Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:25

posbank schreef:
Citaat:
Dus zou ik nou graag een keer een onderbouwde mening willen zien over de nadelen van LDR.

Weet je dat het heel lastig is, want ik zie het heel anders en heb een andere mening daarover. Het is maar net wat voor plaatje je het liefste ziet. Ik zie heel graag een ongedwongen paard die met plezier samen met zijn trainer aan het werk is. Deze paarden zijn geconcentreerd en de vreugde straalt ervan af, maar ook het wederzijds respect. Als ik op wedstrijden kijk dan zie ik zelden zo'n combinatie. Wat ik wel zie is dat de paarden echt duidelijk aangeven (schreeuwen) dat ze niet zo willen werken. Hun hele lichaam straalt de spanning er vanaf. Het zwaaien met de staart het tegen de hand zijn, maar deze paarden worden gedwongen mee werken ze hebben geen keus, want de spoor en zweep zijn immers heel dichtbij.
Ik kan niet zeggen LDR goed of slecht voor een paard is dat weet ik echt niet. Wat ik wel zie dat paarden niet vrijwillig zo lopen. En dit geldt ook voor de springpaarden. LDR geeft je veel meer macht over het paard en volgens mij gebruiken ze het daarvoor en in mijn ogen is dat respect afdwingen......

Kan je dat? Bij een paard van 600 kilo en zoveel karakter als menig toppaard heeft?

Nee, zo onderworpen is een paard ook niet.

Wel eens geprobeerd een paard dat ECHT NIET wil iets af te dwingen?

Ik vind menig toppaard niet mooi, concentratie maakt je ook niet mooi... maar een wijze en geleerde uitstraling als Bonfire en vroeger Amon en Ideaal vind ik fantastisch. Niemand maakt mij wijs dat als die het vreselijk vond(en) dat werk te doen, ze het nog steeds wil(l)(d)en tot hun laatste dag......

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:28

Lusitana schreef:
Feit is, en daar gaat het artikel over, dat we tegenwoordig paarden in de ring krijgen die niet tonen wat het oorspronkelijke doel was van dressuur. No matter welke methode wordt gebruikt in de training en dat de jury ipv mee te werken aan het oorspronkelijke terug te krijgen, het toestaat. Daarom worden en steeds meer paarden slachtoffer van vreemde praktijken, want anders kom je niet aan de top. Waar ben je dan mee bezig, vraagt men zich af.

Is het okee om maar wat dan ook aan te wenden om wedstrijdresultaten te halen?
Het doel heiligt de middelen?
Waarom men dan dressuur?

Nee zeker niet!!

Maar er wordt heel suggestief geroepen dat dat zo is.

Men kan het vinden, denken... maar is iets dan zo?

Wordt er in de ring afgeweken van lichtvioetigheid? Van aan de hand licht zijn, naar boven gedragen? Op de plaats piafferend, hooguit meter voorwaarts? Van kleine pirouette? Etc....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:29

friemel schreef:
Ik ben blij met het artikel en dank QQQQ voor de vertaling. Alleen al om te weten dat ik niet alleen sta in mijn waarneming en analyse. Kinnesinnen bij de rechter over een paar woordjes doet niets af aan de essentie. En de waarde daarvan is dat discussies over rijkunstige principes en methodieken in de openbaarheid gevoerd mogen en moeten worden. Alles in het belang van het edele dier en daarmee het behoud van de paardensport.

Is het kinnessinne?

Hoe zou jij reageren als je in zo'n voorbeeldfunctie van kwaad werd gedrukt op papier in een blad ?
Dat iemand zo je naam misbruikte?

Ik zou ze ook hebben aangeklaagd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:31

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Nou in ieder geval is goedgereden Laag Diep en Rond NIET met trekken! Zelfs niet met terugwerking!

Dat weet ik, maar ook dan blijven dezelfde nadelen (in MIJN ogen dan dus!) van kracht.

Dat kan! En is dus ook absoluut je goed recht...

Maar ga het dus splitsen, en je krijgt mij mee met jouw idee.. Omdat op kracht en op afdwingen alles slecht is in mijn ogen!

PS Ik heb vaker iemand van mijn paard afgetrokken...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:34

Mireille1970 schreef:
Kan je dat? Bij een paard van 600 kilo en zoveel karakter als menig toppaard heeft?

Ja, dat kan, al zullen er paarden bij zijn waarbij dit niet lukt. Het ontnemen van het gezichtsveld, waardoor het paard volledig aan de ruiter is overgeleverd is daar een goed middel voor. Denk maar aan het bedekken van de ogen bij een paard dat de trailer niet in wil: Zal niet bij elk weerbarstig paard werken maar bij sommige wel. Vooral wat insensibele weerbarstige paarden zullen het je moeilijk maken iets af te dwingen. Sensibele paarden kan je eerder overdonderen of overbluffen.

De LDR hoofdhouding werd bij Rembrandt om deze reden toegepast, dat heeft men gewoon toegegeven.

Vooral ziet men LDR toegepast bij de wat hetere paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:36

Over wat in de ring getoond wordt.
Soms maaien de voorbenen terwijl de achterbenen niet mee komen, de bodem wordt soms nauwelijks gebruikt om goed af te zetten en omhoog te komen.
De piaffe is wat gedribbel of geschuifel.
De nek (poll, achter de oren)is bijna nooit het hoogste punt, wat wel een vereiste is.
De pirouettes tonen ook genoeg andere dingen dan alleen die klein cirkel. Er is op alles wel wat aan te merken, bij alle ruiters en het gaat er om of dat wel voldoende bestraft wordt. Ik snap dat in heel veel gevallen dingen moeilijk gestraft kunnen worden omdat er samenhang is van dingen.
Je krijgt dan bv dat paarden niet meer kunnen halthouden, maar dat geeft niet, want het wordt toch niet apart gejureerd.
Snap je wat ik bedoel? foutjes kunen worden weggewerkt als een ander punt van het onderdeel wel klopt. Maar het toont wel de hiaten in de dressuurtraining.

Over de namen. Er wordt genoemd welke methodes ze gebruiken, waar ze zelf achter staan, dus hoe kun je dat als aanvallen zien?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:37

Mireille1970 schreef:
Maar ga het dus splitsen, en je krijgt mij mee met jouw idee.. Omdat op kracht en op afdwingen alles slecht is in mijn ogen!

Het is al vaker besproken dat slecht rijden binnen elke methode kan. Daarom bedoelen "we" (= hen met wie ik op bokt al vaker over LDR heb gediscusseerd) normaal gesproken als we LDR met klassiek vergelijken (bijvoorbeeld), hetgeen men verstaat onder GOED LDR en GOED klassiek.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:38

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Ja, dat kan, al zullen er paarden bij zijn waarbij dit niet lukt. Het ontnemen van het gezichtsveld, waardoor het paard volledig aan de ruiter is overgeleverd is daar een goed middel voor. Denk maar aan het bedekken van de ogen bij een paard dat de trailer niet in wil:
Zal niet bij elk weerbarstig paard werken maar bij sommige wel
. Vooral wat insensibele weerbarstige paarden zullen het je moeilijk maken iets af te dwingen. Sensibele paarden kan je eerder overdonderen of overbluffen.

De LDR hoofdhouding werd bij Rembrandt om deze reden toegepast, dat heeft men gewoon toegegeven.

Vooral ziet men LDR toegepast bij de wat hetere paarden.

Bij een hoop ook niet hoor! Paniek alom....

Kijk als voorbeeld naar Salinero... heel angstig. Toch laat ze hem JUIST kijken...

Het is dus niet het ontnemen van het gezichtsveld. Is het misschien ook wel SOMS, maar nog nooit dat ik wist, niet bij mijn paarden, niet bij de paarden die ik ken.

Wat ik wel prettig vond is dat je altijd thuis voor 120% moet werken om op concours 80% te kunnen laten zien. Omdat er door alles om je heen toch wat verloren gaat aan alles...
Dus als je je paard thuis af en toe wat dieper in kan stellen en dat met losrijden ook doet, en hij zou spanning opbouwen of ergens naar kijken, zit hij toch nog op de loodlijn, en komt er niet meteen voor ...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:40

Lusitana schreef:
Over wat in de ring getoond wordt.
Soms maaien de voorbenen terwijl de achterbenen niet mee komen, de bodem wordt soms nauwelijks gebruikt om goed af te zetten en omhoog te komen.
De piaffe is wat gedribbel of geschuifel.
De nek (poll, achter de oren)is bijna nooit het hoogste punt, wat wel een vereiste is.
De pirouettes tonen ook genoeg andere dingen dan alleen die klein cirkel. Er is op alles wel wat aan te merken, bij alle ruiters en het gaat er om of dat wel voldoende bestraft wordt. Ik snap dat in heel veel gevallen dingen moeilijk gestraft kunnen worden omdat er samenhang is van dingen.
Je krijgt dan bv dat paarden niet meer kunnen halthouden, maar dat geeft niet, want het wordt toch niet apart gejureerd.
Snap je wat ik bedoel? foutjes kunen worden weggewerkt als een ander punt van het onderdeel wel klopt. Maar het toont wel de hiaten in de dressuurtraining.

Over de namen. Er wordt genoemd welke methodes ze gebruiken, waar ze zelf achter staan, dus hoe kun je dat als aanvallen zien?

Omdat het ALTIJD in kwaad daglicht wordt gezet.

Het is NOOIT een informatief stuk Die namen komen zelf ook nooit aan het woord...

En wat schrijven bij de jury betreft: geef je op bij Jumping Amsterdam en werk je op als Grand Prix schrijfster...... geloof me: ook zij worden afgestraft....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:41

Mireille1970 schreef:
Dus als je je paard thuis af en toe wat dieper in kan stellen en dat met losrijden ook doet, en hij zou spanning opbouwen of ergens naar kijken, zit hij toch nog op de loodlijn, en komt er niet meteen voor ...

Er zit voor mij een mega gat tussen het "wat dieper instellen" en hetgeen hier als LDR wordt besproken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:41

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Het is al vaker besproken dat slecht rijden binnen elke methode kan. Daarom bedoelen "we" (= hen met wie ik op bokt al vaker over LDR heb gediscusseerd) normaal gesproken als we LDR met klassiek vergelijken (bijvoorbeeld), hetgeen men verstaat onder GOED LDR en GOED klassiek.

Oh oke, dank je wel... wilde ik even zeker weten.

Nee dan blijf ik erbij dat bij de ene ruiter en het ene paard Ldr meer happyness in lijf, leden en ziel brengt dan klassiek en bij de ander andersom.......

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:44

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Er zit voor mij een mega gat tussen het "wat dieper instellen" en hetgeen hier als LDR wordt besproken.

Voor mij ook. Maar met LDR wordt niet steeds ZO diep gereden, en dagelijks op trensje IETS ronder ingesteld...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:44

Mireille1970 schreef:
[Het is NOOIT een informatief stuk Die namen komen zelf ook nooit aan het woord...
[/quote]

Er zijn toch al heel wat stukken direct of indirect van Sjef geplaatst hoor. In het artikel wordt ook verwezen naar zijn stuk van in de Strengen en een vertaling daarvan geplaatst. Laat hem dan eens een goed informatief stuk schrijven! In dat soort stukken zegt ie meestal enkel dat "die mensen niet weten waar ze over praten". Weinig informatief.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:46

Mireille1970 schreef:
Voor mij ook. Maar met LDR wordt niet steeds ZO diep gereden, en dagelijks op trensje IETS ronder ingesteld...

Dat vraag ik mij af...waarom zie je dan op concours alléén maar die echt LDR ingestelde taferelen? En waarom ook op clinics van de LDR gebruikers?
IETS ronder is geen LDR, in mijn ogen.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:51

Citaat:

Ja en jij ook. De mond en de tong is zo waanzinnig gevoelig dat hij op ten duur echt zich moet onderwerpen. Waarom doe we er in godsnaam er een (stang) bit in. Paarden zullen er in eerste instantie ook tegen vechten en leggen ze zich erbij neer. Lijfsbehoud heet zo iets.

Citaat:

Echt wel!!!

Citaat:
Ik vind menig toppaard niet mooi, concentratie maakt je ook niet mooi... maar een wijze en geleerde uitstraling als Bonfire en vroeger Amon en Ideaal vind ik fantastisch. Niemand maakt mij wijs dat als die het vreselijk vond(en) dat werk te doen, ze het nog steeds wil(l)(d)en tot hun laatste dag......

Jij ziet duidelijk een heel ander plaatje dan ik.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:57

Dan zal het aan mij liggen.... kan. Maar ik ben liefhebbend paardeneigenaar. En toch geniet ik van een goed gereden paard, ongeacht op welke manier...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:59

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Dat vraag ik mij af...waarom zie je dan op concours alléén maar die echt LDR ingestelde taferelen? En waarom ook op clinics van de LDR gebruikers?
IETS ronder is geen LDR, in mijn ogen.

Alleen maar? Nee hoor... er zijn er maar 4 ofzo die dat ook echt kunnen... die zover zijn dat het rekken en strekken zo ver en zo losgelaten kan bereikt worden. De rest rijdt ze of continu bovenin, of net iets ronder dan gevraagd wordt om ze vervolgens in de ring wel bovenin te hebben.

De na-apers die er niet op lijken vind ik ook niet prettig om naar te kijken.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:03

Citaat:
Kijk als voorbeeld naar Salinero... heel angstig. Toch laat ze hem JUIST kijken...

Het is toch vreemd dat zo'n (top) paard angstig is? Dat gezeur over een paard dat bang is en gewoon een zwaktebod. Als je zo goed een paard kan trainen dan gaat hij voor je door het vuur. Die angst word gewoon gebruikt om het paard wat opgefokt te krijgen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:05

Ik heb het dan over die 4. IETS achter de loodlijn tijdens warming up, bijv in een wat langere lagere lijn, zie je ze nooit.
De lengte van de hals wordt niet benut, behalve voor het oprollen van de halsspier.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:06

Gaan we hier toch niet ook kinnesinnen over 2 woordjes he?

LRD in klassieke zin is wat ronder, even afdrukken, ietsje zakken vanuit de schoft, rust en ontspanning ophalen om van daaruit meteen weer (gecontroleerde) activiteit op te rijden.

LRD dat te zien is in hedendaagse sportreiterei (Rollkur) is langdurig met de neus richting de borst opgekruld en blik tussen de voorbenen rondsturen. Het doel is anders, de spieraanwending is anders en de uitvoering is compleet anders.

Een paard is wel degelijk een loyaal dier dat zich schikt in ellende. Als je ervan uitgaat dat hij wel in verzet komt wanneer je iets even niet conform zijn natuur doet, dan ben je veel en veel te laat, waarschijnlijk jaaaaren.

Leuk dat hier deze discussie is ontstaan! De regelmatige posters doen hun zegje (weer) en dat is al boeiend. Maar ik ben ook heel benieuwd naar meningen en zienswijzen van meelezers die schromen zich te uiten omdat ze anders overdonderd worden of zich onzeker voelen omdat ze zich minder scherp kunnen verwoorden.

Dames, heren meelezers, willen jullie toch ook je mening geven over de ontwikkelingen in dressuurland?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:07

posbank schreef:
Citaat:

Het is toch vreemd dat zo'n (top) paard angstig is? Dat gezeur over een paard dat bang is en gewoon een zwaktebod. Als je zo goed een paard kan trainen dan gaat hij voor je door het vuur. Die angst word gewoon gebruikt om het paard wat opgefokt te krijgen.

Dit is echt zoeken naar....

Natuurlijk vind een toppaard wapperende vlaggen ook nog eng....

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:08

posbank schreef:
Citaat:

Zo is het.
En als ie niet klaar is voor het grote werk, dan zou mevrouw thuis eerst wat moeten dooroefenen. Opleiden in plaats van africhten bijvoorbeeld

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:08

posbank schreef:

Een paard, zeker als het nog aan de jonge kant is, kan best ergens van schrikken. Het eerst ontnemen van het gezichtveld met inrijden, en dan het koppie eruit willen in de ring, waar zoveel te zien is, dat kan wel extra problemen (of extra "power") veroorzaken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:09

friemel schreef:
Gaan we hier toch niet ook kinnesinnen over 2 woordjes he?

LRD in klassieke zin is wat ronder, even afdrukken, ietsje zakken vanuit de schoft, rust en ontspanning ophalen om van daaruit
meteen
weer (gecontroleerde) activiteit op te rijden.

LRD dat te zien is in hedendaagse sportreiterei (Rollkur) is langdurig met de neus richting de borst opgekruld en blik tussen de voorbenen rondsturen. Het doel is anders, de spieraanwending is anders en de uitvoering is compleet anders.

Een paard is wel degelijk een loyaal dier dat zich schikt in ellende. Als je ervan uitgaat dat hij wel in verzet komt wanneer je iets even niet conform zijn natuur doet, dan ben je veel en veel te laat, waarschijnlijk jaaaaren.

Leuk dat hier deze discussie is ontstaan! De regelmatige posters doen hun zegje (weer) en dat is al boeiend. Maar ik ben ook heel benieuwd naar meningen en zienswijzen van meelezers die schromen zich te uiten omdat ze anders overdonderd worden of zich onzeker voelen omdat ze zich minder scherp kunnen verwoorden.

Dames, heren meelezers, willen jullie toch ook je mening geven over de ontwikkelingen in dressuurland?

DAN ga ik met de eerste omschrijving mee....

En paarden laten zich imo niet zo intimideren.... maar ja, heb dat ook nooit zo hoeven ervaren gelukkig.!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:18

Mireille1970 schreef:
En paarden laten zich imo niet zo intimideren.... maar ja, heb dat ook nooit zo hoeven ervaren gelukkig.!

Zullen we die vraag eens stellen aan bijvoorbeeld de medewerkers van Brooke Hospital for Animals of aan een chauffeur van een slachttransport naar n'importe welk grauw oostblokland?