posbank schreef:Citaat:Dus zou ik nou graag een keer een onderbouwde mening willen zien over de nadelen van LDR.
Weet je dat het heel lastig is, want ik zie het heel anders en heb een andere mening daarover. Het is maar net wat voor plaatje je het liefste ziet. Ik zie heel graag een ongedwongen paard die met plezier samen met zijn trainer aan het werk is. Deze paarden zijn geconcentreerd en de vreugde straalt ervan af, maar ook het wederzijds respect. Als ik op wedstrijden kijk dan zie ik zelden zo'n combinatie. Wat ik wel zie is dat de paarden echt duidelijk aangeven (schreeuwen) dat ze niet zo willen werken. Hun hele lichaam straalt de spanning er vanaf. Het zwaaien met de staart het tegen de hand zijn, maar deze paarden worden gedwongen mee werken ze hebben geen keus, want de spoor en zweep zijn immers heel dichtbij.
Ik kan niet zeggen LDR goed of slecht voor een paard is dat weet ik echt niet. Wat ik wel zie dat paarden niet vrijwillig zo lopen. En dit geldt ook voor de springpaarden. LDR geeft je veel meer macht over het paard en volgens mij gebruiken ze het daarvoor en in mijn ogen is dat respect afdwingen......
Kan je dat? Bij een paard van 600 kilo en zoveel karakter als menig toppaard heeft?
Nee, zo onderworpen is een paard ook niet.
Wel eens geprobeerd een paard dat ECHT NIET wil iets af te dwingen?

Ik vind menig toppaard niet mooi, concentratie maakt je ook niet mooi... maar een wijze en geleerde uitstraling als Bonfire en vroeger Amon en Ideaal vind ik fantastisch. Niemand maakt mij wijs dat als die het vreselijk vond(en) dat werk te doen, ze het nog steeds wil(l)(d)en tot hun laatste dag......