Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:23

Voor alle aanvallers: hoe verklaren jullie dat de bene tijdens een piaffe niet in tact gaan?

Volgende vraag: Jullie vinden dat dus mooi?

Vinden jullie het dan misschien ook correct?

En geeft het jullie een fijn beeld?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:23

Aqua8horse schreef:
Allebei niet Samsam.

Hoe dan? In stand?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:24

IOk heb het verklaard, omdat het anatomisch nauwelijks mogelijk is

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:24

Aqua8horse schreef:

Volgende vraag: Jullie vinden dat dus mooi??

Laat jij nou eens een foto zien, van wat jij mooi vind? Daar ben ik wel benieuwd naar!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:25

snowdon schreef:
Aqua8horse schreef:
Een piaffe is een heel duidelijk voorbeeld. Als een paard daar al niet in een correcte balans loopt, loopt het nergens in balans!!!!

Hoezo dan? Verklaar U nader...

Omdat een natuurlijk evenwichtsmechanisme zich niet laat manipuleren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:26

Aqua8horse schreef:
Voor alle aanvallers: hoe verklaren jullie dat de bene tijdens een piaffe niet in tact gaan?
Dat niet alles altijd perfect gaat, zeker in de ring niet.

Volgende vraag: Jullie vinden dat dus mooi?
niet mooi, niet lelijk

Vinden jullie het dan misschien ook correct?
nee
En geeft het jullie een fijn beeld?

dat beeld is voor mij meer dan alleen de takt bij de piaffe
hoe kijkt het paard vind ik ook een belangrijks tukje, hoe draaft hij weer weg enz

en ik zou ook wel een filmpje willen zien van een coreccte piaffe

en aqua, is de takt dan in de hele proef waardeloos bij de top?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:28

Nee, Samsam: jullie verdedige een krakkemikkige manier van piaffe rijden, in mijn ogen. Mijn vraag is dus als jullie ook zo met balans en tact bezig zijn, hoe verklaar je dan zo'n gekunstelde piaffe?

RK: Zou je ook gewoon antwoord kunnen geven? In plaats van de aanval door te drammen om zo het antwoord op mijn vragen schuldig te kunnen blijven, door gebruik te maken van een wedervraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:28

Kijk ff een berichtje naar boven, zijn dat geen gewone antwoorden?

en wie dramt er en heeft altijd ontwijkende antwoorden?
Misschien is dat wat ik in 2 jaar van je geleerd heb (GRAPJE!!!) maar ff bijzetten, valt anders vast verkeerd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-05 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:30

Als het zich toch niet laat manipuleren, dan kunnen wij mensen er ook niets aan doen. Dus dat bedoel je vast niet.

Maar verder: ik kan gewoon over straat lopen zonder om te vallen. Ik kan fietsen, ik kan stilstaan, ik kan kniebuigingen maken, kortom: helemaal beroerd is die balans niet. Maar zet me op een koord in de circusring en het gaat niet goed. Vraag ingewikkelde balletoefeningen en ik kan het niet. Perfect is mijn balans dus allerminst.

Hoe kun je dan zeggen dat, omdat een moeilijke oefening niet gaat, ook de meer basisdingen slecht zijn?

Citaat:
Zou je ook gewoon antwoord kunnen geven? In plaats van de aanval door te drammen om zo het antwoord op mijn vragen schuldig te kunnen blijven, door gebruik te maken van een wedervraag?

Warning: loop detection! Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:31

Aqua8horse schreef:
Nee, Samsam: jullie verdedige een krakkemikkige manier van piaffe rijden, in mijn ogen. Mijn vraag is dus als jullie ook zo met balans en tact bezig zijn, hoe verklaar je dan zo'n gekunstelde piaffe?

RK: Zou je ook gewoon antwoord kunnen geven? In plaats van de aanval door te drammen om zo het antwoord op mijn vragen schuldig te kunnen blijven, door gebruik te maken van een wedervraag?

Ik verdedig niets, ben nl nog niet zo gevorderd dat ik aan de piaffe tie ben!

Zou jij ook nog antwoord op mijn vragen willen geven?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:32

Samsam schreef:
Aqua8horse schreef:
Allebei niet Samsam.

Hoe dan? In stand?

Ja, dat klopt. Deze techniek duurt 6-8 minuten. Dus waar anderen jaren op trainen moeten (een opmerking van een bokker) heb je dan in 1 keer klaar. Een nageeflijk paard met bewegingen vol schwung, tact en balans.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:32

shadow0 schreef:
Als het zich toch niet laat manipuleren, dan kunnen wij mensen er ook niets aan doen. Dus dat bedoel je vast niet.

Maar verder: ik kan gewoon over straat lopen zonder om te vallen. Ik kan fietsen, ik kan stilstaan, ik kan kniebuigingen maken, kortom: helemaal beroerd is die balans niet. Maar zet me op een koord in de circusring en het gaat niet goed. Vraag ingewikkelde balletoefeningen en ik kan het niet. Perfect is mijn balans dus allerminst.

Hoe kun je dan zeggen dat, omdat een moeilijke oefening niet gaat, ook de meer basisdingen slecht zijn?

Citaat:
Zou je ook gewoon antwoord kunnen geven? In plaats van de aanval door te drammen om zo het antwoord op mijn vragen schuldig te kunnen blijven, door gebruik te maken van een wedervraag?

Warning: loop detection! [img]
http://home.wanadoo.nl/inca0/smileys/stopsign.gif[/img]

Wat denk je dat een evenwichtsmechanisme doet dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:33

Aqua8horse schreef:
Omdat een natuurlijk evenwichtsmechanisme zich niet laat manipuleren!

Hoe noem jij het dan dat we het natuurlijke evenwicht dat op de voorhand rust naar de achterkant willen brengen, ik noem dat manipulatie van het natuurlijke evenwichtsmechanisme.

Of dat je als je naar rechts leunt ook naar rechts gaat? Of bij een goed doorgereden paard alleen maar naar rechts hoeft te kijken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:33

En dan worden de LDR'ers er van beticht snel resultaat te willen zien.

Aqua, ik denk niet dat jouw techniek door de friemel-ballotage komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:35

Aqua8horse schreef:

Ik zou zeggen dat het voorkomt dat je omvalt. (En mijn evenwichtsmechanisme doet dat heel behoorlijk, maar niet met de perfectie van een balletdanser)

Wat doet het volgens jou?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:36

Aqua8horse schreef:
Ja, dat klopt. Deze techniek duurt 6-8 minuten. Dus waar anderen jaren op trainen moeten (een opmerking van een bokker) heb je dan in 1 keer klaar. Een nageeflijk paard met bewegingen vol schwung, tact en balans.

Okey, je zit erop in stand, wat doe je die 8 minuten. Zit je stil? geef je gewichtshulpen? welke?, geef je teugelhulpen? welke? geef je beenhulpen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:38

shadow0 schreef:
Aqua8horse schreef:

Ik zou zeggen dat het voorkomt dat je omvalt. (En mijn evenwichtsmechanisme doet dat heel behoorlijk, maar niet met de perfectie van een balletdanser)

Wat doet het volgens jou?

mijn evenwichtsmechanisme doet even niks, ik kan plat, plat en plat

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:39

@ HAppy H.
Ik zie juist meer takt problemen bij het opwaards.
Ik zie meer een ondertredent achterbeen bij LDR (ontspanning.)[/quote]

Ik rij volgens een andere methode en zie de takt problemen juist verdwijnen.
Een paard in balans en met takt en impuls zet zijn achterbeen er goed onder.
Ontspanning bereik je in mijn ogen als het paard in zijn natuurlijke balans loopt en zichzelf en de ruiter kan dragen. Ik blijf erbij dat het paard dat te diep loopt niet goed in balans kan, zijn kun jij me dit misschien uitleggen?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:46

Karl66 schreef:
HappyH, hoe kom je er toch steeds op dat toppaarden geen takt en balans hebben? Heb jij er zoveel meer verstand van dan de hele dressuurwereld???

Heb jij al eens heel goed gekeken? Misschien heb jij je nog niet genoeg verdiept in de bewegingen van het paard. Ik heb trouwens niet beweerd dat de toppaarden geen balans en geen takt hebben. Ik heb beweerd dat het beter kan. (en daar bedoel ik mezelf niet mee)
Als de paarden de oefeningen met meer balans en takt zouden uitvoeren, zouden deze er beter uitzien en het paard zou zich er ook beter bij voelen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:47

Antwoord op alle vragen:

Ik ga uit van een natuurlijk evenwichtsmechanisme dat zich aan alle situaties altijd perfect probeert aan te passen. Alleen onder de man, ben ik een natuurlijke verstoorder van dat evenwicht en moet ik dus dat stukje wat ik als ruiter verstoor, begeleiden. Of het paard helpen om samen met dat vreemde evenwicht mechanissme op zijn rug, samen in balans te komen en te blijven. Blijven omdat ook nu het evenwicht mechanisme van het paard onbewust maar vol automatich voortdurend actief is. Bij elke beweging verandert het evenwicht namelijk.
Als mens ontwikkel je ook niets en heb je ook te maken met een vol automatisch evenwicht proces. Je begeleid dus eigenlijk het evenwicht proces van 2 onafhankelijke individuen in goede lijnen.

Ik denk zeker als je je niet bewust van de evenwichtmechanismen tijdens het rijden dat je een paard inderdaad meer zal storen. Dat moet het paard hoe dan ook compenseren en dat gaat ten koste van de kracht en de concentratie.

Veel paarden laten vervelend gedrag zien omdat ze bij wijze van spreken `bek af`worden van dat voortdurende gevecht tegen het gevoel om te gaan vallen. Want dat is het gevoel wat een paard heeft als het niet in evenwicht is. Dat geldt natuurlijk ook voor een mens.Daarnaast zal het paard geen tact hebben. Een paard zal door ´sneller´gaan een volledig automatisch en natuurlijk gestuurd proces in werking zetten om door middel van snelheid zijn evenwicht te compenseren. Vaak zie je bij jonge onervaren paarden dat ze ook stil kunnen gaan staan en niet voorwaarts zijn omdat dat ook een manier is om jezelf in evenwicht te brengen en het idee hebben om niet te gaan vallen.

Om even op je vraag terug te komen: het is iets wat de ruiter moet ontwikkelen. Deze moet een manier zien te vinden om 2 onafhankelijke natuurlijke vol automatische evenwichtsmechanismen in balans te krijgen en te houden tijdens het rijden. Na het rijden zijn beide evenwichtmecahnismen weer normaal actief omdat ze niet meer negatief of positief beinvloed worden door elkaar.

Ja, ik denk zeker dat de ruiter altijd een storende factor is( ernstig of niet ernstig) als deze zich niet bewust is van de volledig natuurlijke processen die spelen tijdens het rijden op een paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:49

aqua iedereen die een of meerdere paarden zadelmak gemaakt heeft weet dit

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:52

Wat weten die volgens jou?

Wat ik hierboven heb geschreven KiWiKo, geldt voor ieder paard groot of klein, dik of dun korte rug, lange rug etc.....dus voor IEDER paard waar op gereden wordt. Dat heeft helemaal niets met zadelmak maken van doen!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 21-08-05 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:54

Samsam schreef:
Aqua8horse schreef:
Allebei niet Samsam.

Hoe dan? In stand?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:56

annegti: Ken jij die draagtechniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:58

Hoe leer je dan in 8 min de ruiter het paard niet te storen?