goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:23

Zonder slingeren binnenkomen, zal je denk ik toch niet lukken, geeft toch ook niet? Met zo'n jong dier, is het gewoon een leuke en goede oefening.

En net wat maaitjuh zegt, meer kun je niet doen.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:32

neej ik geloof het ook niet. Voorwaarts rijden is de enige oplossing, maar het is best komisch om te zien hoe hij zwabberd

Javayo

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:13

Wat dat betreft vind het ik het niet zo'n slechte ontwikkeling dat we in de nieuwe proefjes niet op de A-C lijn binnen hoeven te komen Dus daarom wacht ik maar tot april met wedstrijden!

@Maaitjuh: als Vla nog geen ervaring heeft buiten, dan had het strand ook wel errug heftig geweest! Voor Volum zal het al wel een hele belevenis, terwijl hij toch al als een 'proffesioneel recreatiepaard' mag worden bestempeld

Gister had ik weer privéles, hij liep redelijk lekker, een aantal mooie ontspannen stukken, sprong weer netjes aan in de galop zonder gebok Echt weer zo'n les die voorbij vloog Even een poging een paar zinnige 'rijtechnische' adviezen van mijn instructrice met jullie te delen:

Volum heeft nog wat moeite om in een ontspannen aanleuning te lopen, het gaat steeds beter en de ontspannen stukken worden steeds langer. Hij komt wat omhoog met het hoofd en gaat wat schudden, maar als ik hem dan de ruimte geef zoekt hij zelf weer een ontspannen aanleuning. Om wat meer rust te krijgen in de aanleuning moet ik hem voorlopig wat meer ruimte geven als hij daar om vraagt. Ik hou dus licht contact waarbij ik mijn hand naar voren breng om hem als het ware naar voren duw waardoor hij met zijn hoofd en hals wat zakt (alsof je teugels stokjes zijn waarmee je de hals laat duikelen ).

Volum is inmiddels op been en zit gemakkelijk door de bak te rijden qua stuurwerk en ik moet er vooral aan werken hem in een rustig tempo te houden, want hij is soms wat over-enthousiast qua tempo Maar door wat rustiger licht te rijden en met de zit kan ik hem nog redelijk kalm houden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:14

Op hoeveel voer staan jullie paarden eigenlijk? Volum staat op 3x daags een 1/2 bix. Dit was eerst vooral omdat hij toch een wat dikke buik had van het gras eten deze zomer. Maar met rijden heeft hij nog steeds zat energie dus het lijkt mij dat hij daar nog steeds zat aan heeft. Hij is nu weer wat beter in proporties, kan uitgelaten doen, maar staat niet naast me te springen en geeft nog geen boksessies met rijden...

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:42

Javayo: Fijn dat je les zo goed ging. en die aanleuning komt best wel goed, als jij het zo aan blijft bieden

Volansky staat op 2xdaags 1,5 kg krachtvoer, maar hij heeft ook best veel nodig omdat hij nog hengst is.
Meerdere keren voeren per dag zit er bij ons niet in.Erg jammer vind ik.

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:10

utjelover schreef:
neej ik geloof het ook niet. Voorwaarts rijden is de enige oplossing, maar het is best komisch om te zien hoe hij zwabberd

Ja lastig is dat he.
Die van zwabbert ook alle kanten op af en toe..

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:13

2 x per dag 1 kilo prestatiebrok.
Doet hij het prima op.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:15

@ Javayo: Ik bedoelde dat ik dan op een 11jarige zou gaan.
Met Vladimir wil ik eerst even gewoon het bos in haha.

Qua voer zit je volgens mij goed hoor. Vla krijgt volgens mij 1/2 | 1 | 1/2..
Morgen gaan we weer, ben benieuwd.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:34

Ze krijgen bij ons sportbrok dus het lijkt me ook voldoende. Ik hou hem wel in de gaten, anders kan ik hem altijd op 3/4 zetten.

@Maaitjuh: Met een 11-jarige zou dan inderdaad veiliger zijn Al is het wel zonde dat de eigenaren niet willen dat Vladimir buiten gereden wordt. Wordt nog een hele beproeving voor de gelukkige nieuwe eigenaar!

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:39

wel nou , ik rij ook jonge pony's bij een paardenfokker en van hem moet ik veel cirkels rijden en om de 2 toeren een diagonaal maken en in het begin geen galop

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:45

Ja ik vind het ook echt heel erg jammer dat ze niet met Vla naar buiten willen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:25

Er zijn vandaag kopers geweest voor Vla. Heb het niet gezien.
Ik hoop dat ze leuk waren en dat het klikt, ik gun hem dat warme plekje zo. Ergens waar hij rustig kan opgroeien en zich kan ontwikkelen, kan laten zien wat hij kan.

Ik wist het, ik wist dat het eraan zat te komen. Maar toch doet het me wat. Heaa..gotver.. zo'n dubbelgevoel.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:28

Mijn driejarige kirjg 2x 1kg. Genoeg voor hem.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:03

Heb gister balkjes gelopen met mn paardje, ze deed het echt super! Ze stapte er zo simpel over heen dat ik het later ook maar in draf ging proberen.. Dit leek bijna nog makkelijker te gaan

Ik wil kijken of ik van het weekend even naar buiten kan met haar. Even het weer afwachten dan maar.. Als het mist of regent wacht ik nog wel even..

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:31

Daar ben ik weer, onze computer heeft kuren, dus ik kon een paar dagen niet bokken.
Ik wil met Vienna binnenkort ook naar buiten, maar wacht nog even, want ze zijn hier in de buurt al aardig aan het knallen met vuurwerk.
Gisteravond was ze superfris en zag ze overal kabouters. Ik ben een aantal keer flink de bak doorgescheurd, maar uiteindelijk ging ze wel lekker lopen. Javayo, misschien start ik dan wel een keer bij de Middenhof, ik heb er vroeger ook al eens gestart met mijn verzorgpaardje van toen. Over de winstpunten in de B maak ik me niet druk, ik mag als ik wil versneld promoveren (jaren terug M1 + 1 gereden). Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe proeven worden.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:12

@twinklebel; versneld promoveren mag toch niet als je alleen M1 + 1 hebt gereden? Daar moet je toch hoger voor hebben gereden of heb ik dat nu mis?

Mijn drie jarige krijgt nu 3 kg sportbrok en 2 kg haver. Misschien dat ik het haver maar iets ga minderen want hij heeft wel erg veel energie op dit moment. Dit weer werkt ook niet echt mee. Bij ons waait het erg hard en die blaadjes over de grond zijn echt super spannend.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:18

@ CD28: Dat klinkt als best veel eten.. Misschien heeft hij het gewoon nodig hoor, kan ik niks over zeggen maar als ik Vla dat zou geven zou ik elke dag de bak door stuiteren.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:33

Maaittjuh wat jammer dat ie al bijna verkocht is.

CD28, dat klinkt inderdaad wel als erg veel, hoeveel moet ie werken.
Die van mijn 'werkt' maar 2/3 dagen in de week, dus die heeft dat echt niet nodig.

__sanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:41

als je je paard/pony recht wilt laten lopen over de ac lijn ofzo en hij gaat slingere kun je naar t middedraf toe rijden dan blijft hij/zij makkelijker recht. Wat ik ook wel eens doe met mijn 4 jarige merrie (nu 4 maanden onder t zadel) is schuin tegen het schot langs de rand van de manegebak rijden, en dan voor mn been zijwaarts duwen. Dit is een goewde oefening om te gymnastiseren. Op t begin is het voldoende al doet hij 1 of 2 pasjes en daarna is het de kunst om hem ook zonder schot of met stelling naar binnen langs het schot te laten wijken. Dit werk over t algemeen heel erg goewd om hem aan je been te zetten

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:56

maaitjuh schreef:
@ CD28: Dat klinkt als best veel eten.. Misschien heeft hij het gewoon nodig hoor, kan ik niks over zeggen maar als ik Vla dat zou geven zou ik elke dag de bak door stuiteren.

Hij is nogal groot en in de groei. Hij heeft het echt nodig, vooral ook voor zijn eigen onderhoud.
Maar ik denk dat ik de haver een kg terug zet. Dit weer geeft hem ook al energie geloof ik...

Ik heb 1x per weer priveles en hij gaat een keertje mee naar club. Verder wordt hij dan nog 1x gelongeerd. Met rijden zit ik er 15-25 minuten op en longeren ongeveer 20 minuten. Hij pakt super aan en hoeft ook echt nog niet meer te doen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:11

Goh wat een dag vandaag.
Vanmorgen vloog het dak van de noodstallen eraf vanwege de wind.
Zo hard waaide het, niet normaal. Alle paarden fris natuurlijk.
Maargoed, Vla was heel erg lief. Hij sprong rechts een paar keer goed aan, ik was echt heel trots op hem toen.
Hij heeft ook de hele les goed op mij gelet, en zelfs wijken van de hoefslag naar de middenlijn ging goed.
Ken nog een paar M paarden die dat moeilijk vinden..
Hij ging zo goed, was echt heel erg blij.

Kopers zijn weer komen kijken, hebben foto's gemaakt enzo.
Ik ga er maar vanuit dat hij volgende week weg is. Dan komt het niet zo hard aan. Ik weet dat het goed voor hem is, maar het voelt zo verschrikkelijk dubbel.
Nouja..

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:17

Maaitjuh, het lijkt nu inderdaad wel dichtbij te komen dat hij weggaat, hé. Blijft vervelend, afscheid nemen van een paard waar je veel tijd en liefde in hebt gestoken.

Vienna was vandaag weer hardstikke braaf met rijden. Ik had verwacht dat ze erg fris zou zijn door de kou en de storm, maar dat viel wel mee.
Vandaag heeft degene die haar 1X in de week verzorgd er voor het eerst een stukje op gereden. Het was voor Vienna voor het eerst dat ze een andere ruiter op haar rug had, maar daar gaf ze niks om. Met Cathy heb ik vroeger altijd mijn bijrijdpaardje samen gereden, ze heeft voor Tos twee jaar lang gezorgd (gemest, losgegooid en gestapt aan de hand) en daar maar 1x op gereden, en doet nu al een dik halfjaar elke vrijdag Vienna (losgooien en uitmesten). Ik vond het dus erg leuk dat ze nu eindelijk na drie jaar voor mijn paarden zorgen eindelijk eens er op kon rijden. In het begin hebben we het niet gedaan, omdat ik twee ruiters op een paard dat alles nog moet leren te verwarrend vind, maar ik dacht dat ze er nu wel klaar voor was. En het ging super, en ik vond het erg leuk om zelf eens mijn paard te zien lopen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:26

Wat leuk dat Vienna dat zo goed deed! Je zal wel trots op dr zijn geweest!
Ik weet nog dat ik voor de eerste keer op Vladimir stapte, toen stond degene die hem het meest rijdt ook zo trots te kijken. Lijkt me echt heel mooi.
Ik heb zelf in de tijd dat ik niet mocht rijden vanwege mn val 1 keer iemand anders op Vla gezien. Zag er wel heel apart uit, bij ons ging het alleen niet zo goed. Zij lag er helaas naast na een kwartiertje.

Orrie_VBW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:15

CD28 schreef:
@twinklebel; versneld promoveren mag toch niet als je alleen M1 + 1 hebt gereden? Daar moet je toch hoger voor hebben gereden of heb ik dat nu mis?

dat klopt, dan moet je 2 of meer paarden naar het z hebben gereden

en victorie boogie woogie krijgt 2 x 2 kg biks met haver (zit doorelkaar gemengt)

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:17

Oja..Vladimir krijgt nu trouwens 3x 3/4 sportbiks