ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:08

Begrijp me niet verkeerd, het ziet er goed uit, alleen (en dat zijn dan de foto's misschien wel hoor) je paard is maar op 1 foto opwaarts in plaats van duikboot en dat is op de eerste foto... Weliswaar van haar uit en van nature maar ik zou daar gebruik van maken en het er niet eerst uit rijden alvorens het er weer in te moeten rijden... begrijp je wat ik wil zeggen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:49

Op foto een zie je een heel jong paard met weinig balans. Natuurlijk plaats ze het achterbeen leuk onder de massa, maar die hoofd halshoudig is bagger. Ziet dan niemand dat de nek niet het hoogste punt is.
Of zijn we begeistert van de rest van het plaatje, oh wat goed zon achterbeen eronder terwijl dat ook niet gedragen is. Of eigelijk wel gedragen door de hand van de ruiter.
Natuurlijk heeft ze geen gewicht in de hand maar een jong paard hoort daar helemaal niet te lopen zo achter de LL zonder balans.

Die laatste foto oke die is op de voorhand gereden maar bedenk wel dat je een paard dat zijn balans mist door slofteugel (mis)gebruik heel moelijk weer in balans krijgt. Het neusje is eruit, de hals normaal gewelfd. De bovenlijn en het ondertreden heb je van daaruit snel genoeg voor elkaar. Inderdaad in de hand stellen en wijken, travers, renvers het liefst op de volte openen en sluiten zodat het achterbeen goed ondertreed. Zij komt er wel zal alleen donders op moeten passen dat het paard niet in stresssituaties op de zelfde weg komt.

En laten we eerlijk zijn er staan hier genoeg fotos van bijvoorbeeld Z-combi's die ook een duikboot imiteren. Een goede hoofd-halshouding is heel mooi maar als er geen verbinding is met de ruiterhand waardeloos.
Als de ruiter niet kan bepalen waar het paard het hoofd houd dan is het ook waardeloos gereden. En dan kan het plaatje er nog zo moi uit zien, het is niets waard. De laatste foto is de foto waarin de ruiter bepaald hoe en wat in samespraak met het paard, de eerste is een geforceerde aangeleerde houding.

Een paard dat verkloot is zal zijn tijd nodig hebben om weer te herstellen. Ik praat over maanden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:57

De nek het hoogste punt, wat een bullshit voor een jong paard dat je thuis aan het werk hebt om hem los te maken en aan de hulpen voorwaarts opwaarts en gedragen.

Je kan wel de lengte willen opzoeken door een paard een natuurlijke opwaartse houding eerst af te leren, maar hetzelfde paard daarna weer aan elkaar krijgen zal niet meevallen...

We hebben het hier over een paard dat 2 maanden zadelmak gemaakt en geholpen is met een slofje. Niet een verreden paard dat helemaal vast zit en jaren aan getrokken is.

Wat je zegt is waar hoor (laatste stuk) maar zou ik voor dit paard niet willen doen gelden. Zoals hij op de laatste 2 foto's is gereden blijft het een gewone hoe goed hij ook voor elkaar en aan elkaar is voor het gevoel.

Met de eerste foto is ie ook niet top maar heb je een uitgangspositie die bij goed oplettend gebruik een heel goed paard kan maken.

Een paard kan je zo gewoon en zo goed maken als je wilt. En tja uit ervaring spreek ik ook Kafue, dus meningen blijven verdeelt maar ga niet veroordelen.

Ik veroordeel de TS ook niet dus doe jij dat ook niet bij diegenen die anders praten dan jij...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:02

[/quote]Bonny4life: en ze liep best lekker! alleen mijn pony is op rechts best moeilijk, gaat op zich wel steeds iets beter maar nu zei mn instructrice vandaag, omdat ze rechtsom zo moeilijk is kan je er beter even met les en missch nog een dag in de week even met een slofje eraan rijden, gaat voor jou en je pony makkelijker dan een heel gevecht, en zo kunnen we ook weer aan moeilijkere dingen werken in plaats van de hele tijd de stelling en het loslaten in de kaak. Ik weet dat ze op een slofje goed reageert als je hem goed gebruikt. mn instr. zei ook dat ik hem ook makkelijk weer langer kan laten als het goed gaat maar dat ze het zonde van de les, tijd en mijn kracht zeg maar vind om steeds zo moe te worden van de stelling en ze weet dat bonny het allemaal kan en we willen zeg maar wat verder komen, ik ben zelf nooit een echte voorstander van slof,maar zie hier ook wel wat in, zo ga je een heel gevecht uit de weg (ik weet hoe ik er mee moet rijden hoor, heb er op stage veel mee gereden en int begin mn pony ook dus daar hoef ik verder niet veel reacties op) maar ik vroeg me af of meerdere mensen een paar keer (of met les) de slof er bij pakken niet om ze in de krul te trekken maar om het soms toch wat makkelijker voor jezelf en het paard te maken en verder kan trainen, ik hoor zoveel negatieve dingen erover maar ik vind het nog wel mee vallen..als je maar weet waarvoor je hem gebruikt..[quote]

Ik ben niet zo gedreven in het op een fatsoenlijke manier quoten van mensen dus ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb. Anyway, laat ik even voorop stellen dat ik er vanuit ga dat jij de slof wel goed gebruikt hoor, ik ken je verder niet en ik heb je rijfoto's niet gezien dus dan vind ik dat je niet een goed beeld kan schetsen, maar ik ga nu even van je verhaal uit. In het bovenstaande staat dat je de slof én tijdens de les én nog een keer in de week zou moeten gebruiken (dat adviseerde je instructrice) nou begrijp ik uit je woorden dat je dat niet doet?

Hetgeen me zo stoort in jouw verhaal is dit stukje...gaat voor jou en je pony makkelijker dan een heel gevecht, en zo kunnen we ook weer aan moeilijkere dingen werken in plaats van de hele tijd de stelling en het loslaten in de kaak...je gaat het probleem dus wel degelijk uit de weg om zelf verder te komen, er is waarschijnlijk een reden voor dat je pony zich zo gedraagt en ipv dat op te lossen ga je nog moeilijkere dingen van hem (?) vragen. Het lijkt me toch dat je eerst het probleem moet oplossen voordat je aan iets anders begint. Ik ben het met Mireille eens dat je de slof zou kunnen gebruiken om te verfijnen en te perfectioneren (dan nog rijd ik er zelf niet mee) maar dat lijkt me bij jou niet aan de orde. Nogmaals ik ken je niet en als jij je pony fijner vind lopen, wie zijn wij dan? Ik geef alleen mijn mening.

Die opmerking over de profielen, vind ik trouwens ook nergens op slaan. Ik heb zelf ook een opmerking in die trant gemaakt maar ik bedoelde meer het niveau van bokt in z'n algemeenheid (dus dat het geen mensen zijn die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien maar gewoon graag meepraten) . Iemand kan nog zo veel ervaring hebben maar dat wil nog steeds niet zeggen dat diegene het altijd bij het juiste eind heeft en dat je hem/haar blindelings moet volgen in alles.

Verder vind ik dit wel een fijn topic!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:04

Ik zie op de eerste foto trouwens een verkeerde bekkenstand, of dat achterbeen nou wel of niet onder de massa is. Ik vind persoonlijk foto drie ook prettiger maar over smaak valt niet te twisten haha

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:09

Ik wil even inhaken op je laatste alinea Sees... k ben dat met je eens... wil niet erop aangekeken worden op mijn profiel... en wil niet vergeleken worden op profiel. De meningen en ervaringen die ik plaats zijn allemaal door de jaren heen gekomen en zo heeft iedereen zijn/haar eigen beleving van het paardrijden en de paardensport...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:09

Sees schreef:
Ik zie op de eerste foto trouwens een verkeerde bekkenstand, of dat achterbeen nou wel of niet onder de massa is. Ik vind persoonlijk foto drie ook prettiger maar over smaak valt niet te twisten haha

Mijns inziens ook waar maar omdat het hier een lichte wending betreft en de twee andere foto's op het rechte stuk zijn...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:27

Haha Mireille, stiekem zijn we het vaak erg eens met elkaar!!! Ik heb trouwens wel je profiel al een paar keer bekeken . Ik vind dat er veel mensen zijn die goede dingen te zeggen hebben en dit ook kunnen onderbouwen.

Bonny4life; nogmaals, we voeren hier een discussie hè en ik snap dat sommige dingen hier erg persoonlijk aan jou gericht lijken maar dat is niet altijd zo (behalve in mijn laatste post ) maar je hebt gewoon een aantal voor -en tegenstanders van de slof en ik persoonlijk blijf het een interessant topic vinden, ik leer van ieder topic weer iets nieuws. JIJ bent degene die je pony aanvoelt en als jij denkt dat dit het beste is...dan moet je dat doen. Dat ik of Piet of Klaas of Betje het daar niet mee eens is, daar moet jij je niks van aantrekken. Doe wat met die gedeelten van de info waar je wat aan hebt en de rest...laat je lekker voor wat het is. For what its worth, het klinkt in ieder geval alsof jullie wel veel plezier hebben samen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:31

Ja dat klopt Sees... begrip voor elkaar en een luisterend oor zonder direct te oordelen maakt vaak dat je inziet dat de ander hetzelfde zegt bijna... Leuk topic dit!

Lief dat je mijn profiel leuk genoeg vind om die meermaals te bekijken hahahaha...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:37

Mee eens Mireille. Uiteindelijk doet toch iedereen waar hij/zij zich het beste bij voelt en we kunnen alleen maar lering trekken uit de ervaringen van anderen. Ik leer veel hier op bokt.

Ja je had je avater veranderd en daardoor was ik weer helemaal in de war, zoveel mensen ook op bokt hahaha

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:40

Hahahahaha ja klopt... weer iets anders, zal 'm niet meer veranderen oke... (dit even off topic)

Ik vind zeker in topics waarin niemand boos wordt maar men vriendelijk en geïnteresseerd met elkaar discussieerd (zonder meteen elkanders mening te moeten delen of afkraken) heel leuk!!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:22

Dit is idd wel een ontzettend leuk topic, ik was eerst onwijs bang om foto's van mezelf erop te plaatsen omdat ik bang was in 1 keer afgevuurd te worden omdat ik weet dat er echt nog hard aan gewerkt moet worden! Het lijkt wel uit deze paar foto's dat iedereen het vanuit een ander punt bekijkt, de een vind de eerste foto fijn(er) en de ander de laatste.
Persoonlijk sluit ik me meer aan bij Kafue!!
Ieder zijn kijk, ervaring en standpunt!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:31

Het leuke van deze topics is eigenlijk dat je over een jaar weer zou moeten kijken... dan weet je hoe het zich heeft ontwikkeld.
Helaas is een topic vaak dan al te oud en mag je hem niet omhoog halen...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:39

Mireille1970 schreef:
Het leuke van deze topics is eigenlijk dat je over een jaar weer zou moeten kijken... dan weet je hoe het zich heeft ontwikkeld.
Helaas is een topic vaak dan al te oud en mag je hem niet omhoog halen...

Dan openen we toch gewoon weer een nieuwe met een verwijzing naar dit topic, ik doe iig mee
Maaruhm over een jaar rij ik niet meer zo fanatiek op die bolle van mij want die is nu bijna 4,5 maand drachtig

Ik zou het nu overigens wel leuk vinden als TS en anderen ook wat foto's plaatsen (zowel met als zonder slof)
Ik denk overigens dat we elkaar niet kunnen overtuigen, maar ik vind het wel ontzettend boeiend om te leren hoe anderen ernaar kijken! Het houdt mij persoonlijk wel ontzettend scherp als ik zelf weer in het zadel kruip. Ik sla alles op in mijn achterhoofd en denk er af en toe aan als ik in een lastige situatie zit! Ontzettend leuk!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:44

hey ja ik wil er toch maar geen slotje op! haha ik heb een foto van mezelf met mijn pony met slof, nou ze liep gister echt super! misschien lijkt de slof strak maar zat ie niet(werkte alleen in indien nodig), maar ik zal hem er zo ff opzetten!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:45

Je hoeft elkaar ook niet te overtuigen. Maar het helpt misschien mensen die het anders doen te begrijpen en respecteren...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:45

en sees ik heb heus wel wat aan je reacties hoor maar sommige denken meteen dat je met slof een dierenbeul bent en dat ben ik niet! maar dat wisten jullie vast wel!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:51

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier zijn er een paar, van les gister, ging egt heel goed en heb de slof zoals ik al vaak heb gezegd verantwoord gebruikt! kijk ff!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:52

Ik vind het er netjes uitzien hoor!!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:00

Wat een gedoe wat een gedoe! al dat gezeur over een slof! ik vind deze foto's er mooi uitzien! ze loopt toppie! Ze gaat echt lekker lopen de laatste tijd! leuk man! Slof of geen slof, ze loopt wel! ga zo door man! (ik moet die pony echt hebbuh!!!!!!!!!!!!) liefje!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:56

Goed dat je de foto's er op zet, zo kunnen we het zelf ook zien. Ik zal straks even beter kijken want ik zit nu op mijn werk . Zodra ik weer mag rijden (paarden en blessures don't get me started, zal ik jullie ook eens voorstellen aan mijn kanjer).

Anoniem

Re: ik heb vandaag les gehad en tips..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:54

girlgirl109 schreef:
Je moet je pony gaan rechtrichten! vraag maar aan je instructrice hoe dat moet, als het goed is weet ze het wel....

Jou pony heeft waarschijnlijk links kortere spieren dan rechts, en het is aan jou de taak om allebei de spieren evensterk te trainen.

Een slof is geen goed idee vind ik, je paard geeft na als hij er klaar voor is en als hij recht is en niet omdat jij dat zo graag wil, of omdat je hem zo graag op een bepaalde plaats wilt hebben. En als je basis nog niet in orde is, kan je beter daaraan werken denk ik, je kunt nooit correct uitgevoerde oefeningen rijden als je pony nog niet rechtgericht is. Dus ik denk dat het verstandiger is als je instructrice net zo lang aandacht besteed aan de basis totdat alles goed zit. daarna de basis onderhouden en kunnen jullie verder naar andere oefningen.

tip: kijk eens op www.hoefkatrol.com en www.paardenbegrijpen.nl voor informatie over rechtrichten en over de gevolgen voor als je dat niet doet.

Heel veel plezier en succes met je pony nog verder, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes

Ik heb niet het hele topic gelezen maar toen ik dit zag dacht ik AMEN!
mijn paard is kapot door de slof. Hij kon niet eens meer grazen in de wei dat deed hem pijn. Hij stond altijd maar vor zich uit te turen. Ik heb een instructrise die er net zo over denkt als de reactie hierboven!
Let er wel op dat als je de pieren oprekt dat je ze ook weer op tijd ontspant!
Ik weet niet wat er verder in dit topic is besproken dat heb ik verder niet gelezen dus als ik achter loop sorry Maar wilde even graag reageren om dat ik het in eerst instantie helemaal hier mee eensben

jojozozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:57

Ik rijd zelf ook ongeveer een keer per week met een slof
mijn paard is m1 dressuur.

maar af en toe is dat gewoon even nodig om de puntjes op de I te zetten!

Als je paard inbuigt en nageeft op jouw druk en been, kan je de slof gewoon laten fieren...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:43

Bonny4life schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZPQM6X7B[/img]
Afbeelding
Afbeelding
hier zijn er een paar, van les gister, ging egt heel goed en heb de slof zoals ik al vaak heb gezegd verantwoord gebruikt! kijk ff!

Knap van je dat je fotos plaatst. Fotos zijn en blijven momentopnamen en als ze net op het verkeerde moment genomen zijn, tja dan sta je er beroerd op. Nu over jouw foto. Allereerst staat de slof continue strak aan, niet dat je het paard trekt maar persoonlijk vind ik hem vrij diep lopen. Ten tweede je handen, niet op je bovenbeen (binnenhand blokeert) en niet de buitenhand afsteken. De tweede foto geen idee wat je daar van plan was maar wat een verzet, remedie wel aanpakken maar niet klemmen met je onderbeen dan werk je jezelf uit het zadel.
Al met al denk ik dat je het zonder slof met het grootste gemak zou kunnen redden. Rijd hem actief van achter naar voren naar je hand toe. Laat die handen staan en zorg dat je zit en je lange benen het werk doen.

Of je met of zonder slof rijd moet je zelf weten al met al ziet het er redelijk uit. Zonder kun jij het ook. Paard loopt iets te diep en ietsje teveel op de voorhand. Durf te rijden. Je kunt het. En je instructie zou het je zonder slof moeten leren en niet met.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:51

Volgens mij wilde ze schouderbinnenwaarts op de 2e foto...

Ik zou de slof ook minder straks willen zien. Hij mag er niet tegenaan lopen. Hij mag de slof best tegenkomen als hij zijn hoofd vooruit of omhoog gooit...

Te diep valt over te twisten (is foto gevoelig).

Verder kwa binnen en buitenhand met Kafue eens.

1e foto lijkt nog het prettigst alleen misschien iets over zijn tempo, maar dat kan mijn interpretatie zijn van de foto... en het moment.