fysio van Anky (dus niet geheel unbiased), en haar collega's zijn het niet allemaal eens met haar bevindingen.

Over voorbenen en verzameling:
Men heeft eens gekeken of bij de piaffe inderdaad het gewicht naar de achterbenen verschuift. Meen dat ze daar Rusty voor gebruikt hebben: Conclusie: Nee, gebeurt niet(!!!), meeste gewicht blijft voor.
Daaruit zou je 2 conclusies kunnen trekken:
1. Met verzameling verschuift gewicht niet naar de achterhand (was conclusie van de onderzoekers)
2. Paard piaffeerde niet correct.
Paul Belasik (USA) heeft hetzelfde experiment gedaan (aan de Uni) met een paard dat hij zelf heeft opgeleid (klassieke school). Hier zag je wél de gewichtsverschuiving naar achteren in de piaffe, vrij exact ook de verdeling zoals die in alle boeken staat.
Schokkend dus: Toppaard Rusty vertoond dus een nep-piaffe, maar de juries zien dit niet.
Ik heb dan ook het donkerbruine vermoeden dat het voorbeenonderzoek waar jij naar refereert ook niet naar correcte verzameling heeft gekeken, want het lijkt mij vrij onlogisch dat de puntbelasting hoger wordt terwijl de totale voorhand belasting afneemt. Maar goed, heb onderzoek niet gezien.

Waar baseer jij het op dat haar collega's het niet met Solange Schrijers eens zijn en kan jij ook vertellen welke personen dat zijn en wat hun kwalificaties zijn?

Uitgaande van jouw redenering dat je iets niet moet doen als je niet 100% zeker weet dat het niet slecht is voor een paard, zou jij je paard niet meer in verzameling moeten rijden. Want jij weet op dit moment niet zeker of het een goed uitgevoerd onderzoek is en wat de mogelijke effecten zijn. Dat het al honderden jaren gebruik is, doet daar niks aan af.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:04

Ik vergelijk LDR een beetje met de ballerinas vande oostbloklanden. Ze staan allemaal aan de top en komen tot schitterende resultaten, MAAR onder welke omstandigeheden? Vergeten we niet een beetje het paard als een dier opzich en geen sportmiddel die je maar tot het uiterste moet trainen? Waar is het welzijn naast het fysieke onderdeel? Zijn hier bevindingen? Ik vind het op beide vlakken negatief....

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:16

Astragirl schreef:
Ik vergelijk LDR een beetje met de ballerinas vande oostbloklanden. Ze staan allemaal aan de top en komen tot schitterende resultaten, MAAR onder welke omstandigeheden? Vergeten we niet een beetje het paard als een dier opzich en geen sportmiddel die je maar tot het uiterste moet trainen? Waar is het welzijn naast het fysieke onderdeel? Zijn hier bevindingen? Ik vind het op beide vlakken negatief....

Ook nu weer, waar baseer jij jouw mening op dat het welzijn negatief beïnvloed wordt? Elk GP paard, ook de puur klassiek getrainde, wordt tot het uiterste getraind.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:22

Ja, ok, maar niet op die extreme manier ....
Ik kijk naar het totale plaatje, en de ontspanning mis ik, dat geeft al een soort indicatie van het welzijn opzich, om zich vrij te bewegen. Dan ontstaat natuurlijk de discussie of op de LL vrij bewegen is...
Maar hoe weet jij dan dat het welzijn niet geschaad wordt?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:32

Astragirl schreef:
Ja, ok, maar niet op die extreme manier ....
Ik kijk naar het totale plaatje, en de ontspanning mis ik, dat geeft al een soort indicatie van het welzijn opzich, om zich vrij te bewegen. Dan ontstaat natuurlijk de discussie of op de LL vrij bewegen is...
Maar hoe weet jij dan dat het welzijn niet geschaad wordt?

Een groot verschil is dat Anky en consorten hun training continue op het paard aanpassen en juist heel goed kijken wat het paard zelf aangeeft. Als je dat met het duitse systeem vergelijkt, waarbij een paard in een systeem gedwongen wordt en onafhankelijk van zijn eigen identiteit maar moet leren presteren binnen die manier van trainen. Dan denk ik dat bij dat paard waarbij LDR in de training wordt toegepast het welzijn een stuk minder geschaad wordt.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:36

Maar ben je het er dan mee eens dat Anky en co juist die paarden uitkiest die zich zo laten vormen op zo'n extreme manier? Welzijn mag niet worden bekenen met prestaties...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:46

Elke ruiter kiest toch een paard dat bij hem of haar past?

In het geval van Anky zijn dat verschrikkelijk sensibele paarden, daar kan zij als ruiter het meeste mee. Daarnaast moeten het ook nog paarden zijn die het GP werk aankunnen. Dat bij deze paarden LDR als trainingstechniek beter uit de verf komt, is daar een gevolg van en niet de oorzaak.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:45

Ik heb te veel paarden gezien die door het niet recht en veel te diep en zgn "rond" gereden te worden eindigen op zeer jonge leeftijd met hoefkatrol, kissing spines, ataxie etc. Wel gek dat ze door het "klassiek" gereden worden (wat zgn zo star is volgens Karl) dan ineens van hun probleem afgeholpen worden.

Klassieke rijkunst staat in mijn ogen zeker voor het de tijd geven aan de opleiding van een jong paard en de training aan passen aan zijn kunnen. Je wacht met bepaalde oefeningen tot dat het door de voorbereidende training al zo sterk geworden is dat het de volgende stap als het ware al aanbiedt, zo kan je nooit te snel gaan. Je moet alleen wel naar je paard kunnen en willen luisteren.

Wanneer het paard volgens deze rijkunst volwassen is, zijn vele op andere wijze gereden paarden al niet meer onder de levenden of worden als gezelschapspaard gehouden. De paarden werden vroeger opgeleid om een heel mensenleven mee te gaan (alleen werden de mensen toeen iets minder oud een jaar of 30-40). Ik denk dat we daar zeker van kunnen en moeten leren.

Ik geloof best dat iemand als Anky, die haar paarden zeer goed gelijkmatig kan buigen en dus recht rijdt, meer van haar paard kan vragen, maar er zijn er maar zeer weinig die dit kunnen voelen en verbeteren om zo het paard goed op die manier te laten lopen, dat hij er ook nog profijt van heeft.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:34

missmuts schreef:
HC, waar ligt volgens jou de grens van dwang? Is bit- en zadelloos rondrijden voor jou dwangloos? Ik bedoel het niet flauw; ik probeer mee te gaan in je gedachtegang.

Het zadel is irrelevant; dat verdeelt alleen het ruitergewicht over meer ribben = meer wervels = gezonder voor de rug.

Ook verschillende bitloze optomingenzijn gebaseerd op dwangmatig rijden.

Het soort hulpmiddel is verder in het geheel niet van belang bij het wel/ niet dwangmatig beleren/rijden.

Het is voor jezelf veel makkelijker om na te denken over positief motiverende stimulansen als je geen dwangmogelijkheid hébt.
Het paard laat zich daarbij ook veel makkelijker overtuigen van jouw goede bedoelingen: als je geen zweep hébt hoef je niet te bewíjzen dat je daar niet mee zal slaan

Waar de grens ligt tussen dwang en vrije wil bepaalt het paard en elk paard is binnen het 'programma paard' iets anders, zelfs als het geen eerdere ervaringen heeft.
Een direct antwoord over waar de grens ligt kan ik je dus niet geven. Wél dat wel/geen bit of wel/geen zadel daar geen criterium in zijn.
Ook dat je zonder enige optoming en zonder sporen, - zweep of vergelijkbaar onder het zadel en buiten de omheining geen dwangmíddel hebt.
M.a.w.: wat je hebt hoef je niet te gebruiken en wat je niet hebt kán je niet gebruiken
Wat je niet hebt hoef je daarbij ook nog eens het paard niet te 'verkopen'

Wat een redelijk indicatief criterium is, is of het paard weerstand heeft tegen jouw hulp. Wáár het dan weerstand tegen heeft is stap 2 en wat de positieve stimulans is stap 3

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:06

Karl66 schreef:
Een groot verschil is dat Anky en consorten hun training continue op het paard aanpassen en juist heel goed kijken wat het paard zelf aangeeft. Als je dat met het duitse systeem vergelijkt, waarbij een paard in een systeem gedwongen wordt en onafhankelijk van zijn eigen identiteit maar moet leren presteren binnen die manier van trainen. Dan denk ik dat bij dat paard waarbij LDR in de training wordt toegepast het welzijn een stuk minder geschaad

Huh? Het klassieke (of duitse) systeem gaat (mits goed uitgevoerd) niet verder dan wat het paard aanbiedt bij mijn weten! Beetje een kromme redenering hoor.